Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Tuosta+minulla+ei+ole+tietoa,+Ano+19.51.+Eiköhän+hänkin+silti+joutunut+"maksamaan"+sanoistaan.Kuten+moni+muukin+tilityskirjailija.+Timo+K+Mukka+tulee+ainakin+heti+mieleen....
  2. Hieno+lista+ja+tervetullut+aloitus,+muistuttamaan+ainakin+minun+tyyppiselleni,+lievästi+depressiiviselle+luonteelle+siitä,+että+tässä+on+sentään+pärjätty,+huonommillakin+eväillä..))Ja+kuten+Ramoona+jo+kirjoitti,+myös+muiden+viestit+olivat+omiaan+lisäämään+aiheen+merkittävyyttä+ja+peilaamaan+sitä+omaa+oloa.Erityisesti+jäin+miettimään+näitä+hiukan+eri+linjaisia+vastauksia,+kuten+Anon+23.06+ja+23.21.+Onko+niin,+että+ihminen+tosiaan+voi+muuntaa+oman+elämäntarinansa+mieleisekseen,+unohtaa+kokemansa+vääryydet,+vahvistaa+vain+kokemaansa+hyvää+ja+ennen+muuta+uskotella+itselleen+ja+muille+(?)+että+hyvin+pyyhkii,+hyvä+minä+?..))Takavuosina+puhuttiin+elämänvalheesta,+tietystä+strategiasta,+jonka+ihminen+valitsee+selvitäkseen,+säilyttääkseen+oman+mielenrauhansa.+Usein+tuo+strategia+oli+sellainen,+että+se+pyrki+ensi+sijassa+takaamaan+oman+ja/tai+läheisten+hyvinvoinnin.+Isommat+haasteet+jätettiin+sitten+"yhteiskunnan"+kontolle,+siihenhän+"hyvinvointivaltio"+on+luvan+antanut.+"Maailmantuska"+liitettiin+nuorempien+kannettavaksi,+ikääntyneillä+sen+kokeminen+leimattiin+jonkinlaiseksi+häiriötilaksi,+ainakin+poikkeamaksi+"kypsyyden"+tavoittelussa.Toinen+kirjoittaja+jo+totesikin,+että+lista+on+omiaan+testaamaan+meidän+ikäisiä+ja+"elämästä+hengissä+selvinneitä",+nuorempien+kohdalla+se+ei+ehkä+päde+mittariksi+siitä+oman+elämän+sujumisesta,+kansalaiskunnosta.Mutta+ikäpalstallahan+me+ollaan+ja+mielenrauha,+tyytyväisyys+on+hyvä+saavutus,+olkoonkin+että+se+oma+hyvinvointi+on+isommassa+katsannossa+pois+siltä,+jolla+ei+mitään+ole+tai+on+vähemmän.+Yhteisen+kakun+jakamisessa+nopeat+syövät+hitaat,+hyvää+ei+riitä+kaikille,+olkoon+sitten+kyse+henkisestä+tai+aineellisesta+hyvästä.Ainoa+mitä+itse+katson+voivani+tehdä,+on+myöntää+oma+vajavaisuus,+syyllisyys,+huonompiosaisten+kohdalla+ja+yrittää+olla+lisäämättä+heidän+kuormaansa.
  3. Huomenta.+Kyllä+se+ilo+on+vähän+hakusessa+näinä+harmaina+päivinä.+Onneksi+myrsky+sentään+laantui+ja+poutaa+taidettiin+luvata+tälle+päivälle,+täällä.+Jospa+tänään+rohkenen+taas+liikkelle+lähteä+niin+saan+tuon+ikäiselleni+tarkoitetun+liikuntakiintiön+täyteen..))+Lisäkivuillahan+siitä+maksan,+mutta+kaikella+on+hintansa,+kuten+tiedetään..))SkillaN+tuolla+eilisessä+"pääkirjoituksessa"+listasikin+näitä+median+meille+välittämiä+"hyvän+olon"+vinkkejä.+Tuttuja+monet,+mutta+aina+muistuttamisen+väärti.+Hesarissakin+oli+jokin+artikkeli+lieventämään+koronan+aiheuttamaa+alavireisyyttä.+Nostalgiaa,+ikävän+sekaista+muistelua,++tarjottiin.+Meiltähän+se+käy,+minulta+ainakin..))Eilenkin,+kun+SkillaN+muistutti+noista+entisajan+talvista+ja+tähtitaivaasta,+se+nosti+kyllä+pintaan+väkeviä+muistoja+tuosta+ajasta+ja+sai+miettimään,+koska+olen+viimeksi+tähtitaivaan+nähnyt.+Ehkä+pari+vuotta+sitten+kun+sitä+yhdessä+pikkumiehen+kanssa+ihailtiin+ja+yritettiin+tavoittaa+sitä+"yhtä+kirkasta+tähteä",+jonka+pikkumies+sitten+myöhemmin+näki+ja+tuli+siitä+mummolle+tiedottamaan,,))+Jo+tänään+onkin+nuori+perhe+palaamassa+sieltä+"Skillanin+kotikaupungista",+jospa+saisin+pikkumiehen+kyläänkin+tänään+tai+huomenna.Eläviin+kontakteihin+tuntuu+olevan+kaipausta+muuallakin,+ainakin+minun+tuttavapiirissä.Puheluja+on+tullut+ja+tapaamisiakin+suunnitellaan.++Huomaan+vain,+että+olen+perinteisesti+ollut+se+"kotiini+kutsuja"+ja+paineita+siihen+tuntuisi+olevan+nytkin.+Joskus+täällä+puhuttiin+tuosta+seurustelusta+ja+tuttujen+tapaamisesta.+Itse+en+ole+ollenkaan+tottunut+tähän+"mennään+ulos+syömään"+tai+"mennään+kahville"+-++siis+että+tavataan+muualla+kuin+toistemme+kodeissa.+Kai+kaipaan+itse+kahdenkeskisyyttä+tai+pienempää+piiriä+tuttujen+kesken,+isot+joukot+ja+hälisevä+ympäristö+eivät+enää+välttämättä+houkuta.Aika+aikaa+kutakin,+sanotaan,+mutta+kyllä+eilisessä+puhelinkontaktissakin+todettiin,+että+ihmiskosketus,+vaikka+sitten+"virallinen"+ja+pienikin,+on+ihmiselle+elintärkeä,+ystävyydestä+puhumattakaan.+Ja+myös+ystävällisyys+ihmisten+kesken+on+vertaansa+vailla+oleva+voimavara.+Ja+kuten+olen+kertonut,+itse+olen+sitä+"vaivaisena"+liikkuen,+saanut+osakseni+yllättävän+paljon.+Tänään+onkin+hiljaista+tuolla+suorittamisen+puolella.+Vielä+eilen+illalla+tein+iltapalaksi+veljentytöltä+saamani+reseptin+mukaisen+tonnikalasalaatin+ja+kehnäsienikeittoa+on+"tarjolla"+lounaaksi.Kyllä+mummon+kelpaa..))Mukavaa+päivää,demeter1
  4. Huomentapäivää+!Hurskaisen+viesti+oli+tosiaan+iloinen+yllätys!+Ja+varisten+kuulumisia+olen+itsekin+kaipaillut..))+Makriina+kertoi+noista+omista+lintuhavainnoistaan.+Levottomina+kulkevat+linnut+täälläkin.+Aroniapensaan+tyhjensivät++pikavauhtia+ja+vasta+huomasin,+että+myös+pihlaja+oli+"marjavapaa".+Hyvä+että+kelpasivat.Meillä+on+tosiaan+tuo+lintujen+ruokkimiskielto+rottien+takia,+mutta+kyllä+sitä+jokunen+naapuri+on+uhmannut,+talipalloja+laittavat+riippumaan+puiden+oksilta+tai+sitten+on+suljetuimpia+ruokinta-alustoja,+sellainen+täytyy+varmasti+laittaa+hakuun,+koska+linnuton+piha+on+"luonnoton"+ilmiö+sekin,+mielestäni.Samoin+kulkevat+omat+ajatukseni+kuin+SkillaNilla+kun+noita+ajan+ilmiöitä+seuraan.Ihan+omaan+pienelämäänkin+ovat+tulleet+tuttujen+kokemusten+kautta+ja+onpa+tässä+itsekin+tullut+"opetetuksi"+ja+"puhutelluksi",+kun+ei+ole+löytänyt+oikeata+viritystä+tai+oikeita+sanoja+vastaamaan+toisen,+ihan+oikeutettuihin,+odotuksiin.+Mielipiteitten+vaihdossakin+täytyy+olla+tarkkana,+ettei+vain+tule+sohaisseeksi+sellaiseen+kohtaan,+mistä+toinen+voi+mielensä+pahoittaa..))Nämä+"uudet"+ilmiöt+olen+kyllä+laittanut+koronan+piikkiin.+Ollaan+vähän+kuin+sodasta+selvinneitä+ja+halutaan+nyt+hyvitystä+siitä,+mitä+korona+meiltä+vei,+mistä+jouduttiin+tinkimään+kun+rajoitukset+ja+uhkat+olivat+arkipäivää.+Näin+olen+itse+tapahtumista+tulkinnut.+Jos+näin+on,+täytyy+vain+toivoa,+että+löytyisi+se+toivon+ilmapiiri,+mikä+meillä+sodan+jälkeen+vallitsi+ja+tietysti+myös+se+yhteen+hiileen+puhaltamisen+henki,+minkä+ainakin+itse+koin+varhaislapsuudessani.+Poutapäivä+näyttäisi+olevan+ja+ilmeisen+"hyvä"+ulkoilusää.+Sinne+vain+ja+menoon+mukaan+-+minkä+jalka+sietää..))Mukavaa+päivää+kaikille,demeter1
  5. Kiva+kuulla.+Xmdx.+Meitä+on+siis+muitakin..))Eiköhän+tuo+"olennaiseen"+keskittyminen+ole+monien+tavoite.+Ja+se+"olennainen"+on+tietysti+vähän+eri+sisältöinen+eri+ihmisille.Itse+ajattelen,+että+enempää+me+nyt+kuitenkin+etsimme+kuin+pelkkää+viihdettä.+Vaikka+silläkin+on+sijansa+niin+sen+tarjonnasta+nyt+ei+taida+olla+pulaa.Onnittelut+aurastasi..))+Olisikohan+ollut+tuo+violetti+?++Tuskin+auratesti+meitä+arvojärjestyskeen+laittaa+ja+näillä+vuosin+useimmilla+on+jo+riittävästi+itsetuntemusta+joka+takaa+sen,+ettemme+pääse+ylpistymään..))++Ja+kuten+sanottu:+leikkiähän+tämä..))
  6. Aamupäivää!Eipä+tosiaan+ole+kehumista+sään+suhteen.+Sataa+tihuuttaa+kaiken+aikaa+ja+maisema+on+kauttaaltaan+harmaa.+Vain+hopeapaju+näyttää+pitävän+lehdistään+kiinni.Mutta+jos+jotain+hyvää+etsii+niin+ilmanlaatu+on+jopa+täällä+pääkaupunkiseudulla+hyvä,+ollut+jo+monta+päivää+.+Ilokseen+sitä+hengittelee+ja+ilmahan+on+meille+kaikille+"ilmaista"..))Kyllä+sen+oman+olon+kuvaaminen+ja+jakaminen+on+hyvä+keino+katkaista+se+ikävän+kierre,+mihin+ainakin+yksineläjä+helposti+joutuu+erilaisten+rajoitteiden+ilmaantuessa,+vaikka+pääsääntöisesti+omassa+olossaan+viihtyisikin.+Ja,+kuten+SkillaN+sanoi,+meillä+kaikilla+on+kokemusta+selviytymisestä.+Joskus+vain+tarvitaan+toisia+ihmisiä+muistuttamaan+siitä..))Ja+joskus+tarvitaan+jopa+jonkinlaista+sokkihoitoa+ennenkuin+pääsee+palaamaan+omille+raiteilleen.+Eilen+sitäkin+sain+kun+kuuntelin+tuttavani+murheita:+hän+oli+ajautunut+tilanteeseen,+jossa+joutuu+joka+hetki+kohtaamaan+oman+avuttomuutensa+eikä+apua+tunnu+löytyvän,+edes+niiltä+läheisiltä,+joille+on+itsestään+paljon+antanut.+Tämä+oma+tilanne+tulee+uudelleen+arvioitavaksi+kun+näkee+että+paljon+pahemminkin+voisi+olla.Niin,+että+kai+me,+jotka+täällä+vielä+kirjoittelemme+kuulumme+siihen+"hyväosasten"+joukkoon+kun+pystymme++itseämme+ilmaisemaan+ja++oman+tilanteemme++näkemään,+++hakemaan+myös+yhteyttä,+jos+niin+tahdomme.Aika+monella+tuo+lukuharrastus+on+jäänyt+vähemmälle,+joko+näkökyvyn+heikentymisen+vuoksi+tai+sitten+ihan+keskittymisvaikeuden+takia.+Ja+meillä,+joilla+se+vielä+sujuu+jotenkin+näyttää+käyneen+niin,+että+teksti+ei+enää+tartu+mieleen+samalla+tavalla+kuin+aikaisemmin.+Tuttuni,+joka+on+aina+ollut+himolukija+ja+lukee+vieläkin,+kertoi,+ettei+hän+kovin+pitkään+muista+lukemaansa+vaan+joutuu+kertaamaan+sitä+jos+kirjan+lukeminen+on+jäänyt+kesken+pitemmäksi+aikaa.+Siinä+mielessä+tuo+lehtien+lukeminen+tuntuu+"helpommalta"+ja+hyviä+aikakauslehtiähän+meillä+on,+monipuolista+sisältöä+tarjoavia.+Minullakin+on+tällä+hetkellä+mahdollisuus+seurata+Hesaria,+ihan+paperiversiona,+kun+naapuri+laittaa+sen+aina+laatikkooni+kun+on+sen+itse+lukenut.+Talveksi+olen+tilannut+lehdestä+jonkinlaisen+version+itsellenikin.+Että+suunnitelmia+on+tulevalle+ja+kiirettä+pitää..))+Vaikka+puitteet+ovat+ulkopuoltelta+katsoen+hyvinkin+ahtaat.+"Autuaita+ovat+yksinäiset,+sillä+heidän+ovat+mielen+laitumet"..))++(Eeva+Kilpi).Hyvän+päivän+toivotuksin,demeter1