Vapaa kuvaus

Aloituksia

323

Kommenttia

14591

1. Millaisia+konkreettisia+todisteita+Sinulla+on+siitä,+että+Smith+oli+jonkinlainen+profeetta?+Jos+joku+nykyisin+samanlaisia+juttuja+väittäisi+kuin+hän,+uskoisitko+heittämällä?
  2. Höpön+höpön,+Jyri.
  3. Paljon+ihan+fiksua+pohdintaakin,+mutta+eipä+se+mainitsemani+perimmäinen+nongelma+ymmärtääkseni+siltikään+katoa.+Olen+saman+asian+moneen+ottseen+eri+yhteyksissä+todennut.+Jos+Raamattu+ei+ole+kirjaimellisesti+otettavaa+totuutta,+KUKA+määrittelee+ne+kriteerit,+joiden+pohjilta+tulkinnat+tehdään?Sanoipa+Kuula+mitä+tahansa,+en+myöskään+ymmärrä+sitä,+miksi+uskontoa+pitäisi+ajatella+jotenkin+erilaisinm+kriteerein+kuin+muita+elämän+ilmiöitä.+Kun+kaikki+epäolennainen+riisutaan+pois,+jäljelle+kuitenkin+jää+vain+ja+ainoastaan+joukko+väitteitä.+Ne+väitteet+joko+ovat+perusteltavissa+tai+sitten+eivät+ole.+Välimuotoja+on+oikeastaan+aika+hankala+löytää.+Se,+mistä+minä+myöskin+alituiseen+paapatan+on+se+kaikki+normisto,+mitä+uskontojen+ympärille+rakennetaan.+Tällä+tarkoitan+sitä,+että+vaikka+esim.+usein+niiden+"oikeiden+kristittyjen"+piireissä+julistetaan+sitä,+miten+"usko+yksin"+riittää,+se+EI+ikinä+kuitenkaan+tunnu+riittävän.+Se+oma+usko+on+ihan+aina+todistettava+tietyillä+valinnoilla+ja+normien+noudattamisella.+Se,+miten+paljon+niitä+normeja+on,+riippuu+taas+täysin+siitä+yhteisöstä,+johon+hurskas+uskova+kuuluu.+Vaikkapa+VL-joukko+tai+JT-väki+ovat+hyviä+esimerkkejä+Suomesta+ja+ääri-Islam+taas+kansainvälisesti+ajatellen.+Se,+mitä+minä+myöskään+en+ymmärrä,+on+ihmisten+halui+yksioikoiseti+kieltäytyä+pohtimasta+uskoaan+ja+kaikkea+siihen+liitettyä+kriittisesti+ja+ilman+ennakko-oletuksia.+Tai,+kyllähän+minä+syyt+ymmärrän,+mutta+kuitenkaan+en+ymmärrä.+Tieto+lisää+tuskaa.+Tietoa+on+maailma+pullollaan+ja+minä+en+käsitä+sitä,+mikä+on+motiivina+ihmisellä,+joka+toisaalta+on+valmis+suuriakin+päätöksiä+elämässään+tekemään+uskon+pohjilta,+mutta+ei+halua+tutustua+siihen,+onko+perusteluita+sille+normistolle+olemasssa!Konkretisoin.+Maailmasta+löytyy+VALTAVASTI+tietoa+siitä,+miten+uskonnot+ovat+kehittyneet.+Sehän+on+selvää,+että+ihan+kaikilla+ei+ole+kykyä+etsiä+ja+ymmärtää+sitä+tietoa,+mutta+minun+on+hyvin+vaikea+ymmärtää+vaikkapa+yliopistotasoisen+koulutuksen+hankkineita+ihmisiä,+joilla+ei+ole+halua+etsiä+ja+löytää+mahdollisimman+paljon+tietoa+asioista.+En+esim.+käsitä+sitä,+että+nuoret,+fiksut+lestadiolaiset+ovat+valmiita+jättämään+ehkäisyn+väliin+ilman+täydellisiä+ja+kattavia+perusteluja,+jotka+eivät+jätä+epäilylle+sijaa.+Uskontoja+pitäisi+minun+nähdäkseni+tarkastella+julkisesti+paljon+kriittisemminkin.+Jokaiselle+tiukan+uskovaiselle+ihmiselle+pitäisi+läväyttää+vasten+kasvoja+faktat+senb+oman+"lopullisen+ja+oikean"+uskon+syntyvaiheista+ja+vaikkapa+siitä,+mitkä+tekijät+ovat+eri+liikkeiden+kehittäjien+motiiveina+olleet.