Vapaa kuvaus

Aloituksia

58

Kommenttia

1593

  1. Miksi+pitäisi+tehdä+niin?Voihan+se+vaihteet+aivan+rauhallisesti+-+yksi+kerrallaan+-+vaihtaa.Kaikki+turha+"väkivalta"+rikkoo+vaihteiston+ja+muutkin+tekniset+laitteet+ennenaikaisesti.Tämäkö+on+tarkoituksesi?Nämä+asiat+eivät+näytä+mitenkään+olla+esillä+koulutuksissa.
  2. Nythän+Saksassa+eivät+juuri+muut+kuin+ammattiautoilijat+ole+voineet+ajaa,+mutta+Euroopassa+paljon+ajaneena+olen+aikaisemminkin+näillä+palstoilla+pitänyt+palopuheita+Saksassa+ajamisesta,++joten+tiedän,+että+Saksan+moottoritiellä+ei+ketään+kuitenkaan+saa+"pussittaa"!Jos+siis+ajaa+oikealla+ja+saavuttaa+hitaammin+ajavan+rekan,+ei+vallitsevien+liikennesääntöjen+vuoksi+"tarvitse"+paljoakaan+katsella+peiliin,+vaan+voi+laittaa+vilkun+vasemmalle+ja+vaihtaa+kaistaa,+vaikka+lähellä+olisi+takaatulija,+eikä+kaistojakaan+kuin+kaksi.Aivan+siis+sama+vaikka+ajaisi+jotain+140+km/h+kulkevaa+pikkuautoa.+On+omattava+paljon+ajokokemusta,+ennen+kuin+liikenteessä+huomaa+tämän+ilmiön.Kokeneet+autoilijat+ottavat+kyllä+tämän+huomioon.Vaikka+näin+sananmukaisesti+siis+saa+tehdä,+kehotan+kuitenkin+ensin+vilkaisemaan+peilistä,+minkämerkkinen+auto+sieltä+tulee.En+enää+jaksa+tästä+täällä+enää+jankuttaa,+mutta+siis+suomeksi:Se,+joka+Saksassa+ajaa+muuta+liikennettä+nopeammin,+hän+pyytää+muilta+autoilijoilta+aina+ikään+kuin+anteeksi+ja+hänen+on+takaa+tulevana+aina+kyettävä+jarruttamaan+ajoissa.Joskus+ajokaistoja+on+kolme,+mutta+en+ns.+"terveyssyistä"+kehota+ketään+siirtymään+sille+nopeimmalle+kaistalle,+ellei+itse+aja+vähintään+180+-+190.Silti+taakse+voi+osua+911.Keskimmäisellä+kaistallakin+on+kyettävä+pitämään+160+lasissa.Onnettomuusluvuthan+ovat+Saksassa+suuret+ja+jonkun+autoilijan+tekemä+pienikin+virhe+johtaa+usein+kolarisumaan.Ranskassa+on+turvallisempaa,+koska+liikennettä+kalliiden+tiemaksujen+vuoksi+on+vähemmän.
  3. Taannoista+kirjoitustani+kommentoitiin+eilen+sanomalla,+että+"kuka+lakimies"+sinne+soittaa!Aika+tyhmä+kysymys!Minäpä+kerron.Olen+viime+vuosina+useasti+muissa+kuin+autokaupoissa+joutunut+turvautumaan+Kuluttajansuojaan.Kaikkina+kertoina+Kuluttajariitalautakunnasta+on+soitettu+ao.+yritykseen+ja+kerrottu,+miten+asiat+lain+mukaan+ovat.Erimielisyydet+ovat+kyllä+aina+loppuneet+siihen.Käsitykseni+mukaan+riita-asioiden+käsittelijät+ovat+kyllä+jokainen+juristeja,+lakimiehiä,+oik.kandeja.+Eivät+ehkä+kuitenkaan+varatuomareita+tai+asianajajia.Useimmilla+heistä+on+oma+erityisalansa,+mutta+on+mielestäni+kohtuutonta,+mikäli+kuluttaja+vaatii,+että+kuluttajansuojan+tulisi+tuntea+esim.+auton+tai+jonkin+muun+kaupan+kohteen+toiminta+erikseen.Kuluttajansuoja+puuttuu+vain+siihen,+voidaanko+tapauksessa+puhua+Kuluttajansuojan+tarkoittamasta+virheestä+vai+ei.Niin+on+muuten+Käräjäoikeudessakin.+Koska+Käräjätuomarit+ajavat+itse+kalliimmilla+autoilla+he+eivät+useinkaan+tunne+autotekniikkaa,+joten+he+pyytävät+asiasta+valantehneen+tavararantarkastajan+lausuntoa+ja+turvautuvat+tuomioissaan+sitten+siihen.Omituistako?
  4. Kyllä+laitoin+v.+1968!