Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

263

1. Näin+vanhoillislestadiolaiset+(ja+myös+pikkuesikoiset)+uskovat:Näin+me+uskommeVanhoillislestadiolainen+opetus+perustuu+Raamattuun+ja+luterilaiseen+tunnustukseen.+Keskeistä+on+saarna+Jeesuksen+kärsimisestä,+kuolemasta+ja+ylösnousemisesta.+Kristuksen+työ+jatkuu+maailmassa+Pyhän+Hengen+työnä+hänen+seurakunnassaan.Opetamme,+että+Jumala+vanhurskauttaa+ihmisen+Pyhän+Hengen+kautta+seurakunnassaan.+Kaikille+Jumalan+lapsille+on+Jeesus+antanut+sovituksen+viran,+joka+on+Pyhän+Hengen+virka.+He+käyttävät+tätä+valtuutusta+julistaessaan+lähetyskäskyn+mukaisesti+evankeliumia+kaikille+luoduille.+Evankeliumin+ydin+on+synninpäästö,+joka+julistetaan+Jeesuksen+nimessä+ja+veressä.+Sen+uskoja+saa+Jumalan+armosta+kaikki+syntinsä+anteeksi.+Usko+tulee+siis+kuulemisesta+ja+kuuleminen+Jumalan+sanan+kautta.Uskonpuhdistuksen+periaatteen+mukaan+Raamattu+on+korkein+auktoriteetti+uskoa+ja+elämää+koskevissa+kysymyksissä.+Ihminen+tulee+vanhurskaaksi+yksin+uskosta,+yksin+armosta,+yksin+Kristuksen+tähden.http://www.suviseurat.fi/suviseurat/nain-me-uskomme/
  2. Nimimerkki+"arvioitsija"+kirjoittaa+paljon+joka+on+totta,+paitsi+että+minun+näkökulmasta+seuraavat+asiat+ei+pidä+paikkaansa:-+Ruotsin+ruotsinkieliset+rauhansanalaiset+eli+"itälestadiolaiset"+ovat+kyllä+huomattavasti+konservatiivisempia+kuin+muut+rauhansanalaiset.+He+opettavat+sitä+lestadiolaisuutta+joka+oli+vallallaan+kun+lestadiolaisuus+jakaantui+länsi-+ja+itä-lestadiolaisuuteen.+LYRS:in+seuroihin+niiden+saarnaajia+ei+yleensä+huolita,+kun+LFF:n+seuroihin+niitä+kutsutaan+useasti.-+ALCA:sta+sen+verran+että+monessa+seurakunnassa+on+ongelmana+että+nuoret+jättävät+ja+lähtevät+houkuttelevampiin+seurakuntiin.+USA:ssa+kun+muista+seurakunnista+ei+ole+pula.+Jotkut+niistä+kirjoittelevat+seuraavalla+blogilla:+http://extoots.blogspot.fi/-+LFF:stä+en+sanoisi+että+on+tapahtunut+juuri+mitään+liberalisointia.+Minusta+joukot+ovat+tiivistyneet.+Uusi+seurakunta+”Pietarsaaren+konservatiivit”+koostuu+muutamasta+henkilöstä+ja+yhdestä+saarnaajasta,+ja+he+ovat+enemmänkin+äärikonservatiiveja,+kuin+edustaisi+jotakin+LFF:n+vanhaa+linjaa.Hajaantumisista+olen+minäkin+sitä+mieltä,+että+se+tulee+tapahtumaan.+LFF:n+avainhenkilöt+(kaikki+palkkalistalla+olevat)+++suurin+osa+saarnaajista+ovat+sitä+mieltä+että+LFF+tulisi+perustaa+oma+kirkkokunta+tai+liittyä+johonkin+tulevaan,+tai+olemassa+olevaan+kirkon+ulkopuolella+olevaan+organisaatioon.+Tähän+valmistaudutaan,+ja+riittää+että+luterilainen+kirkko+hyväksyy+homoavioliitot+ja/tai+joku+kunnista+missä+LFF+on+vahva+saa+nainen+kirkkoherrana,+niin+LFF+panee+jo+nyt+tehdyt+suunnitelmat+täytäntöön+ja+jättää+kirkon.Minun+ennustus+on+että+rauhansanalaisuus+jakaantuu+silloin+LYRS:iin+ja+LFF:ään.+Kaikki+LFF:n+piirissä+olevat+eivät+tulee+jättämään+kirkkoa,+vaan+liittyvät+todennäköisesti+LYRS:iin+ja+alkavat+järjestämään+omia+seuroja+kirkoissa.+LYRS+hallituksen+puheenjohtaja+sanoi+Kokkolan+suvijuhlissa+että+LYRS+ei+tule+jättämään+kirkkoa,+ja+että+esi-isät+taistelivat+sen+puolesta+että+liike+pysyisi+kirkossa+heidän+ajalla.Tämä+on+mielestäni+todennäköisin+skenaario,+mutta+muita+vaihtoehtoja+on.+LFF+on+joka+tapauksessa+ajautunut+umpikujaan,+kun+eivät+salli+liikkeen+teologit+vihkiytyä+papeiksi.
  3. Pidän+siitä+että+ruotsin+lehti+kutsuu+seurat+lestadiolaisten+suviseuroiksi,+ei+vanhollislestadiolaisten.+Meitä+on+paljon+muitakin+lestadiolaisia+joka+tapaa+osallistua+suviseuroihin,+ja+ainakin+minä+pidän+suviseurat+liikkeen+tapahtumaksi,+ei+vain+vanhoillislestadiolaisten,+vaikka+he+järjestävät+sitä.+Kertaakaan+minua+ei+ole+ajettu+pois+suviseuroista,+vaikka+tapaan+keskustella+ihmisten+kanssa+ruokapäydissä+ja+kertoa+että+olen+rauhansanalainen.http://www.dagen.se/87-000-besokte-laestadianernas-sommarmote-1.991686