Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
7547
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Onko syntymäpäiväsi tänään, Kristiina23 ? Onneksi olkoon, varmuuden vuoksi..))
Muistelen sinun joskus kertoneen että tuo 23 nimen jälkeen tarkoittaa syntymäpäivää.
Eli samana päivänä olet syntynyt kuin vanhain veljeni. Hän täyttää tänään 91 vuotta.
23.09.2023 13:51
No. Nuo asiat jätetään yleisessä keskustelussa usein mainitsematta, Ano 13.32. Siksi niistä pitäisi ehkä useamminkin muistuttaa.
Ja kun tuon tiedämme, säilytämme varmasti itse omanarvontuntomme ja kuten sanoin,
se antaa meille voimia jättää nämä kuluerä-puheet omaan arvoonsa.
20.09.2023 14:01
Älähän nyt, Ano 14.19. Syntyihän tässä "keskustelua"..)) Vai chattailyäkö sekin nyt on ?
19.09.2023 18:30
Kiitos Ano, 13.01...)) Hienoja käännöksiä. Laiskuuttaan tarttuu näihin sanoihin, mitkä ensimmäisenä tulevat mieleen, mitkä liikkuvat ajassa...
demeter1
19.09.2023 13:34
En ole juuri "ehtinyt" katsella näitä suosittuja(kaan) ohjelmia. Tämän katsoin ja yllättäen siinä oli jopa pari tuttua kappaletta.
Paavo Väyrynen on legenda. Kympin poikia koulussa ja politiikassa väsymätön, aina tuhkasta noussut. Hän oli minusta yllättävän "nuoren" näköinen: -46 syntynyt kuitenkin.
Vaimonsa Vuokko näytti kyllä ikäiseltään.
Tuo Satumaan esittäjä oli näitä nuoria artisteja - Ilta jotakin - kuuluisa siitä, että laulaa kovaa (ja korkeelta)..)) Tähän se ei mielestäni oikein sopinut: noin nuoren ja kauniin ei tarvitse kaivata eikä haaveilla satumaasta, hän voi painaa täysillä - kuten hän ilmeisesti tekeekin...
17.09.2023 20:24
siis minun, tuo edellinen kuten kai arvata saattoi....
17.09.2023 16:20
Hieno kirjoitus, Saara, kiitos siitä ! Siinä oli tuo mukava uudissana (ainakin minulle): itsemyötätunto. Sitä on monen meistä tarvinnut opetella, ankaruudella ja vitsalla kasvatetuista.
Muistelen, että kun tuota onnellisuuskeskustelua käytiin täälläkin - siis sen jälkeen kun Suomi oli nimetty maailman onnellisemmaksi maaksi - nähtiin, ettei onnellisuus välttämättä istu meihin, mieluummin puhuttiin tyytyväisyydestä. Kohtuullisuus, keskitie, näkyi siinäkin.
17.09.2023 13:22
Kiitos palautteesta, Ano 16.45. ..))
15.09.2023 18:36
Jos sallitaan, niin vielä yksi kommentti tuosta ilmastoahdistuksesta. Lentoliikenne on usein leimattu isommaksi hiilidioksidipäästöjen aiheuttajaksi. Näin ei kuitenkaan ole: tekstiiliteollisuuden päästöt ovat isommat kuin lento- ja meriliikenteen päästöt yhteensä! Itsekin vasta kuulin tästä.
Niin, että me daamit, jotka ostamme huolettomasti edullisia vaatteita, voisimme olla tarkkoina ja ainakin katsoa, missä tuote on valmistettu ja sen pohjalta päätellä millainen on sen elinkaari ja millainen on sen valmistusprosessi. Niistä saa kyllä tietoa.
14.09.2023 18:58
Varmasti ikimuistettava tilaisuus kaikille, Makriina, ja pienen väsähtäminen ja mahdollinen protestointi on ymmärrettävää - jos/kun ei pysty osallistumaan yleiseen keskusteluun..))
En tekisi kovin jyrkkää eroa vanhuksen ja seniorin välillä. Ainakin tämä seniori väsähtää kaikkien joukkotapaamisten jälkeen tai sitten on ylivireä ja nosteessa ja totaalinen väsähdys tulee parin päivän viiveellä...))
14.09.2023 18:41
Näyttää siltä, että uusi ja vanha nojatuoli ovat nyt molemmat käytössä samanaikaisesti !
Minä kirjoitin sinne uudempaan, mutta sydämelliset onnittelut Makriinalle täältäkin !
Kerrothan sitten juhlan kulusta meillekin ? ..))
13.09.2023 11:50
Aamupäivää ! Kyllä nyt harmittaa. Kirjoitin pitkän tarinan ja kuten tavallista, olin pudonnut pois rekisteristä ja niinpä yritin uudelleen - kopioi/liitä- toiminnalla. Ei tullut kopioitu teksti enää ruudulle - kuolemattomat sanani olivat hävinneet kuin tuhka tuuleen. Ehkä niin oli tarkoitus...))
Nyt on ruutuaikanikin kohta ohi, mutta sen verran kertaan kadonnutta viestiä, että katsoin tämänhetkisen hiljaisuuden johtuvan (ehkä) siitä, että nojatuoli-formaatilla toimivia ketjuja on nyt useita - jokaiselle jotakin ja sehän vain osoittaa, että tämän tyyppiselle kirjoittelulle on tarvetta ja kysyntää.
Itse vain olen sen verran "kaavoihin kangistunut" että arvostan jatkuvuutta ja tunnistettavia kirjoittajia koska heistä mielestäni muodostuu se tarina, jossa itsekin on mukana.
En siis missään nimessä paheksu toisenlaista kirjoittamista - hyviä ketjujahan muutkin ovat - mitä niitä olen silmäillyt - ja mukana voi olla monella tavalla. "Ei keneltäkään pois, vaan kaikille lisää", totesi Jyrki Katainen vähän toisessa yhteydessä - sopinee tähänkin ? ..))
Ei paista aurinko täälläkään SkillaN ja ymmärsin, että nyt se syksy sitten alkaa kunnolla.
Hyvää päivää kaikille tutuille ja vähemmän tutuille,
demeter1
13.09.2023 11:25
Kiitos täsmennyksestä Paloma ja anteeksi, että rönsyilin...
Hyvä aihe ja mielenkiintoisia vastauksia. Toivottavasti niitä tulee vielä lisää...
12.09.2023 12:04
Ai meinaat noin, Ano 11,29, että karman laki kuuluu hihhuliuskontoihin..)) Mutta jos noin suuri uskontojen tuntija olet niin enpä uskalla ottaa kantaa viestiisi muutenkaan, hihhulina..))
12.09.2023 11:41
Tuota vastaan olen monesti itsekin inttänyt, Ano 9.55. En ehkä omalla kohdallani vaan jonkun läheisen, joka on alun alkaen saanut (minuakin!) huonommat kortit. Melkein pilkalta tuntuisi sanoa hänelle noin: jokainen on oman onnensa seppä.
Muuten Eliaana tulkitsi hienosti tuota karman lakia, johon itsekin viittasin.
12.09.2023 10:54
"je ne regrette rien" tuntuu reteeltä sanoa, vaikka ei ranskaa osaakaan..)) Eli viitaaan Edith Peafin tulkitsemaan kappaleeseen, suomeksi: en kadu mitään !
Ei niin että olisin moitteettomasti elänyt vaan niin, että luotan karman lakiin: mitä olet kylvänyt, sitä niität. Virheet korjautuvat luonnostaan, ennemmin tai myöhemmin,
elleivät tässä niin seuraavassa elämässä..))
Mutta ihan tuohon elämänpolkuun: kyllä kai sitä on valikoitunut kulkemaan siellä, missä ei yleensä kuljeta, missä ei ole valmiita vastauksia vaan avoimia kysymyksiä ja niiden parissa se elämä onkin sitten kulunut, eikä valmista ole tullut..))
Nuori Pentti Saarikoski pohti nuoruuden päiväkirjoissaan tieteen ja runouden välistä yhteyttä. Hän kallistui runouden puolelle - näki sen tärkeyden ja totuusarvon tiedettä isompana. Niin minäkin. Siihenhän on passeli aforismikin: "Ken tietä kulkee, on tiensä vanki. Vapaa on vain umpihanki"...
11.09.2023 13:41
Pystyn kai jossain määrin jakamaan kokemuksesi Makriina. Hyvästi jättöön lapsuudenkodista pitää minunkin valmistautua, Kesällä sen vuodella siirsin.
En ollut vielä valmis.
Ikoninen on sisustus on meilläkin, jokainen kaluste henkii tuttua tunnelmaa, tuo muistoja mieleen. Valitettavasti minun "mökille" ei löydy jatkajaa - liian kaukana meidän nuorille, veljentyttöä kiinnostaisi, mutta työpaikka ja oma suku ovat täällä ja pitkä matka rasittaa häntäkin. Eläkeikäänkin on vielä pitkä aika ja vanha talo tarvitsee kunnossa- ja silmälläpitoa jatkuvasti.
Mutta hienoa, Makriina, että mökki on teillä jäljellä ja ilmeisesti elämä jatkuu siellä kuitenkin...
11.09.2023 12:00
Aamupäivää ! Täytyy hiukan tarkentaa tuota aikaisempaa viestiäni, kun kirjoitin että täällä tunnen joskus olevani väärässä paikassa, väärään aikaan..)) Se ei ollut kritiikkiä, vaan oikeastaan vain huokaus oman itseni vuoksi. Että joskus on niin eri tunnelmissa, ettei oikein osaa tavoittaa samaa aaltopituutta muiden kanssa - ei siinä sen kummempaa ollut.
Joskus tietysti yleinen ilmapiiri rassaa, mutta sekin taitaa olla enempi oma päänsärky.
Oli kiva lukea SkillaNin kuvaus kastejuhlasta, etenkin kun tuskin itse enää pääsen sellaista todistamaan. Nimiä ja kummeja on sitten paljon näillä pienillä..))
Kummius on tainnut muuttaa sisältöään vuosien varrella. Eikös kummius ymmärretty joskus niin, että jos vanhemmat - tai vanhemmuutta - menetetään, kummi ottaa lapsen vastuulleen?
Kun omat lapseni kastettiin, kummin tehtäväksi määriteltiin, että hänen piti huolehtia lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta ! Siihen en ainakaan itse ruvennut ja se taisikin olla "vain" kirkon sisäpiirin tulkinta kummiudesta.
Meidän suku ei ole koskaan oikein ottanut tuota kummiutta agendalleen, suurin syy taitaa olla se, että asutaan kaukana toisistamme ja isompia juhlia tai tapaamisia vietetään muissa merkeissä. Lapsenlapsista vain yksi on kastettu perinteisin menoin, hänkin vasta 3-vuotiaana. Meidän seurakunta kutsui kastamattomia lapsia yhteiseen kastetilaisuuteen, kun kai totesi, ettei kasteen kaltaista kirkollista palvelua enää käytetä.
Viimeksi kun kävin kirkolla, juttelin meidän diakonin kanssa kirkon asemasta tänään ja ihmisten asenteista kirkkoon. Kirkosta on erottu tiuhaan tahtiin ja sen merkitys tavallisen ihmisen arjessa on aika vähäinen, vaikka kirkko mielestäni on tehnyt paljonkin, tullut ihmisiä vastaan, järjestämällä runsaasti matalan kynnyksen tilaisuuksia ja myös yrittämällä paikata niitä aukkoja, mihin meidän sosiaaliturva ei yllä. Viittaan siis diakoniatyöhön. Kirkon työmuodoista diakoniatyö vaikuttaakin olevan tutuin ja hyväksytyin.
Siivouksesta puheenollen: vielä on eilistä tiskivuorta jäljellä vaikka yksi koneellinen tuli tiskattua vieraiden lähdettyä eilen. Niin se vain menee nykyisin, että 11 hengen ruokatarjoilu vie minulta jälkijärjestelyineen kolme päivää ! "Vieraat" vaikuttivat kuitenkin tyytyväisiltä lähinnä kai siksi, että tapaaminen järjestyi ja saivat nähdä toisiaan.
Ja kun yksi meistä on vakavasti sairas, jokainen tapaaminen saa uutta merkitystä. Oma ja yhteinen historia näyttäytyy uudessa, kirkkaammassa valossa. Sitä itse kutsun armoksi - kun en muutakaan nimeä ilmiölle keksi...
Kylätalkkari tulee tänään auttamaan risujen haketuksessa ja klapien kärräämisessä - ne on pakko tehdä "hyvän sään aikana" - eikä tiedä miten pitkään sitä kestää tällä kertaa...
11.09.2023 11:41
Heh, Makriina, luin vain sinun ja joitakin aikaisempia kannanttoja aiheeseen, siitä kehuni..))
Tuolla myöhemmin alkaa näköjään sitten tämä yleinen persuilu ja natsittelu, joita pidän niin yksisilmäisinä ja ei-rakentavina kannanottoina, etteivät ne palvele ketään.
11.09.2023 09:25
Jaa- a Makriina. Kyllä jaksan arvostaa tuota sinun valppauttasi ja maltillisia kannanottojasi myös näihin poliittisiin kysymyksiin.
Itse olen väsynyt koko rasismi-keskusteluun ja ennen muuta siihen, että se nyt nostettiin tärkeimmäksi asiaksi ylitse ilmastonmuutoksen ja talouden, joka oli yhteisellä päätöksellä tarkoitus saada kuntoon.
Täällä on aiheesta, rasismista, on kirjoitettu viisaasti, arkijärkeä käyttäen. Edellisessä ikäryhmässä se tuntuu olevan kestoaihe.
11.09.2023 09:08
42 / 378