Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Minusta huumoria on valotettu tuossa aloituksessa niin monipuolisesti, ettei siihen ole oikein mitään lisättävää. Samaa mieltä voi myös olla siitä, että se näytäisi kadonneen tai ainakin vähentyneen yleisessä ilmapiirissä.
    Vai onko sekin muuttunut niin "moni-ilmeiseksi", ettei vanha enää löydä omanlaistaan huumoria monien yrittäjien joukosta ? ..))
    Vähän tuntuu siltä, että viihde ja sen runsas tarjonta on saanut aikaan sen, että ihminen on tosiaan huvittanut itsensä hengiltä, kuten Neil Postaman ennusti jo muutama vuosikymmen sitten ja tullut turraksi, kyvyttömäksi löytämään aitoa iloa, joka taas edellyttäisi myös vastakohdan, surun tuntemista.
    Toinen kirjoittaja otti esille lukutaidon heikentymisen. Kuva on voittanut sanan. Onko viihde voittanut huumorin ? Ne eivät mielestäni ole sama asia.
  2. Kiitos kysymästä, Neeasa. Lonkkani voi hyvin, en aina edes muista, että se on uusittu..))

    On tämä vain hyvää aikaa meillä; vanha saa varaosia tarvittaessa, kymmenen vuoden takuulla..))

    Kiva, että teet näitä arjen aloituksia. Arkihan meillä on kaikilla yhteisenä ja siitä selviäminen voisi olla tämän ajan tärkein haaste, minulle ainakin.

    Olen tosi kiitollinen tästä nykyisestä toimintakyvystäni, vaikka eihän se samanlainen ole joka päivä ja usein sitä varjostaa myös ikätovereiden tilanne. Ellei fyysistä vaivaa ole, henkinen lama näyttäisi olevan melkein sääntönä useimmilla: ei jaksa, ei kiinnosta...
    Mikä neuvoksi ?
    Naapurin aktiiviset rouvat ovat ottaneet asiakseen minunkin aktivoimiseni: paikalliseen eläkeläiskerhoon houkuttelivat ja tuntuu, että nyt menoa on jo liikaakin kun kaksi kirjapiiriäkin on vielä voimassa.
    Pihahommia, noita muidenkin kuvaamia, minäkin yritän toimitella päivittäin. Tänään kävi "uskottu mies", vakiavustajani, kokoamassa trampoliinin - sitä on jo kyselty moneen kertaan.
    Sain myös lupauksen pakukeikasta lapsuudenmaisemiini: kesällä on pakko tyhjentää lapsuudenkoti "arvotavarasta", jättää sinne vain välttämätön varustus kun tuntuu, etten siellä yksinäni "ennätä" olla - kun se auto ja kuski puuttuvat !

    Liian pitkä matka sinne on, nuorilla perheillä, kun muita kesäasumuksia on lähempänä.
    Ei saisi olla liikaa huolehdittavaa näillä vuosin...
    Kauniita kevätpäiviä kaikille,
    demeter1
  3. Minäkään en enää uusinut ajokorttia, 75 täytettyäni. Jälkeenpäin olen kyllä vähän harmitellut sitä, kun on pitänyt opetella tähän autottomuuteen ja olemaan muista riippuvainen asiointireissuilla. Syy tuosta ajokortista luopumiseen oli osin taloudellinen ja osin vastuullinen. Kun näki itsessään reaktionopeuden hidastumisen ja tajusi sen riskit liikenteessä, oli minusta aika luopua autosta ja ajokortista. Tiedän kyllä, ja olen nähnytkin, että paljon huonommin varustautuneita kuskeja näkee liikenteessä, mutta varman päälle on hyvä pelata, mielestäni.
    Olen kyllä käyttänyt taksia aika huolettomasti, mutta talous asettaa reunaehdot sillekin.

    Tuo aloitus, jota minäkin pidin ansiokkaana ja realistisena kuvauksena siitä mitä tulossa on, poiki minustakin hyviä vastauksia. Kuvioon tietysti kuului se pakollinen tylytyskin, josta jäi sellainen vaikutelma, että noinkin realistinen kuvaus kuin aloitus oli, koettiin ikävänä valituslauluna, ainakin joku sen koki..))
    Ellei kahdeksankymppinen ihminen saa valittaa vaivojaan täällä, vertaisten joukossa, niin missä
    sitten ? Etenkin kun tiedetään, että vertaistuki on todettu hyvin toimivaksi tukimuodoksi kaiken ikäisten keskuudessa. Meiltäkö se nyt sitten pitäisi evätä ?

    Tuosta aloituksen aiheesta juttelimmekin juuri pitkäaikaisen tuttuni kanssa, peilasimme omaa elämäämme, mitä se oli ennen ja mitä se on nyt. Apeaksi veti mielen, vaikka me molemmat olemme vielä "terveitä", kuluneita vain. Elämän mielekkyys oli se, mitä punnitsimme, onko meidän elämällä enää merkitystä muille, onko meillä mitään virkaa ?

    Vastausta vaille tuo pohdinta jäi ja päätimme (?) tyytyä siihen, mitä elämä antaa, olla vain kuulolla ja poimia talteen ne pienet ilon aiheet, mitä itse kunkin kohdalle aina tulee - jos ne näkee ja ottaa vastaan. Toinen kirjoittaja, Ano 21.46, niitä jo listasikin..))
  4. Kiva kuulla, että joku muukin on lukenut kirjan, Ano 14.26. Onneksi pienet pojat saivat "uuden äidin" juuri ennen kouluikäänsä.
    Helposti pitää heitäkin kultalusikka suussa syntyneenä. Kuitenkin molemmat pojat tekivivät töitä, siis ihan "kunnon duunia" nuoresta saakka ja Hunter, joka meni nuorena naimisiin asui alkuun ahtaasti, joutui turvautumaan asuntolainaan ja opintolainaan - ihan niinkuin tavallisetkin nuoret.
    Ja näitä tragedioita saattaa sattua kenelle tahansa. Koko maailma tuntee "Kennedyjen kirouksen". Joe Bidenilla ei tosin taida olla edes luurankoja kaapissa: raitis, "uskova", ei mikään naissankari (tiettävästi).
  5. Huh, huh ! Monilukutaito taitaa jäädä ainakin minulta oppimatta...)) (Ano 11.42).

    Onneksi olen omavarainen kirjojen suhteen. Niitä minulla on riittävästi tulevia vuosia ajatellen ja tuskin perinteiset kirjat kirjastoistakaan kokonaan häviävät.

    Nyky-yhteiskunnassa, digipalveluiden käytössä, saattaa tietysti tulla ongelmia, mutta täytyy sitten oppia pyytämään apua omaan selvitymiseen.

    Ketjua lukiessa oli kuitenkin kiva huomata, että lukemisen merkitys tunnistetaan ja - toivon
    mukaan - ehditään ajoissa puuttua tähän vallitsevaan suuntaukseen, joka näkyy lukutaidon heikkenemisenä lasten/nuorten kohdalla.
    Minäkin kuulin tuosta koulun ja kirjastolaitoksen yhteistyöstä. Itsekin tapaan usein kirjastoautolla näitä pieniä asiakkaita ...))

    Omiin lukutottumuksiini lukuviikko ei taida paljon vaikuttaa. Parhaillaan minulla on menossa Hunter Bidenin kirja "Kauniita asioita". Se oli valittu kirjapiirin kuukauden kirjaksi enkä ollut siitä kovin kiinnostunut.
    Hunter Biden on siis Joe Bidenin nuorempi poika, joka loukkaantui auto-onnettomuudessa, jossa hänen äitinsä ja pikkusisarensa menehtyivät. Myös isoveli Beau selvisi onnettomuudesta, mutta kuoli aivosyöpään 2015.
    Hunterin päihdeongelma nousi otsikoihin lähinnä Trumpin esiin nostamana.
    Kirja oli rehellinen ja koskettava ja ainakin minulta se riisui paljon ennakkoluuloja, joita minulla on aina ollut amerikkalaista perheyhteyttä ja sen ilmentymiä kohtaan.

    Tämä kirja oli paitsi kuvaus Bidenien vahvasta perheyhteydestä myös siitä, miten mahdottomastakin voi selvitä toisten ihmisten avulla. "Kun talo palaa, sinne mahtuu koko maailma", sanotaan meilläkin ja Bidenin perheen kohdalla se tuli todistetuksi.
    Myös Joe Bideniä katselen nyt toisin silmin: avarasydäminen, syvästi tunteva ihminen ja hyvä isä, valtiomiestaidot punnitaan varmasti vasta myöhemmin.

    Luin kirjan puoleen väliin yhdeltä istumalta. Jatkan sitä tänään..))
    Hyvää lukuviikkoa !