Vapaa kuvaus

Aloituksia

323

Kommenttia

14591

1. Sinun+kannattaakin+siis+suunnata+kritiikkisi+sitä+toisen+avauksen+tekijää+kohtaan.
  2. Kuulehan.+Olen+siis+työkseni+opettaja+ja+iloksesi+voin+kertoa,+että+en+tunne+kovinkaan+monia+opettajia,+jotka+olisivat+innoissaan+siitä,+että+muutama+nipottaja+ottaa+esim.+yhteyttä+AVI:iin+siksi,+että+jokin+koulu+pitää+joulujuhlansa+kirkossa.+Jos+ihmiset+samalla+tarmolla+paneutuisivat+oikeasti+TÄRKEISIIN+asioihin,+moni+asia+olisi+vaikkapa+nyt+sitten+koulussa+paljon+paremmin!Oli+länsimainen+kulttuuri+sitten+kasvamassa+"ulos+kristillisyydestä"+tai+ei+-+itsekin+uskon+aika+pitkälti+niin+käyvän+-+asiat+eivät+tapahdu+ulkoisesta+pakosta.+Kaikki+tapahtuu+omaa+tahtiaan+ja+jos+jotakin+olen+historiasta+oppinut,+niin+se+on+tämä:+trendit+kaikesta+huolimatta+vaihtelevat.+Asiat+voivat+mennä+toisinkin+kuin+kuvittelemme+tai+ehkä+toivomme.+Kyse+on+minun+ajattelussani+ihan+yksinomaan+siitä,+että+näen+niuhotuksen+kirkollisuuden+pienistä+vilahduksista+lähinnä+naurettavana.+Periaatteessa+tulkitsen+myöskin+niin,+että+tässä+asiassa+jotkut+niuhottavat+siksi,+että+kirkko+ja+maallistuneet+ihmiset+ovat+helppo+ja+jopa+jotenkin+turvallinen+maali.+Ainakin+minä+itse+näen+paljon+ongelmallisempana+sen,+mitä+erilaisissa+fundamentalistipiireissä+tehdään.+Ensin+siis+pitäisi+korjata+ne+OIKEAT,+SUURET+epäkohdat+ja+lähteä+vasta+sitten+takertumaan+lillukanvarsiin.+Viime+kädessä+pidän+ongelmana+myös+sitä,+että+kun+niuhotus+tehoaa+ja+uskonnot+ajetaan+selkeästi+piiloon+ja+pois+vaikkapa+nyt+sitten+kouluista,+koulujen+kuitenkin+suhteellisen+neutraalien+opetus-+ja+toimintatapojen+tilalle+tulevat+fundamentalistit.+Tiettyjen+perheiden+lapset+siis+eivät+saa+uskonnollisuudesta+muuta+kuvaa+kuin+vain+sen,+mikä+heille+kodeissa+annetaan.+Jos+OIKEIN+kovasti+älyäs+käyttää,+tämänkin+kyllä+käsittänee.+Tiedän,+etttä+Suomi24:llä+kaikenlainen+maalaisjärki+on+pannassa+ja+vain+äärilaitojen+korostajat+riekkuvat+asiassa+kuin+asiassa.+Minun+näkemykselläni+siis+lienee+hyvin+vähän+merkitystä.+Mitäs+sitä+nyt+25+vuotta+peruskoulujärjestelmässä+työskennellyt+voisi+koulusta+ymmärtää!Minun+puolestani+tämä+keskustelu+oli+tässä.
  3. Olen+täysin+maallistunut+ja+oikeastaan+suhtaudun+varsinkin+tiukkapipoisempaan+uskonnollisuuteen+äärimmäisen+negatiivisesti+-+minkä+itse+kukin+voi+täälläkin+keskustelujeni+pohjalta+päätellä.+Kokonaan+toinen+juttu+on+sitten+s,+onko+uskonnollisuus+itsessään+automaattisesti+negatiivinen+asia.+Se,+mitä+minä+EN+ymmärrä,+on+se,+kun+pitää+alkaa+julistaa+omaa+uskontovastaista+sanomaansa+ja+kohteena+ovat+tuikitavalliset+tapauskovaiset.+Minä+en+MILLÄÄN+ymmärrä,+mitä+negatiivista+on+siinä,+jos+ihminen+esim.+käy+kirkossa+tai+peräti+osallistuu+jotenkin+kirkon+toimintaan+ihan+vain+tavan+vuoksi.+Mikään+ei+ole+niin+tärkeää+kuin+se,+että+ihminen+tietää+menneisyytensä+ja+siinä+sivussa+myös+Suomenkin+menneisyyden.+Kristinusko+on+omalla+tavallaan+vaikuttanut+kuitenkin+tämän+maan+asioihin+ja+vaikka+se+on+vaikuttanut+muutenkin+kuin+vain+hyvässä,+asiat+kuitenkin+voisivat+huonomminkin+olla.+En+näe+mitään+väärää+tietyissä+kristillisissä+perinteissä.+Jos+joku+kokee+esim.+Suvivirren+tai+Joulukuvaelman+pelkästään+negatiivisina+asioina,+syytä+peiliin+katsomiselle+on+-+ja+kovasti.+Se,+mitä+minä+EN+ymmärrä,+on+juuri+se+JOUTAVA+niuhottaminen,+joka+tuntuu+olevan+pääpuuhaa+tietyille+uskonnottomille.+Koululaitoksessa+on+oikeitakin+epäkohtia,+mutta+jotkut+aikuiset+katsovat+tarpeelliseksi+vetää+herneen+nenäänsä+siitä,+että+jokin+juhla+on+kirkossa.+Lainsäädäntö+on+kurallaan,+jos+pieni+enemmistö+vinkumisellaan+ja+niuhottamisellaan+vaikuttaa+muidenkin+juhliin.
  4. Et+ole+tutustunut+prpsesseihin,+joiden+kautta+lait+syntyvät+nykyisin?