Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Meidän kirjapiirissä oli käsittelyssä Antti Malisen ja Tuomo Tammisen teos: Jälleenrakentajien lapset. Se kyllä osoitti todeksi kaiken tuon, mitä artikkelissakin on todettu, Ano 14.26: sodalla on pitkä varjo ja myös me sodan jälkeen syntyneet saatamme olla sodan vaurioittamia.
    Eikä ollut tajolla minkäänlaista traumaterapiaa. Viina taisi olla ainoa itsehoitolääke silloin ?
  2. 50000 ei kuulosta paljolta, ainakaan (lähes) unettoman yön jälkeen..)) Ainakin minulla mielensisältö on vilkkaimmillaan juuri silloin, kun portinvartijat ovat vapaalla.
    Eli päiväsaikaan on helpompi ohjailla liikennettä omassa päässä, painaa jarruakin.

    Viime yö oli siitä loistava esimerkki. Viikko oli ollut tapahtumarikas ja tutut rutiinit saivat väistyä. Kun vielä illalla katsoin Sofien valinnan, se oli selvästi liikaa. Olin tietysti nähnyt elokuvan aikaisemminkin, mutta silti " se meni tunteisiin" - kuten nykyisin sanotaan. Kun päähenkilö joutui valitsemaan kumman kahdesta pienestä lapsestaan antaa tuhottavaksi, voi kuvitella, että pahempaa ei äidille voi tapahtua.

    Kun vielä samanaikaisesti Putinista on annettu pidätysmääräys 16 000 ukrainalaislapsen kaappauksesta, ei voi edes todeta, että onneksi tuollaista ei enää tapahdu.

    Päähenkilöiden kaksoisitsemurhan jälkeen kolmas päähenkilö, heidän ystävänsä, koki kuitenkin mielestäni katharsiksen, tunnepohjaisen vapautumisen ja hyväksymisen ystäviensä ratkaisun kohdalla.

    Tahdon yleisemminkin uskoa, että vapautuminen ylivoimaisesta kuormasta on mahdollinen silloin kun ihminen laskee aseensa, myöntää avuttomuutensa ja suostuu siihen prosessiin, millä oma psyyke pyrkii tasapainon palauttamiseen.

    Makriina muistutti meitä talvisodan päättymisen ajankohdasta. Vaikka sodalla oli uhrinsa, sittenkin moni siitä selvisi ja pystyi jatkamaan elämäänsä, rakentamaan uutta.
    Sauli Niinistö nosti puheessaan esille sen, miten koko maailma on pystynyt yhdistämään voimansa Ukrainan auttamiseksi. Hyvän ja pahan taistelussa hyvä taitaa sittenkin voittaa...
  3. Rehellinen puolue ja rehellinen ehdokas ? Mutta silloinhan voisin valita kenet tahansa..))
    Vai mainostaako joku itseään epärehellisenä ?
    Olin maalla katselemassa ja kuuntelemassa vaaliehdokkaita kun piti odottaa bussia. Vaikka jalkautumista pidetään hyvänä, minua ehdokkaat eivät oikein vakuuttaneet: joku valitti kun joutuu seisoskelemaan tuntikaupalla tyhjän panttina, kokeintaan jakamassa karkkeja, kahvia/mehua ja mitä kukin tahtoi tarjota. Jos keskustelua syntyy, se syntyy pohjalta: mitä ehdokkaalla on tarjolla juuri minulle (!).
    Toinen vaihtoehto tuntui olevan ehdokkaan monologi ja puolueohjelman esittely.
    Liberaalien nuori ehdokas oli kyllä vuorovaikutukseen kykenevä, mutta kun hän oli arvoliberaali ja minä arvokonservatiivi totesimme vain, että samaan me pyritään, yritetään eri tavoista huolimatta kunnioittaa toisiamme..))

    Niin, että kun tiedän ketä äänestän, minulle riitti. Vaalikoneellakin kävin, mutta ei natsannut. On se niin vaikeata kun on persumielinen vihervassari, joka kuntavaaleissa äänesti kristillisiä..))
  4. Minkälaista "sisäistä puhetta" käyt itsesi kanssa, kysyy aloittaja.
    Minulla on (edelleen) aika ankara yliminä, vaikka olen sentään jo oppinut tuota Ramoonan mainitsemaa armollisuuttakin.
    Aika ajoin kysyn, vaadinko itseltäni liikaa vai liian vähän, etenkin nyt on korona tuntuu pysyvän jotenkin hallinnassa ja oma toimintakyky näyttäisi olla entisenlainen tuon lonkkaoperaation jälkeen. Eli tuo eettinen imperatiivi määrittää edelleen aika paljon osallistumistani, kun en oikein osaa keskittyä vain omaan olooni. Voiko kukaan muukaan?
    Tässä maailmantilanteessa.

    Luin vuosia sitten Joachim Bodamerin kirjan (1966) "Ihminen vailla minuutta". Siinä jo ennakoitiin tätä informaatioähkyä ja sitä, miten se vaikuttaa meihin. Bodamer suositteli yhdeksi lääkkeeksi ajoittaista sivilisaatioaskeesia. Täälläkin moni kirjoittaja on kertonut harrastavansa sitä, ainakin aika ajoin.

    Eliaana kirjoitti näistä ihmisen mielenliikkeistä, että ajatukset vaikuttavat tunteisiin ja tunteet taas koko olemukseen, kun ihminen on se "psykofyysinen kokonaisuus" - eikös se niin ollut ?
    Minulla se vain pakkaa olla niin, että tunne tulee ensin ja monessa tilanteessa on täysi työ saada tunne hallintaan, ettei se sumenna ajattelua..)) Onneksi ikä on hillinnyt myös tunteiden voimaa ja se on tehnyt mahdolliseksi tuon riittävän etäisyyden saamisen ja säilyttämisen hankalissa tilanteissa.
    Minulla muuten taitaa olla siinä "lukemattomien" kirjojen pinossa Ethan Krossin kirja "Sisäinen hälinä". Taitaa olla samasta aiheesta kyse. Palomakin joskus taisi kirjasta mainita, siteeratakin joitakin kohtia.
    demeter1
  5. Kuulin kutsusi, Ano 19.51/9.3..)) Meillä rekatuilla on se etu puolellellamme, että saamme aina tietää, koska meidät nimeltä mainitaan, hyvässä ja pahassa..))

    Kestoaihe taitaa olla tämä palstan tilan havainnointi. Ehkä se on tätä itseohjautuvuutta ja tilannekatsaus on välistä hyvinkin paikallaan. Ei kai sen aina riidan haastamista tarvitse olla, jospa se vain on sitä kissan nostamista pöydälle ?

    Olen ennenkin katsonut, että SkillaNin nojatuolin häviäminen heijastuu laajemmaltikin, koska ainakin minulle se edusti tiettyä jatkuvuutta ja eikö se ole sittenkin arvo meidän jatkuvaa muutosta suosivassa kultuurissa ?

    Voihan sitä tietysti osallistua keskusteluun kertaluontoisestikin ja sanoa sanottavansa ja ehkä se on näillä alustoilla juuri se "oikea tapa" olla mukana, kun kuitenkin usein kuullaan tuota mielipidettä, ettei palstaa pidä ottaa vakavasti. Minusta siinä kuitenkin menetetään mahdollisuus vertaistukeen, mitä tällainen ikääntyneiden palsta voisi parhaimmillaan tarjota,
    vaikka kyllähän täällä on lukemastani päätelleen ollut hyvinkin pyrkimystä virittää sen tyyppistä keskustelua, itse olen vain aika jähmeä asettumaan sellaiseen ilmapiiriin, josta puuttuu jatkuvuus. Kiitos kuitenkin niille ahkerille kirjoittajille, jotka tunnistettavina - anteeksi vain anot..)) - jatkavat ja pitävät yllä keskustelua.
    Enkä nyt taaskaan tahdo asettaa Anoja toisarvoisiksi, mutta tosiasia taitaa olla, että heidän valinnastaan johtuen tuo jatkuvuus ei samalla tavalla toteudu heidän kanssaan.

    Ja kuten sanottu, ei sen vertaisuuden, vertaistuen, tarvitse olla etukäteen määriteltyä, jokainen tietää että joskus oikeaan aikaan sanonut oikeat sanat, tulivat ne keneltä tahansa, voivat rakentaa ja kantaa meitä.
    demeter1