Haluaisin kuulla kokemuksia ja ajatuksia mikä teidät sai tulemaan uskoon? Oletko uskovaisesta perheestä alkujaan vai et?
Minulla on ollut pidemmän aikaa joku kaipuu jota en osaa sanoiksi oikein pukea.. hengellinen tyhjä aukko. Kaipuuta johonkin jota en saa tässä "riviluterilaisena" ollessa.. olen tutkinut eri uskontoja tässä pidemmän aikaa ja yrittänyt hakea paikkaani. Vanhoillislestadiolaisuudessa on ihanaa yhteisöllisyys, elävän uskon tuntu, rakkaudellisuus, anteeksianto ja paljon muuta. Tietyistä asioista en itse ole täysin samoissa linjoissa kuten "vain me" ajattelu, koska ajattelen että tuomiovalta on yksin Jumalalla, ja siihen kuka taovaaseen pääsee ja kuka ei, ei ole ihmisellä sanomista.
Samoin tietyt säännöt mietityttävät, omatunto sanelee aika paljon sitä minkä miellän oikeaksi ja vääräksi. Kuitenkin pidän tiettyjä sääntöjä hyvinä asioina, koska ne pitävät ns uskossa heikompaa oikealla tiellä, ja vievät poissa synnin tietä. Esim.meikkaaminen; kevyt ehostaminen vs. voimakas iltameikki, kaksi eri asiaa. Lestadiolaisena käyttäisin edelleenkin ripsiväriä. On tiettyjä asioita jotka ehkä uskon kautta paremmin ymmärtäisi. Olen myös sellainen ihminen joka haluaa ajatella itse asioita ja monet asiat tulkitsen Raamatusta omalla tavallani.
Tästä jää paljon asioita pois mutta kuitenkin haluaisin teiltä uskovaisilta mielipiteitä minun ajattelutavasta ja lisäkysymyksiä saa esittää. Sekä aikuisena uskoontulleilta omia kokemuksia.
Te, jotka olette saaneet parannuksen aikuisiällä
89
1383
Vastaukset
- Lue_vaikka
Päivämiehestä Maarit Murtomaan blogi "Onko tämä se joukko".
- Uskovainenko-minä
Kiitos. Hyvä teksti jossa "pelottavalla tavalla" samoja ajatuksia kuin itsellä.
Se_on kirjoitti:
tässä:
http://www.paivamies.fi/blogit/blogistit/blogisti_maarit-murtomaa/1709/Aivan samat elementit tuossa Maarit Murtomaan uskoontulokokemuksessa, kuin minullakin. Tapa tulla uskoon on vain hiukan eri. Aivan sama tarina, että ensin ei avaudu ei sitten millään, sitten menee aikaa ja Jumalan johdatuksesta avautuu. Vieläpä kaikki tuntemukset on aivan samat kuin mitä itselläni oli. Melkein kuin oma todistukseni, paitsi että tuossa korostuu yksi ainoa joukko ja synninpäästö, niinkuin vl-uskoontuloissa aina, koska vanhoillislestadiolaiset ei voi tulla uskoon muutoin kun synninpäästön kautta ja näin kaikille opetetaan, niin tietysti kukaan ei edes usko Kristukseen ilman synninpäästöä. Monissa muissa tunnustuskunnissa opetetaan, että uskoon tullaan yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden.
- eioleaitovl
Eihän tuo Murtomaa mikään oikea uskova ole, esittää vaan olevansa. Ja käännynnäinenkin vielä.
- etsivä-xxx
Ihan niin se ei ole että käännynnäiset eivät kelpaisi. Juuri siksi Raamatussa on Jeesuksen vertaus:
Matt. 20:1
"Taivasten valtakuntaa voi verrata isäntään, joka aamuvarhaisella lähti palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa.
Matt. 20:7
'Kukaan ei ole palkannut meitä', he vastasivat. Hän sanoi miehille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani.'
Matt. 20:8
"Kun sitten tuli ilta, viinitarhan omistaja sanoi tilanhoitajalleen: 'Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeksi tulleille ensin ja ensimmäisille vasta sitten.' [3. Moos. 19:13; 5. Moos. 24:14,15; Tob. 4:14]
Matt. 20:9
Ne, jotka oli palkattu yhdennellätoista tunnilla, tulivat ja saivat kukin denaarinsa.
Matt. 20:10
Kun ensiksi palkatut tulivat, he luulivat saavansa enemmän, mutta hekin saivat vain denaarin.
Plogisti kirjoittaa: "En enää halunnut meikata, en enää halunnut kuunnella tietynlaista musiikkia, se kuulosti korviini melulta, televisio jäi kiinni… Jumala hoiti aivan itse tuon elämänmuutoksen minussa. "
Minua vain epäilytää tässä tämä asia, joka ei ole aidon uskon tunnustus ollenkaan vaan nimenomaan pinnallisen kääntymyksen tunnus. Siksi että kyse on ehdon vallan asioista, joiden varaan ei oikeaa uskoa Kristukseeen rakenneta. Päivämies on näissä jutuissaan harhautunut oikeasta opista jonnekin tapauskoon. Kun venäläisille uskovaisille ei meikkaaminen ole mitenkään uskoon liitettävä asia ja kun radion ja kohta televisionkin osalta on, niin että ne eivät ole sinällään kiellettyjä ja uskonnollistettuja. Mihinuskosi rakennat jos se on muuttuvien tapojen varassa. Vanhat lestadiolaiset kulkivat huivi päässä seuroissa kuten esikoislestadiolaiset tänä päivänä. Onhan Paajali kirjoittanut:
1. Kor. 11:6
Ellei nainen peitä päätään, hän voi yhtä hyvin leikkauttaa hiuksensa. Mutta jos kerran hiusten leikkaaminen tai pois ajaminen on naiselle häpeällistä, hänen tulee peittää päänsä.
"kun avasin Raamatun satunnaisesta kohdasta, silmiini osui sana Siion. Tämä toistui seuraavallakin kerralla. Enkä tiennyt mitään muuta paikkaa kuin rauhanyhdistyksen seurat, joissa olin joskus kuullut Siionista puhuttavan. " Huonostipa on hän kuunnellellut, koska jokaisessa vapaassa suunnassa on sana käytössä ja luterilaisessa kirkossa se tulee aina psalmiteksteissä ja vanhan testamentin lukuteksteissä vastaan jokaisessa jumalanpalveluksessa. Ei sana mitenkään ole vain vain vanhoillislestadiolaisten omaisuutta. Se on vain sana, jota vanha testamentti käyttää. Uudessa testamentissä Paavalin kirstillinen seurakunta on seurakunta.
Minun silmiini pisti tässä kertomuksessa että tavoista kyllä puhutaan uskon merkkinä, mutta ei sanaakaan siitä, että on saatu Kristus sydämeen asumaan. Voi teitä Päivämiehen toimituskunta mihin harhailette ja mihin ihmisiä johdetaan. Kristinuskon perusasia luterilaiselle on. että Kristus asuu uskovaiseseesa ihmisessä (ei se toinen lestadiolainen saattomies vaikka toki merkittävä asia onkin). On toki sellaisiakin seurapuheita missä tämä Kristus on saanut paikkansa. - etsivä-xxx
Mikä esimerkiksi plogista puuttuu ja mikä usein varsinkin niin sanottujen tavallisten vanhoillislestadiolaisten ajattelusta puuttuu on kristinuskon ydinsanoma joka on galtalaiskirjeesessä selkeästi Paavalin sanomana
Gal. 2:20
Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani. [2. Kor. 5:15 ]
Jeesus itse kuvaa tätä samaa:
Joh. 14:20
Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä.
Vanhoillislestadiolaisessa "riviuskossa" ja monessa seurapuheessa julistus on niin että seurakunta on Kristuksen ruumis ja Kristus on puheissa uskovan ihmisen ulkopuolella suuhteessa seurakuntaan.
Lestadiolainen tapausko uskon merkkinä on kuin vertaus hiekalle rakentamisesta kristuskallion sijaan.
Uskoa seuraavat merkit, joista Jaak. 2: kin kertoo ovat kuitenkin Raamatun mukaan luonteeltaan toista kuin kieltäymys, niillä on aktiivinen merkitys ei välttelyn.
Jaak. 2:17
Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
Jaak. 2:18
Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
Jaak. 2:20
Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?
Jaak. 2:26
Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.
Teot, joitka seuraavat uskoa ovat:
Gal. 5
22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, [Ef. 5:9; Kol. 3:12]
23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. [1. Tim. 1:9]
Ef. 5
9 Valo kasvattaa hyvyyden, oikeuden ja totuuden hedelmiä. [Gal. 5:22]
Kol. 3
12 Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. [Gal. 5:22; Ef. 4:1,2]
Miksi vanhoillislestadiolainen rukous puhujien puheissa ei koske tätä (vaan sitä että olismme tässä joukossa) kuten ei kääntymysplogi kerro, että parannuksen saanut olisi rukoillut saavanasa näitä sydämeensä. En halua kuvata itseäni parempana, mutta minun rukoukseni on päivittäin, että saisin nämä lahjat omakseni, vaikka, joka päivä joudun toteamaan kuten Paavali:
Room. 7:19
En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.
Room. 7:20
Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.
Tähänkin syntiin tarvitaan sanaa synnin sovituksesta, ja syntien anteeksiantoahan vanhoillislestadiolaisuudessa kyllä saarnataan "seiniä myöten". Olen itse alkanut epäilemään vanhoillislestadilaisuutta. Voiko sellainen olla oikea kristillinen yhteisö, joka ei sanassaan korosta näitä ja korosta sitä että Kristus asuu meissä ainakin kolmessa ulottuvuudessa: antaa uskossa vanhurskauden, ohjaa meitä siihen hyvään mitä uskon hedelmät ovat lähimmäiselle ja kolmantena on meidän rinnallakulkijamme, meidän matkaystävämme silloinkin kun olemme ihan yksin vaikka vankityrmässä kuten moni uskon vainon kohteeksi joutunut on aikojen kuluessa ollut sekä meistä jokainen kuoleman hetkellä.
Minua lohduttaa tämä rinnalla kulkeva Kristus sellaisena kuin se on Vanha virsi taalainmaalta sanoissa, sama asia tosin voi löytyä myös Siionon lauluista mutta minulle ne ovat vieraita enkä niitä tunne, kun en ole kasvanut niiden kanssa.
Minulle on tullut entistä rakkaamaksi virsi 517 Herra, kädelläsi
1.
Herra, kädelläsi
asua mä saan,
turvallisin käsi päällä maan.
Siellä kaikki saavat
uuden sydämen,
rauhan annat haavat sitoen.
Onneni on olla
Herraa lähellä,
turvata voin yksin Jumalaan.
Onneni on olla
Herraa lähellä,
tahdon laulaa hänen teoistaan. - etsivä-xxx
jakan vielä tästä aiheesta eli epäilyistä.
Olen tässä ottanut tavoitteeksi kuunnella koko opetuksen ja julistustuksen kokonaisuuden mikä Porin Suviseuroissa oli. Keskiväli on vielä kuuntelussa mutta Polan avauksesta aloitin ja olen kuunnellut myös seurojen viimeisen puheen jonka pitäsi lähettää suroista matkalle eteenpäin. Seurojen päätöspuhe alkoi valitun tekstin osalta niin että virittäydyin kuuntelemaan. Lopussa evääksi annettiin kuitenkin ei sitä Kristusta mitä edellä kerroin etsiväni vaan Kristuksen kirkkolaki ja toisten syntien vahtiminen. Niillä eväillä en usko pärjääväni, joten loppujen saurapuheiden kuuntelun rinnalla jään miettimään missä oikein on se Kristus joka ei ole ulkopuolella vaan asuu minussa.
Kaipaan tässä, että olisin ottanut talteen Olavi Voittosen puheen missä hän kysyi jäikö Jeesus matkasta pois kun Suviseuroista lähdettiin kotiin. Täällä on ollut Voittosesta monta mielipidekirjoitusta mutta tässä päätöspuheessa hän puhui oleellisesta asiasta. Hänen tekstinsä oli (Luuk 2:40-52). Luukas kertoo Jeesuksen perheen matkustaneen juutalaisen tavan mukaan pääsiäisenä Jerusalemiin. Jeesus oli tuolloin 12-vuotias. Kun perhe oli palaamassa kotiin ja kulkenut päivänmatkan, huomasivat Joosef ja Maria, että Jeesus puuttui matkaseurueesta. Niin he palasivat takaisin Jerusalemiin ja etsivät Jeesusta kaikkialta. He löysivät hänet vasta kolmantena päivänä. - topitoivokas
etsivä-xxx kirjoitti:
jakan vielä tästä aiheesta eli epäilyistä.
Olen tässä ottanut tavoitteeksi kuunnella koko opetuksen ja julistustuksen kokonaisuuden mikä Porin Suviseuroissa oli. Keskiväli on vielä kuuntelussa mutta Polan avauksesta aloitin ja olen kuunnellut myös seurojen viimeisen puheen jonka pitäsi lähettää suroista matkalle eteenpäin. Seurojen päätöspuhe alkoi valitun tekstin osalta niin että virittäydyin kuuntelemaan. Lopussa evääksi annettiin kuitenkin ei sitä Kristusta mitä edellä kerroin etsiväni vaan Kristuksen kirkkolaki ja toisten syntien vahtiminen. Niillä eväillä en usko pärjääväni, joten loppujen saurapuheiden kuuntelun rinnalla jään miettimään missä oikein on se Kristus joka ei ole ulkopuolella vaan asuu minussa.
Kaipaan tässä, että olisin ottanut talteen Olavi Voittosen puheen missä hän kysyi jäikö Jeesus matkasta pois kun Suviseuroista lähdettiin kotiin. Täällä on ollut Voittosesta monta mielipidekirjoitusta mutta tässä päätöspuheessa hän puhui oleellisesta asiasta. Hänen tekstinsä oli (Luuk 2:40-52). Luukas kertoo Jeesuksen perheen matkustaneen juutalaisen tavan mukaan pääsiäisenä Jerusalemiin. Jeesus oli tuolloin 12-vuotias. Kun perhe oli palaamassa kotiin ja kulkenut päivänmatkan, huomasivat Joosef ja Maria, että Jeesus puuttui matkaseurueesta. Niin he palasivat takaisin Jerusalemiin ja etsivät Jeesusta kaikkialta. He löysivät hänet vasta kolmantena päivänä.Seppo Lohi piti muutama vuosi sitten juuri siitä pysäyttävästi. Kaipasitten sitte Olavikin.
- etsivä-xxx
Siis muistanko puheen pitäjän väärin. Pitänee siis etsiä hänen pitämiään puheita. Kiitos.
- Entinen-vl
Ei kannata haaveilla liittymisestä. Se on kamala piinapenkki tuo vl-usko. Sinulta kielletään kaikki mukava. Hengellisen tyhjiösi voit täyttää mukavilla harrastuksilla, ala vaikka lintubongariksi ja liity hyväntekeväisyysjärjestöön. Toivon sinulle kaikkea hyvää!
- Surkuteltava
osa sillä, joka jättää Jumalan valtakunnan. Hyviä harrastuksia tietysti voi etsiä ja niistä nauttia, mutta ajassa ja ajan rajan takanakin kestävän rauhan saa vain Jumalan valtakunnassa. Niillä, jotka ovat lähteneet, on aina mahdollisuus palata niin kuin tuhlaajapoikakin lopulta palasi.
- Hyvää.yötä
Surkuteltava kirjoitti:
osa sillä, joka jättää Jumalan valtakunnan. Hyviä harrastuksia tietysti voi etsiä ja niistä nauttia, mutta ajassa ja ajan rajan takanakin kestävän rauhan saa vain Jumalan valtakunnassa. Niillä, jotka ovat lähteneet, on aina mahdollisuus palata niin kuin tuhlaajapoikakin lopulta palasi.
Sinä puhut vanhoillislestadiolaisesta herätysliikkeestä ikäänkuin Jumalan valtakuntana.
Kirjoitat siis vanhoillislestadiolaista PASKAA! - Uskovainenko-minä
Tässä oikeastaan se, kun en usko omalla kohdallani näihin"sääntöihin" ja "kieltoihin".. omatunto kertoo paljon minulle. Otan nyt alkoholin asiaksi. Se ei kuulu uskovaisen elämään. Mitä itse ajattelen siitä, niin onhan se mukavaa ja hauskaa ottaa esim naisporukalla kunnon känni ja lähteä bilettämään. Mutta mitä siitä seuraa, ei ole hyvää. Voi tulla houkutuksia ja "vahinkoja". Mietitään että ei perskele mitä tuli puhuttua ja kelle, ja pahimmassa tapauksessa mitä tehtyä. Se vie suoraan syntiin ja olen täysin valmis luopumaan näistä biletysilloista (olen jo luopunutkin aikoja sitten). Mutta pieni nautiskelu esim olut saunassa on ok, koska se ei vie minua mihinkään ja käytän sen vain rentoutumiseen, en pode krapulaa enkä morkkista siitä. Yleinen "Sääntö" on että ei yhtään alkoholia, koska se vie helposti juuri tuohon rietasteluun ja sen ymmärrän hyvin. Mutta omalla kohdalla kun tiedän rajani ja haluan niissä pysyä, on se saunajuoma ok. Tässä esimerkkinä tämä miten ajattelen.
- Huomaatteko_että
Hyvää.yötä kirjoitti:
Sinä puhut vanhoillislestadiolaisesta herätysliikkeestä ikäänkuin Jumalan valtakuntana.
Kirjoitat siis vanhoillislestadiolaista PASKAA!tästä Kalervin kommentrista suorastaan pursuavat henhen hedelmät:
Gal. 5:22
Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, - Eihän_tuo_ole
Uskovainenko-minä kirjoitti:
Tässä oikeastaan se, kun en usko omalla kohdallani näihin"sääntöihin" ja "kieltoihin".. omatunto kertoo paljon minulle. Otan nyt alkoholin asiaksi. Se ei kuulu uskovaisen elämään. Mitä itse ajattelen siitä, niin onhan se mukavaa ja hauskaa ottaa esim naisporukalla kunnon känni ja lähteä bilettämään. Mutta mitä siitä seuraa, ei ole hyvää. Voi tulla houkutuksia ja "vahinkoja". Mietitään että ei perskele mitä tuli puhuttua ja kelle, ja pahimmassa tapauksessa mitä tehtyä. Se vie suoraan syntiin ja olen täysin valmis luopumaan näistä biletysilloista (olen jo luopunutkin aikoja sitten). Mutta pieni nautiskelu esim olut saunassa on ok, koska se ei vie minua mihinkään ja käytän sen vain rentoutumiseen, en pode krapulaa enkä morkkista siitä. Yleinen "Sääntö" on että ei yhtään alkoholia, koska se vie helposti juuri tuohon rietasteluun ja sen ymmärrän hyvin. Mutta omalla kohdalla kun tiedän rajani ja haluan niissä pysyä, on se saunajuoma ok. Tässä esimerkkinä tämä miten ajattelen.
oleellista, mitä puhut. Jos Jumala herättää Sinussa synnintunnon niin silloin Sinulla on mahdollisuus tarttua sovituksen sanaan ja tulla Jumalan lapseksi. Muuten ei.
- Veikko-vl
Uskovainenko-minä kirjoitti:
Sinä saat tietysti ajatella mitä haluat, mutta jos aiot nauttia edes vähän alkoholia, niin silloin olet teoillasi kieltänyt uskosi. Samoin on meikkaamisen kanssa. Meillä uskovaisilla ei tunneta "kevyttä ehostusta", se on sitä julkista synnintekoa ja viehätystä maailmaan. Suosittelen sinulle, että käyt jonkun uskovaisen luona saarnauttamassa synnit pois ja unohdat kokonaan tuon syntielämän. Siionin rakkaus on jotain paljon enemmän.
- tätä.se.on
Veikko-vl kirjoitti:
Sinä saat tietysti ajatella mitä haluat, mutta jos aiot nauttia edes vähän alkoholia, niin silloin olet teoillasi kieltänyt uskosi. Samoin on meikkaamisen kanssa. Meillä uskovaisilla ei tunneta "kevyttä ehostusta", se on sitä julkista synnintekoa ja viehätystä maailmaan. Suosittelen sinulle, että käyt jonkun uskovaisen luona saarnauttamassa synnit pois ja unohdat kokonaan tuon syntielämän. Siionin rakkaus on jotain paljon enemmän.
Siionin rakkaus (= rakkautta SRK:hon)
= Raamatun vastaisia valheoppeja, runsasta pedofiliaa, naisten pakottamista synnytyskoneiksi yms. - suuretjoukot
tätä.se.on kirjoitti:
Siionin rakkaus (= rakkautta SRK:hon)
= Raamatun vastaisia valheoppeja, runsasta pedofiliaa, naisten pakottamista synnytyskoneiksi yms.Tuohon "Päivämiehen blogi"-kirjoitukseen on piilotettu niin paljon Raamatun vastaisia harha-oppeja, että se jo todistaa sen, että vl-joukko EI VOI OLLA oikea Jumalan lasten joukko.
Esim.
"kuinka Raamatun mukaan ihminen ei voi kahden kesken Jumalan kanssa sopien tulla uskovaiseksi, vaan Jumala ohjaa ihmisen toisten uskovaisten luo."
Paavali kohtasi Jeesuksen YKSIN ja Jeesus opetti hänelle tien: Gal 1
"
11 Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen. 12 Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle"
Sen takia Jeesus lähetti maailmaan Pyhän Hengen, joka johtaa kaikkeen totuuteen.
Ilm 7 kertoo, että kerran taivaassa on niin suuri joukko uskovia kaikista kansanheimoista ja kielistä, että kukaan ei voinut sitä lukea.
Koska vll:llät eivät juuri tee lähetystyötä, niin tuo kohtakin todistaa sen, että taivaassa on uskovia muista uskonsuunnista. Esim helluntaiseurakunnilla ja vapailla suunnilla on lähetyssaarnaajia maailman joka puolella.
Kiinassa on meneillään valtava herätys ja erään arvion mukaan uskovia on satoja miljoonia. Lestadiolaiset jäävät vain sivustakatselijoiksi, jotka lyövät rintoihinsa ja kuvitelevat olevansa ainoita uskovia. Tämä on valhetta, että hengellinen tyhjiö täyttyisi jollain muulla kuin elävällä uskolla Jeesukseen Kristukseen. Se on Raamatun todistus ja myös minun kokemukseni. Se vie vain syvälle epätoivoon ja viimein helvettiin. Aloittajalle annan yhden neuvon: Elä anna periksi, vaan rukoile Jumalaa niinkuin Jaakob, että "En päästä sinua, ennenkuin siunaat minua". Jumala on luvannut kuulla tällaisen rukouksen.
Aamen1245 kirjoitti:
Tämä on valhetta, että hengellinen tyhjiö täyttyisi jollain muulla kuin elävällä uskolla Jeesukseen Kristukseen. Se on Raamatun todistus ja myös minun kokemukseni. Se vie vain syvälle epätoivoon ja viimein helvettiin. Aloittajalle annan yhden neuvon: Elä anna periksi, vaan rukoile Jumalaa niinkuin Jaakob, että "En päästä sinua, ennenkuin siunaat minua". Jumala on luvannut kuulla tällaisen rukouksen.
Ja vielä lisäksi aloittajalle: Maaritilla ja minullakin meni kauan, jopa vuosia, ennenkuin asia avautui ja Kristuksen rakkaus ja elävä usko tuli todelliseksi, niin elä rakas ystävä anna periksi, vaikka ei heti löydykkään.
- pirun.lahko.se.on
suuretjoukot kirjoitti:
Tuohon "Päivämiehen blogi"-kirjoitukseen on piilotettu niin paljon Raamatun vastaisia harha-oppeja, että se jo todistaa sen, että vl-joukko EI VOI OLLA oikea Jumalan lasten joukko.
Esim.
"kuinka Raamatun mukaan ihminen ei voi kahden kesken Jumalan kanssa sopien tulla uskovaiseksi, vaan Jumala ohjaa ihmisen toisten uskovaisten luo."
Paavali kohtasi Jeesuksen YKSIN ja Jeesus opetti hänelle tien: Gal 1
"
11 Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen. 12 Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle"
Sen takia Jeesus lähetti maailmaan Pyhän Hengen, joka johtaa kaikkeen totuuteen.
Ilm 7 kertoo, että kerran taivaassa on niin suuri joukko uskovia kaikista kansanheimoista ja kielistä, että kukaan ei voinut sitä lukea.
Koska vll:llät eivät juuri tee lähetystyötä, niin tuo kohtakin todistaa sen, että taivaassa on uskovia muista uskonsuunnista. Esim helluntaiseurakunnilla ja vapailla suunnilla on lähetyssaarnaajia maailman joka puolella.
Kiinassa on meneillään valtava herätys ja erään arvion mukaan uskovia on satoja miljoonia. Lestadiolaiset jäävät vain sivustakatselijoiksi, jotka lyövät rintoihinsa ja kuvitelevat olevansa ainoita uskovia.Vanhoillislestadiolainen herätysliike = hengellisten VALHEOPPIEN aarreaitta.
- Jeesuskin
Veikko-vl kirjoitti:
joi viniä. Jopa teki hyvää juovuttavaa viiniä ensimmäisenä ihmetekonaan. Tosin ei ole hyvä asia, että alkoholista juovutaan. Ainakin apostolisissa neuvoissa se on kielletty.
Kevyt meikkaaminen ja itsensä "kuntoonlaittaminen" ei ole mitään oleellista. kai katselitte Suviseuroissa naisia ja tyttöjä. Kenelläkään ei ollut kohtuutonta meikkiä, muta kulmakarvoja oli nypitty ja tukkaa laitettu. Mutta ei se tietenkään tarpeellista ole.
Tuossa nimimerin "Veikko-vl" kommentissa on hieman lainomaista, teknistä makua. Olkoonkin, että hän on periaatteessa oikeassa alkoholinkäytön (haitallisuuden) suhteen ja meikkaamisen tarpeettomuuden suhteen. - etsivä-xxx
Veikko-vl kirjoitti:
Silloin kyse niin sanotusta ehdonvallan alaisista asioista jos ne ovat tapoja, kun venäläinen lestadiolainen nainen voi käyttää ehostusta eikä sillä "kiellä uskoaan". Muualta lestadiolaisuuteen tuleva tulee toisesta kulttuurista. Jo Raamatun lehdiltä voit sinäkin Veikko-vl lukea että pakanakristittyjen ja juutalaikristittyjen tavat ovat erilaisia eikä pakananakristityille saanut esittäää vaatimusta samoista juutalaisista tavoista.
Galatalaiskirje 2
Paavali ja Pietari Antiokiassa
11 Kun Keefas sitten tuli Antiokiaan, nousin vastustamaan häntä julkisesti, koska hän oli menetellyt väärin.
12 Aikaisemmin hän oli ottanut osaa yhteisiin aterioihin pakanuudesta kääntyneiden kanssa. Mutta kun sinne oli tullut Jaakobin luota muutamia miehiä, hän jäi pois ja eristäytyi kääntyneistä, koska pelkäsi niitä, jotka vaativat ympärileikkausta. [Ap. t. 11:3]
13 Samalla tavoin alkoivat teeskennellä myös muut juutalaiset, ja jopa Barnabas seurasi heidän esimerkkiään.
14 Mutta kun minä näin heidän poikkeavan evankeliumin totuuden tieltä, sanoin Keefakselle kaikkien kuullen: "Jos sinä juutalaisena voit luopua juutalaisten tavoista ja elää pakanoiden lailla, miksi pakotat pakanoita elämään niin kuin juutalaiset?" [1. Tim. 5:20]
Meikkiä ja korvakoruja voi pitää, jos ne ovat kuuluneet omaan olemukseen jo silloin kun on tullut sanan kuuloon. On sensijaan muita asioita joilla on uskonopillinen merkitys. On vain ikävää että niin monet kuten Veikko-vl sekoittavat tulijoiden pään kaikenlaisella sellaisella millä ei ole muuta kuin tapakulttuurinen perusta. Nyt on jo television osalta käymässä kuten on käynyt Radion osalta. Se mitä katsoo merkitsee enemmän kuin se mikä on väline eli porno on varmasti syntiä luotoelokuva ei ainakaan ole. Varsinkin sellainen ihminen jolla televisio on ollut aina tuskin on jättämässä löytämäänsä uskoa jos uutisia tai vähän muutakin katsoo. Siihen ei vain yksikertaisesti kiinnitä huomiota eikä se oikeasti edes sillä lailla kiinnosta ketään. Televisiotunnit ovat vähentyneet merkittävästi muiden kuin eläkeläisten keskuudessa ja muu media ja some tullut tilalle ja kaikki pelit ja virtuaalimaailmat.
Enemmän kuin huulipunista pitäsi varoittaa niistä synneistä, jotka Raamattu nimeltä mainitsee ja jotka "luikertelevat" meidän sydämiimme ilman että kukaan sitä näkee. Ei voi olla niin että näkyvä nostetaan esille ja sydämen turmelus saa rehoittaa, koska on niin paljon helpompaa vahtia huulipunia ja korvakoruja. Itse lopetin tämän tapaisen hössötyksen sen jälkeen kun totesin että naapureiden korvien katselu valtasi huomioni ja kekittymiseni kokonaan enkä keskittynyt kristinuskon sanomaan tai sakramentteihin ollenkaan.
Galatalaiskirje 5
19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus,
21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.
22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,
23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. [1. Tim. 1:9]
24 Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen.
25 Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta.
26 Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.
Niissä asioissa mitä katsotaan oikeasti opillisiksi on sitten jo riittävästi "vaikeusastetta" kuten e-kysymys, eksklusiivisuus, lasten usko ennen kastetta jne - etsivä-xxx
Jeesuskin kirjoitti:
joi viniä. Jopa teki hyvää juovuttavaa viiniä ensimmäisenä ihmetekonaan. Tosin ei ole hyvä asia, että alkoholista juovutaan. Ainakin apostolisissa neuvoissa se on kielletty.
Kevyt meikkaaminen ja itsensä "kuntoonlaittaminen" ei ole mitään oleellista. kai katselitte Suviseuroissa naisia ja tyttöjä. Kenelläkään ei ollut kohtuutonta meikkiä, muta kulmakarvoja oli nypitty ja tukkaa laitettu. Mutta ei se tietenkään tarpeellista ole.
Tuossa nimimerin "Veikko-vl" kommentissa on hieman lainomaista, teknistä makua. Olkoonkin, että hän on periaatteessa oikeassa alkoholinkäytön (haitallisuuden) suhteen ja meikkaamisen tarpeettomuuden suhteen.Jeesuksen viinin teko Kaanaan häissä ymmäretään väärin ilonpitona hääpidoissa. Se pitää lukea sen läpi että Jeesuksen äiti pyysi pojaltaan ensimmäistä tunnustekoa siitä että hän on Jumalan poika. Jeesus ensin esteli selvästi viitaten tunnustekoon ja maanpäälliseen tehtäväänsä.
4 Mutta Jeesus vastasi: "Anna minun olla, nainen. Minun aikani ei ole vielä tullut."
Ja minkä teon Jeesus valitsi ensimmäiseksi teokseen - pesuvesi muuttui viiiniksi. En ole ainoa kristitty vaan käsitys on yleisempi, kyse on ensimmäisestä merkistä ehtoollisviinin asettamisesta viimeisellä pääsiäisaterialla, missä Jeesus sanoi että se on hänen verensä - sama veri joka pesi meidät puhtaaksi. Itse en usko että on sattuma Jeesukselta, että hän aloitti häistä kun hän lopettaa sen ehtoollisen asettaessaan myös häihin.
11 Tämä oli Jeesuksen tunnusteoista ensimmäinen, ja hän teki sen Galilean Kaanassa. Hän ilmaisi sillä kirkkautensa, ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.
Mark. 14:25
Totisesti: minä en enää maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä Jumalan valtakunnassa."
Matt. 22:2
"Taivasten valtakuntaa voi verrata kuninkaaseen, joka valmisti häät pojalleen. [Jes. 25:6; Ilm. 19:9]
Jos kauniisti ajatellaan voi vanhoillislestadiolainen vapaaehtoisesti ajatella että hän ei maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä Jumalan valtakunnassa. Silloin ehtoollisviinikin asettuu siihen samaan jatkumoon . Silloin ei tarvitse kiistellä kuka Raamatussa nautti viiniä ja kuka ei eikä keksiä sitä kaikkein älyttömintä kuulemaani väitettä että välimeren maissa olisi juotu alkoholitonta viiniä eli mehua.
- Avaajan_mietteisiin
Niinpä niin. Niistä erilaisista tavoitsta kasvaa sitten vuori sellaiselle, joka ei ole syntynyt vanhoillislestadiolaiseksi. Nousee epäilykset siitä onko usko tapoja. Onko oikein sivuuttaa ihmisen oma elämäntilanne ja tarjota vain yhtä mallia oli sitten voimavarat mitkä hyvänsä. Tulee kysymys siitä kenellä on oikeus sanoa että avaimia ei ole kenelläkään muulla.
En tiedä oletko kuunnellut muiden herätysliikeiden sanomaa vertailun vuoksi. Mikä käsitys on siellä armosta? Kavahtaa voi ainakin viidesläisen liikeen ratkaisun tekemistä ja kaupankäyntiä Jumalan kanssa. Siellä liikkeen opetusvideot tai välineet, joilla koitetaan vaikuttaa, on rakennettu niin että markkinoidaan usko sellaisella kertomuksella että ihminen syöpään sairastettuaan päätti, että Jumala parantaa hänet, kun hän ryhtyy uskovaiseksi. Eli eletään sellaista kaupankäyntiä, että "jos parannat minut teen sitä ja tätä hyviä töitä". Ainoa kauppa mitä Jumalan kanssa voi käydä on autuas vaihtokauppa, josta Luther sanoi: ”Sinä Jeesus, olet minun vanhurskauteni, mutta minä olen sinun syntisi.”
On sitten muitakin herätysliikkeitä, joissa kauppaa ei käydä näin. Lestadiolaisuuden lisäksi evankeliset eil sley ja körtitikin alkuperäisessä julistuksessaan. Nykyinen liberaali kirkko on paljon körttiläisen kirkollisen toiminnan tulosta, kaukana Paavao Ruotsalaisesta.
Vanhoillislestadiolaisuuden voima on parhaimmillaan isossa rauhanyhdistyksessä missä tuntuu että kristinusko ei ole kuolemassa, ei ole kyse yhdetä tai kahdesta yksinäisestä joiden voimavarat eivät oikein riitä sanankuulemisen järjestelyihin, mutta tämä väenvähyys on sitten monen pienen maaseutukunnan kohtalona. Toiminta kuolee pois. - uusipäiväedessä
"olen tutkinut eri uskontoja tässä pidemmän aikaa ja yrittänyt hakea paikkaani. Vanhoillislestadiolaisuudessa on ihanaa yhteisöllisyys, elävän uskon tuntu, rakkaudellisuus, anteeksianto ja paljon muuta. "
Tämähän kuvaa sitä että kaikki uskonnot ja uskominen on vain henkistä kehitystä ja henkisyyden tyydyttämistä. Raamattu on kirjoitettu sillä tavalla että sitä tutkiessa henkinen kehitys tapahtuu esimerkiksi synnin saamisen ja anteeksiantamisen muodossa. Harva ihminen tutkii eri uskontoja itse vaan on samassa syntymästä kuolemaan ja karttaa muita uskontoja juuri niin kuin lestadiolaisuudessa on kyse.
Lestadiolaisuudessa yhteisöllisyys joka erottuu muusta maailmasta sekä tunteisiin perustuva ja vetoava uskonoppi. - Tutkimusmatka.itseen
Aloittajana harkitsisin vielä asiaa hyvin suurella vakavuudella. Tiedätkö ollenkaan, mihin olet ryhtymässä? Sinulle voisi sopia paremmin vaikkapa buddhalainen meditaatio ja hiljaisuuden retriitit. Voisit myös harkita joogan aloittamista.
- Uskovainenko-minä
Tätä pelkäisinkin varmaan paljon, että minun elämäntyyliä ja ratkaisuja tultaisi tuomitsemaan toisen vl:n toimesta. Säännöt ja kiellot ovat niin voimakkaana vl:n elämässä. En tätä aloitusta aloittaessani ajatellut alkaa puolustuskannalle mistään, vain kertoa mitä ja miten ajattelen.
Minulle Jumala on hyvä ja armollinen Jumala, johon voin turvautua, ja luottaa jokaisessa elämänvaiheessa Hänen johdatukseen. Vaikeissa hetkissä hoen itselleni että luota, luota, luota..että kaikki menee niinkuin on tarkoitettu. Jos en ymmärrä tarkoitusta nyt, huomaan sen myöhemmin.Hei,
ei meillä mitään sääntökirjaa ole, tiettyjä asioita vain pyritään välttämään että säilytetään puhdas omatunto ja että synti pysyisi kauempana.
Älä liikaa mieti asioita, usko vain syntisi anteeksi. Sen jälkeen saat Pyhän Hengen, joka alkaa ohjata elämääsi omantunnon äänenä.
Tervetuloa seuroihin tutustumaan tai kuuntele nettiseuroja. Kaikkea hyvää elämääsi!
Rakkaudella,- kmdfdsmkfsdkm
TÄHTIRYHMÄ kirjoitti:
Hei,
ei meillä mitään sääntökirjaa ole, tiettyjä asioita vain pyritään välttämään että säilytetään puhdas omatunto ja että synti pysyisi kauempana.
Älä liikaa mieti asioita, usko vain syntisi anteeksi. Sen jälkeen saat Pyhän Hengen, joka alkaa ohjata elämääsi omantunnon äänenä.
Tervetuloa seuroihin tutustumaan tai kuuntele nettiseuroja. Kaikkea hyvää elämääsi!
Rakkaudella,On sääntökirja joka on suullinen. Ei ole sattumaa että 100000 lestadiolaista ei käytä meikkiä, omista televisiota, juo alkoholia...
Jos ne olisi asioita joita pyrittäisiin välttämään ihmistä ei pidettäisi epäuskoisena jos hän tulee seuroihin meikattuna ja korvakorut korvissa. Usko kielletään myös teoilla eli tekemällä tuo. Jos se olisi sydämenuskoa ei katsottaisi ihmisen ulkonäköä. TÄHTIRYHMÄ kirjoitti:
Hei,
Rakkaudella,"Älä liikaa mieti asioita, usko vain syntisi anteeksi. Sen jälkeen saat Pyhän Hengen, joka alkaa ohjata elämääsi omantunnon äänenä."
En voi mitenkään olla samaa mieltä. Minä toimin juuri noin niinkuin kirjoitat, eikä minulla ollut rauhaa eikä Pyhää Henkeä. Pikemminkin kehoitan miettimään asioita, miettimään, mitä Raamattu sanoo, miettimään, mikä on totuus, miettimään, onko minulla oikea ymmärrys jne.
Synninpäästö ei ole mikään taikasana, joka toimii siten, ettei "liikaa mieti asioita, vaan uskoo synnit anteeksi". Raamattu ei todista näin.
Ja on se totuus, että meillä on sääntökirja, niinkuin edellinen kommentoija sanoo, ei se sattumaa ole, että 100000 henkilöä ei meikkaa eikä käytä korvakoruja.
"Tervetuloa seuroihin tutustumaan tai kuuntele nettiseuroja. Kaikkea hyvää elämääsi!"
Tämä ei ole ollenkaan huono neuvo.- pitkäänhellari
Jos olisin kuunnellut mitä ihmiset käskevät ja vaativat, jopa omat vanhemmat, en olisi tullut koskaan uskoon ja nykyiseen hengelliseen kotiini. Vaikea on jos omat rakkaat ihmiset eivät ymmärrä, mutta niin se vain on, että uskosta on maksettava hinta. Tänään monet muslimitaustaset joutuvat jättämään suvun, jopa kotimaan ja elävät tappotuomion alla, mutta heille on tärkeämpää Kristuksen seuraaminen.
Kyllä Jumala antaa voiman ja ennen pitkää lähimmäisetkin ymmärtävät ja kunnioittavat aikuisen ihmisen tahtoa omaan elämään ja valintaan.
Me uskotaan oman sielun autuudeksi ei vain miellyttääksemme ihmisiä.
Usko on elämää tukeva ja kantava voima ja iloinen asia. Ihan oikein olet asian ymmärtänyt.
Hei!
Olen itse alkujaan vl-perheestä ja kuulun vieläkin vl-liikkeeseen, vaikka en, niin kuin et sinäkään, hyväksy muut täysin poissulkevaa seurakuntaoppia, enkä näitä tapanormeja, mitä mainitsitkin tuossa, mitä ei Raamattu tunne syntinä. Sen, ettei meilläkään todellisuudessa ajatella niistä syntinä, tulee todistetuksi siinä, että vaikka ihmeellisesti meille Suomalaisille vl-kristityille ne ovat syntiä, niin Venäjän vl-kristityt kyllä esim. meikkaavat ja käyttävät korvakoruja. Tieni saattaa viedä pois tästä herätysliikkeestä jossain vaiheessa, mutta Kristusta en kiellä, eikä Häntä kukaan voi minulta viedä, kuuluin minä tähän tai en. Siitä olen varma. Vl-kristillisyydessä on paljon hyvää ja täällä on paljon eläviä, aitoja kristittyjä, varmasti enemmän kuin monessa muussa liikkeessä, ainakaan Suomessa. Itseäni harmittaa lähinnä tämä oppi, mikä ei ole täysin Raamatun mukainen. Esimerkiksi se, että uskoon ei voi tulla muuten kuin synninpäästön kautta, vaikka synninpäästö kyllä on hyvä, en sitä kiellä. Siinä vain on se ongelma, että joku saattaa siirtyä kyllä tähän porukkaan tulematta todellisesti uskoon. Näin minulle tavallaan kävi, vaikka olinkin lapsuudesta asti tässä porukassa.
Mutta asiaan. Kerron oman tarinani, tosin todella paljon tiivistettynä. Kasvoin siis (vl) uskovaisessa perheessä. Minulla on nuoresta asti ollut tunne, että jotakin puuttuu. Suurimman osan ajasta ajattelin, että olen ihan OK uskovainen ja kohdistin tämän kaipaukseni lähinnä erilaisiin unelmiin mitä minulla oli ja tämähän oli loputon suo. Käytännössä tein tästä kaipauksesta, siis näistä unelmista (toivo hyvästä työurasta, tyttöystävästä jne.) jne. itselleni epäjumalan, jota kohti kurkotin ja jossa oli toivoni, koska elämäni tarkoitus oli elää tälle kaipaukselle, ei Jeesukselle. Ajattelin, että löydän joskus sellaisen täydellisen onnen, joka tyydyttää tämän sisäisen kaipaukseni, sellaisen onnen, mikä ei koskaan lopu. Totuus on se, että aina kun saavutin yhden tällaisen asian, mihin olin toivoni asettanut, epätoivo vain paheni, koska huomasin, että en ollutkaan tullut onnelliseksi enkä löytänyt rauhaa.
Lopulta Jumala herätti minut siihen, että olin tehnyt jotain sellaista, mistä ajattelin, että se on erittäin vakavaa syntiä. Painin tämän asian kanssa vuosia ja podin huonoa omaatuntoa ja mietin, kenelle voisin tästä kertoa, että saisin tästä synninpäästön, koska vl-opetus menee niin, että saarnoissa sanotaan, että ”kaikki synnit saa uskoa anteeksi”, mutta sitten sanotaan, että ”jotta saat voimaa myös käydä tunnustamaan ne nimellisetkin synnit jollekulle”. Käytännössä anteeksiantoon ei siis meillä voi luottaa, ellei niitä syntejä ole tunnustanut, näin ainakin tulkitsin asian (synnin tunnustamisessa ei mitään huonoa sinänsä, se on ihan jees ja auttaa, mutta tällainen epäjohdonmukaisuus meinasi ainakin minut viedä hulluuden partaalle omantunnontuskissa, kun ei ollut ketään henkilöä, johon luottaa). Tämä, että podin huonoa omaatuntoa, oli tietysti Jumalan työtä minussa, vaikka en täysin ymmärtänyt, miten tämä usko Jeesukseen ”toimii”. Olin tyypillinen vl-nuori, joka vain seuraa sääntökirjaa eikä sen enempää ajattele koko uskoa. Ajattelin silloin, että olin ja nyt myöhemmin ymmärrän, että olinkin menossa helvettiin ja ilman Jumalan johdatusta en olisi koskaan löytänyt elävää uskoa, vaan olisin tyytyväisenä mennyt helvettiin ajatellen, että pelastun kun vain kuulun tähän porukkaan. Ajattelin myös siis, että jos saisin tunnustettua tämän synnin, mikä minua vaivasi ja pääsisin eroon tästä, niin kaikki olisi taas hyvin. Huomaa, että murheeni oli tässä vaiheessa enemmänkin ”maailman murhetta”, mistä Paavali puhuu (vaikka tiedostinkin helvetin), eli halusin vain helpompaa elämää, halusin päästä eroon tästä omantunnontuskasta, jotta elämäni helpottuisi. Perusteeni olivat siis alkujaankin väärät alkaa tekemään parannusta.
Jatkuu...Noh, lopulta sain kuitenkin voimaa, pitkän ajan kuluttua, soittaa eräälle tuntemalleni henkilölle ja tunnustaa tämän omaatuntoani vaivaavan synnin ja sain siitä synninpäästön. Olin pari viikkoa todella mielissäni, kun ei enää omatunto kolkuttanut ja taas pystyin olemaan vapaa. Sisälläni olevaan kaipaukseen ja tyhjyyden tunteeseen en kuitenkaan koskaan saanut tyydytystä. Parin viikon päästä aloin muistelemaaan mennyttä elämääni, ja Jumalan armosta, aloin taas potemaan huonoa omaatuntoa joistain asioista, joita olin tehnyt. Sain taas tunnustettua ne eräälle henkilölle ja sain niistä rauhan. Näin jatkui, kunnes olin tunnustanut kaikki suurimmat synnit, eikä omatunto pahemmin enää kolkuttanut, ajattelin, että nythän olen jo kunnon kristitty kun on synnit tunnustettu eikä omatuntokaan jatkuvasti kolkuta, ja kun keskityin täysillä elämääni, hetken tuntuikin, että minulla menee hyvin. Silti tunsin, että jotain on vialla. Minulla ei ollut todellista rauhaa. Meni ehkä joku vuosi-pari, niin jouduin tilanteeseen, jossa aloin miettimään, että mitä järkeä tässä elämässä on. Olin elänyt elämäni itselleni, harrastuksilleni, työlleni, kaikelle tällaiselle. Pohdin, että miksi ihmeessä elämä tuntuu niin tarkoituksettomalta, eikä missään ole mitään järkeä. Jollain tavalla kaikki päättyy, mikään nautinto tai onni ei ole kestävää. Lopulta tulin siihen tulokseen, että löytääkseni elämälleni tarkoituksen ja kaipaukselleni täyttymyksen, olisi parasta löytää itselleni nainen ja saada mahdollisimman paljon lapsia, että saisi jotain, mille elää, koska kaikki tuntui niin turhalta. Muutenkin parisuhde tuntui olevan sellainen, mikä voisi tyydyttää kaipauksen. Ainoastaan lapset ja vaimo voisivat olla sellaisia asioita, mille kannattaisi elää, ne kun olivat ihmisiä, vieläpä sellaisia, joita voisin rakastaa, kaikki muu oli turhaa. Läheisiäkään ei ihan lähellä ollut. Mietin myös jotain hyväntekeväisyysjärjestöjä, joiden kautta pääsisi ulkomaille johonkin avustustyöhön, koska sekin on tärkeää työtä ja siinä on tarkoitusta auttaa muita. Onneksi Jumala johdatti toisin.
Samaan aikaan aloin katsomaan youtubesta eräiden muiden tunnustuskuntien edustajien saarnoja, jotka vetosivat minuun tyylillään. Ensin tykkäsin lähinnä saarnatyylistä, mutta myös siitä, miten Raamatullisia ne olivat, vaikka en kaikilta osin ollutkaan samaa mieltä. Olin siis lukenut jo Raamattuakin aika paljon yrittäessäni päästä selvyyteen. Lopulta, katsoessani näitä saarnoja, minulle avautui kristinuskon perusopit ja ymmärrys siitä, mitä on todella synti, parannus ja pelastus. Näitä en ollut koskaan vl-saarnoista saanut selville. Parannus kun käsitetään lähinnä synninpäästönä, joka on portti tähän porukkaan, mutta harvoin korostetaan sitä, että se on portti Kristukseen. Olin aiemmin toiminut vain niin kuin oli opetettu, ikään kuin se, että toimin niin, pelastaisi minut (lain täyttäminen). Kun ymmärsin, että en itseasiassa ollutkaan ihan ”OK” joitakin törkeitä syntejä lukuunottamatta (näin olin ajatellut aiemmin) ja ymmärsin, että parannus on sitä, että tahtoo katua kaikkia syntejä ja alistuu siihen, että Kristuksesta tulee Herra (eli Hänen tahdostaan tulisi myös minun tahtoni), eikä pelkästään syntien anteeksiantaja, jota voisin, niin kuin olin aiemmin ajatellut, ikään kuin kupata aina tarvittaessa ja sitten elää elämäni niin kuin huvittaa, kunhan noudatan tapanormeja (lähinnä tällaisen kuvan vl-saarnoista sain, että kunhan uskon vain syntini anteeksi ja toimin seurakunnan neuvojen mukaan, niin kaikki on OK. Tästä sanomasta kuitenkin puuttuu paljon olennaisia asioita). Silloin kun Jumala auttoi minua ymmärtämään nämä, tein parannuksen samantien (nyt minulla oli Jumalan mielenmukainen murhe, mistä Paavali puhuu, mikä tuo pelastuksen), tunnustin kaiken Jumalalle ja myönsin, että olin syntinen (enkä ihan ”ok” lukuunottamatta joitakin törkeitä syntejä), enkä voinut itseäni pelastaa, alistuin siihen, että annan elämäni Jeesukselle. Tein siis parannuksen, käännyin kaikista synneistä ja turvasin Kristukseen syntieni sovittajana. Tämä tapahtui, vastoin sitä, mitä vl-liikkeessä opetetaan, yksinäisyydessä, ilman kenenkään toisen antamaa synninpäästöä, siis ilman välimiestä, muuta kuin Kristus. Enkä voi sanoinkuvata sitä rauhaa ja onnentunnetta, kaipauksen ja sielun rauhattomuuden täyttymystä ja tyydytystä, mikä minulle tuli. En koskaan ollut tuntenut mitään vastaavaa. Olin todellisesti tullut uskoon, tullut tuntemaan Kristuksen. Myös ymmärrykseni Raamatusta avautui ja aloin ymmärtämään sitä paremmin. En ollut koskaan tehnyt todellista parannusta, vaikka luulin tehneeni, miten kovasti olin syntejäni itkenytkin. Sen lisäksi kohdat, joita paljon toistellaan vl-kristillisyydessä, tulivat minulle täysin selväksi, mitä ne todellisuudessa tarkoittavat. Ainoa todellinen elämän tarkoitus ja kaipauksen täyttymys voi löytyä vain Kristuksesta. Hän kuoli ja nousi kuolleista, jotta meillä olisi myös toivo ylösnousemuksesta ja ikuisesta elämästä ja onnesta Jumalan luona ja Hänen kanssaan!
Jatkuu...Aamen1245 kirjoitti:
Noh, lopulta sain kuitenkin voimaa, pitkän ajan kuluttua, soittaa eräälle tuntemalleni henkilölle ja tunnustaa tämän omaatuntoani vaivaavan synnin ja sain siitä synninpäästön. Olin pari viikkoa todella mielissäni, kun ei enää omatunto kolkuttanut ja taas pystyin olemaan vapaa. Sisälläni olevaan kaipaukseen ja tyhjyyden tunteeseen en kuitenkaan koskaan saanut tyydytystä. Parin viikon päästä aloin muistelemaaan mennyttä elämääni, ja Jumalan armosta, aloin taas potemaan huonoa omaatuntoa joistain asioista, joita olin tehnyt. Sain taas tunnustettua ne eräälle henkilölle ja sain niistä rauhan. Näin jatkui, kunnes olin tunnustanut kaikki suurimmat synnit, eikä omatunto pahemmin enää kolkuttanut, ajattelin, että nythän olen jo kunnon kristitty kun on synnit tunnustettu eikä omatuntokaan jatkuvasti kolkuta, ja kun keskityin täysillä elämääni, hetken tuntuikin, että minulla menee hyvin. Silti tunsin, että jotain on vialla. Minulla ei ollut todellista rauhaa. Meni ehkä joku vuosi-pari, niin jouduin tilanteeseen, jossa aloin miettimään, että mitä järkeä tässä elämässä on. Olin elänyt elämäni itselleni, harrastuksilleni, työlleni, kaikelle tällaiselle. Pohdin, että miksi ihmeessä elämä tuntuu niin tarkoituksettomalta, eikä missään ole mitään järkeä. Jollain tavalla kaikki päättyy, mikään nautinto tai onni ei ole kestävää. Lopulta tulin siihen tulokseen, että löytääkseni elämälleni tarkoituksen ja kaipaukselleni täyttymyksen, olisi parasta löytää itselleni nainen ja saada mahdollisimman paljon lapsia, että saisi jotain, mille elää, koska kaikki tuntui niin turhalta. Muutenkin parisuhde tuntui olevan sellainen, mikä voisi tyydyttää kaipauksen. Ainoastaan lapset ja vaimo voisivat olla sellaisia asioita, mille kannattaisi elää, ne kun olivat ihmisiä, vieläpä sellaisia, joita voisin rakastaa, kaikki muu oli turhaa. Läheisiäkään ei ihan lähellä ollut. Mietin myös jotain hyväntekeväisyysjärjestöjä, joiden kautta pääsisi ulkomaille johonkin avustustyöhön, koska sekin on tärkeää työtä ja siinä on tarkoitusta auttaa muita. Onneksi Jumala johdatti toisin.
Samaan aikaan aloin katsomaan youtubesta eräiden muiden tunnustuskuntien edustajien saarnoja, jotka vetosivat minuun tyylillään. Ensin tykkäsin lähinnä saarnatyylistä, mutta myös siitä, miten Raamatullisia ne olivat, vaikka en kaikilta osin ollutkaan samaa mieltä. Olin siis lukenut jo Raamattuakin aika paljon yrittäessäni päästä selvyyteen. Lopulta, katsoessani näitä saarnoja, minulle avautui kristinuskon perusopit ja ymmärrys siitä, mitä on todella synti, parannus ja pelastus. Näitä en ollut koskaan vl-saarnoista saanut selville. Parannus kun käsitetään lähinnä synninpäästönä, joka on portti tähän porukkaan, mutta harvoin korostetaan sitä, että se on portti Kristukseen. Olin aiemmin toiminut vain niin kuin oli opetettu, ikään kuin se, että toimin niin, pelastaisi minut (lain täyttäminen). Kun ymmärsin, että en itseasiassa ollutkaan ihan ”OK” joitakin törkeitä syntejä lukuunottamatta (näin olin ajatellut aiemmin) ja ymmärsin, että parannus on sitä, että tahtoo katua kaikkia syntejä ja alistuu siihen, että Kristuksesta tulee Herra (eli Hänen tahdostaan tulisi myös minun tahtoni), eikä pelkästään syntien anteeksiantaja, jota voisin, niin kuin olin aiemmin ajatellut, ikään kuin kupata aina tarvittaessa ja sitten elää elämäni niin kuin huvittaa, kunhan noudatan tapanormeja (lähinnä tällaisen kuvan vl-saarnoista sain, että kunhan uskon vain syntini anteeksi ja toimin seurakunnan neuvojen mukaan, niin kaikki on OK. Tästä sanomasta kuitenkin puuttuu paljon olennaisia asioita). Silloin kun Jumala auttoi minua ymmärtämään nämä, tein parannuksen samantien (nyt minulla oli Jumalan mielenmukainen murhe, mistä Paavali puhuu, mikä tuo pelastuksen), tunnustin kaiken Jumalalle ja myönsin, että olin syntinen (enkä ihan ”ok” lukuunottamatta joitakin törkeitä syntejä), enkä voinut itseäni pelastaa, alistuin siihen, että annan elämäni Jeesukselle. Tein siis parannuksen, käännyin kaikista synneistä ja turvasin Kristukseen syntieni sovittajana. Tämä tapahtui, vastoin sitä, mitä vl-liikkeessä opetetaan, yksinäisyydessä, ilman kenenkään toisen antamaa synninpäästöä, siis ilman välimiestä, muuta kuin Kristus. Enkä voi sanoinkuvata sitä rauhaa ja onnentunnetta, kaipauksen ja sielun rauhattomuuden täyttymystä ja tyydytystä, mikä minulle tuli. En koskaan ollut tuntenut mitään vastaavaa. Olin todellisesti tullut uskoon, tullut tuntemaan Kristuksen. Myös ymmärrykseni Raamatusta avautui ja aloin ymmärtämään sitä paremmin. En ollut koskaan tehnyt todellista parannusta, vaikka luulin tehneeni, miten kovasti olin syntejäni itkenytkin. Sen lisäksi kohdat, joita paljon toistellaan vl-kristillisyydessä, tulivat minulle täysin selväksi, mitä ne todellisuudessa tarkoittavat. Ainoa todellinen elämän tarkoitus ja kaipauksen täyttymys voi löytyä vain Kristuksesta. Hän kuoli ja nousi kuolleista, jotta meillä olisi myös toivo ylösnousemuksesta ja ikuisesta elämästä ja onnesta Jumalan luona ja Hänen kanssaan!
Jatkuu...”Rauhan minä jätän teille: minun rauhani-sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa.” (Joh. 14:27)
”Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.” (Room. 8:16). Tämä ei tarkoita sitä, niin kuin vl-liikkeessä usein ajatellaan, että ne, jotka ajattelevat samoin kuin me, niillä on sama ”henki” ja silloin niiden henki meidän henkemme kanssa todistaa, että me ollaan Jumalan lapsia. Ei, tässä puhutaan aivan erilaisesta Jumalan Pyhän Hengen todistuksesta ihmisen sydämessä, nimenomaan siitä, että hän on saanut syntinsä anteeksi ja on totisesti Jumalan lapsi.
Ymmärsin myös, että olin vuosia ammentanut sitä samaa vettä, mitä samarialainen nainen, yrittänyt löytää elämälleni tarkoitusta ja kaipaukselleni ja tyhjyyden tunteelle täyttymystä kaikesta siitä, mitä tässä maailmassa on. Mutta ainoastaan Jeesus Kristus pystyi antamaan minulle sitä vettä, mitä tarvitsin ja olen Hänelle siitä ikuisesti kiitollinen.
”Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään". Nainen sanoi hänelle: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano eikä minun tarvitsisi käydä täällä ammentamassa".” (Joh. 4:13-15)
Tämän jälkeen olen tutustunut muihin tunnustuskuntiin ja huomannut, että aivan samanlaisia uskoontulokokemuksia ja kertomuksia ja tuntemuksia siellä on, kuin mitä meilläkin ja toisaalta mitä olen kuullut jonkun tulevan vl-uskoon, aivan samanlaiset tuntemukset ja kokemukset, kuin minulla, joka tavallaan olen hylkiö yhteisöni sisällä, koska olen yhteisön näkökulmasta ”tehnyt parannuksen” väärään oppiin ja näinollen olen siis harhassa. Harva vl kuitenkaan tietää tai ainakaan on valmis myöntämään, että muuallakin tullaan uskoon ja saadaan rauha ja ilo sydämeen. Itselläni ei ole paljon mahdollisuuksia tämän kieltämiseen :DD. Ihmisten ongelma on siinä, että he luottavat porukkaan, eivätkä Kristukseen. Sitten he pettyneinä vaihtavat porukkaa, joissa he itseasiassa vasta tulevat ymmärtämään, mistä on kysymys ja näin he myös ajattelevat, että se edellinen porukka olikin harhaa, vaikka kysymys ei siitä ollutkaan. Se on kuitenkin sanottava, että kansankirkko ei ole turvallinen paikka olla enää. Jos luterilainen tahtoo olla, niin suosittelen tunnustuksellista luterilaista kirkkoa taikka sitten Luther-säätiötä.
Kaikesta huolimatta vl-liikkeessä on paljon hyvääkin. Eihän se silti aina mukavalta tunnu, kun vähän väliä kuulee saarnojen perusteella olevansa menossa helvettiin kun on eri mieltä jostain asioista. Noh, en nyt ala sitä pohtimaan enempää, mihin tieni tästä vie (lähinnä jotain toista hengellistä kotia olen miettinyt, Kristusta en varmasti kieltäisi), vaikka se on minulle jo vähän alkanut kirkastuakkin ehkä, mutta tässä tarinani tiivistettynä, pääpiirteittäin. Ja mielestäni synninpäästönkin kautta voi saada elävän uskon, jos on vain oikea ymmärrys, mitä tekee ja mitä siinä tapahtuu, minulla ei ollut. Ehkä saat kertomuksestani jotain. Jos haluat keskustella lisää ja jos haluat vinkkiä, mitä videoita ja saarnoja suosittelisin erityisesti, jotka auttoivat minut uskoon, niin voit laittaa vaikka spostia suomi24 mailiini: [email protected]. Monilla ongelma on siinä, että he luulevat olevansa elävässä uskossa ja luulevat tekevänsä parannusta, vaikka he eivät ole koskaan todellista parannusta tehneetkään. Ajattelisin, että sinun ongelmasi on juuri tämä. Muista, että jos teet parannuksen vl-liikkeeseen, niin et tee parannusta mihinkään yhteisöön tai liikkeeseen, vaan teet parannuksen Kristukseen. Ihan sama mihin liikkeeseen tai tunnustuskuntaan ”teet parannuksen”, se parannus on AINA Kristukseen, koska sellainen parannus, missä ei ole katumusta Jumalan puoleen ja uskoa Kristukseen, ei pelasta. Synninpäästö ei ole mikään taikasana, ellei ole oikeaa ymmärrystä.
Jumalan rauhaa sinulle, rukoilen puolestasi!
Parannus on teko, Pyhä suoritus, jossa otetaan Jeesus vastaan Kuninkaana ja Vapahtajana, sekä Kaikkivaltiaana Jumalana.
Sitä ei saada, vaan vastaanotetaan.Kesitas, voisitko ystävällisesti jättää tämän keskustelun nyt meille, joilta tämä kysymys on aloittajan puolesta kysytty. Meillä on varmasti kaikilla halu saada tämä etsivä ystävä Kristuksen luo, eikä pilkunviilaaminen tällaisiin yksittäisiin pikkuasioihin edistä sitä. Sitäpaitsi asian voi ilmaista niin, että se saadaan, mutta myös niin, että se vastaanotetaan lahjana. Ihan sama asia.
- kalevih
Missä Raamatussa sanotaan, että Jeesus on kaikkivaltias Jumala?
Aamen1245 kirjoitti:
Kesitas, voisitko ystävällisesti jättää tämän keskustelun nyt meille, joilta tämä kysymys on aloittajan puolesta kysytty. Meillä on varmasti kaikilla halu saada tämä etsivä ystävä Kristuksen luo, eikä pilkunviilaaminen tällaisiin yksittäisiin pikkuasioihin edistä sitä. Sitäpaitsi asian voi ilmaista niin, että se saadaan, mutta myös niin, että se vastaanotetaan lahjana. Ihan sama asia.
Pelottaako????
Kesitas kirjoitti:
Pelottaako????
Ei. Ei vain kiinosta alkaa väittelemään turhista asioista, kun täällä on kerrankin joku, jolla on tahto löytä Elävä Jumala. Voit pitää kantasi mainitsemaasi asiaan, mutta ei väitellä siitä täällä ja nyt. Niinkuin sanoin, on aivan yhden tekevää, mitenpäin sen ilmaisee.
kalevih kirjoitti:
Missä Raamatussa sanotaan, että Jeesus on kaikkivaltias Jumala?
Raamatussa sanotaan viidessä kohti, että Jeesuksella on kaikki valta.
Yksi niistä on Matt, 28;18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Ja Jumaluus on vaikka tässä;
Joh. 8:42
Tähän Jeesus sanoi: "Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua, sillä minä olen lähtöisin Jumalasta ja tulen hänen luotaan. Minä en edes päättänyt tulostani itse, vaan hän lähetti minut.
Sitten, jos joku on yhtä, ovat he samaa;
Joh. 10:30
Minä ja Isä olemme yhtä.
Tarvitko lisää apua?Aamen1245 kirjoitti:
Ei. Ei vain kiinosta alkaa väittelemään turhista asioista, kun täällä on kerrankin joku, jolla on tahto löytä Elävä Jumala. Voit pitää kantasi mainitsemaasi asiaan, mutta ei väitellä siitä täällä ja nyt. Niinkuin sanoin, on aivan yhden tekevää, mitenpäin sen ilmaisee.
Kannattaa etsiä ensin Jeesus, jos aikoo Isän löytää.
- kalevih
Kesitas kirjoitti:
Raamatussa sanotaan viidessä kohti, että Jeesuksella on kaikki valta.
Yksi niistä on Matt, 28;18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Ja Jumaluus on vaikka tässä;
Joh. 8:42
Tähän Jeesus sanoi: "Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua, sillä minä olen lähtöisin Jumalasta ja tulen hänen luotaan. Minä en edes päättänyt tulostani itse, vaan hän lähetti minut.
Sitten, jos joku on yhtä, ovat he samaa;
Joh. 10:30
Minä ja Isä olemme yhtä.
Tarvitko lisää apua?En kelpuuta sinun apuasi, onhan se harhaa, mitä ulostat. Noukit jakeita, jotka myötäilevät arvailujasi, mutta unohdat kokonaisuuden.
Joh. 14:28
Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
Jeesuksen omat sanat kertovat, kuka on suurin. kalevih kirjoitti:
En kelpuuta sinun apuasi, onhan se harhaa, mitä ulostat. Noukit jakeita, jotka myötäilevät arvailujasi, mutta unohdat kokonaisuuden.
Joh. 14:28
Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
Jeesuksen omat sanat kertovat, kuka on suurin.Sinä tuot esille vain yhden, yksi irtirevitty jae, joka on kylläkin totta.
Sanomasta ei ole epäilystäkään.
Miksi noukit juuri tuon jakeen?- kalevih
Kesitas kirjoitti:
Sinä tuot esille vain yhden, yksi irtirevitty jae, joka on kylläkin totta.
Miksi noukit juuri tuon jakeen?Viitaten erääseen blogiin, totean, vaikka hän kirjoittaa suomeksi, en ymmärrä.
kalevih kirjoitti:
Viitaten erääseen blogiin, totean, vaikka hän kirjoittaa suomeksi, en ymmärrä.
Huomattiin.
- huomasiko
Kesitas kirjoitti:
Huomattiin.
Kun olet toiminut hierojana, niin onko taustalla frotterismi, jota harjoitit hierottavan huomaamatta?
- tämä_on_totuus
Aamen1245 kirjoitti:
Kesitas, voisitko ystävällisesti jättää tämän keskustelun nyt meille, joilta tämä kysymys on aloittajan puolesta kysytty. Meillä on varmasti kaikilla halu saada tämä etsivä ystävä Kristuksen luo, eikä pilkunviilaaminen tällaisiin yksittäisiin pikkuasioihin edistä sitä. Sitäpaitsi asian voi ilmaista niin, että se saadaan, mutta myös niin, että se vastaanotetaan lahjana. Ihan sama asia.
""Meillä on varmasti kaikilla halu saada tämä etsivä ystävä Kristuksen luo""
Teillä vanhoillislestadiolaisilla on halu saattaa avaaja saatanan VAIN ME -satimeen = vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen jäseneksi.
Tämä on totuus. - etsivä-xxx
Kesitas kirjoitti:
Sinä tuot esille vain yhden, yksi irtirevitty jae, joka on kylläkin totta.
Miksi noukit juuri tuon jakeen?Kes. nyt ihan ystävällisesti kummastelen. Sinä valitsit 5 jaetta ja kritisoit yhtä.
Lähetyskäskyn yhteydessä Jeesus sanoo että hänellä on kaikki valta niin kuin valitsemassasi jakeessa sanotaan. (minä en löydä haulla kuin tämän yhden jakeen missä on kaikki valta. Muualla on valta. Monessa kohden on sanottu hän ja isä ovat yhtä.)
Yksi asia on kuitenkin mitä Isä Jumala ei luovuttanut ja sekin on kristitylle tärkeä asia:
Matt. 24:36
"Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä. [Ap. t. 1:7; 1. Tess. 5:1,2]
Jokin tärkeä asia on tässä tämäkin että se Jumalan olemus, joka rukoilee puolestamme taivaassa ja joka tuleva tuomitsemaan elävät ja kuolleet ei päätä tuomiopäivää . etsivä-xxx kirjoitti:
Kes. nyt ihan ystävällisesti kummastelen. Sinä valitsit 5 jaetta ja kritisoit yhtä.
Lähetyskäskyn yhteydessä Jeesus sanoo että hänellä on kaikki valta niin kuin valitsemassasi jakeessa sanotaan. (minä en löydä haulla kuin tämän yhden jakeen missä on kaikki valta. Muualla on valta. Monessa kohden on sanottu hän ja isä ovat yhtä.)
Yksi asia on kuitenkin mitä Isä Jumala ei luovuttanut ja sekin on kristitylle tärkeä asia:
"Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä. [Ap. t. 1:7; 1. Tess. 5:1,2]
Jokin tärkeä asia on tässä tämäkin että se Jumalan olemus, joka rukoilee puolestamme taivaassa ja joka tuleva tuomitsemaan elävät ja kuolleet ei päätä tuomiopäivää .Muissa Hän käyttää sanontaa, mm 1 Korinttilaiskirjeessä 15;27 Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken".
Kyllä niitä löytyy lähes kymmenen, kun tuntee Raamatun ja osa niistä on vahvistusta Vanhan Liiton puolelta.
Asia on vain niin vaikea VL;ille, koska ette ole kristittyjä.
Kyllä Jeesus sen nyt jo tietää ja Hän on omilleen se ilmoittanut. Ks. vaikka Matteus 24 luku.
Israelin täyttyminen on merkki, joka pitää.
Teille ei ole ilman Henkeä kerrottu, siksi se tuntuu oudolta.
Kannattaa lukea se 24 kokonaan, niin siinä selviää, kuka myös tietää:
42 "Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
43 Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, mihin aikaan yöstä varas tulee, hän valvoisi eikä antaisi murtautua taloonsa.
44 Olkaa siis tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.
Eli, jota TE ette aavista!
Eli, Jae 25 Tämän MINÄ olen teille nyt ennalta ilmoittanut.
Myös selvän merkin Jeesus antaa; 32 "Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
Mikä on VIIKUNAPUU? Se on Israel ja se alkoi täyttyä 14 toukokuussa -40 JA TÄMÄ IKÄPOLVI EI KAIKKI KUOLE ENNEN JEESUKSEN TEMAPAUSTA.
>>Jokin tärkeä asia on tässä tämäkin että se Jumalan olemus, joka rukoilee puolestamme taivaassa ja joka tuleva tuomitsemaan elävät ja kuolleet ei päätä tuomiopäivää .** Missä muuten on Raamattuun kirjoitettu, että Jumala rukoilee?????- tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Muissa Hän käyttää sanontaa, mm 1 Korinttilaiskirjeessä 15;27 Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken".
Kyllä niitä löytyy lähes kymmenen, kun tuntee Raamatun ja osa niistä on vahvistusta Vanhan Liiton puolelta.
Kyllä Jeesus sen nyt jo tietää ja Hän on omilleen se ilmoittanut. Ks. vaikka Matteus 24 luku.
43 Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, mihin aikaan yöstä varas tulee, hän valvoisi eikä antaisi murtautua taloonsa.
44 Olkaa siis tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.
Myös selvän merkin Jeesus antaa; 32 "Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
Mikä on VIIKUNAPUU? Se on Israel ja se alkoi täyttyä 14 toukokuussa -40 JA TÄMÄ IKÄPOLVI EI KAIKKI KUOLE ENNEN JEESUKSEN TEMAPAUSTA.
>>Jokin tärkeä asia on tässä tämäkin että se Jumalan olemus, joka rukoilee puolestamme taivaassa ja joka tuleva tuomitsemaan elävät ja kuolleet ei päätä tuomiopäivää .** Missä muuten on Raamattuun kirjoitettu, että Jumala rukoilee?????Nyt mennään alueelle joka ei kuulu ihmisille. Eli ennustelu, teorisointi ja tulkinnat aikamääristä.
Ihmettelen miksi Kesitas Raamattua tuntevana siihen lankesi. Samoin tekivät jehovat ennustaessaan aikamäärien perusteella vuoden 1914.
Ap. t. 1:7
Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut
Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
Ei pidä olla viisaampi kuin Jumala itse? tietotuusjaelämä kirjoitti:
Nyt mennään alueelle joka ei kuulu ihmisille. Eli ennustelu, teorisointi ja tulkinnat aikamääristä.
Ihmettelen miksi Kesitas Raamattua tuntevana siihen lankesi. Samoin tekivät jehovat ennustaessaan aikamäärien perusteella vuoden 1914.
Ap. t. 1:7
Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut
Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
Ei pidä olla viisaampi kuin Jumala itse?Kuitenkin, omilleen Hän lupaa;"Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
- etsivä-xxx
Kesitas kirjoitti:
Muissa Hän käyttää sanontaa, mm 1 Korinttilaiskirjeessä 15;27 Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken".
>>Jokin tärkeä asia on tässä tämäkin että se Jumalan olemus, joka rukoilee puolestamme taivaassa ja joka tuleva tuomitsemaan elävät ja kuolleet ei päätä tuomiopäivää .** Missä muuten on Raamattuun kirjoitettu, että Jumala rukoilee?????Heprealaiskirje 7
23 Muiden pappien määrä on jatkuvasti kasvanut, kun kuolema on estänyt heitä pysymästä virassaan.
24 Mutta Jeesus pysyy ikuisesti, hänen pappeutensa on muuttumaton.
25 Siksi hän pystyy nyt ja aina pelastamaan ne, jotka hänen välityksellään lähestyvät Jumalaa. Hän elää iäti rukoillakseen heidän puolestaan. [Room. 8:34; 1. Joh. 2:1]
26 Juuri tällaisen ylipapin me tarvitsimme. Hän on pyhä, viaton ja tahraton, hänet on erotettu syntisistä ja korotettu taivaita korkeammalle. [Hepr. 4:14,15]
Hebr. 9
24 Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön, joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme. [Hepr. 7:25]
Käytetään kahta eri sanaa elää iäti rukoillakseen heidän puolestaan ja toisessa kohden on Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme.
Jeesuksen jumalallinen rukous lienee sama minkä hän esitti viimeisenä yönä pääsiäisaterian jälkeen Pietarille.
32 Mutta minä olen rukoillut puolestasi, ettei uskosi sammuisi. etsivä-xxx kirjoitti:
Heprealaiskirje 7
23 Muiden pappien määrä on jatkuvasti kasvanut, kun kuolema on estänyt heitä pysymästä virassaan.
24 Mutta Jeesus pysyy ikuisesti, hänen pappeutensa on muuttumaton.
25 Siksi hän pystyy nyt ja aina pelastamaan ne, jotka hänen välityksellään lähestyvät Jumalaa. Hän elää iäti rukoillakseen heidän puolestaan. [Room. 8:34; 1. Joh. 2:1]
26 Juuri tällaisen ylipapin me tarvitsimme. Hän on pyhä, viaton ja tahraton, hänet on erotettu syntisistä ja korotettu taivaita korkeammalle. [Hepr. 4:14,15]
Hebr. 9
24 Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön, joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme. [Hepr. 7:25]
Käytetään kahta eri sanaa elää iäti rukoillakseen heidän puolestaan ja toisessa kohden on Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme.
Jeesuksen jumalallinen rukous lienee sama minkä hän esitti viimeisenä yönä pääsiäisaterian jälkeen Pietarille.
32 Mutta minä olen rukoillut puolestasi, ettei uskosi sammuisi.Rukouksella ei ole kaavaa, se on keskustelua kohteen kanssa.
Sinä yönä Jeesuksen tuska oli suurempi, mitä kaikkien ihmisten yhteensä, sillä se koski myös sitä.- tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Kuitenkin, omilleen Hän lupaa;"Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
Jeesus kertoi vertauksen viikunapuusta opetuslapsilleen. Mutta se että uskonnolliset lahkot ja järjestöt alkavat laskemaan vuosia ja päiviä ei kuulu ihmisille. Moni teoria on mennyt pieleen ja pahasti ja menee yhä koska vain Isä tietää milloin kaikki tapahtuu. Sitä ei tiedä edes Poika ! Sitäpaitsi tapahtumat koskevat koko maailmaa, ei yksinomaan Israelia.
- Laestadius
Jos sinua vaivaa vanhoillislestdaiolaisten "vain me" ajattelu, tutustu pikkuesikoisuuteen. He hyväksyvät muitakin kristityiksi. Seuraavalla Youtube kanavalla on seuroja yhdestä heidän rukoushuoneesta:
https://www.youtube.com/channel/UCxmg3ASVnuZ597Mh8GVx9oQ
.Mielestäni meidän ei tule tyrkyttää täällä eri herätysliikkeitä, vaan meidän kristittyjen tehtävä on opastaa etsivä Kristuksen luo. Siksi sanoinkin aloittajalle, että pelkkä synninpäästö ei ketään pelasta, ellei ole oikeaa ymmärrystä, koska kaikki lestadiolaispiirit järkiään ajattelee, että synninpäästö on taikatemppu. Sitä se ei ole, ja sen koki kyllä Maarit Murtomaakin, kun ensimmäisellä kerralla ei avautunut. Toisella kerrallakin avautui vain siksi, koska hän oli jo päättänyt, että uskoo ja oli näin oikeasti jo uskonut, mutta tarvitsi vain vahvistuksen tälle synninpäästön muodossa, eikä siinä mitään. Siksi ei pidä tyrkyttää pelkkää synninpäästöä ja "tätä porukkaa" oikeana Pyhän Hengen asumasijana, koska joku saattaa luulla tulleensa uskoon, vaikkei ole oikeasti edes tullut, pelkästään saatuaan synninpäästön. Tietysti se on totta, että pikkuesikoiset ei ajattele niin tiukasti, niinkuin ei ajattele uusi Esikoiset Ry:kään (isoesikoisten hajaannuksessa syntynyt) näistä tapanormeista. Ja siinä mielessä jompikumpi em. liikkeistä voisi olla aloittajalle sopiva hengelliseksi kodiksi, koska suomen kansankirkkoa en voi enää suositella kenellekkään, se on niin pilalla jo.
- Avaajan_mietteisiin
Aamen1245 kirjoitat vl liikeeseen syntyneen näkökulmasta ja sinulla on vähän liiankin kova epäily herätysliikkeistä. Mielestäni evl kirkon herätysliikkeissä olevat eivät ole vaarassa vaan ne jotka eivät ole niissä. Mainitsemasi kaksi kirkkokuntaa tunnustuksellinen ja Luther kirkko ovat ovat yhtä ongelmallisia omassaan. Kun Luthersäätiön papit kieltäytyivät antamasta ehtoollista samaan evl kirkoon kuuluvalle piispa Huoviselle mentiin tielle jota minä kavahdan. Ei Huovinen ole nauttimassa ehtoollista muutoin kuin pitämällä sen todellisena Kristuksen ruumiina ja verenä ja sen pitäsi riittää ehtoollisen nauttimiseen.
Sley järjestönä ei hyväksy naispappeutta, mutta Huovinen on silti kelvannut sleyn juhlien hengelliseksi puhujaksi ja evankelisuuden hän itse katsoo omaksi hengelliseksi kodikseen.
Minulle oleellinen asia on kunkin herätysliikkeen käsitys armosta. Siinä olen samaa mieltä sinun kuvauksesi kanssa. Lestadiolainen alkuherätys on ollut kuvaamasi kokemus eikä ole painottunut tapoihin. On myös aivan oikein että syntymästään asti kristtynä olleelta ei vaadita "heräämistä" kunen uusheräyksessä. Tämäkin perustuu vanvasti Raamattuun, Timoteukseen ja Paavalin kirjoitukseen.
2. Tim. 1:5
Kiitän Jumalaa, kun muistan sen vilpittömän uskon, joka sinulla on ja joka oli jo isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikella; myös sinulla se on, siitä olen varma Avaajan_mietteisiin kirjoitti:
Aamen1245 kirjoitat vl liikeeseen syntyneen näkökulmasta ja sinulla on vähän liiankin kova epäily herätysliikkeistä. Mielestäni evl kirkon herätysliikkeissä olevat eivät ole vaarassa vaan ne jotka eivät ole niissä. Mainitsemasi kaksi kirkkokuntaa tunnustuksellinen ja Luther kirkko ovat ovat yhtä ongelmallisia omassaan. Kun Luthersäätiön papit kieltäytyivät antamasta ehtoollista samaan evl kirkoon kuuluvalle piispa Huoviselle mentiin tielle jota minä kavahdan. Ei Huovinen ole nauttimassa ehtoollista muutoin kuin pitämällä sen todellisena Kristuksen ruumiina ja verenä ja sen pitäsi riittää ehtoollisen nauttimiseen.
Sley järjestönä ei hyväksy naispappeutta, mutta Huovinen on silti kelvannut sleyn juhlien hengelliseksi puhujaksi ja evankelisuuden hän itse katsoo omaksi hengelliseksi kodikseen.
Minulle oleellinen asia on kunkin herätysliikkeen käsitys armosta. Siinä olen samaa mieltä sinun kuvauksesi kanssa. Lestadiolainen alkuherätys on ollut kuvaamasi kokemus eikä ole painottunut tapoihin. On myös aivan oikein että syntymästään asti kristtynä olleelta ei vaadita "heräämistä" kunen uusheräyksessä. Tämäkin perustuu vanvasti Raamattuun, Timoteukseen ja Paavalin kirjoitukseen.
Kiitän Jumalaa, kun muistan sen vilpittömän uskon, joka sinulla on ja joka oli jo isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikella; myös sinulla se on, siitä olen varmaEi minullla ole herätysliikkeitä vastaan mitään. Lähinnä sellaista ajattelua vastaan, että elävä usko löytyy meillä ja juuri meidän metodeilla ja sittenkun on metodista menty läpi niin kuulutaan porukkaan ja omataan elävä usko, vaikkei oikeasti omattaisikaan. Itselleni meinasi käydä huonosti hengellisessä mielessä juuri tämän metodiajattelun takia. Ensin tulee ohjata ihminen Kristuksen luo ja sitten herätysliikkeeseen. Vaikka se sitten tarkoittaisikin sitä, että mentäisi vaikkapa vl-seuroihin ja kuultaisiin evankeliumi Kristuksesta. Mutta se ei ole mikään evankeliumi Kristuksesta että kuule synninpäästö niin olet okei tai olet okei kun kuulet synninpäästön ja käyt juuri MEIDÄN seuroissa. Se on pahimmanlaatuista hengellistä puoskarointia se. Täytyy kuulla todellinen evankeliumi niinkuin Raamattu sen esittää ja ymmärtää, mitä on synti, kuka on Jumala ja miksi sitä evankeliumia tarvitaan ja mikä se parannus oikeasti on. Synninpäästö tai herätysliikkeeseen kuuluminen ei anna meille tätä tietoa.
Avaajan_mietteisiin kirjoitti:
Kiitän Jumalaa, kun muistan sen vilpittömän uskon, joka sinulla on ja joka oli jo isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikella; myös sinulla se on, siitä olen varmaJa pointtini ei ollut, että luterilaisrn kirkon herätysliikkeisiin ei kannata kuulua vaan se, että kansankirkko pelkästään ei mielestäni ole enää hyvä paikka kristityn olla. Kyllä minäkin kuulun kansankirkkoon, mutta käytännössä käyn seuroissa ja sillointällöin vain ehtoollisella aina kun voin ettei ole naispappi palvelemassa.
- psykiatrin-neuvo
Viisainta unohtaa koko kristinuskon hömppää ja jeesus. Ei mitään järkeä, enemmän saat hyvistä elämäntaito-oppaista.
- terveoppijaelämä
perinteinen helluntaiherätys on tässä maassa lähinpänä Raamatullista mallia uskosta ja siihen pääsystä.
siihen ei pidä sekottaa näitä yltiökarismojen temppuja ja tohotuksia ollenkaan, ne eivät ole enää helluntain toimintaa, se on jotain ihan muuta sekovouhotusta. - pitkäänhellari
Minä tulin uskoon noin 15-vuotiaana, mutta oli siinä sitten välillä hieman maallisempikin vaihe vuosia. Kotini ei ollut edes uskonnollinen, vaikka vanhemmat olivat kirkon jäseniä. Nuorena olin mukana Kansanlähetyksen piirissä ja sitten löysin varsinaisen hengellisen kotini helluntaiseurakunnasta, mutta olen edelleenkin yhteiskristillinen.
Ei kai ne sellaiset asiat kuin meikkaaminen, korut tai pukeutuminen ole sinänsä uskomittoja. Tietenkään en tarkoita sitä että omalla ulkoisella olemuksella tulisi tietoisesti ärsyttää tai houkutella vastakkaista sukupuolta.
En voi antaa muuta neuvoa kuin että rukoile vaikka mielessäsi, että uskon todellisuus kirkastuu sinulle henkilökohtaisesti. Riittää kun rukoilet että Jeesus Kristus, Jumalan poika, armahda ja auta minuakin uskontiellä eteenpäin. Anna löytää se paikka ja hengellinen koti, joka maan päällä kohdallesi tarkoitettu. Niin ainakin silloin itse tein. Ei sitä ulkopuolinen voi toisella sanoa, mikä Jumalan johdatus ja tehtävä on.
Kaikki seurakunnat ovat sittenkin vajavaisia ja on niitä ihmisten ja yhteisön aikaansaamia sääntöjä, joita ei Jumala meiltä vaadi.
Siunausta elämääsi. - Uskovainenko-minä
Kylläpä on mennyt päivä miettiessä ja sulatellessa, lukiessa ja sisäistäessa näitä tekstejä. Kiitos kommenteista erityisesti Aamen1245. Olen tänään saanut vastauksen ainakin erääseen asiaan. Miksi olen ollut niin rauhaton sielu viimeiset vuodet. Mikään ei ole tyydyttänyt, vaikka minulla on ihan hyvä olla tässä missä nyt olen. Koko ajan havitellut ja kaivannut jotain parempaa ja hienompaa.
"ja kohdistin tämän kaipaukseni lähinnä erilaisiin unelmiin mitä minulla oli ja tämähän oli loputon suo. Käytännössä tein tästä kaipauksesta, siis näistä unelmista (toivo hyvästä työurasta, tyttöystävästä jne.) jne. itselleni epäjumalan, jota kohti kurkotin ja jossa oli toivoni, koska elämäni tarkoitus oli elää tälle kaipaukselle, ei Jeesukselle. Ajattelin, että löydän joskus sellaisen täydellisen onnen, joka tyydyttää tämän sisäisen kaipaukseni, sellaisen onnen, mikä ei koskaan lopu. Totuus on se, että aina kun saavutin yhden tällaisen asian, mihin olin toivoni asettanut, epätoivo vain paheni, koska huomasin, että en ollutkaan tullut onnelliseksi enkä löytänyt rauhaa"
Tuo tekstinpätkä Aamen1245 kirjoitti. Olen siis vielä hyvin kaukana "päämäärästäni"..kai. pitää vain rukoilla että oikea tie osoitetetaan minulle. Haluaisin myös Aamen tietää enemmän sinun tiestäsi rauhaan. Teen sähköpostin niin jos vain voit, antaa neuvoja ja linkkejä niihin mainitsemiisi saarnoihin. Mielellään lueskelisin lisääkin sinun juttuja täällä. - JeesusOnTie
Lue Raamattua ja etsi Jumalaa ja Jeesusta sisältäsi, jotta löytäisit ja saisit rauhan.
Hakeudu sellaisten ihmisten lähelle, jotka ymmärtävät maallisen elämän ja siihen kuuluvan materian olevan pelkkä testi/välitila.
Olet paljon lähempänä Luojaasi, kuin luultavasti luuletkaan.
Etsi ja löydä. - JeesusOnTie
Minä tunsin ihan pienestä pitäen sisälläni tälläisen ''pakottavan tarpeen'' tietää jonkinlainen totuus kaikesta. En ole uskonnollisesta perheestä.
Tämä ''pakottava tarve'' suorastaan pakotti minut etsimään ja tajusinkin, että, jos lopetan etsimisen, niin tämä tunne palaisi enkä saanut olla rauhassa, joten etsin n. 5v putkeen käyden läpi lähes jokaisen salaliittoteorian yms. kunnes vihdoin ensimmästä kertaa elämässäni päädyin Eenokin kirjan kautta lukemaan Jeesuksen elämästä ja pienia osia uudesta-testamentista.
Luin 2pv Jeesuksen elämästä ja myös joitain osia uudesta-testamentista, jonka jälkeen näin erittäin oudon tunteiden täytteisen unen ja se meni näin:
Kaksi valohahmoa seisoi n. 3m päässä edessäni, en erottanut heillä olevan hiuksia, naaman piirteitä tai vaatteita, vaan he olivat pelkkää kirkasta valoa ihmismuodossa. Katselin ympärilleni ja huomasin, että seisoimme ''kirkkaalla pilvellä'', jota ympäröi ''kirkkaat pilvet''. Tämän jälkeen tunsin todella oudon tunteen, että siellä on vielä joku kolmaskin henkilö, mutta en kyennyt näkemään häntä missään kunnes yhtäkkiä jotenkin tajusin, että tämä kolmas henkilö on kaikki mitä siellä on, myös minä ja nämä kaksi valohahmoa olimme siinä kolmannessa, se oli kaikki mitä oli.
Oma tulkintani on, että, jos nämä kaksi valohahmoa eivät olleet Jeesus ja Jumala, niin ne vähintäänkin kuvastivat Jeesusta sekä Jumalaa ja tämä kolmas ''henkilö'' oli Pyhä Henki.
Jumala selvästi halusi minun näkevän tämän unen avulla, että Hän, Jeesus Kristus ja Pyhä Henki ovat se totuus, jota olen etsinyt, koska kyseisen unen jälkeen en ole enää tuntenut tätä ''pakottavaa tarvetta'' etsiä. Löysin päivänselvästi sen mitä etsinkin. Unessa kokemani tunteet olivat sanoinkuvaamattoman hyviä, enkä ole ikinä kokenut esim. samanlaista rauhan tunnetta.
Ps. Jumala myös näytti minulle, että maa, jonka Hän loi ei ole pallo, joka lentelee ympäri avaruuden tyhjiötä. Tämän ja kaiken sen jälkeen mitä olen nyt etsiessäni löytänyt en enää voi olla uskomatta Raamatussa lepäävään Jumalan sanaan. - Onni7
Jumala veti puoleensa eri tavoin. Kiinnostuin hengellisen tyyppisistä tauluista. Ostin kaksi. Äiti ja lapsiaihe varsinkin puhutteli. Myös lapsi polvillaan rukouksessa sängyn vieressä.
Kerran kävimme vapun aikaan kirkossakin.
Varsinainen muutos tuli uskovan työkaverin kautta. Tiesin hänen uskostaan. Hän ei ollenkaan tuputtanut uskoa. Joskus kyselin jotakin. Sain puolen vuoden työkaveruuden jälkeen kutsun erääseen kotikokoukseen. Väkeä oli aika paljon. Ei puhutellut. Seuraavalla kerralla oli ihmetys polvirukouksista. Aitoa, mietin. Pyysin sitten rukousta puolestani. He kysyivät, uskonko Jeesukseen Jumalan Poikana? Myönsin, koska en ollut sitä kieltänytkään koskaan. Tunteet oli herkillä, itkin vuolaasti. Siitä se lähti. Omatunto tuli herkäksi.
Siitä seurasi avioliitto puolen vuoden sisään, koska avosuhde ei tullut enää kyseeseen.
Olisin varmaan mennyt vapaisiin suuntiin, mutta mieheni mukaan pitää olla kirkossa. Jäin ja löysin uskovien ryhmän. Siitä kokoontumisesta ilmoitettiin paikallislehdessä.
Usko on säilynyt, kiitos Jumalalle! - läkkisiska
Mitä vidun parannusta?????????????
Etkö saadanan sika usko Raamattuun.
-
"Joka minuun uskoo, ei huku jne...............
-
Oletko pf saanut äitisi geenit, antaa......... Ja aina raamatun vastaisia .
-
Mee helvidiaan, iäksi sika................. - ostanheti
Mistä niitä parannuksia SAA?
- Uskovainenko-minä
Voisiko joku avata myös näkemystä eri herätysliikkeistä? Miten ne eroavat vl-liikkeestä opeiltaan ja tavoiltaan. En tunne ketään muista kuin vanhoillisista, ja olen aika tietoinen sen liikkeen ominaisuuksista. Hengellisen kodin löytäminen olisi myös tärkeää minulle.
Terv.ap- etsivä-xxx
Voisinpa auttaa sinua. Et kerro eikä ole viisastakaan tällä palstalla missä asut, kaikki herätysliikkeet eivät toimi aktiivisesti kaikkialla Suomessa. Pääkaupunkiseudulla toimivat kaikki vaikka liikkeen ydinalue on muualla Suomessa.
Herätysliikkeiden omilla nettisivuilla on tietoa heidän omana näkemyksenään mutta se ei aina kaikkea ulkopuolisen kannalta merkittävää.
Kristinuskon kannalta merkitävä asia on käsitys siitä miten ihminen pelastuu eli mikä on armon käsitys kussakin painotuksessa.
Evankeliset Sley https://www.sley.fi
Luterilaiset tunnustukset ovat olleet hyvin keskeisessä roolissa evankelisessa liikkeessä. Tunnustuksellisista näkökohdista käsin liike on esittänyt välillä hyvinkin voimakasta kritiikkiä kirkkoa kohtaa, mutta on pääosin säilynyt kirkollisena, koska liikkeen johtoon on kuulunut suuri joukko vaikutusvaltaisia pappeja. Evankeliset eili sley korostaa itse armonkäsitystään. Korostaa uskon ”omistamista”, iloista pelastusvarmuutta, joka oli annettu ihmiselle lahjana jo kasteessa. On taustaltaan vanhan katekismuksen liike, missä on pappisjohtoinen opetus ja jumalanpalveluselämä. Liike on julkaissut aikoinaan parempina taloudellisina aikoina hyvin paljon kirjallisuutta, jossa on opillinen sisältö teologisen tiedekunnan varhemman perinnön mukaista. Herätysliikkeenä se on joutunut nykyisen evl kirkon "hampaisiin" kielteisen naispappeuskantansa vuoksi, tosin moni pappi kuitenkin toimii evl kirkossa ja osallistuu messuihin naispappien kanssa. Liikeellä on omia kirkkorakennuksia mm Helsingissä ja eräillä muillakin paikkakunnilla. Minulle evl kirkossa lapsuudesta kasvaneena on paljon sitä mihin silloin totuin eli tuttuuden tuntu on tässä liikkeessä.
Sley:stä erosi aiemmin osa naispappeuden kannattajia omaksi yhdistyksekseen
www.evankeliset.net/Evankelinen lähetysyhdistys - ELY ry
Körttiläiset eli heränneet herättäjäyhdistys https://www.h-y.fi/
Heränneet kuvaavat uskonkäsitystään odottavaksi ja ikävöiväksi uskoksi. Tämän uskon perustuntona on kokemus omasta riittämättömyydestä. Ihmisellä on taipumusta hengelliseen ylpeyteen, jota heränneet kutsuvat omavoimaisuudeksi. Se on luottamusta omaan uskoon ja uskontekoihin. Omavoimaisuutta pyritään vastustamaan kilvoittelemisella. Tämä tarkoittaa sitä, että ihminen pyrkii luopumaan yrittämisestä ja rauhoittumaan jaksaakseen luottaa Jumalan armoon, ei omiin voimiin. Herännäisyys hyväksyy luterilaisen kirkon virkakäsityksen ja korostaa kaikkien kristittyjen yleistä pappeutta. Herännäisyys on toisaalta varsin liberaali, moni hyvksyy sukupuolineutraalin avioliitonkin ja körttiläisyyden peruja on kirkon liberaalisempi suuntaus pääkaupunkiseudullakin alunperin. Toisaalta jos menet körttien tilaisuuksiin joita ovat körttiseurat joudut täydelliseen ristiriitaan tämän liberaalin nykyisen näkymisenä puheissa koska ne eivät ollekaan kohtaa körttivirsien maailmaa joilla on körttiläisessä kokoontumisessa keskeinen merkitys ja jotka lauletaan ilman säestystä. Minulle itselleni tämä ristiriita puheiden sisällön ja virsiperinnön välillä on niin "jakomielitautinen" että en ole kyennyt ajattelemaan muuta kuin satunnaisia osallistumisia tilaisuuksiin. Körttiläisyyden vaikutuspiirstä on tullut nelisenkymmentä prosenttia evl kirkon työntekijöistä mikä selittää sen vaikutusta niin sanottuun yleiskirkollisuuteen.
jatkuu - etsivä-xxxx
Jatkoa
Viides herätysliike on pietistinen liike. Perustaja: Urho Muroma
Muodostuu kuudesta eri järjestöstä:
Kansan Raamattuseuran säätiö (KRS) (1945)
Suomen Ev.lut. Kansanlähetys (SEKL) (1960)
Suomen Raamattuopiston säätiö (1945)
Suomen Ev.lut. Opiskelija ja Koululaislähetys (OPKO) (1964)
Medialähetys Sanansaattajat (Sansa) (1973)
Evankelis-luterilainen Lähetysyhdistys Kylväjä (ELK) (1974)
Itse tunnen Kauniaisissa vaikauttavan Raamattuopiston ja tunnettu on tapahtumistaan myös Vivamo. www.sro.fi/raamattuopisto
Uskonkorostus: korostetaan kääntymystä ja säännöllistä uskonnonharjoittamista.
Liike tunnetaan ratkaisukristillisyytenä, siitä että ihminen tekee uskonratkaisun kun monet muut herätysliikeet korostavat uskon olevan Pyhän Hengen kutsua eikä asia, jonka ihminen voisi päättää ratkaisemalla sen itse. Käytännön julistuksessa on usein esillä erilaiset videot joita esitetään mm silloin kun liike tulee pitämään esitelmiä tavallisiin evl seurakuntiin. Liike suhtautuu kielteisesti naispappeuteen ja sukupuolineutraaliin avioliittoon ja on mennyt pisimmälle näkemyksessään homoseksuaalisuudesta. Liike on ainoa, jonka piirissä olen kuullut olleen eheyttämishoitokulttuuriakin.
Itse olen kokenut ne seurakunnissa pidetyt tilaisuudet epämiellyttäviksi, mutta osa seurakuntamme jäsenistä on niistä pitänyt. Minä kaipaan evl kirkon tilaisuuksissa rauhallista puhetta en esim huutamista jota sitäkin olen kuullut tai sitten saarnaa mutta en videoesityksiä siitä miten narkomaanit ym kertovat miten ovat tuleet uskoon eli tehneet uskonratkaisun. Olen kokenut tavan millä liike lähestyy tavallista perinteistä seurakunnan aktiivisia jäseniä hyvinkin repivänä, on tuntunut sille että hiljainen usein lapsuuden peruja oleva usko ei ole näille ainakaan kaikille kelvannut. Jotenkin synnin katuminen on nostettu ylipäätään korkealle ja minä olen kokenut että syntien anteeksiantamukselle on asetettu ehtoja. Saarnoissa joita olen kuullut on ainakin sattunut silloin olemaan esillä jotenkin se että ihmisen tulee tulla rikotuksi, vertauksena se että entisajan paimen Palestiinassa rikkoi karkaavan lampaan jalkaluut ja kantoi sitten olalaan jolloin tällainen lamma ei koskaan enää lähde karkuun, mikä on tietenkin linjassa tämän narkomaanivideon kanssa. Tämä siis on minun kokemukseni viidesläisyydestä. Toisaalta esim. meidän seurakunnasta monet käyvät Kauniaisten raamattuopistolla siellä pidettävissä jumalanpalveluksissa ja luennoilla.
Lasten kokemukset Vivamosta lienevät positiivisia, siitä ei ole minulla kokemusta.
Viisesläisessä liikkeessä vaikuttava Junkkaala on kirjoittanut seurakuntalaisessa (nettijulkaisu) mm näin vaikka liike on hänelle tullut hänen saatuaan herätyksen 14 vuotiaana läheiseksi.
"Junkkaalan mukaan viidesläisissä piireissä on totuttu ajattelemaan, että suurin osa ”tavallisesta kirkkokansasta” ei ole oikeasti uskossa.
– Jos me sanomme, että me olemme raamatullisia, niin kuin me usein sanomme, niin sehän viittaa siihen, että muut eivät ole. Siitä tulee näitä raja-aitoja joko tarkoituksella tai tahtomatta. Ihan taatusti on oikeata uskoa sielläkin, missä viidesläisyydestä ei olla koskaan kuultu mitään. Se, että me rupeamme vahtimaan toisten uskoa, niin siinä olemme tehneet virheitä. Siinä pitäisi olla malttia ja suvaitsevaisuutta."
jatkuu - etsivä-xxx
jatkuu
Muita lestadiolaisuuntia kuin Vanhoillislestadiolaisuus
Uusheräys muistuttaa lähestymistavaltaan hieman viidesläitä liikettä. Korostaa nimittäin sitä että jokaisen pitäisi kokea henkilökohtainen parannus mistä tuli riita vanhoillislestadiolaisten kanssa aikoinaan koska vanhoillislestadiolaisuus katsoo että lapsuudenuskossa säilyneen ei tarvitse tehdä parannusta epäuskosta vaan synneistä joita jokaisella on . Liike ymmärtääkseni kuitenkin hyväksyy naispappeuden. Liike ei ole eksklusiivinen vaan katsoo uskovaiseksi muutkin. Liike on kuitenkin pieni.
Rauhan Sana on vanhoillislestadiolaisuutta sekin mutta ei SRK-vanhoillislestadiolaisuutta.
Liikeessä on hyvin paljon samaa kuin vanhoillislestadiolaisuuden isommassa ryhmässä varsinkin iäkkäiden maallikkosaarnaajien puheissa ja tavassa julistaa "synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä". Erona on se että liike ei ole eksklusiivinen vaan muutkin ovat uskovia. Liikeessä on tapahtunut "evoluutiota" siinä miten suhtaudutaan sakramenttioppiin. Kasteesta osa ajattelee kuten vanhoillislestadiolaiset uskovaisena syntyvistä lapsista osa kuten evl kirkon yleinen kasteopetus on. Liike on toisaalta lähentynyt kirkon opetusta toisaalta sille on tullut isoksi ongelmaksi naispappeus ja kun sitä ei hyväksytä ei uusia pappeja liikkeen sisältä ole tullut. Liikkeen seuroissa puhuvat pääosin maallikkosaarnaajat. Ilmapiirin olen kokenut ystävälliseksi ja vapaaksi, vaikka moni noudattaa vanhoillislestadiolaisuudessa vallitsevaa vakaumusta ehkäisemättömyydestä on myös pieniä perheitä. Rauhan sana on melko pieni liike muualla kuin ruotsinkielisellä rannikkoseudulla missä toimii liikkeen ruotsikielinen osa.
Esikoislestadiolaiset ovat vanhin haara Lestadiolaisuutta mutta liike on käytännössä jättänyt evl kirkon vaikka joku yksittäinen jäsen voi kirkossa vielä olla. Liike päätti että evl kirkon ehtoollisoppi on väärä ja liike jakaa nyt itse ehtoollisen rukoushuoneillaan. Liikkeestä ei ole tullut pappeja vaan liike on ollut maallikkoliike. Määrällisesti esikoislestadiolaisia on paljon Lahdessa ja pääkaupunkiseudulla. Kokemusta liikkeestä minulla ei itselläi ole. - Etsivä-xxxlle
etsivä-xxx kirjoitti:
jatkuu
Uusheräys muistuttaa lähestymistavaltaan hieman viidesläitä liikettä. Korostaa nimittäin sitä että jokaisen pitäisi kokea henkilökohtainen parannus mistä tuli riita vanhoillislestadiolaisten kanssa aikoinaan koska vanhoillislestadiolaisuus katsoo että lapsuudenuskossa säilyneen ei tarvitse tehdä parannusta epäuskosta vaan synneistä joita jokaisella on . Liike ymmärtääkseni kuitenkin hyväksyy naispappeuden. Liike ei ole eksklusiivinen vaan katsoo uskovaiseksi muutkin. Liike on kuitenkin pieni.
Rauhan Sana on vanhoillislestadiolaisuutta sekin mutta ei SRK-vanhoillislestadiolaisuutta.
Liikeessä on hyvin paljon samaa kuin vanhoillislestadiolaisuuden isommassa ryhmässä varsinkin iäkkäiden maallikkosaarnaajien puheissa ja tavassa julistaa "synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä". Erona on se että liike ei ole eksklusiivinen vaan muutkin ovat uskovia. Liikeessä on tapahtunut "evoluutiota" siinä miten suhtaudutaan sakramenttioppiin. Kasteesta osa ajattelee kuten vanhoillislestadiolaiset uskovaisena syntyvistä lapsista osa kuten evl kirkon yleinen kasteopetus on. Liike on toisaalta lähentynyt kirkon opetusta toisaalta sille on tullut isoksi ongelmaksi naispappeus ja kun sitä ei hyväksytä ei uusia pappeja liikkeen sisältä ole tullut. Liikkeen seuroissa puhuvat pääosin maallikkosaarnaajat. Ilmapiirin olen kokenut ystävälliseksi ja vapaaksi, vaikka moni noudattaa vanhoillislestadiolaisuudessa vallitsevaa vakaumusta ehkäisemättömyydestä on myös pieniä perheitä. Rauhan sana on melko pieni liike muualla kuin ruotsinkielisellä rannikkoseudulla missä toimii liikkeen ruotsikielinen osa.
Esikoislestadiolaiset ovat vanhin haara Lestadiolaisuutta mutta liike on käytännössä jättänyt evl kirkon vaikka joku yksittäinen jäsen voi kirkossa vielä olla. Liike päätti että evl kirkon ehtoollisoppi on väärä ja liike jakaa nyt itse ehtoollisen rukoushuoneillaan. Liikkeestä ei ole tullut pappeja vaan liike on ollut maallikkoliike. Määrällisesti esikoislestadiolaisia on paljon Lahdessa ja pääkaupunkiseudulla. Kokemusta liikkeestä minulla ei itselläi ole.kiitos tästä katsauksesta.
- pitkäänhellari
Suosittelen sinua henkilökohtaisesti käymään kristillisissä seurakunnissa, tavallisessa luterilaisessa kirkossa, hellareissa, vapaiksissa tai vaikka baptisteissa jos paikkakunnalla vain sellainen löytyy. Rukoile ja kysele Jumalalta ja ei kai sinun tarvitse välttämättä kääntää selkääsi entisellekään seurakunnalle tai voit ainakin vierailla siellä. Pieniä vivahde-eroja on, mutta ei me kukaan maan päällä ymmärretä Jumalan sanaa täydellisesti ja ei kai meiltä Jumala sitä edes odotakkaan.
etsivä-xxx kirjoitti:
jatkuu
Esikoislestadiolaiset ovat vanhin haara Lestadiolaisuutta mutta liike on käytännössä jättänyt evl kirkon vaikka joku yksittäinen jäsen voi kirkossa vielä olla. Liike päätti että evl kirkon ehtoollisoppi on väärä ja liike jakaa nyt itse ehtoollisen rukoushuoneillaan. Liikkeestä ei ole tullut pappeja vaan liike on ollut maallikkoliike. Määrällisesti esikoislestadiolaisia on paljon Lahdessa ja pääkaupunkiseudulla. Kokemusta liikkeestä minulla ei itselläi ole.Kiitos etsivä-xxx mielenkiintoisista kirjoituksista!
Rauhansanalaisuudesta voin vielä täydentää että liike suomenkielisellä puolella on kuihtunut, mutta on elinvoimainen ruotsinkielisellä pohjanmaalla. Täällä liike on kuin vanhoillislestadiolaisuus, mutta ruotsiksi ja hieman vapamielisempi. Ruotsinkieliset pikkuesikoiset ovat järjestyneet omaan keskusyhdistykseen (LFF).- Joskus_taannoinhan
rauhansanalainen kirjoitti:
Kiitos etsivä-xxx mielenkiintoisista kirjoituksista!
Rauhansanalaisuudesta voin vielä täydentää että liike suomenkielisellä puolella on kuihtunut, mutta on elinvoimainen ruotsinkielisellä pohjanmaalla. Täällä liike on kuin vanhoillislestadiolaisuus, mutta ruotsiksi ja hieman vapamielisempi. Ruotsinkieliset pikkuesikoiset ovat järjestyneet omaan keskusyhdistykseen (LFF).yritettiin sovintokokousta eri lestadiolaisryhmien välillä, mutta Heikki Saari tyrmäsi ajatuksen. Minustakin tuntuu, että ne rauhansanalaiset uskovat niin kuin vanhoillislestadiolaisetkin eikä opillisia erojakaan ole. Erottautuminen eri ryhmiin on kai aikoinaan johtunut johtajien ja keskeisten henkilöiden välisistä erimielisyyksistä, ja osa porukasta on lähtenyt seuraamaan yhtä ja toiset toista.
Heikki Saaren osalta lopputaival kuitenkin oli paskainen kun hän vuosikausia hajotti Jumalan lasten laumaa ja kylvi tuhoa. - Wikipediassa
Joskus_taannoinhan kirjoitti:
yritettiin sovintokokousta eri lestadiolaisryhmien välillä, mutta Heikki Saari tyrmäsi ajatuksen. Minustakin tuntuu, että ne rauhansanalaiset uskovat niin kuin vanhoillislestadiolaisetkin eikä opillisia erojakaan ole. Erottautuminen eri ryhmiin on kai aikoinaan johtunut johtajien ja keskeisten henkilöiden välisistä erimielisyyksistä, ja osa porukasta on lähtenyt seuraamaan yhtä ja toiset toista.
Heikki Saaren osalta lopputaival kuitenkin oli paskainen kun hän vuosikausia hajotti Jumalan lasten laumaa ja kylvi tuhoa.on laajasti sovintokokouksistakin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lestadiolaisuus#Sovintokokoukset
- tietotuusjaelämä
Minusta täällä käytetään väärää ilmaisua että SAA parannuksen. Ikäänkuin joku ihminen sen antaisi? Jeesus sanoi:
Matt. 4:17
Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "TEHKÄÄ parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle". - Raamattua-lukemalla
Luin raamattua ja rukoilin niin löysin Jeesuksen Vapahtajaksi.
- tietotuusjaelämä
Oikein. Jeesus vapahtaa ne synneistä jotka tekevät parannuksen ja uskovat Hänen sanansa. Muu ei kelpaa, ei vaikka kuinka teille uskotellaan Lestatiukseen. Lutheriin, ym. Ei heihin pidä uskoa koska he eivät ole Vapahtajia eikä heidän kauttaan kukaan saa syntejään anteeksi.
- pitkäänhellari
Vielä noihin sääntöihin. Vl:llä on kaikenlaisia sääntöjä, mutta miksi sitten esim. tupakkaan suhtaudutaan melko lepsusti, vaikka se on suorastaan kauhea myrkky ihmisen keholle, joka on Jumalan temppeli. Nykyään tupakan tiedetään olevan suuri riski terveydelle, nikotiini koukuttaa ja tapa vaatii paljon rahaa. Ainakin itselleni jos tästä syystä tupakka on synti ja tukan sävyttämistä en koe Jumalan edessä syntinä.
- tietotuusjaelämä
Ihmisen keho ei ole mikään Pyhän Hengen temppeli, vaikka niin joku apostoleista sanoi. Hellarit tuota julistaa mutta se on vastoin Jeesuksen sanaa.
Matt. 15:11
Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."
Tuo pitää paikkansa koska ei lihallisella ruumiillamme ole mitään merkitystä syöpineen, sokeritautineen, lihavuuksineen tai savuisine keuhkoineen. On paljon pahempaa se mitä kuulijoille opetetaan, mitä tulee uskonnollisen opettajan suusta ulos. Jos se on uskonlahkojen ihmisoppeja niin se eksyttää ja saastuttaa ihmisen paljon pahemmin kuin tupakka. Tupakoivalla Jeesuksen sanaan uskovalla on parempi mahdollisuus pelastua kuin ihmisoppeihin uskovalla tupakoimattomalla.- oikeaaoppiako
On kyllä puolustus tuokin. Raitis hengellinen ei kyllä pois sulje terveellistä elämää. Kaikki on luvallista, mutta mikään ei saa hallita. Jos nikotiinin orjalta loppuu "nortti", niin tulisilla hiilillä ollaan ja alkoholistilta viina. Monen mieli on jatkuvasi ruuassa ja syömisessä ja vyötärö paisuu, mutta huomaa lähimmäisessään vain värjätyn tukan ja ne killukkeet korvissa. Ja tyhmä olet jos väität ettei elämäntavoilla ole mitään yhteyttä terveyteen ja jopa elinikään. Huonoa elämää viettävä tekee tahallista määrätietoista itsemurhaa.
- Ierika
Lääketeide kehittyy, moni paranee. Aika paljon näkyy sekoavankin kun uskovaisten palstaa vilasee.
- omaonvaltianne
Mitä siihen lääketiedettä tarvitaan kun ihminen itse turmelee terveyden valinnoillansa, vetää röökiä, alkoholia, syö mitä sattuu ja ei viitsi liikkua. Eipä taida tupakasta aiheutunut keuhkoahtauma- tai syöpä lääkärien neuvoilla parantua.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä892888Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845