Tiesittekö, että ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään ajoradan näkyvällä osuudella? Mitä tarkoittaa?

Anonyymi

Ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään ennen edellä ajavan takapuskuria.

Turvaväli pitää olla yhtä iso kuin pysähtymismatka, koska edellä ajava voi pysähtyä nokkakolarin takia kuin "seinään". Tuttava sai kovat sakot ajettuaan kolariauton perään, vaikka omasta mielestään oli "turvaväliä".

Voihan asiasta olla toistakin mieltä, mutta tuomioistuin ei ollut.

17

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä minä olen tietoinen asiasta.
      Siksi minua ihmetyttävät ne autoilijat, jotka ajavat melkein edellä ajavan takapuskurissa kiinni.
      Ymmärtämättömyyttä vai tietämättömyyttä!

    • Anonyymi

      Lakikirjasta löytyy myös ennaltaarvattavuus pykälä . . .

      • Anonyymi

        Mikä pykälä se on? Ei kai kukaan kolaria aja jos osaa jo ennalta arvata, että nyt kohta kopsahtaa. Jos nyt ei itsemurhakanditaatteja oteta huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pykälä se on? Ei kai kukaan kolaria aja jos osaa jo ennalta arvata, että nyt kohta kopsahtaa. Jos nyt ei itsemurhakanditaatteja oteta huomioon.

        Ennalta arvattavuus tarkoittaa sitä ettei suoralla tiellä lyödä liinoja kiinni ilman syytä tai vilkkua käytetään aikeiden ilmaisemiseen, eikä vasta sitten kun on jo tehty joku manööveri. Samoin 40-50km/h alueella ei tarvitse odottaa toisen lähestyvän satasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennalta arvattavuus tarkoittaa sitä ettei suoralla tiellä lyödä liinoja kiinni ilman syytä tai vilkkua käytetään aikeiden ilmaisemiseen, eikä vasta sitten kun on jo tehty joku manööveri. Samoin 40-50km/h alueella ei tarvitse odottaa toisen lähestyvän satasta.

        Missä pykälässä tuo on määritelty? Kuulemma sellainen pykälä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä pykälässä tuo on määritelty? Kuulemma sellainen pykälä löytyy.

        Vitospykälässä sanotaan mm. että: "Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
        Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa."

        Tarkoittaako ennakoitavuus samaa kuin ennalta arvattavuus? Eli ei tarvitse pystyä pysäyttämään, jos tilanne ei ole ennakoitavissa, mutta kuitenkin on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa? Eli esim. tekemään hallittu väistö, jos ei pysty pysähtymään tien näkyvällä osalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitospykälässä sanotaan mm. että: "Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
        Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa."

        Tarkoittaako ennakoitavuus samaa kuin ennalta arvattavuus? Eli ei tarvitse pystyä pysäyttämään, jos tilanne ei ole ennakoitavissa, mutta kuitenkin on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa? Eli esim. tekemään hallittu väistö, jos ei pysty pysähtymään tien näkyvällä osalla?

        Vai tarkoittaako hallitseminen kuitenkin pysäyttämistä? Kuinka tehdään hallittu väistö raitiovaunulla?


    • Anonyymi

      Huippuavustimet estää kolarit.

      • Anonyymi

        Ei estä, jos nopeutta on etäisyyteen nähden liikaa.


      • Anonyymi

        Huippuavustin ei tiedä pienpinnan kitkakerrointa, lämpötilaa, auton rengastyyppiä jne.


      • Anonyymi

        Ja nastarenkaat tekevät talvesta kesän.


    • Anonyymi

      Joku jossain on vain yksinomaan kateellinen lähes kaikesta mistä vaan voi olla sitä.

    • Anonyymi

      Kyllä, auton nopeus pitää sovittaa sellaiseksi, että kärryn saa pysähtymään, vaikka mitä yllättävää tapahtuisi edessä. Ajajan pääkopan sisällä on pieni tietokone, joka tsekkailee näkyvyyttä, tien liukkautta ja muita olosuhteita ja ojentaa oikean jalan nilkkaa sen mukaan, kuinka kovaa voi ajaa.
      Väittäisin, että 80 prosenttia autoilijoista ei noudata tätä sääntöä, vaan esim. pimeällä suhailee menemään, vaikka ei yhtään voi tietää mitä tulee vastaan siellä, minne ajovalojen valokiila ei ylety.

      • Anonyymi

        "Väittäisin, että 80 prosenttia autoilijoista ei noudata tätä sääntöä, vaan esim. pimeällä suhailee menemään, vaikka ei yhtään voi tietää mitä tulee vastaan siellä, minne ajovalojen valokiila ei ylety."

        Mitenköhän tieliikennelakia oikeasti kuuluu tässä tulkita ?

        Esimerkkitilanne:

        Ajat moottoritiellä pimeällä suurinta sallittua eli 120 km/h nopeutta.

        Saavutat rekka-autoa, joka ajaa rajoitinta vasten, ilmeisesti n. 90 km/h.

        Kun kaukovalojen näyttämän alueen etureuna saavuttaa rekka-auton perän, vaihdat lähivaloille, koska jatkaminen kaukovaloilla häikäisisi rekka-auton kuljettajaa peilien kautta.

        Mutta: Lähivalojen näyttämä alue on niin paljon kaukovalojen vastaavaa lyhyempi, että jos sille lähivalojen valaisemalle alueelle yllättäen ilmestyy jotakin, niin onnettomuuden välttäminen voi osoittautua mahdottomaksi !

        Onko siis pimeällä ja valaisemattomalla moottoritiellä ohittaminen kielletty ?

        Ja jos se on sallittua, miten se tehdään laillisella ja turvallisella tavalla?


    • Anonyymi

      Sekä lumisateessa ja sumussa ajetaan umpisokkona. Tämä oli syynä myös Kuopion isossa kolarisumassa. Vielä pahempi sattui Lahdentiellä vuosia sitten. Autoja rytisi kuin Blues Brothers-elokuvassa. Tuntuu järjenkäyttö ja itsesuojeluvaisto täysin kadonneen.
      Varsinkin mitä enemmän noita hilavitkuttimia on autoissa, Sitä huolettomammin päästellään kuvitellen ettei fysiikan lait koske heitä.

      • Anonyymi

        Kun ajaa mahdollisimman lähellä edellä ajavaa, niin se mahdollinen törmäyskin on mahdollisimman pieni vaurioiden osalta, jos sille edellä ajavalle tollolootistille tulee mieleen alkaa vaikka jarrutella suorilla ilman mitään syytä. Itse tosin en jää sellaisen perään ajelemaan yhtään kauemmin, kuin on aivan välttämätöntä, vaan survaisen ohi hetkessä upean Audini runsaita hevosvoimia hyödyntäen.

        Audi King.
        -Teiden King- 💪


    • Anonyymi

      no suurin syy peräänajoihin huonolla kelillä on ,,autojen takavalot on pimeenä,,,,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1516
    2. Ozzy Osbourne on kuollut

      Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      223
      1136
    3. Kerran oltiin mekin kahdestaan

      Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1136
    4. Oikeasti, voitais mennä kahville

      ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      949
    5. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

      Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      240
      941
    6. Naiset, naiset

      Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      920
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      903
    8. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      819
    9. No mitä nyt

      Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      757
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

      mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      31
      713
    Aihe