Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
InhottavaRealisti
InhottavaRealisti
InhottavaRealisti
Liittynyt 9v sitten
323
aloitusta ·
14591
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minusta+syytä+olisi+pohtia+sitä,+miksi+Jumala+olisi+juuri+sellainen+kuin+joku+tietty+uskova+uskoo.
11.08.2019 12:41
Fundamentalistit+eivät+oikein+kykene+asiapohjaiseen+keskusteluun.+Nähty+monta+kertaa.
11.08.2019 12:23
Mieleesi+ei+ole+tullut+sellaista+PIKKU+juttua,+että+Suomeen+ehkä+vain+on+muuttanut+katolisia+muista+maista?+Oletko+tutkinut+seurakunnan+kasvun+syitä?
11.08.2019 12:22
Raamattu+on+kyllä+jotakin+muuta+kuin+auton+ohjekirjka+tai+jokin+muu+vastaava.+Tosiasia+kuitenkin+on+se+-+minkä+ITSEKIN+totesit+-+että+edes+sitäö+selkeää+yksiselitteistä+ohjekirjaa+eivät+kaikki+tulkitse+samalla+tavalla.+Oletko+eri+mieltä?+Et+kai?
Raamatun+kohdalla+tilanne+on+PALJON+monimutkaisempi.+Se+EI+todellakaan+ole+yksiselitteinen+kirja.+Tämän+todistaa+jo+todellisuus:+heti+alusta+lähtien+kristinuskolle+ovat+olleet+tyypillisiä+ne+erilaiset+TULKINNAT:+siksi+meillä+on+esimerkiksi+erilaisia+kirkkokuntia.+Jokainen+niistä+väittää+tosiaankin+tehneensä+ne+muita+oikeammat+tulkinnat.+
Raamattu+ei+sisällä+yksiselitteistä+ohjeistusta.+Syykin+on+selvä:+Raamattu+on+kottu+eri+lähteistä+ja+tällöin+mukaan+on+tullut+hyvin+erilaisia+ajatuksia.+Tämän+myöntäminen+ei+ole+tulkintaa.
11.08.2019 12:19
TTK+nyt+ei+vain+ole+oikein+kykenevä+keskustelemaan+asiapohjilta.
11.08.2019 12:14
Hmm...+Minusta+ainakin+elämä+on+äärimmäisen+helpoa,+kun+en+ole+fundamentalisti+uskovainen.
11.08.2019 12:13
Hmm...+MILLÄ+PERUSTEELLA+ajattelet+noin?
Eivät+nuo+Sinunkaan+näyttösi+kovin+kummoiset+ole.
11.08.2019 12:11
Mielenkiintoinen+vuodatus.+Jos+OIKEIN+TARKASTI+menneisyyttä+tutkit,+huomaat+kyllä+uskonnollisuuden+olleen+vielä+ei+niin+kauankaan+sitten+jotakin+muuta+kuin+nykyisin+ihan+kirkon+piirissäkin.+Kyllä+Helvetillä+pelottelu+oli+arkipäivää+vielä+1800-luvullakin.+
Olennainta+viestissäsi+ei+kuitenkaan+tainnut+olla+puhua+aiheesta,+vaan+antaa+minulle+kunnon+palautetta.+
Käytännössä+luterilaisuuden+kuva+on+kyllä+ollut+paljoltikin+kiinni+siitä,+kuka+on+äänessä+ollut.
11.08.2019 12:10
Sinä+se+Arto+jaksat+oikeasti+kiemurrella+kuin+mato+koukussa!+Tuttu+juttu.+Mitään+selkeää+Sinusta+ei+oikein+ikinä+irti+saa.+Aina+vain+lähdet+haikailemaan+sivuraiteille,+kuten+nytkin.+
Koeta+nut+jo+YMMÄRTÄÄ!+Minä+EN+esittänyt+avauksessa+mitään+suoria+väitteitä.+Minä+vain+kysyin,+mahtaisiko+tiukka+fundamentalismikaan+sen+kummemmin+pitää+ihmisiä+kirkossa+kiinni.+Joko+nyt+ymmärrät?+Sen+voin+todeta,+että+minä+itse+pidän+kyllä+tosiaankin+maallistumista+vääjäämättömänä.+En+kykene+uskomaan,+että+nykyaikaisessa,+kehittyvässä+maassa+uskonnolla+voisi+olla+kovin+merkittävää+roolia.+Tilanne+oli+toinen+muutamia+satoja+vuosia+sitten.+
Tapasi+jättää+toisen+kommentit+huomioimatta+on+melkoisen+ärsyttävä.+Et+voi+olla+niin+tyhmä,+että+et+käsittäisi+sitä,+miten+erilainen+on+katolisen+kirkon+rooli+monissa+maissa+verrattuna+kirkon+rooliin+Suomessa.+Oletko+eri+mieltä?+Jos+olet,+niin+perustele+toki.+Edellisestä+seuraa+sitten+se,+että+ihmiset+eivät+monissa+katolisissa+maissa+eroa+kirkosta+samaa+tahtia+kuin+Suomessa.+Ymmärrätkö?
Puheet+siitä,+että+kirkon+pitäisi+olla+jotenkin+"uskottava",+ovat+täyttä+lööperiä.+Kyse+on+laajemminkin+koko+uskonnon+uskottavuudesta.+Melkoisen+suuri+osa+kirkosta+eroavista+taitaa+kuitenkin+erota+kirkosta+lopulta+vain+siksi,+että+ei+kykene+uskomaan.+Itse+asiassa,+varsin+moni+kirkkoon+kuuluvistakin+taitaa+olla+joko+ateisteja+tai+skeptikkoja.+Uskovaisia+sillä+tavalla+kuin+Sinäkin+asian+määrittelet,+ei+taida+tästä+maasta+miljoonittain+löytyä?+Jos+Sinulla+on+suuri+tarve+määritellä,+että+kirkon+on+oltava+"uskottava",+voit+pohtia,+miten+Räsäsen+puheet+ovat+kirkon+jäsenmäärään+vaikuttaneet+-+vaikka+Räsäsen+rooli+kirkossa+on+lähes+merkityksetön!
Fundamentalistin+tapaan+haluat+tietenkin+myös+uskoa+ja+uskotella,+että+tapasi+uskoa+on+jotenkin+se+Aito,+Alkuperäinen+ja+Muuttumaton.+Sehän+on+tuttua+roskaa.+Uskonnot+vain+oikeasti+muuttuvat+ja+kehittyvät.+Niiden+on+pakko.
11.08.2019 12:06
Olisi+järkevää,+jos+et+nolaisi+itseäsi+ihan+joka+päivä?
11.08.2019 11:17
Kiertelet+ja+kiemurtelet.+
Sinä+edustat+juuri+sitä+tiettyä+uskonnollisuuden+tapaa,+jossa+erotellaan+ihmiset+"meihin"+ja+"muihin".+Etkö+olekin+sillä+linjalla,+että+ihmisen+on+"uudelleen+synnyttävä"?+Kyllä+vai+ei?+Jo+tuo+vaatimus+pudottaa+oikeauskoisten+jalosta+joukosta+suurimman+osan+pihalle.+OIenko+väärässä?+Myöskään+liberaalit+ihmiset+eivät+ole+"tiellä+Taivaaseen",+vai+miten+asia+on,+Arto?
Tässä+avauksessa+oli+kysymys+siitä,+pitäisikö+ankara+fundamentalistisuus+ihmiset+kirkossa+paremmin+kuin+nyt.+Minun+on+vaikea+nähdä,+että+pitäisi.+Sinä+vedät+esille+katolisuuden+ja+ortodoksisuuden,+vaikka+niillä+ei+pitäisi+Sinun+silmissäsi+edes+olla+merkitystä!+Kieltäydyt+ymmärtämästä,+että+katolisissa+ja+ortodoksissa+maissa+kirkon+poliitinen+rooli+on+usein+jotakin+ihan+muuta+kuin+esim.+Suomessa.+Mieti+vaikkapa+Venäjää+ja+Puolaa.+Paine+kuulua+kirkkoon+on+jotakin+muuta+kuin+meillä.+Eri+asia+onkin+sitten+se,+miten+maallistuneita+ollaan.+Ja+taas+palaamme+lähtökohtaan:+JOS+maallistuneilla+kirkon+jäsenillä+EI+merkitystä+ole+Suomessa,+onko+tilanne+muissa+maissa+toinen?
Minä+En+edes+ole+väittänyt,+että+maallistuminen+joten+"parantaisi+kirkon+asemaa".+Lue+nyt+Arto+avaus+läpi!+
Minä+kysyin+näin:+"JOS+kirkko+olisi+pidättäytynyt+hyvin+tiukoissa+ja+fundamentalistisissa+Raamatun+tulkinnoissa,+olisiko+se+suositumpi?+Jos+esim.+eronneita+ei+vihittäisi+ja+Helvetin+tuomioita+jaeltaisiin+aktiivisesti,+olisiko+kirkko+nykyistä+suositumpi+ja+jäsenmäärä+korkeampi?"
Käsitätkö+avausta?+Mitä+itse+arvelet+tuosta?+Uppoaisiko+Sinun+näkemystesi+mukaan+kansaan+tulikiven+katkuinen+kunnon+saarna?
11.08.2019 11:17
Kasvaako+helluntaikirkon+jäsenmäärä+Suomen+kaltaisissa+länsimaissa?
11.08.2019 11:08
Ymmärrän.+Haluat+Suomeen+aborttilain,+joka+kieltää+abortin+raiskatuilta+ja+insestin+uhreilta.+Sinulle+alkion+oletettu+toive+on+tärkeämpi+asia+kuin+kaikki+se+inhimillinen+kärsimys,+mikä+tilanteeseen+liittyy.+Todellista+rakkautta!
11.08.2019 11:06
Juuri+näin.+Ihme,+että+tuollaiset+räikeät+valheet+joihinkin+uppoavat.
11.08.2019 11:03
Sinä+olet+näitä+juttuja+jankuttanut+ennenkin.+Huvittavinta+on+se,+että+vaikka+olet+muka+opettaja,+et+suostu+esittämään+mitään+todistetta+aiheeseen+liittyen.+Haluat+siis+vain+räikeästi+valehdella+asioista.+Se+on+typerää+ja+lapsellista.
11.08.2019 11:02
Niin...+MIKSI+Jeesus+sitten+"tuli+ihmiseksi+maailmaan"?+Luomiskertomus+ei+ole+totta.+Näin+ollen,+koko+kristinuskolla+periaatteessa+ei+ole+minkäänlaista+pohjaa.
11.08.2019 11:00
Pulma+on+katsos+Rakas+Ystäväni+se,+että+se+vain+EI+käytännössä+riitä!+Sinäkin+sitten+kuitenkin+oletat,+että+tuosta+lähtökohdasta+seuraa+tiettyjä+johtopäätöksiä,+vai+mitä?+Edellisestä+seuraakin+sitten+se,+että+Sinun+silmissäsi+vaikkapa+liberaalimmat+ihmiset+eivät+ole+kunnon+kristittyjä.+
On+tästä+ennenkin+Sinun+kanssasi+tullut+jankattua.
11.08.2019 10:58
Kuules+Jori.+
Minusta+tärkeää+olisi+keskittyä+aina+olennaisiin+asioihin.+Tässä+tapauksessa+tämä+tarkoittaa+sitä,+että+minun+on+vaikeaa+nähdä+alati+vähenevä+yhteistyö+koulujen+ja+seurakuntien+välillä+sellaisena+asiana,+jonka+vuoksi+oikeasti+kannattaa+loputtomasti+melskata.+Minun+nähdäkseni+koulussa+näkyvä+kristinusko+vain+ei+ole+tärkeyslistalla+lähellekään+kärkeä,+kun+ongelmia+pitäisi+ratkomaan+lähteä.+On+tästä+ennenkin+Sinun+kanssasi+puhuttu,+vai+mitä?
Minusta+on+lähinnä+koomista,+että+jopa+jotkut+kouluhallinnon+korkeat+virkamiehetkin+lähtevät+ihan+valtakunnan+tasolta+asti+kommentoimaan+aihetta+saati+puuttumaan+siihen.+Minä+olen+äärimmäisen+nihkeästi+uskontoon+suhtautuva,+täysin+maallistunut+ihminen.+Keskustelen+täällä+uskonnoista+hyvin+kriittisesti.+Minusta+vain+tilanne+on+se,+että+siitä+huolimatta+maamme+uskonnollisuuden+ongelmat+liittyvät+ihan+muihin+asioihin.+Joutavalla+lillukanvarsiin+puuttumisellanne+te+näytätte+minun+silmissäni+yhtä+ongelmaisilta+kuin+uskonnolliset+fundamentalistit!+Olen+minä+tämänkin+aiemminkin+todennut.+
Vapaa-ajattelijoina+tekin+voisitte+miettiä+ihan+todellisia+uskonnon+ongelmia.+Ne+liityvät+kyllä+ihan+johonkin+muuhun+kuin+kirkkoon+tämän+päivän+Suomessa.+Voisitte+miettiä+vaikkapa+sitä,+mitä+kaikkea+uskontojen+nimissä+saa+yhä+edelleenkin+Suomessa+tehdä.+Kun+isot+ongelmat+on+ratkotu,+SITTEN+ehkä+voi+olla+aika+pohtia+näitä+pienempiä+asioita.
11.08.2019 10:55
Tuon+tyyppisellä+logiikalla+mitä+vain+voi+väittää+Jumalan+tahdoksi+tai+toiveeksi+tai+aiheuttamaksi.+Tuollainen+ajattelumalli+upposi+kenties+primitiiviin+ihmisiin+ja+nykypäivänä+kolahtanee+fundamentalisteihin,+mutta+me+muut+nykyihmiset+ymmärrämme+asioiden+luonnolliset+taustat+ja+osaamme+etsiä+syy-yhteyksiä+muualtakin.+
Sinun+kannattaa+Markku+kaikesta+huolimatta+koettaa+hahmottaa+vaikkapa+se,+että+ihmiskunnalla+meni+paljon+huonommin+kuin+nyt+silloin,+kun+uskonnot+olivat+määräävässä+asemassa.+Vaikkapa+sodat+olivat+jatkuvia.+Tutki+keskiaikaa+tai+esim.+1700-lukua.+Kansa+oli+sivistymätöntä+ja+luokkaerot+valtavat.+Olot+kertakaikkisen+huonot.+Se+idyllinen+50-lukukin+oli+onnellista+joillekin,+mutta+ei+esim.+äitini+kaltaisille+äärimmäisen+köyhistä+oloista+oleville+nuorille+naisille.+Koulut+jäivät+käymättä.+Maalaiskunnassa+luokiteltiin+surutta+lapset+perhetaustan+mukaan.+Sinun+pitäisi+Markku+tutustua+todellisuuteen.
10.08.2019 13:10
Kerro++minulle,+missä+kohtaa+Raamatusta+löytyvät+ohjeet+aiheesta?+Mainitaanko+noissa+kohdissa+sanat+"aviopari"+ja+"avioliitto"?+Ja+tällä+tarkoitan+alkuperäistekstejä,+en+mitään+muuta.
10.08.2019 12:57
146 / 730