Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7331

1. Ainakin "Valkohaikarat" löytyy Helmet (pääkaupunkiseutu)- kirjastoista. Elämyksellinen, tiivistunnelmainen pienoisromaani, kannattaa lukea.
  2. Iltapäivää ! Kyllä se vaan taitaa olla niin, että raha, talous, ratkaisee aika pitkälle meidän elämän reunaehdot, vaikka se ei tyytyväisyyttä tai onnellisuutta takaakaan.

Samaan sarjaan lasken itseni kuin edellä kirjoittaneet. Omillani olen tullut toimeen, mutta sehän ei tarkoita sitä, etteikö "yhteiskunta" olisi minuakin jeesannut, viimeksi tuon julkisella puolella tehdyn lonkkaleikkauksen muodossa. Ja tietysti tällä hetkellä myös toistuvien seurantatutkimusten (verikokeet) kohdalla.

Olen kertonutkin, että olen huono kuluttaja, tulen tosi vähällä toimeen, eikä raha ole koskaan ollut minulle se ensisijainen arvo, kun olen hakeutunut eri työtehtäviin.

Olen kertonut senkin, että kun kotiäitinä olin mukana kirkon diakoniatyössä - ja sittemmin myös kierrätyspisteessä, opin sen, että köyhyys liittyy aika usein puutteelliseen elämänhallintaan. Tiedetäänhän se, mutta silti tyydytään puuttumaan seurauksiin, ei juurisyihin.
    Ehkä olen väärässä ja olen kovettunut näkemästäni, mutta sellaista köyhyyttä, mitä oma ikäpolveni saattoi lapsuudessaan kokea, en ole enää nähnyt. Vain meidän ikäpolvi osaa tyytyä siihen, että perustarpeet on tyydytetty, leipää on, sirkushuvejakin riittävästi.

Kun näitä köyhyysdokumenttejä esitetään, "köyhien" koti näyttää paremmalta kuin omani, samoin heidän vaatetuksensa..))
    En siis ole kateellinen, mutta ihmettelen sitä, että rahaa esitetään ratkaisuksi kaikkiin ongelmiin, nuorison pahoinvoinnista alkaen.
    Ystäväni kanssa muisteltiin omaa lapsuuttamme, omia harrastuksiamme, joita ei nykymittareilla punniten ollut. Päivät vietettiin koulussa ja vapaa-aika kaveriporukassa enimmäkseen ulkona ja luonnossa. Kotona autettiin kotitöissä, tehtiin käsitöitä, luettiin ja leikittiin. Koskaan ei valitettu tekemisen puutetta eikä koskaan ollut "tylsää"...))

Tiedän että tuollainen puhe kuulostaa pahalta, aika on nyt toinen, eikä pitäisi verrata - näin meille opetetaan, enkä nyt päin naamaa rupea kenellekään näitä vertailuja esittämäänkään, mutta ei niistä myöskään kannattaisi vaieta, mielestäni - aikana jona meidänkin hyvinvointivaltio on elänyt vuosikausia velkataakkaansa kartuttaen ja lopulta ymmärtänyt, että näin ei voi enää jatkua.

Eli väärää puuta luultavasti haukun kun täällä 80+ -palstalla kirjoittelen. Kuvittelen kai saavani vastakaikua tai ainakin kuulevani muiden käsityksiä tämänpäivän rahankäytöstä, ehkä siitä köyhyydestäkin...
    Anteeksi, jos pahat puheeni pahoittavat jonkun mielen...Isossa joukossa se taitaa olla enempi sääntö kuin poikkeus, että jonkun mieli pahoittuu.
    Hyvää sunnuntaipäivän iltaa kuitenkin kaikille.
    demeter1
  3. Keskipäivää ! Ei päivää ilman kaapelirikkoa - siltä alkaa jo tuntua - ei taida olla ihan sattumaa ! Toistaiseksi ne eivät kai ole kovasti vaikuttaneet tiedonkulkuun mutta varpaillaan kai tässä on oltava ?
    Totta, kyllähän tämä maailmantilanne alkaa huolestuttaa myös meitä, joita sota ei ole koskettanut samalla tavalla. Vaikka yrittäisi sulkea itsensä uutisvirran ulkopuolelle, isot uhkat ovat kai jo osa yleistä ilmapiiriä, näin ainakin itse koen - ja silloin tavallaan se "asian puheeksi ottaminen" voi olla eduksikin, tarpeen oman mielenrauhan vuoksi.

Kyllä täytyy ihailla teitä kahta, Hil-laa ja Kristiinaa, että olette jaksaneet tuollaisen operaation suorittaa - asunnon vaihtoon viittaan. Minusta ei olisi kun tuntuu, että pienempienkin muutosten tekeminen käy jo yli voimien.

Tuntui hyvältä, että "hengenasioistakin" voitiin täällä puhua kiihkottomasti, ilman pilkkaa, väheksymistä ja tuomitsemista - ihan elämään sisältyvänä asiana siinä kuin kaikki muukin. "Ei ihminen elä pelkästään leivästä"..))

Paloma ottikin puheeksi vertaistuen, minkä Nojatuolikin voi meille parhaimmillaan tarjota. Näyttäisi jopa siltä, että vertaistuki tulee jatkossa olemaan markittävä osa meidän terveydenhoitojärjestelmää. Monissa yhteyksissä sitä on korostettu ja selvää on, että iso remontti meidän julkisessa terveydenhoidossa on meneillään. "Aika entinen ei enää palaa".

Itsellä vertaistuesta, vertaisuudesta on hyvä kokemus myös meidän kyläkerhon kautta. Meille vanhoille rouville ja parille herralle on luonnollista käydä läpi omat vaivat, kolotuksista ja lääkityksistä alkaen, kertoa omasta arjestamme, muistella elettyä elämää ja ottaa kantaa nykymenoon. Kaikki tämä on luettu meille rakennukseksi.

Minua on haastettu toiseenkin kerhoon, luvattu jopa kyyditys sinne ja vähän tietysti houkuttelee, kun siellä olisi lukupiirikin tarjolla..)) Kerhon vetämistä on myös tarjottu, kun nykyinen vetäjä keskittyy isoäitiyteen toisella paikkakunnalla. Siihen tehtävään ei juuri kukaan tahdo, koska se vaatii sitoutumista ja useampien tilanne on sama kuin minulla: joskus voimia on vaikka muille jakaa, välillä tekee tiukkaa selvitä edes omasta arjestaan.
    Vanhuus taitaa olla tällaista. Uusi päivä on aina seikkailu: miten arki tänään sujuu, mitkä
    ovat voimavarat, mikä mieli ?

Oikeastaan olen hyvilläni siitä, että taas on nollakeli tarjolla. Kompostori ei jäädy, ei tarvita piikkikenkiä lenkillä. Silakkapihvejä on tällekin päivälle ja kaupatkin ovat taas auki..))

Mukavaa lauantaipäivää kaikille,
    demeter1
  4. Oikeastaan tuon kirjan nimi on Tiibettiläinen kirja elämästä ja kuolemasta, tekijä: Sogyal Rinpoche, liekko.
    En oikein usko, että kirjaa saa kovin helposti käsiinsä, vaikka Otavan kustantama se on.
    Joskus -80-luvulla kun Idän ajattelusta alettiin yleisesti kiinnostua meilläkin, hankin kirjan ja minulla se on toiminut jonkinlaisena hakuteoksena tai selailukirjana. Syvällinen tutustuminen siihen vaatisi toisenlaiset olosuhteet kuin itselläni on ollut.
    Omat puitteesi kuulostavat ihanteellisilta jos/kun tahtoo löytää elämästä uusia ulottuvuuksia. Hiljaisuus on merkittävä voimavara, minullekin.
    Kaikkea hyvää sinne,
    demeter1