Vapaa kuvaus

Aloituksia

11

Kommenttia

1122

1. mummomuori+kirjoitti:+"Omasta+eroamisestaan+tuntuvat+ne+pitävän+ääntä+eniten,+jotka+sitten+eivät+kuitenkaan+eroa+kirkosta?"Minun+"kirjanpitoni"+mukaan+kirkosta+eroamisestaan+eniten+melua+pitävät+ne,+jotka+eivät+enää+edes+ev.lut.+kirkkoon+kuulu!+Se+kun+on+"pois+poikennut+ja+sangen+viheliäiseksi+tullut".+He+kuitenkin+edelleen+esittävät+uhkavaatimuksia+siitä+mitä+muutoksia+kirkossa+pitäisi+tehdä.
  2. Siis,+että+mitä?
  3. rakkaudensanoma+kirjoitti:+"...+puhe+perustui+Raamatun+faktoihin,+jotka+Kirkolliskokouksen+tulee+ottaa+päätöstä+tehtäessä+huomioon."<Kyllä+nämä+Raamatun+"faktat"+ovat+olleet+kokousedustajien+tiedossa+ilman+Räsäsen+puheitakin.++Puheenjohtaja+pyysi+Räsästä+pysymään+kokouksen+aiheessa,+eli+Helanderin+selvityksessä.+Ei+voida+lähteä+siitä,+että+hihhuliedustajat+saarnaavat+Raamattunsa+läpi+ihan+jokaisessa+kokouksessa.+Helanderin+selvityksessä+sinänsä+olisi+ollut+kokousedustajille+pohdittavaa+ihan+tarpeeksi.+Suositeltu+puheaika+oli+niin+lyhyt,+että+ei+siihen+enää+Raamatun+kertausta+olisi+kaivattu.+Eikä+puheenjohtajan+kokoustekninen+ratkaisu+vaikuttannut+millään+tavalla+Räsäsen+mielipiteen+perillemenoon.+Vai+jäikö+jollekin+tämän+vuoksi+epäselväksi+Räsäsen+kanta+asiaan?+Tuskin!+Joten+mitään+vahinkoakaan+ei+ole+tapahtunut.Olen+vuosia+toiminut+eri+päätöselinten+esittelijänä.+Eräässä+kokouksessa+talousjohtaja+aloitti+siitä,+kuinka+muinaiset+foinikialaiset+keksivät+rahan.+Ihmettelin+kokoustauolla+asiaa+eräälle+kokousedustajalle.+Tämä+kertoi,+että+kyseinen+talousjohtaja+kertoo+tuon+saman+stoorin+joka+kerta.Yksi+asia+on+minua+näissä+"omissa"+kokouksissa+vuosien+varrella+kyrsinyt.+Se+on+joidenkin+uskovaisten+tapa+mennä+joka+asiaan+"synti+edellä".++Synti+ja+mahdollinen+synnillisyys+vedetään+esiin+aina+kun+suinkin+mahdollista.+Vaikka+kyseessä+ei+ole+ollut+mikään+kirkollinen+päätöselin.+Jos+jokin+kokouspykälä+käsittelee+toimintaa+jossa+on+pienikin+mahdollisuus+vetää+synti+esiin,+niin+sehän+vedetään.+Nämä+reppanat+eivät+ole+suostuneet+tajuamaan,+että+tämänkaltainen+syntivatvonta+voi+muodostua+valitusperusteeksi,+jos+päätös+on+kielteinen.+Silloin+päätöksen+kohde+voi+valittaa+siitä,+että+asiaan+kuulumaton+keskustelu+on+vaikuttanut+kokouksen+päätökseen.En+tosin+ole+toiminut+kirkollisten+päätöselinten+esittelijänä.+Jotkut+mainitsemistani+uskisedustajista+ovat+kyllä+olleet+myös+kirkollisissa+elimissä.+Ehkä+heille+on+siksi+"jäänyt+päälle"+tuo+rooli.+Olisinkin+todennäköisesti+joutunut+tikunnokkaan,+jos+olisivat+tienneet+minun+olevan+ateisti.