Vapaa kuvaus

Aloituksia

67

Kommenttia

1819

1. ???
  2. Miksi+laittaa+käyttää+sopimuksen+takapuolta+siihen+mitä+on+luvattu+tai+sovittu?!"KAUPAN+ERITYISEHDOT"On+siellä+tilaa+sopimuksen+etupuolellakin,+jotta+ei+tarvitse+kinata+siitä,+kukamerkinnät+on+tehnyt!Tietysti+tämäkin+on+parempi+kun+ei+mitään!
  3. Valitettavasti+kaikki+isot+toimijat,+siis+ne+joilla+on+paljon+asiakkaita+-+esim.+sähköyhtiöt,+teleoperaattorit,+kansainväliset+luottokorttiyhtiöt+ehkä+sitten+myös+vakuutusyhtiöt+toimivat+täysin+asiakasepäystävällisesti.Jos+yksi+asiakas+äänestää+huonon+palvelun+vuoksi+jaloillaan,+sillä+ei+ole+mitään+merkitystä,+sillä+uusia+tulee+kauppakeskusmyynneistä+"halvan+hinnan"+perään+jokainen+päivä.Kaiken+hoitaa+ATK+-+myös+reskontran+-++ja+ne+ATK-+ohjelmat+on+suunniteltu+sellaisiksi,+etteivät+ne+ota+huomioon+edes+itse+laskuttajan+tekemiä+virheitä.Virhe+on+näillä+toimijoilla+kokonaan+tuntematon+käsite,+syy+on+-+kumma+kyllä+-+aina+asiakkaassa.Reklamaatioita+ei+lueta,+vaan+riitaisetkin+laskut+pistetään+muitta+mutkitta+perintään.Jos+siis+maksat+laskusi+parikin+päivää+myöhässä,+(esim.+pitkä+viikonloppu+pääsiäisen+aikana)+sinua+odottaa+huomautus-+ym.+korkolaskut+ja+vaikka+lähetät+minkälaisia+tiliotteita+tahansa+näytille,+että lasku+on+lähtenyt+maksajalta+eräpäivänä.Amex+-+vain+yhden+esimerkin+mainitakseni+-+ei+ota+huomioon+Euroopassa+voimassaolevaa+tapaa,+että+maksun+voi+maksaa+seuraavana+pankkipäivänä,+mikäli+eräpäivä+osuus+pyhä-+tai+juhlapäiväksi.Jos+reklamoit,+näitä+ei+lueta+ja+olet+heille+koko+ajan+vähän,+kympin+kaksi+velkaa,+joka+siis+taas+johtaa+uusiin+huomautuksiin,+ennen+kun+huomaa,+että+ne+on+maksettava,+vaikka+menettelyllä+ei+ole+lain+tukea.Itse+maksoin+näppäilyvirheen+vuoksi+-+mikä+on+siis+aivan+inhimillistä+-+usean+satasen+liikaa.+(Kumma,+ettei+verkkopankkiohjelma+reagoi+tähän+kertomalla,+ett+summa+on+väärä)Tätä+palautusta+sai+odottaa+kuukauden,+eikä+kukaan+ymmärtänyt,+kun+sanoin,+että+tämä+raha+oli+tavalliselle+kuluttajalle+suuri+ja+aiheutti+näinollen++asiakkaan+päässä+muita+ongelmia.
  4. Lue+uudestaan+se,+minkä+kirjoitin!Asian+arvioinnissa+on+tärkeää,+että+ymmärtää,+mitä+lainlaatija+silloin+on+tarkoittanut+vahvistaessaan+Kuluttajasuojalain+ensimmäistä+kertaa+v.+1978.Lakiin+on+sen+jälkeen+tehty+lukuisia+lisäyksiä+ja+täsmennyksiä.+Eduskunta+EI+siis+ole+tarkoittanut,+että+autoliikkeet+korjaavat+jokaisesta+käytettynä+myydystä+autosta+siitä+kaupan+jälkeen+havaitut+viat.Se+olisi+jopa+mahdotonta.Myönnän+toki,+että+kun+auto+ajetaan+liikkeestä+ulos,+on+sen+oltava+liikennekelpoinen.Mihinkään+sellaisiin+vikoihin,+jotka+ostaja+on+huolellisella+ostokohteen+tarkastuksella+ennen+kaupantekoa+on+voinut+itse+huomata,+niihin+ostaja+ei+jälkeenpäin+voi+vedota.Laki+lähtee+siitä,+että+piilevät+viat+-+siis+vain+sellaiset,+joita+ei+edes+kohteen+huolellisella+läpikäynnillä+ole+voinut+havaita,+vain+niistä+voi+myyjän+kanssa+yrittää+päästä+sopimukseen.Mikäli+sopimus+syntyy,+auto+saattaa+tulla+parempaan+kuntoon,+siksi+ostajan+on+myös+osallistuttava+kustannuksiin.Et+kai+aio+lähteä+lakitupaan?!Sanon+heti,+ettei+se+kannata,+sillä+kustannukset+ylittävät+auton+arvon.Sanoit,+että+asia+on+nyt++kuluttajaviranomaisilla.+Heitä+kiinnostaa+vain,+se,+onko+autosta+osoitettavissa+Kuluttajasuojalain+tarkoittamaa+vikaa+-+ei+mikään+muu.Kuluttajasuojalakia+voi+selata+ilmaiseksi+mistä+tahansa+tietokoneesta+tai+älypuhelimesta:+www.finlex.fiKun+sieltä+vastaus+aikanaan+tulee,+voin+heti+sanoa,+etteivät+kuluttajaviranomaiset+tule+suosittelemaan+korvauksia+-+auto+on+vain+liian+vanha.Autoilla+ajataan+keskimäärin+n.+18.000+km+vuodessa.+Siksi+autosi+km-lukemaa+tuskin+pidetään+luotettavana.Oikea+luku+on+se+n.+200,+voi+olla+enemmänkin,+jos+ryhdyt+asiaa+Trafin+kautta+tarkemmin+tutkimaan.Sanot+ehkä,+että+mikä+minä+olen+sanomaan?!Olen+kuitenkin+ammatiltani+eläkkeellä+oleva+lehtori.Olen+eri+oppilaitoksissa+opettanut+tuhansille+oppilaille+mm.+kauppaoikeutta+ja+ulkomaankauppaakin+yli+20+vuotta.Luuletko+tosiaan,+etten+tiedä?!En+kuitenkaan+enää+puutu+tähän+asiaan+-+tee+mitä+tykkäät,+sanoi+aikanaan+nyt+jo+edesmennyt+anoppinikin!
  5. En+jaksa+olla+ihmettelemättä,+miksi+olet+sitä+mieltä,+että+10-vuotiaassa+autossa+tulisi+olla+uuden+auton+ominaisuudet?Koska+se+ei+siis+ole+uusi,+myyjän+velvollisuus+ei+siis+ole+korjata+sitä+uuden+veroiseksi,+koska+olet+ostamassa+käytettyä+-+et+uutta+autoa.Mikset+hyväksy+sitä+tosiasiaa,+kaikki+käytetty+irtain,+siis+mikä+tahansa,+myydään+siinä+kunnossa+ja+niine+ominaisuuksineen,+jotka+sillä+tai+siinä+kaupantekohetkellä+on.V.+2012+ensirekisteröidystä,+todellisuudessa++n.+200.000+km+ajetusta+autosta+ei+edes+hokemalla+saa+uutta+autoa,+vaikka+kaikki+siinä+ostohetken+jälkeen+ilmenneet+viat+korjattaisiin,+sillä+ne+viat+on+jo+otettu+huomioon+kauppahinnassa.Tästä+asiasta+on+vuosien+mittaan+reposteltu+vaikka+kuinka+ja+kauan,+mutta+siitä+huolimatta+valtaosa+täällä+kirjoittavista+eivät+vieläkään+ymmärrä,+mitä+lainlaatija,+(lue:+Eduskunta)+todellisuudessa+tarkoittanut,+kun+se+on+sisällyttänyt+sen+ns.+6+kk:n+-+säännön+Kuluttajasuojalakiin.Eduskunta+ei+ole+tarkoittanut+sitä,+että+vanhasta+autosta+tehdään+myyjän+kustannuksella+uusi.