Vapaa kuvaus

Aloituksia

323

Kommenttia

14591

1. Sinä+et+ole+esittänyt+yhtäkään+universaalia+faktaa.
  2. Minun+on+hieman+vaikeaa+olla+samaa+mieltä+ajattelumallisi+kanssa.+Tämä+johtuu+siitä,+että+minä+näen+Raamatun+-+toisin+kuin+Sinä?+-+oman+aikansa+tuotoksena.+Tästä+seuraa+se,+että+ihmiset+tulkitessaan+siis+väistämättä+ajautuvat+tekemään+tulkintoja,+jotka+ovat+hieman+heikoissa+kantimissa.+Se+maailma,+jossa+ja+johon+Raamatun+tekstejä+luotiin,+on+kovin+kaukana.+Tyyppiesimerkki+tästä+seuraavista+ongelmista+on+ymmärtääkseni+esim.+se,+että+joitakin+Raamatun+kielikuvia+ja+käsitteitä+on+ollut+erittäin+vaikeaa+kääntää+nykykielille.+Merkitykset+vain+ovat+muuttuneet+ja+osin+kai+kadonneetkin?Minä+en+myöskään+kykene+millään+ajattelemaan,+että+ihmisten+näkemykset,+toiveet,+odotukset+ja+ilmiselvästi+myös+kuvitelmat+eivät+olisi+Raamattuun+vaikuttaneet.+Tästä+sitten+seuraakin+taas+se,+että+jonkun+on+tulkittava+vaikkapa+se,+mitkä+ohjeet+on+otettava+kirjaimellisesti+ja+mitä+ei.+Minun+on+toisin+sanoen+aika+vaikea+käsittää+sitä,+miten+Raamatun+voisi+"ottaa+sellaisenaan".++Miten+se+olisi+mahdollista?+Painotuksia+ja+valintoja+on+pakko+tehdä.+Niin+tekee+jokainen+uskovien+yhteisö+ja+kirkkokunta.+Kovasti+siis+näyttäisi+se+inhimillinen+mieli+olevan+prosesseissa+mukana?Otan+esimerkin:+kun+Raamatussa+puhutaan+vaikkapa+homoseksuaalisuudesta,+sille+on+omat+syynsä.+Niin+UT:n+kuin+VT:nkin+asiaan+kantaa+ottaneet+olivat+taustansa+tuotoksia.+Sille+oli+omat+syynsä,+miksi+homoseksuaalisuutta+ei+hyväksytty.+Edellisestä+innostuneena+tästä+sitten+vetävät+jotkut+nykypäivän+ihmiset+johtopäätökset.+He+julistavat+Jumalan+tahdoksi+ilmiselvästi+kulttuurista+kimpoavia+asioita.+Sellaisiahan+ovat+myös+vaikkapa+ajatukset+naisen+asemasta.+Valitan,+Johani.+Minun+on+hyvin+vaikeaa+löytää+sitä+Jumalan+tahtoa+Raamatusta.+Samoin,+minun+on+myös+hyvin+vaikeaa+löytää+Jeesuksen+esimerkin+mukaista+toimintaa+monista+nykypäivän+kristityistä+-+uskossa+tai+ei.