Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
7506
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Voit olla oikeassa, Ano 13.43, että Kärpästen herra ei kiinnosta nuoria. Luin sen itsekin vasta aikuisena.
Minulla tuo mainittu Marquez on vielä kesken mutta pidin kyllä Sadan vuoden yksinäisyydestä - hänen tyylistään.
24.10.2025 13:59
Kiva että olet täällä tänään Eliaana ja jatkossakin..)) Sinun ketjusi keräävät aina hyviä ja asiallisia kirjoituksia ja osaat käsitellä myös "asiattomuuksia" hyvin - se ammattitaito nääs..!
Niin. Maailmanloppu taitaa olla yksi niistä mysteereistä, minkä tajuamiseen ihmisjärki ei sittenkään riitä. Paras pysyä nöyränä, mieli avoimena...
24.10.2025 13:52
Samaan tyyliin vastasin itsekin Anolle 13.10. Viesti vain katosi salaperäisesti - olikohan Tellukka taas asialla?..))
Nuo Anon 13.10 mainitsemat maat taitavat olla mielissämme valmiiksi siellä "pahan akselilla" - niissä arvostelusta seuraa sanktio, niin olen ymmärtänyt - miksi tuhlata ruutia niihin ?
Amerikka taas on ollut meille demokratian mallimaa ja jos/kun tuota kuvaa ollaan tarkistamassa niin kyllä kai tuollaiset asiat pistävät silmään?
Demokratia uhattuna, merkkejä ilmassa ?
24.10.2025 13:39
Onpa outoa, tuollainen nuorten "suojelu" ? Jos meillä mentäisiin samaan suuntaan, listasta voisi tulla pitkä, ainakin kolme Finlandia-palkittua kirjailijaa sinne merkittäisiin:
Pentti Holappa "Ystävän muotokuva", Patjim Statovichi "Bolla" ja Pirkko Saisio
"Punainen erokirja".
Jos suojella pitäisi, voisi kai mieluummin varjella dystopia-kuvauksilta, "Fahrenheit451"
tai Aldous Huxley "Uljas uusi maailma". Tai sitten ei - mehän eletään niissä kuvattua todellisuutta. Goldingin "Kärpästen herra" elettiin todeksi kun kolme nuorta kidutti ja tappoi ikätoverinsa Koskelassa muutama vuosi sitten, eikä se jäänyt ainoaksi alaikäisten suorittamaksi surmatyöksi.
Vai miten sinä Paloma ammatti-ihmisenä näet tuollaisten kirjojen vaikuttavuuden nuorten kasvuiässä, mallina vai varoituksena ?
24.10.2025 13:11
Jos näin sanot, Ano 10.50 ..))
Katsotaan nyt mihin rahkeet riittävät, seurailu tuntuu tällä hetkellä riittävältä osallistumisesta.
24.10.2025 11:32
Kiitos kutsusta, Anot! Olen otettu..)) Kun olen rekisteröitynyt minun tulisi saada ilmoitus minulle osoitetuista viesteistä. Niin ei näköjään enää ole, siksi en huomannut näitäkään.
En jatkanut viestittelyä kun tuntui että sain asiani sanottua ja/tai muut sanoivat sen, mikä jäi minulta sanomatta..)) Yhteispelillä se sujuu...
Hil-la kyllä muistaa meitä, Runoketjussa kuulemme hänen ääntään..)) En vielä luopuisi toivosta Kiikkustuolinkaan osalta. "Perilliset", eivät kai sitten jatka ainakaan samalla formaatilla. Harmissani ja suruissani olen ainutlaatuisen yhteisön häviämisestä vai hävittämisestä ? Valjuilta tuntuvat aamut nyt.
Toisaalta, mukana on vielä tuttua väkeä ja sovinnollisia kirjoittajia, hyvää keskusteluakin mielestäni. Jospa se houkuttaisi Hil-laa palaamaan ?
demeter1
24.10.2025 10:45
Kiitos havainnoinnistasi, Ano 9.30. Osaisimmepa kaikki esittää näkemyksemme noin kiihkottomasti, vailla oikeassa olemisen paatosta.
Lukijalle annetaan lukurauha, ei asetuta opettamaan häntä..))
Kuten sanottu, itse en ole osannut noin tarkkaa analyysiä ilmapiirin muutoksesta tehdä. Vaikka jotakin siitä olisin aistinutkin, olen ajatellut , että tämä on taas yksi ryöpsähdys monien joukossa ja menee ohi kuten muutkin ovat menneet.
Tietysti mielessä on kyllä käynyt ajatus siitä, että ehkä tämä myllerrys on isompi kuin aikaisemmat ja muuttaa ilmapiirin sellaiseksi, ettei enää koe mukana olemista mielekkääksi.
En myöskään pääse eroon ajatuksesta, että tämäkin alusta heijastelee muutosta yleisessä keskusteluilmapiirissä eikä ole ihan yhdentekevää tuemmeko sen huononemista vai yritämmekö omalta osaltamme pitää parempaa perinnettä yllä.
Jospa meidät on asetettu paljon vartijaksi ? ..))
19.10.2025 12:11
Katsotko Ano 13.21, että vain Paloman osallistumisessa on tapahtunut muutos, ei meidän muiden ?
Itse en ole niin tarkkasilmäinen että pystyisin tuollaista näkemään tai ainakaan tulkitsemaan näkemääni muutokseksi. Meissä ja meille kuitenkin tapahtuu asioita ja kai me niihin reagoimme - ellemme ole teflonia ja jotkut meistä tahtovat myös jakaa kokemaansa.
Ja kuten sanottu, meihin vaikikirjoittajiin varmasti väsytäänkin välillä etenkin kun meidät selkeästi mielletään sisällöntuottajiksi, ei vertaiskeskustelijoiksi, jollaisena ainakin itse tahtoisin itseäni pitää...
Keskustelua näyttäisi täällä kyllä riittävän , moneen ketjuun voisi osallistua tai alkaa itse uutta. Samaa kuulee ihan "livessäkin" tutuilta. Mielestäni avoimelle, riittävän terveelle seniorille on tarjolla vaikka mitä ja vielä ihan ilmaiseksi.
Itsekin hankin lähteä tutulle metsälenkille kun päivä on kaunis, eikä minulta mitään puutu - mitä nyt toinen jalka kramppaa välillä..))
18.10.2025 15:20
En tahtoisi jatkaa tuosta. Ano 13.05. Kenekään ystävyys, vielä vähemmän sen sisältö, ei kuulu minulle. Enhän edes tunne sitä enkä heitä..))
Täällä vaan näyttäisi olevan tapa niputtaa väkeä yhteeen (vrt Anot, rekatut) ja nähdä heidät toistensa klooneina, ainakin samojen "laulujen" laulajina, lojaaleina toisilleen.
Ei tietenkään aktiivinen keskustelu tee kenestäkään "enkeliä", mutta parhaassa tapauksessa se voi auttaa näkemään ihmisestä enemmän kuin pikainen, ennakkoasenteen värittämä mielikuva tekee.
18.10.2025 14:33
Noin taitaa helposti käydä, Ano 10.57, etenkin silloin, jos itsellä on kokemuksia jonkin vastaavan yhteisön parista. Seepra ei pääse raidoistaan.
Minusta Paloma on kuitenkin aktiivinen keskustelija ja ystävyyssuhteistaan hän joutuu maksamaan..))
Se voisi jo muistuttaa sakinhivutusta, vai eikö ?
18.10.2025 12:04
Jaa-a, Ano 11.11. "Tarkoitus pyhyttää keinot", sanottiin ennen. Tahtoisin uskoa, että tyydyttävään yhteiseloon jokainen meistä pyrkii, ei kai mukana olemisessa muuten olisi mieltä ?
Keinoista alkaa sitten loputon vääntö. Kyllähän minä, mutta nuo muut...))
Myös minun on vaikea nähdä minkäänlaista vallankaappausta tapahtuneen. Anot aktivoituivat Kiikkustuoli-tapahtuman kohdalla ja analysoivat tilannetta terävämmin kuin itse olisin osannut tai rohjennut tehdä. Siitä iso kiitos heille/teille.
Aina tahtoisi myös uskoa, että tämäntyyppinen episodi parantaisi ilmapiiriä ja lisäisi keskinäistä ymmärrystä, mutta niin ei taida isommassa kuvassa käydä.
Ehkä pitäisi tyytyä siihen, että löytyy sittenkin useita (?) samoin ajattelevia ja voi tuntea yhteenkuuluvuutta heidän kanssaan - ja kun ollaan Anoja tai "rähmällään Anoihin" - ei ole myöskään tarvetta perustaa uutta totuuskomissiota..))
"Mielen vapaus"on iso arvo, isompi kuin kylmätotuus, eikö ? ..))
18.10.2025 11:49
Eivät kaikki tutut ole sentään lähteneet, Paloma. Ramoona on ilahduttavasti kirjoitellut, Eliaanakin, jos nyt tuttuja saa listata, totuuskomissiosta puhumattakaan..))
Siitä, tuosta keskinäisestä tuttuudesta, meitä ei mielesteni pitäisi syyttää. Yhteisöllisyys rakentuu mielestäni sille ja jos sitä täällä esiintyy, sen ei luulisi olevan ongelma niille, jotka eivät sitä halua tai kaipaa tai eivät ole olleet mukana niin pitkään, että sitä voisivat tuntea.
Uskoisin, että jokainen meistä välillä harkitsee poisjäämistä tai taukoa mukanaolemiseensa ja ehkä siihen voisi suhtautua ihan luontevasti. Me väsymme ja meihinkin voidaan väsyä..))
18.10.2025 11:08
Et näe syytöksiä, kylmätotuus (16.10/ 21.47) ? Se ei mielestäni todista syyttömyydestä vaan Hil-lan suuresta sydämestä ja hienotunteisuudesta.
Kyllä totuuskomissio mielestäni harjoitti kaiken aikaa jonkinasteista kiusaamista Hil-laa kohtaan. Väliilä meni överiksi kun jotakin epätarkkaa ilmaisua nimitettiin valehtelemiseksi,
syytettiin tasapuolisuuden puutteesta - kun komission jäsenet eivät mielestään saaneet tarpeeksi huomiota ja arvostusta, ikäänkuin näiden puute olisi Hil-lan vika. Kehitettiin tarina, jolla "vaadittiin" positiivisen palautteen, kehumisen, kieltämistä - kun se kuulemma kiertoteitse vaikutti niihin, jotka eivät tuota positiivista palautetta saaneet.
Lopulta pehmennnettiin asennetta, mentiin Hil-lan pään sisään ja kerrottiin hänelle,
miten häntä oli manipuloitu ja hänen todelliset ystävänsä olivat totuuskomission jäseniä, eivät niitä, jotka häntä kehuivat, heillä oli ketunhäntä kainalossa.
Voiko alentuvammin enää suhtutua toisiin: kertoa heille, miten heidän pitää ajatella,
nähdä asiat ? Voiko keskustelua tehokkaammin tyrehdyttää kuin valitsemalla omaksi nimimerkikseen: kylmätotuus ? Jos se on huumoria tai sarkasmia, se ei ole ainakaan minulle
auennut.
Onko tuo komission aloittama ketju: "Totuuden kertojalla ei ole yösijaa" nyt parannettu versio Kiikkustuolista ? Seuraako sille jatkoa vai riittikö Kiikkustuolin kriitikoille nyt se, että
Kiikkustuoli saatiin kaadettua ?
demeter1
Taisi tulla tämä viesti vähän väärän otsikon alle. En tiedä onko kyse sakinhivutuksesta, erimielistä joukkoa taitaisi kuitekin olla liikkeellä ?..))
18.10.2025 10:49
No, Ano 12.59, pikku näpäytys tuo nyt tahtoi olla, kun oli repliikki vielä tuoreessa muistissa ja helposti tarkistettavissa..))
Juuri noin ajattelen itsekin: turha selittää itseään, lukijat tekevät omat arvionsa kirjoittajista, ja harvat (Anot) edes puhuvat "totuudesta". Se taitaa olla ja pysyä komission hallussa..))
11.10.2025 13:07
Minä olen rekattu, mutta aloitajan määritelmän mukaan: epäluotettava, köyhä ja yksinäinen, Hurstin pöydän asiakas. Lisäksi olen rähmällään Anoihin, joten miten voisin kelvata tähän valikoituun, arvovaltaiseen joukkoon ? ..))
Mutta onnea yritykselle, yrittänyttä ei laiteta !
demeter1
11.10.2025 12:35
Olisin halunnut, että kirjautuminen olisi pysynyt, vaan eipä toiminut. Olisin tällä kertaa halunnut tulla huomatuksi..)) Lähinnä Hil-lan tahdolta...
10.10.2025 11:40
Samoin sinulle, kylmätotuus !
05.10.2025 21:40
Kiitos puolenpidosta. Ano 19.15...)) Tuosta hävikkilounaasta emme kyllä maksa mitään vaikka se oli nytkin niin runsas että siitä olisi voinut maksaakin.
Se on tosiaan kaikille avoin tapahtuma ja pääpaino on käsittääkseni asuinalueemme yhteisöllisyyden vahvistamisessa.
En tiedä miten säännöllistä tuo toiminta on, riippuu varmasti myös hävikin määrästä.
Suuremmoista vaan, että on alettu kiinnittää huomiota ruokahävikkiin ja loydetty toimijoita
toiminnan toteutukseen.
05.10.2025 21:15
Kyllä, korppis, köyhyys ei ole häpeä eikä yksin eläminenkään, etenkin jos ne ovat omia valintoja.
Olen oikein ylpeä molemmista..))
05.10.2025 19:02
Juuri noin, Anot 12.35 , 13.53 ja 14.15. Kiitokset vastauksistanne - samat ajatukset Hil-lasta minullakin. Tuntuu kivalta olla samassa seurassa..))
Kohta tulee kylmätotuus syyttämään henkilöpalvonnasta..))
Ja kiitos sinulle Ano 14.15 havainnostasi. Kyllä se omakehu täällä huomataan eikä sitä juuri käydä vahvistamaan. On nähty jopa niin, että "itserakas ihminen ei rakasta itseään liikaa, vaan liian vähän" (Erich Fromm)...
Tietysti tämä aika ruokkii asennetta, että pitää "loistaa", olla "vahva" ja "rohkea", "särkeä lasikattoja", olla "somebody", erottua muista...
Ellet tuo itseäsi ponnekkaasti esiin, et ole mitään, et lukuun otettava - "Olmi" taisi olla se naseva sana kuvaamaan meitä, Takarivin Tyynejä..))
Minulle olmius sopii hyvin ja uskon, että useimmat meidän ikäiset ovat riittävän tyytyväisiä itseensä ja elämäänsä, ei tarvita enempää näkyvyyttä, eikä edes sitä "uskottavuutta" jos/kun uskoo itseensä riittävästi ja kokee vertaisuutta muiden kanssa.
demeter1
05.10.2025 15:28
5 / 376