Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
92
Kommenttia
6157
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Eipä ollut pyörän akku. Palo lähti aurinkosähköjärjestelmän akusta,
Kai osan kirjoittajien logiikan perusteella nyt nuo aurinkosähköt (ja etenkin niiden akut) pitää kieltää kaikilta (kuten ovat puhuneet noiden pyörien akkupalojen kohdalla).
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/9283211
08.03.2026 20:40
Kyllä noita RadWagoneita ainakin itselleni jokunen vastaan tullut Suomessa, ei nyt mitään järin isoja määriä mutta kuitenkin.
Nuo pitkäperäiset sähköavusteiset tavarapyörät nyt eivät muutenkaan mitään megasuosittuja Suomessa ole olleet (vaikka hieman ovatkin yleistyneet) hinta on varmastikkin yksi rajoittava tekijä. Tuota RadWagoniahan on Suomeen tuotu juurin sen takia kun se on omassa kategoriassa edullinen (ja edullinen hinta nyt näkyy tietysti osaltaan pyörän osavalinnoissa), vastaavat "merkkipyörät" maksavat helposti sen 2-3kertaisen summan mitä tuo RadWagon maksaa.
07.03.2026 21:45
Kerrotko minkälaiseksi ajattelin hallinnon vaihtaa? Mikä on se sinun ”unelmahallinto” ?
Mahdollisimman Venäjä myönteinenkö? Tosin siihen ei kauheasti taitaisi vaihtoehtoja olla, tosin Ano saattaa olla saatavilla Suomen kenraalikuvernööriksi…
06.03.2026 14:22
Petos olisi jos ei valmistuttaisi parhaaksi katsomalla tavalla Venäjän mahdolliseen hyökkäykseen.
06.03.2026 02:46
Eipä tuo Noem mikään kauhean nuori enään ole (54v. Vaikka näyttää nuoremmalta, on hyvin ”leikelty”).
On ihan Trumpin virkaan nimittämä, on entinen Etelä-dakodan kuvernööri ja republikaani luonnollisesti.
Presidenttihän nimittää aina virkaan astuessaan ministerit, eli Trumpin hallinnossa ei ole ministereitä ketään Bidenin nimittämiä.
Kannattaa hieman ensin tutustua USA:n poliittiseen järjestelmään.
06.03.2026 02:33
Niin, hieman ehkä nyt puhe eri asioista.
Suomen puolustusvoimat eivät jaa reserviläisille aseita kotiin, vaan ne säilytetään PV:n varastoissa.
Mutta suomessa on lukuisa määrä henkilöitä jotka "harrastavat" reserviläistoimintaa (lähinnä MPK:n = Maanpuolustuskoulutusyhdistys) ja heillä on itsellänsä lukuisa määrä luvallisia AR- ja AK- pohjaisia aseita joilla harjoittavat taisteluammuntaa yms. reservin sotilasharjoitus toimintaa.
Eli siinä mielessä on reserviläisiä ja reserviläisiä.
05.03.2026 14:14
En kyllä ole hetkeäkään Viipuria ajatellut, en ole ikinä käynyt eikä voisi vähempää kiinnostaa venäjän puolen asiat, pysyköön Viipurissa minun puolestani.
05.03.2026 00:55
Reservilaistoimintaa harrastavilla henkilöillä lähtökohtaisesti on luvat aseisiinsa.
ja muutaman viimevuoden aikana toimintaan on aselupia myönnetty kiihtyvässä määrin.
05.03.2026 00:45
Mikäs Kuznetsov:ssa nyt niin ketuttaa? Kyllä se sieltä vielä hinaajan voimin maailman meriä tulee kiertämään joskus tulevaisuudessa... tai sitten ei, mutta usko on vahva,
05.03.2026 00:36
Se on sääli että suomessa ei tahdo olla pääomia ja riskisijoitushaluja kyseisille yhtiöille.
Varmasti olisi mielellään myyty kotimaiselle ostajalle jos sellainen olisi ilmaantunut.
Varmaan myöskään pääomaverusta kiristämällä niitä sijoituspääomia kyseisten yritysten ostoon tuskin tulee olemaan jatkossakaan.
05.03.2026 00:18
Kerrotko lisää näistä metsätukiaisista millä saa autoja ostettua? Tälläistä kaupunkilais metsänomistajaa (reilu 40ha kahden hengen metsäyhtymässä) kiinnostaa mistä niitä saa?
Meidän saamilla tukirahoilla ei taida edes vanhaa Lada Nivaa saada...
05.03.2026 00:08
Lentotukialus Admiral Kuznetsov olisi kiirehtinyt apuun sankan savupilven saattamana ja hyökännyt raukkamaisen USA:n sukellusveneen kimppuun pelastaen liittolaistensa hengen.
Ai niin, eihän se onnistuisikaan, kun Venäjän ainoa Lentotukialus makaa yhä telakalla korjattavana, kuten on ollut jo vuosia...
05.03.2026 00:04
Tosin, vihollisen ilmantorjunnan alaisessa ilmatilassa lentäessään niiden lentokäyttäytyminenkin olisi toisenlainen kuin mitä nyt oli Kuwaitin ilmatilassa, kun oltiin "ystävämielisellä" lentoalueella. Ei niitä koneita kuitenkaan oltu onnistuttu Iranin puolella alasampumaan.
04.03.2026 23:57
Ja koska täällä selkeästi halutaan "päteä" tietämyksellä, niin jatkataan sillä.
Mediassa on puhuttu noiden alasammuttujen hävittäen kohdalla kahden hengen miehistöistä (kolme alasammuttua konetta, ja yhteensä kuusi miehistön jäsentä), niin silloin kyseessä ei ole ollut tuo yksipaikkainen F-15C ilmaherruushävittäjä (F), vaan kaksipaikkainen F-15E Strike Eagle joka taasen on monitoimihävittäjä (F/A).
04.03.2026 23:54
Kyllä, mutta ne maavoimien sotaharjoitukset eivät ole kentän rakentamista...
Ja yksi, eikä kaksi eikä kymmenenkään konetta vielä tee sitä mitä tuonne Espanjan kentälle on tehty 1950-luvulta eteenpäin...
Kyseinen kenttähän on ollut yksi pääkenttiä USA:n ja Euroopan välisisessä sotilallisessa "ilmasillassa".
Asia on vähän sama kun joku keksii että suomessa Helsinki - Vantaa lentokentän toiminnot voitaisiin hoitaa vaikka Kittilän lentokentällä, kun ovathan ne molemmat lentokenttiä, mitä nyt liikenteessä on useampikymmenkertainen ero...
04.03.2026 22:29
Jos Wikipedian Kuwaitin ilmavoimien tiedot ovat ajantasalla, niin Kuwait on kyllä tilannut tuota uudempaa F-18E/F (super hornet) mallia, mutta eivät olisi niitä vielä vastaanottaneet, eli ampunut kone olisi nykyään käytössä olevaa F-18C/D mallia, eli samaa mikä on Suomessa palveluskäytössä tälläkin hetkellä.
Kyseisten koneiden "hyvyys" riippuu paljon siitä mitä uudempia päivityksiä koneet ovat kokeneet, Suomen Horneteillehän on yksi isompi elinkaaripäivitys tehty ja pari pienempää ja on kohtuullisen toimintakykyinen kone tänänkin päivänä.
04.03.2026 22:20
Meinaatko etteikö Iranilla ole "kädet täynnä" jo nyt sotilaallisesti ilman että lähtisi yrittämään kyseisen vuoristoisen alueen valtaamista sotilaallisesti.
Vaatisi vähintää useiden viikkojen ellei jopa useamman kuukauden joukkojen keskitystä alueelle ja nyt kun vihollisella on ilmatilan hallinta, niin isommat joukkojen keskitykset tuskin on kauhean viisas toimi.
Ja muutenkin ilman omaa lentotoimintaa, tuon aluueen sotilaallinen haltuunotto tuskin kävisi kädenkäänteessä.
Tuollaista ideoita keksii henkilö jolla sotilaalliset realiteetit eivät ole hallussa...
04.03.2026 22:08
Tuo Espanjan Moronin sotilaskenttä on Espanjan ilmavoimien ja USAF:n yhteiskäytössä oleva kenttä jossa on olemassaoleva Infra ja logistiikka isojen Kuljetus-, Pommi- ja Tankkerikoneiden tarpeisiin.
Ei USAF tee mitää "jollain kentällä" missä heillä ei ole omaa kiinteää infraa olemassa, eli ei, eivät ole Suomeen näillä näkymin tulossa "jollekkin kentälle".
04.03.2026 22:02
Sitten se sota Ukrainassa jatkuu, mutta tärkeintä on että ei pääty Venäjän sanelemilla ehdoilla.
04.03.2026 18:37
Niin, Ukraina ja Venäjä ovat sodassa keskenään ja ovat olleet sitä jo yli neljä vuotta. Joten tuossahan toinen sodan osapuoli iskee toisen osapuolen laivaan haitaten toisen osapuolen sodankäynnin rahoittamista.
Jos Venäjä alkaisi upottamaan Eurooppalaisten valtioiden laivoja niin siihen varmasti vastattaisiin vastatoimilla joka sitten saattaisi lopulta kohtaa sotaan näiden eurooppalaisten valtioiden ja Venäjän välillä.
Kannattaa näissä ”Venäjä fantasioissa” kuiten myös hieman katsoa karttaa ensin, Tanskan ja Ruotsin välinen kapea salmi on erittäin helppo katkaista Venäläisten laivojen liikenteeltä, eli ihan heti ei Venäjän kannata alkaa laivojen upotukseen.
04.03.2026 18:35
25 / 308