Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
6837
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tuohon osaisivat vastata he, jotka tällä hetkellä työskentelevät koulumaailmassa. Noin kuin kuvasit, Ano 18.56, oli käytäntö silloin kun itse tein keikkaa ala-asteella tai päiväkodissa.
Raportointia en muista tehneeni, mutta ehkä vakituinen henkilökunta teki sen puolestani ja kuten sanottu, itselleni ei tuollaisia tilanteita tullut lainkaan vastaan - siis silloin 15-20 vuotta sitten..))
16.08.2023 19:29
Virkistäisitkö muistiani, Ano 18.23. En tiedä mihin kirjoitukseeni viittaat ? Ellet sitä tee tulkitsen asian niin, että tahdot vain maalittaa ja mustamaalata.
16.08.2023 18:35
Läheiseni joutui kerran lastenkodin ohjaajana tilanteeseen, jossa joukko lapsia hyökkäsi hänen kimppuunsa, potki, repi ja puri (?) häntä. Hän ei pystynyt puolustautumaan lain sallimilla keinoilla. Murjottuna joutui sitten käymään lääkärissä mm puremisen vuoksi.
Näin kävi, vaikka karatekurssi oli käyty...
16.08.2023 18:20
Vähän epäilin, että tuo tulkitaan rankemman jälkeen, Ano 13.46. "Kajota" tarkoittaa minulle sitä, että lapsesta voi tarvittaessa pitää kiinni ja hänet voi esim. siirtää toiseen tilaan.
Tuttu opettaja joutui kerran näin tekemään: kosketti kevyesti lasta ja heti lapsi teki siitä numeron, tiesi "oikeutensa".
Toki tiedän tuon lain, eikä minun ole toistaiseksi tarvinnut "kajota" lapseen, vaikka olen paljon toiminut heidän kanssaan.
Tuosta viimeisestä kappaleesta olen periaatteessa samaa mieltä; kunnioitusta tulisi olla puolin ja toisin, mutta onhan selvää, että vaikka aikuinen on "vahvempi" hänen tehtävänsä on suojella, ei alistaa lasta.
Ja voidakseen ottaa lapsesta vastuun, hänen täytyy myös käyttää valtaa jossakin määrin, esim lapsen suojelemiseksi.
16.08.2023 18:13
Hyvä kirjoitus, Makriina, kuten aikaisemmatkin kirjoituksesi aiheesta. Suora puuttuminen, ilman mutkikasta ja minitulkintaista lainsäädäntöä toimisi luultavasti paremmin kuin tämä monenkirjava viranomaisverkosto, jolla nyt yritetään saada muutosta aikaan.
Valta tulisi mielestäni palauttaa sinne minne se kuuluu. Lapsille se ei koulussa kuulu. Eikö se jo ole epätasa-arvoista, että opettaja ei saa kajota lapseen, lapsi saa kajota opettajaan, auktoriteettiin.
Onhan tuosta tilastotietoakin, miten usein opettaja on joutunut fyysisen hyökkäyksen kohteeksi ja käsittääkseni monet opettajat ovat katsoneet tarpeelliseksi käydä itsepuolustuskurssin. Voidakseen tehdä työtään !
16.08.2023 13:36
Pyydän anteeksi, Ano 20.33, jos tahtomattani loukkasin. Kun ei tunneta toisiamme, oma huumoriksi tarkoitettu letkautus saattaa mennä väärään osoitteeseen.
Me näemme asiat eri tavalla, eikä oma näkemys ole koskaan se koko totuus. Sen kun ymmärtäisi ja tunnustaisi, voisi näistäkin keskusteluista tulla rakentavia.
16.08.2023 09:28
Niin, Ano 8.34. Unionissa on varmasti omat hyvät puolensa, ei sitä voi kiistää, mutta ei mielestäni myöskään niitä ongelmia, mitä se on tuonut tullessaan, pienelle, kuuliaiselle maalle, jollainen Suomi nyt kuitenkin Euroopan mittakaavassa on.
Tuota todistelua, että olemme siellä saamamiehiä, en oikein saata uskoa - vaikka kylmien numeroiden valossa sen voisi todistaakin.
Siellä nyt kuitenkin ollaan ja on aika hyödytöntä spekuloida sitä ollako vai eikö olla. Isot vievät, me vikisemme...))"Niin on aina ollut ja niin on aina oleva", vai ?
15.08.2023 11:11
Tuo lienee aikaisemminkin todettu, että en ymmärrä mitään, Ano 9.13..))
Ja ehkä samat kalkyylitkin tuotiin tiedoksi. Siis nykytilanne. Pysyykö se samana ?
Minä näen unionin eri valtioiden yhteisenä yrityksenä, jossa jokaisella on omat intressit valvottavana ja kuten tiedetään, mukana niitä, jotka tahtovat enemmän, laistaa yhteisistä velvoitteista. Tuskin näiden maiden talous - tai tavat - siitä paranevat: sota Euroopassa,
erilaiset luonnonkatastrofit Etelä-Euroopassa entisten talousvaikeuksien lisäksi...
Ihme jos niistä selvitään. Siinä eivät taida kalkyylit paljon auttaa, mutta tietysti toivon, että olen väärässä, MOT..))
15.08.2023 09:50
Heh, täällähän onkin ollut romantikkaa ilmassa..)) Itse katson markkina-arvoni niin matalaksi, etten "edes unta nää" nigerialaisprinssistä...
Muutenkin, näinkin isänmaallisena henkilönä, suosin suomalaista ja "vanhassa vara parempi"..))
15.08.2023 09:05
Minulleko, Ano 21.41 ? Tuskin unioni on niin kiinnostunut meistä, että rupeaisi aikeitamme ennakoimaan. Mallioppilas olemme käsittääkseni siellä olleet ja tämä meidän oman median lanseerama rasismikohu on kokonaisuuteen peilaten sittenkin ohimenevä ilmiö.
Perussuomalaisten linja on käsittääkseni (Jussi Halla-aho) se, ettei EU-ero ole nyt mitenkään ajankohtainen. Se on "pitkän tähtäimen tavoite" ja kuka tietää, tuleeko se ajankohtaiseksi lainkaan, kun tulevaisuus, maailman tilanne, ei ole enää ennustettavissa.
Suomen vaikutusvalta unionissa on käsittääkseni niin vähäinen, ettei se juurikaan vaikuta unionin päätäksentekoon. Meidän maakuva - josta nyt ollaan niin huolestuneita - alkaa jo muistuttaa rähmällään oloa. Eikö sen aika ole jo ohi ?
15.08.2023 08:51
Kiitos Ano 12.28 ja Tellukka tuosta infosta. Tuossa sitä pähkäilyä riittäisi ja ellei muuta niin jokaisen olisi pakko nähdä, että töitä on tehty.
Tietysti meidän suvaitsevaiset, oppositio, lukee ohjelmaa punakynä kädessä ja varmasti joka kohtaan löytyy huomautettavaa.
Hyvin on jäänyt mieleen valtiovarainministerinä olleen Jyrki Kataisen linjaus: "ei keneltäkään pois vaan kaikille lisää"...))
Uusi hallitus ainakin näyttäisi tunnistavan realiteetit, kantavan vastuuta.
14.08.2023 19:05
Kuuntelitko sinä puheen, Ano 12.19 ? Vai kuuntelitko mieluummin omia ennakkoluulojasi?..))
14.08.2023 18:13
Samaa mieltä, puhe oli loistava. Ja mikä parasta, nyt tuntui jo löytyneen niitä, joilla oli korvat kuulla.
Aamu TV:ssä puhetta kommentoitiin ja mm Suomen Kuvalehden Vappu Kaarenoja piti sitä "hyvänä". YLE:n Robert Sundman antoi tunnustuksensa puoluejohdon asiallisesta suhtautumisesta mediaan, ainakin häneen..))
Robert Sundman kuvaa itseään toimittajaksi, joka ei piikittele vaan pohdiskelee ja yrittää ymmärtää päätöksentekoa. Eikö sitä tulisi edellyttää kaikilta median edustajilta ?
14.08.2023 09:28
Nimmari jäi puuttumaan tuosta edellisestä...
13.08.2023 11:31
En kai sentään, Ano 10.09..)) Mutta kiinnostusta ja harrastusta riittää ja kun tapaa muitakin kiinnostuneita niin innostuu lisää...))
12.08.2023 17:02
Hyvä kun tarkensitte keskustelua, Anot, kuvaamaan myös tämän päivän todellisuutta.
Kaikki on tosiaan toisin kuin, "vanhaan hyvään aikaan", johon omat muistot ja kokemukset liittyivät, jossa saattoi vielä toimia arkijärjellä ja sydämellä.
Nyt samoihin tehtäviin tarvitaan ammattitaitoa, kouluttautumista ja lakien tuntemusta ja silti tuntuu, etteivät nekään riitä takaamaan koulurauhaa, poistamaan tai edes vähentämään koulukiusaamista tai -väkivaltaa.
Pahasti on "hyvinvoitivaltio" myös pystynyt rampauttamaan meidät tavalliset vanhemmat ja isovanhemmat. Onko meillä enää mitään virkaa ?
Ehkä meille jää vain tuo "asioiden eteenpäin vieminen", mihin Ramoona viittasi.
Aika turhauttavalta vain tuntuu, että viranomaiskoneistoa tarvitaan melkein joka asiaan eikä pelkkänä ihmisenä kelpaa enää mihinkään...))
12.08.2023 14:00
Hyvä sinä, liekko. Eli jokainen, joka kiusaamista näkee, voi siihen puuttua. Ja yksittäisellä teolla voi olla heijastusvaikutus, miten laajalle, sitähän emme tiedä. Näin tahdon ainakin uskoa.
Isompi kuva on kyllä mielestäni karumpi. Siitä voisivat kertoa ammatikasvattajat ja sosiaalipuolen työntekijät, mutta he eivät saa puhua..)) Vaitiolovelvollisuus.
Tilastot tietysti voivat välittää tietoa, mutta eivät tietystikään tavoita kiusatun, väkivallan kohteeksi joutuneen kärsimystä. Ida Rauman kirjakin on minulta lukematta...
12.08.2023 11:10
Eilen löysin metsästä kehnäsieniä ! Kivasti erottui mustikanvarpujen joukosta tuo valkealakkinen tuttu. Pistin kuivuriin. Sanovat, että kuivatuksessa aromit säilyvät paremmin kuin vaikka pakastaessa.
Punikkitateista tein sienikastikkeen, vielä on maistamatta. Silppusin sienet sauvasekoittimella kun sanovat, että sienet sulavat hitaasti suolistossa.
12.08.2023 10:09
Huomenta! Tänään olen määrännyt itselleni lepopäivän..)) Siis metsästä.
Metsä on ehkä sellainen elementti, mihin täytyy lapsesta saakka tottua, muuten se voi jäädä vieraaksi, ja totta, näillä vuosin samoilu siellä asettaa jo kulkemiselle haasteita. Minulla on ollut kävelysauvat matkassa, vaikka ne sitten pakkaavat hukkua metsässä, kun en muista mitä puuta vasten ne asetin nojaamaan..))
Vesi on kyllä minullekin mieluinen elementti, vaikka täällä missä nyt asun, sitä on niukasti, kahdeksan kilometrin päässä olisi mahdollista uida avovedessä, mutta sinnepä ei autoton oikein pääse. Sinilevä ja järvisyyhy ovat ainakin täällä rajoittaneet uimista.
Autollinen tuttu, jonka kanssa vielä vuosi sitten suunniteltiin retkiä lähialueelle, on vuoden aikana menettänyt kiinnostuksensa ideaan, katsoo liikkumisensa olevan liian huonoa eikä intoa riitä itsensä haastamiseen, 82 v.
Samalla tavalla on käynyt meidän rouvakerhon, joka naapurien kanssa innolla aloitettiin.
Ei oikein löytynyt uutta kokoonkutsujaa, minäkin annoin löyhän lupauksen, mutta siihen se jäi niin minulta kuin muiltakin.
Ehkä näin kuuluu ollakin, ainakin minulla, vanhetessa elämänpiiri supistuu ja jää yhä enemmän itsensä varaan, eikä se edes tunnu pahalta. Pieni elämä voi olla täyttä ja merkityksellistä - siis jos saa pitää nykyisin terveyden ja toimintakyvyn - mikä ei tietenkään ole realistista. "Kyllä se tästä vielä huononee", sanoo tuttuni kun tulevaa pohditaan...))
Viimeksi pohditte asumista. Tässä paikassa minäkin olen ajatellut loppuelämäni viettää..))
Talo on vanha, piha iso, mutta apuvoimia löytyy tarvittaessa. Toinen poika asuu lähellä, eikä kaukana asu toinenkaan. Harvoin silti heitä pyydän apuun kun ruuhkavuosia elävät ja haastetta riittää ilman minuakin.
Kesää ja paistetta näyttäisi riittävän vielä tällekin päivälle. Makriina taisi kirjoittaa tuosta ikkunanäkymästä..)) Kyllä se minullekin mukavaa seurattavaa on, pihan vähät tapahtumat. Ei ole aikaakaan kun pihalle sattui harmaahäntäinen (!) kettu. Eipä ole ennen näkynyt. Ihmettä kaikki.
Mukavaa viikonluppua itse kullekin,
demeter1
12.08.2023 09:29
Iltaa ! Onkin mukavasti väkeä ollut paikalla tänään..))
Käväisin taas metsässä. Meni vähän heikommin tänään. Taas jouduin maamehiläisten saartamaksi, mutta nyt pidin varani: en ruvennut huitomaan niitä, vaan pysyin urheasti paikallani. Kyllästyivät ja jättivät minut rauhaan.
Pieni kyynpoikainen lepäili muurahaispesän päällä liikkumattomana. Ihmettelin sitä mutta en mennyt häiritsemään. Tein pienen kierroksen maastossa ja kun tulin takaisin, kyy oli poissa. Outo tapahtuma. Uskomusten mukaan kyy ja muurahainen eivät viihdy yhdessä. Nythän kyy rauhoitettiin, joten eipä ole syytä sitä hätyytellä..))
Täytyy vähän täsmentää tuota omaa nukkumistani. Nukun yleensä viisi tuntia yössä yhtäjaksoisesti, samassa asennossa, unia näkemättä, mutta se ei kyllä minulle riitä.
Päivällä täytyy jatkaa ja illalla saatan vielä nukkua istuvaltani, joten kyllä ne minun unenlahjat ovat tyypillisiä tämän ikäiselle..)) Hyvä kuitenkin, etten tarvitse lääkitystä, kuten monet ikätoverit, täälläkin on mainittu tuo Mirtatsapiini - mieliala/masennuslääke, jota monet ovat saaneet unilääkkeeksi, pienellä annostuksella. Satunnaisesti saatan ottaa Melatoniinia, mutta onneksi sitäkään en juuri tarvitse.
Puuhakkaita olette näissä syksyn askareissa. Itse olen aika harmissani siitä, että käsien nivelrikko vaikeuttaa monia askareita. Minun on turha haaveilla käsitöistä tai mistään muistakaan hienomotoriikkaa vaativista askareista. Leipominenkin oli jo aika avutonta, vaikka siitä muuten tykkäisin.
Aika vähillä vanhuuden vaivoilla olen silti selvinnyt, mutta lähipiirin sairaudet tietysti vaikuttavat, elleivät muuhun niin mielialaan.
Pikkumiehen ensimmäinen koulupäivä oli kuitenkin mennyt hyvin. Vielä illalla oli menossa jalkapalloharjoituksiin...
Hieno sää oli tänään ja hyvää taitaa olla luvassa huomiseksikin. Jospa se tästä..))
demeter1
11.08.2023 19:03
10 / 342