Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3977

1. Asia tietysti tärkeä mutta minusta tuolla ei nyt hoppua ole.

Minusta suurin uhka näin tavallisen tallaajan näkökulmasta on yhä paheneva jengirikollisuus. Nyt pitäisi tehdä monien viranomaisten yhteistyönä toimia jolla varmistetaan ettei olla luisumassa Ruotsin tielle.

Lisäksi en usko että tässä mailmantilanteessa saadaan aitoa keskustelua vaan edessä on lähinnä huutokauppa jossa kilpaillaan kuka lupaa suorittaa tämän nopeimmin. Vaikea nähdä puheenvuoroja jossa koitettaisiin miettiä olisiko tällä kaksoiskansalaissuudella jotakin voitettavaa tai vaihtoehtoisesti liennyttävää vaikutus suhteessa niihin maihin joilla tätä ei ole käytössä.

Kiireellisyydestäkään en nyt ihan tiedä. Yleensähän asiat meillä kyllä kestävät melko kauan mutta kyllähän pandemia ja Nato-keskustelu osoittivat että parlamenttaarisia päätöksiä pystytään tekemään hyvinkin nopealla aikataululla jos asia koetaan tärkeäksi.

Sitten tietysti tuo valinta joko tai niin jos samalla vaihtavat nimensä niin paremminhan sulautuvat joukkoon. Toki viranomaisilla on tieto mutta perinteinen naapurikyttäys muuttuu kovasti hankalammaksi.
  2. Miesten arvostuksesta ehkä enemmän kertoo se kun vertaa uutisointia miestenpäivän ja naistenpäivän osalta sekä myös tyttöjen ja poikien päivän tekstejä.
    Samoin sitä voi miettiä mies-ja naisjärjestöjen valtionrahoituksen tai puoluetuen jakoperusteiden mukaan.

Työelämä on sitten minusta hieman monisäikeisempi juttu. Tuohon kun liittyy vahvasti myös koulutus. Arvostetaanko poikia vähemmän koska valitsevat ammattikoulun; tätäkin voi olla että leimataan kunnianhimottomiksi. Itse kuitenkin oletan että koulutus itsessään nähdään arvokkaana ja sitä kautta se arvostus tulee eri ammatteihin.

Olen joskus SAK;n kokouksissa hieman kyseenalaistanut tiettyjen liittojen toimintaa näköalattomuudesta. Meillä puhutaan työvoimapulasta naisvaltaisilla aloilla joten olisiko liikaa pyydetty isommasta kamppanjasta jossa todetaan että Ollikin voi opettaa ja Seppo saattohoitaa. Jotakin vastaavia on ehkä joskus ollutkin mutta kun tiedossa oli että sote ajetaan maaliin niin uudelle kampanjalle olisi ehkä ollut tilausta.
    Olen vuosien saatossa pyrkinyt saamaan muitakin kuin miehiä kiinnostumaan metallialasta. Saavutukset on olleet vaatimattomat.
    Toki hyvä että ihmiset hakeutuvat töihin josta ovat kiinnostuneet mutta vaihtoehtoja olisi myös syytä pitää esillä.

Tuohon laajempaan muuttoliikkeeseen en oikein jaksa uskoa. Koulutus ja työpaikat ovat jakaantuneet sen verran voimakkaasti niin että pidempää koulutusta vaativien ammattihenkilöiden koulu ja työpaikat ovat isoissa keskuksissa. Näiden lisäksi sinne keskittyy myös palvelusektori. Poikkeuksena ehkä rakentaminen mutta se on ala jonne lähdetään reissuhommiin kauempaakin.
    Arvostus yleensä maaseutua ja miehiä kohtaan nousee esiin kun kansanedustajan näkemys on tyyliin "...ainoa syy muuttaa maalle on insesti ja maalla ei kukaan kuule, kun vaimo huutaa apua." Valitettavasti tällaiset negatiiviset lausahdukset jäävät elämään ja melko paljon saa tästä poikkeavia ajatuksia tulla että kompensoi tämän kommentin.

"Tuleekohan tässä 10-20 vuoden kuluessa taas paluu vanhaan, jolloin miesten arvo yhteiskunnassa nousee?" En usko, luulen että me on hävitty tämä taistelu.
    Työelämää kun miettii niin yhä etenevä automaatio vähentää teollisuuden ja rakentamisen työpaikkoja. Robotit tekee talot elementeistä ja jos lehtitiedot pitää paikkansa niin esim Raahesta lähtee vihreän siirtymän vuoksi 1500-2000 työpaikkaa teollisuudesta. Käytännössä kuolinisku tuolle alueelle.
    Uskon myös että perhepolitiikassa tullaan tekemään radikaaleja ja nopeitakin muutoksia ja villi veikkaus on että ns "Unkarin malli" jossa äidit saavat tuloverohelpotuksia on vahvoilla. Ilmeisesti bkt ja syntyvyys ovat tuolla kehittyneet myönteiseen suuntaan mutta mitä se on tarkoittanut miesten osalta niin se ei minulle ole selvinnyt.

Se että kirjoitin tuonne että on hävitty tämä taistelu perustuu pitkälle siihen että yhä suurempi osa ei pärjää ja ne jotka pärjää pärjäävät oikeinkin hyvin. Tämä siis taloudellisesta näkökulmasta että arvostuksesta esim koulutukseen peilaten. 10-20 vuotta on lyhyt aika muttaa esim koulutusjärjestelmää ja vaikka perhepolitiikka muuttuisi ja onnistuisi niin vaikutukset olisivat ylisukupolvisia.
    Sanotaan 50-vuotta niin tilanne voi olla taas eri mutta sen tilanteen saa tänne päivittää sitten joku muu
  3. 50 on minulla tullut täyteen ja kyseessä minua viitisen vuotta nuorempi tapaus. Sen verram toki keskustelu kehittyi mankeloinnin suhteen että tämä ko henkilö alkoi pestä lakanoitaan taloyhtiön tiloissa koska siellä oli myös mankeli.

Johtuen vaikeasta henkilövajauksesta ko sektorilla lastensuojelu/sosiaalitoimi tekivät päätöksiä myös erotilanteessa. Mitään ongelmaa ei koskaan ole ilmennyt ja kaikki meni siihen asti mutkattomasti kunnes virkailijat tajusivat että lapset jäävät isälle.
    Silloin alkoi minun kyseenalaistamiseni kykyyn hoitaa lapsiani. Ei siinä mitään sillä olin varautunut tilanteeseen ja luettelin kaikki vikolla tehdyt ruuat ja kotitoimet.
    En tiedä luulivatko jo neuroottiseksi mutta aivan sama se minulle; lopputulos jossa lapset jäivät minulle molempien vanhempien ja lapsien toiveesta oli pääasia.
  4. Jos tuolla nyt jonkun vankilakierre saadaan poikki niin hyvä asia ja kannattaa tuolla linjalla jatkaa.

Tuo ajatus ettei Martat tule k&k- miehiä neuvomaan on ihan kysymys jota sietää vähän pohtia. Jos mietitään karkea jako siten että k&k on muurien ulkopuolella ja toiset sisäpuolella niin onhan tavoitettavuus eri luokkaa. Vankilassa on helppo kasata porukka yhteen mutta k&k-miesten paimentaminen onkin eri juttu. Ovelta ovelle kierto ei oikein toimi ja vaikea on laittaa pystyyn jotakin herätysjuhlien kaltaista tapahtumaa pystyyn.
    Siksi olen joskus miettinyt että vastaavat taidot pitäisi opettaa jo peruskoulussa. Ruuanlaitto, muut kotityöt, itsestään huolehtiminen jne. Lisäksi ea-taitoja, taloudenpitoa yms perusasioita joita arkielämässä tarvitaan. Samoin ymmärrys miten yhteiskunta pyörii esim poliittisen päätöksenteon, työmarkkinoiden tai ihan liikennesääntöjen mukaan. Ne jotka myöhemmin tarvitsevat derivointia tai Ruotsin kielioppia opiskelkoon peruskoulun jälkeen mutta minusta peruskoulun päätyttyä arjen perusasiat olisi hyvä olla kaikkien hallussa.

Itsellä taas on kokemus että naisten lähtökohta miehiä kohtaan on arjen perusasioista puhuttaessa "syyllinen kunnes toisin todistetaan". Sen verran hanakasti treffeillä ja keskusteluissa tuntuu tulevan kommentteja siihen suuntaan. Arkielämänsä Martoille tuntuu olevan tärkeää että verhot on silitetty. Kyllähän minä siis vinkkejä otan vastaan ja mielelläni uusia niksejä koitan mutta sitten kun kysyy että kääriikö lakanat muoviin kosteuden tasoittamiseksi ennen mankelointia niin kiusaantunut hiljaisuus laskeutuu.

En minä noista niin huolissani ole jos arkielämässä tai treffeillä yritetään minua painaa alas tai itseä nostaa jalustalle mutta se tuntuu häiritsevän että tämä on viranomaistenkin näkemys. En tiedä moniko äiti joutuu lastensuojelussa selittämään miten hoitaa perheen ruokahuollon tai vaatetuksen/hygieniat mutta en ole ainoa isä joka tämän selityksen on joutunut esittämään.

Voi tietysti olla että nämä kokemukseni ovat osittain sukupolvisiakin mutta jos miettii stereotyyppistä suhtautumista niin monelleko tuli mieleen otsikon "Martat opettavat vangeille arjen taitoja...." että kyseessä voisivat olla myös naisvangit.