Enpä+tiedä.+Tuosta+olen+eri+linjoilla.+Meillä+on+esimerkkejä+ihan+Maapallolla+siitä,+miten+teknologisesti+etevämpi+sivilisaatio+on+kohdellut+toisia.+Maapallolla+kyse+on+aina+ollut+sodissa+lopulta+resursseista+ja+luonnonvaroista.+Jos+mahdollinen+vieras+sivilisaatio+on+yhtään+ihmisen+tyyppinen+aggressiivinen+olento,+vieraaseen+sivilisaatioon+tutustuminen+voi+olla+hyvinkin+mielenkiintoinen+tapahtuma.+Scifin+ystävänä+olen+tutustunut+lukuisiin+erilaisiin+kuvitelmiin+siitä,+mitä+tapahtuisi+eri+sivilisaatioiden+kohdatessa+toisensa.+Itse+olen+hieman+pessimisti.+En+usko+siihen,+että+kaikilla+kehittyneillä+sivilisaatioilla+olisi+aina+jokin+yleishumaani+asenne+toisia+kohtaan.+Toki+jotkut+lähtevät+siitäkin+oletuksesta,+että+eri+olentojen+on+vain+jotenkin+mystisesti+kasvettava+yli+aggressioistaan,+tai+ne+tuhoutuvat+vääjäämättä.+Olisihan+ihmiskuntakin+periaatteessa+voinut+käytännössä+ainakin+suuren+osan+itsestään+tuhota+Kylmän+Sodan+aikana+useampaankin+otteeseen.+En+tiedä.+Itsestään+selvänä+en+mitään+pidä.+Se+on+syytä+muistaa,+että+kun+ihminen+avaruuteen+hamuaa,+siellä+kiinnostavat+suuresti+myös+mahdolliset+luonnonvarat.