Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
6837
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Vastaus taisi olla minulle. En huomannut eilen.
Vai noin persut ajattelevat ja minäkin, vaikken persu olisikaan..))
On se hyvä, että on teitä, jotka pysyvät valppaana, pääsevät toisten pään sisälle ja paljastavat missä persu kulloinkin luuraa..))
No. Ihan ystävällisessä hengessähän kirjoitit, ei siinä mitään. Ehkä ei kannata sanoa:
jatka samalla linjalla, kun teet sen kuitenkin..))
27.11.2022 10:29
Hyvä kysymys, Ano 18.53 ja samaa mieltä olen. Ainakaan minun tuntemani introvertit eivät ole ihmisvihaajia, näkijöitä ja syvällisesti ajattelevia pikemminkin.
26.11.2022 19:09
Minä arvostan Mazzarellassa rehellisyyttä, Ano 11.16, joskin tuo tietty piittaamattomuus ilmastomuutoksesta vähän hämmästytti ja myös sen perustelu. Hän katsoi, että kun hän matkustaa matkailijana, ei turistina, ja kertoo matkoistaan kirjoissaan, se antaa hänelle synnninpäästön ja meille lisää valistusta..))
Minulla oli myös se käsitys, että häntä arvostetaan kirjailijana, tai ainakin luetaan, mutta enpä ole myyntilukija seuraillut.
Erään hänen oppilaansa tunsin ja häntä hämmästytti kirjoissa se avoimuus ja rohkeus millä hän kirjoittaa. Opettajana oli kuulemma erilainen, silmiinpistävän arka, ainakin tämän opiskelijan mielestä...
Tuohan ei tietenkään ole harvinaista, arkojahan ovat monet meidän esiintyvät taiteilijatkin, oman kertomansa mukaan...
26.11.2022 18:44
Makuasioista ei voi kiistellä, opetettiin ennen vanhaan, Ano 18.07. Ja ihan oikeassa olet: kuka vain voi painattaa kirjoja omalla kustannuksellaan.
Kuka vain ei mielestäni kuitenkaan jaksa sitä urakkaa kaikkine vaiheineen mitä kirjan tekeminen myyntikuntoon teettää. Ainakaan minä en jaksaisi.
Kustannuspolitiikka taitaa tänä päivänä olla niin monimutkainen, ettei siitä kokematon -kuten minä - osaa sanoa oikein mitään.
Tuntuma on, että raha ratkaisee sielläkin, ei se onko kirja "hyvä" tai "huono". Ja lukijahan sen viime kädessä ratkaisee ja meitä nyt on moneksi.
26.11.2022 18:19
Heh, Liekko, minäkään en tunnista itsessäni kateutta, ehkä hetkittäin joskus, mutta jos joku on minua lahjakkaampi, sehän on vain lisä minullekin, voin oppia häneltä ja kyllä meitä taviksiakin tarvitaan, ellei muuten niin osana sitä yhteistä verkostoa, jossa me kaikki olemme mukana, kuka milläkin panoksella.
Sinähän olet hyvä kirjoittaja: selkeäsanainen, olennaiseen keskittyvä. Uskon että olet moni on kokenut sinut sanoin. Olen oikein iloinen, että sinä ja maissii olette tulleet kirjoittamaan tänne. Kahdestaan - taisi Eliaanakin kirjoittaa silloin70 :lla - yrititte pitää persukeskustelua siellä aisoissa, itse en jaksanut, vaan pakenin tänne.
Näin se menee: kyllä täältäkin voi saada virtuaaliystäviä, löytää samanhenkistä seuraa ja voi myös valita, millä intensiteetillä osallistuu. Ei tarvitse "sitoutua" enempää kuin tahtoo..))
Jatka ihmeessä kirjoittelua, tännekin. Olen ymmärtänyt että sinut on otettu hyvin vastaan täällä..
demeter1
26.11.2022 17:41
Taisin jo vastata tuohon eliittiasiaan, Ano 15.36. klo 15.33. Eli en tiedä, ulkona kuin lumiukko..))
26.11.2022 15:46
Hyvä että otit esille tuon Spoon river antologian, maissii, monesti on tehnyt mieli siihen viitata, mutta ei ole tuntunut oikein "sopivalta", ehkä juuri tuosta mainitsemastasi syystä, tuntuu kuin kuolema kuitenkin olisi tabu tai niin yksityinen, että siitä sovi keskustella tällä "yleisellä, kaikille avoimella palstalla"...
Mutta virkistävä puheenvuoro sinulla, maissii.
26.11.2022 15:42
Itse käytän sanoja ja käsitteitä aika huolettomasti Anot 14.55. ja 14.59 enkä pane pahakseni jos minua oikaistaan.
En tosin vanno, että jatkossa parannan tapani kun ajattelen, että me ollaan taviksia ja ymmärretään toisiamme - tai sitten emme.)). Isoa vahinkoa ei kuitenkaan taida tulla, vaikka viesti jäisi ymmärtämättäkin...))
26.11.2022 15:33
Iltapäivää ! Eilinen "rettelöinti" tuntui minulle niin lannistavalta, että päätin jättää pitkän (!) viestini lähettämättä. Tuskin siinä mitään menetettiin. Ehkä vain säästyi palstatilaa, sen 5000 merkin verran..)) Näin minäkin uskon, että botti oli asialla. Suulaan on vain vaikea tietää koska raja tulee vastaan ja näinhän se tuli selväksi.
Onneksi SkillaN kommentoi tuota Paloman tilannetta. Myös Ano 13.50, ja ehkä vielä joku muukin tunsi tarvetta ottaa tuo maalitus puheeksi.
Paloma osaa kyllä itse vastata maalittajille, harmi vain, että vastapuolen asenteet tuntuvat kiveen hakatuilta, samat muistukset, samat naljailut toistuvat vuodesta toiseen.
Näinhän me toisiamme rohkaisemme: älä välitä, älä vastaa. Kiusaamistapauksissa opetetaan kuitenkin toisin: ellei puutu, hyväksyy tilanteen. Jos joku kutsuu valehtelijaksi - tai rasistiksi..)) - sekö pitää ohittaa, kun tietää miten helposti täällä leimautuu syyttäkin ja miten hanakasti kielteinen kritiikki tarttuu, vetää imuunsa, kärpäsestä tehdään härkänen ?
Minäkin jaksan uskoa, että suurin osa meistä näkee pelin hengen, mutta päättää olla puuttumatta kun pelkää vain pahentavansa tilannetta. Eskaloitumista varotaan sodankäynnissäkin..))
Eipä taida meillä olla sitä viisastenkiveä asian korjaamiseksi. SkillaNin näkemykseen voin taas yhtyä, yrittää vain itse ruokkia sitä lempeää sutta, pysyä hyvällä mielellä. Onneksi meitä on täällä monia jotka niin tekevät. Myös minä rohkaisisin Makriinaa ja Kristiinaa olemaan mukana. Miaelinaa olen jo pitkään kaipaillut. Ynnämuu taisi kirjoittaa eri nimimerkillä, häntäkin varmasti kaipaamme.
Hyvää iltapäivää, vai hämärän hyssyäkö nyt jo eletään ?
demeter1
26.11.2022 15:22
Aiheessa ei käsittääkseni taaskaan ollut mitään vikaa ja Mazzarellan kirjoja luen itsekin mielelläni. Hänhän ei käsittääkseni ole ollut toimittaja vaan kirjailija ja pohjoismaisen kirjallisuuden professori Helsingin yliopistossa. Eliittiin kuuluvaksi minäkin hänet luen.
Vuosia sitten Hesari nimesi hänetkin kuuluvaksi Suomen älymystöön, jossa myös täälläkin ruodittu (ja vihattu!) Pentti Linkola oli mukana. Muita en muista, yliopistoväkeä taisivat enimmäkseen olla.
Ikävää, että jopa kirjaketjut ovat menneet tälle tylyttämisen ja maalittamisen linjalle. Ei enää mennä kirja edellä vaan pisteytetään lukijat, heidän laatunta ja tietämyksensä.
Juuri tuo on minustakin kirjan paras anti: miten se vaikuttaa lukijaan, millaisia ajatuksia ja tuntoja se lukijassa herättää. Ainoata oikeata tapaa lukea ei tietenkään ole, mutta tuo on ainakin minulle ominaista.
26.11.2022 14:08
Kiitos kirjoituksestasi, Ano 11.34. En oikein arvannut ilmoittautua Linkolan aatesisareksi ja hänen ihailijakseen, viestintuojahan ammutaan aina..))
Muutenkin näin suuren "tietämyksen" keskellä ei parane omaa kokemustaan/näkemystään hänestä kertoa. Ihmettelen vain aina näitä, jotka vihaavat rasisteja, vihaavat LInkolaa ja muita toisinajattelijoita. Millaista ihmisrakkautta he näin tehdessään osoittavat ?
Siitä olen hyvilläni, että Linkola sai kuitenkin osakseen myös ansaitsemaansa laajaa arvostusta ja hänen perustamansa Luonnonperintösäätiö merkittäviä suojelumetsäalueita omistukseensa. Anneli Jussilan kirjan mukaan Linkola asui mökissään loppuun saakka, lintuja katsellen...
26.11.2022 13:51
siis minun viesti tuo edellinen...
25.11.2022 18:18
En ole lukenut Björkmanin kirjoja, hänen kolumnejaan vain. Joel Haahtela tulee tuosta esittelystäsi, Ano 23.53, mieleen ja hänen tuotantonsa.
Molemmat ovat ortodokseja ja kai se osaltaan selittää kiinnostusta noihin mainitsemiisi teemoihin. Haahtela on myös psykiatri.
Tietty mielentila, viritys, on ainakin Haahtelan kirjoja lukiessa tarpeen, siis minulle..))
Jaakobin portaat ilmestyi häneltä viimeksi.
25.11.2022 11:23
Harmi, brinkkala ! Jos sittenkin kirjoittaisit sen uusiksi ? Aihe tuntuu käyvän entistä ajankohtaisemmaksi ja mielenterveysviikko jatkuu vielä...
24.11.2022 18:02
Eiku ihan tosissani, Paloma, sorvasin mielipidettä tästä palstan uudesta tilasta - minulle se näkyy palstan siistiymisenä ja uusien aloitusten määränä. Ehkä korjausta ei sinun kohdalla kovasti näy, mutta nämä sananvapauteen vetoavat, niukkasanaiset nyt ainakin ovat vähentyneet.
Myös minulle pitkät kirjoitukset ovat parhautta, tuntuu kuin pääsisi "kylään" toisen kotiin tai elämään nyt ainakin. Mutta 5000 merkkiä on kai se kipuraja täällä ja minä nyt olen aina ollut ikävän runsassanainen..))
Niin kai se pakkaa olla, keskustelun pääaiheeksi muodostuu keskustelu keskustelusta ja/tai - kirjoittajista..))
Harmi sinällään kun hyviä kirjoittajia täällä kuitenkin on, myös Anojen joukossa, ja ajattelen, että viimeistään nyt me varttuneemmat voisimme puolustaa sitä kulttuuria, jossa kunnioitettiin ja kuunneltiin muita, oltiin kiinnostuneita, itsekriittisiäkin. Nyt on "lupa", sananvapauteen vedoten, suoltaa suustaan mitä tahansa kenelle tahansa tuntematta minkäänlaista vastuuta sanoistaan.
Tämä "trendi" on tietysti voimassa muuallakin ja sen ongelmat on tiedostettu, mutta muutosta ei nyt taida vielä näkyä, vai näkyykö ?
24.11.2022 13:52
No hitsi. Nyt tuli ylläpidolta kehotus lyhentää kirjoitusta ! ..))
En nyt jaksa. Kävi kuin brinkkalalle: parastani pistin ja mönkään meni..))
Toivorikasta torstaita vain kaikille,
demeter1
24.11.2022 12:29
Nauratti tuo Eliaanan kissan käytös..)) Siinäpä nähdään, että ilman sanojakin saa asiansa toimitettua - ei jää edes tulkinnan varaa..))
22.11.2022 17:10
Hyvää päättelyä ja kokemusasiantuntijuutta, Ano 12.17. Muutenkin kiva lukea näitä vastauksia ja todeta, että arkijärki ja oma elämänkokemus ovat melkoinen voimavara meillä. Asenteet ovat paljon korjaantuneet vuosien varrella, kun mielenterveydestä ja -sairaudesta voidaan käydä asiallista keskustelua.
22.11.2022 15:54
Minulle tuo "filunki" sana ei tunnu pilkalta, kuten ei "häikkäkään", Ano 11.59, mutta oikeassa olet, monta ihmishenkeä on varmasti pelastettu meidän hoitojärjestelmän toimesta.
Ja hyvä sekin, että asenteet mielenterveyden häiriöihin ovat muuttuneet, kiitos niille, jotka ovat niistä avoimesti julkisuudessa kertoneet: Tellervo Koivisto, Neil Hardwick, Juha Hurme muistuvat heti mieleen. Ja tietysti nämä meidän nuoret artistit, joista monet ovat kertoneet saaneensa apua terapiasta.
Oma asenteeni on kai aika paljon sellainen miten opetusneuvos Yrjö Kallinen sen ilmaisi:
"Jokainen meistä on enemmän tai vähemmän mielisairas, jokainen meistä elää enemmän tai vähemmän unessa".. Vai oliko tuo Erich Frommilta ja Yrjö Kallinen sitä siteerasi ?..))
Ja tietysti hyvä muistutus tuokin, että juttuseuraa ei ole kaikilla eikä niitä terveitä jalkoja.
Toisaalta muistelen, että yksi näistä "uusista" liikuntamuodoista, Pilates, on erään vuodepotilaan lanseeraama. Ja jooganopettajani Mielikki Ivalo aloitti jooganharrastuksen pyörätuolista käsin.
22.11.2022 15:39
Siis minun viesti, tuo 15.10 kuten arvata saattoi...
22.11.2022 15:16
41 / 342