- Niin, sille baletille on loppupeleissa aina joku maksaja.
- Asia ei koske Euro 6 tai Euro 6 dieselautoja.
- Nyt et ymmärrä koko asiaa!
Kun uusia autoja tänä vuonna on rekisteröity aikaisempaa vähemmän,
hyvien dieselautojen kysyntä kasvaa.
Dieseliä tarvitsevat ne, jotka ajavat paljon ja pitkiä matkoja.
Siksi en ollenkaan ole huolissani nykyisen S212 -15 Mersun arvosta, koska sen arvo ei samalla lailla tule putoamaan. - Oletko varma, että se "kototalo" Viipurissa vielä on pystyssä?!
Kun Saksanmaat taannoin yhdistyivät, kävi niin, että Länsi-Saksassa
asuvat ihmiset matkustivat itäalueelle ja sanovat "RAUS" (tarkoittaa ulos!)
niille asukkaille, jotka sattuvat asumaan heidän entisessä "kototalossaan"! - Sama koskee kaikkea yrittämistä.
Perustin vajaat 20 vuotta sitten vielä töissä ollessani Oy:n vähän eläkeharrastukseksi.
Ajattelin, että € 50.000,- riittäisi alkupäomaksi, jota ei tarvinnut lainata
vaan oli valmiiksi lompakossa.
Ajattelin, että tuon yhden mersun kerrallaan ja myyn, mutta huomasin aika
pian, että tuomani autot olivat suomalaisille ostajille liian kalliita, olisi aina
pitänyt ottaa joku kottero vaihdossa, tai vähintään rahoittaa koko kauppa.
Harva oli sellainen, että olisi ostanut auton suoraan, tai jos oli, niin auto olisi
pitänyt myydä alle omien.
Homma oli siis lisäksi työlästä, koska koko ajan oli niitä jotka jo puhelimessa tinkasivat sitä "viimeistä hintaa" tulematta koskaan edes katsomaan autoa.
Oman ryhmänsä muodostivat ne, jotka isolla porukalla tulivat "koeajamaan"
autoa ilman pienintäkään tarkoitusta ostaa autoa. - Kauttaaltaan hämmästyttävän hyviä neuvoja!
Niitä täällä ei juurikaan saa!
Pistän minäkin lusikkani soppaan. Liian halpaa - lue vanhaa - ei kannata ostaa.
Tässä hintaluokassa suosittelen myös ostoa muualta kuin autokaupasta.
Aina on niitä, jotka syystä tai toisesta luopuvat autosta sekä niitä autoja joita
kuolinpesä myy.
Nämä kaikki vaativat tietenkin kärsivällisyyttä ja ja hieman hyvää tuuriakin. - Aloittaja mainitsi polkupyörän ajokortin tarpeellisuuden.
Minulla on jo sellainen ajokortti.
Se on minulle myönnetty Helsingin liikennepuistossa 18.07.1959.
Sen on myöntänyt joku nuorempi konstaapeli, jonka nimeä en nyt muista.
Siinä on kuva ja kaikki. olin silloin 11v - ikäinen.
Kortin saadakseen oli suljetulla radalla osoitettava, että tuntee liikenne-
säännöt tarpeeksi hyvin.
Olen säästänyt kortin jälkipolville ja näyttäessäni sitä, se aiheuttaa katseli-
joissa aina hilpeyttä.
Näin siis Helsingissä v. 1959. - Niin, 2008-mallinen auto ei ole uusi, vaikka se olisi Saab.
Ota kuitenkin ensin selville, kenen valmistama se dieselpannu on,
sillä se ei kuitenkaan ole Saabin omaa tuotantoa!
Todennäköisesti kuitenkin eurooppalainen, eli voi siis olla ranskalainen,
britti tai saksalainen.
Miksi tämä?!
Siksi, että kannattaa huolehtia varaosien saatavuudesta.
Sellaisenaanhan 9-3 D ei juurikaan poikkea vastaavasta bensamallista, jarrut
voivat olla tehokkaammat lisääntyneen painon vuoksi ja vaihteistossakin eroja.
Moottori saattaa jopa olla turboton vapaasti hengittävä, jolloin se ei ainakaan,
ekana liikennevalosta lähde.
Muista ruoste.
Kaiken muun voi yleensä korjata. - Tämä on aivan väärä paikka ilmaista asia.
Kai asian voi esittää itse liikkessäkin?
Kai siellä nurkkahuoneessa joku istuu? - Kannattaako tuohon nyt rahaa syytää ?!
Kaikki, joihin olen törmännyt, näyttävät aina liian pientä kulutusta.
Helppo todeta ns. "piripintaan-tankkauksella" ja muutaman sadan kilometrin maantieajolla.
Tankkiin mahtuu ajon jälkeen aina enemmän kuin sinne mittarin mukaan kuuluisi mahtua. - Vanha ketju, mutta aina ajankohtainen.
Kahlasin ketjun lävitse ja kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä, että rengasrikko tapahtuu sittenkin aika harvoin.
En malta kuitenkaan olla kertomatta, että toimiessani takavuosina ns. "markka-aikana" opettajana, jolloin kaikilla ei edes ollut kännyköitä, vaihdoin renkaan säkkipimeällä, valottomalla kuraisella moottoritiellä sanamukaisesti puku päällä.
Onneksi oli auton ojanpuoleinen rengas, sillä muuten minua ei kuraisuuteni vuoksi olisi oppilaitoksessa enää tunnistettu opettajaksi.
Yksikään auto ei pysähtynyt kysymään, olisinko ollut avun tarpeessa eikä kukaan edes hiljentänyt.
On tietenkin myös eri asia, jos 25 - 30 henkilöä odottaa, eikä mitään viestiä saa perille.
Olin ajoissa liikkeellä, en edes myöhästynyt! - Vanha viesti, mutta huomatkaa tällä palstalla aika harvinainen oikeakielisyys, sillä sana
huijausrahanpesufirma on kuin onkin yhdyssana ja kirjoitetaan näin ollen yhteen.
Tässä tapauksessa voisi tosin ilman moitteita myös kirjoittaa huijausrahan pesufirma.
Pieni kauneusvirhe on lauseesta puuttuva piste. - Pelkästään asian vieminen hovioikeuteen, osoittaa kuljettajan syvää asennevammaa!
- Opettele kirjakieltä!
Miksi?!
Se antaa itsestäsi ja asiastasi lukijoille paremman kuvan! - Aivan yhtä mielenkiintoista on se, mitä Laakkosen perhe kaupasta saamillaan rahoillaan aikoo tehdä.
Missään ei ole sanottu, käytetäänkö kauppaan rahaa ollenkaan, vaan onko Laakkosista kenties vain tullut Hedins bil-nimisen ruotslaisen yhtiön suuria omistajia. - Et sitten itse huomannut niitä kolinoita koeajaessasi auton vai ostitko auton kuvan perusteella?
Lienevät myyjän katteet olleet paikallaan. Hän lienee ottanut viat huomioon asian ottaessaan auton vaihdossa.
Myyjä siis jälkeenpäin suostui korjauksiin, joiden olemassaolon itse olisit voinut tarkistaa.
Kysymys on erikoistapauksesta.
Näin ei käy joka paikassa. - En ole tutustunut Iltalehden artikkeliin, mutta saako kysyä, minkäikäisestä autosta oli kyse v. 2014?!
Pidän nimittäin € 1.000,- rahtia kaikkine kuluinen halpana, koska en usko auton tulleen ns. autojenkuljetusaluksessa Hankoon, vaan mitä ilmeisemmin erikseen
20' kontissa.
Suomessa määrätty autovero on aikanaan kuitenkin perustunut samanikäisen auton katuhintaan täällä.
Vääränpuoleisesta ohjauksesta on verotuspäätöksessä saattanut saada jonkun pienen vähennyksen - kuten esim. jostain lommosta. - Kirjoitin jo toisaalla viime kuussa, että ellet kaupan yhteydessä sopinut mistään pikakuljetuksesta, paketti tulee vasta silloin, kun myyjän valitseman kuljetusyrittäjän kuljetusväline, usein rekka on täynnä Suomeen lähteviä varaosapaketteja. Irtoperärekan yleisin tilavuus on 72 m3.
Siihen mahtuu kyllä jokunen paketti.
Et kai ollut ajatellut, että rekka lähtee kuljettamaan sinun pakettiasi Suomeen erikseen?
Se vasta kalliiksi tulisi.
Toki voit itse hoitaa paketin noudon minkä tahansa suomalaisen kuriiriliikkeen kautta. Paketin paino ei ole ratkaiseva, vaan sen tilavuus - sitä kysytään sinulta ensin.
Tiedäkö sen?
Kuljetushinta saattaa ylittää paketin arvon, koska paketti tulee osan matkasta lentorahtina, mutta tulee perille 48h:n kuluessa. - Luin kirjoitukset lävitse pintapuolin.
Tässä on hyviä ja huonoja kokemuksia.
Auto on ensinnäkin ostettava tunnetusta liikkeestä, ei välttämättä ns. marmoritiskiltä.
Unohtakaa häkkikaupat, jotka Saksassakin on.
Jos mieleistä autoa ei mitenkään itse pääse hakemaan, en olisi valmis
maksamaan mitään suuria summia - ainakaan ilman kuittia - etukäteen.
Olen useasti tällä palstalla kehottanut hoitamaan kaupan ja auton noudon
itse.
Kielitaito?
Vastoin ns. yleistä käsitystä, on totta, ettei Saksassa juurikaan puhuta enempää englantia kuin jees ja nou, mutta kaupan yksityiskohtia voi aivan hyvin myös selvitellä esim. Suomessa olevan kielitaitoisen henkilön kanssa sähköpostilla tai puhelimitse.
Yleensä myyjät haluavat myydä - ovat siis auttavaisia - eikä esteenä koskaan
ole se, ettei ostaja puhu saksaa.
Jos on kysymys vähän arvokkaammasta autosta, ostaja haetaan lento- tai paikallisliikenteen juna-asemalta.
Vaihtoehtoisesti lähimmältä lentoasemalta voi hyvin vuokrata jonkun kotteron pariksi päiväksi ja koska kaikilla on Google-Map, myyjäliike löytyy sen avulla helposti.
Autonmaksu hoituu verkkomaksuna, mikäli on tunnusluvut ja sen sellaiset mukanaan, sekä että etukäteen on varmistunut siitä, ettei kauppahinta ole isompi kuin se, jonka päivittäin tililtään saa nostaa / maksaa.
Auton Suomeen ajaminen on helppoa, Etelä-Ruotsiin lähtee neljä lauttaa illalla ja suoraan Helsinkiinkin yksi päivittäin klo 03:00 aamulla.
Kun on valmis näkemään kaiken tämän vaivan, on ostettavan auton oltava sellainen, että siitä on iloa moniksi vuosiksi. Älkää siis tuoko liian vanhaa, alle € 15.000,-
Onneksi Suomessa ollaan pikkuhiljaa luopumassa siitä kummallisesta Suomi-autokäsitteestä! - Miksi ihmeessä jankutatte tätä koko ajan??!
Jos autokauppaan tulee asiakas, joka kenties haluaa neuvotella jostain liikkeessä
kaupan olevasta uudesta tai käytetystä autosta, niin autonmyyjän velvollisuus
on täysin itse selvittää, minkäarvoiseksi hän asiakkaan auton arvioi.
Koeajettuaan ja tutustuttuaan vaihdokkiin riittävästi, myyjä voi aivan hyvin myös sanoa, ettei tarjottu auto syystä tai toisesta käy osamaksuksi kyseessä
olevaan kauppaan lainkaan.
Näin voi käydä eräässä tunnetussa automerkissä esiintyvät vaihteisto-ongelmat.
Hän voi myös pitää sitä liian huonokuntoisena tai liian paljon korjaamista vaativana, eikä ole valmis hyvittämään siitä mitään tai hyvin vähän.
Missään ei sanota, että vaihtoauto aina on otettava vastaan.
Päätös on myyjän.
Piste.
Miksi sekoitatte kaikki kauppaan tulevat asiakkaat tähän keskusteluun?
Useimmat tuntevat nykyistä autotekniikkaa perin huonosti ja moni vaihtaa
autonsa nykyään uudempaan aivan muilla syillä, eivätkä useinkaan ole edes
tietoisia autonsa puutteista - vaikkapa siitä, ettei sen ilmastointi tai puhallin
toimi tai että auton alla ovat renkaat eivät edes ole "silestonet", puhumattakaan siitä, että auton molemmat ajovalot ovat pimeänä.
Edelleen autoilija saattaa lisäksi olla sellainen, ettei miellä auton öljynkulutusta korjattavaksi viaksi, vaan on vain lisäillyt öljyä, silloin kun merkkivalo on siitä hänelle ilmoittanut.
Valtaosa toimii näin.
Omana ryhmänsä muodostavat sitten ne, jotka tieten tahtoen vaihtotilanteessa toivovat, ettei vaihdokkia syynättäisi tarkkaan tai pitkään, etteivät tiedossa
olevat viat auton arvoa arvioitaessa paljastuisi.
Jos auton vastaanottaja selvästi kysyy, onko niin tai näin, niin tähän kysymykseen ei voi vastata valehtelemalla, sillä silloin syyllistyy petokseen.
Asiansa osaava myyjä osaa lisätä tämän annetun tiedon kirjallisesti osaksi kauppasopimuksen lisätiedot - osioon.