Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Olen taas tainnut käsittää väärin..)) Ettäkö täällä ollaan etsimässä "suosiota", näkyvyyttä, seuraajia jopa ?
    Itse olen ollut täällä etsimässä - jo kokemassa - ihmisyhteyttä, vertaisuutta, ja se on minulle riittävä syy olla mukana.

    Tietysti ihmisyhteyttä voi etsiä ja löytää myös taiteellisin keinoin. Ingmar Bergman sanoi jossakin haastattelussa, että ihmisyhteyden luominen on aina ollut hänen tavoitteensa kaikessa tekemisessä.

    SkillaN kirjoitti tutustaan ja hänen tavastaan elää. Kun ajattelen ikätovereitani, aika monet tahtovat tässä elämänvaiheessa elää jonkinasteisessa sivilisaatioaskeesissa. Tunnistan itsessänikin sen halun aika ajoin. Jos ihminen siinä tilassa voi hyvin, ei kai se haittaa, mutta kun joskus tuntuu, että nämä tutut ovat kadottaneet yhteyden myös omaan tunnemaailmaansa. Mikään ei kiinnosta.

    Eräs heistä selitti, että hän ei soittele kenelläkään kun hänellä ei ole asiaa !
    Ei minullakaan ole..)) Aina se yhteydenotto kuitenkin synnyttää jotakin "asiaa", tunti, toista voi mennä rupatellessa. Ihan niinkuin täälläkin. Ja ellei muuta, voi kysäistä miten toinen voi ja kertoa miten itse voi..))
    Joku oli tuolla naapuripalstalla olevassa kirjaketjussa ynnännyt miten kauan olin sinä päivänä istunut koneella..)) "Seuraajia" minullakin, vaikka ei tykkäyksiä tulisikaan - ainakaan siltä suunnalta...
    Jospa nyt kuitenkin lähtisin ulkohommiin. Lämmin poutapäivä käytettävissä.

    Voikaa hyvin ! Minäkin voin (riittävän) hyvin..))
  2. Minustakin tämä 80+-palsta on ollut ikäpalstoista leppoisin, koska keskinäinen kilpailu ei ole enää tässä iässä päällimmäisenä. Uskoisin, että suurin osa meistä kaipaa kuitenkin juuri tuota rauhaa, vertaisuutta.
    Sen vuoksi kai nuo "veneenkaatamisyritykset", tahalliset tai tahattomat, huomataan ja niihin yritetään puuttua. Usein myös se historia, kaikki entinen, muistuu mieleen ja siihen haetaan jonkinlaista oikaisua tai tasoitusta, jopa jälkikäteen.

    Minusta meillä on kuitenkin ollut yhteinen yritys pitää "SkillaNin ketju" rauhoitettuna, ettei sinne vyörytettäsi riitaa ja eripuraa ja siinä ollaan välillä onnistuttukin hyvin.
    Kai nämä poikkeukset vain jotenkin kuuluvat asiaan, ovat sellainen haaste, joka vain täytyy sietää kuten me joudumme välillä sietämään muitakin ikäviä tapahtumia matkan varrella.
    Puhun siis myös itselleni..))

    Omasta puolestani tietysti kiitän kaikkia "puolenpitäjiä" - en ole koskaan voinut pitää ystävällisyyttä pahana (!) ja olen tietysti pahoillani siitä, jos joku jää - tai katsoo jäävänsä - siitä osattomaksi.
    Ja kuten on monesti sanottu: tämä palsta ei ole koko elämä - edes meille jotka täällä ahkerasti kirjoittelemme. Meillä on kaikilla elämän varrella kertyneitä voimavaroja tallella ja käytettävissä - ei ikä ole niitä kaikkia meiltä riistänyt.
    Jo se, että kirjoittelemme täällä, osallistumme, jaamme kokemuksiamme, on jo aika iso todiste siitä, että olemme "kansalaiskuntoisia", lukuun otettavia ..))
  3. Iltapäivää ! Siivousta minäkin olen hankkinut aloittaa jo monta päivää. Koivun siemeniä kulkeutuu sisälle, ellei jaloissa niin vaatteissa ja nyt niihin tuli lisäksi purua, puumiesten jäljiltä.
    Jääkaappipakastin pitäisi sulattaa. Aloitin sen jo, mutta sitten pikkumies oli tulossa käymään ja ohjelma meni uusiksi.
    Aina kun aloitan jotain isompaa projektia sunnuntaina, muistan äidin varoituksen: "pyhän työllä ei ole siunausta".
    Äitihän oli minun lapsuudessa jotenkin uskonnollinen - hyvin avarasti tosin ja painotti uskoa uskoa voimavarana, ei pelotellut sillä ja siksi kai olen aikuisenakin ottanut uskon juuri sellaisena: lohdun ja luottamuksen antajana, ei elämää rajoittavana vaan avartavana.
    No. Pakko nyt on varmasti vähän uhmata tuota sääntöä, vaikka voihan siinä perääkin olla, sitä tuttua kansanviisautta. Ihminen - ainakin näin vanha - tarvitsee lepoa eikä olisi varmasti pahitteeksi pitää joku aika, vaikka viikonpäivä, yhteisenä lepopäivänä.

    Eli itse kyllä vierastan tätä aikaa, tuota arjen ja pyhän sekoittumista keskenään, puhumattakaan näistä kaupallisista intresseistä, joiden vuoksi kaupat pidetään auki jopa vuorokauden ympäri. Vasta pari päivää sitten sattui puukotuskin yöaikaan tässä aika lähellä olevassa kauppaliikkeessä.

    Kyllä tuo SkillaNin suorituskyky on uskomaton: seitsemän tuntia siivousta ! "Meikä" ei jaksa kahtakaan. Kyllä kai ne tauot lasketaan työaikaan sentään..)) Taukoa pitivät puumiehetkin ja se nyt kuului mielestäni asiaan.

    Täällä joku kertoi, että siivousta voi tilata viikosiivouksena tai suursiivouksena.
    Itse tarvitsisin lähinnä suursiivousta - jos meinaan huonekaluja siirtää - vaihtaa mattoja tai muuta. Ikkunanpesut olen toistaiseksi saanut tilattua kylätalkkarilta, korkeintaan parikymppiä on tullut maksamaan.
    Ja kuten moni on todennut, tasoa on pitänyt laskea, sietää sitä, ettei oikein jaksa "taluttaa" sitä imuria kovin ahkerasti. Ei ole meidän imurin taluttajastakaan, ynnämuusta, kuulunut. Pari muutakin kirjoittajaa on tainnut häntä kaivata - miesnäkökulma olisi aina tervetullut..))
    Vai oliko tuossa edellisessä ketjussa jo joku kalamies mukana ?
    Mukavaa pyhäpäivää kaikille !..))
  4. Aamupäivää ! Ei meillä vaan aurinko paista..)) Sadetta pukkaa ja pitää odotella että pääsee kauppaan. Kyyti peruuntui, joten täytyy turvautua omiin jalkoihin, jotka ovat edelleen jäykät, ainakin näin aamusta ja asfaltilla astellessa.

    Paljon on minulta pudonnut pois näistä vuodenkiertoon kuuluvista asioista: säilöminen, varustautuminen talveen, uintireissut avovedessä ja tuo liekon mainitsema pyöräily. Se oli tarkoitus aloittaa tänä kesänä, mutta enpä saanut pyörääni huollettua. Sen kuskaaminen junassa monttöörille tuntui liian isolta haasteelta.

    Eli on tullut se aika, jolloin on yhä ennemmän turvauduttava "vieraan apuun". Mutta kyllä sekin voi olla yksi ilon aihe: tavata nuoria, reippaita yrittäjiä, jutella heidän kanssaan ja nähdä työn tulos: pari kasaa erinomaista polttopuuta ensi vuodeksi - kunhan vain saan sen kärrätyä suojaan ja kuivumaan. Piha jäi heidän jäljiltään siistiksi, sade sitoi purut ja valoa ja tilaa tuli pihaan.

    SkillaN kirjoitti näistä Nojatuolin aiheista viisaasti. Ennen oli tosiaan sääntönä, että "seuroissa" ei puhuta uskonnosta eikä politiikasta..)) Kun tiedetään, että niistä syntyvät aina ne kiivaimmat keskustelut.
    Samaa olen kyllä joskus miettinyt, kun seuraa näitä keskusteluja täälläkin: tietoa, elämänkokemusta ja viisautta olisi tämän ikäisillä tarjota, mutta harvoin se tulee laajempaan käyttöön, "kelpaa" nuoremmille.
    Asenne pakkaa olla vähän sellainen kuin Merete Mazzarella kuvasi keskusteluaan nuorten kanssa. Hän kaipasi mielipiteiden vaihtoa, mutta saikin vastaansa lempeän vähättelyn: "antaa mummon olla"..))
    Onneksi useimmilla taitaa kuitenkin olla vertaisseuraa. Sitä osaan ainakin itse arvostaa kovasti - kuten myös näiden ikäpalstojen antia. Eikä voi taas kylliksi kiittää SkillaNia, joka vielä jaksoi aloittaa alusta, tarjota päiville leppoisan alun.
    demeter1
  5. En nyt tahtoisi puhua tämä Anon, 10.48, puolesta, mutta arvelen, että hän tahtoi antaa palautetta sellaisille kirjoittajille, jotka tuntuvat tutulta. Eikö me kaikki tehdä niin, "seurataan" tutuksi tulleita, annetaan palautetta heille ?
    Niin minäkin teen, enkä sitäkään kovin usein rohkene tehdä, koska siitä seuraa helposti erilaista syyttelyä. Enkä nyt tarkoita sinua, Ano 14.39.
  6. Huomenta täältäkin. Oikein SkillaN veikkasit, metsässähän sitä tuli taas oltua eilen, mutta täytyy myöntää, että menin sinne vähän kuin tottumuksen voimasta, en mitenkään erityisen innostuneena. Kuivuri tuolla hurisee vielä, kehnäsieniä kuivaan.

    Nyt sopiikin pitää vähän paussia, puolukat eivät ole ihan kypsiä vielä, vaikka punertavat lupaavasti. Lidlissä puolukkaa näköjään myydään 3.95/kg, siis täällä, ja "erä"-varauksella.
    Eli saattaa olla pelkkä mainoskikka.

    Tänään saan sitten "puumiehen" kaatamaan kuutta koivua pihalta. Muistui mieleen vitsi eräästä lehti-ilmoituksesta, jossa haettiin "puunaamaan tottunutta siivoojaa".
    Siivoojaehdokas meni paikalle ja kun pääsi pomon puheille, kysäisi varmuuden vuoksi:
    "tekös olette se puunaama" ?
    Mielialani on pitkään ollut niin alavireinen - läheisten sairastelu varmasti vaikuttaa - että minun täytyy jo ottaa käyttöön näitä "työkaluja"sen parantamiseen, vitsien käyttö on niistä yksi...
    Ihmissuhteet, lukeminen ja kirjoittaminen ovat myös aina olleet luonnossa liikkumisen lisäksi pettämättömiä keinoja mielialan kohentamiseen.
    Kuitenkin niiden käyttöön otto vaatii tietyn määrän energiaa, jos sitä ei ole, "tauti" pitkittyy...
    Muutama minunkin tutuista käyttää mieliala- ja unihäiriöihin Mirtatsapiinia, joka luetaan lähinnä mielialalääkkeeksi. En tahtoisi oikein näihin "kokeiluihin" lähteä ja kun katselin perhetuttujen lääkearsenaalia niin kyllä puistatti. Minun ikäisiä molemmat, mutta diagnosoituja sairauksia kuitenkin molemmilla. Perinteiset verenpaine- ja kolestrolilääkkeet minulla on ja toivon niiden riittävän.

    Itsehän siihen ei voi lopulta kovin paljon vaikuttaa -jos on elänyt tolkullisesti: ei tupakkaa, ei alkoholia ja terveellisiksi katsotut elämäntavat - mutta nekään eivät aina riitä.

    Ehkä joudumme lopulta sanomaan: "Tapahtukoon tahtos sinun, Kohtaloni, eikä minun"...
    (Kaarlo Sarkia: Älä elämää pelkää) .

    Iloisempaa päivää kaikille muille ! Onneksi en ole vielä "siinä pisteessä", että muiden parempi tilanne ja iloisuus lisäisi omaa alavireisyyttä.
    Kyllä se hyvä mieli tarttuu, yritän ottaa koppia siitä..))