Vapaa kuvaus

Aloituksia

11

Kommenttia

1122

1. Pe.ku+kirjoitti:+"Helsingin+seurakuntayhtymä+tiedottaa+teettävänsä+puolueettoman+selvityksen+Laajasalon+toimista.+Voipi+olla+hyvinkin+niin+että+seurakuntayhtymän+johtaja+Juha+Rintamäki+haluaa+sillä+sekottaa+jo+valmiiksi+eteenpäin+viedyn+asian."<Mitä+ihmeen+asian+sekoittamista+se+on,+jos+toimivaltainen+viranomainen+(siis+se+instanssi+jolle+asian+tutkiminen+johtosäännön+mukaan+kuuluu)+tutkii+asiaa,+jossa+ilmiselvästi+tutkimisen+aihetta+on?Tällaista+se+sitten+on,+kun+asioita+kommentoivat+ihmiset,+jotka+eivät+ymmärrä+kommentoimistaan+asioista+höykäsen+pölähtävää!+Tziisus!
  2. Nämä+samat+asiat+olen+todennut+näillä+palstoilla+useampaankin+kertaan.+Onhan+se+lohdullista,+että+siellä+hiippakunnassakin+sentään+viimein+herättiin!+”Johanna+Korhonen+on+siviiliammatiltaan+toimittaja.+Tätä+tapausta+ajaessaan+häneltä+on+tainnut+mennä+luottamushenkilön+ja+toimittajan+roolit+sekaisin.+Jos+luottamushenkilöllä+on+viranhoitajien+toimintaan+kohdistuvia+huolia+tai+syytöksiä,+ne+tulee+käsitellä+asianmukaisesti+luottamushenkilöiden+muodostamissa,+työntekijöiden+toimintaa+valvovissa+elimissä+–+ei+median+tai+minkään+toverituomioistuimen+kautta”,+Munsterhjelm+sanoo.<<Motiivina+maksimaalinen+julkisuus?Hiippakuntavaltuuston+varapuheenjohtajan+Viking+Vuoren+mielestä+Korhosen+tavoitteena+on+ollut+saada+syntymään+isoja+otsikoita.”En+ole+koskaan+aikaisemmin+seitsemän+luottamushenkilövuoteni+aikana+nähnyt+tilannetta,+jossa+yksittäinen+luottamushenkilö+tutkii+yhden+virkamiehen+kuitit+viideltä+vuodelta+ja+lähettää+niistä+kymmenittäin+kysymyksiä,+jotka+vuotavat+julkisuuteen+jo+samana+päivänä.+Kysymyksissä+oli+heti+nähtävissä,+että+niistä+saa+näyttäviä+otsikoita+jo+ennen+kuin+Laajasalo+ehtii+niihin+mitään+vastaamaan.+Esimerkiksi+taksimatkat+ja+lounas+nostetaan+esiin+siinä+näkyvästi,+samoin+kuin+yksittäisen+suklaarasian+ostaminen+häävalmisteluihin+liittyen”,+Vuori+sanoo.Puheenjohtajansa+toiminnan+kyseenalaistavat+valtuutetut+epäilevät+Korhosen+selvityksen+motiiveja.<<Mitä+"epäilemistä"+tuossa+vielä+on?+Perjantain+Pressiklubissa+Korhonen+itse+ilmoitti+alkaneensa+piispanvaalien+jälkeen+kaivella+Laajasalosta+tietoja+"tutustuakseen+häneen".+Kas+kun+Korhosen+vimmaisesti+ajama+ehdokas+hävisi+Laajasalolle.
  3. qwertyilija+kirjoitti:+"Hän+on+työskennellyt+taloustoimittajana+ja+osakeyhtiön+toimitusjohtajana+eli+tuntee+talousasiat+ja+salassapitomääräykset."<+Noissa+tehtävissä+toimiessa+ei+välttämättä+(ilmeisesti)+pätevöidytä+julkishallinnon+osaajaksi.+Julkishallinnossa+on+erilaiset+toimintaperiaatteet+ja+lainalaisuudet.+Nyt+on+kyseessä+viranhaltijaan+kohdistettavat+kurinpidolliset+-+tai+vähintäänkin+niihin+tähtäävät+-+toimet.+Niissä+on+perinteisesti+oltu+sensitiivisiä,+ja+perustelluista+syistä.+Yksi+edellytys+on,+että+keskeneräisillä+asioilla+ei+revitellä+julkisuudessa.Olin+alkuun+ihan+tyytyväinen+kuultuani+Laajasalon+toimien+ilmitulosta.+Koko+kuvion+paljastuttua+en+sitten+ole+ollenkaan+tyytyväinen.+En+esiin+tulleeseen+motiiviin,+en+Korhosen+ottamaan+rooliin+toimivallan+ylityksineen,+en+myöskään+hänen+tyyliinsä+riekkua+asiasta+julkisuudessa.+Kuten+olen+aiemmin+maininnut,+Korhosen+olisi+pitänyt+valita+toimittajan+roolin+ja+luottamushenkilön+roolin+välillä,+hän+ei+kuitenkaan+siihen+kyennyt.Korhonen+laajentaa+asiaa+vielä+Apu-lehdelle+antamassaan+haastattelussa:"Kolmas+ulottuvuus+ei+ole+juridinen,+vaan+eettinen:+onko+sopivaa,+että+henkilö+laskuttaa+kirkkoa+yrityksensä+kautta+ja+nostaa+samaan+aikaan+kuukausipalkkaa+kirkosta?++Se+ei+ole+sallittua+muillekaan."Korhonen+ei+avaa,+mitä+laskutettavat+asiat+ovat+olleet.+Hän+kuitenkin+heittää+ilmaan+ajatuksen,+että+tuossakin+on+toimittu+laittomasti,+vaikka+hän+puhuukin+eettisyydestä.+Onko+siis+Laajasalo+laskuttanut+firmansa+kautta+töistä+tai+palveluista+jotka+olisivat+kuuluneet+hänen+virkatehtäviinsä?+Sellainen+kuva+tuolla+ainakin+halutaan+antaa.+Mitä+tuohon+sallimiseen+tulee,+niin+joskus+edellytetään+sivutoimilupaa,+joskus+taas+ei.+Kyllä+monilla+virkamiehillä+on+virkansa+ohella+omaa+yritystoimintaa,+jopa+virkapaikan+tiloissa.+Esimerkiksi+monet+lääkärit+suorittavat+leikkauksia+oman+työpaikkansa+leikkaussalissa,+tämän+välineillä+ja+henkilökunnan+avustamana,+ja+kuitenkin+laskuttavat+huikeita+palkkioita+oman+yrityksensä+lukuun.+Monet+virkalääkärit+jopa+hankkivat+julkisella+puolella+toimiessaan+itselleen+yksityisasiakkaita.+En+tunne+seurakuntien+sivutoimilupakäytäntöjä,+joten+en+voi+arvioida+Korhosen+"Se+ei+ole+sallittua+muillekaan"+väittämän+oikeellisuutta.+Mutta+tuollaisia+heittoja+ei+pitäisi+esittää+ilman,+että+avaa+asiaa.+Mutta+Korhosen+tavoitteisiin+se+ilmeisesti+sopii!
  4. Korhonen+on+mitä+ilmeisimmin+saanut+epäviralllista+kautta+tietoja+asiasta+Kallion+seurakunnasta.+Eli+joku+on+niitä+sieltä+vuotanut.+Korhosella+olisi+ollut+mahdollisuus+hoitaa+homma+asiallisestikin.+Hän+olisi+myös+voinut+toimia+"syväkurkkuna"+mediaan+päin.+Nyt+hän+yhdisti+nämä+keinovalikoimat+surullisella+tavalla.+Näin+ei+yksinkertaisesti+toimita.+Mutta+minkäs+teet+jos+mopo+lähtee+käsistä.Hain+itse+aikoinaan+virkaa,+jota+haki+myös+jo+virassa+olevan+naisen+ystävätär.+Tällä+ystävättärellä+oli+paljon+heikommat+meriitit+kuin+minulla.+Siksi+tämä+tuleva+kollega+lähti+kaivelemaan+minun+työ-+ja+muuta+historiaani.+Minun+valintaani+kannattava+henkilö+kertoi+asiasta+minulle+sanoen:+"älä+anna+N.N:lle+aseita+sinua+vastaan".+Vastasin:+"minä+annan+aseita+niin+paljon,+ettei+hän+osaa+päättää+mitä+niistä+käyttää.+Tai+käyttää+hädissään+niitä+kaikkia".+Viimeinen+vaihtoehto+toteutui,+joten+valitsijat+löysivät+tiensä+kaunan+lähteille.++Minut+valittiin!+Naisilla+sanotaan+olevan+miehiä+parempi+tunneäly.+Näin+varmasti+onkin.+Naiset+vetävät+myös+usein+pelkällä+tunteella.+Kun+tähän+yhdistetään+kauna+ja+vimma,+niin+jälki+on+sen+näköistä+kuin+tässä+Laajasalo-keississä!
  5. Kenenkähän+tässä+pitäisi+ottaa+asioista+selvää?Hiippakuntavaltuusto+on+viranomainen,+jonka++käsittelyyn+tulevat+asiat+valmistelee+tuomiokapituli.Helsingin+kirkkoherra+on+virassaan+seurakuntayhtymän+hallinnon+alainen+virkamies.+Hänen+virkatoimiaan,+ja+mm.+matkalaskujaan+koskevat+epäselvyydet+selvitetään+paikanpäällä,+ei+tuomiokapitulissa+tai+hiippakuntavaltuustossa.Missään+ei+ole+mainittu,+että+seurakuntayhtymän+hallinnossa+olisi+lainkaan+käsitelty+Laajasalon+mahdollisesti+oikeudettomia+matkalaskuja+ja+muuta+laskutusta.++Näiden+asioiden+ensisijainen+käsittelijä+ei+ole+hiippakuntavaltuusto.+Kuten+yllä+kävi+ilmi,+hiippakuntavaltuuston+käsittelyyn+tulevat+asiat+valmistelee+tuomiokapituli.+Valtuusto+voi+perustellusta+syystä+alistaa+itselleen+myös+muuta+päätöksentekoa.+Kaikessa+päätöksenteossa+viranomaisen+on+kuultava+sitä+jonka+asiaa+se+tutkii.+Kuulemisen+suorittaa+aina+viranomainen,+ei+sen+yksittäinen+jäsen,+ei+edes+puheenjohtaja.+Saati,+että+kuulemisesta+tiedotettaisiin+sinne+ja+tänne.+Korhoslaiset+"kuulemiset"+ovat+vakava+uhka+kansalaisten+oikeusturvalle.Vaikka+asiaa+joskus+käsiteltäisiinkin+hiippakuntavaltuustossa,+niin+sen+käsittelystä+päättää+valtuusto+tai+tuomiokapituli,+ei+Korhonen.+Laajasalon+toimet+tulee,+totta+kai,+selvittää,+mutta+ei+Korhosen+tavalla+roiskimalla+sinne+tänne,+vaan+asiallisesti.+Nyt+on+vaarana,+että+koko+asia+jää+Korhosen+häsläämisen+jalkoihin.+Mikä+voi+jopa+johtaa+siihen,+että+asiassa+viimein+päätöksen+tekevä+taho+katsoo,+että+Laajasalon+saama+valtava+kielteinen+julkisuus+on+riittävä+rangaistus.+Mikä+tosin+on+voinut+olla+Korhosen+tavoitekin!+Sillä+hänen+pontimensa+asian+esiin+tuomisessa+on+ilmiselvästi+ollut+hänen+ehdokkaansa+sivuuttaminen+piispanvaalissa,+vaikka+hän+muuta+väittääkin.Jos+asuisin+Helsingin+seurakuntayhtymän+alueella,+ja+olisin+ev.lut.seurakunnan+jäsen,+niin+saattaisinpa+hyvinkin+tehdä+tutkintapyynnön+siitä,+onko+Korhonen+syyllistynyt+virkavallan+anastukseen.
  6. Kommentoin+asiaa+jo+ketjussa+joka+on+sittemmin+näämmä+poistettu.+Minua+kiinnostaisi+tietää+millä+valtuutuksella+Korhonen+tivaa+vastauksia+asiassa+joka+ei+hänelle+kuulu.+Laajasalo+on+näiden+visan+vingutteluiden+aikaan+ollut+Kallion+kirkkoherrana,+joten+hän+on+vastuussa+tekemisistään+seurakunnalleen+ja+seurakuntayhtymälle.+Normaalitilanteessa+hiippakuntavaltuustolla+ei+ole+asiassa+osaa+ei+arpaa.+Se+on+siis+aivan+väärä+viranomainen+käsittelemään+asiaa.+Korhosella+ei+ole+minkään+instanssin+valtuutusta+kysellä+Laajasalolta+yhtään+mitään.+Jos+virkamiestä+koskeva+asia+tulee+päätöselimen+käsittelyyn,+niin+asiianosaista+tulee+kuulla.+Kuuleminen+järjestetään+joko+suullisena+tai+kirjallisena.+Kuulemisen+järjestää+päätösviranomainen,+ei+koskaan+viranomaiseen+kuuluva+yksittäinen+henkilö+-+ei+edes+puheenjohtaja.+Korhonen+on+pyytänyt+Laajasalolta+selvitystä+erikseen+listattuihin+asiakohtiin.+Vastausten+antamiseen+Korhonen+on+antanut+määräajan.+Kuulostaa+ihan+päätösviranomaisen+käytännöltä+kuulemisasiassa.Nyt+vain+on+vaarana,+että+Korhonen+syyllistyy+näin+toimiessaan+virkavallan+anastukseen.+Korhonen+käyttäytyy+kuin+hän+-+ja+yksin+hän+-+olisi+päätösviranomainen+asiassa.+Korhonen+valittaa+sitä,+että+Hiilamo+olisi+pyrkinyt+estämään+hänen+toimiaan.+Korhonen+pitää+tätä+puolen+valitsemisena+ja+Laajasalon+pelastusyrityksenä.+Ehkäpä+Korhosen+olisi+pitänyt+kuunnella+Hiilamoa!+En+ymmärrä+Korhosen+vimmaa+ja+kiirettä+asian+käsittelyssä.+Mutta+sen+olen+tajunnut,+että+henkilökohtainen+sota+tässä+on+meneillään.
  7. Eerikatässämoi+kirjoitti:+"Tosiasiassahan+asia+ei+siitä+muutu+miksikään,+oli+esiintuojan+motiivit+mitkä+tahansa."<Kyllä+se+joskus+voi+muuttua.+Mielestäni+Korhosen+motiivit+paistoivat+selvästi+läpi+siitä+tavasta+millä+hän+lähti+hyökkäämään+kyseisessä+asiassa.+Hän+on+ymmärtääkseni+päättänyt+käydä+yksityistä+sotaansa+Laajasaloa+vastaan.+Tämä+saattaa+kostautua+myöhemmin.Laajasalohan+teki+nyt+puheena+olevat+visan+vinguttelunsa+ollessaan+Kallion+seurakunnan+kirkkoherrana.+Hänen+luottokortin+käyttönsä+olisi+siis+Kallion+seurakunnan+ja+Helsingin+ev.lut.seurakuntien+hallintoasia.+Olen+ymmärtänyt+niin,+että+toimivaltainen+viranomainen+ei+ole+vielä+edes+käsitellyt+asiaa,+saati+tehnyt+siinä+päätöstä.Minulle+ei+ole+avautunut,+millä+perusteella+kyseessä+olisi+hiippakuntavaltuuston+asia.+Käsittääkseni+hiippakuntavaltuuston+olisi+tullut+tehdä+asiasta+alistamispäätös+ennen+sen+käsittelyyn+ottamista.+Ja+jos+olen+oikein+tulkinnut,+niin+tätä+alistamispäätöstä+ei+ole+tehty,+eikä+hiippakuntavaltuusto+ole+näin+ollen+myöskään+asiaa+käsitellyt.+Julkisuudessa+ainakin+on+esitetty+ainoastaan+Korhosen+Laajasalolle+esittämät+selvitysvaatimukset,+jotka+hän+on+itse+kirjeen+välityksellä+esittänyt+hiippakuntavaltuuston+puheenjohtajan+ominaisuudessa.+Hiippakuntavaltuuston+puheenjohtaja+ei+kuitenkaan+ole+toimija+kyseisessä+asiassa,+vaan+se+on+viranomainen+-+siis+hiippakuntavaltuusto+-+mikäli+asia+on+sille+alistettu.+Hallintoasioissa+järjestetään+asianosaisen+kuuleminen,+joka+voi+tapahtua+joko+suullisesti+tai+kirjallisesti.+Se+ei+koskaan+laillisesti+tapahdu+siten,+että+joku+viranomaisen+jäsen+-+vaikkakin+puheenjohtaja+-+lähettäisi+kuultavalle+uhkavaatimuksen+selvitysvaatimuksineen+ja+julkistaisi+asian+samanaikaisesti+tiedotusvälineille.+Korhosen+tempauksesta+oli+asian+käsittelyn+kannalta+enemmän+haittaa+kuin+hyötyä.+Hiilamo+oli+kommentissaan+oikeilla+jäljillä.+Laajasalo+toimi+väärin+ja+ennen+kaikkea+typerästi,+mutta+tämä+tosiasia+voi+jäädä+varjoon+Korhosen+vimmaisen+sooloilun+vuoksi.Näissä+asioissa+tarkoitus+ei+pyhitä+keinoja.+Voi+käydä+niin,+että+manööverin+kohde+(Laajasalo)+saa+nuhteet,+mutta+Korhonen+sanktiot!+Taitamatonta+sähellystä.