Olisi aiheellista tehdä MOT ohjelma autoalasta, huolloista, turhien osien vaihdosta

Anonyymi

Tulisi erittäin hyvä ja tärkeä MOT ohjelma autoalan huolloista. Todennäköisesti suurin osa vianetsinnästä ja osien vaihdosta on turhaa ja vuosittain XX miljoonilla euroilla turhaan ihmisiltä veloitettuja maksuja. Väitän että useita kymmeniä miljoonia euroa.

Olisi helppo vika autoon ja viedä korjattavaksi eri liikkeisiin tuossa ohjelmassa, foorumeilla on selvää todistettu turhasta osien vaihdosta.

Ongelmahan on siinä että on niin paljon asentajia merkkihuolloissa ja muualla joilla ei ole perustaitoja vianetsintään ja todentamaan mikä vika aiheuttaa vikakoodeja !

Ja nämä vaihtavat osia vaikka heidän oikea paikka ammattitaidon mukaan olisi jarrujen, alustan nivelien, jakopäiden, suodattimien, öljyjen muiden osien vaihto joissa ei vaadita enemmän vianetsintää ja että osaa katsoa "laatikon" ulkopuolelta.

Eikä autohuollot laita ylös muistiin millä on saatu korjattua joku vika. Tekevät samoja virheitä jatkuvasti vaikka olisi helppo opetella !

Skanneri antaa koodeja ja tekstejä, vaihtavat osia turhaan niiden perusteella. Merkkihuollon skannerin antama koodi ja teksti ei kerro sen viasta ! Jos siellä on koodi anturista ja epämääräistä arvosta se ei todellakaan kerro että anturissa olisi vikaa ! anturi kertoo aivan oikein ja todellinen vika aiheuttaa sen.

Sama juttu useimpien vikojen kohdalla. Yksi vika voi antaa lukemattomia erilaisia koodeja, ne ei ole vikakoodeja vaan antureista tulee "koodeja" ja tekstejä vaikka ne kertovat arvot oikein.

39

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on oma valinta minne viet autosi huollettavaksi. Puoskarille vai ammattalaisellelle . Molempia löytyy.

    • Tekniikan maailma-lehti on jo vuosikausia tehnyt näitä ns. "valohoitoraportteja".
      Virheet ja piittaamattomuudet näyttivät jakaantuvan kuitenkin aika tasaisesti, eikä mikään toimijaryhmä ollut selvästi "yliedustettu" .
      Toivottavasti lehti jatkaa näiden testien julkaisua.

    • Anonyymi

      Nykyasentajan tietotaito on aika vähäinen. Jos testerillä ei saa vikaa näkyviin, niin sitä ei ole.

      • Anonyymi

        Työ on vissiin niin kallista että ennemmin kannattaa vaihtaa summassa osia ja toivoa että vika korjaantuu sillä kuin käyttää aikaa oikean vian etsintään. Taitaa tosiasiassa vaan olla niin että ei ole vaan osaamista ja/tai älyä kunnollisen vikadiagnoosin tekemiseen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työ on vissiin niin kallista että ennemmin kannattaa vaihtaa summassa osia ja toivoa että vika korjaantuu sillä kuin käyttää aikaa oikean vian etsintään. Taitaa tosiasiassa vaan olla niin että ei ole vaan osaamista ja/tai älyä kunnollisen vikadiagnoosin tekemiseen...

        Ajoissa ei vaihdettu 6 euron sytytystulppa, rikkoo sytytyspuolaan(240€) tai ohjausyksikköön (2500€). Mikä osa tässä tapauksessa ylimääräinen ?


    • Anonyymi

      Kytketään siis se arvauskapula antamaan diagnooseja ja sitten vaihdetaan osia järjestyksessä 1,2,3 kunnes vika poistuu ……… ainakin hetkeksi.
      Kannattaa käyttää myös ajatusta eikä sokeasti vaihtaa ehdotettua osaa.
      Maksaisin vaan siitä osasta, millä vika oikeasti katoaa.

    • Anonyymi

      merkkiliike lienee vaihtaa aina isomman yksikön suoraan ja ottaa rahat pois

      • Anonyymi

        Tietokoneboksistakin voisi korjata vain sen hajonneen komponentin eikä koko kallista boksia pitäisi tarvita uusia.


    • Anonyymi

      kuinkas vw leirin dsg,jakopää,öljynsyönti jne

      ei ole tehty tahallaan kestäviksi vai mikä kiikastaa ja saa riitoja aikaiseksi

      mottia pinoon

      • Anonyymi

        Tojonysvääjän päivän vakio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojonysvääjän päivän vakio.

        annappa ihan oikea vastaus?

        ainiin sitä ei ole ja huono tai tarkoituksella huonoksi tehty tuote

        sama volkkarilla kuin kodin koneilla-luoppa uutisia tai käy kuluttajalehden sivuilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        annappa ihan oikea vastaus?

        ainiin sitä ei ole ja huono tai tarkoituksella huonoksi tehty tuote

        sama volkkarilla kuin kodin koneilla-luoppa uutisia tai käy kuluttajalehden sivuilla

        Viiden ässän osssssilla samat virret vuodesta toiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viiden ässän osssssilla samat virret vuodesta toiseen.

        autokauppa siirtyy nettiin ja auto vaihdetaan vaan vian tullessa

        kivijalkaliikkeet poistuu

        riidat poistuu myös ainakin kuluttajan ja myyjän väliltä.Saa sitten auton toimittaja ja myyjä vääntää VWskodaudi laadusta


    • Anonyymi

      Merkkiliikkeessä vähän piereskelevät auton vieressä ja se on tonni sileänä. Kannattaa suosia yleispajoja varsinkin jos autolla on ikää yli takuuajan.

      Ihme touhua muutenkin kun korjauksen saa tuntitöinä halvemmalla kuin jos työn hinta katsotaan listasta. Esimerkkinä jarrulevyjen vaihto, johon tulee nelinkertainen hinta jos vaihdattaa samalla kaikki neljä.

      • Anonyymi

        En veisi itse omaa uutta autoa edes merkkihuoltoon vaan vaihtaisin öljyt ja suodattimet itse kuten olen aina. Pitäisi maksaa että lähtisin varamaan aikaa ja viemään autoa, noutamaan jostakin. Hankalaa ja maksaisi minulle turhaan enemmän.

        Ja tälläisestä on kokemusta koska edellisessa saksalaisessa autossa oli 1 merkkihuollon leima teetettynä. Sen jälkee neljä puumerkkiä mitä tehty joka kevät.

        En vaan pysty maksamaan öljynvaihdosta niin paljon ylihintaa, edes kylän autohuollolle niin kauan omat kädet liikkuu. Tuleepahan kerralla tehtyä kunnolla ja eurot kilisee omalle tilille.

        Myös vaihteiston ja voimansiirron öljyt jää merkkihuolloissa vaihtamatta kokonaan pääosin. itseasiassa huoltokirja ei kerro muuta kuin että on vaihdatettu moottoriöljyjä ja suodattimia ylipitkillä väleillä, jarrunesteitä eivät vaihda kuten pitäisi eli että uusi neste vaihtuu kokonaan. Senkin voin tehdä its pihassa ja helposti, ilman mitään erikoisia työkaluja.


        Jarruosat on edullisia, merkkihuollossa ja monessa muussa maksat aivan törkeästi ylihintaa levyjen ja palojen vaihdosta. Hirvittää lukea useiden satojen eurojen hintoja. Edellinen vaihto erääseen autoon 20eur levy kpl ja palat 20€ akseli. Autolla ajetaan päivittäin ja tehokkaat toimivat jarrut.

        Varaosakaupat on olleet netissä kauan jossa jokainen voi käydä katsomassa palojen ja levyjen hintoja.

        Levyt ja palat on niin yksinkertaisia valmistaa että järjellä ajateltuna 4 palan sarja akselille ei saa montaa kymppiä euroissa maksaa, eikä järkevä valmistaja myöskään länsi-euroopassa paloja ja levyjä valmista. Ihan turhaa kulujen nostamista yksinkertaisissa osissa.


    • Anonyymi

      Mersun korjaamisessakin voi säästää, mikäli ei suinpäin mene merkkiliikkeeseen.
      200Tkm ajetun E-mersun laturin hihnapyörän laakeri alkoi hieman valittaa.
      Veholla olisi uusittu koko laturi, koska hihnapyörän laakeri ei heillä erikseen ollut "numeroitu" eikä siis hinnoiteltukaan. Vein auton pienkorjaamoon seuraavaan kortteliin, jossa autoon vaihdettiin Merteil Oy:n toimittama laakeri. Samalla ehdotettiin vesipumpun vaihtoa, kun kaikki niin sanotusti oli "hollilla"!
      Säästyi useita satosia.

    • Anonyymi

      Toinen ongelma samaan aiheeseen liittyy järkyttävistä ylihintaisista ehdotuksista mitä "autoliikkeen merkkihuolto " kertoo korjaukselle. Esim sanotaan 4000-10 000 eur hintoja vaihteistojen vaihtoon, vaikka todellinen korjaushinta olisi sadoissa euroissa sisältäen asentajan palkan sivukulut . Ilmeisesti ala on niin vääristynyt "näiden" isojen merkkiliikkeiden osalta että tietävät ja ahneesti lypsävät tietämättömiltä.

      Hirvittää ajatella kuinka moni " normaali" auton käyttäjä joka ei tiedä autojen tekniikasta mitään tai yleensä kysele mitä siihen omaan käytettyyn kannattaa teetättää ja missä, maksaa mukisematta automaattisesti niitä hintoja !

      Monet maksavat varmasti auton hinnan korjauksiin ja norm huoltoon kun teettävät niitä näissä isoissa huolloissa. Muualla kun on mahdollista korjauttaa vikoja alle puoleen hintaan, jossa korjataan vika = ei vaihdella osia 50% ja korkeammilla katteilla.

      Sanon että merkkihuollossa tuntiveloituksella auton korjauttaminen on virhe.


      Juuri tänään lukaisin ford foorumilta suomesta kugan automaattilaatikon vikaan ja hartikaisen ilmeisesti 6000 € korjausehdotusta, Sehän on aivan järkyttävä hinta koko auton hintaan suhteutettuna.

      • Anonyymi

        Missään tapauksessa ei pidä suostua maksamaan jos palvelu ei ole onnistunut jos maksat niin vaadit sen merkkiliikkeen omaan piikkiin korjattavaksi uudelleen niin kauan kuin vika on korjattu. Jos veloittavat ja vika ei korjaantunut.

        On nimittäin eriskummallinen tapa pesiytynyt tälle alalle.


    • Anonyymi

      Esimerkkinä vaikka tuo jarrusatulan vaihto: -halpa osa 59€, laatu arveluttava. sitten kelpo osa 99€ ja alkuperäisosa 400€. Noista ei liene kovinkaan vaikea valita !
      Hämmästyttää sen "hyvän" ja "alkuperäisen" ero . Kun siihen lisätään vielä korjaamon tuntilaskutus, niin ollaan totuuden äärellä: Fixus-ketjun pienkorjaamo 55€/h ja merkkiliikkeessä 99€/h . Kuka antaa ryöstää itsensä marmoritiskillä ?

      • Anonyymi

        Hintoja on monia, takapyöränlaakerit ties minkä merkkiset 95€ /kpl Motonet, merkkiliike alkuperäiset 85€/kpl. Itse asensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hintoja on monia, takapyöränlaakerit ties minkä merkkiset 95€ /kpl Motonet, merkkiliike alkuperäiset 85€/kpl. Itse asensin.

        Samoin työn osuudessa. Omalla paikkakunnalla pikkukorjaamotkin veloittaa 70-80 €/h, merkkiliikkeen veloitus muistaakseni 84 €/h.


    • Anonyymi

      Tästä on tovi vierähtänyt, mutta aikoinana laskeskeltiin, että merkkiliikkeen kyltti katolla maksaa n. 21€/h
      Sisältää ne kaikki valmistajan ja maahantuojan kotkotukset kahviautomaatin merkistä, lasivitriinin väristä ja siitä jumalattomasta määrästä erikoistyökaluja.
      Erikoistyökaluja autoon, joita on neljä suomessa! ! !
      Mutta vanha markkinatalouden viisaus on, että asiakas maksaa aina kaiken.

      Tuosta korjauksesta vielä sen verran.
      Jos komponenttikokonaisuus maksaa 600€ ja vaihto 100€ (yht. 700€)
      Toisaalta sen saisi kuntoon 100€ osalla ja 250€ työllä (yht. 350€)
      Asiakas valitsee halvemman.

      Mutta, sitten tulee takuu- ja asiakaskysymys.
      Vaikka miten kirjoitat kuittiin, että kokonaisuuteen on ASIAKKAAN PYYNNÖSTÄ vaihdettu yksi osa koko komponentin sijaan ja sitten tulee joku vika tai häiriö.

      No, vika tutkitaan, ennen kuin voidaan sanoa takuusta mitään.
      Todetaan, että ko. komponentistä on hajonnut viereinen osa.
      Uusi kompinentti maksaa vaihdettuna edelleen sen 700e ja tämä vianhaku maksaa 350€.

      Mitä sanoo asiakas?
      1. No voi harmi, että kävi noin.
      Ei siinä auta kuin ostaa se koko komponentti ja maksaa vianetsinnästä aiheutuneet kulut.
      2. S*ATANAN HUIJARIT, te koijarit huijasitte minut ensin siihen halpaan korjaukseen, vaikka tiesitte, että kohta se koko paska hajoaa.Missä johtaja, kuluttariitalautakunta, poliisi..
      TÄMÄ EI JÄÄ TÄHÄN

      Kumman tavan toimia valitsee korjaamoyrittäjä...

      • Anonyymi

        Jos on kokemusta että se kallis osakokonaisuus voi kuitenkin hajota piakkoin, sen voisi mainita siinä vaiheessa kun korjausta ollaan tilaamassa. Korjaamo suotta ottaa siinä itseään turpaan jos pitää suunsa kiinni silloin kun pitäisi jotain sanoa.
        Asiakas ei useimmiten tiedä tuollaisia asioita joten se pitää hänelle kertoa, jonka perusteella sitten tekee päätöksen, millä tavalla vika korjataan. Jos ottaa riskin, että korjaamalla sen pienemmän vian, saattaa päästä ainakin jonkinverran pidemmälle, ennenkuin se isompi osakokonaisuus hajoaa, se on sitten ennakkoon tiedossa eikä auta sitten jälkeenpäin haukkua korjaamoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on kokemusta että se kallis osakokonaisuus voi kuitenkin hajota piakkoin, sen voisi mainita siinä vaiheessa kun korjausta ollaan tilaamassa. Korjaamo suotta ottaa siinä itseään turpaan jos pitää suunsa kiinni silloin kun pitäisi jotain sanoa.
        Asiakas ei useimmiten tiedä tuollaisia asioita joten se pitää hänelle kertoa, jonka perusteella sitten tekee päätöksen, millä tavalla vika korjataan. Jos ottaa riskin, että korjaamalla sen pienemmän vian, saattaa päästä ainakin jonkinverran pidemmälle, ennenkuin se isompi osakokonaisuus hajoaa, se on sitten ennakkoon tiedossa eikä auta sitten jälkeenpäin haukkua korjaamoa.

        Entäs jos asiakas perusteluista huolimatta haluaa edullisen korjauksen, kun auto on menossa vaihtoon, ei sillä paljon ajeta, ajan rauhallisesti jne...

        Ja silti tullaan päälle, kun 10 kuukauden ja 20 000km jälkeen se purkki leviää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos asiakas perusteluista huolimatta haluaa edullisen korjauksen, kun auto on menossa vaihtoon, ei sillä paljon ajeta, ajan rauhallisesti jne...

        Ja silti tullaan päälle, kun 10 kuukauden ja 20 000km jälkeen se purkki leviää...

        no silloin se on sen asiakkaan oma vika. En kuitenkaan jaksa uskoa että KAIKKI asiakkaat ovat tuollaisia.
        Saattaisin itsekin kokeilla tuuriani ainakin jos olisi vanhempi auto, ensin edullisemmalla korjauksella, jos sellainen vaihtoehto olisi. Jospa se hyvinkin kestäisi vaikka sen kymmenenkin kuukautta / 20 tuhatta, sekin olisi merkittävä saavutus eteenpäin ennenkuin se iso ja kallis korjaus sitten ehkä tulisi eteen. Oma valinta, oma vastuu.

        Varsinkin vanhassa autossa ei tiedä vaikka tulisi jotain muutakin merkittävää, jopa ajon estävää vikaa heti kalliin remontin jälkeen. Auton arvon ylittäviä remppoja ei tietysti kannata tehdä missään tapauksessa.

        Ja uudemmassakin, jos auto olisi ollut jo pitkään omistuksessa ja lähiaikoina vaihto suunnitelmissa niin eihän sellaiseenkaan enää mielellään kovin kalliita korjauksia tee, vain sen verran että pysyy kasassa vaihtohetkeen saakka, sen jälkeen se on uuden omistajan murhe.


    • Anonyymi

      Moniin uusista tai uudehkoista (puhutaan 2000-luvun puolella valmistetuista) autoista on jo suunnittelupöydällä piilotettu "jatkobisnes", jossa omityuisilla remonteilta nypitään auton omistajalta tonni jos toinen vuosien kuluessa. Enemmän tai vähemmän suunniteltua kuten kuuluisa esimerkki hehkulamppujenkin kestävyydestä, missä tapauksessa lamppujen valmistajat sopivat yhdessä siitä, ettei lamput saa kestää lian kauan, että lamppujenmyyntibisnes rullaa. On joitain autoja jotka, jopa valmistajilleen vahingoksi, ovat liian kestäviä. Esim. volvon toimari sanoi aikoinaan, että myynnin suurin ongelma on se, että asiakkaat vaan ajavat vanhoilla Volvoillaan, eivätkä vaihda uudempaan. Mielestäni 90-luvunToyota Corolla ja Volvo 940 ovat hyviä esimerkkejä autoista, jotka eivät korjaamolla makaa. Ja silloin kun tarvitsee käydä, niin ei maksa paljoa. Varsinkin nuo Volvot, isoina autoina, ovat bensakoneisina keränneet ihan omaa luokkaansa olevia kilometrejä. Puoli miljoonaa kilsaa ei ole edes harvinaisuus. Mutta jos haluaa ajaa tällaisilla varmoilla laitteilla, niin pitää hyväksyä se, että ajo-ominaisuudet eivät ole dynaamisia (autojournalistit ei näillä hifistele Kemoralla alustan viimeisistä silauksista yms.). Toisekseen ne näyttävät ulospäin vanhanaikaisille, koska ovat vanhoja. Arkikäytössä kuitenkin ovat käypäisiä pelejä sille, joka uskaltaa sosiaalisen paineen alla tämmösen rattiin lähteä ja näyttää itsensä julkisella paikalla. Jos ajatellaan vain rahaa, niin sitä säästyy tuommoisella autolla ja paljon.

      • Anonyymi

        Juuri noin se on.
        Hirmuhintaisia huoltoja takuun säilyttämiseksi. Sillä asiakasta rahastetaan vielä pitkään varsinaisen auton myynnistä saadun voiton lisukkeeksi.
        Kultaakin kalliimmat varaosat.

        Ihan normaalia ansaintalogiikkaa autoalalla.


      • Anonyymi

        Toisaalta ainakin useimmat haluavat autolta muitakin ominaisuuksia kuin teknisen kestävyyden. Aika harva auton uutena ostava ajaa sillä kuitenkaan yli 100tkm. Lisäksi esimerkiksi turvallisuus on parantunut huomattavasti 90-luvun autoihin verrattuna. Tuotahan testattiin jo joku kymmenkunta vuotta sitten nokkakolarilla, jossa törmäsivät käytetty Volvo 940 ja uusi pikkuautoon (tuolloin Renault Modus). Lopputulos oli että Renaultin kuljettaja selvisi pintanaarmuilla ja olisi kävellyt paikalta pois, kun Volvon kuljettaja joko kuoli tai loukkaantui vakavasti (esim. jalat poikki monesta kohti).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta ainakin useimmat haluavat autolta muitakin ominaisuuksia kuin teknisen kestävyyden. Aika harva auton uutena ostava ajaa sillä kuitenkaan yli 100tkm. Lisäksi esimerkiksi turvallisuus on parantunut huomattavasti 90-luvun autoihin verrattuna. Tuotahan testattiin jo joku kymmenkunta vuotta sitten nokkakolarilla, jossa törmäsivät käytetty Volvo 940 ja uusi pikkuautoon (tuolloin Renault Modus). Lopputulos oli että Renaultin kuljettaja selvisi pintanaarmuilla ja olisi kävellyt paikalta pois, kun Volvon kuljettaja joko kuoli tai loukkaantui vakavasti (esim. jalat poikki monesta kohti).

        Tämäkin on totta. Turvallisuus on uusissa parempaa. Niinkuin aiemmin sanoinkin, niin on tietenkin ominasiuuksia, jotka eivät uudemmalle vedä vertoja. Jos ostaa uudehkon auton lukuisilla teknisillä hienouksilla, on syytä huomioida se, että kustannuksia tulee jälkikäteen. Silloin ei kannata "itkeä", jos itse tämän tien valitsi. Kannattaa siis puntaroida, mitä arvostaa ja hiukan selvittää. Jos kustannuksia mietitään, niin "Corolla-linja" lienee varmin valinta. Itse ajoin aikanaan paljonkin 940 Volvolla ja tien päällä hyvä ja vakaa auto. Mutkatiellä ei niinkään. Muuta halusinko maksaa esim. 20k€ siitä, että menee mutkissa hienommin tai että kuluttaa hiukan vähemmän - ei tuntunut sen arvoiselle. Minusta pari kymppitonnia on paljon rahaa ja käytän sen mieluummin muuhun. Jokaisen tietty kannattaa miettiä mitä arvostaa ja valita sen mukaan.


    • Anonyymi

      Foorumeilla olevat purkaukset ei todista yhtään mitään. Niistä ei pysty sanomaan mitään varmaan totuudenmukaisuudesta. Kyllähän jokainen tämän ymmärtää.

      Merkkiliikkeen voidaan olettaa löytävän viat helposti ja välttävän turhia osien vaihtoja mutta epämääräisten pajojen osaaminen ei ole mitenkään varmaa eikä niiltä voi odottaa auton järjestelmien tuntemista.

      • Anonyymi

        Kyllä, tiettyjä vikoja merkkiliikkeet löytää heti.


      • Anonyymi

        kyllä se menee arpomiseksi merkkiliikkeessäkin jos vika ei ole silmin todettavissa. Mulla alko kon e nykimään yli 80 kynpissä ja kun oli merkkikorjaamo lähellä, piruuttani menin arvuuttelemaan mikähän ois vikana, no asentaja tuumas ettei ole ihan varma mut just äskettäin oli samanlainen auto ja vikaoireet samat että puolavika luultavasti, no sit sanoin et vaihetaan se puola kun heillä on se hyllyssä, no puola maksoi 54 e...kohtuuhinta....mut tää asentaja käytti tunnin a 70e sen vaihtoon koeajoineen, tuon osan vaihdan itteki 10 min. kun otan akkutelineen irti jollon on enemmän tilaa aukoe nuo 4 ruuvia räikällä auki, mut ei tää urpo ees vaivaunu ettimään sitä räikkää...olis varmaan tullu valmista liian nopeaan. No olihan sekin kokemus osoitus ettei merkkiliikkeisiin kannata rahojaan tuhlata, sen jälkeen olen itte korjaillu kulkineen joka on jo niin vanha että uus halpa polkupyöräkin maksaa enemmän ja vara-osina on toinen jemmassa. Hurahin aikanaan vaihtamaan tään samaisen kulkineen ihan merkkiliikkestä ku entinen oli jo siinä kunnossa et ois ollu isot rempat eessä, saama merkki ja malli tuli tilalle 100th ajettuna ja siisti ku pakasta vedettynä, no kaupat tuli kovan tinkaamisen jälkeen, ja lähin kotia kohti ajelemaan, sit alko hirveästi kone tärisemään jo 70 kympissä, ei kun takas sinne merkkihuoltoon ja 3 ukkoa pyöri 2 tuntia sen auton kimpussa eikä mitään vikaa keksineet, no sit yks niistä sano et vaihetaan osia niin paljon et vika löytyy, remppa meni taon piikkiin, arpominen osu ihan nappiin kun heti aluks vaihdettiin imusarjan lämpö-anturi, no se remppa meni talon piikkiin, jälkeen ei kun kerran olen käyny marmoritiskiltä hakemassa osia jotka oli oikeaa laatua(hammastangon suojakumia) niitä saa alkup.samalla hintaa kun tarvikkeena jotka ei kestä yhtä talvea enempää. Kyllä ne alkup. osat monesti on ihan erilaatua, etenkin laakerit ja nivelet, nytkin on mittarissa 360th eikä pyöränlaakereita oo menny ainuttakaan kappaletta, ja koranluutkin alkup., nyt tulee se paljastus et taka-akselin tukivarren rasvanipat tuli laitettua oikeeaan aikaan tähän Leijoonan vm-92 ja meno jatkuu hamaan hautaan asti, vaikka kokemusta on muistakin kulkupeleistä ihan riittävästi.


    • Anonyymi

      Kyllä minäkin luulen, ettei merkkiliikkeessä osia sinänsä turhaan vaihdeta. Mutta mikä sitten on turhaa, jos auton komponentit alunpitäenkin tehdään sellaisiksi, että niitä ei ns. voi korjata, vaan vaihdetaan hemmetin kalliita mötiköitä, vaikka kyseessä saattaa olla yksittäinen komponenttivika elektronikkassa. Löytyypä niitäkin, jotka osaa kolvailla esim. vuosituhannen alun Volvojen ABS-bokseja kuntoon pikkurahalla. Merkkiliikkeessä ostattavat tonnin osan, vaihtotyötä 500 egeä päälle. Ja pientarvikelisä 21,90 €, kun kaksi uutta nippusidettä johtojen ympärille kietaistaan. Minusta täämän maksaminen nikottelematta on yksittäiselle (varsinkin ei miljönääri) sukankuluttahalle mietinnän paikka. Yhtä hyvin hiustenleikkuukin vois maksaa 400 €. Sakisenkä'ytöstä satanen lisää, ja jos lopukis laitetaan muotovaahtoa, niin 149,90 € laskua lisää.

    • Anonyymi

      Siitä on pari vuotta aikaa, kun lähetin autoni ABS-ohjainlaitteen korjattavaksi Sercap huoltoon Keminmaalle. Yksikkö tuli "korjattuna" takaisin ja korjaus maksoi 513 euroa, mutta siinä oli edelleen sama vika. Soitin ko firmaan, mutta eivät suostuneet korvaaman maksamaani laskua. En suosittele kenellekkään Sercapia laskuttaa osaavat,mutta ei korjata.

    • Anonyymi

      Voi hybriti....nämä ongelma pesät..

    • Aika paljon palstalla autoalan ammattilaisia jotka kuitenkaan lopulta eivät osaa itse korjata mitään?
      Luulisi että näillä tarinoilla olisi jo kymmeniä uusia ammattitaitoisia korjaamoita ympäri maan ja vanhat huijarikorjaamot ja merkkiliikkeiden ryöstö-pajat lopettaisivat toimintansa alta aikayksikön.
      Miksette ryhtyisi, voisin ottaa lähiseudulta heti ajan ensimmäiselle 150km säteellä turusta joka lupaa korjata vian halvalla ja jos ei tule kuntoon niin ei laskuta niistä turhista osista eikä työstä.

    • Anonyymi

      Väyläsähköt on paska systeemi...johto jos kuluu jostain kohtaa rikki niin koko systeemi on sekasin..tai maadotukset on huonosti tehty...saa olla vaikka kuinka monta vikaskanneri niin vikaa ei löydy.?sitten on nämä monimutkaiset vaihdelaatikon jotka vanhana oikuttelee vaikea niitä on korjailla kun sähkö ja mekaniikka on samassa laatikossa.?

    • Anonyymi

      Vanhassa autossa yleensä on monta vika, skanneri näyttää päällimmäiset. Tilanne näytä kuin korttipakka, vaihtamalla yhden viallisen osan, vika voi paljastua seuraavassa olevassa ketjussa. Mitään ei ole ylimääräistä.

    • Anonyymi

      Summassa vaan vaihdellaan osia ja toivotaan että vika häviää, mutta monesti tässä suolakuran maassa vika on niinkin yksinkertainen kuin korroosion runtelema maadoituspiste, liitin, tms. jolloin vika ei tietenkään häviä osia summassa vaihtelemalla, vaan se vaatisi kunnollisen diagnoosin löytyäkseen. Siihen ei vaan taida olla suomalaisilla korjaamoilla osaamista eikä viitseliäisyyttä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      83
      3469
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      88
      2943
    3. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      55
      2386
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2328
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      87
      2158
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1747
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1716
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1697
    9. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      280
      1615
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1499
    Aihe