Vapaa kuvaus

Aloituksia

67

Kommenttia

1819

1. Minulla+on+ollut+kolme+500-sarjan+Bemaria+takavuosina.+(E60+ja+E61)Suomen+teillä+kuutoskone+on+aivan+tarpeeton.Lisäksi+olivat+kaikki+vikaherkkiä+kapistuksia,+koska+takuuseen+menevää+korjaamista+oli+tämän+tästä.Voi+toki+olla,+että+tämä+asia+on+uudemmissa+500-sarjan+malleissa+muuttunut.Nykyisin+alla+MB+E220+CDI+A9-laatikolla,+jossa+A9+kytkeytyy+alle+110+nopeudessa+ja+silloin+pannu+kiertää+vain+1400+r/min.Saksassa+en+edes+viime+kesänä+kaipaillut+6-konetta,+sillä+2000+r/min+mentiin+jo+165+km/h,+mittarinopeutta++A9:llä.Joskus+liikenne+oli+sen+verran+hiljaista,+että+oli+mahdollista+hetkellisesti+painella+yli+kahtasataa.++Niissä+nopeuksissa+A9-vääntö+ei+riitä,+vaan+auton+ns.++suora+vaihde+on+A7.
  2. En+ole+minäkään+autoilla+"voitolle"+päässyt,+mutta+kohdalle+on+osunut+parempia+ja+huonompia+kauppoja.Täällä+puhutaan+harva+se+päivä+suu+vaahdossa+siitä,+että+mistä+löytyisi+luotettava+välittäjä+auton+auton+tuomiseksi+Ruotsista+tai+Saksasta,+vaikka+ostaja+yhtä+hyvin+itse+voisi+hoitaa+sen.+Suomeen+verrattuna+on+huomattava,+että+valikoimaa+on+niin+paljon,+että+autoon+yleensä+saa+kaikki+ne+haluamansa+lisähärpäkkeet+-+jopa+värin+-++koska+aika+rajatulla+haulla+löytyy+aina+joku+yksilö,+joka+täyttää+kaikki+ostajan+toiveet.Jos+välittäjä+sitten+löytyy,+luullaan+sitten+kaiken+huipuksi,+että+tämä+ilmaiseksi+päätäpahkaa+"juoksee"+autoja+valitsemassa,+kun+ostaja+ei+sitä+etukäteen+ole+ymmärtänyt+tehdä.Minua+hämmästytti+takavuosina+myös+ns.+rahamiesten+puute!Toin+10+v+sitten+vain+runsaan+vuoden+ikäisen+30.000+km+ajetun+E-Mersun,++mutta+siitä+ei+tahtonut+saada+edes+omiaan+pois.+Harva+renkaanpotkijoista+ymmärsi,+että+hakutyö+oli+tehty+-+kaikilla+mahdollisilla+luukuilla+oli+jo+jonotettu+-+ja+että+hakijalle++näinollen+kuuluisi+työstä+myös+kohtuullinen+hakupalkka.+Autokauppa+olisi+pitänyt+ainakin+osittain+rahoittaa+tai+sitten+minun+olisi+yksityis-henkilönä++pitänyt+ottaa+joku+vanha+romu+vaihdossa,+vaikka+jo+ilmoituksessa+oli+maininta,+että+vain+suora+kauppa+voi+tulla+kysymykseen.Moni+kävi+myös+huvikseen+koeajamassa+autoa,+ilman+minkäänlaista+ostoaikomusta+ja+puhelimessa+asiaa+ei+oikein+ollut+varaa+epäillä.+Oli+yhtä+ja+toista+tietäjää,+etsittiin+"uudesta+autosta"+vikoja,+kuviteltiin,+että+km-lukema+ei+pidä+paikkaansa+ym.+ym.+.+Merkkihuollettu+ohjelman+mukaan+kerran,+mutta+auto+olisi+kuitenkin+pitänyt+saada+ilmaiseksi,+vaikka+pelkästään+Suomen+verot+olivat+€+8.000,-Olen+toki+kirjoittanut+näistä+hakuasioista+paljon+aikaisemminkin,+mutta+asia+näyttää+vain+menevän+kuuroille+korville,+sillä+pitäisi+aina+olla+olemassa+se+kuuluisa+"joku+muu"+joka+tekisi+hommat.Kunhan+ajat+paranevat,+voisin+toki+avustaa+edelleenkin,+mutta+en+ilmaiseksi.
  3. Vaikka+tämä+on+vanha+ketju,+olen+silti+sitä+mieltä,+että+vedenlämpölitilan+mittari+on+auton+tärkeimpiä+mittareita.+Sen+on+toki+oltava+asennettuna+oikeaan+paikkaan+,+jotta+lukemat+olisivat+informatiivisia.+Jos+mittarin+lukemia+osaa+tulkita,+saa+hyvän+käsityksen+moottorin+toiminnasta.+Parhaimmat+mittarit+reagoivat+jopa+vain+liikennevaloissa+hieman+pidempään+seisomisesta.Jos+vaikka+päättää+käyttää+vuoristotietä,+mittari+reagoi+heti+siihen,+että+nesteen+lämpötila+nousee.Se,+joka+sanoo,+että+"turha+mittari",+ei+ymmärrä+moottoreista+yhtään+mitään!Jotkut+autonvalmistajat+korvaavat+mittarin+säästösyistä+pelkällä+varoitusvalolla+-+säätävät+sen+vielä+niin,+että+se+syttyy+liian+myöhään,+niin+soppa+on+valmis.