Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Vieläkö+ajatellaan,+että+"syyllinen"+on+aina+äiti+?+Ikäänkuin+äiti+ja+lapsi+eläisivät+omassa+pikku+kuplassaan+eivätkä+vuorovaikutuksessa+muiden+ihmisten,+muun+maailman+kanssa+?
  2. Vaikka+aamu+aukesi+harmaana,+mieliala+on+nyt+parempi+kuin+vaikkapa+eilen.+Ainakin+minun+mieleni+näyttäisi+toimivan+niin,+että+joskus+se+vajoaa+maanrakoon+ilman+selkeää+syytä+ja+silloin++pienikin+tylytys+täällä,+vaikka+se+ei+edes+kohdistuisi+suoranaisesti+minuun,+saa+vetäytymään,+hiipimään+sinne+"rotkoni+rauhaan"+ja/tai+hakeutumaan+sellaiseen+seuraan,+jossa+ei+pidetä+asetelmia+eikä+kilpailla+tietämisellä+tai+muilla+meriiteillä.Tylytyksenä+koin+suhtautumisen+SkillaNin+tekemään+"irtiottoon",+kiva+oli+kuulla+siitä.+Minusta+hänen+kertomansa+oli+vain+muistutus+siitä,+että+meillä+kaikilla,+tulotasosta+riippumatta,+on+paljon+näitä+virkistäytymismahdollisuuksia,+ja+jos+vähän+operoimme+tulojemme+kanssa+ja+tingimme+jostakin,+pystymme+hyvin+suomaan+itsellemme+vaihtelua+arkeemme+ilman,+että+se+tuntuvasti+rokottaa+veronmaksajia+tai+ketään+muutakaan.Itse+olen+saanut+näitä+mahdollisuuksia+vapaaehtois-+ja+järjestötoimintani+kautta.+Tosin,+jos+niitäkin+suurennuslasilla+syynää,+niin+monet+kolmannen+sektorin+toimijat+saavat+avustusta+Veikkausvoittovaroista,+jotka+taas+saavat+merkittävän+osan+omista+varoistaan+rahapeliriippuvaisilta.+Ei+kovin+eettistä+ole+sekään.+Katson+kuitenkin,+etten+ole+ollut+puhtaasti+saamamiehenä,+kun+olen+tehnyt+palkatonta+vapaaehtoistyötä.Makriina+taisi+jossakin+muistuttaa,+että+yhteiskunta+olemme+me,+mutta+on+minusta+täysin+epärealistista+odottaa,+että+puntit+menisivät+kaikilta+osin,+kaikkien+kohdalla+tasan.Kun+elämme+markkintaloudessa,+jossa+ylin+tavoite+näyttäisi+olevan+jatkuva+taloudellinen+kasvu,++niin+kai+meistä+monet+jo+siitä+syystä+pitävät+sitä+arvona+myös+omassa+elämässään,+"kaikki+mulle+heti"+tai+ainakin+mahdollisimman+pian.+Niukkuutta+ei+haluta,+sitähän+voidaan+jopa+pilkata,+ainakin+itse+olen+monesti+saanut+kokea+ihmetystä+ja+herjaa+omasta+köyhäilystäni+ja+elämäntavastani.+"Köyhäkin+voi+elää+rikasta+elämää,+vakuutti+Erno+Paasilinna.+Tosin+hän+kritisoi+kirkkoa+vallankäyttäjänä++ja+jatkoi:+"hyvä+sanoma+ja+tulee+halvaksi"..))SkillaN+tuolla+aikaisemmassa+kirjoituksessa+otti+esiin+tämän+hiljentymisen+,+joka+minustakin+on+tuntunut+ikäpalstoilla.+Ovatko+nämä+isot+asiat:++pandemia+ja+sodan+läheisyys++tehneet+meidät+hiljaisiksi+?+Siitä+on+kyllä+aloituksiakin+tehty+ja+kyllä+ne+ovat+puheenaiheina+myös+perinteisissä+tapaamisissa,+minulla+ainakin,+kun+nyt+lopulta+uskaltauduin+naapuriin+päiväkahville.Ihan+mukava+sessio+meillä+oli,+viiden+hengen+tapaamisessamme,+vaikka+alku+meni+tietysti+omien+vaivojen+kirjaamisessa.+Kuitenkaan+kukaan+ei+häpeillyt+vaivoistaan+kertomista,+tietoa+ja+kokemuksia+jaettiin+keveässä+ja+ystävällisessä+hengessä+niin+kuin+vertaiset+voivat+parhaimmillaan++tehdä.+Minkähän+vuoksi+siitäkin+saa+täällä+välillä+kuulla+pilkkaa+ja+tympääntyneitä+kommentteja+?Ei+aina+tietenkään.+Kiitos+vain+taas+kaikille+siitä+kannustuksesta,+jota+itse+olen+(myös)+saanut+osakseni+kun+vaivojani+olen+valittanut.Hyvää+perjaintaipäivää+ja+jaksamista+kaikille.demeter1Ai+nin.+MInulla+on+uusi+ilonaihe,+Makriina+oli+sen+myös+löytänyt:+aamuohjelma+"Kansan+palvelija"+ykkösellä+klo+10.00+alkaen.+Että+olen+saanut+nauraa..))+Pääosassa++-+presidenttinä+(!)+oli+Ukrainan+nykyinen+presidentti+Zelenskyi+-+etunimeä+en+koskaan+muista.+Hänhän+on+entinen+näyttelijä,+lakimies+tutkinnon+lisäksi,+ja+aivan+verraton+koomikko.+Valtaa+ja+vallankäyttäjiä+ruoditaan+täysin+armottomasti,+vaikka+uskon,+että+totta+ainakin+se+toinen+puoli...
  3. Aamupäivää+tänne.+Nyt+kun+tuo+arjen+kuorma+on+hiukan+keventynyt+niin+arvaa+taas+istahtaa+nojatuoliin,+silläkin+uhalla+että+taas+tulee+lunta+tupaan..))+Eihän+ne+minun+saamani+risut+nyt+runsaita+eivätkä+raskaita+ole+olleet,+mutta+joskus+nekin+riittävät+katkaisemaan+kamelin+selän.+Kun+ei+satu+olemaan+näitä+"vahvoja"+naisia,+joita+ei+hetkauta+mikään.Tuli+mieleen+keskustelu+erään+kehopsykoterapeutin+kanssa:+hän+esitteli+minulle+jonkinlaisen+vahvistumisohjelman+ja+sen+kuultuani+tulin+siihen,+että+tahdonkin+pysyä+haavoittuvana,+en+kaipaa+vahvoja+puolustautumistaitoja+itselleni.+Etäisyyden+ottaminen+on+ollut+strategiani+ja+sillä+on+pärjätty.+Huvitti+-+tai+oikeastaan+ihastutti+-+kun+huomasin,+että+pieni+lapsenlapsi,+5+v,++oli+omaksunut+saman+suhtautumistavan.+Kertoi,+että+tuttu+kaveri+oli+alkanut+kiusoitella+häntä.+Hän+päätti+olla+leikkimättä+tämän+kanssa+toistaiseksi+ja+katsoa+miten+käy..))SkillaN+tuolla+pohdisteli+tätä+tapaa+kertoilla+omista+asioista,+omasta+arjesta.+Kun+näin+tekee+se+kertoo+minusta+paljon+ihmisen+luonteesta,+ainakin+sen,+että+on+hän+avoin,+kiinnostunut+muista+ja+luottaa+heihin.+En+näe+siinä+mitään+pahaa.+Ja+ovathan+nämä+blogit,+jollaiseksi+kai+nojatuolikin+voidaan+lukea,+huippusuosittuja+näillä+kirjoitusalustoilla,+näin+olen+ymmärtänyt,++miksei+sitten+meilläkin+?Ja+parhaiten+minusta+"menestyvät"+nämä+bloggaajat,+jotka+eivät+tahdo+olla+"erityisiä"+vaan+"tavallisia"+,+kun+blogisti+ei+tahdo+"+loistaa"+vaan+olla+vertainen,++ihminen+ihmiselle+-+kuten+SkillaN+sanoisi..))Arki+on+meille+yhteistä+ja+vaikka+ei+aina+pysty+täysin+samaistumaan+toisen+kohtaan,+ainakin+ikä+ja+poistuminen+työelämästä+on+meille+yhteistä+ja+kuten+sanottu,+aina+voi+toisten+kokemuksesta+saada+virikkeitä+ja+rakennusaineksia+omaan+arkeensa++ja+tietysti+kokea+vertaisuutta,+tiettyä+yhteenkuuluvuutta,+jos+niin+tahtoo.+Näin+ainakin+minulla.Tuon+hyvän+leikkausjonotilanteeni+lisäksi+tapahtui+muutakin+mukavaa:+löysin+uuden+kampaajan:+kaunis+virolaisnainen+tuli+kotiin+ja+osasi+asiansa.+On+kiva+kurkistaa+peiliin+aamuisin.+Sanotaan+mitä+sanotaan:+kyllä+lyhyet+hiukset+tekevät+nuoremman+ja+virkeämmän+näköiseksi+!+Jos+entisestä+kampaajasta+tuli+hyvä+ystävä,+veikkaan,+että+tästäkin+tulee:+ehdittiin+kertoa+omat+elämäntarinamme+ja+löysimme+yhdistävän+tekijän:+molemmilla+meillä+oli+periaate:+mikään+mikään+inhimillinen+ei+saa+olla+meille+vierasta..))Niinpä+hän+oli+tehnyt+keikkaa+paitsi+asiakkaitten+kotona+myös+vanhusten+palvelutaloissa,+kehitysvammalaitoksissa,+jopa+vankilassa,+jonne+hän+ei+kyllä+enää+tahdo+mennä..))Minä+taas+saatoin+heittää+kehiin,+edellisten+lisäksi,++päihdeongelmaisten+katkaisuhoidon+ja+mielisairaalan.+Niissä+olen+keikkaillut+ensimmäisen+ammattitutkintoni+turvin.Meillä+oli+yhteistä+myös+se,+että+tartuimme+työhön+kuin+työhön,+hänkin+tekee+myös+siivouskeikkaa+jopa+korjausompelua.+Minulla+nuo+mainitut+ovat+kyllä+jääneet+taakse:+ja+kun+peilaan+"taitojani"++vaikka+Skillaniin+ja+Makriinaan,++omani+jäävät+++pintaraapaisuksi+ja+saatanpa+tilata+isomman+siivouksen+juuri+tältä+kampaajaltani..))Vielä+on+tälle+päivälle+luvattu+lämpöä+ja+aurinkoa,+siitäpä+voi+taas+hakea+virkistystä+itse+kukin,+eikä+maksa+mitään..))Jaksamista+luottamusta+meille+ja+Ukrainan+kansalle+!demeter1
  4. Kiitos+päiväkahvikutsusta,+SkillaN.+Mielelläni+sen+ottaisin+vastaan+"mutku"+korona+painaa+vielä+päälle+ja+jalka+on+lähes+viraton.+Sitäkin+olen+surrut,+että+tuo+V:en+reissu+jäi,+olisi+ollut+mukava+nähdä+vaikka+siellä+V:en+torilla..))Varkauden+mumminkaan+ei+ole+arvannut+lähteä+tänne+päin,+joten+pitkä+paussi+tulee+meidänkin+tapaamiseen.Omaan+arkeeni+on+nyt+tullut+huolta+lähipiiristä+ja+kun+tunteet+ovat+pinnalla+muutenkin+ei+jaksa+enää+ottaa+sitä+riskiä,+että+joutuu+taas+täällä+silmätikuksi,+syytettyjen+penkille..))Viimeksi+taisi+tulla+rasistisyytös+ja+se+alkoi+sentään+olla+liikaa+vaikka+itse+tiedän+laatuni+ja+omat+panostukseni+silläkin+saralla.Niinpä+olen+nyt+nähnyt+enemmän+vaivaa+ja+"kuormittanut"+tuttuja/ystäviä,+ottanut+yhteyttä+heihin+ja+samalla+on+tietysti+tullut+kelattua+yhteisten+tuttujen+ja+sukujen+elämäntilanne.+Kyllä+meidän+ikäisillä+on+jo+omat+vaikeutensa+itse+kullakin+ja+kun+useimmat+ystäväni+ovat+näitä+kuormankantajia,+niin+jakamista+löytyy+puolin+ja+toisin.Iloakin+on+sentään+löytynyt+jaettavaksi.+Lonkkaoperaationi+aikataulu+on+nyt+mennyt+uusiksi.+Kunta+on+ilmeisesti+päättänyt+lyhentää+leikkausjonoa+ja+tehnyt+jotakin+radikaalia,+koska+minulle+onkin+nyt+annettu+uusi+aika:+toukokuu.+Ei+paremmin+olisi+voinut+käydä:+kesä+edessä+ja+paras+ajankohta+myös+kuntoutumiselle.+Niin,+että+vielä+hetki+niin+loppuu+minulta+tämä+kestovalitus,+ainakin+lonkan+osalta...))+Kiitos+vain+myötämielestä+ja+kärsivällisyydestä+kaikille+hyväntahtoisille+täälläkin.Kiva+huomata,+että+täällä+ollaan+"pysytty+vahvasti+elämässä+kiinni",+muistutettu+arjen+ja+arkisen+puuhastelun+merkityksestä.+Tuohon+omaankin+kukkaoperaatiooni+sain+hyviä+vinkkejä+täältä.+Huonekasvini+eivät+ole+koskaan+voineet+niin+huonosti+kuin+nyt.+"Syytän"+ilmalämpöpumppua.+Niin+tyytyväinen+kuin+siihen+olenkin+ollut,+kukat+eivät+ole+tykänneet.+Ilmeisesti+se+aiheuttaa+jonkinlaista+vetoa,+kuten+tietysti+koneellinen+ilmastointikin.Katolta+on+enää+tulollaan+yksi+lumijärkäle,+joten+en+ole+enää+lumen+vanki.+Olen+jo+päässyt+postilaatikollekin+itse.+"Eteenpäin,+sanoi+mummo+lumessa",+eikös+sitä+niin+ole+sanottu..))Valoa+ja+lämpöä+riittää+täälläkin.+Pääsen+taas+"ulkoilemaan",+rapulle+istumaan.+"Juoksevat+työt"+tein+eilen:+komposti+ja+saunapuut+ja+tänään+on+taas+juhlaa+tiedossa:+se+sauna+!...Hyvää+kevätpäivää+kaikille,demeter1