Onko teillä kokemusta siitä 9E päivärahasta

Anonyymi-ap

Minulla ei. Innoissani olin jo lähdössä kuntouttavaan työtoimintaan vaikken ole edes työnhakijana.

Noh, varmistin kelasta, että tokihan sen 9€ saa, vaikkei saakkaan työttömyysrahaa tai sellaista kelalta.

Vastaus: "Juu, ei kyllä sun puolikas työeläke on liian suuri." Täh, puolikas eläke niin suuri, että pitäisi maksaa itse työstä aiheutuvat kulut?

En sitten mennyt. Säästyypähän matkakulutkin viinaan ja huumeisiin perkele.

Mikä helvetti tuon kuntouttavan tarkoitus edes on, jos vammaistenkin on käytännössä järjetöntä mennä sinne?

>simiti<

28

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itselläni on naapurina mies, joka käy juurikin tällaisessa 9 e kuntouttavassa työssä, kantelee tiiminsä kanssa huonekaluja ja muuta. Kertoo, että vaikka 'palkka' ei päätä huimaa, hänen tiimistään on tullut tärkeä osa hänen sosiaalista verkostoaan, eikä vaihtaisi enää entiseen tilanteeseen, jossa kotona kaiket päivät. Kuntouttava työ on myös poikinut hänelle muitakin työtilaisuuksia, tekee pikku korjaushommia kyläläisille ja raivailee villejä puutarhoita. Tyytyväisen oloinen kaveri.

      • Anonyymi

        Terveelle se onkin varmasti mahdollisuus


      • Anonyymi

        Äärimmäisen harvinainen ..


    • Anonyymi

      Kuvittelitko sitten että sulle alettaisiin maksamaan puolikas eläke + 9e + vielä jotain palkkaa siihen päälle? Sehän että erikseen saisit vielä palkkaa ei taida onnistua muutenn kuin että menet jonnekin yksityisen sektorin tuottaviin hommiin niin että jonkun on kannattavaa maksaa sinun työpanoksesta, kunnilla ja valtiolla ei taida olla rahaa siihen.

      Sitten tuo tapasi puhua puolikkaasta eläkkeestä, kyllä se on ihan täysi eläke sinulle ja siinäkin varmaan puolet liikaa. Ei sulle kuulukaan maksaa tonnitolkulla siitä että jäit työelämästä pois käsittääkseni vuosikymmeniä ennen lopullista eläkeikää ihan omien teutarointiesi tuloksena. Jos sulle kuuluisi maksaa niin sitten kuuluisi maksaa meille kaikille muillekin täyttä eläkettä ja kaikki kulut pois, jonkun vaan sitten pitäisi kuitenkin tienata ne rahat yhteiskuntaan.

      Googglasin, sulla ehkä voisi olla mahdollisuus saada matkakulukorvausta, ilmeisesti kuntakohtainen ja jotkut kunnat/kaupungit maksaa kulkemisesta korvauksen, sun pitää varmaan muuttaa semmoiseen kuntaan mikä sitä maksaa.


      -harmiseikirj-

      • Anonyymi

        Enköhän minä harmis ihan itse tiedä paremmin, mitä eläkettä eläkeyhtiö Varma minulle maksaa. Ja kuka tässä mistään palkasta on kirjoittanut mitään?

        Se 9€ nimenomaan on kulukorvaus saatanan juntti. Sen maksaa kela. Älä kännissä tule sekoileen, kun mistään et mitään tiedä.

        Eiköhän työkyvyttömyys eläkettä makseta vammojen mukaan, ei vamman syyn mukaan. Ja kyllä minä toki olisin vielä mielelläni töissä 4000€:n kk-palkalla.

        Jos mielestäsi saan nyt täyttä eläkettä, niin miksi eläkeyhtiö Varma tuplaa sen, kun saavutan vanhuuseläkeiän 66vuotiaana? Sitä tosin joutuu odottamaan vielä 18 vuotta.

        >simiti<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enköhän minä harmis ihan itse tiedä paremmin, mitä eläkettä eläkeyhtiö Varma minulle maksaa. Ja kuka tässä mistään palkasta on kirjoittanut mitään?

        Se 9€ nimenomaan on kulukorvaus saatanan juntti. Sen maksaa kela. Älä kännissä tule sekoileen, kun mistään et mitään tiedä.

        Eiköhän työkyvyttömyys eläkettä makseta vammojen mukaan, ei vamman syyn mukaan. Ja kyllä minä toki olisin vielä mielelläni töissä 4000€:n kk-palkalla.

        Jos mielestäsi saan nyt täyttä eläkettä, niin miksi eläkeyhtiö Varma tuplaa sen, kun saavutan vanhuuseläkeiän 66vuotiaana? Sitä tosin joutuu odottamaan vielä 18 vuotta.

        >simiti<

        Äläpäs ala nimittelmään, suotta sinä mulle raivoat. Minua lähinnä tympäisee ihmisten kiittämättömyys ja marina että kun ei saa muka kuin sen ja sen verran vaikka saa ihan prkleesti vastikkeetonta rahaa. Sinäkin olet jo vuosikausia nostanut ja nostat mainitsemasti 18v. rahaa jonka eteen sinun ei tarvitse tehdä mitään, aika moni muut joutuu koko ajan hakemaan työpaikkoja ja olemaan aktiivisia saadakseen paljon vähemmän kuin sinä eikä ne marise tuolla tavalla. Sinun kannattaisi ajatella niin että sinä olet ihan h..in hyödytön yhteiskunnalle, silti se hyvää hyvyyttään pitää sinusta huolta ja laittaa rahaa tililla paljon enemmän kuin moni muu saa vaikka tekee töitä.

        Sulla on ollut ihat h..in hyvät kortit elämässä, helposti saanut todella hyväpalkkaisen työpaikan duunariksi jossa vielä koulutettu, ei ole tarvinnut lähteä resuamaan pitkin maailmaa edes jonkinlaista työkokemusta saadakseen eikä tehdä p..kahommia, ammattimiehen statuksella saanut paistatella, istuskella puolen tunnin kahvitunneilla kehumassa tuorbosaabbiiaan joka sekin hankittu aika olemattomilla työpanoksilla veikkaan. Ihan itse ryssit hommasi ja kitiset nyt meille muille elämäsi surkeutta, missä kiitollisuus kun sinusta pidetään huolta ja tulossa vielä huippueläke jota vastaavasta varmaan aika moni ikänsä tympeitä duuneja tehnyt saa vain haaveilla jos on ollut jossain minimipalkka-alalla.

        Haista p..ka tai kasva aikuiseksi, ihan sama mulle mutta ihmisten ailmoilla ollesssasi yritä muistaa miten hyvin sulla kuitenkin on asiat, hyvä olisi osoittaa kiitollisuutta kanssaihimisille jotka sen mahdollistaa mutta eihän sinusta juntista siihen ole vaan kovaan ääneen jokapaikassa mariset ja valitat elämäsi surkeutta, ei se kuule ihan helppoa ole aina niillä muillakaan.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpäs ala nimittelmään, suotta sinä mulle raivoat. Minua lähinnä tympäisee ihmisten kiittämättömyys ja marina että kun ei saa muka kuin sen ja sen verran vaikka saa ihan prkleesti vastikkeetonta rahaa. Sinäkin olet jo vuosikausia nostanut ja nostat mainitsemasti 18v. rahaa jonka eteen sinun ei tarvitse tehdä mitään, aika moni muut joutuu koko ajan hakemaan työpaikkoja ja olemaan aktiivisia saadakseen paljon vähemmän kuin sinä eikä ne marise tuolla tavalla. Sinun kannattaisi ajatella niin että sinä olet ihan h..in hyödytön yhteiskunnalle, silti se hyvää hyvyyttään pitää sinusta huolta ja laittaa rahaa tililla paljon enemmän kuin moni muu saa vaikka tekee töitä.

        Sulla on ollut ihat h..in hyvät kortit elämässä, helposti saanut todella hyväpalkkaisen työpaikan duunariksi jossa vielä koulutettu, ei ole tarvinnut lähteä resuamaan pitkin maailmaa edes jonkinlaista työkokemusta saadakseen eikä tehdä p..kahommia, ammattimiehen statuksella saanut paistatella, istuskella puolen tunnin kahvitunneilla kehumassa tuorbosaabbiiaan joka sekin hankittu aika olemattomilla työpanoksilla veikkaan. Ihan itse ryssit hommasi ja kitiset nyt meille muille elämäsi surkeutta, missä kiitollisuus kun sinusta pidetään huolta ja tulossa vielä huippueläke jota vastaavasta varmaan aika moni ikänsä tympeitä duuneja tehnyt saa vain haaveilla jos on ollut jossain minimipalkka-alalla.

        Haista p..ka tai kasva aikuiseksi, ihan sama mulle mutta ihmisten ailmoilla ollesssasi yritä muistaa miten hyvin sulla kuitenkin on asiat, hyvä olisi osoittaa kiitollisuutta kanssaihimisille jotka sen mahdollistaa mutta eihän sinusta juntista siihen ole vaan kovaan ääneen jokapaikassa mariset ja valitat elämäsi surkeutta, ei se kuule ihan helppoa ole aina niillä muillakaan.

        -harmiseikirj-

        Harmis taas kirjoittelee asioista, joista ei tiedä yhtään mitään. Satuja ja tarinoita ihan omasta päästään, kummasta päästään, jää arvailujen varaan. Jutut kyllä täyttä paskaa, joten....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enköhän minä harmis ihan itse tiedä paremmin, mitä eläkettä eläkeyhtiö Varma minulle maksaa. Ja kuka tässä mistään palkasta on kirjoittanut mitään?

        Se 9€ nimenomaan on kulukorvaus saatanan juntti. Sen maksaa kela. Älä kännissä tule sekoileen, kun mistään et mitään tiedä.

        Eiköhän työkyvyttömyys eläkettä makseta vammojen mukaan, ei vamman syyn mukaan. Ja kyllä minä toki olisin vielä mielelläni töissä 4000€:n kk-palkalla.

        Jos mielestäsi saan nyt täyttä eläkettä, niin miksi eläkeyhtiö Varma tuplaa sen, kun saavutan vanhuuseläkeiän 66vuotiaana? Sitä tosin joutuu odottamaan vielä 18 vuotta.

        >simiti<

        Harmiksen eläke on 50 ruplaa.


    • Anonyymi

      No mietippä sitä josko sulla minkäänlaista aivotoimintaa on kelan virkailijat taas tekee työtä jota joku muu ohjeistaa joten syy ei ole virkailijoissa vaan suuremmalla todennäköisyydellä heidän esimiehissään jotka eivät kenties si taas omaa aivotoimintaa

    • On kokemusta, mutta mulle se tuli peruspäivärahan lisäksi. Pelkästään 9 eurolla päivä ei ole kokemusta.

      • Työkokeilussa olin autokorjaamolla ja on tullut muulloinkin, en nyt muista milloin ja minkä opiskelun ohessa oli. Kulukorvaushan se oli tuo 9 euroa.


      • Huitale kirjoitti:

        Työkokeilussa olin autokorjaamolla ja on tullut muulloinkin, en nyt muista milloin ja minkä opiskelun ohessa oli. Kulukorvaushan se oli tuo 9 euroa.

        Massasin alustoja, paklasin pintoja, hioin ja vaihtelin jarrupaloja ja jarruputkia. Olin kipinämikkona. Eikö ollukin kivaa hommaa. 😄


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Massasin alustoja, paklasin pintoja, hioin ja vaihtelin jarrupaloja ja jarruputkia. Olin kipinämikkona. Eikö ollukin kivaa hommaa. 😄

        "Ammttimiehet" teettivät kaikki ryskähomamt sinulla, reilua :D

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ammttimiehet" teettivät kaikki ryskähomamt sinulla, reilua :D

        -harmiseikirj-

        Mun iskä. Hällä sattu olee ainoita pajoja, missä vielä vanhat katiskat hitsataan. 😅


      • Anonyymi

        Käytitkö kaikki rahat lahjoihin nosselle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käytitkö kaikki rahat lahjoihin nosselle?

        Ei me tunnettu vielä tuolloin. Olin exäni kanssa vielä aviossa tuolloin. Käytin rahat lainanlyhennykseen. 😜


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Ei me tunnettu vielä tuolloin. Olin exäni kanssa vielä aviossa tuolloin. Käytin rahat lainanlyhennykseen. 😜

        Se 9 € on tarkoitettu viinanjuontiin !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se 9 € on tarkoitettu viinanjuontiin !

        Vaan kun en käytä viinaa. 🤷🏼‍♂️

        Oon tylsä abso.


    • Anonyymi

      Tiedän pari kuntouttavassa työtoiminnassa olevaa tai ollutta. Molemmat ovat verkostoituneet ko duunin myötä, tietoisesti, tarjoutuneet sitten erilaisiin tilapäisiin keikkahommiin. Kas, saaneet keikkoja lisää sieltä ja täältä, tutustuneet työnantajiin henkilöinä.
      Yksi jopa siinä määrin, että jätti parisuhteensa.

      Ennen kaikkea työntekijät kytkeneet verkot vesille ja tehneet sittemmin samoja työkeikkoja lisätöineen useammalle pientyönantajalle ja tehneet pimeää työtä, verottomasti. Työnantajat ovat vakkarikeikkalaisiin tyytyväisiä. Nämä työntekijät tyytyväisiä tietenkin. Reilu peli. Puhelinsoitto ja työkeikat, työpäivät sovitaan lyhyelläkin varoitusajalla. Jos näitä kytkyjä on useampia tahoja, hommahan toimii ihan kelpoliksalla.
      Näin sivusta seuranneena.

    • Anonyymi

      9e ei taida riittää edes matkoihin käydä yhden kerran työpaikalla, saati sitten jos siellä jotain joutuu syömään eli eväät tai muuta... 25eur/käynti voisi olla realistisempi summa.

    • Sen verran on että sote ja muu virkakoneisto taas kurjisti monen huono-osaisen arjen. Ennen tuo oli kuntien vastuulla ja meillä oli tehty päätös että tuon 9e päälle kunta maksaa ruuan. Monilla oli ja on takana pitkään jatkunutta työttömyyttä ja mahdollisesti muitakin ongelmia niin yritettiin tukea ainakin siltä osin että kaikki saisivat ainakin sen yhden lämpimän aterian arkisin.

      Nyt kun toiminta siirtyi sotealueiden vastuulle niin emme saaneet erillislupaa jatkaa tätä ruokailun tukemista koska se olisi eriarvoistanut muut sotealueen kunnat.

      • Anonyymi

        Oikeistohallitus näännyttää vammaisia ja vanhuksia taas lisää. Kuolkaa ja eläkeyhtiöiden tulot verolle! Samoin kuin oikeiston suosima AY liikkeiden verotus.

        Lisäksi voitaisiin laittaa listaamattomien yritysten verovapaudelle stoppi. Jopa EK kannattaa tätä, koska se vääristää kilpailua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oikeistohallitus näännyttää vammaisia ja vanhuksia taas lisää. Kuolkaa ja eläkeyhtiöiden tulot verolle! Samoin kuin oikeiston suosima AY liikkeiden verotus.

        Lisäksi voitaisiin laittaa listaamattomien yritysten verovapaudelle stoppi. Jopa EK kannattaa tätä, koska se vääristää kilpailua.

        Edelleenkin tuon 9 euron lisäksi maksetaan työttömyyskorvaus.


      • Miten paljon näitä 9€/päivä kuntoutettavia on? Siis esim. per / 1000 asukasta?

        Asiasta järkevää keskustelua rajoittaa suuri näkökulmaero: "kuntoutettavien" näkökulmasta he joutuvat orjatöihin mitättömällä palkalla ja virallisesta näkökulmasta kysymys on siitä, että kuntoutettavia todellakin kuntoutetaan, koska he eivät ole työkykyisiä, sillä tavalla kuin nykyajan työnantaja edellyttäisi.


      • scrg kirjoitti:

        Miten paljon näitä 9€/päivä kuntoutettavia on? Siis esim. per / 1000 asukasta?

        Asiasta järkevää keskustelua rajoittaa suuri näkökulmaero: "kuntoutettavien" näkökulmasta he joutuvat orjatöihin mitättömällä palkalla ja virallisesta näkökulmasta kysymys on siitä, että kuntoutettavia todellakin kuntoutetaan, koska he eivät ole työkykyisiä, sillä tavalla kuin nykyajan työnantaja edellyttäisi.

        Toinen kysymys, mihin en tiedä vastausta, on sitten se, että miten usein "kuntoutus" lopulta onnistuu eli 9€-jutuista siirrytään "oikeisiin" töihin. Taustalla oleva iso tekijä on se, että nykyajan maailma on muuttunut sillä tavalla vaikeaksi, että melkein kaikki ne "oikeat" työt edellyttävät joko jotain spesiaalia osaamista tai sitten "reippaan tytön tai pojan", eli lähinnä tahtoa ja kykyä vastuunkantoon edes siitä omasta suorituksestaan.


      • scrg kirjoitti:

        Toinen kysymys, mihin en tiedä vastausta, on sitten se, että miten usein "kuntoutus" lopulta onnistuu eli 9€-jutuista siirrytään "oikeisiin" töihin. Taustalla oleva iso tekijä on se, että nykyajan maailma on muuttunut sillä tavalla vaikeaksi, että melkein kaikki ne "oikeat" työt edellyttävät joko jotain spesiaalia osaamista tai sitten "reippaan tytön tai pojan", eli lähinnä tahtoa ja kykyä vastuunkantoon edes siitä omasta suorituksestaan.

        En minäkään noihin numeroihin osaa vastata mutta käsittääkseni homma menee niin että jos olet työmarkkinoiden käytettävissä niin ensisijaisesti olet te-toimiston asiakas. Siellä tehdään arvio sinun kyvystäsi osallistua jatkossa töihin tai koulutukseen.
        Jos te-toimiston näkemys on että sinulla ei ole edellytyksiä työhön tai koulutukseen niin siirryt sosiaalipuolelle. Jos kärjistän niin tämän tarkoitus on enemmän ihmisten arkeen palamisen helpottaminen kuin mikään työperäinen asia.

        Jos on pitkään ollut työttömänä niin saattaa olla että putki on hirttänyt päälle tai iskeä masennus jolloin aika vaikea tosta vaan palata entiseen. Ei meilläkään edellytetty mitään varsinaista työpanosta vaan ateria oli kiitos siitä että jaksoi aamulla nousta ja tulla paikalle.


      • JeroP kirjoitti:

        Edelleenkin tuon 9 euron lisäksi maksetaan työttömyyskorvaus.

        Mikäli meidän tilanteesta ymmärsin niin suurin osa oli henkilöitä jotka olivat työmarkkinatuen ulkopuolella. Suurin osa taisi saada toimeentulotukea.

        Jotakin meidän byrokratiasta kertoo se että vaikka summa on sama niin termi jolla avustusta kutsutaan pitää olla eri.

        työttömyysetuus, saat kulukorvauksen
        toimeentulotuki, saat toimintarahaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oikeistohallitus näännyttää vammaisia ja vanhuksia taas lisää. Kuolkaa ja eläkeyhtiöiden tulot verolle! Samoin kuin oikeiston suosima AY liikkeiden verotus.

        Lisäksi voitaisiin laittaa listaamattomien yritysten verovapaudelle stoppi. Jopa EK kannattaa tätä, koska se vääristää kilpailua.

        Oikeistohallituksen teot ja seuraukset nähdään aikanaan mutta tässä tapauksessa uudistus meni kyllä viher-vasemmiston piikkiin; toki myös keskustan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      153
      3070
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1643
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1587
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      379
      1456
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      124
      1455
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1265
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      16
      989
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      48
      882
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      260
      842
    10. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      59
      842
    Aihe