Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
iowa
profiilit
iowa
iowa
Vapaa kuvaus
Aloituksia
37
Kommenttia
1738
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
ruotsinkielinen+wikipedia+(hakusanalla+höyhenpeitteiset+dinot)+luettelee+36+eri+höyhenpeitteistä+dinosauruslajia.
13.01.2020 19:49
koska+ne+sinun+mielestäsi+elivät+ja+mikä+ne+tappoi?;)+Dinolajeja+oli+vissiin+noin+tuhat
13.01.2020 19:41
sateenkaariliikkeellä+ja+dinosauruksentutkimuksilla+on+ehdottomasti+selvä+yhteys...
13.01.2020 18:46
maraton...fundamentalistit+myös+egoboostailevat+tyyliin+me+vastaan+ateistit;+eli+kaikki+muut+jonkun+uskonnollisen+vakaumuksen+omaavat+ovat+myös+"ateisteja".
Vastenmielistä,+pieni+nöyryys+(ja+ekumeenisuus,+hehe)+ei+olisi+pahitteeksi
12.01.2020 20:17
no+nyt+menee+jo+jankutuksen+puolelle+(ja+jos+olen+väärässä+jossain+kohtaa,+saa+korjata!)
mutta;
+kun+kreationistit+puhuvat+ateistisesta+tieteestä,+se+on+ideologisesti+vahvasti+värjättyä,+ja+ilmeisesti+myös+tahallisesti+provosoiva+"jos+tieteessä+ei+puhuta+Jumalasta,+se+on+ateistista".+Aha.+Mutta+kun+evoluutioteoria+tutkii+havaittavia+ja+menneitä+prosesseja+luonnossa+ja+siitä+vedettäviä+johtopäätöksiä+(kaikessa+tieteessä+vedetään+johtopäätöksiä,+se+on+sitä+teorianrakentamista..)+ja+yecn+argumentit+ovat+tasoa+"Jumalalle+kaikki+on+mahdollista",+"se+on+ihme",+"emme+voi+ymmärtää+kaikkea",+joo+emme+varmaan+voikaan+mutta+tiede+pyrkii+juuri+ymmärtämään+esim+syy-+ja+seuraussuhteita+jne.+Toisenlaisella+foorumilla+tällaisella+uskonnollisella+jargonlla+voi+olla+paikkansa,+yliopistolla+biologian+opetuksessa+kuitenkaan+ei.+Tiede+tutkii+nimenomaan+todellisuutta+(se+tekee+siitä+niin+mielenkiintoisen),+sopipa+se+raamatun+kuvauksiin+tai+ei.+Period+;)
12.01.2020 20:08
sanotaan+nyt+vielä,+just+in+case;+tiede+ei+myöskään+esitä+(tai+minun+mielestäni+sen+ei+pitäisi+esittää,+yliopisto-opetuksessa)+että+"Jumalaa+ei+ole",+se+ei+vaan+ota+kantaa+asiaan.+Olen+sen+verran+vanhanaikainen+(ja+vanha,+eiku...)+että+minusta+ateististen+tiedemiesten,+siis+lähinnä+opettajien,+tulisi+pitää+purut+mahassaan+ja+keskittyä+siihen+tieteeseen.+Oman+maailmankuvansa+esittelemisen+voi+tehdä+esim+luennolla+jossa+keskustellaan+monipuolisesti+aiheesta+elämänkatsomus...
12.01.2020 19:40
Kiitos+;).
Ongelma+on+siinä+että,+hm...Tiede+ei+ota+kantaa+kysymykseen+Jumalan+olemassaolosta,+varsinkaan+luonnontieteet.+Se+on+määritelmä+(jonka+uskossa+oleva+voi+kokea+hyvinkin+ongelmallisena,+mutta+tämä+on+sellainen+'se+on+vaan+niin'+-+asia+johon+tuskin+lähiaikoina+tulee+muutosta.+Jumala+käsitteenä+on+siis+suljettu+pois+siitä,+mitä+tiede+tekee...Jumala+ei+ole+tieteen+objektina.
Kreationistisen+liikkeen+ja+IDn+(älykäs+suunnittelu)+agenda+sen+sijaan+on+juuri+Jumalan+läsnäolon+tieteellinen+todistaminen.+Kyseessä+on+heidän+näkökulmastaan+suhteessa+yliopistomaailmaan+umpikuja,+more+or+less.
+Mutta+ongelma+on+myös+siinä,+että+kreationistit+uskovat+(aika+sokeasti)+että+sekä+maailmankaikkeus+että+Maa+luotiin+hetkessä+6+000+v+sitten,+ja+tämä+on+räikeässä+ristiriidassa+objektiivisen+tieteen+kanssa,+kautta+linjan.+Nykyään+on+useita+toisistaan+riippumattomia+luotettavia+ajanmääritysmenetelmiä+johon+muut+luonnontieteet+pohjaavat,+ei+lainkaan+vain+evoluution+kannattajat,+eikä+mikään+niistä+tule+lähellekään+tällaista+mitätöntä+ikää.+Tiedemaailman+pitäisi+siis+hyväksyä+tyynesti+ja+sallia+opetettavan+tällaisen+puhtaan+uskon+asian+"koska+Raamatussa+lukee+niin"+ynnä+vedenpaisumustarina+jne.
+Se+ei+onnistu+yliopistolla.
Lisäksi,+mikäli+olen+ymmärtänyt+oikein,+kreoilla+ei+ole+varsinaisesti+edes+kuvausta+siitä+'miten'+luominen+6+000+v+sitten+tapahtui.+Se+on+silkkaa+hypoteesia+ja+hypoteesi+ei+ole+riittävä+perusta+tieteelliselle+teorialle..Kreationistien+'tieteenteko'+on+lähinnä+evoluutioteorian+kritisoiminen,+ja+vaikka+kritisoida+saa+ja+toki+pitääkin+osoittaa+heikkouksia,+niin+sekään+ei+ole+oma+teoria,+se+on+vaan,+noh+tyhjää+länkytystä.+;)
huh,+saan+kirjoituskrampin.
12.01.2020 19:24
tuo+siis+kommenttiin+Eilen+22:42
12.01.2020 14:28
'paratiisissa'+asuminen+taas+sai(si)+aikaan+sen,+että+ihmiset+eivät+kasva+aikuisiksi+ollenkaan,+koska+Joku+Muu+(jumala,+siis)+huolehtii+moraalista+ja+etiikasta+.+Mikäli+niitä+edes+tarvittaisiin+kun+aika+kuluu+appelsiineja+syöden+ja+Afrikan+tähteä+pelaten
12.01.2020 14:26
"Jokatapauksessa+liiallinen+yhdenlaisen+teorian+varassa+eläminen+voi+viedä+tieteeltä+mahdollisuuden+huomata+jotain+muuta/uutta,+sen+aiheuttaessa+niinsanotun+putkinäön,+kun+joku+mahdoton+ei+voi+olla+mahdollista."
Minä+olen+itse+asiassa+tästä+samaa+mieltä,+ja+sananvapaus+on+hirveän+tärkeää...ainakin+niin+kauan+kuin+ääneensanotut+mielipiteet+eivät+polje+kenenkään+oikeuksia,+enkä+ole+havainnut+sellaista+kreationismissa,+siihen+hurahtaminen+on+ihan+vapaaehtoista+;)
Sen+sijaan+en+myöskään+minä+olisi+valmis+(mikäli+joku+minulta+kysyy,+he+he)+päästämään+kreoja+yliopistoihin,+heidän+tutkimuksensa+eivät+täytä+vaatimuksia.+Mutta+yleisessä+keskustelussa,+kirjallisuudessa+jne+kaikkien+sana+on+vapaa+ja+niin+on+oltava.
Lisäksi+jos+on+vain+yksi+vallitseva+teoria+niin+vaikka+tahto+on+hyvä+voi+olla+vaikea+ajatella+outside+the+box.+Uusdarwinismi+esim+aikoinaan+(pääasiallisesti+Ernst+Mayerin+toimesta?)+sulki+pois+kokonaan+evodevon,+hänen+mielestään+se+ei+kuulunut+aiheeseen.+Myös+lamarckismi+on,+tavallaan,+tehnyt+uuden+tulemisen,+kylläkin+ihan+evoluutiotutkijoiden+toimesta.
12.01.2020 13:34
muistan+lukeneeni+jostain+(olisikohan+Gouldia)+että+kambrikauden+26+suvusta+vain+5+tai+6+selvisi+ns+jatkoon
12.01.2020 11:26
Sori,asiaton+kommentti,+ei+pidä+provosoitua+kun+provosoidaan+;)
12.01.2020 05:46
;)
niin,+mutta+jos+An+ja+En+(ja+muiden)+oli+tarkoitus+lisääntyä+ja+täyttää+Maa,+niin+paratiisin+ulkopuolikin+oli+kait+tarkoitettu+täytettäväksi?+Silloin+ei+enää+olisi+ulkopuolta+ja+sisäpuolta.+Muuten+olisi+vain+sanottu+lisääntykää+ja+täyttäkää+paratiisi
(ei+tämä+ole+niin+tärkeää,+heh)
11.01.2020 23:40
Ensinnäkin+on+aika+huvittavaa+puhua+tieteen+tuhoutumisesta...siis+noin+sananvalintana.+Voisi+myös+kysyä,+olisiko+Reinikaisen+omissa+jutuissa+mitään+pointtia,+jos+hän+poistaisi+niistä+kokonaan+uskonnollisen+jargonin+(ja+raamatunviittaukset).+Millä+perusteella+esim+maa++ja+maailmankaikkeus+(hoh+hoijaa)+on+6+000+v+vanha,+jos+mitään+yhteyksiä+Raamattuun+ei+olisi...
+(Ja+missä+mielessä+"kolmen+sivun+juttu+lesbopariskunnasta"+on+mielipidemuokkausta?+Sukupuolivähemmistöjen+oikeudet+ovat+suojattuja+lailla+nykyään,+se+on+vaan+kertomus+jostain+pariskunnasta...Mikäli+sitten+ei+pidä+myös+kolmen+sivun+juttua+heteropariskunnasta+mielipidemuokkauksena?)
Sinäänsä+olen+itse+välillä+miettinyt+-+you+have+to+keep+an+open+mind,+hehe+-+miten+prosessit+luonnossa+olisivat+kuvattavissa+ilman+evoluutiota?+Jos+esim+laskisi+pois+luonnonvalinnan?+Faktojahan+ovat+Maan+ikä,+monesti+vaihtuneet+eläimistöt,+jälkeläisten+korkea+kuolleisuus...
11.01.2020 23:31
minne+pihalle,+jos+ihmisten+piti+'täyttää+maa'?
11.01.2020 23:01
Luomiskertomusta+lukiessa+saa+helposti+kuvan,+että+kaikki+tapahtuu+hyvin+nopeasti,+sillä+tavalla+että+A+ja+E+ehtivät+olla+paratiisissa+'viikon'+ja+sitten+käärme+sai+Eevan+syömään+omenasta.+Eläimet+joiden+oli+ollut+tarkoitus+elää+kasveista+muuttuivat+lähes+saman+tien+pedoiksi+ja+saaliiksi...Jos+pitäydytään+kuvassa+että+syntiin+lankeaisikin+vasta+joku+myöhempi+ihminen+(esim+tuhannen+vuoden+päästä+tms),+niin+olisi+Jumalallekin+ollut+aika+hankalaa+muuttaa+eläimet+lihansyöjiksi;+pedoille+raateluhampaat++ja+kynnet,+erilainen+ruuansulatus+jne,+kun+ne+jo+olivat+sopeutuneet+ruohoon.
+Minun+mielestäni+koko+luomiskertomuksessa+(joka+kieltämättä+on+kirjoitettu+kiehtovaan+muotoon)+ei+ole+mitään+tolkkua+jos+sitä+ei+tulkitse+tarinaksi+tietoisuuden+heräämisestä.
11.01.2020 17:49
Yleensä+uskovaiset+(+jos+yleistys+sallitaan)+sanovat,+että+ilman+hairahdusta+ihminen+olisi+elänyt+ikuisesti,+mutta+Raamatussa+nimenomaan+ei+sanota+niin.
11.01.2020 16:58
PS+Raamatussa+Jumala+kehottaa+ihmisiä+lisääntymään+ja+täyttämään+maa,+eli+alunperinkin+oli+Ilmeisesti+tarkoitus+ihmisen+oleskella+muuallakin+kuin+paratiisissa.+Mikä+on+hieman+outoa+kun+kuulee+esim+yecn+juttuja+'+menetetystä+paratiisista'.
11.01.2020 16:25
"Itse+en+oikein+ymmärrä+joidenkin+intohimoa+ajatukseen,+että+elämä+olisi+tullut+-+tai+että+sen+olisi+suorastaan+täytynyt+tulla+-+tänne+jostain+muualta."
Minua+kyllä+kiinnostaa...esim+esitumallisesta+tumalliseen+miljardeja+vuosia+sitten+on+aivan+suunnattoman+valtava+hyppäys.+Samoin+minusta+noin+yleensä+esi-ihmsestä+nykyihmiseen+,+ja+uusimmatkin+selitykset+ovat+aika+hataria.+Aikaisemin+otaksuttiin,+että+aivojen+kasvu+olisi+mahdollistanut+työkalujen+teon+ja+käytön,+mutta+nyt+näyttäisi+asian+olevan+päinvastoin,+työkalujen+käyttö+kasvatti+aivoja,+hm...Samoin+minusta+on+aika+kaukaa+haettu+'selitys'+että+yli+sata+tuhatta+votta+sitten+Afrikan+rannikolla+tapahtunut+hominidien+valkuaisainepitoisen+ruoan+syönti+(merielävät)+olisi+mahdollistanut+aivojen+kasvun.+Tjah?+Neandertalilaisten+aivot+olivat+jopa+jonkun+verran+meidän+aivojamme+isommat,+eikä+mitään+kulttuurivallankumousta+saatu+aikaan+vain+siksi.+Joten+kyllä,+minusta+jonkinlainen+puuttuminen+nykyihmisen+kehitykseen+(ehkä+yli+11+000+v+sitten)+on+YKSI+mahdollinen+skenaario.+Homo+sapiens+tallasi+metsästäjä-keräilijänä+200+000+v+ja+sitten,+yhtäkkiä+kehitys+aivan+kuin+räjähti.+Hominidit+(jos+aloitetaan+siitä+missä+ne+erosivat+simpansseista)+ehtivät+olla+metsästäjä-keräiljöitä+6+milj+v...
11.01.2020 12:50
On+siinä+mielessä,+että+esittää+ideologisesti+vahvasti+väritetyn+ohjelman,+sitten+odottaa+kommentteja+ihmisiltä+joilla+monella+on+aikalailla+vastakkainen+maailmankuva,+mutta+ei+kuitenkaan+itse+osallistukaan+tähän+kuvitteelliseen+dialogiin
10.01.2020 16:46
27 / 87