Mahtaa vuokrapetterin päätä särkeä.
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2015/04/21/suosittu-asuntolainan-viitekorko-painui-pakkaselle/20155018/310
Missä Luki on ne 15% korot?
3kk Euribor miinuksella.
23
<50
Vastaukset
- käänteinen
Eli pankki alkaa maksamaan SINULLE asuntolainasta.
- Joskus-isäntä
Kohta on korontarkistus. Jo on aikakin, kun onhan tuollainen positiivinen korko aivan hävyttömän kannattava pankille! Tottakai pankin pitää maksaa siitä, että saa tallettaa rahojaan suomalaisiin kiinteistöihin, joka on koko maamme talouden kivijalka.
- Antiluki
Voisiko joku vuokra tuhnero kertoa miksi ihmeessä asuu vuokralla?
Ainakin omat asumiskustannukseni ovat näillä koroilla halvemmat omassa kuin vastaavassa olisi vuokralla. Miten se nyt näin meni tuhnero?- rahatpörsään
Vuokratuhneron sijoituslainan korot ovat ennätysmatalalla ja pörssiosakkeiden tuotto hakkaa kymmenen-nolla verrattunan pääomien sijoittamisen asuntoon jossa itse asuu.
Pelkillä osingoilla maksan vuokrani ja jäljelle jää vielä kaljarahat. Ja osakkeiden arvonnousu hakkaa asuntojen arvonnousun 8-0.
Mites tässä nyt näin taas kävi omassa asunnossa nyhjäävä. - Joskus-isäntä
rahatpörsään kirjoitti:
Vuokratuhneron sijoituslainan korot ovat ennätysmatalalla ja pörssiosakkeiden tuotto hakkaa kymmenen-nolla verrattunan pääomien sijoittamisen asuntoon jossa itse asuu.
Pelkillä osingoilla maksan vuokrani ja jäljelle jää vielä kaljarahat. Ja osakkeiden arvonnousu hakkaa asuntojen arvonnousun 8-0.
Mites tässä nyt näin taas kävi omassa asunnossa nyhjäävä.Osakkeet ovat nousseet viimeisenä kahtena vuonna enemmän kuin keskimäärin ja se nousu taittuu. Pitkässä juoksussa kannattaa ensin ostaa asunto ja vasta sitten sijoitella pörssiin.
- omakas
rahatpörsään kirjoitti:
Mites tässä nyt näin taas kävi omassa asunnossa nyhjäävä.Niin, paitsi että minä saan pörssin lisäksi säästöä vuokravapaudestani, joten sinuun verrattuna vaurastun joka kuukausi verrattuna: vuokra - oman kulut asunnon arvonnousu. Näiden päälle vielä paremman ihmisen status ja oman turva ja vapaus.
- rydterut
Koska asuntojen hinnat laskevat(suurimmassa osassa maata) ja suuren lainan ottaminen näissä olosuhteissa tuntuisi todella tyhmältä. Negatiivinen korko on oire talouden syvästä kriisistä.
- HasoosaH
Joskus-isäntä kirjoitti:
Osakkeet ovat nousseet viimeisenä kahtena vuonna enemmän kuin keskimäärin ja se nousu taittuu. Pitkässä juoksussa kannattaa ensin ostaa asunto ja vasta sitten sijoitella pörssiin.
Esimerkkini ei olekkaan kahden vuoden periodilta vaan 15v.
Myin oman asuntoni 1999 kun sain asuntolainan maksettua. Pörssiin olen sijoittanut varojani piennemmässä määrin -92 lähtien ja -96 lähtien vähän enemmän. Vuonna -99 laskeskelin osakesijoitusten tuottoja verrattuna omistusasunnossa asumiseen ja kaikilla mittareilla mitattuna ei pääomien sijoittaminen asuntoon, jossa aikoo itse asua, ollut mitään järkeä.
Laskelma:
Asunnon (Espoo 42neliöö) ostohinta 1989 - 65000e (kaikki laskelman luvut ovat muutettu euroiksi)
Myyntihinta 1999 - 70000e
Ostin myynnistä saamillani varoilla Kesko B:tä 6300kpl (vähän alle 11e/kpl)
Tällä hetkellä on vanhassa AS.yhtiössä on myynnissä vastaavakuntoinen, mutta vähän isompi kämppä 110000e vastike 150e.
Nykyinen asuntoni Helsingissä 45neliöö, vuokra 525e
Kesko B:n osingot vuosina 2000-2015 20,8 e/osake eli olen saanut osinkoja 131000e
Osakkeen hinta tänään 39e eli osakkeitteni arvo 246000e.
Nykyinen vuokrani tekee 15 vuodessa alle 100000e eli pelkillä osingoilla olisin maksanut vuokrani ja pörssiosakkeiden arvonnousu kuittaa moninkertaisesti asunnon arvonnousun eli se siitä.
Toki ylläoleva laskelma on karkea ja siitä puuttuvat osingoista maksettava vero sekä myyntivoitoista maksettava vero, mutta kun osinkoverotus on muuttunut melkein vuosittain (mm 2002-2004 paikkeilla verotuksen kovenemisen huomio myös Kesko maksamalla lisäosinkoja) niin sen laskemiseen menisi aikaa. Myöskin kyseisten verojen minimoimiseen voi vaikutta hyvällä verosuunnittelulla.
Laskelmasta puuttuvat myöskin kaikki korjauskustannukset. MM.2005 paikkeilla tehtiin yhtiöön parvekeremppa, jonka kustannukset olivat noin 5000e tuohon 42neliöiseen kämppään.
Ja vaikka kaikki verot laskisi täysimääräisinä tämän hetken verotuksen mukaan niin omalta osaltani omassa asunnossa asuminen ei taloudellisesti ole ollut järkevää.
Tuo ylläoleva on siis esimerkki elävästä elämästä, muitakin esimerkkejä varmasti löytyy. Jos vaikka on pörssissä erehtynyt sijoittamaan vaikka Talvivaaraan, Tecnomeniin, Tiimariin, Benefoniin, Componentaan, Incapiin ja mitä näitä nyt on niin laskelma olisi ihan eri näköinen.
Kuten myös löytynee myös sellaisia asuntoja joiden arvonnousu on ollut toisenlainen kuin tuon Espoon asunnon.
Samoin nykyinen vuokratasoni on alhainen verrattuna yleiseen markkinavuokraan. Olen maksanut myös lähes 800e:n vuokria, mutta näissä tapauksissa eivät asunnot ole olleet sijaintinsa, varustelutasonsa, kokonsa puolesta vertailukelpoisia Espoon kämppään. Mutta toisaalta Keskon osingoilla saattoi asua vähän leveemminkin.
Nykyinen asuntoni on 2012 rakennettu asumisoikeusasunto. - HasoosaH
omakas kirjoitti:
Niin, paitsi että minä saan pörssin lisäksi säästöä vuokravapaudestani, joten sinuun verrattuna vaurastun joka kuukausi verrattuna: vuokra - oman kulut asunnon arvonnousu. Näiden päälle vielä paremman ihmisen status ja oman turva ja vapaus.
""""Niin, paitsi että minä saan pörssin lisäksi säästöä vuokravapaudestani, joten sinuun verrattuna vaurastun joka kuukausi verrattuna: vuokra - oman kulut asunnon arvonnousu."""""
Sinusta en tiedä, mutta toisaalta väitteesi on epätosi, koska et tiedä minun kulujani.
Tässä lyhennelmä omista kuluistani:(laskelma on siitä mitä olisivat olleet asumiskulut jos en olisi vuonna 1999 myynyt asuntoani ja ostanut tilalle pörssiosakkeita)
Myin asuntoni -99 7000e joilla ostin Kesko B 6300kpl.
Asunnon vastike on tänään noin 150e, nykyinen vuokrani 525e.
Keskon osinko on 1,5e osake (maksupäivä on muuten TÄNÄÄN)
Eli vuokra 525 - vastike 150 = 375 eli vuodessa 4500e. Osinkoja vuodessa 7000e (osingoista on vähennetty ennakkoperintä ja koska mulla on pääomatuloihin kohdistuvia vähennyksiä saan todellisuudessa enemmän osinkotuottoa kuin tuo 7000e, mutta laitetaan se näin ettei sulle tule paha mieli)
Eli kulujen osalta olen plussalla 2500e.
Asunnon arvonnousu 1999-2015 30000e ( tässä ei ole ollenkaan otettu huomioon kyseisenä aikana maksettuja korjauskustannuksia ettei sulle tule paha mieli)
Kesko B:n arvonnousu 1999-2015 176400 ( 6300kpl 11e-39e)
"""" Näiden päälle vielä paremman ihmisen status ja oman turva ja vapaus."""""
Statukseen en ota kantaa, mutta vapauteen kylläkin. Sinä olet sidottu siihen kämppääsi kun minä taas voin muuttaa sinne minne kulloinkin haluan.
Laita omat laskelmasi esille niin katsotaan tuliko sitä säästöä. HasoosaH kirjoitti:
""""Niin, paitsi että minä saan pörssin lisäksi säästöä vuokravapaudestani, joten sinuun verrattuna vaurastun joka kuukausi verrattuna: vuokra - oman kulut asunnon arvonnousu."""""
Sinusta en tiedä, mutta toisaalta väitteesi on epätosi, koska et tiedä minun kulujani.
Tässä lyhennelmä omista kuluistani:(laskelma on siitä mitä olisivat olleet asumiskulut jos en olisi vuonna 1999 myynyt asuntoani ja ostanut tilalle pörssiosakkeita)
Eli vuokra 525 - vastike 150 = 375 eli vuodessa 4500e. Osinkoja vuodessa 7000e (osingoista on vähennetty ennakkoperintä ja koska mulla on pääomatuloihin kohdistuvia vähennyksiä saan todellisuudessa enemmän osinkotuottoa kuin tuo 7000e, mutta laitetaan se näin ettei sulle tule paha mieli)
Asunnon arvonnousu 1999-2015 30000e ( tässä ei ole ollenkaan otettu huomioon kyseisenä aikana maksettuja korjauskustannuksia ettei sulle tule paha mieli)
Statukseen en ota kantaa, mutta vapauteen kylläkin. Sinä olet sidottu siihen kämppääsi kun minä taas voin muuttaa sinne minne kulloinkin haluan.
Laita omat laskelmasi esille niin katsotaan tuliko sitä säästöä.Ei laskelmaa tarvitse laittaa esille. Sinähän jo tuolla kerroit, että otit pataan noin 375 euroa kuussa (tämän päivän kurssilla). Siis vaihtoehtona olisi ollut asua omassa yhtiövastikkeen hinnalla sijoittaa juuri niin kuin sinä sijoitit.
Toisaalta, summat ovat niin pieniä, että on aika se ja sama miten ole pelisi pelannut. Toki lottoamalla yhdellä osakkeella osoitat vain, että sinulla on käynyt tuuri. Hyvä niin, mutta olisit tuurisi lisäksi voinut asua omassa, eikä vuokralla. Valintoja.- rahakone
HasoosaH kirjoitti:
Laita omat laskelmasi esille niin katsotaan tuliko sitä säästöä.On täällä näitä ennenkin laskettu ja vähän toisin
http://keskustelu.suomi24.fi/t/12581279
- varoittaa
Talouselämä: Tyly varoitus: Asuntolainan korko voi nelinkertaistua
Nyt asunnon ostoa harkitsevan on syytä ottaa huomioon, että muutaman vuoden päästä korko voi olla yli nelinkertainen.
Eonia-koron perusteella Euroopan keskuspankin ensimmäinen koronnosto ajoittuisi vuoden 2016 keskivaiheille.- savieinari
Kyllä nyt kannattaa maksaa asuntolainaa päämärkänä takaisin, kun laina lyhenee vauhdilla. Vääjäämätön tosiasia on, että korot tulevat nousemaan normaaliin (3-5%) tasoon lähivuosina. Meneekö siihen 2 vai 5 vuotta on eri asia.
- Antiluki
Jep tottakai korot jossain välissä nousevat mutta eivät ennenkuin Eurooppa lähtee nousuun, joten nyt todellakin kannattaa maksaa sitä lainaa pois.. Jotkut pölhöthän ovat tarttuneet pankkien tarjoamiin lyhennysvapaisiin nyt kun laina lyhenisi vauhdilla..idiootit.
Vuokralaisen kannattaa ottaa huomioon että ensiasunnonostajan ASP-järjestelmääkin rukattiin juuri uusiksi, nyt sitäkin saa taas entistä enemmän ja vanhemmat ostajat. tämähän valuu perinteisesti suoraan hintoihin.
Nyt olisi vuokratuhnun tuhannen taalan paikka ostaa se oma kun marhinaalit suht alhaiset ja korot nollassa, tinkiä pystyy nyt hyvin. Antiluki kirjoitti:
Jep tottakai korot jossain välissä nousevat mutta eivät ennenkuin Eurooppa lähtee nousuun, joten nyt todellakin kannattaa maksaa sitä lainaa pois.. Jotkut pölhöthän ovat tarttuneet pankkien tarjoamiin lyhennysvapaisiin nyt kun laina lyhenisi vauhdilla..idiootit.
Vuokralaisen kannattaa ottaa huomioon että ensiasunnonostajan ASP-järjestelmääkin rukattiin juuri uusiksi, nyt sitäkin saa taas entistä enemmän ja vanhemmat ostajat. tämähän valuu perinteisesti suoraan hintoihin.
Nyt olisi vuokratuhnun tuhannen taalan paikka ostaa se oma kun marhinaalit suht alhaiset ja korot nollassa, tinkiä pystyy nyt hyvin.> otkut pölhöthän ovat tarttuneet pankkien tarjoamiin lyhennysvapaisiin
> nyt kun laina lyhenisi vauhdilla..idiootit.
Tuota... Idioottimaistahan on ollut maksaa lainaa pois, kun lyhennysvapaat on voinut pistää vaikka osakerahastoihin, jossa ne ovat tahkonneet keskimäärin 20% vuodessa tuottoa.
Lyhennysvapaat eivät sinänsä eroa mitenkään siitä, että saisit käteistä. Jos saisit kuukaudessa vaikkapa 500 euroa lisää, niin sijoittaisitko mielummin rahat 20% korolla vai 0,5 prosentin korolla? Ja kumpi on idioottimaisempaa?- fdghh
Antiluki kirjoitti:
Nyt olisi vuokratuhnun tuhannen taalan paikka ostaa se oma kun marhinaalit suht alhaiset ja korot nollassa, tinkiä pystyy nyt hyvin."...eivät ennenkuin Eurooppa lähtee nousuun..."
Jos eurooppa dyykkaa kunnolla, mikä minusta vaikuttaa hyvin todennäköiseltä, saattavatpa korotkin nousta enenmmänkin kuin sen pari prosenttia. Syssyllä, syssyllä ;) - Antiluki
TheRat kirjoitti:
> otkut pölhöthän ovat tarttuneet pankkien tarjoamiin lyhennysvapaisiin
> nyt kun laina lyhenisi vauhdilla..idiootit.
Tuota... Idioottimaistahan on ollut maksaa lainaa pois, kun lyhennysvapaat on voinut pistää vaikka osakerahastoihin, jossa ne ovat tahkonneet keskimäärin 20% vuodessa tuottoa.
Lyhennysvapaat eivät sinänsä eroa mitenkään siitä, että saisit käteistä. Jos saisit kuukaudessa vaikkapa 500 euroa lisää, niin sijoittaisitko mielummin rahat 20% korolla vai 0,5 prosentin korolla? Ja kumpi on idioottimaisempaa?Suomalaisten tuulipukujen sijoitukset tiedetään .. jos ja jos. suurimmalla osalla sulaa kaikki.
Antiluki kirjoitti:
Suomalaisten tuulipukujen sijoitukset tiedetään .. jos ja jos. suurimmalla osalla sulaa kaikki.
Läheiseen ystäväpiiriin kuuluu neljä asunnonomistajaa. Jokaisella on useampi kymppitonni laitettuna rahastoihin. Tietysti tämä on aika puolueellinen otanta, joten jos sinulla on linkkiä asunnonomistajien sijoitusvarallisuuteen, niin hyvähän se olisi nähdä. Fakta lienee kuitenkin, että ihmisille asunto on useimmiten se ensimmäinen sijoitus, joten suurin osa esim. pörssiin sijoittavista on omistusasujia.
- Antiluki
TheRat kirjoitti:
Läheiseen ystäväpiiriin kuuluu neljä asunnonomistajaa. Jokaisella on useampi kymppitonni laitettuna rahastoihin. Tietysti tämä on aika puolueellinen otanta, joten jos sinulla on linkkiä asunnonomistajien sijoitusvarallisuuteen, niin hyvähän se olisi nähdä. Fakta lienee kuitenkin, että ihmisille asunto on useimmiten se ensimmäinen sijoitus, joten suurin osa esim. pörssiin sijoittavista on omistusasujia.
Kuinka moni näistä lyhennysvapaisiin tarttuneista ostaa säästyneillä rahoilla osakkeita? tuskin monikaan, ettei vaan menisi täysin kulutukseen ne säästetyt rahat. Tietenkin asiansa osaava tekee hyvät voitot, mutta kyllä ne on harvassa ketkä nuo säästetyt rahat osakkeisiin laittaa. Persnettoa voi tulla myös huolella...
http://www.taloudellinenriippumattomuus.com/2013/06/suomalaisten-osakerahastojen-tuotot.html
Itse katson tätä tilannetta ensiasunnon ostajan silmin ja lainaa tekee mieli vaan lyhentää mahdollisimman paljon kun korot ovat alhaalla. Antiluki kirjoitti:
Kuinka moni näistä lyhennysvapaisiin tarttuneista ostaa säästyneillä rahoilla osakkeita? tuskin monikaan, ettei vaan menisi täysin kulutukseen ne säästetyt rahat. Tietenkin asiansa osaava tekee hyvät voitot, mutta kyllä ne on harvassa ketkä nuo säästetyt rahat osakkeisiin laittaa. Persnettoa voi tulla myös huolella...
http://www.taloudellinenriippumattomuus.com/2013/06/suomalaisten-osakerahastojen-tuotot.html
Itse katson tätä tilannetta ensiasunnon ostajan silmin ja lainaa tekee mieli vaan lyhentää mahdollisimman paljon kun korot ovat alhaalla.> Kuinka moni näistä lyhennysvapaisiin tarttuneista ostaa säästyneillä rahoilla osakkeita?
Yritetäänpä selittää tämä niin, että sinäkin ymmärrät.
1. Henkilöllä X on sijoituksia Y euroa
2. Henkilö X päättää viedä perheensä lomalle / vetää kunnon rännin, mikä kustantaa 5000 euroa
3. Henkilöllä X ei ole 5000 euroa
4a. Henkilö X myy 5000 euron arvosta sijoituksia ja vetää perseet
4b. Henkilö X pitää lyhennysvapaita 5000 euron arvosta ja vetää perseet
Kun tätä tarkastellaan näin, on aivan sama käytetäänkö rahat osakkeisiin vai kulutukseen.
Toki valveutuneet ihmiset ovat voineet jopa ottaa lyhennysvapaita erityisesti sijoituksia varten. Tämä on suotavaa, mutta harvinaista. Itse olen tehnyt tuon muutaman kerran, mutta sen kerrannaisvaikutus on suhteellisen pieni.
Toki lainan lyhentäminen antaa jonkinnäköistä turvallisuushakuisuuteen vetoavaa psykologista tyydystystä. Tämä johtuu luultavasti siitä, että meille on jo vaippaikäisestä lähtien opetettu, että laina on paha ja lainattomuus hyvä. Itsekin kun nuoruuteni katselin 90-luvun laman menoa, niin tämä jotenkin painui takaraivoon. Vaati huomattavaa ajattelutyötä, että pystyi hyväksymään sen, että lainassa sinänsä ei ole mitään pahaa, vaan pikemminkin päin vastoin.
Köyhällä on vain kaksi tapaa rikastua. Lottoaminen tai velanotto. Ensimmäinen perustuu tuuriin, jälkimmäinen vaatii riskinhallintakyjyjä (vaihtoehtoisesti sitä voi verrata negatiiviseen lottoon)..- Antiluki
Lyhennysvapailla ei laina lyhene ja korko se joskus myös nousee, siitä tulee jonkin verran takkiin. Myöskään aina niistä sijoituksista ei voittoa tule. En näe mitenkään huonona ratkaisuna maksaa näillä koroilla lainaa pois nopeasti jos on velkaa paljon. Mutta tottakai osaava kaveri tekee hyvät rahat ilmaisella lainalla.
- VuokrallaSäästää
Veikkaampa, että syksyllä mittarit näyttävät jotain ihan muuta. 3kk euribor siinä 3.5%-4.5% paikkeilla ja marginaali PÄÄLLE. Ei voi muuta sanoa kuin syysale 60%... jopa 70%???
Meinaat sitten, että euroopan talous lähtee fantastiseen nousuun? Mahdollista. Palkat tulevat sitten perässä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 59778
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111763- 43636
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla212565- 40516
- 76513
- 51508
- 22496
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82473Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai37470