Tiesittekö, että ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään ajoradan näkyvällä osuudella? Mitä tarkoittaa?

Anonyymi

Ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään ennen edellä ajavan takapuskuria.

Turvaväli pitää olla yhtä iso kuin pysähtymismatka, koska edellä ajava voi pysähtyä nokkakolarin takia kuin "seinään". Tuttava sai kovat sakot ajettuaan kolariauton perään, vaikka omasta mielestään oli "turvaväliä".

Voihan asiasta olla toistakin mieltä, mutta tuomioistuin ei ollut.

17

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä minä olen tietoinen asiasta.
      Siksi minua ihmetyttävät ne autoilijat, jotka ajavat melkein edellä ajavan takapuskurissa kiinni.
      Ymmärtämättömyyttä vai tietämättömyyttä!

    • Anonyymi

      Lakikirjasta löytyy myös ennaltaarvattavuus pykälä . . .

      • Anonyymi

        Mikä pykälä se on? Ei kai kukaan kolaria aja jos osaa jo ennalta arvata, että nyt kohta kopsahtaa. Jos nyt ei itsemurhakanditaatteja oteta huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pykälä se on? Ei kai kukaan kolaria aja jos osaa jo ennalta arvata, että nyt kohta kopsahtaa. Jos nyt ei itsemurhakanditaatteja oteta huomioon.

        Ennalta arvattavuus tarkoittaa sitä ettei suoralla tiellä lyödä liinoja kiinni ilman syytä tai vilkkua käytetään aikeiden ilmaisemiseen, eikä vasta sitten kun on jo tehty joku manööveri. Samoin 40-50km/h alueella ei tarvitse odottaa toisen lähestyvän satasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennalta arvattavuus tarkoittaa sitä ettei suoralla tiellä lyödä liinoja kiinni ilman syytä tai vilkkua käytetään aikeiden ilmaisemiseen, eikä vasta sitten kun on jo tehty joku manööveri. Samoin 40-50km/h alueella ei tarvitse odottaa toisen lähestyvän satasta.

        Missä pykälässä tuo on määritelty? Kuulemma sellainen pykälä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä pykälässä tuo on määritelty? Kuulemma sellainen pykälä löytyy.

        Vitospykälässä sanotaan mm. että: "Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
        Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa."

        Tarkoittaako ennakoitavuus samaa kuin ennalta arvattavuus? Eli ei tarvitse pystyä pysäyttämään, jos tilanne ei ole ennakoitavissa, mutta kuitenkin on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa? Eli esim. tekemään hallittu väistö, jos ei pysty pysähtymään tien näkyvällä osalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitospykälässä sanotaan mm. että: "Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
        Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa."

        Tarkoittaako ennakoitavuus samaa kuin ennalta arvattavuus? Eli ei tarvitse pystyä pysäyttämään, jos tilanne ei ole ennakoitavissa, mutta kuitenkin on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa? Eli esim. tekemään hallittu väistö, jos ei pysty pysähtymään tien näkyvällä osalla?

        Vai tarkoittaako hallitseminen kuitenkin pysäyttämistä? Kuinka tehdään hallittu väistö raitiovaunulla?


    • Anonyymi

      Huippuavustimet estää kolarit.

      • Anonyymi

        Ei estä, jos nopeutta on etäisyyteen nähden liikaa.


      • Anonyymi

        Huippuavustin ei tiedä pienpinnan kitkakerrointa, lämpötilaa, auton rengastyyppiä jne.


      • Anonyymi

        Ja nastarenkaat tekevät talvesta kesän.


    • Anonyymi

      Joku jossain on vain yksinomaan kateellinen lähes kaikesta mistä vaan voi olla sitä.

    • Anonyymi

      Kyllä, auton nopeus pitää sovittaa sellaiseksi, että kärryn saa pysähtymään, vaikka mitä yllättävää tapahtuisi edessä. Ajajan pääkopan sisällä on pieni tietokone, joka tsekkailee näkyvyyttä, tien liukkautta ja muita olosuhteita ja ojentaa oikean jalan nilkkaa sen mukaan, kuinka kovaa voi ajaa.
      Väittäisin, että 80 prosenttia autoilijoista ei noudata tätä sääntöä, vaan esim. pimeällä suhailee menemään, vaikka ei yhtään voi tietää mitä tulee vastaan siellä, minne ajovalojen valokiila ei ylety.

      • Anonyymi

        "Väittäisin, että 80 prosenttia autoilijoista ei noudata tätä sääntöä, vaan esim. pimeällä suhailee menemään, vaikka ei yhtään voi tietää mitä tulee vastaan siellä, minne ajovalojen valokiila ei ylety."

        Mitenköhän tieliikennelakia oikeasti kuuluu tässä tulkita ?

        Esimerkkitilanne:

        Ajat moottoritiellä pimeällä suurinta sallittua eli 120 km/h nopeutta.

        Saavutat rekka-autoa, joka ajaa rajoitinta vasten, ilmeisesti n. 90 km/h.

        Kun kaukovalojen näyttämän alueen etureuna saavuttaa rekka-auton perän, vaihdat lähivaloille, koska jatkaminen kaukovaloilla häikäisisi rekka-auton kuljettajaa peilien kautta.

        Mutta: Lähivalojen näyttämä alue on niin paljon kaukovalojen vastaavaa lyhyempi, että jos sille lähivalojen valaisemalle alueelle yllättäen ilmestyy jotakin, niin onnettomuuden välttäminen voi osoittautua mahdottomaksi !

        Onko siis pimeällä ja valaisemattomalla moottoritiellä ohittaminen kielletty ?

        Ja jos se on sallittua, miten se tehdään laillisella ja turvallisella tavalla?


    • Anonyymi

      Sekä lumisateessa ja sumussa ajetaan umpisokkona. Tämä oli syynä myös Kuopion isossa kolarisumassa. Vielä pahempi sattui Lahdentiellä vuosia sitten. Autoja rytisi kuin Blues Brothers-elokuvassa. Tuntuu järjenkäyttö ja itsesuojeluvaisto täysin kadonneen.
      Varsinkin mitä enemmän noita hilavitkuttimia on autoissa, Sitä huolettomammin päästellään kuvitellen ettei fysiikan lait koske heitä.

      • Anonyymi

        Kun ajaa mahdollisimman lähellä edellä ajavaa, niin se mahdollinen törmäyskin on mahdollisimman pieni vaurioiden osalta, jos sille edellä ajavalle tollolootistille tulee mieleen alkaa vaikka jarrutella suorilla ilman mitään syytä. Itse tosin en jää sellaisen perään ajelemaan yhtään kauemmin, kuin on aivan välttämätöntä, vaan survaisen ohi hetkessä upean Audini runsaita hevosvoimia hyödyntäen.

        Audi King.
        -Teiden King- 💪


    • Anonyymi

      no suurin syy peräänajoihin huonolla kelillä on ,,autojen takavalot on pimeenä,,,,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2198
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      189
      1807
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      56
      1432
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      168
      1222
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1198
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1016
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      912
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      887
    9. Nyt on hyvä laittaa

      kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      874
    10. Kuinka nättinä

      Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      831
    Aihe