Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Kiitos vain terveisistä, minua muistaneet..)) Minäkin olen muistanut teitä, ja ennen muuta SkillaNia ja oikeastaan odotellut, josko hän tulisi vielä takaisin ja jatkuisi se leppoisa, kodikas henki, minkä hän tänne pystyi luomaan ja mikä ainakin minulle oli aamujeni ilo, antoi luottamusta ja intoa uuteen päivään.

    Onneksi tuttuja kirjoittajia on vielä jäljellä ja sellaista kirjoittelua, joka ei selvästikään aiheuta ärsyyntymistä - ainakaan vielä..)). Niin että kiitos vain teille panoksestanne kuten myös Anoille, heille, jotka ovat samalla asialla: tahtovat, että kirjoittelu täällä jatkuisi (riittävän) sopuisassa hengessä.
    Tulikohan taas "mielisteltyä" ?..))
    Joku mielistelystä tekikin analyysiä, kyseli motiivia, siis miksi joku mielistelee ?
    Itse en puhuisi mielistelystä vaan ystävällisestä asenteesta, joka saattaa olla jollekulle luontaista tai sitten vain selviytymisstrategia tai molempia.

    Eli motiivi voisi olla se että tahtoo tulla toimeen toisten ihmisten kanssa .
    Väitän, että avoimuus ja kiinnostus muita kohtaan tekee sen helpommaksi kuin tylytys, ennakkoluuloisuus ja oikeassa olemisen halu.

    Totta kai tuo "toimeen tuleminen" vaatii usein sitä, että jättää asioita huomiotta, eikä ärhäkästi puutu siihen, mistä toinen on eri mieltä tai hän toimii toisin kuin itse toimisi.
    Jos tämä on "epäluotettavuutta" niin sitten on. Minusta se on vain ymmärrystä siitä, että ihmiset ovat erilaisia kuin itse on, eikä minun "totuuteni" ole toisen totuus.

    Tuosta aloituksesta vielä sen verran, että mielestäni tuota vastakkainasettelua on täällä ollut aina ja myös niitä, jotka yrittävät siihen puuttua, oikeutetustikin. Itse en jaksa, koska katson, että hyvin harvoin, jos koskaan, ihmiset asettavat oman näkemyksensä kyseenalaiseksi, ainakaan heti ja "julkisesti"...))
    Eli omat vaihtoehtoni ovat ne, että joko hyväksyn - tai ainakin siedän - vallitsevan tilanteen tai lopetan kirjoittelun.

    Totta kai suren ja kaipaan niitä kirjoittajia, jotka ovat tulleet tutuiksi ja joita on mielestäni täällä kaltoin kohdeltu. Käsittääkseni heitä ei ole täältä pois tahdottu vaan heistä on vain yritetty tehdä omien toiveitten ja tarpeitten palvelijoita. Siihen taas ei juuri kukaan itseään kunnioittava ihminen pitkään päälle suostu.
    Eikös tuolla jo vaadittu rekatuilta oman kuvan laittamista profiiliin ?..)) Että saataisi lisää ruodittavaa ?..))
    Anonyymiys on hyväksyttävää ja anonyyjejähän me rekatutkin olemme. Syytetään omien (ja läheisten) asioiden vuotamisesta tänne, ja samaan aikaan vaaditaan lisää tunnistettavuutta..)) Aloituksiakin vaaditaan tekemään ja toisaalla kielletään
    kielletään osallistumasta Anonyymien keskusteluun. Mitenkähän monelle mutkalle sitä pitäisi taipua, että kelpaisi ?..))

    Mahdollisimman mukavaa sunnuntaipäivää kuitenkin kaikille,
    demeter1
  2. Myötähäpeää taidan eniten tuntea kun mietin tuota sinun kohteluasi täällä, Makriina. Kunnioitusta on kai turha peräänkuuluttaa, se on ollut katoava luonnonvara jo pitkään, mutta ihmettelen silti tätä joukkoa - jos ovat meidän ikäisiä - ja sitä intoa, millä näihin mollausketjuihin mennään mukaan, toimitaan juuri noin kuin kuvasit.

    Ei paljon auta, vaikka näkee pelin hengen kun se on kuitenkin menetetty, ollaan hävitty "sota" kirjoitusrauhan saavuttamiseksi, kun toiveetkin koetaan määräyksinä ja niiden esittäjät päällepäsmäreinä..))

    Vai pitäisköhän ottaa käyttöön saattohoidossa käytetty ohjeistus: "kun mitään ei ole tehtävissä, on vielä paljon tehtävissä" ? Näkis vaan ! ..))

    Pettymystä tässä tietysti itsekin tuntee kun muistelee tuota alkuaikaa: kun me ali-ikäiset tulimme tänne, meidät huolittiin joukkoon ja löytyi ilmapiiri, jossa viihtyi. sai oppia tuntemaan uutta väkeä ja jatkaa tarinointia heidän kanssaan. Näin siis oloni itse koin.

    Eihän siinä tietysti pitkään mennyt, kun se tuttu maalitus, stalkkaus ja nokittelu alkoi, mutta kuten on todettu, marginaalisena ilmiönä se vielä menee, mutta silloin kun siitä tulee jo talontapa, kuten nyt näyttää käyneen, niin kuka jaksaa ?

    Nähtäväksi jää. Silti jaksan toivoa, että tutuksi tulleet kirjoittajat pysyisivät mukana, saisi kuulla heistä. Enkä tietenkään väheksy (rauhantahtoisten) Anojen panosta, yhtä tärkeitä he ovat, vaikka ainakin itselleni tärkeä jatkuvuuden kokemus jää heidän kanssaan puuttumaan.

    Hyvää vuodenjatkoa kuitenkin sinulle Makriina ja kaikille muillekin,
    demeter1
  3. Miten hieno kuvaus yhteisöllisyydestä ja lähimmäisyydestä, Ramoona ! Sodanjälkeisessä Suomessa niitä vielä löytyi. Oltiin tasa-arvoisia, jaettiin niukkuutta, tarvittiin jokaisen panosta yhteisen hyvän rakentamisessa.
    Keskinäistä kilpailua paremmuudesta ei ollut, ainakaan minun muistoissani. Jos joku sattui ylvästelemään omilla taidoillaan, häntä pidettiin "vähän outona", hänelle taidettiin naureskellakin takanapäin.
    Muistelimme myös, meidän isovanhempien kesken, että vaikka meillä ei lapsena ollut nykyisen kaltaisia virikkeitä eikä maksullisia elämyksiä tarjolla, meillä ei ollut koskaan tylsää, mitä nykylapset helposti valittavat, jos tavara- tai elämystarjonta tökkii...))

    Minäkin olen yrittänyt tuota samaa yhteisöllisyyden henkeä varjella olemalla mukana erilaisissa yleishyödyllisissä hankkeissa. Niitähän riittää. Diakoniatyö on ollut helppo valinta: toimipiste lähellä, vapaus valita itselle sopiva työmuoto. Vahvaa tunnustuksellisuutta ei vaadita, eikä byrokratia ole niin raskas kuin jossakin muualla.

    Korona tyrehdytti ikävästi noitakin toimintoja ja tuntuu, että ne hakevat taas muotoaan ja tekijöitään. Tarve on tietysti suunnaton, mutta kysyntä ja tarjonta eivät tunnetusti aina kohtaa... Voi myös käydä niin kuin meidän Itä-Helsingin rouva jossakin ketjussa kuvasi: joutuu hyväksikäytetyksi...
    Tuo vaihtotalous sensijaan on mainio idea ja se taitaa toimiakin aika hyvin kun nämä uudet viestimet palvelevat sen toteuttamisessa.

    Ja auttamishalua ihmisillä kuitenkin tuntuu olevan, se on nähty, ja niin kauan kuin sitä on, emme ole hukassa. Yhdessä olemme enemmän, ihminen on ihmisen toivo...
  4. Kun ketjussa oli välillä hiljaista, SkillaN, uskoin, että aistit silti hiljaisuudesta sen hyvän tahdon ja kannustuksen hengen, mitä ainakin minulta löytyy tätä ketjua kohtaan, vaikka en aina tänne kirjoittaisikaan. Uskon etten olen ainoa, joka näin kokee..))

    Nytkin rupattelu kulkee hyvässä hengessä. Vai saako omasta havainnostaan kertoa ?
    Varovaiseksi tulee, kun on oppinut, miten helposti tuo tahaton tai tahallinen väärintulkinta tapahtuu.
    Minustakin on todella mukava, että Mkr kirjoittaa taas tänne. Hänessä on sellaista auktoriteettia, mitä ei voi korvata.
    Ramoona kertoi tuosta ystävän menetyksestä. Liippasi läheltä minuakin ja varmasti montaa muutakin. Suruviestejä tulee tämän tästä ja jokainen niistä vaatii oman suremisensa, näin ainakin minulla.
    Surua - vai onko se huolta ? - aiheuttavat myös nämä ikätoverit, jotka eivät enää löydä elämästä mitään kiinnostavaa. Jotenkin tahtoisi heitäkin kannatella, mutta aina ei voima - eikä taitokaan - riitä siihen. Vai vaatiiko siinä itseltään liikaa ?
    Kälyni kertoi naapuristaan, jolla oli diagnosoitu syvä masennus. Käly tunsi itsensä voimattomaksi, kun ne tavalliset piristämisyritykset eivät onnistuneet. Onneksi tämä naapuri sanoi itse, että hänelle riittää kun saa olla hetken toisen ihmisen seurassa, ei tarvitse edes puhua. Läsnäolo on arvokasta, vaikka sitä ei ehkä aina osata arvostaa.

    Liekko ja Eliaana ovat onnekkaita, saavat ja osaavat olla hiljaisuudessa, itsensä kanssa.
    Kaikki eivät osaa, eivätkä viihdy.
    Takavuosina puhuttiinkin tuosta: että ihmiset eivät enää kestä hiljaisuutta. Vanhin velikin kertoi aktiivivuosistaan, että kun hän oli lapsuudenkodissa yötä, hänen oli pakko laittaa vanhanajan herätyskello tikittämään, että tuli edes jotakin ääntä..)) Nyt saattaa jo olla toisin, kun ikää on tullut lisää.
    Minulle hiljaisuus on elinehto, on aina ollut, vaikka olenkin aina ollut ihmisistä kiinnostunut. Kai se keskitie: seuraa ja hiljaisuutta sopii useimmille meistä.
    Ja kirjoittelu, tännekin, oikeastaan sisältää nuo molemmat. Jonkinlainen etuoikeus tämäkin on, senhän toinen kirjoittaja jo tuolla totesikin...

    Hyvää vuoden 2023 ensimmäistä päivää !
    demeter1