Uskonnottomat ovat kannelleet koulujen joulujuhlista, joita vietetään joissakin tapauksessa kirkossa. Islamilaiset lapsetkin kuulemma mielellään osallistuvat kirkolliseen joulujuhlaan. Tuli mieleen, että uskonnottomat eivät halua lapsilleen hienoja elämyksiä. Haluavat, että elämä on yhtä tylsää kuin omakin. Muuta en voi ymmärtää. Miten voi olla, että uskonto on joillekin pelkkää myrkkyä. Onhan siinä hienoja ja herkkiä asioita. Ja se kuuluuu kulttuuriperintöömmme. Mitä lapsille annetaan, jos he eivät saa mitään. Olin itse aikoinaan uimavalvojana rannalla, kun kaksi lasta tuli juttelemaan luokseni. He kiinnostuivat kaulassa olleesta rististäni, joka roikkui paidattoman ihoni päällä. He kertoivat, etteivät heidän vanhempansa anna heidän osallistua uskonnonopetukseen eikä heitä ole kastettu. Tunsin suurta surua lasten puolesta. Kuitenkin heidän sisällään paloi jokin liekki, kun he ristin havaittuaan tulivat heti avautumaan elämäntilanteestaan ja halkemaan jonkinlaista apua maailmankuvaansa.
Uskonnottomat eivät halua lapsille elämyksiä
111
53
Vastaukset
- Anonyymi
Näinkö kuvittelet? Minusta uskonnottomana ajattelen, että lapset pitäisi pakottaa joulukirkkoon niinkuin minutkin pakotettiin lapsena. Vai että elämyksiä? Vahinko kiertämään vaan. 😂
- Anonyymi
Miksi lapset pakotetaan kuuntelemaan Setan sairaita puheita kouluissa ja rippileireillä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi lapset pakotetaan kuuntelemaan Setan sairaita puheita kouluissa ja rippileireillä?
Setalla ei ole kilpailun kestävää arvomaailmaa eikä sanomaa, siksi Setan ainoa keino on pakkosyöttö, kieltäminen ja vastapuolen demonisointi.
Anonyymi kirjoitti:
Setalla ei ole kilpailun kestävää arvomaailmaa eikä sanomaa, siksi Setan ainoa keino on pakkosyöttö, kieltäminen ja vastapuolen demonisointi.
Tuli muuten mieleen vertailun vuoksi kysyä, että kuinka hyvin mahtaa kirjaimelliseen raamatuntulkintaan perustuva arvomaailma kestää kilpailua? Tässä asiassahan kilpailulla käytännössä tarkoitetaan suosiota. Jos katsotaan tilastoja, niin kyllä sivistysmaissa ihmisten mielestä seksuaalivähemmistöjenkin tasa-arvo muuhun väestöön nähden taitaa olla yleisemmin kannatettua, kuin se Raamattu sellaisenaan.
Vaikka nyt sitten väittäisitkin, että Seta olisi nimenomaan pakkosyöttämällä saanut ihmiset kannattamaan arvojaan, niin eivät ne kirjaimellisesti raamatulliset arvot siitä huolimatta näytä kovin elinvoimaisilta vapaaseen valintaan perustuvan kilpailun näkökulmasta. Niitä kun kannattaa erittäin pieni osa väestöstä.
Eli eikö tässä jouduta kuitenkin sellaiseen lopputulemaan, että olipa Seta saavuttanut asemansa keinolla millä hyvänsä, niin ainakaan se raamatullinen poppoo ei nauti kummoista suosiota eikä siten ole kummoinen kilpailija arvomarkkinoilla? Ja jos koetat selitellä, että raamatullisen katsannon vähäisyys johtuisi siitä, että muut olisivat pelanneet likaista peliä, niin puhut kyllä oikeasti vain raamatullisen katsannon kilpailukykyä vastaan.
Kumpaa pitäisi lapsille ja nuorille antaa?
Uskontoa (uskomuksia) vaiko yleisivistävää koulutusta?
Itselläni on asiaan vain yksi ratkaisu.usko.vainen kirjoitti:
Miten ne sulkevat toisensa pois 🤔❓
Aattele ihan itte, jos sinulla on siihen tarvittavat välineet.
epikuros kirjoitti:
Aattele ihan itte, jos sinulla on siihen tarvittavat välineet.
Ei siinä ole mitään ajateltavaa koska ne eivät sulje toisiaan pois kuten sinä ilmeisesti yritit väittää 😃
usko.vainen kirjoitti:
Ei siinä ole mitään ajateltavaa koska ne eivät sulje toisiaan pois kuten sinä ilmeisesti yritit väittää 😃
Se riippuu täysin minkälaisista uskomuksista on kyse ja kuinka ne tulkitaan. Esim. kirjaimellista tulkintaa noudattavat uskovaiset tapaavat sulkea sivistyksensä ulkopuolelle tieteellisiä teorioita, joiden kokevat haastavan uskomuksensa. Tuollaisissa tapauksissa voi suoraan sanoa, että uskonto rajoittaa yleissivistystä tai sulkee sitä pois, koska on sen kanssa ristiriidassa.
usko.vainen kirjoitti:
Miten ne sulkevat toisensa pois 🤔❓
Sinun tapauksessasi ovat täydellisesti sulkeneet, joten olet kyllä paraskin kysyjä. 😅
Se on kyllä sanottava, että olen periaatteessa avaajan kanssa samaa mieltä. En ymmärrä sitä, että uskonnottomat ja ateistit heittäytyvät yhtä fundamentalistisiksi kuin uskovaiset. Änkyröinti on änkyröintiä - olipa peruste mikä tahansa. Jos jonkun elämä kaatuu siihen, että lapsi kuulee uskonnosta, asiat ovat todella huonosti!Suomen koulu ei kenestäkään fundamentalistia tee.
Joutavien jankutusten sijaan ihmiset voisivat enemmän keskittyä lastensa kasvattamiseen.- Anonyymi
"Änkyröinti on änkyröintiä - olipa peruste mikä tahansa. Jos jonkun elämä kaatuu siihen, että lapsi kuulee uskonnosta, asiat ovat todella huonosti!Suomen koulu ei kenestäkään fundamentalistia tee. "
Taitaa aivoni pehmitä, kun kerrankin olen realistin kanssa aidosti samaa mieltä!!
"Joutavien jankutusten sijaan ihmiset voisivat enemmän keskittyä lastensa kasvattamiseen." Tässäkin aivan samaa mieltä!!
k_v ”Se on kyllä sanottava, että olen periaatteessa avaajan kanssa samaa mieltä.”
Avaaja kyllä esitti monia argumentointivirheitä, jotka (tänään klo 18:47 ja 18:53) käsittelin. Kyse hänen pohdinnoissaan on mielesäni aivan muusta kuin mitä sinun komppauksesi perusteella voisi tulkita olevan.
”En ymmärrä sitä, että uskonnottomat ja ateistit heittäytyvät yhtä fundamentalistisiksi kuin uskovaiset.”
Minä ymmärrän. Ihminen voi olla missä tahansa katsomuksessaan "fundamentalistinen". Sen sijaan tässä tapauksessa ei ole kyse sellaisesta. Kyse on siitä, että ihmiset eivät välttämättä halua itse osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Eikö mediassa käsitellyssä asiassa ollutkin kyse siitä, että joku opettaja ei ollut pitänyt siitä, että häne osallistumistaan uskonnolliseen tilaisuuteen pidettiin automaattisena? Aloittaja taas käsitteli sitä, että uskonnottomat muka epäisivät lapsiltaan elämyksiä. Ja sinä puollat sitä.
”Änkyröinti on änkyröintiä - olipa peruste mikä tahansa. Jos jonkun elämä kaatuu siihen, että lapsi kuulee uskonnosta, asiat ovat todella huonosti!”
Otaksuisin, että sinä maailmankatsomukseltasi sekulaariksi esittäyneeksi opettajaksi ilmoittautuneena näkisit jotain eroa siinä, että lapsi kuulee uskonnosta ja siinä, että pidetään automaattisesti hyvänä asiana, mihin kellään ei olisi nokan koputtamista, että lapset viedään uskonnolliseen juhlaan ilmeisesti vieläpä vastentahtoisten opettajien kaitsemuksella.
”Suomen koulu ei kenestäkään fundamentalistia tee.”
Eihän se teekään, mutta vie heitä kuitenkin kirkossa järjestettävään uskonnolliseen juhlaan. Minun mielestäni opetuslaitoksen tehtävä on tutustuttaa lapset kaikkiin uskontoihin yleissivistyksellisessä mielessä, eikä viedä heitä uskonnollisiin tilaisuuksiin. Uskonnolliset organisaatiot huolehtikoot omine konsteineen ihmisten käännyttyksestä ja mahdollisesta fundamentalisoinnista, jos niikseen tulee.
”Joutavien jankutusten sijaan ihmiset voisivat enemmän keskittyä lastensa kasvattamiseen.”
Minä en ainakaan veisi lapsiani uskonnollisiin tilaisuuksiin, vaan kertoisin heille tasapuolisesti siitä, että maailman historiassa ihmisten kulttuureissa on esiintynyt erilaisia uskontoja, ja että kannattaa vähän miettiä mitä erilaisia seurauksia sillä on ollut, ja että kannattaa käyttää omia aivoja siinä, että haluaako lähteä sellaiseen mukaan vai ei. En pidä automaattisesti ehdottomana pahana sitä, että lapset osallistuvat uskonnolliseen juhlaan, koska se voidaan vain katsoa heille kokemukseksi.
Mutta auta armias jos lapsia vietäisiin johonkin muslimien tai saatananpalvojien juhliin, niin mikä mekkala siitä syntyisi. Nyt hyssytellään asiaa vain siksi, että Suomi on historiallisesti ollut niin kauan kristinuskon otteessa, että vaikka kristittyjä on Suomessa vain vähemmistö, niin kaikkien pitäisi oletusarvoisesti teeskennellä, että heikäläinen tapa on kaikkien tapa.T218O kirjoitti:
”Se on kyllä sanottava, että olen periaatteessa avaajan kanssa samaa mieltä.”
Avaaja kyllä esitti monia argumentointivirheitä, jotka (tänään klo 18:47 ja 18:53) käsittelin. Kyse hänen pohdinnoissaan on mielesäni aivan muusta kuin mitä sinun komppauksesi perusteella voisi tulkita olevan.
”En ymmärrä sitä, että uskonnottomat ja ateistit heittäytyvät yhtä fundamentalistisiksi kuin uskovaiset.”
Minä ymmärrän. Ihminen voi olla missä tahansa katsomuksessaan "fundamentalistinen". Sen sijaan tässä tapauksessa ei ole kyse sellaisesta. Kyse on siitä, että ihmiset eivät välttämättä halua itse osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin. Eikö mediassa käsitellyssä asiassa ollutkin kyse siitä, että joku opettaja ei ollut pitänyt siitä, että häne osallistumistaan uskonnolliseen tilaisuuteen pidettiin automaattisena? Aloittaja taas käsitteli sitä, että uskonnottomat muka epäisivät lapsiltaan elämyksiä. Ja sinä puollat sitä.
”Änkyröinti on änkyröintiä - olipa peruste mikä tahansa. Jos jonkun elämä kaatuu siihen, että lapsi kuulee uskonnosta, asiat ovat todella huonosti!”
Otaksuisin, että sinä maailmankatsomukseltasi sekulaariksi esittäyneeksi opettajaksi ilmoittautuneena näkisit jotain eroa siinä, että lapsi kuulee uskonnosta ja siinä, että pidetään automaattisesti hyvänä asiana, mihin kellään ei olisi nokan koputtamista, että lapset viedään uskonnolliseen juhlaan ilmeisesti vieläpä vastentahtoisten opettajien kaitsemuksella.
”Suomen koulu ei kenestäkään fundamentalistia tee.”
Eihän se teekään, mutta vie heitä kuitenkin kirkossa järjestettävään uskonnolliseen juhlaan. Minun mielestäni opetuslaitoksen tehtävä on tutustuttaa lapset kaikkiin uskontoihin yleissivistyksellisessä mielessä, eikä viedä heitä uskonnollisiin tilaisuuksiin. Uskonnolliset organisaatiot huolehtikoot omine konsteineen ihmisten käännyttyksestä ja mahdollisesta fundamentalisoinnista, jos niikseen tulee.
”Joutavien jankutusten sijaan ihmiset voisivat enemmän keskittyä lastensa kasvattamiseen.”
Minä en ainakaan veisi lapsiani uskonnollisiin tilaisuuksiin, vaan kertoisin heille tasapuolisesti siitä, että maailman historiassa ihmisten kulttuureissa on esiintynyt erilaisia uskontoja, ja että kannattaa vähän miettiä mitä erilaisia seurauksia sillä on ollut, ja että kannattaa käyttää omia aivoja siinä, että haluaako lähteä sellaiseen mukaan vai ei. En pidä automaattisesti ehdottomana pahana sitä, että lapset osallistuvat uskonnolliseen juhlaan, koska se voidaan vain katsoa heille kokemukseksi.
Mutta auta armias jos lapsia vietäisiin johonkin muslimien tai saatananpalvojien juhliin, niin mikä mekkala siitä syntyisi. Nyt hyssytellään asiaa vain siksi, että Suomi on historiallisesti ollut niin kauan kristinuskon otteessa, että vaikka kristittyjä on Suomessa vain vähemmistö, niin kaikkien pitäisi oletusarvoisesti teeskennellä, että heikäläinen tapa on kaikkien tapa.Olen täysin maallistunut ja oikeastaan suhtaudun varsinkin tiukkapipoisempaan uskonnollisuuteen äärimmäisen negatiivisesti - minkä itse kukin voi täälläkin keskustelujeni pohjalta päätellä.
Kokonaan toinen juttu on sitten s, onko uskonnollisuus itsessään automaattisesti negatiivinen asia. Se, mitä minä EN ymmärrä, on se, kun pitää alkaa julistaa omaa uskontovastaista sanomaansa ja kohteena ovat tuikitavalliset tapauskovaiset. Minä en MILLÄÄN ymmärrä, mitä negatiivista on siinä, jos ihminen esim. käy kirkossa tai peräti osallistuu jotenkin kirkon toimintaan ihan vain tavan vuoksi.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin se, että ihminen tietää menneisyytensä ja siinä sivussa myös Suomenkin menneisyyden. Kristinusko on omalla tavallaan vaikuttanut kuitenkin tämän maan asioihin ja vaikka se on vaikuttanut muutenkin kuin vain hyvässä, asiat kuitenkin voisivat huonomminkin olla. En näe mitään väärää tietyissä kristillisissä perinteissä. Jos joku kokee esim. Suvivirren tai Joulukuvaelman pelkästään negatiivisina asioina, syytä peiliin katsomiselle on - ja kovasti.
Se, mitä minä EN ymmärrä, on juuri se JOUTAVA niuhottaminen, joka tuntuu olevan pääpuuhaa tietyille uskonnottomille. Koululaitoksessa on oikeitakin epäkohtia, mutta jotkut aikuiset katsovat tarpeelliseksi vetää herneen nenäänsä siitä, että jokin juhla on kirkossa. Lainsäädäntö on kurallaan, jos pieni enemmistö vinkumisellaan ja niuhottamisellaan vaikuttaa muidenkin juhliin.InhottavaRealisti kirjoitti:
Olen täysin maallistunut ja oikeastaan suhtaudun varsinkin tiukkapipoisempaan uskonnollisuuteen äärimmäisen negatiivisesti - minkä itse kukin voi täälläkin keskustelujeni pohjalta päätellä.
Kokonaan toinen juttu on sitten s, onko uskonnollisuus itsessään automaattisesti negatiivinen asia. Se, mitä minä EN ymmärrä, on se, kun pitää alkaa julistaa omaa uskontovastaista sanomaansa ja kohteena ovat tuikitavalliset tapauskovaiset. Minä en MILLÄÄN ymmärrä, mitä negatiivista on siinä, jos ihminen esim. käy kirkossa tai peräti osallistuu jotenkin kirkon toimintaan ihan vain tavan vuoksi.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin se, että ihminen tietää menneisyytensä ja siinä sivussa myös Suomenkin menneisyyden. Kristinusko on omalla tavallaan vaikuttanut kuitenkin tämän maan asioihin ja vaikka se on vaikuttanut muutenkin kuin vain hyvässä, asiat kuitenkin voisivat huonomminkin olla. En näe mitään väärää tietyissä kristillisissä perinteissä. Jos joku kokee esim. Suvivirren tai Joulukuvaelman pelkästään negatiivisina asioina, syytä peiliin katsomiselle on - ja kovasti.
Se, mitä minä EN ymmärrä, on juuri se JOUTAVA niuhottaminen, joka tuntuu olevan pääpuuhaa tietyille uskonnottomille. Koululaitoksessa on oikeitakin epäkohtia, mutta jotkut aikuiset katsovat tarpeelliseksi vetää herneen nenäänsä siitä, että jokin juhla on kirkossa. Lainsäädäntö on kurallaan, jos pieni enemmistö vinkumisellaan ja niuhottamisellaan vaikuttaa muidenkin juhliin."Kokonaan toinen juttu on sitten s, onko uskonnollisuus itsessään automaattisesti negatiivinen asia. Se, mitä minä EN ymmärrä, on se, kun pitää alkaa julistaa omaa uskontovastaista sanomaansa ja kohteena ovat tuikitavalliset tapauskovaiset. Minä en MILLÄÄN ymmärrä, mitä negatiivista on siinä, jos ihminen esim. käy kirkossa tai peräti osallistuu jotenkin kirkon toimintaan ihan vain tavan vuoksi."
Aivan, mutta tämä ei taida nyt olla tämän keskustelun aiheen pointti ollenkaan. Aloitushan nojaa selkeästi uutisoituun tapaukseen siitä, että joku oli närkästynyt joulujuhlan vietosta kirkossa uskonnollisena tilaisuutena, vaikka aloituksessa asia onkin vieritetty ohi omien esimerkkiensä. Alunperin kyse siis EI OLE ollut siitä, että kenen tahansa ihmisen kirkossa käymistä pidettäisiin kielteisenä.
Minusta on jokseenkin outoa, että olet astunut aloittajan ansaan ja olet laulamassa mukana kuorossa, jossa kirkkojuhlien automaationa pitämistä arvostelleet leimataan ihmisiksi, jotka haluavat kieltää lapsiltaan elämyksiä omaa tympeämielisyyttään. Mutta ilmeisen onnistunut provo siis siinä mielessä aloittajalta, kun sai höynäytettyä täysin sekularistinkin laulamaan virsiään ja moittimaan niitä, jotka eivät moiseen leikkiin halua lähteä eivätkä lähettää lapsiaankaan.
"Mikään ei ole niin tärkeää kuin se, että ihminen tietää menneisyytensä ja siinä sivussa myös Suomenkin menneisyyden. Kristinusko on omalla tavallaan vaikuttanut kuitenkin tämän maan asioihin ja vaikka se on vaikuttanut muutenkin kuin vain hyvässä, asiat kuitenkin voisivat huonomminkin olla."
Olen samaa mieltä tuosta asiasta, mutta olen myös sitä mieltä, ettei tuo ole mikään argumentti siihen, ettei ihmisillä voisi olla hyviä syitä huomauttaa siitä, ettei uskonnollisen kirkkojuhlinnan pitäminen automaattisena asiana ole välttämättä OK. Se, että jossain asiassa voidaan nähdä jotain hyvää ei mitätöi sitä, että siinä voidaan nähdä jotain pahaakin.
"En näe mitään väärää tietyissä kristillisissä perinteissä. Jos joku kokee esim. Suvivirren tai Joulukuvaelman pelkästään negatiivisina asioina, syytä peiliin katsomiselle on - ja kovasti."
En minäkään näe mitään väärää siinä, että perinteitä viettävät keskenään ne, jotka kyseisistä perinteisistä pitävät ja laskevat ne kuuluviksi maailmankuvaansa. Siinä minä kyllä näen väärää, että pidetään itsestäänselvänä, että noiden asioiden täytyy kuulua myös muille. Sinä tiedät hyvin sen, että länsimainen kulttuuri on kasvamassa ulos uskonnollisesta taustastaan. Miksi peiliin pitäisi katsoa heidän, jotka haluavat katsoa tiedolliseen ja järjelliseen tulevaisuuteen ja sallia taikauskoisten rituaalien harjoittamisen heidän kesken, jotka sitä haluavat, mutta omissa tiloissaan ja omalla ajallaan?
"Se, mitä minä EN ymmärrä, on juuri se JOUTAVA niuhottaminen, joka tuntuu olevan pääpuuhaa tietyille uskonnottomille. Koululaitoksessa on oikeitakin epäkohtia, mutta jotkut aikuiset katsovat tarpeelliseksi vetää herneen nenäänsä siitä, että jokin juhla on kirkossa. Lainsäädäntö on kurallaan, jos pieni enemmistö vinkumisellaan ja niuhottamisellaan vaikuttaa muidenkin juhliin."
Tuo on vähän sama asia kuin sanoisi, että vaikkapa luonnonsuojelu olisi joutavaa niuhottamista, moska maailmassa olisi oikeitakin epäkohtia. Mitä nyt kukakin oikeana epäkohtana pitää? Kaikkien ihmisten asiantuntemus ei tietenkään riitä tunnistamaan kaikkia mahdollisia epäkohtia.
Nyt siis samoin kuin voisi setämäisesti todeta ituhipeille, että hei kuulkaas lapsukaiset, kun meillä ei ole varaa noihin teidän leikkeihinne, niin voitaisiin vähätellä sekularismin merkitystä korostavien ihmisten huolta koulujen uskonnollisissa piirteissä. Seuraus voisi olla maailma, joka ympäristötuhojen takia ei olisi käytännössä elämisen arvoinen, ja se vähäkin mitä siitä olisi jäljellä, olisi uskonnollisen pakkokulttuurin vallassa.T218O kirjoitti:
"Kokonaan toinen juttu on sitten s, onko uskonnollisuus itsessään automaattisesti negatiivinen asia. Se, mitä minä EN ymmärrä, on se, kun pitää alkaa julistaa omaa uskontovastaista sanomaansa ja kohteena ovat tuikitavalliset tapauskovaiset. Minä en MILLÄÄN ymmärrä, mitä negatiivista on siinä, jos ihminen esim. käy kirkossa tai peräti osallistuu jotenkin kirkon toimintaan ihan vain tavan vuoksi."
Aivan, mutta tämä ei taida nyt olla tämän keskustelun aiheen pointti ollenkaan. Aloitushan nojaa selkeästi uutisoituun tapaukseen siitä, että joku oli närkästynyt joulujuhlan vietosta kirkossa uskonnollisena tilaisuutena, vaikka aloituksessa asia onkin vieritetty ohi omien esimerkkiensä. Alunperin kyse siis EI OLE ollut siitä, että kenen tahansa ihmisen kirkossa käymistä pidettäisiin kielteisenä.
Minusta on jokseenkin outoa, että olet astunut aloittajan ansaan ja olet laulamassa mukana kuorossa, jossa kirkkojuhlien automaationa pitämistä arvostelleet leimataan ihmisiksi, jotka haluavat kieltää lapsiltaan elämyksiä omaa tympeämielisyyttään. Mutta ilmeisen onnistunut provo siis siinä mielessä aloittajalta, kun sai höynäytettyä täysin sekularistinkin laulamaan virsiään ja moittimaan niitä, jotka eivät moiseen leikkiin halua lähteä eivätkä lähettää lapsiaankaan.
"Mikään ei ole niin tärkeää kuin se, että ihminen tietää menneisyytensä ja siinä sivussa myös Suomenkin menneisyyden. Kristinusko on omalla tavallaan vaikuttanut kuitenkin tämän maan asioihin ja vaikka se on vaikuttanut muutenkin kuin vain hyvässä, asiat kuitenkin voisivat huonomminkin olla."
Olen samaa mieltä tuosta asiasta, mutta olen myös sitä mieltä, ettei tuo ole mikään argumentti siihen, ettei ihmisillä voisi olla hyviä syitä huomauttaa siitä, ettei uskonnollisen kirkkojuhlinnan pitäminen automaattisena asiana ole välttämättä OK. Se, että jossain asiassa voidaan nähdä jotain hyvää ei mitätöi sitä, että siinä voidaan nähdä jotain pahaakin.
"En näe mitään väärää tietyissä kristillisissä perinteissä. Jos joku kokee esim. Suvivirren tai Joulukuvaelman pelkästään negatiivisina asioina, syytä peiliin katsomiselle on - ja kovasti."
En minäkään näe mitään väärää siinä, että perinteitä viettävät keskenään ne, jotka kyseisistä perinteisistä pitävät ja laskevat ne kuuluviksi maailmankuvaansa. Siinä minä kyllä näen väärää, että pidetään itsestäänselvänä, että noiden asioiden täytyy kuulua myös muille. Sinä tiedät hyvin sen, että länsimainen kulttuuri on kasvamassa ulos uskonnollisesta taustastaan. Miksi peiliin pitäisi katsoa heidän, jotka haluavat katsoa tiedolliseen ja järjelliseen tulevaisuuteen ja sallia taikauskoisten rituaalien harjoittamisen heidän kesken, jotka sitä haluavat, mutta omissa tiloissaan ja omalla ajallaan?
"Se, mitä minä EN ymmärrä, on juuri se JOUTAVA niuhottaminen, joka tuntuu olevan pääpuuhaa tietyille uskonnottomille. Koululaitoksessa on oikeitakin epäkohtia, mutta jotkut aikuiset katsovat tarpeelliseksi vetää herneen nenäänsä siitä, että jokin juhla on kirkossa. Lainsäädäntö on kurallaan, jos pieni enemmistö vinkumisellaan ja niuhottamisellaan vaikuttaa muidenkin juhliin."
Tuo on vähän sama asia kuin sanoisi, että vaikkapa luonnonsuojelu olisi joutavaa niuhottamista, moska maailmassa olisi oikeitakin epäkohtia. Mitä nyt kukakin oikeana epäkohtana pitää? Kaikkien ihmisten asiantuntemus ei tietenkään riitä tunnistamaan kaikkia mahdollisia epäkohtia.
Nyt siis samoin kuin voisi setämäisesti todeta ituhipeille, että hei kuulkaas lapsukaiset, kun meillä ei ole varaa noihin teidän leikkeihinne, niin voitaisiin vähätellä sekularismin merkitystä korostavien ihmisten huolta koulujen uskonnollisissa piirteissä. Seuraus voisi olla maailma, joka ympäristötuhojen takia ei olisi käytännössä elämisen arvoinen, ja se vähäkin mitä siitä olisi jäljellä, olisi uskonnollisen pakkokulttuurin vallassa.Kuulehan.
Olen siis työkseni opettaja ja iloksesi voin kertoa, että en tunne kovinkaan monia opettajia, jotka olisivat innoissaan siitä, että muutama nipottaja ottaa esim. yhteyttä AVI:iin siksi, että jokin koulu pitää joulujuhlansa kirkossa. Jos ihmiset samalla tarmolla paneutuisivat oikeasti TÄRKEISIIN asioihin, moni asia olisi vaikkapa nyt sitten koulussa paljon paremmin!
Oli länsimainen kulttuuri sitten kasvamassa "ulos kristillisyydestä" tai ei - itsekin uskon aika pitkälti niin käyvän - asiat eivät tapahdu ulkoisesta pakosta. Kaikki tapahtuu omaa tahtiaan ja jos jotakin olen historiasta oppinut, niin se on tämä: trendit kaikesta huolimatta vaihtelevat. Asiat voivat mennä toisinkin kuin kuvittelemme tai ehkä toivomme.
Kyse on minun ajattelussani ihan yksinomaan siitä, että näen niuhotuksen kirkollisuuden pienistä vilahduksista lähinnä naurettavana. Periaatteessa tulkitsen myöskin niin, että tässä asiassa jotkut niuhottavat siksi, että kirkko ja maallistuneet ihmiset ovat helppo ja jopa jotenkin turvallinen maali. Ainakin minä itse näen paljon ongelmallisempana sen, mitä erilaisissa fundamentalistipiireissä tehdään. Ensin siis pitäisi korjata ne OIKEAT, SUURET epäkohdat ja lähteä vasta sitten takertumaan lillukanvarsiin.
Viime kädessä pidän ongelmana myös sitä, että kun niuhotus tehoaa ja uskonnot ajetaan selkeästi piiloon ja pois vaikkapa nyt sitten kouluista, koulujen kuitenkin suhteellisen neutraalien opetus- ja toimintatapojen tilalle tulevat fundamentalistit. Tiettyjen perheiden lapset siis eivät saa uskonnollisuudesta muuta kuvaa kuin vain sen, mikä heille kodeissa annetaan. Jos OIKEIN kovasti älyäs käyttää, tämänkin kyllä käsittänee.
Tiedän, etttä Suomi24:llä kaikenlainen maalaisjärki on pannassa ja vain äärilaitojen korostajat riekkuvat asiassa kuin asiassa. Minun näkemykselläni siis lienee hyvin vähän merkitystä. Mitäs sitä nyt 25 vuotta peruskoulujärjestelmässä työskennellyt voisi koulusta ymmärtää!
Minun puolestani tämä keskustelu oli tässä.- Anonyymi
Muuten samaa mieltä , mutta ns "uskovaisuus"(erona uskosta) liittyy ennemmin (mielestäni)psykologiaan kuin uskontoon sinällään(tarkoitan krisinuskoa)
On kirjoituksia (uskonnollisia ja ei-uskonnollisia) jotka ovat "valheellista propakandaa"mutta silloinkin on kyse ihmisen tekemästä kirjoituksesta ja/tai ihmisen tekemästä(väärin) tulkinnasta. Viite "pyhä kirjoitus" viittaa toisaalta ulkopuoliseen lähteeseen joskaan ei keppihevoseen jolla ratsastetaan. InhottavaRealisti kirjoitti:
Kuulehan.
Olen siis työkseni opettaja ja iloksesi voin kertoa, että en tunne kovinkaan monia opettajia, jotka olisivat innoissaan siitä, että muutama nipottaja ottaa esim. yhteyttä AVI:iin siksi, että jokin koulu pitää joulujuhlansa kirkossa. Jos ihmiset samalla tarmolla paneutuisivat oikeasti TÄRKEISIIN asioihin, moni asia olisi vaikkapa nyt sitten koulussa paljon paremmin!
Oli länsimainen kulttuuri sitten kasvamassa "ulos kristillisyydestä" tai ei - itsekin uskon aika pitkälti niin käyvän - asiat eivät tapahdu ulkoisesta pakosta. Kaikki tapahtuu omaa tahtiaan ja jos jotakin olen historiasta oppinut, niin se on tämä: trendit kaikesta huolimatta vaihtelevat. Asiat voivat mennä toisinkin kuin kuvittelemme tai ehkä toivomme.
Kyse on minun ajattelussani ihan yksinomaan siitä, että näen niuhotuksen kirkollisuuden pienistä vilahduksista lähinnä naurettavana. Periaatteessa tulkitsen myöskin niin, että tässä asiassa jotkut niuhottavat siksi, että kirkko ja maallistuneet ihmiset ovat helppo ja jopa jotenkin turvallinen maali. Ainakin minä itse näen paljon ongelmallisempana sen, mitä erilaisissa fundamentalistipiireissä tehdään. Ensin siis pitäisi korjata ne OIKEAT, SUURET epäkohdat ja lähteä vasta sitten takertumaan lillukanvarsiin.
Viime kädessä pidän ongelmana myös sitä, että kun niuhotus tehoaa ja uskonnot ajetaan selkeästi piiloon ja pois vaikkapa nyt sitten kouluista, koulujen kuitenkin suhteellisen neutraalien opetus- ja toimintatapojen tilalle tulevat fundamentalistit. Tiettyjen perheiden lapset siis eivät saa uskonnollisuudesta muuta kuvaa kuin vain sen, mikä heille kodeissa annetaan. Jos OIKEIN kovasti älyäs käyttää, tämänkin kyllä käsittänee.
Tiedän, etttä Suomi24:llä kaikenlainen maalaisjärki on pannassa ja vain äärilaitojen korostajat riekkuvat asiassa kuin asiassa. Minun näkemykselläni siis lienee hyvin vähän merkitystä. Mitäs sitä nyt 25 vuotta peruskoulujärjestelmässä työskennellyt voisi koulusta ymmärtää!
Minun puolestani tämä keskustelu oli tässä."Olen siis työkseni opettaja ja iloksesi voin kertoa, että en tunne kovinkaan monia opettajia, jotka olisivat innoissaan siitä, että muutama nipottaja ottaa esim. yhteyttä AVI:iin siksi, että jokin koulu pitää joulujuhlansa kirkossa."
Tiedän, että olet opettaja. Palstaräyhääjät kuittailevat siitä sinulle kokoajan, eikä sitä voi olla huomaamatta. Ja annas olla kun kohta minua vielä väitetään sinuksi, varmaan tämän kinastelun jälkeenkin, räkyttäjät kun eivät osaa lukea, eivätkä ajatella. Mutta asiaan:
"Jos ihmiset samalla tarmolla paneutuisivat oikeasti TÄRKEISIIN asioihin, moni asia olisi vaikkapa nyt sitten koulussa paljon paremmin!"
Aivan minkä tahansa asian kritisoimista voisi vähätellä sillä, että olisi tärkeämpiäkin asioita. Tuo ei yksinkertaisesti ole mikään argumentti. Syy siihen, etteivät samat ihmiset paneudu kaikkiin asioihin yhtä ponnekkaasti on se, etteivät he tiedä niistä - ja itse asiassa hyvä niin etteivät puutu, jos eivät tiedä. Niiden, jotka tietävät, on velvollisuus tiedottaa. Ihmiset valitsevat sitten sieltä itselleen tärkeät asiat, joita ajavat, jos edes ajavat. Ja sinä ilmeisesti kollegoidesi enemmistön kanssa pidätte nipottamisena sitä, että sekularismi on joillekin erittäin tärkeä arvo.
"Oli länsimainen kulttuuri sitten kasvamassa "ulos kristillisyydestä" tai ei - itsekin uskon aika pitkälti niin käyvän - asiat eivät tapahdu ulkoisesta pakosta."
Tällaisessa avoimessa kulttuurissa kuitenkin ihmiset ovat vapaita valitsemaan, josko haluavat jouduttaa tai hidastaa jotain kehitystä. Tietysti jokin inertia asiantilalla on, ja siksi juuri pieni näpytys asian muuttamiseksi voidaan koeta turhana piiperryksenä. Sekulaariaktivisteilla tavoite onkin nimenomaan saada jengiä työntämään asiat muuttumaan yhä toivotumpaan suuntaan!
"Kaikki tapahtuu omaa tahtiaan ja jos jotakin olen historiasta oppinut, niin se on tämä: trendit kaikesta huolimatta vaihtelevat. Asiat voivat mennä toisinkin kuin kuvittelemme tai ehkä toivomme."
Voihan senkin tulkita omaa tahtia tapahtumiseksi, että aika ajoin ihmiset kyseenalaistavat pinttyneitä käsityksiä. Ei niitäkään ihmisiä välttämättä mikään pakota tekemään sitä, vaan he toimivat arvojensa mukaisesti. Ja mitä tulee siihen, että asiat voisivat mennä toisin, niin ehdottomasti en haluaisi, että maamme asiat menisivät arvokonservatiivisempaan suuntaan niin, että uskonnon asemaa entisestään pönkitettäisiin. Näinhän on käynyt muualla maailmassa, ja tulokset ovat länsimaisittain katsottuna pahimmillaan järkyttäviä. Juuri siksi pitää puskea toiseen suuntaan.
"Kyse on minun ajattelussani ihan yksinomaan siitä, että näen niuhotuksen kirkollisuuden pienistä vilahduksista lähinnä naurettavana."
Minusta taas sillä ei ole väliä paljastellaanko oikein kunnolla vai vilautetaanko vain vähän, vaan sillä on väliä, että mitä vilautetaan. Uskonnot kuuluvat mielestäni ehdottomasti omiin organisaatioihinsa, eivät kouluun. Emme elä enää mitään keskiaikaa, jolloin on normaalia, että uskonto vain tungetaan väkisin joka raosta kaiken määrittämään.
"Periaatteessa tulkitsen myöskin niin, että tässä asiassa jotkut niuhottavat siksi, että kirkko ja maallistuneet ihmiset ovat helppo ja jopa jotenkin turvallinen maali. Ainakin minä itse näen paljon ongelmallisempana sen, mitä erilaisissa fundamentalistipiireissä tehdään. Ensin siis pitäisi korjata ne OIKEAT, SUURET epäkohdat ja lähteä vasta sitten takertumaan lillukanvarsiin."
No minä en niuhota tässä noin, vaan kerron ehdottoman sekulaarin näkemykseni mukaisesti, että uskonto järjestettäköön omissa tiloissaan omalla ajallaan suoraan halukkaille eikä kierosti käyttämällä sekulaarin järjestemän systeemiä jonkin tietyn uskonnon avittamiseen.
"Viime kädessä pidän ongelmana myös sitä, että kun niuhotus tehoaa ja uskonnot ajetaan selkeästi piiloon ja pois vaikkapa nyt sitten kouluista, koulujen kuitenkin suhteellisen neutraalien opetus- ja toimintatapojen tilalle tulevat fundamentalistit. Tiettyjen perheiden lapset siis eivät saa uskonnollisuudesta muuta kuvaa kuin vain sen, mikä heille kodeissa annetaan. Jos OIKEIN kovasti älyäs käyttää, tämänkin kyllä käsittänee."
Häh? Siis kyllähän uskonnoista tulee kouluissa opetusta antaa. Minä vedän kyllä selvän erolinjan asiasta kertomisen ja asian varsinaisen harjoittamisen välille. Pitäähän kouluissa huumeitakin kertoa, mutta ei se tarkoita sitä, että siellä opettajan johdolla mentäisiin pössyttelyrinkiin pihalle istumaan!
"Tiedän, etttä Suomi24:llä kaikenlainen maalaisjärki on pannassa ja vain äärilaitojen korostajat riekkuvat asiassa kuin asiassa. Minun näkemykselläni siis lienee hyvin vähän merkitystä. Mitäs sitä nyt 25 vuotta peruskoulujärjestelmässä työskennellyt voisi koulusta ymmärtää!"
No vähän kyllä kyseenalaistan ymmärrystäsi sikäli kun näytät käsittävän tämän asian niin, ettei kouluissa saisi olla mitään uskontoihin viittaavaakaan. Itse tosiaan vastustan vain sitä, että kouluajalla harjoitetaan uskontoa.
"Minun puolestani tämä keskustelu oli tässä."
Siinä se sitten tönöttäköön.- Anonyymi
Jumalattomien vanhempien ns. kasvatus lapsilleen on syy-yhteydessä lasten ja nuorten plus aikuisten piilotettuun mielensairaus buumiin?
Peiliinkatsomisen paikka?
Oma käytös jumalattomilla liian mielisairastuttavan pahaa oloa lisäävää, kelvotonta ja inhottavaa, lapsia sairastuttavaa?
Vai mukiinmenevää? Jumalattomien joukossa on moneen junaan, moneen vankilaan. Kristittyjä yritettävä saada vankilaan kun jumalaton on vankilassa lähes 100% ellei tasan 100% ?
Itsekritiikkiä, löytyykö sitä jumalattomilla ? Terveiset lapsillesi jos sulla niitä on:vanhempiaan ei voi itse valita syntyessään mutta on olemassa hyvä Isä Taivaassa ja Hänen lapsekseen on mahdollisuus uudestisyntyä..
Lapsissa on tulevaisuus, mutta millainen on jumalattoman tulevaisuus ja ikuisuus ja missä?
Helvettiin joutumattomin valinnoin eteenpäinmenoa kaikille neuvoa antaen eli pelastusterveisin , Commandohauis52cm
- Anonyymi
Kristinusko koulussa: ei sallittua.
Pride-kulkue Espalla: suositeltavaa osallistua ja katsella...- Anonyymi
Jeesustempauksetkin Espalle, eikä kouluihin! Osallistukoon kuka haluaa.Mutta ei opettajan taluttamana, vaan ihan itse menemällä.
Anonyymi kirjoitti:
Jeesustempauksetkin Espalle, eikä kouluihin! Osallistukoon kuka haluaa.Mutta ei opettajan taluttamana, vaan ihan itse menemällä.
Juuri näin. Uskonnoille on yhteiskunnassa aivan riittävästi tilaa siellä, missä ihmiset saavat niidenkin merkeissä vapaaehtoisesti kokoontua, mutta oppivelvollisuuden alaisuudessa niitä ei uskonnonvapauden takia pidä harjoituttaa.
- Anonyymi
T218O kirjoitti:
Juuri näin. Uskonnoille on yhteiskunnassa aivan riittävästi tilaa siellä, missä ihmiset saavat niidenkin merkeissä vapaaehtoisesti kokoontua, mutta oppivelvollisuuden alaisuudessa niitä ei uskonnonvapauden takia pidä harjoituttaa.
Jumalattomuus rehottaa kouluissa ja kaikenlaiset sateistiset aastaisuudet kuten valehtelu eri muodoissaan ja saastaisessa muodonmuutoksissaan.
Ei saatanalkisuudelle, ei jumalatyomuudelle, ei lasten turmelemisellel
Commandohauis52cm? Anonyymi kirjoitti:
Jumalattomuus rehottaa kouluissa ja kaikenlaiset sateistiset aastaisuudet kuten valehtelu eri muodoissaan ja saastaisessa muodonmuutoksissaan.
Ei saatanalkisuudelle, ei jumalatyomuudelle, ei lasten turmelemisellel
Commandohauis52cm?No, onko nyt krapula?
Elämyksistähän uskonnoissa nimenomaan onkin kysymys. Eli vähän kuin vuoristoradasta Linnanmäellä. Tai rokkokonsertista.
- Anonyymi
Itse asiassa kantelu koskee vain yhtä koulua. Normaalisti joulujuhla on koulun tiloissa, kirkko erikseen ja sinne meneminen on vapaaehtoista. Kantelutapauksessa koulun ainoa joulujuhla siirrettiin kirkkoon.
Ei tuo tosiaan ihan uskonnonvapauslain mukaista ole. Koulujen juhlien pitäisi olla sellaisia, että niihin voivat osallistua kaiken uskoiset ja uskonnottomat. Kyllä Suomessakin pitäisi oppia huomioimaan ne 30%, jotka eivät identifioidu kristityiksi.
En minä kristittynä halua pakottaa ketään kirkkoon. Toivon, että tulevat aikanaan vapaaehtoisesti. Ja tulevat paremmalla mielellä, kun ei ole pakotettu. - Anonyymi
Olen valvonut koulussa ryhmiä, jotka eivät ole pakoitettu osallistumaan joulukirkkotapahtumaan. Mukana nimenomaan kanssani ovat olleet muslimit, mutta myös vanhoillislestadiolaiset, mormonit, hellutailaiset ym. niiden ohella siis jotka eivät kuulu kirkkoon. Toki heistä jokainen on ollut oikeutettu ev.lut jumalanpalvelukseen osallistumaan. Olemme viettäneet koulussa pari tuntia ihan keskustellen ihmiselle tärkeistä uskonnosta riippumattomista asioista. Uskonnottomat eivät siis yksin ole tämän takana.
”Uskonnottomat ovat kannelleet koulujen joulujuhlista, joita vietetään joissakin tapauksessa kirkossa.”
Tapauksia taitaa olla tiedossa nyt yksi kappale ja kantelussa ilmeisesti kyse on juuri siitä, että kirkossa vietetty juhla olisi sisällöltään uskonnollinen. Yleisesti ottaen siis joulujuhlien vietosta ei kai ole kanneltu.
”Islamilaiset lapsetkin kuulemma mielellään osallistuvat kirkolliseen joulujuhlaan.”
Mitä sitten? Miksi tämän pitäisi vaikuttaa siihen, kuinka mielellään uskonnottomat lapset osallistuvat tuollaiseen juhlaan tai kuinka mielellään heidän vanhemmat lähettävät heidät sellaiseen tai kuinka mielellään opettajat haluavat osallistua sellaiseen?
Toisaalta mitä edes tarkoittaa "islamilaiset lapset"? Ovatko lapset todella riittävän ymmärtäväisiä valitsemaan itselleen uskonnon? Nähdäkseni eivät ole, ja yleensäkin ottaen lapset vain automaattisesti kytketään vanhempiensa edustamaan uskontoon.
”Tuli mieleen, että uskonnottomat eivät halua lapsilleen hienoja elämyksiä. Haluavat, että elämä on yhtä tylsää kuin omakin. Muuta en voi ymmärtää.”
No tuo on kyllä ihan oman ymmärryskykysi vajavaisuutta, jos et muuta voi ymmärtää. Hienoja elämyksiä järjestyy uskonnottakin, eikä se uskonnottomien ihmisten elämä tavallista tylsempää ole. Sitä paitsi eivät ne uskonnolliset elämyksetkään kaikkien mielestä ole hienoja.
”Miten voi olla, että uskonto on joillekin pelkkää myrkkyä.”
Se voi johtua esim. siitä, että uskonnoissa on yleensä kyse havaittujen tosiasioiden ulkopuolisista, taikauskoisista ja todistamatomista tai jopa tosiasioiden kanssa ristiriitaisista uskomuksista. Monet ihmiset arvostavat mielummin järkiperäisyyttä, ja vaalivat sitä myös lastensa kasvatuksessa.
Lisäksi uskontoihin liittyy usein kielteisiä ilmiöitä, kuten kulttimaista hallintaa ja hyväksikäyttöä, rahastusta, kiristystä, alistusta ja nykystandardein katsottuna täysin kohtuutonta ja härskiä vallankäyttöä seksuaalisesta ahdistelusta, pedofiliasta ja sellaisten asioiden systemaattisesta peittelystä uhrien syyllistämisen ja nöyryyttämiseen. Uskonnolliset uskomukset voivat myös olla haitallisia itsessään, koska esim. rukouksen voimaan tuudittautuen voidaan sivuuttaa tarpeellisia lääketieteellisiä hoitoja.
”Onhan siinä hienoja ja herkkiä asioita. Ja se kuuluuu kulttuuriperintöömmme.”
Hienoja ja herkkiä asioita löytyy myös uskonnottomista ilmiöistä. Kulttuuriperintöömme kuuluu tietysti kaikenlaista, mutta mikä peruste se on niiden vaalimiselle? Tapetaanhan Suomessakin viinapäissään omia kavereita saunaillan päätteeksi - ja kyllä sitä on tehty aikoina, jolloin käytännössä kaikki olivat nimenomaam uskovaisia.
”Mitä lapsille annetaan, jos he eivät saa mitään.”
Mistä päättelet, ettei lapsille anneta mitään jos heitä ei ohjata uskonnollisten tilaisuuksien pariin? Käytännössä teeskentelet, että jotain on vain jos se jokin on uskonnollista. Lapset voi ihan hyvin opettaa ajattelemaan ihan itse, jotta he ihan itse voivat myös maailmankuvaansa muodostaessaan aikanaan todeta uskovatko he johonkin uskonnollisessa mielessä vai eivät, ja tämän opin tien voi viitoittaa tiedollisella sivistyksellä.”Olin itse aikoinaan uimavalvojana rannalla, kun kaksi lasta tuli juttelemaan luokseni. He kiinnostuivat kaulassa olleesta rististäni, joka roikkui paidattoman ihoni päällä. He kertoivat, etteivät heidän vanhempansa anna heidän osallistua uskonnonopetukseen eikä heitä ole kastettu. Tunsin suurta surua lasten puolesta. Kuitenkin heidän sisällään paloi jokin liekki, kun he ristin havaittuaan tulivat heti avautumaan elämäntilanteestaan ja halkemaan jonkinlaista apua maailmankuvaansa.”
Jos tilallasi olisi ollut jonkun toisen uskonnon edustaja, niin kyseiset lapset olisivat aivan vastaavasti voineet olla kiinnostuneita hänen uskonnostaan ja siihen mahdollisesti liittyvistä symboleista. Samoin rinnallasi olisi voinut roikkua jokin aivan muu symboli, mistä lapset olisivat voineet kiinnostua.
Nyt siis päättelet pelkästään lasten uteliaisuuden perusteella, että he olisivat kaivanneet juuri ristinoppia, kun kerran ristiin kiinnittivät huomiota. Samalla logiikalla siis voisi väittää, että mikäi lapset menisivät kyselemään asioita henkilöltä, jonka kaulassa roikkuu hampunlehtikoru, että lapsilla olisi selkeä sisäinen liekki palamassa huumeiden käyttöä varten.
Luonnollisesti lapsetkin puhuvat puheenaiheenmukaisesti kun jokin aihe tulee esille. Siispä ristin tullessa aiheeksi puhuminen siitä, ettei perheessä ohjata uskonnollisten asioiden pariin ei ole sen kummoisempi toteamus kuin hampunlehtikorun nähtäessä puhe siitä, ettei perheessä ole ohjattu huumeiden käyttöön.- Anonyymi
Mikä mahdollisuus suvaitsevaisuuskoulutukseen kun kaikki lapset ja nuoret viedään kirkkoon, niin ateistien, muslimien ym. lapsille annetaan opetusta mitä luterilaisuus on. On hyvä että lapsia viedään eri paikkoihin miten ne muut toimivat ja mikä niille muille on pyhää ja arvokasta. Sitten vastavuoroisesti mennään vaikka moskeijaan tai johonkin ateisteille tärkeään paikkaan. Jos Opetushallitus yhä erottelee näin ihmisiä eri leireihin niin vihanpitohan vaan jatkuu.
Tutustumiskäynnit erilaisiin kulttuurikohteisiin on eri asia kuin osallistuttaminen uskonnollisiin menoihin. Ja en usko, että pysyisit tuossa kannassasi jos tarjolla olisi jonkin saatananpalvontaseuran rituaalipäivä, jonne lapsukaisia oltaisiin viemässä suvaitsevaisuuskoulutukseen. Sanoisin, että tuo suvaitsevaisuusveto tuossa välissä taisi olla tekopyhää hölinää tai trollausta.
Opetushallituksen tehtävä ei ole huolehtia siitä, että lapset käyvät paikan päällä tutustumassa uskontoihin niiden menoihin osallistuen, vaan on taata heille yleissivistys suomalaisessa yhteiskunnassa pärjäämiseen, oppivelvollisuuden sisältöjen mukaisesti. Tässä ei ole ongelmaa, että uskonnoista kerrotaan, mutta varmasti monet ihmiset pitäisivät ongelmallisena, että heidän lapsiaan kierrätettäisiin missä tahansa uskonnollisissa menoissa.”Mikä mahdollisuus suvaitsevaisuuskoulutukseen kun kaikki lapset ja nuoret viedään kirkkoon, niin ateistien, muslimien ym. lapsille annetaan opetusta mitä luterilaisuus on. On hyvä että lapsia viedään eri paikkoihin miten ne muut toimivat”
Olen samaa mieltä, mutta tuon kulttuuri-opetuksen yhdistäminen todistustenjako-tilaisuuteen on varsin outo ajatus.
Epäilen tosin, etteivät monet ole valmiita siihen, että heidän lapsille opetetaan toisten uskontojen ja etenkin skeptikkojen ajatus-maailmoja. Itse kannattaisin tätä, mutta vasta ylä-asteella, missä lapset ovat kylliksi vanhoja itsenäiseen ajatteluun.- Anonyymi
'Sitten vastavuoroisesti mennään vaikka moskeijaan tai johonkin ateisteille tärkeään paikkaan.'
Jälkimmäisistä esim. Aalto-yliopistoon, eduskuntatalolle, Porin prikaatiin tai Supon päämajaan. Miksi muuten asetat moskeijan ja ateisteille tärkeän paikan vaihtoehdoiksi toisilleen? Eikö pidä käydä niin muslimien kuin ateistienkin pyhissä paikoissa?
🦵🏾Arschmann🦵🏾
- Anonyymi
”Islamilaiset lapsetkin kuulemma mielellään osallistuvat kirkolliseen joulujuhlaan.”
Muslimit ovat tosiaan toistuvasti todenneet, että eivät he halua erottelua, vaan käydään kaikkien uskontokuntien pyhissä paikoissa, sillä vain näin opitaan suvaitsevaisuutta. Heille sopii että heidän lapsensa tutustuvat kirkkoihin ja kristinuskoon suvaitsevaisuuden nimissä. Mutta valtiovalta Suomessa haluaa erottelua ja vihanpitoa eri leirien kesken minkä johdosta menetetään mahdollisuus tutustua muihin kulttuureihin. Muslimit ovat tässä suhteessa viisaampia. - Anonyymi
Elämyksiä on monenlaisia. Uskonnollisia voi hakea esim.kirkoista. Ihan omatoimisesti, ei siihen tarvita koulua taluttajaksi.
- Anonyymi
Ei lapset ajattele samoin asioista kuin aikuiset. Lapsille on tärkeätä, että heidät hyväksytään ryhmään, että on kavereita. Lapset kyllä hyväksyvät ja suvaitsevat paljon paremmin itselleen vieraitakin asioita.
Muista kun koulussa olevat lapseni viettivät taksvärkkipäivää. Piti poimia puolukoita tai viedä tietty summa rahaa johonki tarkoitukseeen.
Siihen tuli sitten heidän kavereitaan, jotka houkuttelivat lapsiani koululle katsomaan ja ilkkumaan, kun yksi lapsi, jonka vanhemmat olivat kieltäneet osallistumatta taksvärkkipäivään, piti mennä kouluun.
Sanoin heille, että ette kyllä mene. Ei se lapsen vika ole, ettei hän voi osallistua.
Minusta vanhemmat eivät useinkaan kielloillaan ajattele mihinkä tilanteisiin he lapsensa asettavat. Altistavat kiusaamiselle tiukkapitoisuudellaan. Siksipä minusta on parempi, että itse kukin hieman paremmin suvaisisimme toinen toisemme erilaisuudestamme huolimatta.
Kyllä vanhempana lapsi kuitenkin itse osaa valita katsontakantansa, ja useinki valitsee vanhempien katsontakantoja vastaan. Monesti juuri silloin kun ne ovat olleet hyvin tiukkoja ja orjuuttavia.En minä ainakaan lapsena ajatellut noin, että olisin mielummin istunut kavereiden kanssa kirkossa kuin tehnyt jotain mielestäni järkevämpää. Sinä näytät kuvittelevan, että kaikki lapset olisivat lauman mukana määkiviä lampaita vailla omia ajatuksia, vaikka kommenttisi loppuosassa teeskenteletkin olevasi sitä mieltä, että lapsi osa valita katsantokantansa.
Nimenomaan siitä (jotkut) lapset oppivat ajattelemaan omilla aivoillaan kun näkevät, että ihmiset todellakin voivat olla liioitellun laumasieluisia tyhjännaurajia, että pilkkaavat jotakuta sen takia, ettei hän osallistu johonkin toimintaan, vaikkei itse olisi asiaan edes voinut vaikuttaa. Tiukkapipoisuutena voi nähdä myös individualismin väheksymisen, missä vastuuttomasti ikään kuin hyväksytään kiusaamisen syyksi se, ettei aina painella muiden mukana täysin samoissa jutuissa.
Huomautan, että tämä ei ollut kannanotto taksvärkkiä kohtaan, kun todennäköisesti joku niin menee luulemaan. Pointti on se, että on perusteetonta yleistämistä, että lapset kaipaisivat ryhmään kuulumista ja kavereita silläkin hinnalla, että joutuu teeskentelemään yhteenkuuluvuutta johonkin idioottilaumaan kiusaamisen uhalla. Pointti oli myös tuo, että "altistaa kiusaamiselle" on syyllisen siirtämistä. Ne kiusaavat lapset ovat syyllisiä kiusaamiseen, eivätkä kiusatun lapsen vanhemmat.- Anonyymi
T218O kirjoitti:
En minä ainakaan lapsena ajatellut noin, että olisin mielummin istunut kavereiden kanssa kirkossa kuin tehnyt jotain mielestäni järkevämpää. Sinä näytät kuvittelevan, että kaikki lapset olisivat lauman mukana määkiviä lampaita vailla omia ajatuksia, vaikka kommenttisi loppuosassa teeskenteletkin olevasi sitä mieltä, että lapsi osa valita katsantokantansa.
Nimenomaan siitä (jotkut) lapset oppivat ajattelemaan omilla aivoillaan kun näkevät, että ihmiset todellakin voivat olla liioitellun laumasieluisia tyhjännaurajia, että pilkkaavat jotakuta sen takia, ettei hän osallistu johonkin toimintaan, vaikkei itse olisi asiaan edes voinut vaikuttaa. Tiukkapipoisuutena voi nähdä myös individualismin väheksymisen, missä vastuuttomasti ikään kuin hyväksytään kiusaamisen syyksi se, ettei aina painella muiden mukana täysin samoissa jutuissa.
Huomautan, että tämä ei ollut kannanotto taksvärkkiä kohtaan, kun todennäköisesti joku niin menee luulemaan. Pointti on se, että on perusteetonta yleistämistä, että lapset kaipaisivat ryhmään kuulumista ja kavereita silläkin hinnalla, että joutuu teeskentelemään yhteenkuuluvuutta johonkin idioottilaumaan kiusaamisen uhalla. Pointti oli myös tuo, että "altistaa kiusaamiselle" on syyllisen siirtämistä. Ne kiusaavat lapset ovat syyllisiä kiusaamiseen, eivätkä kiusatun lapsen vanhemmat.Nyt ei ollut edes kirkosta kysymys vaan, siitä että lapsen piti mennä kouluun kun toiset lapset pitivät vapaapäivää tai olivat puolukassa.
Tämä lapsi, joka ei saanut osallistua taksvärkkipäivään oli jehovan todistaja.
Enkä puhunut, että lapsena osaisi valita katsontakantansa, vaan vanhempana sitten myöhemmin kun omaa elämää alkaa rakentamaan. Anonyymi kirjoitti:
Nyt ei ollut edes kirkosta kysymys vaan, siitä että lapsen piti mennä kouluun kun toiset lapset pitivät vapaapäivää tai olivat puolukassa.
Tämä lapsi, joka ei saanut osallistua taksvärkkipäivään oli jehovan todistaja.
Enkä puhunut, että lapsena osaisi valita katsontakantansa, vaan vanhempana sitten myöhemmin kun omaa elämää alkaa rakentamaan.En väittänytkään, että nimenomaan taksvärkkiesimerkissäsi olisi ollut kirkosta kysymys, vaan otin yleisesti ottaen kantaa siihen, että se lauman mukana meneminen ei ole automaattisesti mikään hyve, ja että on myös kyseenalaista syyllistää vanhempia siitä, että he "altistavat kiusaamiselle" lapsen, jota muut lapset kiusaavat siksi, ettei hän tee samoin kuin muut.
- Anonyymi
Luulempa että lapsille on mieluisempaa olla vaihtoehtoisesti vaikka jonkin kauppakeskuksen puuhamaassa, kuin olla jonkin tunkkaisen kirkon penkillä pönöttämässä ja älypuhelintaan näpelöimässä. Joten vietetään tästälähtien lasten joulujuhlat paikoissa joissa he varmasti tulevat viihtymään, sekoittamatta mukaan minkäänlaista uskonnollista hurmahenkisyyttä tai rituaaleja. Terv. Puuhatäti.
- Anonyymi
Ymmärrän kyllä että liberaalien tavoitteena on kasvattaa lapsista lukutaidottomia idiootteja joiden paikka on leikkiä puuhamaassa, mutta minusta on kasvattavaa ja jopa mielenkiintoista tutustua erilaisiin paikkoihin, tapoihin ja ihmisiin ja näin heistä tulee suvaitsevaisia kansalaisia joilla on näkemystä yhteiskunnan kaikilta osa-alueilta. Siksi on tärkeää viedä kaikki Suomen lapset, uskontokunnasta riippumatta, myös kirkkoihin tutustumaan miten siellä asiat hoituu ja menee. Näin heidän maailmankuvansa avartuu ja ehkä saavat uusia ystäviä vähän erilaisista ihmisistä ja tavoista elää tätä elämäämne.
Anonyymi kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että liberaalien tavoitteena on kasvattaa lapsista lukutaidottomia idiootteja joiden paikka on leikkiä puuhamaassa, mutta minusta on kasvattavaa ja jopa mielenkiintoista tutustua erilaisiin paikkoihin, tapoihin ja ihmisiin ja näin heistä tulee suvaitsevaisia kansalaisia joilla on näkemystä yhteiskunnan kaikilta osa-alueilta. Siksi on tärkeää viedä kaikki Suomen lapset, uskontokunnasta riippumatta, myös kirkkoihin tutustumaan miten siellä asiat hoituu ja menee. Näin heidän maailmankuvansa avartuu ja ehkä saavat uusia ystäviä vähän erilaisista ihmisistä ja tavoista elää tätä elämäämne.
Edelleen se tutustumiskäynti kirkkoon on eri asia kuin koulun juhlien pito kirkon uskonnollisina tilaisuuksina. Et sinäkään oikeasti lähettäisi lapsiasi muslimien uskonnollisiin tilaisuuksiin osaa ottamaan, puhumattakaan joistain saatananpalvojista tms.
- Anonyymi
T218O kirjoitti:
Edelleen se tutustumiskäynti kirkkoon on eri asia kuin koulun juhlien pito kirkon uskonnollisina tilaisuuksina. Et sinäkään oikeasti lähettäisi lapsiasi muslimien uskonnollisiin tilaisuuksiin osaa ottamaan, puhumattakaan joistain saatananpalvojista tms.
Jatkuva karuus ja raakuus, moraalittomuus missään ideologiassa, uskonnossa, politiikassa, suhteissa, vallassa, alistamisessa ei ole viisasta, koska monenlaisia huonoja seurauksia. Tarvitaan rakastavan hyvän sanoman lisäksi, hyviä roolimalleja elämän kilvoituksiin, opetusta kaikkeen hyvään, anteeksiantoa, armoa, henkistä voimaantumista hyvään elämän kilvoitukseen, sen tarkoitukseen, päämäärään. Uskontoja monenlaisia, kaikki se hyvä tai paha, mitä palvotaan, jonka mukaan eletään.
Anonyymi kirjoitti:
>Ymmärrän kyllä että liberaalien tavoitteena on kasvattaa lapsista lukutaidottomia idiootteja
Liberaalit kansoittavat yliopistot, eivät uskovaiset. Kerrohan Antsu miten maisteriksi tai edes insinööriksi opiskellaan ilman lukutaitoa.- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
>Ymmärrän kyllä että liberaalien tavoitteena on kasvattaa lapsista lukutaidottomia idiootteja
Liberaalit kansoittavat yliopistot, eivät uskovaiset. Kerrohan Antsu miten maisteriksi tai edes insinööriksi opiskellaan ilman lukutaitoa.">Ymmärrän kyllä että liberaalien tavoitteena on kasvattaa lapsista lukutaidottomia idiootteja
Liberaalit kansoittavat yliopistot, eivät uskovaiset. Kerrohan Antsu miten maisteriksi tai edes insinööriksi opiskellaan ilman lukutaitoa."
Tätä mietitään nyt ankarasti keskiasteella ja myös korkeakouluissa millaisia nollakursseja ja tukitoimia tulee rakentaa? Keskiasteella ongelmana on juuri luku- ja kirjoitustaidottomuus. Eivät ymmärrä asiatekstiä mitä tarvitaan ammateissa, koska eivät osaa lukea yli viiden sanan lauseita eivätkä ymmärrä asiapitoista sanastoa. Lisäksi kirjoitustaito rajoittuu muutaman sanaan tekstarikieltä ja esseet aika usein on tyyliä "v-tun homo"- tokaisun toistoa sata kertaa. Korkeakouluissa mutta myös keskiasteella ongelmana on matikan puute mikä rajoittaa auttavaan peruslaskutoimituksiin jossa kerto- ja jakolaskun ideakin on usein kateissa, kun eivät tätä osaa eivätkä ymmärrä mihin näitä tarvitaan. Korkeakouluihin tulee paljon porukkaa jotka eivät osaa edes prosenttilaskua, muusta matikasta nyt puhumattakaan. Korkolasku on jo täyttä hebreaa eivätkä ymmärrä mitä korko tarkoittaa. Siksi pikavipit ovat nuorten turmio. Tämä ongelma on todellinen eikä ongelman suuruudesta ja vakavuudesta johtuen tästä enää uskalleta puhua missään muuta kuin ripotellen sivulauseissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
">Ymmärrän kyllä että liberaalien tavoitteena on kasvattaa lapsista lukutaidottomia idiootteja
Liberaalit kansoittavat yliopistot, eivät uskovaiset. Kerrohan Antsu miten maisteriksi tai edes insinööriksi opiskellaan ilman lukutaitoa."
Tätä mietitään nyt ankarasti keskiasteella ja myös korkeakouluissa millaisia nollakursseja ja tukitoimia tulee rakentaa? Keskiasteella ongelmana on juuri luku- ja kirjoitustaidottomuus. Eivät ymmärrä asiatekstiä mitä tarvitaan ammateissa, koska eivät osaa lukea yli viiden sanan lauseita eivätkä ymmärrä asiapitoista sanastoa. Lisäksi kirjoitustaito rajoittuu muutaman sanaan tekstarikieltä ja esseet aika usein on tyyliä "v-tun homo"- tokaisun toistoa sata kertaa. Korkeakouluissa mutta myös keskiasteella ongelmana on matikan puute mikä rajoittaa auttavaan peruslaskutoimituksiin jossa kerto- ja jakolaskun ideakin on usein kateissa, kun eivät tätä osaa eivätkä ymmärrä mihin näitä tarvitaan. Korkeakouluihin tulee paljon porukkaa jotka eivät osaa edes prosenttilaskua, muusta matikasta nyt puhumattakaan. Korkolasku on jo täyttä hebreaa eivätkä ymmärrä mitä korko tarkoittaa. Siksi pikavipit ovat nuorten turmio. Tämä ongelma on todellinen eikä ongelman suuruudesta ja vakavuudesta johtuen tästä enää uskalleta puhua missään muuta kuin ripotellen sivulauseissa.Mitä Sinusta tulisi tehdä uskoville nuorille, jotta heitä saataisiin enemmän yliopistoihin?
- Anonyymi
Liberaalit kansoittavat yliopistot, eivät uskovaiset. Kerrohan Antsu miten maisteriksi tai edes insinööriksi opiskellaan ilman lukutaitoa."Kerrohan Antsu miten maisteriksi tai edes insinööriksi opiskellaan ilman lukutaitoa.<"
Tähän vielä täydentävä vastaus!
Osa porukasta voidaan pelastaa, mutta vain osa - muut saa syrjäytyä. Ratkaisu on että nuoret ovat samaa älytasoa kuin mekin. Riittää siis vaan, että tehdään selväksi mitä tulee oppia jotta pääsee elämänsyrjästä kiinni ja Jumalan kiitos niin on nuoria jotka vastaavat kutsuun myöntävästi ja alkavat opiskella sensijaan että pitävät hauskaa opettajien ja muiden oppilaiden kustannuksella. Eivätkä nämä perusasiat näissä taidoissa ole vaikeita, lapsikin ne oppii ja aikuistuva nuori oppii ne parissa kuukaudessa ja näin sitten osalla nuorista myös ammatin oppiminen pääsee vauhtiin. Ongelma vaan on että näiden selviytyjien osuus vähenee koko ajan ja jo luovuttaneiden määrä lisääntyy. Nyt ei voida velvoittaa nuoria oppimaan ja siksi luovuttajien määrä lisääntyy. Jossain vaiheessa kun kansatalous ei kestä kavavaa lääkehoiden ja syrjäytyneisyyden varassa eläviä, niin myös tämä velvoite tulee mukaan kuvioihin. Viitteitä tähän jo on - esim oppivelvollisuuden kasvattaminen mutta tämä ei riitä. Ei ole keinoja panna tätä säädöstä käytäntöön, opettajilla eikä ohjaajilla ei ole valtuuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kerrohan Antsu miten maisteriksi tai edes insinööriksi opiskellaan ilman lukutaitoa.<"
Tähän vielä täydentävä vastaus!
Osa porukasta voidaan pelastaa, mutta vain osa - muut saa syrjäytyä. Ratkaisu on että nuoret ovat samaa älytasoa kuin mekin. Riittää siis vaan, että tehdään selväksi mitä tulee oppia jotta pääsee elämänsyrjästä kiinni ja Jumalan kiitos niin on nuoria jotka vastaavat kutsuun myöntävästi ja alkavat opiskella sensijaan että pitävät hauskaa opettajien ja muiden oppilaiden kustannuksella. Eivätkä nämä perusasiat näissä taidoissa ole vaikeita, lapsikin ne oppii ja aikuistuva nuori oppii ne parissa kuukaudessa ja näin sitten osalla nuorista myös ammatin oppiminen pääsee vauhtiin. Ongelma vaan on että näiden selviytyjien osuus vähenee koko ajan ja jo luovuttaneiden määrä lisääntyy. Nyt ei voida velvoittaa nuoria oppimaan ja siksi luovuttajien määrä lisääntyy. Jossain vaiheessa kun kansatalous ei kestä kavavaa lääkehoiden ja syrjäytyneisyyden varassa eläviä, niin myös tämä velvoite tulee mukaan kuvioihin. Viitteitä tähän jo on - esim oppivelvollisuuden kasvattaminen mutta tämä ei riitä. Ei ole keinoja panna tätä säädöstä käytäntöön, opettajilla eikä ohjaajilla ei ole valtuuksia.Kerrohan vielä, mitä Sinusta tulisi tehdä uskoville nuorille, jotta heitä saataisiin enemmän yliopistoihin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrohan vielä, mitä Sinusta tulisi tehdä uskoville nuorille, jotta heitä saataisiin enemmän yliopistoihin?
Uskovat nuoret menee lennossa kaikkiin haluamiinsa oppilaitoksiin koska opiskelevat ahkerasti eivätkä osallistu muiden nuorten ja opettajien kiusaamisiin. Tietenkin ongelmaksi myös uskoville nuorille koituu häiriköiden ja opettajien loputtomat väittelyt ja jatkuva meteli ja opiskelun häirintä, mutta sentäs selviytyvät ja opiskelevat sitten paljon ominpäin.
- Anonyymi
Joulukirkko on ok, mutta ei kirkko papin saarnoineen ole mikään lukuvuoden lopetuksen, stipendien ja todistusten jakamisen paikka.
- Anonyymi
Kirkko ilman pappeja ja saarnoja.
- Anonyymi
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on linjannut, että kaikille koulun oppilaille järjestettävää yhteistä koulun joulujuhlaa ei voi järjestää kirkossa.
Linjaus pätee myös silloin, jos tarjolla on vaihtoehtoinen joulujulha niille, jotka eivät koe kirkkoa omakseen.
Apulaisoikeusasiamies Pasi Pölösen ratkaisun perusteissa todetaan, että koulun joulujuhla on osa opetusta, jonka tulee siten olla uskonnollisesti ja katsomuksellisesti sitoutumatonta..
https://yle.fi/uutiset/3-11060258- Anonyymi
Hyvään kannustavat ja johtavat matkaeväät elämään paremmat kuin pahaan kannustavat ja johtavat matkaeväät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvään kannustavat ja johtavat matkaeväät elämään paremmat kuin pahaan kannustavat ja johtavat matkaeväät.
Onko ihanne sellainen uskonto ja tilaisuus paras lapsille ja nuorille, kaikille, jossa jaetaan osallistujille rahaa ja huumeita, viinaa, moraalittomuutta, katkeruutta, rivoutta, väkivaltaa, vihaa, sivistymättömyyttä?
Anonyymi kirjoitti:
Onko ihanne sellainen uskonto ja tilaisuus paras lapsille ja nuorille, kaikille, jossa jaetaan osallistujille rahaa ja huumeita, viinaa, moraalittomuutta, katkeruutta, rivoutta, väkivaltaa, vihaa, sivistymättömyyttä?
No jos rahan jakaminen on mielestäsi kyseenalainen asia, niin onko myös sen kerääminen sitten kyseenalainen asia?
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän sinä Antsu nyt yrität sanoa?
- Anonyymi
Mitähän sinä Antsu nyt yrität sanoa?
"Onko ihanne sellainen uskonto ja tilaisuus paras lapsille ja nuorille, kaikille, jossa jaetaan osallistujille rahaa ja huumeita, viinaa, moraalittomuutta, katkeruutta, rivoutta, väkivaltaa, vihaa, sivistymättömyyttä?"
Repelle sen verran vastaan, että parempi on suoda lapsille ja nuorille turva Jumalassa kuin jakaa heille rahaa ja huumeita, viinaa, moraalittomuutta, katkeruutta, rivoutta, väkivaltaa, vihaa, sivistymättömyyttä, luku- ja kirjoitustaidottomuutta, kiusaamista, syrjäytyneisyyttä, masennuslääkkeitä, työkyvyttömyyttä, fyysistä rappiota, itsemurhia ja nuuskaa. Anonyymi kirjoitti:
"Onko ihanne sellainen uskonto ja tilaisuus paras lapsille ja nuorille, kaikille, jossa jaetaan osallistujille rahaa ja huumeita, viinaa, moraalittomuutta, katkeruutta, rivoutta, väkivaltaa, vihaa, sivistymättömyyttä?"
Repelle sen verran vastaan, että parempi on suoda lapsille ja nuorille turva Jumalassa kuin jakaa heille rahaa ja huumeita, viinaa, moraalittomuutta, katkeruutta, rivoutta, väkivaltaa, vihaa, sivistymättömyyttä, luku- ja kirjoitustaidottomuutta, kiusaamista, syrjäytyneisyyttä, masennuslääkkeitä, työkyvyttömyyttä, fyysistä rappiota, itsemurhia ja nuuskaa.Vaihtoehtosi ovat älyttömät. Suurin osa nuorista ei elä kummassakaan tarjoamassasi maailmassa.
- Anonyymi
Vaihtoehtosi ovat älyttömät. Suurin osa nuorista ei elä kummassakaan tarjoamassasi maailmassa.
"Suurin osa nuorista ei elä kummassakaan tarjoamassasi maailmassa."
Yksikin tuhoutunut ihmiselämä on liikaa. Tuhoutuneiden tai tuhoutumassaolevien lasten ja nuorten määrä kasvaa koko ajan mikä tulee esiin myös mediassa viikottain kun ongelmia ripotellaan vähitellen jotta suuri yleisö ei tajua missä mennään valtakunnallisesti. Anonyymi kirjoitti:
"Suurin osa nuorista ei elä kummassakaan tarjoamassasi maailmassa."
Yksikin tuhoutunut ihmiselämä on liikaa. Tuhoutuneiden tai tuhoutumassaolevien lasten ja nuorten määrä kasvaa koko ajan mikä tulee esiin myös mediassa viikottain kun ongelmia ripotellaan vähitellen jotta suuri yleisö ei tajua missä mennään valtakunnallisesti.Yksikin kiihkouskovaisuuden ja kreationististen hömppäoppien tuhoama nuori on liikaa. Koulun on oltava tarkkana, jotteivät denialististen fundiskotien lapset putoa kelkasta. Kotiopetuksessa taas valvojalla on suuri vastuu.
- Anonyymi
Yksikin kiihkouskovaisuuden ja kreationististen hömppäoppien tuhoama nuori on liikaa. Koulun on oltava tarkkana, jotteivät denialististen fundiskotien lapset putoa kelkasta. Kotiopetuksessa taas valvojalla on suuri vastuu.
Hyvän Paimenen huomassa on aina turvallisempaa lapselle kuin että tarjotaan lapsille ja nuorille huumeita, viinaa, moraalittomuutta, katkeruutta, rivoutta, väkivaltaa, vihaa, sivistymättömyyttä, luku- ja kirjoitustaidottomuutta, kiusaamista, syrjäytyneisyyttä, masennuslääkkeitä, työkyvyttömyyttä, fyysistä rappiota, kouluttamuutta, itsemurhia ja nuuskaa.
Anonyymi kirjoitti:
Hyvän Paimenen huomassa on aina turvallisempaa lapselle kuin että tarjotaan lapsille ja nuorille huumeita, viinaa, moraalittomuutta, katkeruutta, rivoutta, väkivaltaa, vihaa, sivistymättömyyttä, luku- ja kirjoitustaidottomuutta, kiusaamista, syrjäytyneisyyttä, masennuslääkkeitä, työkyvyttömyyttä, fyysistä rappiota, kouluttamuutta, itsemurhia ja nuuskaa.
Mikä tahansa on noita esittämiäsi parempaa, joten valittavana on valtavasti muitakin vaihtoehtoja kuin Näkymätön Cowboy. Moni esimerkiksi opiskelee, menee töihin, perustaa perheen ja elää normaalia elämää.
- Anonyymi
Mikä tahansa on noita esittämiäsi parempaa, joten valittavana on valtavasti muitakin vaihtoehtoja kuin Näkymätön Cowboy. Moni esimerkiksi opiskelee, menee töihin, perustaa perheen ja elää normaalia elämää.
"Moni esimerkiksi opiskelee, menee töihin, perustaa perheen ja elää normaalia elämää."
Kiitos meidän opettajien kun aina pelastamme pari-kolme elämälle 20 hengen porukasta.
Mutta valitettavasti tämä maailman pahat voimat tarjoilee lapsille ja nuorille huumeita, viinaa, moraalittomuutta, katkeruutta, rivoutta, väkivaltaa, vihaa, sivistymättömyyttä, luku- ja kirjoitustaidottomuutta, kiusaamista, syrjäytyneisyyttä, masennuslääkkeitä, työkyvyttömyyttä, fyysistä rappiota, kouluttamuutta, itsemurhia ja nuuskaa.
Tässä on nyt kärpäsestä tulossa härkänen. Eihän kukaan ole joulukirkkoa kieltämässä!
Kyse oli siitä saako koulun syyskauden päättäjäisjuhlan viettää kirkossa joulu-jumalanpalveluksen yhteydessä. Linjattiin, aivan oikein, että tämä rikkoo suoraan koululaisten (negatiivista) uskonnonvapautta. Ketään ei voi pakottaa osallistumaan uskonnolliseen jumalanpalvelukseen vastoin omaa vakaumusta.
Silloin, kun minä olin koulussa, päättäjäisjuhla joulu-esityksineen järjestettiin koululla ja joulukirkko oli erikseen sinne haluaville.- Anonyymi
Juuri näin. Apulaisoikeuskanslerin huomattamassa Naukkion koulunkin tapauksessa esillä ollut koulun "joulujuhlan" ohjelma on ollut käytännössä joulujumalanpalvelus eikä mikään koulun joulujuhla. Sitä ei muuksi valkopestä millään terminologisella kikkailulla. Tällainen on suoraan perusopetuslain vastaista. Eikä Pölönen mitään kirkon käyttöä juhlapaikkana kieltänyt mutta huomautti asiallisesti paikan valintaan liittyvästä ongelmallisesta symboliikasta.
Nyt Kouvolassa suunnitellaan joulujuhlien pitämistä ulkosalla. Näin sitä taas haetaan kunnon uhriutumista uskisten puolelta. Ilmeisesti helvetin pitää ensin jäätyä ennen kuin niitä joulujuhlia voi pitää esim. paikallisella työväentalolla jos kerran koululle ei mahdu. Juuri näin. Joulukirkko on ok, mutta koko lukuvuoden päätöstilaisuuden todistusten - ja stipendien jakamisen, lakkiaisten ja muun ohjelman kera pitäminen kirkossa, missä pappi saarnaa, se Ei käy.
Jopa jokunen kansanedustaja on käsittänyt asian (tarkoituksellisesti?) täysin väärin, sekoittamalla lukuvuoden päätöstilaisuuden ja joulukirkon keskenään. Essayah ja Räsänen nyt ainakin.- Anonyymi
qwertyilija kirjoitti:
Juuri näin. Joulukirkko on ok, mutta koko lukuvuoden päätöstilaisuuden todistusten - ja stipendien jakamisen, lakkiaisten ja muun ohjelman kera pitäminen kirkossa, missä pappi saarnaa, se Ei käy.
Jopa jokunen kansanedustaja on käsittänyt asian (tarkoituksellisesti?) täysin väärin, sekoittamalla lukuvuoden päätöstilaisuuden ja joulukirkon keskenään. Essayah ja Räsänen nyt ainakin."Kirkkohallituksen kasvatus- ja perheasioiden johtaja Jarmo Kokkonen kertoo lehdelle pitävänsä kyseenalaisena juhlan ohjelmaa, joka hänen mukaansa oli selvästi uskonnon harjoittamista."
https://yle.fi/uutiset/3-11066308 - Anonyymi
qwertyilija kirjoitti:
Juuri näin. Joulukirkko on ok, mutta koko lukuvuoden päätöstilaisuuden todistusten - ja stipendien jakamisen, lakkiaisten ja muun ohjelman kera pitäminen kirkossa, missä pappi saarnaa, se Ei käy.
Jopa jokunen kansanedustaja on käsittänyt asian (tarkoituksellisesti?) täysin väärin, sekoittamalla lukuvuoden päätöstilaisuuden ja joulukirkon keskenään. Essayah ja Räsänen nyt ainakin.tampereen sakki vauhdissa jälleen!
vieläkö siellä myydään sirppiä ja vasaraa pareittain miten paljon.
Hyvä, hyvä ja hyvä. Pian alkaa ilmestyä herranhuoneisiin "jouluseimiä" ja viisaita tietäjiä.
Ilmassa on siis suuren juhlan tuntua ja Visa vinkuu.- Anonyymi
Koulun joulujuhlat, kirkossa käynnit, aamunavaukset olivat Joulun ajan ja muulloinkin elämän toivon luojia ja hengellisen tarpeen ravintoa. Ihmisen hengellistä tarvetta, myös lasten, ei pidä sivuuttaa ja tukahduttaa. Ateismi, noituus, epäjumalan kumartelu ei ole vastaus ihmisen vakavimpaan kysymykseen.
Anonyymi kirjoitti:
Koulun joulujuhlat, kirkossa käynnit, aamunavaukset olivat Joulun ajan ja muulloinkin elämän toivon luojia ja hengellisen tarpeen ravintoa. Ihmisen hengellistä tarvetta, myös lasten, ei pidä sivuuttaa ja tukahduttaa. Ateismi, noituus, epäjumalan kumartelu ei ole vastaus ihmisen vakavimpaan kysymykseen.
Kerroppa minulle miten erottelet käsitteet hengelliset ja henkiset? Samaa asiaa vai?
Lisäksi huvitaa esittämäsi ateismin tavaramerkit- noituus, epäjumala ja rietas elämä.
Minulle henkisyys näyttäyytyy siten, että siihen eisisälly aineksia uskonnosta (uskomuksia) vaan hienoja kultuurikokemuksia kuten esim. Kuhmon kamarimusiikki, laaja yleistietämys lounnonteiteista ja tietoisuus hyvässtä elämästä johon ei kuulu Siionnin virret eikä kielillä puhumiset.- Anonyymi
epikuros kirjoitti:
Kerroppa minulle miten erottelet käsitteet hengelliset ja henkiset? Samaa asiaa vai?
Lisäksi huvitaa esittämäsi ateismin tavaramerkit- noituus, epäjumala ja rietas elämä.
Minulle henkisyys näyttäyytyy siten, että siihen eisisälly aineksia uskonnosta (uskomuksia) vaan hienoja kultuurikokemuksia kuten esim. Kuhmon kamarimusiikki, laaja yleistietämys lounnonteiteista ja tietoisuus hyvässtä elämästä johon ei kuulu Siionnin virret eikä kielillä puhumiset.Nykyihmiset paaduttaneet itsensä, yhteydet luontoon, hengelliseen sieluun katkenneet, siksi monet kuin koneita, robotteja, kiireisiä, kapea-alaisia, pinnallisia. Rahaa, valtaa, sekoiluja palvotaan. Huumeita tuputetaan ratkaisuksi hyväuskoisille joka asiaan. Toisia huumeet yliherkistää, toisia jäädyttää, raaistaa, köyhdyttää, tekee riippuvaiseksi, tuo ongelmia itselle ja muille, yhteiskunnalle.
Anonyymi kirjoitti:
>Ateismi, noituus, epäjumalan kumartelu ei ole vastaus ihmisen vakavimpaan kysymykseen.
Vastaus ei ole lainkaan tärkeä. Tärkeää on se, että vastaus on oikea.
Parempi olla ilman vastausta kuin hirttäytyä väärään.- Anonyymi
>Ateismi, noituus, epäjumalan kumartelu ei ole vastaus ihmisen vakavimpaan kysymykseen.
Vastaus ei ole lainkaan tärkeä. Tärkeää on se, että vastaus on oikea.
Parempi olla ilman vastausta kuin hirttäytyä väärään.">Ateismi, noituus, epäjumalan kumartelu ei ole vastaus ihmisen vakavimpaan kysymykseen."
Repe on oikeassa että parempi olla ilman vastausta kuin hirttäytyä väärään.
Siksi onkin tärkeää että kasvatetaan nuoret pois pahuudesta, luku- ja kirjoitustaidottomuudesta, kiusaamisista ja huumeista, ja korvataan se asialla mikä on oleellinen osa JOKAISTA ihmistä eli turva Jumalassa. Amen Anonyymi kirjoitti:
">Ateismi, noituus, epäjumalan kumartelu ei ole vastaus ihmisen vakavimpaan kysymykseen."
Repe on oikeassa että parempi olla ilman vastausta kuin hirttäytyä väärään.
Siksi onkin tärkeää että kasvatetaan nuoret pois pahuudesta, luku- ja kirjoitustaidottomuudesta, kiusaamisista ja huumeista, ja korvataan se asialla mikä on oleellinen osa JOKAISTA ihmistä eli turva Jumalassa. AmenEt sinä Korkkiruuvi millään saa ihmistä uskomaan, jos kauppaamasi tuote ei ole uskottava. Vuosien palstasaarnoillasi et ole vielä käännyttänyt yhtäkään sielua etkä tule käännyttämäänkään.
Kun valehtelet täällä jatkuvasti jopa toisten kirjoittajien helposti tsekattavista viesteistä, miksi sinua pitäisi uskoa missään asiassa?- Anonyymi
Et sinä Korkkiruuvi millään saa ihmistä uskomaan, jos kauppaamasi tuote ei ole uskottava. Vuosien palstasaarnoillasi et ole vielä käännyttänyt yhtäkään sielua etkä tule käännyttämäänkään.
Kun valehtelet täällä jatkuvasti jopa toisten kirjoittajien helposti tsekattavista viesteistä, miksi sinua pitäisi uskoa missään asiassa?"Et sinä Korkkiruuvi millään saa ihmistä uskomaan, jos kauppaamasi tuote ei ole uskottava."
Usko on sitten se Jumalan työ. Meidän tehtävä on vain toimia alustajina kuten tällä foorumilla viestimme toimivat kysymyksen esittäjinä ja alustuksina. Ja sitten tuoda esiin mikä Jumalan on ja Jumala antaa sen kasvun ajallaan. Me kylväme - Jumala suo kasvun. Amen Tontut ja Joulupukkikin kuuluu koulujen joulujuhlaan eli voisikohan kanttori tai suntio esittää kirkossa Joulupukkia.
Kirkkohallituksessa tuota ideaa eli koulun päättäjäisten pitämistä kirkoissa, ei kannateta, se kun tekee kirkosta enemmänkin markkinapaikan.
Koululaisten joulukirkkoa he sen sijaan varmasti kannattavat.Anonyymi kirjoitti:
"Et sinä Korkkiruuvi millään saa ihmistä uskomaan, jos kauppaamasi tuote ei ole uskottava."
Usko on sitten se Jumalan työ. Meidän tehtävä on vain toimia alustajina kuten tällä foorumilla viestimme toimivat kysymyksen esittäjinä ja alustuksina. Ja sitten tuoda esiin mikä Jumalan on ja Jumala antaa sen kasvun ajallaan. Me kylväme - Jumala suo kasvun. AmenJumala ei taida tykätä höpötyksistäsi, kun kasvua ei ole havaittavissa vaikka siemeniä olet kylvänyt tuhansittain.
- Anonyymi
Jumala ei taida tykätä höpötyksistäsi, kun kasvua ei ole havaittavissa vaikka siemeniä olet kylvänyt tuhansittain.
Se on selvää että Jumala tykkää koska teen sen minkä Jeesus käski. Se riittää! Pääasia että saadaan klikkauksia joita palautteen mukaan tulee aivan mahdoton määrä.
Me kylvämme - Jumala suo kasvun. Amen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskonnolliset riitit eivät kuulu peruskouluun. On lapsellista typeryyttä väittää niiden puuttumisen olevan noituutta, saatananpalvontaa tai vastaavaa.
Anonyymi kirjoitti:
Se on selvää että Jumala tykkää koska teen sen minkä Jeesus käski. Se riittää! Pääasia että saadaan klikkauksia joita palautteen mukaan tulee aivan mahdoton määrä.
Me kylvämme - Jumala suo kasvun. AmenKlikkauksia? Mihin ihmeeseen? Minkä palautteen mukaan? 😯
Pururadallasi selvästi tapahtuu taas suuria, mutta harmi sinänsä, että olet ainoa joka sen huomaa.- Anonyymi
Klikkauksia? Mihin ihmeeseen? Minkä palautteen mukaan? 😯
Pururadallasi selvästi tapahtuu taas suuria, mutta harmi sinänsä, että olet ainoa joka sen huomaa.Taas menee Repe lujaa - rauhaa kehiin täysillä :)
Anonyymi kirjoitti:
Taas menee Repe lujaa - rauhaa kehiin täysillä :)
Niin? Voisitko vastata? Tuskin kukaan ymmärsi mitä taas höpisit.
Niin? Voisitko vastata? Tuskin kukaan ymmärsi mitä taas höpisit.
Ei tainnut Korkkiruuvi ymmärtää itsekään. 😄
- Anonyymi
Joulupukki syö jeesuksia aamupalaksi.
Siis haluavatko laitalahkolaiset TODELLA kirkkoon kaikki ne aikaisemmin ainakin pakanallisiksi haukkumansa tontut, joulupukit sun muut joulujuhliin perinteisesti kuuluvat kristinuskon ulkopuoliset koristukset?
- Anonyymi
Kristilliset tunnukset riittää ja tämä avaa myös ei-kristittyjen maailmankuvaa ja toimivat hyvänä suvaitsevaisuuskasvatuksena ym. maailmankuvan laajentamisina. Monien ei-kristillisten uskontojen lapset myös saavat käytännössä todeta, että ihmisten verta ei juoda eikä vuodateta kirkoissa.
Anonyymi kirjoitti:
Kristilliset tunnukset riittää ja tämä avaa myös ei-kristittyjen maailmankuvaa ja toimivat hyvänä suvaitsevaisuuskasvatuksena ym. maailmankuvan laajentamisina. Monien ei-kristillisten uskontojen lapset myös saavat käytännössä todeta, että ihmisten verta ei juoda eikä vuodateta kirkoissa.
>Monien ei-kristillisten uskontojen lapset myös saavat käytännössä todeta, että ihmisten verta ei juoda eikä vuodateta kirkoissa.
Ei avoin tilaisuus todista mitään siitä mitä suljetuissa tapahtuu. Kaikki mihin porukka pääsee ilman portsaria voi olla pelkkää teatteria.
>Olin itse aikoinaan uimavalvojana rannalla, kun kaksi lasta tuli juttelemaan luokseni. He kiinnostuivat kaulassa olleesta rististäni (jne)
Näitä juttuja teillä piisaa. Varmasti tämäkin keksitty tarina aiheuttaa kaatumaseuroissa mielenkuohuntaa.
Käytännössä poikkeuksetta näiden juttujen kertojat ovat Antsuja, ja jokaisen takana voi siis olla sama topelius.- Anonyymi
">Olin itse aikoinaan uimavalvojana rannalla, kun kaksi lasta tuli juttelemaan luokseni. He kiinnostuivat kaulassa olleesta rististäni (jne)"
Repe on oikeassa, että näitä tapahtuu usein - monien eri asioiden kautta. Juuri tästä syystä evankelistat ja uskovat liikkuvat uskovien tunnuksilla koska ne herättävät kysymyksiä ja toimivat keskustelua alkuina. Hyvä esimerkki oli BB-Villen risti ja paidat, mitkä myös "jumalattomat" nuoret hyväksyivät ja toimi keskustelujen alustuksena. Anonyymi kirjoitti:
">Olin itse aikoinaan uimavalvojana rannalla, kun kaksi lasta tuli juttelemaan luokseni. He kiinnostuivat kaulassa olleesta rististäni (jne)"
Repe on oikeassa, että näitä tapahtuu usein - monien eri asioiden kautta. Juuri tästä syystä evankelistat ja uskovat liikkuvat uskovien tunnuksilla koska ne herättävät kysymyksiä ja toimivat keskustelua alkuina. Hyvä esimerkki oli BB-Villen risti ja paidat, mitkä myös "jumalattomat" nuoret hyväksyivät ja toimi keskustelujen alustuksena.Jos olin mielestäsi oikeassa, myönnät samalla että juttu oli keksitty, koska sanoin _niin_ enkä taaskaan sitä mitä aloit säveltää. 😀
>Hyvä esimerkki oli BB-Villen risti ja paidat, mitkä myös "jumalattomat" nuoret hyväksyivät ja toimi keskustelujen alustuksena.
Pieni suljettu yhteisö, jossa tuottaja on vaatinut että jutella pitää mahd paljon ja siitä vielä maksetaankin, ei todellakaan ole esimerkki avoimesta maailmasta ja siellä viriävistä keskusteluista.- Anonyymi
Jos olin mielestäsi oikeassa, myönnät samalla että juttu oli keksitty, koska sanoin _niin_ enkä taaskaan sitä mitä aloit säveltää. 😀
>Hyvä esimerkki oli BB-Villen risti ja paidat, mitkä myös "jumalattomat" nuoret hyväksyivät ja toimi keskustelujen alustuksena.
Pieni suljettu yhteisö, jossa tuottaja on vaatinut että jutella pitää mahd paljon ja siitä vielä maksetaankin, ei todellakaan ole esimerkki avoimesta maailmasta ja siellä viriävistä keskusteluista.Mutta hyvä esimerkki tuo BB-Ville oli ja todiste myös siitä kuinka auliisti nuoret haluavat kuulla aidosta uskosta. Se puhuttelee nuoria ja siksi tätä käytetään niin paljon eri tavoin myös evankelioinneissa ja uskovien kautta kun olemme eläviä kysymysten avaajia. Mikä tahansa kristillinen tunnus, ele, tokaisu, ... riittää.
Anonyymi kirjoitti:
Mutta hyvä esimerkki tuo BB-Ville oli ja todiste myös siitä kuinka auliisti nuoret haluavat kuulla aidosta uskosta. Se puhuttelee nuoria ja siksi tätä käytetään niin paljon eri tavoin myös evankelioinneissa ja uskovien kautta kun olemme eläviä kysymysten avaajia. Mikä tahansa kristillinen tunnus, ele, tokaisu, ... riittää.
Jos tosiaan kuvittelet että ihmiset käyttäytyvät normaalisti eläessään suljetussa tilassa tuottajan ohjeistamana niin saathan sinä toki siten uskoa. 😄
Totuus tietysti on, että juuri nuoria fundisopit kiinnostavat vähemmän kuin koskaan, ja siksi heitä kroonisesti parjaatkin.- Anonyymi
Jos tosiaan kuvittelet että ihmiset käyttäytyvät normaalisti eläessään suljetussa tilassa tuottajan ohjeistamana niin saathan sinä toki siten uskoa. 😄
Totuus tietysti on, että juuri nuoria fundisopit kiinnostavat vähemmän kuin koskaan, ja siksi heitä kroonisesti parjaatkin.Evankelioinneissa erilaiset triggerit ovat tärkeitä, esineet, tavat, kyltit, kuvat puseroissa, ... mutta myös kysymykset jotka avaavat toisen mielen evankelioinneille. Juuri tästä syystä evankelistat ja uskovat liikkuvat uskovien tunnuksilla koska ne herättävät kysymyksiä ja toimivat keskustelua alkuina. On ihana asia, että aito uskovaisuus AINA virittää ihmisten mielet joko kyseleen tai haastamaan. Molemmat sopii ja näin voimme aloittaa evankelioinnin. BB-ohjelmaa katseli ainakin jonkin verran yli 1,5 miljoonaa suomalaista joista pääosa oli alle 30v ja näin saivat tietoa ja kokemusta aidosta uskosta. Olympialaisten ja jalkapallon MM-kisojen ohella mahtava evankeliumitapahtuma. Teki reilussa 2 kk enemmän kuin Suomen kirkko sodan jälkeen.
Anonyymi kirjoitti:
Evankelioinneissa erilaiset triggerit ovat tärkeitä, esineet, tavat, kyltit, kuvat puseroissa, ... mutta myös kysymykset jotka avaavat toisen mielen evankelioinneille. Juuri tästä syystä evankelistat ja uskovat liikkuvat uskovien tunnuksilla koska ne herättävät kysymyksiä ja toimivat keskustelua alkuina. On ihana asia, että aito uskovaisuus AINA virittää ihmisten mielet joko kyseleen tai haastamaan. Molemmat sopii ja näin voimme aloittaa evankelioinnin. BB-ohjelmaa katseli ainakin jonkin verran yli 1,5 miljoonaa suomalaista joista pääosa oli alle 30v ja näin saivat tietoa ja kokemusta aidosta uskosta. Olympialaisten ja jalkapallon MM-kisojen ohella mahtava evankeliumitapahtuma. Teki reilussa 2 kk enemmän kuin Suomen kirkko sodan jälkeen.
>On ihana asia, että aito uskovaisuus AINA virittää ihmisten mielet joko kyseleen tai haastamaan.
Useimmiten se tosin virittää mielet häipymään aikaansa haaskaamasta. BB-talossa näin ei voi toimia, ja sinä teet siitä perverssejä johtopäätöksiä.
Joku kyseli sinulta aamulla, mitä pitäisi tehdä jotta uskovia nuoria saataisiin yliopistoihin enemmän kuin ihan vähän. Joko olet vastannut?
>BB-ohjelmaa katseli ainakin jonkin verran yli 1,5 miljoonaa suomalaista
Itsekö laskit? Finnpanelin mukaan keskikatsojamäärä oli 466 000 eli alle kolmasosa keksimästäsi. 😀- Anonyymi
>On ihana asia, että aito uskovaisuus AINA virittää ihmisten mielet joko kyseleen tai haastamaan.
Useimmiten se tosin virittää mielet häipymään aikaansa haaskaamasta. BB-talossa näin ei voi toimia, ja sinä teet siitä perverssejä johtopäätöksiä.
Joku kyseli sinulta aamulla, mitä pitäisi tehdä jotta uskovia nuoria saataisiin yliopistoihin enemmän kuin ihan vähän. Joko olet vastannut?
>BB-ohjelmaa katseli ainakin jonkin verran yli 1,5 miljoonaa suomalaista
Itsekö laskit? Finnpanelin mukaan keskikatsojamäärä oli 466 000 eli alle kolmasosa keksimästäsi. 😀">On ihana asia, että aito uskovaisuus AINA virittää ihmisten mielet joko kyseleen tai haastamaan.
Useimmiten se tosin virittää mielet häipymään aikaansa haaskaamasta."
Mikä tahansa reagointi on hyvä asia mihin pyrimme.
"Joku kyseli sinulta aamulla, mitä pitäisi tehdä jotta uskovia nuoria saataisiin yliopistoihin enemmän kuin ihan vähän. Joko olet vastannut?"
Älä huoli veikko nuori - olen vastannut :)
">BB-ohjelmaa katseli ainakin jonkin verran yli 1,5 miljoonaa suomalaista
Itsekö laskit? Finnpanelin mukaan keskikatsojamäärä oli 466 000 eli alle kolmasosa keksimästäsi. "
Älä disinfoa taas! Kutakuinkin puolitoista miljoonaa kävi jossain vaiheessa katsomassa ko. ohjelmaa enemmän tai vähemmän. Ja vielä suurempi määrä sai muiden medioiden kautta tietää kuka BB-Ville on ja mitä hän edustaa :) Anonyymi kirjoitti:
">On ihana asia, että aito uskovaisuus AINA virittää ihmisten mielet joko kyseleen tai haastamaan.
Useimmiten se tosin virittää mielet häipymään aikaansa haaskaamasta."
Mikä tahansa reagointi on hyvä asia mihin pyrimme.
"Joku kyseli sinulta aamulla, mitä pitäisi tehdä jotta uskovia nuoria saataisiin yliopistoihin enemmän kuin ihan vähän. Joko olet vastannut?"
Älä huoli veikko nuori - olen vastannut :)
">BB-ohjelmaa katseli ainakin jonkin verran yli 1,5 miljoonaa suomalaista
Itsekö laskit? Finnpanelin mukaan keskikatsojamäärä oli 466 000 eli alle kolmasosa keksimästäsi. "
Älä disinfoa taas! Kutakuinkin puolitoista miljoonaa kävi jossain vaiheessa katsomassa ko. ohjelmaa enemmän tai vähemmän. Ja vielä suurempi määrä sai muiden medioiden kautta tietää kuka BB-Ville on ja mitä hän edustaa :)Jos ne otetaan mukaan, jotka vain vilkaisivat BB:tä, saadaan katsojiksi yhä vain 766 000.
Ihme satutäti olet, mutta niinhän se on ollutkin, että sanotpa mitä tahansa, totuus on suunnilleen päinvastainen. Toki tähän faktaan sitten voikin luottaa. 😁RepeRuutikallo kirjoitti:
Jos ne otetaan mukaan, jotka vain vilkaisivat BB:tä, saadaan katsojiksi yhä vain 766 000.
Ihme satutäti olet, mutta niinhän se on ollutkin, että sanotpa mitä tahansa, totuus on suunnilleen päinvastainen. Toki tähän faktaan sitten voikin luottaa. 😁Päättelin BB-Villen uudestisyntymis- ja pyhänhengenkosketuspuheista että hän hellari. Eikös tuo Korkkis ole hellari myös? On vain tullut sellainen vaikutelma, että on ainakin kärppänä paikalla puolustamassa kaikenlaisia hellarimaisia tulkintoja ja tekemässä siihen päälle vielä runsaasti omiaan, kun niitä esiintyy. Korkkismainen satuilija oli ainakin jo poistetussa ketjussa maalaamassa kuvaa suuresta nuorisomassojen herätyksestä, kiitos BB-Villen.
En tiedä kiinnostaako sinua tämmöinen, mutta sikäli kun kotitaloudessani BB:n seuraaja on, niin tulin samalla katsoneeksi ja siltä osin tutuksi tuo tapaus. Peruskreationistiset asia- ja argumentointivirheet sieltä tulivat tyyliin: "...ja sit kun ne viel yrittää ajoittaa niit radiohiilel ni..." ja tässä kohtaa *facepalm*T218O kirjoitti:
Päättelin BB-Villen uudestisyntymis- ja pyhänhengenkosketuspuheista että hän hellari. Eikös tuo Korkkis ole hellari myös? On vain tullut sellainen vaikutelma, että on ainakin kärppänä paikalla puolustamassa kaikenlaisia hellarimaisia tulkintoja ja tekemässä siihen päälle vielä runsaasti omiaan, kun niitä esiintyy. Korkkismainen satuilija oli ainakin jo poistetussa ketjussa maalaamassa kuvaa suuresta nuorisomassojen herätyksestä, kiitos BB-Villen.
En tiedä kiinnostaako sinua tämmöinen, mutta sikäli kun kotitaloudessani BB:n seuraaja on, niin tulin samalla katsoneeksi ja siltä osin tutuksi tuo tapaus. Peruskreationistiset asia- ja argumentointivirheet sieltä tulivat tyyliin: "...ja sit kun ne viel yrittää ajoittaa niit radiohiilel ni..." ja tässä kohtaa *facepalm*Hyvähän se on, että BB-Villekin on tuota Korkkiruuvin mainostamaa nuorten tietämätöntä massaa ja sikäli automaattisesti nulliteetti. Eipä sikise uusia helluntailaisia hänenkään kuulijoistaan. 😑
Korkkari on tarkkaan ottaen helluntaikirkon tyttöjä.
Onko muuten sattumaa, että nimimerkkisi luku on sama kuin Superbin ja Passatin hybridien teho hevosvoimina?RepeRuutikallo kirjoitti:
Hyvähän se on, että BB-Villekin on tuota Korkkiruuvin mainostamaa nuorten tietämätöntä massaa ja sikäli automaattisesti nulliteetti. Eipä sikise uusia helluntailaisia hänenkään kuulijoistaan. 😑
Korkkari on tarkkaan ottaen helluntaikirkon tyttöjä.
Onko muuten sattumaa, että nimimerkkisi luku on sama kuin Superbin ja Passatin hybridien teho hevosvoimina?On se sattumaa, koska tarkoitus oli esittää superraskaan veden isotopologi eräällä tavalla, jonka tämä formaatti sallii. Olen kyllä hybrideistä kiinnostunut niin ajoneuvoina kuin sodankäyntiperiaatteinakin.
T218O kirjoitti:
On se sattumaa, koska tarkoitus oli esittää superraskaan veden isotopologi eräällä tavalla, jonka tämä formaatti sallii. Olen kyllä hybrideistä kiinnostunut niin ajoneuvoina kuin sodankäyntiperiaatteinakin.
Myös hybridisodankäynti tuottaa vähemmän päästöjä kuin perinteinen. 😃
Myös hybridisodankäynti tuottaa vähemmän päästöjä kuin perinteinen. 😃
Näin sen Fingerporin kyllä, peukku ylös!
- Anonyymi
Mikä oli ongelma toimittiin niinkuin pitääkin. Siis koulun puolelta. Se osa oppilaista, joka ei osallistunut ET opetukseen meni kirkkoon ja joka osallistui heille järjestettiin omaa korvaavaa ohjelmaa.
Vaikuttaa että, ne jotka saivat järjestää korvaavaa ohjelmaa eivät olisi halunneet sitä järjestää. Kun mikään ei kelpaa, pitää alkaa valittamaan. Ei kakkua voi syödä ja säästää. Jokin ratkaisu pitää joka tapauksessa tehdä.
Miksi pakottaa muitakaan toimimaan heidän pillin mukaan. - Anonyymi
Lisäksi ihmettelen kirkon johtoa, että hyväksyvät valtiovallan mielipiteen, että kirkkorakennukset ovat jotenkin saastuneita alueita, nogo-alueita jonne lapset ja nuoret ei saa mennä muuta kuin sallituissa olosuhteissa.
Lisäksi menetetään hyvä mahdollisuus ei-kristityille tutustua kirkkoihin ja sen toimintaan, mikä on parasta suvaitsevaisuuskasvatusta ja laajentaa suppeaa maailmankuvaa tyyliin että eihän nuo kirkot pahoja laitoksia olekaan. "Lapset ovat ympäröivän maailman uhreja". Alkaa IS:n artikkeli.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006305732.html?fbclid=IwAR2GnVw7MFRYbFe6T9U_cwG6EkDxZavZM4Ibxv_7WA2Fxg0QccLEQK0YDrY
Traaginen kertomus joka on lisäksi todellisuutta.- Anonyymi
Moillainen on koulun joulujuhla kirkossa?
Joulukirkko on eri asia, johon mennään joulujuhlan lisäksi, jos mennään. Koulu voi järjestää joulukirkon, johpn halukkaat oppilaat voivat osallistua uskonnolliseen vakaumukseen katsomatta.
Niin luterilaiseen kirkkoon mennään aikuisinakin. Ovella ei ole uskontoaan pakko julistaa.
Mutta millainen olisi lastenjuhla kirkossa? Tarkoitetaanko itse kirkkosalia, vai sivutiloissa olevia kokoontumistiloja.
Ensinnäkin, ne ovat kutakuinkin ilottomia huoneita, joita ei juhlasaliksi mielletä, ne ovat ihan yhtä ahtaita kuin koulujen voimistelusalit, jos oppilaita on paljon.
Kirkko itsestään on paikka, johon suhtaudutaan varauksellisesti, ei siellä ole oikein sopivaa tonttuilla ja hullutella, leikkiä piirileikkejä ja kutsua paikalle joulupukkia.
Pakostakin joulujuhlasta tulisi arvokas tilaisuus, jonka ainoa kuvaelma olisi "seimi ja tähti yllä".
Moni on seurakuntasalissa ollut hautajaisten kahvikutuilla vainajaa muistellen ja virsiä veisaten. Ei kirkon tilat herätä ihmisissä riemuisaa joulun tunnetta, mikä on kuitenkin oikeus ja kohtuus lapsille.
Amerikoissa kirkot ovat yhteisöjen kokoontumistiloja, joissa pidetään myös maailmallisempia tilaisuuksia, arpajaisia ja tanssi-iltoja, mutta ei se suomalaiseen kulttuuriin käy. Meillä on muitakin kokoontumispaikkoja, työväentaloja, aikuisopistoja, nuorisoseurantaloja jne. - Anonyymi
Kristitty - muista huomaavaisuus. Uskonnoton - muista suvaitsevaisuus.
- Anonyymi
Missähän ne uskonnottomat viettivät aikanaan joulujuhlansa ja mikähän sen sisältö oli? Taisi olla traumaattinen kokemus, kun vielä vuosien jälken kangertaa ja pitää pieraista ilmoille moinen höpöhöpö.
Ei niitä joulujuhlia tiernapoikineen kuule kirkossa pidetty. 😄
Joulukirkko oli meillä toki Tampereen Tuomiokirkossa ja käytännössä pakollinen vaikkei teoriassa ollutkaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791492
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä431071No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall194921Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38755- 14680
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21670Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä29663- 37663
Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17603