Tiesittekö, että ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään ajoradan näkyvällä osuudella? Mitä tarkoittaa?

Anonyymi

Ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään ennen edellä ajavan takapuskuria.

Turvaväli pitää olla yhtä iso kuin pysähtymismatka, koska edellä ajava voi pysähtyä nokkakolarin takia kuin "seinään". Tuttava sai kovat sakot ajettuaan kolariauton perään, vaikka omasta mielestään oli "turvaväliä".

Voihan asiasta olla toistakin mieltä, mutta tuomioistuin ei ollut.

17

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä minä olen tietoinen asiasta.
      Siksi minua ihmetyttävät ne autoilijat, jotka ajavat melkein edellä ajavan takapuskurissa kiinni.
      Ymmärtämättömyyttä vai tietämättömyyttä!

    • Anonyymi

      Lakikirjasta löytyy myös ennaltaarvattavuus pykälä . . .

      • Anonyymi

        Mikä pykälä se on? Ei kai kukaan kolaria aja jos osaa jo ennalta arvata, että nyt kohta kopsahtaa. Jos nyt ei itsemurhakanditaatteja oteta huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pykälä se on? Ei kai kukaan kolaria aja jos osaa jo ennalta arvata, että nyt kohta kopsahtaa. Jos nyt ei itsemurhakanditaatteja oteta huomioon.

        Ennalta arvattavuus tarkoittaa sitä ettei suoralla tiellä lyödä liinoja kiinni ilman syytä tai vilkkua käytetään aikeiden ilmaisemiseen, eikä vasta sitten kun on jo tehty joku manööveri. Samoin 40-50km/h alueella ei tarvitse odottaa toisen lähestyvän satasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennalta arvattavuus tarkoittaa sitä ettei suoralla tiellä lyödä liinoja kiinni ilman syytä tai vilkkua käytetään aikeiden ilmaisemiseen, eikä vasta sitten kun on jo tehty joku manööveri. Samoin 40-50km/h alueella ei tarvitse odottaa toisen lähestyvän satasta.

        Missä pykälässä tuo on määritelty? Kuulemma sellainen pykälä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä pykälässä tuo on määritelty? Kuulemma sellainen pykälä löytyy.

        Vitospykälässä sanotaan mm. että: "Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
        Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa."

        Tarkoittaako ennakoitavuus samaa kuin ennalta arvattavuus? Eli ei tarvitse pystyä pysäyttämään, jos tilanne ei ole ennakoitavissa, mutta kuitenkin on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa? Eli esim. tekemään hallittu väistö, jos ei pysty pysähtymään tien näkyvällä osalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitospykälässä sanotaan mm. että: "Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
        Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa."

        Tarkoittaako ennakoitavuus samaa kuin ennalta arvattavuus? Eli ei tarvitse pystyä pysäyttämään, jos tilanne ei ole ennakoitavissa, mutta kuitenkin on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa? Eli esim. tekemään hallittu väistö, jos ei pysty pysähtymään tien näkyvällä osalla?

        Vai tarkoittaako hallitseminen kuitenkin pysäyttämistä? Kuinka tehdään hallittu väistö raitiovaunulla?


    • Anonyymi

      Huippuavustimet estää kolarit.

      • Anonyymi

        Ei estä, jos nopeutta on etäisyyteen nähden liikaa.


      • Anonyymi

        Huippuavustin ei tiedä pienpinnan kitkakerrointa, lämpötilaa, auton rengastyyppiä jne.


      • Anonyymi

        Ja nastarenkaat tekevät talvesta kesän.


    • Anonyymi

      Joku jossain on vain yksinomaan kateellinen lähes kaikesta mistä vaan voi olla sitä.

    • Anonyymi

      Kyllä, auton nopeus pitää sovittaa sellaiseksi, että kärryn saa pysähtymään, vaikka mitä yllättävää tapahtuisi edessä. Ajajan pääkopan sisällä on pieni tietokone, joka tsekkailee näkyvyyttä, tien liukkautta ja muita olosuhteita ja ojentaa oikean jalan nilkkaa sen mukaan, kuinka kovaa voi ajaa.
      Väittäisin, että 80 prosenttia autoilijoista ei noudata tätä sääntöä, vaan esim. pimeällä suhailee menemään, vaikka ei yhtään voi tietää mitä tulee vastaan siellä, minne ajovalojen valokiila ei ylety.

      • Anonyymi

        "Väittäisin, että 80 prosenttia autoilijoista ei noudata tätä sääntöä, vaan esim. pimeällä suhailee menemään, vaikka ei yhtään voi tietää mitä tulee vastaan siellä, minne ajovalojen valokiila ei ylety."

        Mitenköhän tieliikennelakia oikeasti kuuluu tässä tulkita ?

        Esimerkkitilanne:

        Ajat moottoritiellä pimeällä suurinta sallittua eli 120 km/h nopeutta.

        Saavutat rekka-autoa, joka ajaa rajoitinta vasten, ilmeisesti n. 90 km/h.

        Kun kaukovalojen näyttämän alueen etureuna saavuttaa rekka-auton perän, vaihdat lähivaloille, koska jatkaminen kaukovaloilla häikäisisi rekka-auton kuljettajaa peilien kautta.

        Mutta: Lähivalojen näyttämä alue on niin paljon kaukovalojen vastaavaa lyhyempi, että jos sille lähivalojen valaisemalle alueelle yllättäen ilmestyy jotakin, niin onnettomuuden välttäminen voi osoittautua mahdottomaksi !

        Onko siis pimeällä ja valaisemattomalla moottoritiellä ohittaminen kielletty ?

        Ja jos se on sallittua, miten se tehdään laillisella ja turvallisella tavalla?


    • Anonyymi

      Sekä lumisateessa ja sumussa ajetaan umpisokkona. Tämä oli syynä myös Kuopion isossa kolarisumassa. Vielä pahempi sattui Lahdentiellä vuosia sitten. Autoja rytisi kuin Blues Brothers-elokuvassa. Tuntuu järjenkäyttö ja itsesuojeluvaisto täysin kadonneen.
      Varsinkin mitä enemmän noita hilavitkuttimia on autoissa, Sitä huolettomammin päästellään kuvitellen ettei fysiikan lait koske heitä.

      • Anonyymi

        Kun ajaa mahdollisimman lähellä edellä ajavaa, niin se mahdollinen törmäyskin on mahdollisimman pieni vaurioiden osalta, jos sille edellä ajavalle tollolootistille tulee mieleen alkaa vaikka jarrutella suorilla ilman mitään syytä. Itse tosin en jää sellaisen perään ajelemaan yhtään kauemmin, kuin on aivan välttämätöntä, vaan survaisen ohi hetkessä upean Audini runsaita hevosvoimia hyödyntäen.

        Audi King.
        -Teiden King- 💪


    • Anonyymi

      no suurin syy peräänajoihin huonolla kelillä on ,,autojen takavalot on pimeenä,,,,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      316
      10649
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      73
      2351
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      43
      2189
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1944
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1868
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      162
      1828
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1398
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      18
      1335
    9. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      58
      1334
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1319
    Aihe