Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Kovasti+se+eilinen+keskustelu+liikkui+aiheesta+toiseen,+mutta+kyllä+se+virkisti,+minua+ainakin.+Ja+kuten+SkillaN+kuittasi,+sopuisastihan+siinä+sanailtiin,+pääosin...Mukavahan+se+on+joskus+pohtia+isompiakin+aiheita,+mutta+kyllä+oma+arki+on+se,+jonka+päälle+kaikki+rakentuu+ja+jos+sen+pystyy+jotenkin+hoitamaan+ja+hallitsemaan+se+on+jo+iso+juttu,+etenkin+korona-aikana+ja+"meidän+iässä"...))+Siihen+yritän+itsekin+pyrkiä+kaikin+tavoin,+myös+lisäämällä+armollisuutta+itseäni+kohtaan.+Täytyy+vain,+ainakin+hetkellisesti,+hyväksyä+ne+rajoitukset,+mitä+tämän+hetkinen+kunto+tuo+tullessaan,+että+parin+kilsan+lenkki+ja+kauppareissu+saattaa+ottaa+voimille,+kun+se+oli+vielä+muutama+kuukausi+sitten+läpihuutojuttu.Näillä+eväin,+parempia+aikoja+odotellen,+ja+kaikille+toivotellen,demeter1
  2. Siinäpä+se,+Paloma.+Tuo+itsekylläinen+ilmapiiri,+joka+minulle+on+jäänyt+päällimmäiseksi+Ruotsista,+sisälsi+sen,+etteivät+ruotsalaiset+ole+erityisen+kiinnostuneita+suomalaisista,+eivätkä+silloin+luonnollisesti+voi+tietää+mitä+me+heistä+ajattelemme..))+Varmasti+suomalaiset+ovat+kohentaneet+julkikuvaansa+niistä+ajoista+kun+itse+Ruotsissa+olin,+siis+60-luvun+puolella.++Silloin+meidän+kirjailijat+Margareta+Keskitalo+ja+Antti+Jalava+kuvasivat+tuota+aikaa+oivallisesti+ja+Asko+Sahlberg+ja+Susanna+Alakoski+täydensivät+kuvaa++2000-luvun+alussa.+Antti+Tuurin+kirja+ruotsinsuomalaisista+ilmestyi+2018.Niiden+ja+tietysti+Ruosissa+asuvien+sukulaisten+kanssa+käydyistä+keskusteluista+olen+tuota+Ruotsi-kuvaani+rakentanut+ja+tietysti+sen+pohjalta+tuo+ruotsalaisten+"onnettomuus"+tarttui+minulle+hyvin+pirtaan..))+Sen+todenperäisyyttä+en+tietenkään+voi+minkään+tutkimustiedon+avulla+todistella+ja+aika+monijulkintainenhan+tuo+sanakin+on.Tuosta+Laineen+ohjelman+katsomisesta+on+niin+pitkä+aika,+etten+muista+siitä+juuri+muuta+kuin+tuon+kohdan,+koska+keskustelimme+siitä+"perhepiirissä"...Ruotsalaisten+hyvästä+itsetunnosta+olen+tietysti+samaa+mieltä,+sen+he+ovat+saaneet+synnyinlahjana,+ei+ole+juuri+tarvinnut+sotia+käydä+eikä+taistella+itsenäisyydestään.++Tuo,+minkä+näet+nationalismina+ja+yltiöisänmaallisuutena+-+suomalaisia+ilmeisesti+tarkoitit+-+on+minusta+täysin+luonnollinen+reaktio+siirryttäessä+"yhtenäiseen+Eurooppaan",+eräänlaista+itsevarjelua+ja+pelkoa+siitä,+että+joudumme+taas+vieraan+vallan+alle,+kuten+olemme+joutuneetkin..))+No.+Nämä+ovat+loputtomia+pohdintoja,+"kehitykselle"+emme+mitään+voi,+mutta+kansallista+identiteettiämme+meidän+ei+mielestäni+pidä+menettää.+Siinä+keskustelussa+tietysti+tuo+mainitsemasi+"Häpeä"-aihekin+sopii+hyvin+tarkastelun+kohteeksi.+Suomalaisuus+ei+ole+häpeä,+sen+hukkaaminen+ja+myyminen+on...Vähän+meni+pitkäksi+tämä+vastaus,+mutta+ehkä+lukija+-+jos+heitä+on+-+..))+jättää+sen+luonnostaan+väliin.+EVVK+=+ei+vois+vähempää+kiinnostaa...))
  3. Niin.+Paloma,+tuo+Laineen+ohjelma+lähti+liikkeelle+juuri+noista+stereotypioista,+niistä+ennenkkokäsityksistä,+mitä+meillä+on+ruotsalaisista.Se+meni+kyllä+syvemmälle+ja+kun+mainitsin+siitä+Ruotsissa+vuodesta+1960+asuneille+sukulaisille,+he+allekirjoittivat+heti+tuon+ruotsalaisten+"onnettomuuden",+minkä+ainakin+itse+katson+olevan+seurausta+liian+helposta+elämästä.+Kun+kaikkea+on,+mikään+ei+tunnu+enää+miltään,+ihan+kuten+itsekin+tuolla+eilen+19.13+kaavailit+-+tosin+meidän+suomalaisten+osalta..))Tuskin+meidän+kannattaa+väitellä+siitä,+kumpi+kansa+on+onnettomampi+tai+onnellisempi+pointtini+yritti+olla+se,+että+meilläkin+hyvinvointi,+tyytyväisyys,+voi+johtaa+tuohon+samaan:+jonkinlaiseen+itsekylläiseen+olotilaan,+jossa+voimme+kyllä+laulaa+duurissa,+mutta+menettää+samalla+kosketuksen+niihin+syviin+pohjavirtoihin,+mitkä+ovat+ominaisia+meille+ihan+jo++oman+historiamme+pohjalta.+Suomalaista+varautuneisuutta,+epäluuloa+ja+melankoliaa+en+vaihtaisi+lasihelmiin,+kevyeen+tuontitavaraan,+koska+kieltämällä+ne,+menetämme+myös+niiden+kääntöpuolen,+kyvyn+kohdata+toinen+ihminen+paljaan+ihmisyyden+tasolla,+sitoutua,+olla+lähimmäinen,+antaa+omastamme...Mietin+vain+sitä,+että+ymmärtääkseni+asutte+Ruotsissa+paikkakunnalla,+jossa+ei+ole+näitä+ongelmia,+mitä+mekin+tiedämme+olevan+Tukholmassa,+Malmössä+tai+vaikka+siellä+Rinkebyssä...Jos+olisit+asunut+siellä+olisivatko+omat+kokemuksesi+erilaiset,+näkisitkö+silloin+ruotsalaisen+yhteiskunnan+sellaisena,+josta+meidänkin+tulisi+ottaa+mallia++?+En+siis+mitenkään+tahdo+mollata+yksittäisiä+ruotsalaisia,+ainoastaan+sitä+ilmapiiriä,+mikä+meille+on+Ruotsista+kokemuksemme+tai+median+kautta+välittynyt.++Minun+lapsuudenperheestä+asui+Ruotsissa+pahaimmillaan+neljä+sisarusta+ja+kenelläkään+meistä+ei+ollut+pahaa+sanottavaa+yhdestäkään+ruotsalaisesta.+Vain+yksi+meistä+Ruotsiin+jäi,+me+muut+palasimme+Suomeen+heti+kun+pääsimme..))Elovena+ei+meistä+lähde+edes+kulumalla.+Etkös+sinäkin+joskus+sanonut+samaa+?
  4. Tuosta+olen+kyllä+paljolti+samaa+mieltä,+Ano+8.49.+Ainakin+siinä+mielessä,+että+osoittelematta+mitenkään+palstaa+tai+toisia+kirjoittajia,+sen+oman+elämän+kaikenpuolinen+esittely+täällä+on+kautta+vuosien+todettu+hyvin+riskaabeliksi,+koska+se+lähes+poikkeuksetta+koetaan+rehvasteluksi+tai+korostuneksi+huomionhakuisuudeksi.Avoimuus+voi+tietysti+olla+luonteenpiirre,+eikä+sitä+periaatteessa+katsota+kieroon,+mutta+jos+se++liittyy++puutteelliseen+itse-+ja/tai+ihmistuntemukseen,+se+kääntyy+itseään+vastaan.+Tyypillistä+täällä+on+tuo+kateuskortin+heittäminen.+Se+on+ihan+tunnistettu+yritys+siirtää++omaa+varjoaan+toisen+kannettaksi,+nähdä+toisessa+se,+minkä+itsessään+kieltää.+Jos+tunnistaa+oman+kateutensa+sen+voi+nähdä+vain+ihmisyyteen+kuuluvana+hetken+tunnetilana,+mikä+ei+sellaisenaan+aiheuta+haittaa+kenellekään.