Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7611

1. Hyvä kirjoitus, maissii. Informoiva ja vakiintuneita käytäntöjä kyseenalaistava.

Itse en ole asioista niin hyvin perillä, että osaisin nähdä, pitääkö jonkun tietyn henkilön taidetta tukea tai pitääkö taidetta ylipäänsä tukea ja millaista taidetta.
    Onhan meillä myös näitä taiteilijoita, joilla on toinen ammatti ja/tai puoliso (!) jolla on ammatti ja se mahdollistaa taiteen tekemisen.

Tuo apurahajärjestelmä tuntuu kyllä vähän epäreilulta niitä toimijoita kohtaan, joilla ei ole sopivaa verkostoa, suhteita päättäjiin tai joilla ei ole riittävästi häikäilemättömyyttä oman lahjakkuutensa esiin tuomiseen.

Omalla kohdallani katson kyllä, että ilman taidetta olisin henkisesti (vielä) köyhempi, ymmärtämättömämpi ja suvaitsemattomampi kuin nyt olen..))
    Eri asia sitten on se, pitääkö minun muuttumisestani maksaa itse vai maksaako siitä veronmaksaja..))
  2. En ole lukenut Kiiran kirjaa, mutta noista sitaateista päätellen en laittaisi sille paljon painoa: nuoren ihmisen tilitystä oman identiteetin etsimisestä ja "löytämisestä".
    Liittyisikö siihen Kiiran kohdalla myös halua rikkoa se kiiltokuva, mikä hänestä on julkisuuden kautta syntynyt ?
    Tälläinen julkinen avautuminen selitetään usein niin, että kun joku kertoo omasta kipuilustaan se rohkaisee muitakin saman asian kanssa kamppailevia.
    Tietysti tällaiset avautumiset harvoin yltävät kirjaan saakka ja samaa mieltä olen tämän kriitikon kanssa siitä, että kustantaja arvioi kirjan myyvän, eikä julkaissut sitä kirjallisten ansioitten perusteella.
    Jos Kiiralla oli kirjan julkaisussa jokin itseään isompi tavoite, toivotaan että se toteutuu, eikä murskaava kritiikki lannista häntä liikaa.
    Meillähän on kirjailijoita, jotka eivät edes lue kirjansa saamaa kritiikkiä tai käyvät julkisuudessa puolustamaan sitä, kuten nuori Miki Liukkonen teki.
  3. Taidatte olla kuorolaulajia molemmat, Neeasa ja Ramoona, Skillan myös.

Kyllä laulajat ovat saaneet minutkin vakuuttuneeksi harrastuksen voimaannuttavasta vaikutuksesta. Ja eikös siitä ole tutkimustietoakin ? Toinen virkistyksen lähde taitaa tänä päivän olla avantouinti, juuri tutut rouvat avannosta tulivat. Sen harrastuksen uhkaan aloittaa ensi syksynä, kun kyyti ja seura ovat valmiina.
    Nykyään kaikki täytyy tietysti alkaa varauksella: jos olen tässä kunnossa.

Paljon muutoksia on tapahtunut ikätovereiden koronanjälkeisessä kunnossa. Eniten surettaa vaelluskaverini tilanne: suunnitteilla oli pieniä vaelluksia lähiluonnossa, eväsretkiä tai sitten pistäytymisiä eri kulttuurikohteissa. Nuuksion Haukkalammella ja Erkkolassa ehdimme käydä, mutta enää en uskalla edes ehdottaa samantyyppisiä reissuja.
    Vähän vaikeata on suhtautua toisen melko äkilliseen muuttumiseen, vaikka sellaista nyt pitäisi voida odottaa näillä vuosin. Tuntuu että toiselle ei ole tarjottavana kuin tuttuja kliseitä: jospa kuitenkin liikkuisit enemmän, avautuisit jollekin uudelle, huolehtisit noista arjen rutiineista, vaikka ne tuntuisivat ikäviltäkin.
    Noita toistamalla tsemppaa tietysti myös itseään..)) Ehkä ovat turhia toistaa toiselle, kun kaikki tuo tiedetään. Usein täälläkin kuule tuon lauseen: "kyllä täällä tiedetään".
    Varmasti tiedetään, mutta muistetaanko ? ..)) Ainakin minä otan nuo tuttujen asioiden toiston toverillisena muistutuksena.
    Suomuinen sää, joka tänään oli tarjolla on siitä hyvä, että sumu/sade putsaa ilmaa, raikasta oli hengittää lenkillä ja kuten Neeasa muistutti tänään olla jo valon puolella!
    Valoisaa päivää siis kaikille,
    demeter1