Tee sienitesti

Anonyymi

Tunnistatko tärkeimmät sienet?

https://www.is.fi/sivu/testit-ja-visat/

Minä sain 9/10 eli aika hyvä.
Mitä sieniä keräät ja mitä niistä laitat?
Minä otan kanttarellejä, suppiksia, joitain rouskuja ja tatteja, lampaankääpiä ja vahakkaita. Suolaan ja teen salaattia , tuoreista teen teen kastikkeita ja keittoja.

17

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä sain vain 6/10. Mutta empä ole vuosikausiin sieniä kerännyt saati ruuaksi laittanut. En ole varma syötävistä ja myrkyllisistä enää. Joskus ostan tuoreita herkkusieniä ja valmista sienisalaattia.

    • 9/12. Sienisieppo silti, sanottiin. Juuri eilen tein kuivatuista suppilovahveroista vegaanisen keiton: vain perunoita (suurustamiseen), sipulia, vihannesliemikuutio, ruokakermaa ja suppiksia.
      Maukasta tuli.
      Suppilovahveroiden lisäksi olen kuivannut kehnäsieniä ja tatteja. Säilyvät kuivattuina hyvin. Karvarouskut ja haaparouskut pakastan ja teen niistä salaattia tai sienikastikeen.
      demeter1

    • Yksi oli väärin.
      Nuorempana keräsin kaikkia metsän antimia innokkaasti.
      Nyt on jäänyt, maha ei oikein pidä sienistä eikä marjoistakaan.

      • Minulla oli jossakin vaiheessa jonkinlainen sieniallergia. Sienisokeri kai sen aiheutti. Kantarellista ja joistakin tateista sain vatsanväänteitä, mutta tuntuu, että nyt siedän niitäkin.
        Joskus voi käydä niinkin...


    • Sienisepoksi pääsin tuloksella 10/12. Demeter lienee kuitenkin enemmän sieniruokia taitava ja niillä herkutteleva, koskapa nimesi itsensä sienisiepoksi. :)
      Tatit eivät ole minulla hallussa, missaan jopa herkkutatit, joten tattikysymys meni pieleen. Kaikkia seitikkejä olen oppinut karttamaan, minulle ne ovat kaikki myrkyllisiä, vaikka testi toisin sanookin.

      Olen hyvin kapea-alainen sienestäjä: yleensä vain kanttarellit, suppilovahverot, mustatorvisienet ja haaparouskut noukin sienikoriini. Ne ovat helppoja tunnistaa, osaan tehdä niistä ruokaa ja säilöä . Haaparouskut suolaan sopivasti hienolla suolalla ryöppäyksen jälkeen ja pakastan litteisiin annospusseihin. Ei tarvitse liotella ja samalla huuhtoa viemäriin sienten hienosta mausta mitään, pakasteesta sulatetut ovat heti käyttövalmiita vaikkapa senosalaattiin. Noista muista haihdutan pannulla nesteet pois ja pakastan annoksina, pieniä litteitä folipakkauksia.

      Suppis- ja kanttarellikeittoon ja -kastikkeeseen laitan tuore- tai sulatejuustoa, se saostaakin mukavasti, vehnäjauhoja käytän mahdollisimman vähän. Hyvä idea tuo perunalla saostus, aion kokeilla. Tietysti kuohukerma on se viimeinen silaus, juhlavampaan versioon sitä kunnolla. Mustat torvisienet kuivaan, niistä saa upeaa makua vaikka lihapatoihin tai hienonnettuna kastikkeisiin. Juustoinen kanttarellipiirakka taitaa olla bravuurini sienten alalla.
      Skillanin kanssa on joskus ollut puhetta, että minulla olisi tarvetta osallistua hänen tattikurssilleen, voi kun se toteutuisikin, edes virtuaalisena. :)

      Aikamoisia sanaseppoja metsiemme sienten nimeäjät, esimerkkeinä
      röllirusokas, loispiponen, tihkutympönen, haituvahiippo, mönjävahakas, outorisakas.

      • Senosalaattini😂


      • Anonyymi

        Jopas onkin hassuja sienien nimiä, piti ihan googlettaa onko tottakaan, ikinä en ole kuullut. No onhan nuo ihan oikeita nimiä ja lisääkin löytyi, esim. pistehimmihiippo ja nuhrumyyränlakki.
        Voiskin kokeilla tuota rouskujen pakastamista miedosti suolattuna, koska liotuksessa valuu varmaan ravinteitakin viemäriin.
        Minä sain 9/12. Sieniseppo sen mukaan mutta en kovin montaa lajia uskalla poimia, vain ne jotka ihan varmasti tunnen. Karvarouskut uskallan ottaa mutta eikös ennen niin hyvänä pidetty mustarousku todettu vaaralliseksi? Tateissa joskus erehtynyt, mutta niitä voi kyllä hiukan maistaa ja kannattaa ottaa vain pieniä tatteja, isoissa on helposti toukkia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jopas onkin hassuja sienien nimiä, piti ihan googlettaa onko tottakaan, ikinä en ole kuullut. No onhan nuo ihan oikeita nimiä ja lisääkin löytyi, esim. pistehimmihiippo ja nuhrumyyränlakki.
        Voiskin kokeilla tuota rouskujen pakastamista miedosti suolattuna, koska liotuksessa valuu varmaan ravinteitakin viemäriin.
        Minä sain 9/12. Sieniseppo sen mukaan mutta en kovin montaa lajia uskalla poimia, vain ne jotka ihan varmasti tunnen. Karvarouskut uskallan ottaa mutta eikös ennen niin hyvänä pidetty mustarousku todettu vaaralliseksi? Tateissa joskus erehtynyt, mutta niitä voi kyllä hiukan maistaa ja kannattaa ottaa vain pieniä tatteja, isoissa on helposti toukkia.

        Hauska tuo Ramoonan lista..)) Mustarousku todella katosi "syötäväksi kelpaavien" sienten listalta. Syytä en muista, mutta aika paljon ehdin sitä kerätä ja syödä ennenkuin boikotti asetettiin.
        Taisi olla niin, että herkkutatti ja sappitatti muistuttavat toisiaan ja maistamalla piti varmistaa, kumpi oli kyseessä.
        Itä-Suomesta kotoisin oleva kälyni harrasti haperoita. Sato on yleensä runsas ja sienen käsittely helppoa: pannulle vain ja siitä suuhun. Hän tapasi maistaa haperoita ennekuin kelpuutti koriinsa.
        Tuota Ramoonan mainitsemaa kantarellipiirasta täytyy varmasti kokeilla..))
        Meillä Martat järjestävät joka syksy sieniretken ja opastavat sienten käytösssä. Ohi meni minulta taas...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jopas onkin hassuja sienien nimiä, piti ihan googlettaa onko tottakaan, ikinä en ole kuullut. No onhan nuo ihan oikeita nimiä ja lisääkin löytyi, esim. pistehimmihiippo ja nuhrumyyränlakki.
        Voiskin kokeilla tuota rouskujen pakastamista miedosti suolattuna, koska liotuksessa valuu varmaan ravinteitakin viemäriin.
        Minä sain 9/12. Sieniseppo sen mukaan mutta en kovin montaa lajia uskalla poimia, vain ne jotka ihan varmasti tunnen. Karvarouskut uskallan ottaa mutta eikös ennen niin hyvänä pidetty mustarousku todettu vaaralliseksi? Tateissa joskus erehtynyt, mutta niitä voi kyllä hiukan maistaa ja kannattaa ottaa vain pieniä tatteja, isoissa on helposti toukkia.

        Pitääkin yrittää laajentaa sienireviiriä sienikirjan avulla pieniin tatteihin, muiden laittamat tattiruuat kyllä ovat maistuneet. Olen joskus kauan sitten ollut Marttojen siententunnistusillassa, mutta kertaus tekee hyvää, ja tietokin on muuttunut. Ennen mustarouskua poidettiin hyvänä ruokasienenä, mutta sitten tuli tutkimustietoa siitä löydetyistä karsinogeeneistä ja se poistettiin myös kauppasienilistalta - mahtaako olla jo pannasta päässyt. Korvasienikin oli aikanaan arvostettu herkku ryöpättynä ja kuivattuna, sittemmin ryöppäyskertoja on neuvottu lisäämään, mutta eikö se hieno makukin sitten laimene olemattomiin. En enää koske koko sieneen, vaikka olisi kymmenen kertaa keitetty ja liotettu.

        Ovathan pienet nappilakkiset karvarouskutkin syötävän söpöjä ja pirteänmakuisia salaatissa, mutta koen vähän työlääksi "karvojen" poiston. Äiti aikanaan neuvoi, että rouskut tunnistaa siitä, että lakkia taitettaessa tihkuu vaaleaa maitiaisnestettä. Äiti säilöi myös etikkaliemeen pikkuruisia nappirouskuja ainakin haaparouskuista.


    • Anonyymi

      Pidän kyllä joistain sieniruuista, mutta itse en ole koskaan ollut innokas sieniä keräämään.
      Varmaan johtuu siitä, että en tunne niin hyvin sieniä, että voisin niitä kerätä ja ruuaksi laittaa.
      Hiljattain menehtyi eräs henkilö, oli terve ja muutaman viikon kuluttua munuaiset petti, se onkin kamalaa ,oliko sienet syypää vai oliko jo kauemman ollut oireita, joita ei itsekään huomannut.
      Sanotaan, että sienet voi olla tuntemasi sienen näköisiä, mutta eivät silti ole, ne muuntuvat toiseksi.
      Kyllä he, jotka kauan ovat sienestäneet, ovat varmempia tuntemaankin ne.

      • Tsernobylin jälkeen piti olla varovainen sienien kanssa. Nimettiin ihan, mitkä sienet - ja missä kasvaneet - olivat pahimpia cesiumin kerääjiä. Oma suosikkini, kehnäsieni, mainittiin sellaiseksi.

        Taisin olla muutaman vuoden keräämättä sitä, kotipaikkakunnaltani, missä laskeuma oli runsas.
        Sellainen legenda siellä liikkui, että pari rouvaa, jotka olivat sienien ystäviä, kuolivat aika nuorina syöpään. Tiedä häntä.
        Juuri tarkistin, että nykysuositusten mukaan sieniä ja marjoja uskaltaa syödä turvallisesti.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tsernobylin jälkeen piti olla varovainen sienien kanssa. Nimettiin ihan, mitkä sienet - ja missä kasvaneet - olivat pahimpia cesiumin kerääjiä. Oma suosikkini, kehnäsieni, mainittiin sellaiseksi.

        Taisin olla muutaman vuoden keräämättä sitä, kotipaikkakunnaltani, missä laskeuma oli runsas.
        Sellainen legenda siellä liikkui, että pari rouvaa, jotka olivat sienien ystäviä, kuolivat aika nuorina syöpään. Tiedä häntä.
        Juuri tarkistin, että nykysuositusten mukaan sieniä ja marjoja uskaltaa syödä turvallisesti.

        aEikös se kehnäsieni kuulu seitikkeihin, joissa on myrkyllisiä lajeja? Miten voit olla varma niiden erottelusta, ne kun muistuttaa toisiaan? Uskallatko muille tarjota kehnäsieni ruokaa ja kerrotko sen olevan eräs seitikkilaji?


      • Anonyymi kirjoitti:

        aEikös se kehnäsieni kuulu seitikkeihin, joissa on myrkyllisiä lajeja? Miten voit olla varma niiden erottelusta, ne kun muistuttaa toisiaan? Uskallatko muille tarjota kehnäsieni ruokaa ja kerrotko sen olevan eräs seitikkilaji?

        Ei kuulu (kehnäsieni seitikkeihin). Aika harva tuntee sen, vaikka se on yleinen, helppo tunnistaa ja valmistaa: pannulle vain sekin. Olen myös kuivannut kehnäsientä, hyvän keiton siitä saa. Kolmen tähden sieni, eli erinomainen ruokasieni.

        Mutta oikeilla jäljillä olet Ano, 11.15. Oppaassa kerrotaan, että vanhempana sieni voi muistuttaa joitakin seitikkejä. Rengas jalassa on minusta hyvä tunnusmerkki.

        Olen testannut kehnäsientä itselläni vuosikymmenet, enkä ole vielä (tietääkseni) kuollut. Ainakaan sanan perinteisessä merkityksessä..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Ei kuulu (kehnäsieni seitikkeihin). Aika harva tuntee sen, vaikka se on yleinen, helppo tunnistaa ja valmistaa: pannulle vain sekin. Olen myös kuivannut kehnäsientä, hyvän keiton siitä saa. Kolmen tähden sieni, eli erinomainen ruokasieni.

        Mutta oikeilla jäljillä olet Ano, 11.15. Oppaassa kerrotaan, että vanhempana sieni voi muistuttaa joitakin seitikkejä. Rengas jalassa on minusta hyvä tunnusmerkki.

        Olen testannut kehnäsientä itselläni vuosikymmenet, enkä ole vielä (tietääkseni) kuollut. Ainakaan sanan perinteisessä merkityksessä..))

        Kehnäsieni on seitikkeihin kuuluva laji,mutta kaikki seitikit eivät ole myrkyllisiä.

        Kehnäsieni (Cortinarius caperatus syn. Rozites caperata) on seitikkilaji ja Suomessa yleinen herkullinen ruokasieni.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kehnäsieni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehnäsieni on seitikkeihin kuuluva laji,mutta kaikki seitikit eivät ole myrkyllisiä.

        Kehnäsieni (Cortinarius caperatus syn. Rozites caperata) on seitikkilaji ja Suomessa yleinen herkullinen ruokasieni.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kehnäsieni

        Onnistuukohan koko linkki.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kehnäsieni



    • Anonyymi

      Sienistä tuli mieleen kun satuin näkemään TV1 Puoli seitsemän ohjelman ja oli syöpä kerääjä hyväntekeväisyys juttuja ja ex Häkkiskä.
      SYÖPÄÄN keksi yksi mies kauan sitten syyn ja toimivan halvan HOIDOn mutta Rockefeller hoiti asian niin että mies laitetiin mielisairaalaan. Hiljennettin keksijä koska se roistolauma oli rahan ahne ja psykopaattien satanisti mafia.
      Joten älkää lahjottako,perintöjänne millekkään säätiöille ja huijareille.
      Eikä SPR koska hujari ihmiskauppias yhdessä YK kanssa. Rikollise varastaneet meiltä.ihmisilä valtavan määrät rahaa ja kultaa. Syöpään ym on parannuskeinoja olemassa mutta ne salattiin meiltä ihmisiltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      181
      4038
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      375
      1800
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      86
      1777
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      49
      1557
    5. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      48
      1505
    6. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      205
      1245
    7. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1205
    8. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      151
      1087
    9. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      1026
    10. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      949
    Aihe