Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

4166

1. Nimimerkki+roletaari:n+kanssa+samoilla+linjoilla.+Eihän+se+raha+välttämättä+onnelliseksi+tee+mutta+jos+tilillä+on+sen+verran+rahaa+että+saat+laskut+maksettua+heti+eikä+kodinkoneen+hajoaminen+tai+muu+äkillinen+menoerä+kaada+taloutta+kuukausiksii+niin+tuohan+se+turvallisuuden+tunnetta+mökkiin.+Muistelisin+tutkimuksista+että+alemman+sosiaaliluokan+ihmiset+eroavat+herkemmin+ja+todennäköisemmin+jättävät+lapset+tekemättä.+Eli+kyllä+taloudellisella+hyvinvoinnilla+on+myös+tulevaisuuden+uskoa+luova+vaikutus.+Mikä+sitten+on+se+piste+jossa+rahalla+ei+sitten+ole+enää+onnea+lisäävä+vaikutus+on+sitten+yksilötasoinen+asia.+Siksi+esimerkiksi+deitti-ilmoituksessa+oleva+mainos+"omillaan+toimeen+tuleva"+ei+minulle+oikeastaan+kerro+mitään+koska+joillekin+se+tarkoittaa+kolmea+ulkomaanmatkaa+vuoteen,+vuosittain+vaihtuva+uusi+auto+ja+taidekokoelman+kartuttaminen.+Toiselle+se+tarkoittaa+peruselämän+rahoittamista+(asunto,+ruoka+jne)+lenkkeilyä+pururadalla+sekä+kansalaisopiston+näytelmäpiiri.Mitä+tuohon+merirosvon+elämään+tulee+niin+mietippä+omalle+kohdalle.+Jos+minä+nyt+pääsisin+vielä+tekemään+elokuvauraa+tuonne+kirkkaisiin+valoihin+ja+tekisin+vaikka+kymmenessä+vuodessa+tuon+650+miljoonaa+niin+aika+sekaisin+voisin+olla+itsekkin.+Ennen+riitti+pikapankkikortti+ja+mobiilisovellus+laskujen+maksuun+mutta+nyt+joka+kadunkulmassa+hihasta+nykii+joku+manageri+tai+sijoitusneuvoja+joka+kertoo+miten+saan+rahani+poikimaan.Salilla+on+ollut+se+sama+porukka+jonka+kanssa+treenaan+ja+nyt+siellä+ympärillä+sitten+treenaa+hirveä+kasa+muitakin+ihmisiä+tai+vaihtoehtoisesti+rakennat+oman+salin+jotta+saat+treenata+rauhassa.+Lisäksi+kun+olet+tottunut+siihen+että+naiset+eivät+sinua+noteeraa+tai+vaihtoehtoisesti+antavat+pakkeja+oikealta+ja+vasemmalta+niin+nyt+tulevat+juttelemaan+ja+ehdottelevat+tapaamisia.+Sisimässäsi+kuitenkin+tiedät+että+kun+et+ole+miehenä+muuttunut+niin+todennäköisesti+haluavat+vain+näyttelijän+kumppaniksi.+Todennäköisesti+minäkin+tuossa+tilanteessa+sanoisin+hovimestarille+että+haeppa+pari+pulloa+koskenkorvaa.
  2. Voihan+se+noinkin+mennä,+joskus+sitten+taas+tuulipukuisesta+jalkapallomutsista+saattaa+kuoriutua+korkkareissa+ja+mekossa+keinuva+kaunotar.+Tuossa+oli+että+90%+eronneista+naisista+oli+onnellisia+erostaan+ja+kehuivat+että+ovat+saaneet+naiseutensa+takaisin.+Koitin+kovasti+miettiä+ja+muistella+mutta+eipä+tule+kaveripiiristä+mieleen+eronnutta+miestä+joka+olisi+sanonut+että+on+eron+jälkeen+saanut+miehuutensa+takaisin.+Jäin+pohtimaan+että+onkohan+syy+että+naiset+ovat+liitossa+olleet+alisteisessa+asemassa+vai+kuuluuko+tämä+samaan+sarjaan+naisten+perheväkivallan+kanssa+että+sitä+ei+haluta+nostaa+pintaan+koska+sellainen+koettaisiin+naista+loukkaavana.+Ainakin+omaa+itsetuntoani+miehenä++murentaisi+kovasti+jos+ex+kertoisi+joka+paikassa+että+nyt+on+saanut+naiseutensa+takaisin.+Voihan+siihen+vaikuttaa+myös+eroprosessi.+Jos+nainen+on+valmistellut+jo+pitkään+eroa+mielessään+niin+eiköhän+silloin+ole+kaikki+yksityiskohdat+jo+mietitty+valmiiksi.+Sitä+kun+on+jo+suunnitelmat+valmiina+niin+eihän+siinä+ole+sitten+kuin+se+mies+enää+esteenä.+Joku+keskiviikko+aamu+sitten+kun+miehen+aamupuurosta+on+voisilmä+puoliksi+sulanut+ja+toista+kahvikuppia+siemaillessa+voi+ilmoittaa+että+meillä+ei+ole+enää+kemiaa,+lapset+jää+äidille+ja+lista+jossa+tavarat+on+jaettu+löytyy+kahvinkeittimen+vierestä.+Eli+kun+lähdet+töihin+niin+ota+lista+mukaan+ja+jätä+kotiavaimet+naulakkoon.+Eli+kun+eron+jälkeen+naisen+ei+tarvi+kuin+pyyhkiä+pölyt+elämänsä+mariskoolista+niin+mieheltä+menee+kauan+ennenkuin+saa+omastaan+kasattua+edes+sellaisen+että+hienosokeri+ei+valu+aukoista+ulos.
  3. Eihän+tuo+lista+kohtuuton+ole,+vähän+lavea+niinkuin+yleensä+nuo+listat+tuntuvat+olevan.+Minulla+tuo+taitaisi+kosahtaa+tuohon+kohtaan+itsensä+rakastamiseksi.+Tällä+siis+tarkoitan+sitä+mielikuvaa+joka+rakkaudesta+yleensä+on.+Mailma+on+silkkipaperein+vuorattua+höttöä+jonka+takaa+ei+nähdä+muita+ja+joka+antaa+tunteen+että+kaikki+on+mahdollista+ja+ovet+ovat+auki+vain+sinua+varten.+Tulet+ja+poimit+pois.Itse+olen+jo+itseni+kanssa+siinä+vaiheessa+että+vaikka+se+rakkaus+siellä+pohjalla+on+niin+suurin+näkyvä+osa+on+välittämistä+sekä+arjen+pyörittämistä.+Itseni+kanssa+tulen+kyllä+erinomaisesti+toimeen+mutta+elämän+realiteetit+ova+sen+verran+usein+potkaisseet+kulkusille+että+enää+ei+kannata+tulla+minulle+sanomaan+että+mailma+on+sinulle+avoin.+Se+tässä+on+hyvä+puoli+että+rakkaus+ei+sokaise+avaamaan+kaikkia+ovia+vaikka+ne+olisivat+vielä+raollaankin.+Kannattaa+valita+ne+joiden+kynnyksen+yli+haluaa+oikeasti+kulkea.Toki+voi+olla+että+kosahtaisi+noihin+fyysisiin+ominaisuuksiinkin,+ei+mene+kyllä+cooper+enää+yli+kolmen+tonnin.