Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ZJJ
profiilit
ZJJ
ZJJ
Vapaa kuvaus
Aloituksia
58
Kommenttia
1593
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Niinpä+niin.+Pidän+Siljan+Helsinginlaivoja+itse+aika+kolkkoina.
Tosin+niitä+"Promenade-laivoja+on+rakennettu+Suomen+Turussa+muuallekin.
Oslon+ja+Kielin+väliä+seilaavat+kaksi+20+m+pidempää+ja+Carnival+Cruise+Lines
on+vuosien+varrella+saanut+käyttöönsä+viitsen+kpl+yli+300m+pituisia+samalla+periaatteella+rakennettuja+laivoja.
Tällaisen+aluksen+kyydissä+olin+vaimoni+kanssa+v.+2015+marraskuussa+Dubaista+Singaporeen.+Mista+suomalaisia+makalle+oli+osunut+neljä!
Matka+pysähdyksineen+Intiassa+ja+Malesiassa+kesti+vajaat+kaksi+viikkoa,+eikä+ollut+poskettoman+kallis.+Jos+joku+aikoo+tällaisen+matkan+ostaa,+niin+älkää+uskoko+matkojen+väärää+mainostamista,+että+juomarahat+olisivat+laskettuna+hintaan.+Ne+kattavat+vain+matkalaukkujen+roudaamisen+laiturilta+hyttiin+-+niitä+ei+edes+saa+roudata+itse,+sitten+ollaan+koko+ajan+kerjäämässä.
Paluu+tapahtui+lentäen+Lontooseen++BA:n+Airbus-380+koneella.+Onhan+se+iso,+mutta+14+tunnin+matkalla+ennättää+tapahtua+yhtä+sun+toista.
Vessat+sun+muut+täyttyvät+loppumatkasta.
25.01.2020 15:04
Vanha+ketju,+mutta+en+jaksa+lopettaa+ihmettelemistä,+miksi+auton+ostopaikalla++olisi+autokaupan+kannalta+mitään+merkitystä!
Ostakaa+yksityiseltä,+sillä+hän,+jos+joku,+tietää+auton+menneisyyden+ja+sen+senhetkiset+ominaisuudet.
Kuluttajansuojalaki+ei+sovi+tähän,+mutta+kannattaa+muistaa,+että+näihin+tapauksiin+on+olemassa+myös+KAUPPALAKI,+jossa+on+aivan+samat+säännöt+koskien+kaupankohteesta+annettuihin+vääriin+tai+tavalla+tai+toisella+puutteellisiin+tietoihin.
Myönnän+toki,+että+jos+väitteet+kiistetään,+maksaa+ns.+"oikeuden+saaminen"+Suomessa+usein+kaupankäyntikohdetta+enemmän.+
Täällä+kysytään+päivittäin+montakin+kertaa,+että+onko+se+ja+autoliike+hyvä+vai+ei.+Käytetty+auto+ostetaan+edelleenkin+aina+sellaisena+ja+sellaisin+varustein+kuin+se+myyntihetkellä+sattuu+olemaan!
On+siis+ostajan+ja+vain+ostajan+velvollisuus+tarkistaa+kaupan+kohde+perinpohjin.
On+aivan+turha+ostaa+auto+sitä+läpikäymättä+ja+uskoa+myyjän+myyntipuheisiin+ja+siihenkin,+että+myyjäliike+virhevastuun+perusteella+aina+vastaa+kaikista+siinä+ostohetken+jälkeen+ilmaantuneista+vioista+tai+puutteellisuuksista.
Tästäkin+on+puhuttu+vuosia,+mutta+miksi+tämä+asia+ei+kertakaikkiaan+tunnu+menevän+näille+kirjoittajille++jakeluun?
24.01.2020 17:32
En+tiedä,+mikä+sinulle+on+kallis+dieselauto!
Jäitkö+kenties+työttömäksi?
Minäkin+toin+uudenkarhean+mersun+Saksasta+v.+2010.
Huollatin+sitä+vuosittain+vuosikaudet+ensin+Vehossa+ja+sitten+Silber-Autossa+Tallinnassa+-+joka+nykyisin+on+Vehon+omistama.
Myönnän,+että+tästä+huolimatta+autoliikkeiden+tarjoukset+lukkiutuivat+aina+tähän+tuontiautostatukseen.+Samalla+kuulin,+että+ns.+tuontiauto+on+heillä+aina+miinus+20+pinnaa!+Vaihdoin++maaliskuussa-19++211.000+ajetun+kutakuinkin+virheettömän+-09+auton+3v+ajettuun+leasing-palautukseen+ja+olen+ollut+autonvaihtoon+tyytyväinen.
Uusi+omistaja+sai+siitä+hyvän+auton.
Jos+olisin+siirtänyt+vaihtamista,+oman+auton+arvo+olisi+vain+silloin+saamastani+hyvityksestä+edelleen+laskenut+ja+väliraha+uudempaan+olisi+kohdaltani+vain+noussut.
24.01.2020 17:08
No+paljonko+halvempi+tämä+1.000,-+"premium"+nyt+sitten+on+verrattuna+vastaaviin+Suomen+hintoihin?
Maksavathan+ruotsinlautatkin,+vai+ajattelitko+kenties+lentää+sinne+Ruotsiin?+Tukholman+Arlandan+kenttä+on+kuitenkin+45+km:n+päässä+Stureplanista.
Onko+myyjä+yksityinen+ja+onko+auto+edes+myynnissä+ns.+Suur-Tukholman+alueella+-++ellei
niin+varaa+paikkalippu++ajoissa+junaan.
Tuodessa+varaudu+auton+tilapäiseen+rekisteröintiin,+tosin+voi+olla,+että+yksityinen+myyjä+antaa+sinun+hänen+kilvillään+ja+vakuutuksellaan+ajaa+Tukholmaan+tai+Kapellskäriin,+jossa+ne+on+ruuvattava+pois+ja+palautettava+myyjälle.
Tässä+on+jo+niin+monta+epävarmuustekijää,+joten+suosittelen,+että+jätät+homman+siihen+tai+sitten+lainaat+joltain+rahaa+edes+vähän+kalliimman+auton+ostoon,+sillä+nämä+mainitsemani+hakukulut+ja+lisävaivannäkö+ovat+samat+vaikka+auto+on+edes+vähän+kalliimpi.
23.01.2020 17:55
Olen+edelleen+eri+mieltä+kanssasi,+mutta+saanhan+olla?
Voithan+kysyä+tuotantoyhtiöltä?
Eivät+ne+katsojamäärät+siitä+mihinkään+limboa,+että+nämä+ihmiset+ajavat+kuten+he+muutenkin+ajaisivat+tai+sitten+jättäisivät+tyystin+ajamatta+esim.+Helsingin+keskustassa.
Ihmiset+nauttivat+kun+saavat+katsoa+muideni+"munimista".
Korviini+on+jäänyt+soimaan+ohjaaja+Pohjosen+valitus,+että+autoja+rikotaan+ja+kolhitaan+liikaa+-
poltetaan+kytkimet+tms.
23.01.2020 17:29
Edelliselle+sanoisin,+että+uusien+myyjien+hakeminen+usealle+paikkakunnalle+yhtäaikaisesti+on+myös+merkki+henkilökunnan+suuresta+vaihtuvuudesta.
Autonmyyjien+tulot+prosenttipalkalla+voivat+kuukaudesta+toiseen+merkittävästikin+vaihdella,+eikä+sellainen+sovi+oikein+perheelliselle,+joilla+valmiiksi+on+omat+kiinteät+kuukausimenonsa.
23.01.2020 11:47
Parhaat+kaupat+tekee+yleensä+autoista,+joilla+ensimmäinen+haltija+on+leasingin+piikkiin++ajanut+kolme+vuotta+ja+n.+60.000+km.+Autonrahoittajat+myyvät+nämä+autot+pian+ns.+laskelman+"jäännösarvolla",+eivätkä+juurikaan+panttaa+niitä+automuseon+perustamista+varten.
Usein+niihin+saa+vielä+1+vuoden+ja+20.000+km:n+lisätakuun,++joka+tosin+nyt+ei+kata+koko+autoa,+vaan+moottorin+ja+sen+voimansiirtolaitteet.
Tällaisella+autolla+olen+nyt+yllätyksittä+ajanut+22.000+km+runsaan+10+kuukauden+aikana.+Ensimmäinen+katsastus+on+syksyllä+-20.
Väitän,+että+näihin+autoihin+järjestyy+vähän+pitempi+rahoituskin,+ehkä++5+-+6+v,+mikäli+ostajalla+on+vakituinen+työ.
23.01.2020 11:39
Vai+oikein+"joku+bensaputki?"
Olen+eläkkeellä+oleva+lehtori.+Kerroin+aina+oppilaille,+että+meidän+tunneilla+ei+ole+"mitään+jokua",+eikä+joku+asia+ole+"rikki",+vaan+opimme+ilmaisemaan+asiat+tarkemmin.
Mainitsemasi+vika+voi+kyllä+piillä+missä+vaan.++Ne+on+vain+yksi+kerrallaan+suljettava+pois.+Mistä+tiedät+muuten,+ettei+vuotoa+ole+myös+ajettaessa?
Bensa+ennättää+nimittäin+ajettaessa+jo+haihtua.
Auton+polttoaineen+saannista+vastaa+nykyautoissa+usein+sähköinen+bensiinipump-pu.+1990-luvun+autoissa+voi+vielä+olla+moottorin+alipaineella+toimivia.+Näiden+liitokset+voivat+vuotaa,+mutta+itse+tankkikin+voi+olla+ruostunut+puhki+ellei+muovia.+Onko+vuotoa+myös+tyhjähköllä+tankilla?
Tietenkin+myös+itse+putki+voi+jostain+kohtaa+olla+murtunut.
Osat+-+siis+pumput+tai+putket+-+eivät+ainakaan+tarvikeliikkeessä+ole+autonosiksi+erityisen+kalliita.
Lykkyä+vianetsintään!
22.01.2020 12:08
Olet+unohtanut+mainitun+sanonnan+loppuosan!+Se+loppu+menee+näin:
.......+ja+rekisteriotteessa+lukee+Oma-auto!
1960-luvulla+eivät+pankit,+eivätkä+niitä+lähellä+olevat+rahoittajat,+juurikaan+rahoittaneet+autokauppoja,+vaan+autoliike+rahoitti+mahdollisen+velan+itse.
Tässä+tapauksessa+varmasti+itse+Konela+Oy.+Velkaa+lyhennettiin+ei+pankille,+vaan+suoraan+myyjälle.+Helsinkiläisen+piirimyyjäautoliikkeen,+joka+möi+Moskvitsheja,+Volgia,+Zimiä+ja+Tshaikaakin++Helsingin+Kruununhaassa+-+ns.+Pitkänsillan+kupeessa,+oli+nimittäin+juuri
Oma-auto+Oy,+jonka+nimi+velalla+ostaessa+tuli+rekisteriotteeseen+omistajan+paikalle.
22.01.2020 11:49
Aivan+mielenkiinnosta+kysyn,+vaikka+en+siis+ole+ketjun+aloittaja,+että+eikö+ole+niin,+että+se+ensimmäinen+etuvetoinen++malli,+100 ja+110+jälkeen+oli+tsekkimoottorilla+varustettu?
Korjaa+siis,+jos+muistan+väärin.
22.01.2020 11:12
Niin,+muistan+jostain+kuulleeni+erään+40v+taksia+ajaneen+kuskin+sanoneen,+kun++kävi+ilmi+ettei+hän+kertaakaan+ollut+kolaroinut.
Resepti+oli:+Hän+väistää!
Aivan+hyvä+ohje,+ei+aivan+aina+kannata+mennä+vuorollaan,+jos+vaikuttaa+siltä,+että+nyt+tullaan+kylkeen.
Tosin+aina+ei+voi+väistää,+kun+liikennettä+on+niin+paljon.
21.01.2020 13:18
Kiitos+vain+neuvosta,+mutta+mIksi+minun+pitäisi+matkustaa+Saksaan+paketissa?
Olen+toki+lähdössä+toukokuussa+yli+neljäksi+viikoksi+Eurooppaan+ja+Saksaankin,+mutta+teen+sen+mielummin+yhdessä+vaimoni+kanssa+MB+E+220CDI+Bluetec+EURO6+S212+-+2016+autolla.
21.01.2020 07:12
Minua+moitittiin+edellä,+etten+ollut+ymmärtänyt+kysymystä.
Olin+unohtanut+A+ja+B-Klassen+olemassaolon+kokonaan.+Asia+on+kuitenkin+niin,+etten+pidä+etuvetoisia+A+ja+B+malleja+oikein+mersuina.
19.01.2020 20:27
Olen+selvittänyt+mersusivulla+tämän+asian+seikkaperäisesti+muulla+otsikossa,+olisiko+ollut+MB+E200CDI+huolto+Tallinnassa+tai+sinnepäin.
Ollessani+kerran+kaupungillamuistaakseni+elokuussa+-16+työn+ollessa+kesken+minulle+soitettiin+ja+kerrottiin,+että+täällä+on+kyllä+muutakin+vikaa.
Oli+etujousi+poikki+ja+takaakin+puuttui+pala.+Kysyttiin+että+milloin+on+oltava+satamassa?
Kun+annoin+luvan+SACHS-jousien+käyttöön,+autosta+vaihdettiin+jouset+ympäriinsä+ja+työ+oli+valmis+17:45h
Maksoi+tietenkin+enemmän+kuin+tavallinen+huolto,+mutta+Suomessa+olisi+saanut+vapaan+ajan+parin+viikon+päähän,+koska+oli+kesä.
En+ollut+ajossa+ajokäyttäytymisen+perusteella+huomannut+vikaa+ollenkaan+ja+McPherson-asetelma+pysyi+kuulema+kasassa+vain+hallelujan+avulla.
Joku+kysyy+tietenkin,+että+miten+mersusta+voi+mennä+etujousi+lukemalla+n.+150.000?
Kyllä+se+voi,+jos+osuu+moottoritiellä+vauhdikkaasti+ajaessa+pienehköön+kuoppaan+kun+ensin+on+väistänyt+toista.
19.01.2020 10:23
Aijaa!+En+ymmärtänyt.
Minun+nykyisellä+mersulla+S212+rek.+10/15+on+vain+81.000+takanaan.
Kolmen+vuoden+leasingpalautus,+itse+olen+ajanut+10+kk:n+aikana+ajanut+23.000.
18.01.2020 15:34
Miten+jos+vaikka+kokeilisit+vuosihuollattaa+BMW:si+Tallinnassa+kuten+minä?
Silloin+saisit+valmistajatehtaan+valtuuttaman+korjaamon+leiman+huoltohistoriaasi.
Ainakin+halvempia+kuin+Suomessa,+koska+palkat+ovat+alhaisempia+Virossa+-+vielä!
Minä+olen+huollattanut+molemmat+MB-E:ni+jo+seitseman+kertaa+ja+aina+ollut+tyytyväinen+sekä+hintaan+että+työhön.
18.01.2020 14:56
Huomaan+nyt+-+vajaan+vuoden+päästä+-++että+et+usko+laskelmiani.
Miten+auton+kuljettaminen+onnistui?
Laskelmani+perustuvat+yleisiin+alan+käytäntöihin,+mutta+lisäsin+vuosi+sitten+loppuun,+että+joskus+voi+sopia+könttäsummasta+jos+itsellä+on+neuvottelutaitoa.
17.01.2020 19:03
Ettei+rahdin+laskentatavasta+muodostuisi+itsellesi+yllätystä+loppupeleissä,+lisään+vielä+muutaman+sanan+käsitteestä+lavametri.+(Ei+kuulosta+paljolta.)
Lavametri+on+metrin+pituinen+tila+rekan+tavaratilasta+sen+koko+leveydestä+-+usein
2,4+m+ja+sen+korkeudesta+-+usein+2,5+m.
Koska+et+ilmeisesti+halua,+että+sen+kevarikehikon+päälle+kuormataan+muuta+tavaraa,
kehikosta+on+maksettava+6m3+tilavuuden+mukaan.+(2,4+x+2,5+x+1m+=+6m3)
6+x+333+kg+=+1.998+kg,+alkavia+satoja+kiloja+siis+20.
Tämä+on+siis+merkittävästi+enemmän+kuin+esimerkissäni+mainitsemani+400-500+kg.
Velvollisuutenasi+on+lisäksi+kuljetusvakuuttaa+kevari,+sillä+kuljetusliike+ei+ole+lain+velvollinen+vakuuttamaan+kuljettamiaan+kuormia+millään+lailla.+Kuljetusvakuuttaminen+on+halpaa.
Näin+siis+menetellään,+jos+vain+soitat+kuljetusliikkeelle,+että+tuokaa+tänne,+etkä+etukäteen+sovi+mistään+muusta+rahdinlaskentatavasta.
Kansainvälisiin+muuttoihin+erikoistuneilta++yrityksiltä+kannattaa+myös+kysyä+-+joita+voi+googlata+-+ja+jos+sinun+käy+tuuri,+pyörä+saattaa+tulla+osana+jotain+muuttokuormaa.
17.01.2020 18:57
Kuljetus+ei+kylläkään+ole+mikään+ongelma.
Pyörä+täytyy+kuljetuksen+ajaksi+kuitenkin+pakata+puukehikkoon+tai+vastaavaan.
Mikään+kuljetusliike+ei+vastaanota+sitä+kuljetettavaksi+sellaisenaan.
Paras+kuljetusmuoto+Saksasta+lienee+rekkakyyti.
Tämän+kehikon,+tms.+tilavuus+määrää+rahdin+määrän.
Koska+kysymyksessä+on+ns.+"tilaa+vievä"+kuljetuksen+kohde,+sen++paino+ei+ole+ratkaiseva,+vaan+kehikon+viemä+tila+autossa.+Jos+kehikon+mitat+esimerkiksi+ovat
1+m3,+niin+1+m3+rahdituspainoa+on+kaikilla+kuljetusliikkeillä+sama,+eli+1+m3+=+333+kg.
Rahti+maksetaan+alkavaa+100+kiloa+kohden,+joten+rahtia+veloitetaan+esimerkkitapauksessa+400+kg:n+mukaan,+vaikka+siis++itse+pyörä+ei+paina+niin+paljon.+Mikäli+kehikon+tilavuus+on+yli+1,2+m3+rahtia+menee+jo+500+kg:n+mukaan.
Lisäksi+molemmissa+rahtiterminaaleissa+-+siis+lähdössä+ja+perillä+joutuu+maksamaan+kuormauksesta+ja+purkamisesta,+koska+työhön+tarvitaan+trukkia.+Päälle+tulevat+vielä++terminaalimaksut+molemmissa+päissä.
Pyörän+kauppaehdoksi+kannattaa+esim.+sopia+"Vapaasti+toimitettuna+ulkomaanterminaali+Hampuri".
Miksikö+niin?+Silloin+ei+tarvitse+maksaa+erikseen+noutomaksua+ulkomaanterminaaliin+vaan+myyjä+maksaa+ne.
Itse+kuljetus+ei+kestä+kuin+pari+kolme+päivää.
Kuljetusliikkeitä+on+pilvin+pimein+ja+ns.+a-hinta++-++eli+alkava+100+kg+joka+selviää+kyllä+kysymällä.+Eroja+on,+joten+parista+kolmesta+paikasta+kannattaa+kysyä,+unohtamatta+mainitsemiani+muita+oheiskustannuksia.
Helppoa,+eikö+vaan!
16.01.2020 22:05
Mielestäni+ostajan+on+voitava+luottaa+täydelliseen+huoltokirjaan!
Se+on+virallinen+asiakirja,+jonka+peukaloiminen+on+rikos,+eli+kysymyksessä+on+petos,
mikäli+auton+kilometrilukemaa+on+huoltokirjaan+vedoten+sanottu+paikkaansapitäväksi.
Asiakkaan+ei+kylläkään+tarvitse+jokaista+sen+riviä+tarkistaa,+ellei+nyt+väärennöstä+-+tms.+voi+kertavilkaisulla+huomata.
Harmi,+että+oikeuden+saaminen+Suomessa+on+niin+kallista.+Siksi+luota+Kuluttajasuojaan,
pyytämällä+jatkoneuvoja,+mikäli+kaupanpurkuun+ei+suostuta.
16.01.2020 11:33
54 / 80