Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
InhottavaRealisti
InhottavaRealisti
InhottavaRealisti
Vapaa kuvaus
Aloituksia
323
Kommenttia
14591
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Höpön+höpön.+Ihmeen+paljonkin+noita+sotkujasi+täällä+saa+olla.+
Jos+äänestys+omantunnonvapaudesta+hoitohenkilökunnalle+ei+liity+mitenkään+aborttilainsäädäntöön,+älä+itsekään+jankuta+siitä+aiheesta.
29.08.2019 19:39
Sinä+et+ole+esittänyt+yhtäkään+universaalia+faktaa.
29.08.2019 19:37
Raamattua+voi+siteerata,+mutta+siinä+kohtaa+olisi+sitten+rehellistä+sanoa+myöskin+tämä:+"Minä+uskon+näin+olevan!"+On+turhaa+julistaa+sitä,+että+Jumala+tahtoo+asioita,+jos+sitä+ei+pysty+todistamaan.
29.08.2019 19:36
Enpä+tiedä.+Monissa+kohtaa+se+käännös+ja+sen+tarkkuus+on+varsin+olennainen+juttu.+
Minusta+on+myös+kyseenalaista+lähteä+siitä+oletuksesta,+että+ihminen+on+"Pyhän+Hengen"+ohjauksssa+vain+siksi,+että+niin+sanoo.+Raamatun+kohdallahan+kaikkki+lopulta+perustuu+uskmiseen:+uskotaan,+että+Raamattu+on+jotenkin+yliluonnollinen+ja+se+oletus+taas+perustuu+sille,+että+Jumala+oletetusti+on+Raamattuun+vaikuttanut.+Todisteita?+Ei+kenelläkään.+
Ymmärrätkö,+mitä+tarkoitan?+Raamatusta+on+tullut+siis+tavallaan+itseisarvo.+Raamattu+on+totta,+koska+se+on+Raamattu.+Sen+"täytyy"+olla+totta,+koska+muuten+koko+kristinusko+olisi+vain+korttitalo.+Varmaan+käsität+ajatukseni?
Kun+Raamattu+"sanoo"+jotakin+synniksi,+pitäisi+miettiä+sitä,+mistä+se+idea+kumpuaa.+Pitäisi+miettiä+sitä,+mikä+oli+aluen+kansojen+ajatus+taustalla.
29.08.2019 19:34
Minä+puhun+Patmoksen+toiminnanjohtajasta,+Juha+Ahviosta.+Kun+hänen+tekstejään+tutkit,+pääpaino+ON+siellä+poliittisella+puolella.+Toki+uskontoa+mukaan+laitetaan+höysteeksi+ja+mausteeksi+-+jotta+uskovat+"ymmärtävät"+asiat+"oikein".+Ahviohan+useinkin+puhuu+siitä,+miten+"kristityn"+pitää+asioista+ajatella.+Oletko+huomannut?
Ahvion+selkeän+poliittiset+kannanotot+myös+herättävät+eniten+keskustelua.+Hieman+koomista+on+seurata+sitä,+miten+oikeastaan+jokaisen+Ahvion+tekstin+jälkeen+ovat+muutamat+samat+"opetuslapset"+kiittelemässä+hyvistä+teksteistä.+Kornia+on+meno.+
Minulla+on+hyvin+vähän+mielenkiintoa+käyttää+aikaani+Persujen+paskapuheiden+oikomiseen.+Todellisuus+tekee+sen+puolestani.+Minusta+Sinä+ITSE+voisit+kokeilla+ottaa+kantaa+avaukseeni+ja+pysyä+asiassa+sen+sijaan,+että+lepertelet+sivussa+aiheesta.
29.08.2019 19:24
Hyvä,+että+myönnät+tosiasiat:+luet+Raamattua+rivien+välistä+ja+teet+omia+johtopäätöksiäsi.+Kiitos+rehellisyydestäsi.+Se+on+täällä+harvinaista.+
Ei+tarvetta+todistella?+Ei+ehkä+itsellesi.+Omassa+päässäsi+sat+uskoa+ihan+mihin+ja+miten+vain.+Pulma+on+siinä,+että+jos+alat+yleistää+uskmuksiasi+muitakin+koskeviksi,+ne+MUUT+saattavat+kaivata+todisteita.+Älä+huutele+suureen+ääneen+universaaleita,+kaikkia+koskevia+vaatimuksia,+jos+et+niitä+perustelemaan+pysty.
29.08.2019 19:19
Sinun+täytyy+huomioida+se,+että+on+olemassa+aika+lailla+muitakn+kuin+vain+Sinä.
29.08.2019 19:16
Onko+Sinulla+hyvinkin+monia+esimerkkejä+siitä,+että+uskovaiset+olisivat+hyvinkin+paljon+muita+kyvykkäämpiä+neuvomaan+muita+elämän+valintojen+suhteen?
29.08.2019 19:15
Jokainen+saa+uskoa+mihin+halua.+Minun+nähdäkseni+uskovaisten+vain+on+valitettavasti+ERITTÄIN+vaikeaa+todistaa+oikeastaan+mitään+osaa+uskomuksistaan+sen+oikeammiksi+kuin+muidenkaan.+Juuri+tästähän+oikeasti+kumpuavat+kiistat+vaikkapa+täällä:+uskovaiset+vaativat+ihmeen+usein,+että+muidenkin+on+elettävä+heidän+määrittelemissään+puitteissa.+Oletko+huomannut?
29.08.2019 19:14
Jotkut+voivat+kuoleman+lähestyessä+noinkin+toimia.+Ajatusmallisi+ei+kuitenkaan+kolahda+minuun.+Jos+kuoleman+jälkeen+ei+ole+mitään,+se+on+sitten+sillä+selvä.
29.08.2019 19:11
Yhtä+lailla+Sinun+kohdallasi+voidaan+kyseenalaistaa+tuo+SINUN+ajatusmallisi:+"Minun+TÄYTYY+olla+oikeassa,+koska+uskon+niin!"
Ymmärrätkö?
Suostutko+ymmärtämään+sitä,+että+se+Sinun+"totuutesi"+ei+välttämättä+ole+kaikkien+muiden+mielestä+ainoa+mahdollinen?+Edustat+yhtä+tulkintaa+muiden+joukossa?
28.08.2019 20:01
Tuo+on+joiltakin+osin+totta.+
Minusta+ongelma+on+tavallaan+havaittavissa+pitemmällä+tähtäimellä:+MITEN+suhtaudutaan+erilaisiin+uskontojen+nimissä+tehtäviin+selkeisiin+kyseenalaisuuksiin?+Miten+kauan+voidaan+hyväksyä+vaikkapa+sitä,+että+ihmisiä+eristetään+suvustaan?+Pakotetaan+pukeutumaan+tietyllä+tavalla?+Loppujen+lopuksi,+eri+ryhmien+fundamentalistien+edut+saattavatkin+olla+yhteneväiset!+Kristityt+fundamentalistit+eivät+sitä+tunnu+tajuavan+sen+enemmän+kuin+muutkaan.
28.08.2019 19:58
Minun+on+hieman+vaikeaa+olla+samaa+mieltä+ajattelumallisi+kanssa.+
Tämä+johtuu+siitä,+että+minä+näen+Raamatun+-+toisin+kuin+Sinä?+-+oman+aikansa+tuotoksena.+Tästä+seuraa+se,+että+ihmiset+tulkitessaan+siis+väistämättä+ajautuvat+tekemään+tulkintoja,+jotka+ovat+hieman+heikoissa+kantimissa.+Se+maailma,+jossa+ja+johon+Raamatun+tekstejä+luotiin,+on+kovin+kaukana.+Tyyppiesimerkki+tästä+seuraavista+ongelmista+on+ymmärtääkseni+esim.+se,+että+joitakin+Raamatun+kielikuvia+ja+käsitteitä+on+ollut+erittäin+vaikeaa+kääntää+nykykielille.+Merkitykset+vain+ovat+muuttuneet+ja+osin+kai+kadonneetkin?
Minä+en+myöskään+kykene+millään+ajattelemaan,+että+ihmisten+näkemykset,+toiveet,+odotukset+ja+ilmiselvästi+myös+kuvitelmat+eivät+olisi+Raamattuun+vaikuttaneet.+Tästä+sitten+seuraakin+taas+se,+että+jonkun+on+tulkittava+vaikkapa+se,+mitkä+ohjeet+on+otettava+kirjaimellisesti+ja+mitä+ei.+
Minun+on+toisin+sanoen+aika+vaikea+käsittää+sitä,+miten+Raamatun+voisi+"ottaa+sellaisenaan".++Miten+se+olisi+mahdollista?+Painotuksia+ja+valintoja+on+pakko+tehdä.+Niin+tekee+jokainen+uskovien+yhteisö+ja+kirkkokunta.+Kovasti+siis+näyttäisi+se+inhimillinen+mieli+olevan+prosesseissa+mukana?
Otan+esimerkin:+kun+Raamatussa+puhutaan+vaikkapa+homoseksuaalisuudesta,+sille+on+omat+syynsä.+Niin+UT:n+kuin+VT:nkin+asiaan+kantaa+ottaneet+olivat+taustansa+tuotoksia.+Sille+oli+omat+syynsä,+miksi+homoseksuaalisuutta+ei+hyväksytty.+Edellisestä+innostuneena+tästä+sitten+vetävät+jotkut+nykypäivän+ihmiset+johtopäätökset.+He+julistavat+Jumalan+tahdoksi+ilmiselvästi+kulttuurista+kimpoavia+asioita.+Sellaisiahan+ovat+myös+vaikkapa+ajatukset+naisen+asemasta.+
Valitan,+Johani.+Minun+on+hyvin+vaikeaa+löytää+sitä+Jumalan+tahtoa+Raamatusta.+Samoin,+minun+on+myös+hyvin+vaikeaa+löytää+Jeesuksen+esimerkin+mukaista+toimintaa+monista+nykypäivän+kristityistä+-+uskossa+tai+ei.
28.08.2019 19:55
Arto.+Uskonto+ei+ole+suurimmalle+osalle+suomalaisista+ollut+politiikkaa.+Uskonnolla+on+kirkon+kautta+ollut+roolinsa+Suomen+valtiossa,+mutta+vl-väen+vahvaa+keskustalaisuutta+lukuunottamatta+enin+osa+suomalaisista+on+halunnut+pitää+politiikan+ja+uskonnon+erillään.+Patmoksen+väellä+asenne+on+toinen.+
Mikään+ei+takaa+sitä,+että+tuo+kirjoittaja+puhuisi+asiaa.+Hänen+sanomansa+oli+puhtaasti+poliittinen.+Jätit+tarkoitushakuisesti+pois+pahimmat+EU-haihattelut+jutusta+ja+koetit+hämärtää+jutun+alkuperän+ihan+tietoisesti.+Huvittavaa.+
Sinä+itse+yrität+tehdä+juridisesta+asiasta+uskonnollisen.
28.08.2019 17:32
Taidat+olla+aika+sekaisin.+MITÄ+uusnatsien+ajatusmallia+mummomuori+mahtaa+kannattaa?
28.08.2019 17:27
Kirkolla+on+monia+sellaisia+tehtäviä,+jotka+eivät+tule+ihan+kaikkien+mieleen.+
Kirkon+suurin+ongelma+lienee+käytännössä+se,+että+sen+"tuote"+-+eli+uskonto+-+ei+oikein+enää+uppoa+kansaan.
28.08.2019 17:26
Tähä?+Teinitkö+ne+eniten+matkustavat?+Tuskin.+Etelässäkin+näkee+nykyisin+eniten+eläkeikäisiä...
28.08.2019 17:24
Onko+tämä+Paunio+(?)+jonkin+alan+asiantuntija?+Minkä?
27.08.2019 20:13
Onko+Raamattu+sitten+jotakin+sellaista,+että+sen+erilaisia+tulkintoja+ei+saisi+kysenalaistaa?+Onko+VARMASTI+olemassa+jokin+"Ainoa+Oikea"+tulkinta?
27.08.2019 20:12
Sinun+kuniaksesi+Juhani+on+sanottava,+että+Sinä+keskustelet+asiallisesti.+Se+on+kunnioitettava+ominaisuus+ihmisessä.+Kiitos+siitä.+
Osaisitko+Sinä+määritellä+tuon+käyttämäsi+käsitteen+"Raamattu-uskollisuus"?+Mitä+se+lopulta+tarkoittaa.+Kysyn+tätä+siksi,+että+minusta+Raamattu+on+olemassa+ja+realisoituu+vain+tulkintojensa+kautta.+Ne+tulkinnat+tekee+kuitenkin+aina+ihminen.+
Mikä+siis+oikeastaan+edes+oikeuttaa+ihmiset+väittämään+olevansa+"Raamattu-uskollisia"?+Siitähän+nimittäin+vääjäämättä+kuitenkin+seuraa+se,+että+joku+toisin+vähäisssäkin+määrin+uskova+ei+sitä+ole?+Eikö+ajattelumalli+ole+hieman+riskaabeli?
27.08.2019 20:11
129 / 730