Vapaa kuvaus

Aloituksia

323

Kommenttia

14591

1. Kuulehan+Jarmo.+Sinäkin+käytät+tähän+keskusteluun+välinettä,+jota+EI+ole+kehittänyt+kreationismi.+Jos+lähdet+kumoamaan+tieteen+käsityksiä+biologiasta,+geologiasta,+fysiikasta,+kemiasta+ja+lääketieteestä+olet+kumoamassa+melkoisen+suuren+osan+koko+tieteestä.+Käsitätkö+sitä+itse?+Ei+ole+olemassa+yksittäistä+evoluutiota+koskevaa+tieteen+alaa,+vaan+koko+joukko+eri+tieteen+osa-alueista+on+todennut+samat+asiat!Kerrohan+lisäksi+Jarmo:+mikä+tekee+uskovaisista+kykeneviä+kumoamaan+elämänuransa+tieteen+parissa+tehneiden+ihmisten+työn?+Koskeeko+tuo+uskovaisten+ylivertainen+osaaminen+vain+tiettyjä+asioita,+vai+oletteko+te+uskovaiset+muita+parempia+joka+hommassa?Käsitätkö,+että+esimerkiksi+koko+joukko+perinnöllisyystieteestä+pohjautuu+evoluutioon?+Kiistätkö+sokeasti+kaiken+ymmärtämättä,+mitä+edes+kiistät?
  2. Siinä+olet+oikeassa,+että+luin+tekstisi+huonosti.+Pahoittelut.+Sitä+hieman+ihmettelen,+miksi+Sinun+ylipäätään+pitää+lähteä+"oikomaan"+ajatuksiani.+Näyttäisimme+olevan+monista+asioista+samaa+mieltä.+Minun+logiikkani+on+yksinkertainen.+Kun+ihminen+alkaa+Jumalan+puolesta+puhua,+hän+valehtelee.+Kuten+historia+ja+tosiasiat+osoittavat,+Raamatusta+löytää+tuen+lähes+mille+tahansa+asialle.+On+siis+periaatteessa+röyhkeää+julistaa+"Jumala+tahtoo+tätä...+Jne..."+Ihminen+se+julistaa+ja+tahtoo+ja+käyttää+moniselitteistä+ikivanhaa+filosofiaa+ja+uskontoa+sisältävää+teosta+perustelunaan.+Kukaan+ei+ole+kyennyt+ensimmäistäkään+maailman+uskontoa+millään+tavoin+oikeaksi+todistamaan.+"Sydämen+usko"...+Pitkälti+sanahelinää.+Olemme+syntyneet+maassa,+josssa+kristilliset+perinteet+ovat+vahvasti+läsnä.+Tuo+sanapari+tarkoittaa+käytännössä+lähinnä+jonkinlaista+hapuilua+uskomisen+suuntaan,+vaikka+käytännössä+tietäisikin+sen+epäloogisuuden.+Jos+ihminen+vähänkään+lukutaitoa+omaa,+maailma+on+täynnä+tietoa+niistä+vaiheista,+joiden+kautta+kristinusko+on+syntynyt.+Noista+tosiasioista+pitäisi+puhua+paljon+enemmän+ja+varsinkin+niille+ihmisille,+jotka+ovat+sitoutuneet+erilaisiin+uskonnollisiin+liikkeisiin.+En+ikinä+ole+käsittänyt+sitä,+miksi+elämällä+pitäisi+olla+jokin+"tarkoitus"+hengellisessä+mielessä.+Eppu+Normaali+toteaa+muistaakseni+näin:+"...+päättelimme+että+elämämme+tarkoitus+lienee+murheen+karkoitus..."+Upposi+lukiolaispoikaan+eri+syistä...Minusta+elämän+tarkoitukseksi+riittää+vaikkapa+se,+että+pyrkii+tekemään+hyvää+toisille.+Osoittaa+läheisille+välittävänsä+heistä.+Huolehtii+itse+toimeentulostaan.+Kantaa+vastuuta,+eikä+vain+oleta+jonkun+muun+niin+tekevän.+Miksi+kummassa+pitäisi+haihatella+muuta?En+myöskään+ymmärrä+uskontoihin+liitettyä+mystiikkaa.+Käytännössähän+asia+on+selvä:+kuoleminen+pelottaa+toisia+kovasti+ja+lopullista+varmuutta+siitä+ei+ole,+tapahtuuko+kuoleman+jälkeen+jotakin+vaiko+ei.+Tämän+vuoksi+on+keksitty+mitä+ihmeellisimpiä+tarinoita+aiheeseen+liittyen.+Minun+ajatusmaailmassani+se,+että+koko+tämä+fyysinen+elämä+olisi+vain+valmistautumista+johonkin+muuhun+tuntuu+omituiselta.+Minulle+sopii+se,+jos+tämä+on+kaikki.+Ei+kuolema+minua+pelota.+Miksi+tyhjyys+pelottaisi?+Jos+taas+jotakin+on,+sen+näkee+sitten.+En+usko+hetkeäkään,+että+Jumala+tai+jokin+muu+häntä+vastaava+olento+olisi+sellainen+kuin+uskonnoissa+väitetään.+Typerää.+Epäilen+keskustelleeni+kanssasi+aikaisemminkin.+Silloinkin+jumituimme+joutavaan+jankkaukseen.
  3. Kovasti+erikoista+on+se,+jos+et+ymmärrä+uskonnollisten+yhteisöjen+manipuloivan+ihmisiä+menetelmillä,+jotka+ovat+psykologiasta+tuttuja.+Etkö+ymmärrä?Minun+silmissäni+uskonnollisten+ääriliikkeiden+-+jollaiseksi+käytännössä+luen+vl-liikkeenkin+-+toimintaperiaatteet+ovat+menneisyydestä.+Usko+nousee+elämää+määrittäväksi+tekijäksi.+Siinä+vaiheessa,+kun+elämän+suuria+ratkaisuja+-+kumppanin+valintaa,+lapsilukua,+elämäntapaa,+harrastuksia+ja+jopa+ammatin+valintaakin+(!)+-+tehtäessä+perusteluja+tehdään+muilla+kuin+henkilökohtaisilla+tai+rationaalisilla+perusteilla,+jossakin+on+ongelma.+Minun+katsantokantani+on+se,+että+vl-yhteisössäkin+kohdistuu+ihmiseen+paineita+yhteisöstä.+Viime+kädessä+jonkinlaisia+paineita+kohdistaa+tietenkin+ihmiseen+jokainen+yhteisö,+mutta+kyse+onkin+perusteluista.+Uskonnollisissa+yhteisöissä+perustelu+on+teoriatasolla+yliluonnollisen+toimijan+tahto,+mutta+käytännössä+yhteisön+tarpeet+ja+johtajien+oletukset+ovat+se+todellinen+peruste.+Samaa+nmenetelmää+on+käytetty+siitä+saakka,+kun+uskonnot+keksittiin.+Jos+tarkastelemme+esimerkkinä+ev.lut.+kirkkoa,+se+luonnollisesti+käytti+menneinä+aikoina+samankaltaista+valtaa,+jolle+ei+tosiasiassa+perusteluita+ollut+kuin+vain+tiettyyn+rajaan+saakka.+Yhteiskunnan+modernisoituminen+ja+demokratian+realisoituminen+muuttivat+tilannetta.+Oma+"kansankirkkomme"+kamppailee+vähenevien+jäsenmäärien+ja+katoavan+vaikutusvallan+kanssa.+Kohtuullisen+harva+maallistunut+ihminen+miettii+lopulta+sitä,+mitä+kirkko+mistäkin+asiasta+sanoo.+Lestadiolaisuuden+tyyppisissä+tiukkarajaisissa+yhteisöissä+on+viime+vuosiin+saakka+pidetty+jäsenistö+kurissa+tiukalla+otteella.+Äärimmäiset+tapaukset+alkavat+tosin+netin+aikakaudella+esiin+nousta.+Samalla+kun+jäsenistö+leviää+suuriin+kaupunkeihin+yhä+enemmän,+myös+arkipäivän+realiteetit+ja+tekniikan+kehitys+riisunevat+vl-liikkeestäkin+ylimääräiset+höpötykset+pois.+Esimerkkinä+suhtautuminen+ehkäisyyn+ja+televisiokielto.+Ovatpa+lestadiolaiset+miten+ihania+ihmisiä+tahansa,+se+ei+ole+ainoa+totuus.+Joku+jossakinedustaa+kuitenkin+sitä+konservatiivista+kantaakin.+Joku+haluaa+nostaa+yhteisön+normit+järjen+yläpuolelle.+Joku+sanoo+aina+sen+viiimeisen+sanan.+Joku+haluaa,+että+asioita+tehdään+kuten+ennenkin,+koska+se+on+"oikein".+Joku+puhuu+härskisti+Jumalan+nimissä,+vaikka+tietääkin+valehtelevansa.+Sitä+ihmettelen,+että+näihin+yhteisöihin+aina+kuuluu+pitkälle+koulutettuja+ihmisiäkin,+joiden+täytyy+nähdä+manipuloinnin+läpi.