Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

4061

1. Onhan nuo lasten havainnot ja kysymykset ihan parhaita.

Sukulaisperheessä alle kouluikäinen poika oli katsonut hetken vanhempiensa hääkuvaa ja sitten kysynyt äidiltään että kuka on tuo kaunis nainen tuossa kuvassa isän kanssa.
  2. Sekä isä että äiti ovat itselleni rakkaita; äiti enää muistoissa mutta isä myös fyysisesti läsnä. Kotona isä teki kyllä vähintään osansa kotitöistä johtuen siitä että usein oli kotona ennen äitiä joka pääsi töistä myöhemmin.

Itsellä oli myös sellainen hyvä tilanne että olin pari kesää töissä samalla työmaalla isäni kanssa ja näin hänestä myös sen puolen. Hän ei koskaan ollut kiinnostunut politiikasta tai ammattiyhdistystoiminnasta mutta jos neuvotteluja oli niin aina isää sinne pyydettiin mukaan kun heidän osastolla ei omaa luottamushenkilöä ollut.

Sanoisin että äiti oli enemmän kannustava ja ohjaava tiettyyn suuntaan kun taas isä oli enemmän asioita poissulkeva. Äiti ohjasi kohti lukiota ja siitä jatko-opintoihin kun taas isä totesi että jotakin muuta kuin näitä metallihommia. Sillä sektorilla tuotin sitten pettymyksen molemmille kun minusta tuli koneistaja.

Omalla kohdalla epäilen että ujouteni tai epävarmuuteni naisai kohtaan johtuisi omasta lapsuudesta tai suhteesta kumpaankaan vanhempaani. Ennemmin kyse on eri tilanteista tulleista muistijäljistä. Työelämässä tai politiikassa pystyn ihan jännittämättä keskusteluihin koska niistä kohtaamisista on paljon enemmän myönteistä kuin negatiivista.
    Treffeillä kun on tullut pakkeja ja tylyjä pakkeja niin se on lyönyt itsetunnon aika kanveesiin. Huonolla itsetunnolla kun lähtee treffeille niin eihän siitä mitään tule. Puhe ei ole luontevaa vaan sellaista harkitsevaa ettei vain sanoisi jotakin väärin. Lisäksi jos minua kuvattaisiin salaa ja jälkeenpäin katsottaisiin niin löytyisi monia merkkejä kehonkielestä joka viestii arkuudesta ja epävarmuudesta.
    Ressukka olemus virallisella puhetyylillä ei ehkä ole sitä mitä naiset mieheltä toivovat.

Ehkä yksi vanhempieni vinkki saattaisi auttaa tuohon itsetuntoon. Olivat meinaan molemmat sitä mieltä että paritanssin askeleet pitää kaikkien opetella. Onhan tuo tanssitaidon hankkiminen näin jälkeenkinpäin ollut mielessä mutta kun nyt pariutumishaaveet on haudattu niin palaan asiaan seuraavassa elämässä.
  3. Luottamus- jos haetaan että luotanko ihmisiin niin kyllä. Me ollaan sopimusyhteiskunta ja homma ei toimi jos ei ole luottamusta. 1p

Huumorintaju- kaikilla on mutta onko lähetin samalla taajuudella kuin vastaanotin? 1/2p

Älykkyys-keskinkertaisena putkiaivona en nyt itseäni tuohon ryhmään tunne kuuluvani 0p

Kohteliaisuus- tuosta olen saanut siipeenikin joten aika harkitusti jatkossa. Perus käytöstavoilla 1/2p

Emotionaalisesti läsnä- kyllä vaikka usein kommentit ovat aika ratkaisukeskeisiä. 1p

Kunnianhimoinen- en varmaan siten kuin tässä haetaan eli kiipeämistä parempiin statuksiin tai palkkoihin. 0p

Ystävällinen- helpottaa kovasti ihmisten kanssa toimimista. 1p

Luotettava- moni varmaan näin näkee koska luottamustoimiinkin on äänestetty. 1p

Intohimoinen- vanhemmiten aina vähemmän mutta onko se sitten pysyvä suunta niin aika näyttää. 0p

Aito- joskun esim kokousteknisistä syistä hiukan joutunut epämukavuusalueelle mutta muuten kyllä. 1p

Antelias- yleensä mutta todelliseen tarpeeseen 1p

Hyvässä fyysisessä kunnossa- monella mittarilla kyllä. 1p

Osaa toimia johtajana, joka ei silti hallitse liikaa.- monessa tilanteessa todettu toimivaksi. 1p

Hyvät kommunikointitaidot- jos treffitapaamiset voi jättää huomiotta niin kyllä. Olisko 1/2 p silloin kohtuullinen pistemäärä.

Kärsivällinen- tätä elämä on opettanut. 1p

On läsnä, kun hänelle puhutaan eli ei esimerkiksi selaile silloin puhelintaan.- nimenomaan pyrin vähentämään ulkoisia häiriöitä 1p

Luova- en sitten yhtään 0p

Ennakkoluuloton- en vaan pyrin etukäteen miettimään asioiden hyvät ja huonot puolet ja miksi joku on näin tai tullaan tekemään niin. 0p

Suojelevainen- varsinkin työelämässä mutta siviilissä en ole mikään curling-ihminen joka harjaa muiden edestä rataa puhtaaksi. Kyllä ihmisillä on myös oma vastuu. 1/2p

Hyvä kuuntelija- ujolle miehelle ihan selkärankajuttu. 1p

13/20 eli pieni kivi haudalle riittää kun tulee vain yksi nimi.
  4. Itse olen ollut siinä oletuksessa että tuossa pääpaino on sillä että pistetään navat vastakkain ja naksutellaan; sekä välillä käydään verhokaupoissa. Jos oma toive on pidemmät kävelyt käsikkäin sisustuselementtiliikeissä ja joskus naksuttelua niin kannattaa tehdä jo aluksi selväksi. Kuten tietysti moni muukin tuohon suuhteeseen liittyvä yksityiskohta.

Itselleni periaatteessa voisi voisi toimia jos miettii pettymyksen näkökulmasta. Pari pitkää liittoa alla ja niissä kun oli toive loppuelämän kestävydestä niin ero oli kova paikka. Tuossa lähtökohta voisi olla että tämä ei kauaa kestä joten se loppuminen ei pitäisi ottaa niin pahasti voimille. Sen verran itseäni jo tuntien voisin sanoa että yhtä pahalta se tuntuisi.

Itselleni tuollainen tuskin sopisi ja kaikkein vähiten aikana jolloin minulla olisi muutenkin vaikeaa. Vertaisin omalla kohdalla lohturuokaan. Aamulla katselee peiliin ja toteaa että onpahan pyöreyttä kertynyt ja masentuu. Lohdutukseksi syön perhepitsan ja pari litraa kermajäätelöä ja taas seuraavana aamuna ihmettelen että olen llihonut. Se että tuossa tilanteessa etsisin tuollaista suhdetta tuntuu kuin toivoisin itselleni terapeuttia ja kosketusautomaattia. Jos oma elämäntilanne on vaikea niin kohtuutonta toivoa toisesta pelastajaa enkä ole ollenkaan varma että pystyisin samalla tavalla antamaan siihen suhteeseen.

Minulle tämä ei olisi siis mikään lama-ajan juttu vaan hyvien aikojen juttu. Kun elämä on hyvin noin perustasolla ja osalla sektoreita jopa onnellista niin siihen jatkeeksi tällainen voisi mennä ikäänkuin elämän keitoksen lisämausteena. On voimia ja jaksamista kestää tämän suhteen haasteet ja pystyt tuomaan sen vastavuoroisuuden suhteeseen jota se tarvii onnistuakseen.

Kokeilemalla tuo selviäisi eikä varmaan ehdokkaista pulaa ole mutta itse miettisin että pystynkö oikeasti nauttimaan toisen läheisyydestä jos tiedän että sähkölaskun eräpäivä on mennyt. Jos taas olet sähkölaskun jo maksanut ja se ei vaivaa enää niin paljon paremmin voit keskittyä siihen toiseen ja suhteeseen; ihan riippumatta mitä kirjainyhdistettä siitä haluaa käyttää.