Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
pilikkuviivaviiva
profiilit
pilikkuviivaviiva
pilikkuviivaviiva
Vapaa kuvaus
Aloituksia
14
Kommenttia
460
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
.....................................................................................................................................................................................................................................................*HUOKAUS*...................................................................................................................................
02.03.2018 15:39
Timoteus+taisi+olla+Efesoksessa,+jos+en+väärin+muista.+Efesoshan+oli+iso,+vilkas+kaupunki,+joten+lieko+juomavesi+ollut+minkä+laatuista.+Viini+on+parempi+vaihtoehto+kuin+huono+vesi.+Tai+no,+parempi+vaihtoehto+kuin+vesi+:D
02.03.2018 13:01
"+Kai+elämästä+jotakin+puuttuu+"
Joku+kanava+kai+sitä+meillä+kaikilla+täällä+viihtyvillä+puuttuu.+Kuitenkin,+kun+kerran+täällä+olemme,+voisimme+kai+vähän+panostaa+sanottavaamme...
02.03.2018 12:42
"lapsukaiset"
Tässä+homman+ydin,+lapsukaiset.+Älkää+kasvako+aikuisiksi,+älkää+ajatelko+itse!+Totelkaa,+totelkaa,+totelkaa!+Uskokaa,+uskokaa,+uskokaa!+Haluatteko+saada+taivaalliselta+joulupukilta+vitsaa+vai+lahjoja?
02.03.2018 07:09
"Kuulostaa+aivan+siltä,+että+olet+varma+uskosi+oikeellisuudesta."
Ei+ole+kyse+minun+uskomisistani,+vaan+massiivisesta+määrästä+todisteita+elämän+ja+sitä+myötä+ihmisen+kehityksestä.
01.03.2018 15:21
Tästä+olen+jo+minäkin+niin+tuhannen+monta+kirjoitusta+tehnyt,+etsi+niitä+jos+kiinnostaa.+Mutta+lyhyesti:+ei+ole+koskaan+ollut+paratiisimaista+alkutilaa+josta+ihminen+olisi+voinut+"langeta+syntiin"+--->+ei+tarvetta+vapahtajalle,+Jeesuksen+sovituskuolemalle+(ihmisuhrille)+-->+mitä+silloin+on+kristinuskosta+jäljellä?+Tämä+oli+nyt+lyhyt+selvitys,+aikaisempaa+keskustelua+lienee+vielä+palstalla+luettavissa,+jos+ei+ole+poistettu.
01.03.2018 14:02
Haluaisitko+vähän+avata+näkemystäsi?
01.03.2018 10:31
"en+siltikään+ajattele,+että+kyseessä+olisi+lähtökohdiltaan+kestämätön+oppi"
Joiltakin+tunneilta+olet+kyllä+lintsaillut....tietysti,+ajatellahan+nyt+voi+mitä+vain.+Minä+ajattelen+juuri+nyt+Jennifer+Lopezia...
01.03.2018 08:24
"+Kun+teille+ei+parannus+ja+evankeliumi+kelpaa,+miten+aiotte+kestää+tuomiolla+ollessanne?+Ilman+Jeesuksen+veren+suojaa?+"
Eihän+niillä+käräjillä+Jeesuksen+veren+suojasta+ja+evankeliumista+puhuta+mitään.
""Kun+Ihmisen+Poika+tulee+kirkkaudessaan+kaikkien+enkeliensä+kanssa,+hän+istuutuu+kirkkautensa+valtaistuimelle.+32+Kaikki+kansat+kootaan+hänen+eteensä,+ja+hän+erottaa+ihmiset+toisistaan,+niin+kuin+paimen+erottaa+lampaat+vuohista.+33+Hän+asettaa+lampaat+oikealle+ja+vuohet+vasemmalle+puolelleen.+34+Sitten+kuningas+sanoo+oikealla+puolellaan+oleville:+'Tulkaa+tänne,+te+Isäni+siunaamat.+Te+saatte+nyt+periä+valtakunnan,+joka+on+ollut+valmiina+teitä+varten+maailman+luomisesta+asti.+35+Minun+oli+nälkä,+ja+te+annoitte+minulle+ruokaa.+Minun+oli+jano,+ja+te+annoitte+minulle+juotavaa.+Minä+olin+koditon,+ja+te+otitte+minut+luoksenne.+36+Minä+olin+alasti,+ja+te+vaatetitte+minut.+Minä+olin+sairas,+ja+te+kävitte+minua+katsomassa.+Minä+olin+vankilassa,+ja+te+tulitte+minun+luokseni.'
37+"Silloin+vanhurskaat+vastaavat+hänelle:+'Herra,+milloin+me+näimme+sinut+nälissäsi+ja+annoimme+sinulle+ruokaa,+tai+janoissasi+ja+annoimme+sinulle+juotavaa?+38+Milloin+me+näimme+sinut+kodittomana+ja+otimme+sinut+luoksemme,+tai+alasti+ja+vaatetimme+sinut?+39+Milloin+me+näimme+sinut+sairaana+tai+vankilassa+ja+kävimme+sinun+luonasi?'+40+Kuningas+vastaa+heille:+'Totisesti:+kaiken,+minkä+te+olette+tehneet+yhdelle+näistä+vähäisimmistä+veljistäni,+sen+te+olette+tehneet+minulle.'
41+"Sitten+hän+sanoo+vasemmalla+puolellaan+oleville:+'Menkää+pois+minun+luotani,+te+kirotut,+ikuiseen+tuleen,+joka+on+varattu+Saatanalle+ja+hänen+enkeleilleen.+42+Minun+oli+nälkä,+mutta+te+ette+antaneet+minulle+ruokaa.+Minun+oli+jano,+mutta+te+ette+antaneet+minulle+juotavaa.+43+Minä+olin+koditon,+mutta+te+ette+ottaneet+minua+luoksenne.+Minä+olin+alasti,+mutta+te+ette+vaatettaneet+minua.+Minä+olin+sairas+ja+vankilassa,+mutta+te+ette+käyneet+minua+katsomassa.'
44+"Silloin+nämäkin+kysyvät:+'Herra,+milloin+me+näimme+sinut+nälissäsi+tai+janoissasi,+kodittomana+tai+alasti,+tai+sairaana+tai+vankilassa,+emmekä+auttaneet+sinua?'+45+Silloin+hän+vastaa+heille:+'Totisesti:+kaiken,+minkä+te+olette+jättäneet+tekemättä+yhdelle+näistä+vähäisimmistä,+sen+te+olette+jättäneet+tekemättä+minulle.'
46+"Ja+niin+he+lähtevät,+toiset+iankaikkiseen+rangaistukseen,+mutta+vanhurskaat+iankaikkiseen+elämään."
28.02.2018 20:01
"+jotka+haluavat+elämäänsä+jotakin+todellista+sisältöä.+"
Näin+tulee+käymään+kristinuskon+suhteen+yleensäkin,+eikä+vain+sen+luterilaisen+ilmenemismuodon+suhteen.+Mitä+todellista+sisältöä+kristinusko+perinteisesti+tulkittuna+voisi+antaa+nykymaailmassa?+Ei+juuri+mitään.+Kyseessä+on+jo+lähtökohdiltaan+kestämätön+oppi,+kaikkihan+sen+nykyään+jo+tietävät,+tai+ainakin+ne+joiden+kognitiiviset+kyvyt+riittävät+sisäistämään+peruskoulun+oppimäärän.
28.02.2018 19:43
"Mutta+kertokaa+mikä+on+se+fundamentalismin+positiivinen+funktio."
Kertokaa+ihmeessä...
28.02.2018 19:38
"Minä+en+näe+sinua+mainitun"
Muistelen+että+nimimerkistäni+on+käytetty+tuollaista+lyhennettä+kuin+aloituksessa,+mutta+ehkä+sitten+muistan+väärin.+Älä+hyvä+ihminen+herrrrmostu...
28.02.2018 16:43
"Aina+voidaan+tulkita+eräiden+kohtien+tarkoittavan+jopa+Venus+planeetan+maankaltaistamista"
Mikä+kohta+Raamatusta+tämän+ennustaa?+
"eräiden+kohtien+voidaan+tulkita+ulottuvan+miljooniin+vuosiin+tulevaisuuteen+asti.+"
Entäpä+mitkä+ovat+näin+pitkän+ajan+ennusteita+ja+mitä+siellä+näkyy,+Raamatun+mukaan+siis?
28.02.2018 13:26
Viitataankohan+tällä+aloituksella+nyt+meikäläisen+kirjoituksiin+ja+siihen+ettei+niitä+poisteta+tarpeeksi+suhteessa+joihinkin+muihin+kirjoituksiin?+Jos+olen+ymmärtänyt+oikein,+niin+ei+voi+kuin+ihmetellä.
Helppo+on+aloittajan+elämä+ja+mukavan+vaaleanpunaisen+sävyinen+on+maailmansa+jos+minun+kirjoitukseni+edustavat+maailman+pahuutta.+Eiköhän+maailmassa+ole+sitä+todellistakin+pahaa,+johon+tässäkin+ketjussa+on+aivan+oikein+viitattu.+Kyllähän+minä+sen+tiedän+että+tekstistäni+voi+olla,+ja+ollaankin,+montaa+mieltä.+Niitä+voi+perustellustikin+pitää+hölmöinä,+tietämättöminä,+moukkamaisina,+sivistymättöminä,+karkeina,+ivallisina,+ilkeinä,+loukkaavina,+sarkastisina,+ironisina,+pilkallisina+jne.+jne.+jne....mutta+että+todisteena+maailman+pahuudesta?!?
Loppuhuomautuksena+mainittakoon+että+kirjoituksiani+on+poistettu+siinä+määrin+ja+mielestäni+täysin+perusteettomasti,+että+olen+närkästyksissäni+poistunut+palstalta+ja+poistanut+profiilinikin.+Palsta-addiktioni+tosin+on+vetänyt+takaisin+tänne.
28.02.2018 13:23
"Järjen+käyttö+on+ihan+sallittua,+vaikka+onkin+uskossa.+"
En+ota+kantaa+ketjun+aiheeseen,+mutta+tuossapa+lainaus+jolla+erotellaan+uskovat+ja+"uskovat",+kunhan+vielä+toteutuu+käytännössä...jatkakaa...
28.02.2018 08:26
"Kirjasuosituksesi+olisikin+siihen+oiva+lääke,+mutta+hukkaan+taitaa+mennä+hyvä+vinkkisi.+Ei+noilla+tyypeillä+yksinkertaisesti+ole+malttia+ja+keskittymiskykyä+lukea+populaaritasoistakaan+tiedetekstiä+"
Huokaus....olkoon...mikä+räjähti?...ei+mikään...huokaus...
27.02.2018 20:35
Ei+huono.+Tuolla+pääsee+jo+pitkälle...
27.02.2018 15:59
"UT+ei+anna+kuvaa+radikaalista+tai+avarasta+Jeesuksesta"
UT:n+antama+kuva+Jeesuksesta+on+ristiriitainen.+UT:n+varhaisimmalta+kirjoittajalta,+Paavalilta+emme+saa+käytännössä+mitään+viitteitä+Jeesus+Nasaretilaisesta+lukuunottamatta+pieniä+mainintoja+hänen+teloituksestaan.+Evankelistojen+kertomukset+eivät+ole+historiaa+meidän+käsittämällämme+tavalla,+vaan+tyylilajiltaan+midrashia,+juutalaista+tarinankerrontaa.+Evankelistojen+painotukset+vaihtelevat+ja+siten+Jeesus-kuvakin.+Kuitenkin+Läpi+evankeliumien+näyttäytyy+kuva+"syömäristä+ja+juomarista"+ja+väärään+seuraan+hakeutuvasta+Jeesuksesta,+samoin+kuin+mainintoja+vähintäänkin+avarasta+laintulkinnasta(jos+kohta+hyvin+tiukastakin).
"Ei-+juutalaisista+hän+ilmoitti+ettei+häntä+edes+ollut+lähetty+heidän+luokseen"
Tämä+on+mielenkiintoinen+kohta.+Periaatteessa+olisi+mielestäni+hyvinkin+perusteltua+pitää+tätä+autenttisena+Jeesus+Nasaretilaisen+sanomana.+Jeesuksen+sanomaan+on+välttämättä+kuulunut+yhteiskunnallinen+sanoma.+Siinä+missä+se+on+ollut+juri+avara+ja+raja-aitoja+kaatava,+on+siihen+täytynyt+kuulua+kansallismielinenkin+teema,+joka+lopulta+vei+hänet+ristille.+Pelkkää+taivasten+valtakunnan+julistajaa+ja+rakkauden+jumalan+julistajaa+eivät+edes+roomalaiset+olisi+teloittaneet.+Juutalaisten+keskinäisten+uskonsääntöjen+nostattama+kiistakaan+tuskin+olisi+riittänyt,+ei+edes+evankeliumeissa+mainittu+syytös+jumalanpilkasta.+Juutalaiset+oli+vapautettu+keisarinpalvonnasta,+mikä+oli+aikas+kova+juttu.+Miksi+siis+juutalaisten+keskinäinen+uskonasioista+riitely+olisi+johtanut+teloitustuomioon.+
Toisaalta+on+historiallinen+tosiasia,+että+se+"voima"+mikä+oli+läsnä+Jeesus+Nasartilaisen+toiminnassa+hänen+eläessään+johti+hänen+seuraajiensa+murtautumiseen+ulos+juutalaisesta+kuoresta+Jeesuksen+kuoleman+jälkeen.+Tosiasia+on+myös+että+tuo+Jeesus-liike+oli+osa+juutalaisuutta+jonnekin+80-luvulle+kunnes+tuli+lopullinen+pesäero+suhteessa+juutalaisuuteen.+
Itse+asiassa+sopisi+hyvin+kuvaan+tuo+Jeesuksen+asenne+että+hän+oli+pelkästään+juutalaisia+varten.+Ne+ajatukset+joita+hän+opetti+olivat+kuitenkin+niin+voimallisia+etteivät+ne+lopulta+voineet+olla+murtamata+ja+kaatamatta+erilaisia+raja-aitoja.+Niiden+oli+pakko+kehittyä+ja+laajeta+ja+murtautua+ulos+alkuperäisestä+viitekehyksestään.+Joku+viisas+on+sanonu+tettei+mikään+ole+niin+voimallista+kuin+ajatus,+jonka+aika+on+koittanut.+Tällaista+kristinuskon+olisi+pitänytkin+olla+alusta+saakka,+dynaamista,+kasvavaa,+kehittyvää,+elävää,+koko+ajan+laajenevaa+ja+uutta+oppivaa.+Se+miksi+kristinusko+lopulta+muodostui+on+irvikuva+siitä+ajatuksesta+ja+tuon+ajatuksen+voimasta+joka+oli+Jeesus+Nasaretilaisessa+läsnä,+ja+josta+kokemuksesta+tuo+ajatus+lähti+leviämään,+kunnes+se+käpertyi+dogmeihin+ja+tunnustuksiin+yms.
27.02.2018 12:55
"Jos+Jumala+ei+ole+sinulle+totta,+yritä+todistaa+se,+ettei+Jumala+ole+kenellekään+totta.+"
Mielipiteet,+mieltymykset+,+uskomukset+jne.+ovat+oma+juttunsa.+Totuus+on+toinen+asia.+Kun+esitetään+totuusväittämiä,+niihin+kuuluu+myös+perustelun+ja+faktat.+Totuus+on+totta+niin+sinulle+kuin+minulle,+aivan+riippumatta+kummankaan+meistä+uskomuksista+ja+kummankaan+mielipidettä+kysymättä.+Ei+ole+minkäänlaista+toisen+vapauksiin+ja+oikeuksiin+puuttumista+jos+kyselee+perusteluja+totuusväittämille.
27.02.2018 10:38
Millä+tavoin+koet+oikeuksiesi+ja+mahdollisuuksiesi+rajoittuneen?+
Minä+kirjoittelen+suomi24+keskustelupalstalla+sen+mukaan+kuin+minun+mielestäni+on+asioiden+oikea+laita.+Pyrin+aina+perustelemaan+näkemykseni,+ja+haluan+haastaa+myös+kanssakeskustelijoita+perustelemaan+kantojaan.+Uskontoonkin+liittyvässä+keskustelussa+on+mielestäni+täysin+oikeutettua+vaatia+rationaalisia+perusteluja+väitteille.+Uskonnon+nimissä,+niin+irrationaalinen+kuin+koko+uskonto+onkin,+esitetään+väitteitä++joille+edellytetään+totuusarvoa,+kunnioitusta+ja+noudattamista+ilman+muuta+perustetta+kuin+"usko".+Joka+ei+osaa+näkemyksiään+perustella+ei+tiedä+itsekään+mistä+puhuu,+ja+kuitenkin+tuota+näkemystä+pitäisi+kutsua+esim.+arvoksi.+Tuollaist+avelttoa+ajattelun+tapaista+haluan+haastaa.
Mutta,+toistan,+millä+tapaa+minun+"puuttumiseni"+on+rajoittanut+sinun+oikeuksiasi+ja+mahdollisuuksiasi+?
27.02.2018 09:58
13 / 23