Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7508

1. Kiitos huolenpidosta, Ano 12.02. Taidat olla oikeassa, mutta "rohkea rokan syö" - eikös sitä niin sanota ?
    Sama toivotus sinulle: mukavaa joulunalusaikaa !
  2. Hil-la @
    Olin lähdössä kerhoon kun aamulla katsahdin tänne. Tyrmistynyt olin ja tietysti pahoillani siitä, että meno senkun pahenee.
    Ei voi millään ymmärtää, mistä tässä kaikessa on kyse. Joku veikkasi joulustressiä. Se nyt lienee selvää, että sinä Hil-la joudut taas syyttömänä puskoroimaan tätä kaaosta.Ja joku vielä kehtaa irvailla ja syyttää huomionhakuisuudesta puhumattakaan kylmäntotuuden kylmäävistä viesteistä ja tivaamisista.
    On helppo sanoa: "älä välitä" niin kauan kun ei itse joudu maalituksen kohteeksi. Vaikka itsensä tietäisi, ikävä viestittely heijastuu kauas, vaikuttaa kaikkien viihtyvyyteen, ellemme ole teflonia.

"Katsellaan ja luetaan" on minustakin hyvä asenne. Tämähän ei ole ensimmäinen kerta kun tilanne tuntuu ajautuneen umpikujaan. Enempää ei kukaan olisi palstarauhan eteen voinut tehdä kuin sinä olet tehnyt - pallo on nyt meillä.

Itse joudun yhä useammin näkemään oman tietämättömyyteni ja taitamattomuuteni myös niissä asioissa missä olen kuvitellut olevani vahvoilla - kuten ihmisten kanssa...))

Paloma tuolla edempänä kirjoitti, että kun täällä tulee turpiin, me samme yleensä muualta niitä hyviä, korvaavia kokemuksia. Jospa täytyy ruveta laskemaan niiden varaan ja ottaa tämä kirjoittelu jonkinlaisena siedätyksenä -meissä on myös tällainen puoli: "kateeelinen, vihamielinen ja rakkaudeton" (kuten joku amerikkaisprofessori meidän kansanluonnetta kuvasi vuosia sitten..)).
    Se nyt ei tietenkään ole koko totuus meistä, eihän ?

Että jospa meillä kaikilla olisi taas näytön paikka? Haluammeko pitää Hil-lan ja Nojatuolin ja yrittää olla ihmisiksi ? Uskon, että jokainen tykönänsä tietää mitä se tarkoittaa.

Illankorvaa, sanoisi Eliaana - ja parempaa huomista,
    demeter1
  3. Aamupäivää ! Mukavaa keskustelua on taas käyty. Minun täytyy oikaista erästä viestiäni kun kerroin pikkumiehen koulussa tapahtuneesta välikohtauksesta. Ei pitäisi kierrättää kuulemaansa, aina on vaarana että lisää siihen omaa tunnelataustaan tai olettamuksiaan.

Tapaus jossa koululle jouduttiin kutsumaan poliisi ja ambulanssi sattui ns Nepsy (=neuropsykiatrinen häiriö)- luokituksen saaneen oppilaan kohdalla, eikä kyseessä ollut luokkahuone vaan koulun iltapäiväkerho, jonne myös erityslapset voivat mennä.

Kun kerroin tapauksesta nuoremmalle pojalle hän oivalsi heti millaisesta lapsesta oli kyse.
    Heille lienee ominaista tunteiden hallinnan vaikeus eikä ole tavatonta, että välillä sattuu näitä raivokohtauksia heidän kohdallaan. Poikani kertoi, että hänen työpaikallaan, "asiakkailla" on usein kypärä päässä heidän oman turvallisuutensa takaamiseksi. Eli heitä yritetään hoitaa, ottaa heidän erityislaatunsa huomioon. Heitä ei luultavasti edes kannata mitata meidän mittareillamme, heidän oma sisäinen maailmansa ei välttämättä avaudu meille.

Oma mieleni ainakin tyyntyi kun kuulin tästä. Jospa maailma ei sittenkään ole niin paha eikä kenenkään tilanne ole toivoton kuin äkkiseltään ajattelisi ? Ja aina on toivoa jos/kun riittää niitä ihmisiä jotka rinnalla tahtovat kulkea, omastaan antaa.

Siitäpä onkin hyvä siirtyä "hyvän tekemiseen", mistä olikin puhetta. Tuli minullekin kiusaus listata sosiaalisen aktiivisuuteni sisältöjä, kun aina jään alakynteen kun puhutaan osaamisesta, pätevyydestä ja suorituksista..))

Monessa olen ollut mukana kuten varmasti jokainen meistä - eiköhän meillä sodan aikana ja heti sodan jälkeen syntyneillä ole kokemusta jaetusta niukkuudesta ja siitä luonnollisesta yhteisöllisyydestä mistä ei silloin numeroa tehty. Kaveria ei jätetty.

Tänä päivänä kun omat osallistumisen reunaehdot ovat kaventuneet jää vaihtoehdoksi usein vain se "lesken ropo", mikä ei juuri ainakaan minun mieltäni ylennä. Ikävää on tietysti myös lukea niistä väärinkäytöksistä, joita tuntuu löytyvän tunnettujenkin toimijoiden keskuudesta.

Perinteisesti olen joulun aikaan tehnyt pieniä lahjoituksia eri tahoille, vain Itämeri saa minulta kuukausilahjoituksen.

Olen myös ajatellut, että ehkä tulisi ruveta arvostamaan myös sitä "näkymätöntä työtä" mitä me ikäihmiset vielä luonnostaan teemme yhteisen hyvän eteen. Eliaana niitä jossakin ketjussa ansiokkaasti listasikin. Me annamme aikaamme, me kulutamme , työllistämme ja ehkä myös välitämme tiettyä vakautta hektisen ajan keskelle.
    Ennen meidän tehtäväksi luettiin myös perinteen siirtäminen jälkipolville, sitä me kaikki pystymme tekemään - ei lannistuta siinä, vaikka vastaanotto ei välttämättä olisi sitä mitä sopisi odottaa...)) Ellei nyt niin joskus myöhemmin ?

Hiljalleen satelee räntää täällä. Onneksi sain eilen tehtyä metsälenkkini ja aamulla jumpattua Sofian kanssa..)) Taisi olla Eliaana joka ynnäsi myös sen säästön minkä yhteiskunta saa jos/kun huolehdimme itsestämme ja selviämme ilman apuja. Ainahan niin ei ole, mutta kai avunkin ottaa levollisemmin vastaan kun on itse tehnyt osansa ?

Hyvää perjantaipäivää kaikille,
    demeter1
  4. Kiitos Paloma sinullekin ansiokkaasta kirjoituksestasi. Sinulla on "kahden maan kansalaisena" tilaisuus tarkastella asioita ainakin kahdesta vinkkelistä - tai kuten tiedämme useammastakin..))
    Lohdutottomalta näyttää minunkin kotikuntani katunäkymä, kirppareita on, pari uneliasta baariyritystä, pizzeria, pari kampaamoa, kuntosali, elintarvikeliikkeitä, apteekki, kirkko ja terveyskeskus...
    Hetkinen! Kun tarkemmin ajattelen, että siellähän on kaikkea mitä ihminen arkeensa tarvitsee kun vielä laskee mukaan vanhusten rivitaloasunnot ja palvelukeskuksen ja työttömien ja mielenterveyskuntoutujien kahvilan puhumattakaan kiireettömästä ilmapiiristä, puhtaasta ilmasta, vehreästä luonnosta ja silmiin katsovista kanssakulkijoista, jotka antavat vieraalle tilaa niin ei kai enempää voi vaatiakaan..))

Olen aikaisemminkin todennut että ellei minulla olisi perhettä ja muita läheisiä täällä voisin hyvin muuttaa kotikuntaani. Sukua, samaa ikäpolvea siellä ei enää ole, pari lapsuudenystävää kuitenkin, jokunen ikääntynyt naapurikin. Mutta siellä on (autio) kotitalo ja tutut maisemat.

Muistan joskus lukeneeni Suomen eri murteita käsittelevän kirjan. Siitä jäi mieleen yleistoteamus: Itä-Suomessa asuvat samaistuvat sukuun, Länsi-Suomessa asuinpaikka ja sen ympäristö painottuu merkityksellisyydessä.

Paljon tärkeitä kysymyksiä esitit pohdittaviksi. Jospa keskustelu niistä jatkuisi: tuttu teema: ne jotka lähtivät, ne jotka jäivät..))
    Voisi vielä lisätä: ne jotka palasivat. Olisi kiva kuulla heistäkin....

Hyvää jatkoa mielenkiintoiselle keskustelulle, itse joudun taas valitettavasti muihin tehtäviin...
    demeter1
  5. Älähän nyt Hil-la: omasta ajattelusta ja ajatusten ilmaisemisestahan se keskustelu syntyy ja siinä voi sitten käydä niin, että jää (lähes) yksin puolustamaan omaa kantaansa...))

Niinhän kävi Kari Suomalaisellekin ja hän vain totesi, että hän on mieluummin yksin oikeassa kuin lauman mukana väärässä..))

Aluepolitiikka on tämän sotesopan vuoksi tainnut nousta päivän puheenaiheeksi ja kun se tasa-arvo nyt on meidänkin tavoite joka alalla, niin miksei tässäkin? Siitäkin huolimatta, että mielestäni ihmiset ovat ja pysyvät epätasa-arvoisina "niin on aina ollut ja niin on aina oleva" (Sinuhe/Waltari).

Siitä olen Hil-lan kanssa yhtä mieltä, että nykyinen asiantila, alueellinen epätasa-arvo on arvovalinta, että Raha on se ylivaltias, joka määrää mitä/missä/milloin ja me olemme sille kuuliaisia, uskomme, että talouskasvu on meidän "onnellisuutemme" tae.

Nuo Hil-lan kuvaamat tosiasiat, joista vähäisin ei ole lasten ja nuorten oirehtiminen, ovat mielestäni jo niin näkyvä merkki metsään menosta, että olisi jo syytä havahtua, yrittää puuttua syihin, eikä vain askarrella seurauksien parissa.

Suurkaupungit ja taajamat eivät ainakaan rikostilastojen valossa ole ihanteellisia asuinalueita, jos "joukossa tyhmyys tiivistyy" - siinä tiivistyy paljon muutakin ja markkinatalouden sisäänrakennettu keskinäinen kilpailu ei ole omiaan lisäämään yhteisvastuuta, solidaarisuutta eikä empatiaa.

Aiheesta täälläkin virinnyt keskustelu oli minustakin avartavaa, vaikka tässä elämänvaiheessa en ainakaan itse enää jaksa/viitsi aktiivisesti osallistua alue- enkä muuhunkaan politiikkaan.
    Oman kannan, oman mielipiteen ilmaisu asioista on kai kuitenkin meidän jokaisen oikeus, ellei suorastaan velvollisuus ja mistä me lopulta tiedämme miten paljon se kokonaisuuteen vaikuttaa - tai ei vaikuta..))

Kun luin viimeaikaisia Hesareita, niistä löytyi mielenkiintoisia artikkeleita mm Kiinasta ja Japanista, niiden talouden noususta ja laskusta. Minusta merkit näkyvät jo meilläkin, helppo yhtyä Hil-lan ennustukseen jonkinlaisesta romahduksesta - arkijärki ja eletty elämä lopulta kertovat meille missä mennään, jos vaan tahdomme tuota hiljaista puhetta kuulla.

Kiitos Hil-la ajatuksistasi ja kiitos kaikille kantaaottavista kirjoituksista, niistä jäi paljon "käteen", niistä sai uskonvahvistusta siihen, että meissä on "potentiaalia", voimavaroja. Vaikka ne eivät näkyisi, ne tuntuvat, "lisänä rikka rokassa" - näin tahdon uskoa..))

Hyvää pakkaspäivää kaikille,
    demeter1
  6. Aamupäivää ! Itsekin olen taas miettinyt omaa motiiviani kirjoittaa täällä - tai kirjoittaa ylipäänsä. "Kaikki on jo niin puitu" kirjoitti Eeva Kilpikin runossaan, mutta ei hänkään kirjoittelua osannut lopettaa..))
    Nuori Pentti Saarikoski - ja varmasti moni muukin hänen jälkeensä - on sanonut, että kirjoittaminen on tapa vahvistaa omaa identiteettiään. Tuon allekirjoitan. Kun oma mieli tuntuu jatkuvasti laukkaavaan, poukkoilevan sinne tänne, kirjoittaminen pysäyttää tai ainakin hidastaa sen liikettä ja auttaa jäsentämään omaa ajattelua ja tietysti pysymään myös paremmin kartalla tässä yhä kaoottisemmaksi käyvässä maailmassa ja - ajassa.

Voisihan samaa tietysti tapahtua "livessäkin" tuttujen kesken, mutta se on työläämpää: pitäisi lähteä jonnekin, sovitella aikatauluja ja tietysti valmistella itsensä sopivaan kuosiin. Helpompaa on istahtaa koneelle ja antaa palaa..))

Live-kohtaamiset ovat tietysti omalla tavallaan antoisampia, samoin yksityinen kirjeenvaihto, mitä vielä itse harrastan. Niissä välttyy yleensä väärinymmärrykseltä, kilpailultakin (mikä tunnetusti aiheuttaa kateutta, eripuraa ja maalitusta). Live-kohtaamisista taas saattaa puuttua yllätysmomentti, uutuudenviehätys. Molempi parempi.

Pari kertaa on minunkin henkilöni täällä viesteissä vilahdellut, mainittu palstadraaman osapuolenakin. Korppis, tunnettuna "tunnistajana" ja "uutisoijana" kertoi minun kirjoittelevan Anona. Valeuutinen ! (Häneltä, jota ei kuulemma ole koskaan saatu valheesta kiinni..))
    En edelleenkään kirjoita Anona, mutta en aina jaksa kirjoittaa rekattunakaan teknisten syiden vuoksi. Allekirjoitus on kuitenkin aina mukana.
    Saattoihan tuo "uutinen" liittyä uuteen mustamaalaamiskampanjaan, mikä nähdäkseni alkoi vuolaalla todistelulla epäluotettavuudestani. Perusteluja ei tietenkään koskaan esitetä ja olisi aika typerää yrittää todistella omasta puolestaan..)) Kuten joku täällä kirjoitti: mukana olijat tekevät omat johtopäätöksensä toisista kirjoittajista.

Nuorisorikollisuudesta oltiin huolissaan. Sopii varmasti ollakin. Kyläkerhossa kuulin meidänkin asuinyhteisössä tapahtuneista rikkomuksista ja häiriköinneistä. Niinkuin usein on, media ja uutisointi antaa siitä oman kuvansa, me sen keskellä elävät emme välttämättä sitä tunnista - vai tunnusta ?

Sen verran varovaiseksi olen kuitenkin tullut, etten juuri enää harrasta iltamenoja - juna-asemat ovat tunnetusti levottomia missä tahansa.

Suppilovahverot on nyt kerätty - pari mökkireissua tehtiin eri kokoonpanoissa ja kuivuri on pyörinyt ahkerasti. Poutapäivän kunniaksi pidän nyt vapaapäivän ja toivotan kaikille
    mukavaa perjantaipäivää ja tulevaa viikonloppua.
    demeter1
  7. Minusta on kiva herätä "aamulla varhain", 6-7 on ehkä minulle soveliain aika, senjälkeinen herääminen tuntuu kuin olisi menettänyt jotakin tärkeätä: "aamuhetki kullan kallis" - niinköhän se on ?

Eilen juttelin tuttuni kanssa - hänen, jolle "tyttöystävä" oli tarjonnut masennusdiagnoosia, hän kertoi välillä heräävänsä vasta puolen päivän aikaa, eikä pitänyt sitä minään.
    Meillähän on toki kaikilla "lupa" herätä milloin tahdomme, valvoa jos valvotuttaa ja ottaa vaikka niitä päivätorkkuja.
    Itse en niihin oikein halua tottua, etenkin kun sanotaan niiden verottavan yöunta.
    Illanvirkku taidan kuitenkin luonteeltani olla: iltayön tunnit tarjoavat omanlaisensa rauhantilan kun hyörinä ympärillä on laantunut. Näin ainakin täällä omassa lintukodossani, minne liikenteen äänet eikä yöelämä häiritsevästi kuulu.

Sofian kotijumppa notkisti mukavasti jäseniä, mutta ei juuri innostanut tarttumaan arjen askareisiin, eilen niitä taas päässäni pyörittelin, listasinkin, mutta saa nähdä tottelenko nyt itseäni vai keskitynkö vain " nauttimaan elämästä" kuten kunnon kansalaisen kuuluu tehdä..))
    Niin syrjäytynyt olen, etten edes TTK-ohjelmaa ole seurannut, enkä Elämäni biisiä, enkä Vain elämää ja mitä muita ohjelmia minunkin tutut katselevat, niistä tietävät ja osaavat jotakin sanoakin.
    Minulla on vain La Promesa ja joitakin asiaohjelmia satunnaisesti - niin ja elokuvia tietty.
    Niissä on vain ikävää se, että hyvät elokuvat kierrätetään eri kanavilla ja niin tiheään että jopa näinkin muistamaton muistaa ne nähneensä..))
    Meidän kerho-ohjaaja ei katso telkkaria lainkaan, eikä ole mielestään menettänyt mitään, seuraa kyllä lehtiä ja uutisia sieltä.

Vaikka en kovasti hehkuta digimaailman ihanuutta, olen silti tyytyväinen siitä miten hyvin se kuitenkin palvelee tiedonsaannissa: reittiopas, on minulla autottomalla ahkerasti käytössä, muutakin asiointia se helpottaa merkittävästi, samoin arkista uteliaisuutta: eilenkin mietin, Valamoon liittyen, mikä on veljestön koko, munkkien määrä tällä hetkellä.
    Yllättäen (?) se on lähes kaksinkertaistunut vakiintuneesta kymmenen munkin määrästä, 19-20 heitä on tällä hetkellä.

Vielä on poutaa, joten sinne metsäkirkkooni ajattelin lähteä.
    Leppoisaa alkuviikkoa kaikille,
    demeter1

P.s. Perunalettuja en olekaan keksinyt tehdä, itse teen muusintähteistä perunarieskoja,
    hyviä nekin ovat.
    Täällä on välillä ivailtu näistä ruoka-aiheista. Minusta ne ovat kivoja, niistä otan paremmin kopin kuin yleisestä reseptitarjonnasta - siinähän voi jakaa oman makuelämyksensä toisen (tutun?) kanssa..))