Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Huomentapäivää ! Outoa tosiaan, että täällä "etelässä" meillä on kohta "hanget korkeat nietokset" ja SkillaNilla musta maa.
    Lumitöissä kävi poika illalla.
    Neeasan "hurjastelua" autolla minäkin jäin ihailemaan - vai kauhistelemaan ?..)) Poikiakin jo varoittelen, vaikka vakuuttelevat, että nythän on vain "normaali" talvikeli.

    Toinen ihastelun ja ihmetyksen aihe on tietysti SkillaN, hänen avoimuutensa ja jaksamisensa. Hetkellistä - ja pitempiaikaistakin - väsähtämistä näyttäisi olevan nuoremmillakin. Eikös tuo lasten- ja nuorten mielenterveys ole nyt ollut suuri huolenaihe viime aikoina - mielenterveysviikosta Brinkkala mainitsi ?

    Joskus tuntuu, että näitä diagnooseja putkahtaa esille niin paljon, ettei oikein perässä pysy, ylidiagnosoinnistakin on puhuttu - ja aikuisillekin sovitellaan jo ADHD-diagnoosia, ei erityisherkkyyys enää riitä..))
    Vakavia asioita tietysti silloin kun/jos kohdalle sattuvat, mutta muistuu vain mieleen takavuosilta psykiatri - ettei olisi ollut Kivi Lydecken ? - joka katsoi, että monille hänen potilaistaan riittäisi vain potku persuksille..))
    Psykologitutustani olen varmasti kertonutkin. Hän asetti virassa ollessaan psykotreapian kyseenalaiseksi ja sai pitää virkansa, mutta joutui valvonnan alaiseksi. Hänen näkemyksensä oli se, että jos avun tarvitsijalla on ystävä/tuttu, jota hän tapaa sännöllisesti, johon hän luottaa, ja hän pysty asioistaan kertomaan, se vastaa hyvinkin terapiaistuntoja.

    Tiedä sitten. Ymmärtääkseni vertaistuki on edellelleen katsottu hyväksi hoitomuodoksi, ammattilaisen ohjauksessa, ja sitähän tämä meidänkin kirjoittelukin parhaimmillaan on, vertaistukea, jos niin tahdomme.

    Paloma kertoi Infrapunakohdelampusta. En ole kuullutkaan. Reuman ja nivelrikon hoitoon on käsittääkseni käytetty sekä lämpöä että kylmää. Pari tuttua on löytänyt avantouinnin ja katsoo sen auttaneen merkittävästi nivelkipuihin. Eräs tuttuni käyttää piikkimattoa, lieventämään yöllistä kipua. Hieno listaus Palomalta noista erilaisista rentoutustekniikoista.
    Ja meillähän on tietysti paras, juuri meille sopiva apu löydettävissä ihan omasta elämänhistoriasta, kunhan vain kaivamme sen esille ja jaksamme ottaa käyttöön.

    Minulle tuli noista pikkuneidin syntymäpäivistä niin hyvä noste, että se kantoi näihin saakka, ehkä pitemmällekin. Hyvältä tuntui olla ilmapiirissä, jossa oli ystävällisyyttä, kiinnostusta ja lämpöä. Lapsista se usein tarttuu, minuun ainakin.

    Minulle tuli eilen ikävä huimauskohtaus. Pisti kävelemään pitkin seiniä ylös noustetessa.Yleisiä ja vaarattomiahan nämä kohtaukset useimmiten ovat, mutta kun taustalla on jokin perussairaus, niihin tietysti kiinnittää huomiota ja jos on vielä hypokondrinen, "luulosairas", niistä tekee isomman numeron kuin sellainen, joka "antaa palaa", on toiminnallisempi luonnostaan.
    Niin, että vähän varovainen, hissukseen, meinaan tänään olla.
    Mukavaa päivää kaikille,
    demeter1
  2. Lastenpäivä tänään ja eilen miesten päivä ! Sattuipa sopivasti: tänään vietetään nuorimman lapsenlapseni synttäreitä, ollaan yhdessä ja voidaan onnitella sekä lapsia että miehiä ! Minäkään en näitä teemapäivä muista enkä vietä, mutta aina on aihetta juhlaan, jos niin tahdotaan.
    Ohut lumipeite on täälläkin jo. Eilinen oli varsin kylmä päivä, mutta mukavasti se meni kun "heti aamusta" tein kauppareissun ja sain sen, minkä tarvitsin. Virkistyinkin vähän.

    Aivan mahtavia askartelijoita, taiteilijoita, olette, niistä kirjoittaneet ja vinkkejä muille antaneet.
    Tiedä vaikka jotain kokeilisi, ainakin oman mielensä virkistykseksi. Ja kyllä ne itsetehdyt lahjat aina eroavat sarjatuotannosta, niissä on mukana tekijänsä "sielu". Näin ainakin itse koen.
    Käsien nivelrikko on vienyt minulta tuota hienomotoriikkaa ja siinäkin tietysti päätee sama sääntö kuin kaikessa muussakin tekemisessä: harjoita tai menetä. Pitäisi myös muistaa tuo sormivoimistelu. Pitäisi niin paljon muutakin. Jonkinlaisen puristelupallonkin sain pojalta, mutta eipä ole tullut käytettyä.
    Täytynee lopettaa kirjoittaminen, kun tuttu itseruoskinta tuntuu taas olevan tulollaan..))
    Enpä ole ainoa. Michelle Obana kuulemma kertoo uudessa kirjassaan "Valo meissä kaikissa" taipumuksestaan "negatiivisuuteen, itsekritiikkiin ja pelokkaaseen mieleen". Kirjan tarkoituksena on antaa vinkkejä siihen, miten "säilyttää tasapaino ja toiveikkuus epävarmoina aikoina", sanotaan esittelyssä.
    Sitä kai tämä meidän kirjoittelukin parhaimmillaan tekee. "Jatketaan samaan malliin"..))

    Hyvää juhlapäivää kaikille,
    demeter1
  3. Paloma tuolla aikaisemmin otti puheeksi "kylmyyteen varustautumisen". Ilmaisussa on varmasti korjattavaa, mutta jospa annettaisi olla, kun asia on meitä kaikkia koskettava, uskoisin.
    Minulla on edessä lämmitetyn tilan rajoittaminen tässä isossa, vanhassa talossani. Vaikka taloa on peruskorjattu ja pidetty kunnossa, niin tilaa minulla on aivan liikaa. En kehtaa edes sanoa, miten paljon.
    Onneksi kaikki tila on samassa kerroksessa ja ovet ovat tallella..)) Niinpä mietin, että minulle riittää keittiö ja olohuone oleskeluun, muissa huoneissa lasken reippaasti lämpötilaa. Insinööriveli vakuutti aikanaan, että siitä ei ole haittaa talon rakenteille,
    vai onko muilla tuoreempaa tietoa ?
    Vähän tuo hanke totuttelua vaatii ja siltä omalta mukavuusalueelta poistumista, mutta meinaan pitää itseni kurissa. On pakkokin, köyhän.
    Minulla on yhdessä "kylmässä huoneessa" pikku telkkari, jota tykkään iltasella katsella mieluummin kuin isoa. Niinpä menen sinne vällyt mukana. Hyvin sitä pystyy 14 asteessa istumaan ja keinuttelemaan. Ehkä kokeilen vielä 12 astettakin..))

    Oleskelutiloissani en kyllä laske lämpöä 21 asteesta. Ei itseään voi liikaa kiusata. Ja saunapäivinä kun lämmitän takan, saan yhden lisähuoneen käyttöön...

    Mites muut ? Ramoona taisi jo kertoakin oman kotinsa energiaratkaisuista, "vara on viisautta" ja uudesta tekniikasta on omissa valinnoissa paljon apua. Minulla ne ovat kaikki "vaiheessa", kylmälaitteetkin vanhoja.
    Samassa veneessä taidetaan kuitenkin olla: kasvavien elinkustannusten kurimuksessa, mutta silti ollaan vielä etuoikeutettuja, kuten jo aiemmin todettiin...
  4. Keskipäivää ! Sama harmaa sää täälläkin, poutaa sentään. Jos minulla on metsä, SkillaNilla on vesi (rantaraitti) antamassa oman lisänsä uuteen päivään, jaksamiseen..))

    Uskon, että meillä kaikilla on paljon löydettävää omassa arjessamme, kunhan pysähdymme huomaamaan sen.

    Muistan vuosia sitten olleeni jollakin luennolla - asuinympäristöstä puhuttiin. Luennoitsija kertoi miten hänen elämänlaatunsa koheni, kun hänen asuintalonsa pihaan istutettiin puita, jotka hän saattoi aamulla herätessään nähdä !
    Meidän itähelsinkiläinen kirjoittajamme kuvasi samaa. Ja onhan meillä kirjoittajia, jotka omalla kertojantaidollaan pystyvät välittämään meille mitä erilaisempia luontonäkymiä ja kirjoittamaan omasta arjestaan niin elävästi, että lukija voi tuntea olevansa osallinen, vieraana toisen arjessa.
    Siksi kai en koskaan pysty ymmärtämään, miksi tällainen kerronta herättää vain halun nokkia, naljailla tai turhentaa toisen kertomaa. Ellei kiinnosta, eikö voisi olla hiljaa ?

    Ihan samoja pohdintoja minulla on kirjoittamisesta kuin SkillaNilla. Ilo katoaa, kun täytyy varoa miten sanansa milloinkin asettelee, etteivät nämä (tahallaan) väärinymmärtäjät niihin tarttuisi ja kutsuisi samanhenkisiä mukaan retostelun juhlaan.

    Kyllähän me toinen toisillemme annamme neuvon olla välittämättä, jättää herjat ja naljailut huomiotta, mutta uskon, että me, jotka ne huomioimme, olemme myös niitä, jotka tahtovat olla vuorovaikutuksessa, huomioida muut. Vastaamatta jättäminen voi myös osoittaa välinpitämättömyyttä.
    Jospa nyt kuitenkin heitän yhden luun kaluttavaksi, sitä tylsää arjen kuvausta !..))
    Sain eilen apua räystäskourujen tyhjennykseen, pihakeinun katoksen irrottamiseen ja postilaatikon kannatinalustan lyhentämiseen... Eikös olekin mielenkiintoista ? ..))
    Lasku tulee perästä, mutta lyheni se tekemättömien töiden lista kuitenkin.

    Riittävän hyvää päivää kaikille ja ainakin itselleni toivotan mielialan kohentumista, mielenrauhaa. Jospa se tästä.
    demeter1
  5. Mahtava laulaja ! itse en muista tuota kappaletta vaan toisen, Forbidden games, Kielletyt leikit, jonka Carola aikanaan tulkitsi hienosti.