Hyvää Suomen Luonnon päivää!

Mustikkapiirakka on uunissa. 😋 Taloyhtiöllä näkyy olevan Suomen lippu salossa.
Ystäväni kysyi Facebookissa aionko nukkua ensi yön ulkona. 😄 - No en aio, siis..

Kuinka sinä juhlistat yhdettätoista Suomen Luonnon päivää?
Mitä luonto merkitsee sinulle? Koirapuistoa keskustassa tai retkeilyä luonnonpuistossa?🙂

96

612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alkossa myydään mustikkakossua, se nyt tässä ensimmäisenä mielessä on ja niin tupakka.

      • Eli kotimainen ohrajuoma mustikalla maustettuna 🙂 Sitä tupakkaa ei kasvateta Suomessa. Sitä ei lasketa.


      • Anonyymi

        Dippa-dappa-dappa, tippa tappaa Pappa.
        Muista se.
        MUISTA SE!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Dippa-dappa-dappa, tippa tappaa Pappa.
        Muista se.
        MUISTA SE!

        Tulee väistämättä mieleen biisi; Ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku.. 🤭


    • Kiitos! Hyvää Luontopäivää myös Sinulle Xena!

      Juhlistan sitä haravoimalla ruohomakkaroita :) Väliin terassilla istuksimista ja äimistelen kesän siirtymistä syksyn puolelle.

      Yleensä luonto mulle merkistee eniten metsissä kulkemista. On noissa tullut kuljettuakin. Marjastusta, sienestystä, vaelluksilla, retkillä, laavuilla, telttailemassa, mökkeilyä yms. Luonto tarkoittaa mulle myös vesilläliikkumista, Viime vuodet hiipuneet, johtuen erinäisistä tekijöistä.

      • Anonyymi

        Perhanan Elisa kun rankasee niin ovelasti näistä nettiyhteyksistä, kuin kettu konsanaan.


      • Okei, tuleeko isojakin ruohomakkaroita pakettiin? 😄
        Minä sain eilen ajettua nurmikon pitkästä aikaa. Olikin päässyt turhan pitkäksi, kun on ollut niin sateista.
        Kivoja luontoharrastuksia sinulla👍 Viime viikonloppuna tehtiin pieni ajelu merellä, mutta sitä edellisestä veneilystä minulla olikin jo pitkä aika.


    • Juu mäkin kävin metsissä ja söin mustikoita paljon. mutta ne metsät oli Ruotsin metsiä. eli haittaako se. Mun mielestä metsä kun metsä.

      • Luontoasioissa ei olla niin tarkkoja, kunhan liikkuu siellä asiallisesti eikä roskaa 👍 Vähän tietysti kannattaa selvittää ympäristön tilaa, ennen kuin vieraassa metsässä syö suoraan pensaasta. 🙂


    • Anonyymi

      Samoin sulle hyvää Suomen Luonnon päivää. Luonto on mahtava kyllä siitä saa paljon voimaa ja mielenrauhaa itelle. Kävin tänään pienen luontolenkin käveleen.🙂.

      • Tää oli multa. Unohdin kirjautua tullessa.😄.


      • Minäkin arvostan sitä, että luontoon pääsee helposti suoraan kotoa 👍


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Tää oli multa. Unohdin kirjautua tullessa.😄.

        Siinä olikin kyllä jotakin tuttua 😄


      • Xena-183 kirjoitti:

        Minäkin arvostan sitä, että luontoon pääsee helposti suoraan kotoa 👍

        Juu on helppo lähtee vaan ovesta ulos.🙂.


      • Xena-183 kirjoitti:

        Siinä olikin kyllä jotakin tuttua 😄

        No hyvä juttu. Toi muisti kun on mikä on.🙂.


    • Anonyymi

      No Hyvää Päivää ja hyvää piirakkaa.
      Mullahan on aina luontopäivä, nautiskelen myös piirakkaa usein.

      Tänään oli puolen päivän aamupuurot kun eiliset nautiskelut meni niin pitkäksi :) Muori on taas reissussa, niin piirakat senku paranee.

      Puuromarjat hain suoraan puskasta, vaikka juuri xlinerille kehuskelin etten minä niitä marjoja kerää.

      Voisko luontopäivää juhlistaa rojauttamalla jonku puun? Vähän olis suunnitelmia.

      -keinovaginamies-

      • Kestävä metsänhoito on hyväksi joka päivä.👍

        Piirakkakin on valmis, mutta avaan sen vasta kun saan päiväkahviseuraa. 😉

        Vapaapäivänä on lupa venyttää aamupalaa puoliin päiviin. Sitä sanotaan vaan hienosti brunssiksi.😄


    • Mustikkapiirakan teko mullakin tänään suunnitteilla :) Naapurissa asuva isäni on käynyt mustikassa ahkeraan ja me laiskemmat saadaan nyt nauttia siitä.

      Suomen Luonnon päivän juhlistamisesta en tiedä muuten, mutta toki teen iltalenkkini tänään taas luonnossa, jos sellaiseksi lasketaan täällä maalla viljavainiot ja ihmisten tekemät hiekkatiet metsän läpi :) Tänä kesänä on tullut hiukan vähemmän ehkä luontoretkeiltyä tai veneiltyä kuin muina kesinä. Siippa kyllä on retkeillyt entiseen malliin, mm. ulkosaaristossa. Parin naapurimaan luontoon on tullut jopa melkein paremmin tutustuttua tänä kesänä kuin kotimaan. Pitäiskö huolestua...

      • Eihän toki tarvitse huolestua, mutta on hyvä nauttia myös siitä lähiluonnosta arvostaen, eikä pitää sitä itsestäänselvyytenä.

        Jos olisin tehnyt viime viikonlopun reissun yksin omalla autolla, olisin kyllä käynyt kurkistamassa sinun mahtavaa kotimaisemaasi. 🙂 Kuvissa se näyttää niin ainutlaatuiselta 😍


      • Xena-183 kirjoitti:

        Eihän toki tarvitse huolestua, mutta on hyvä nauttia myös siitä lähiluonnosta arvostaen, eikä pitää sitä itsestäänselvyytenä.

        Jos olisin tehnyt viime viikonlopun reissun yksin omalla autolla, olisin kyllä käynyt kurkistamassa sinun mahtavaa kotimaisemaasi. 🙂 Kuvissa se näyttää niin ainutlaatuiselta 😍

        Näin varmaan 🤔

        Huomasinkin, että olit käynyt näillä suunnilla 😉 Olisihan se ollut taas mukava nähdä, mutta toisella kertaa sitten, täällä tai siellä toisaalla.😊 Siippa sielläpäin nyt taas onkin samoissa touhuissa kuin viimeksi, mutta tällä kertaa en ehtinyt mukaan.


    • Mä piikkaan betonia muruiksi kellarissa. Eikös se ole luonnontilaan ehostamista?🤣

      Saattaa tosin olla, että tuuppasen siihen takaskin betonin, mut en tänään. 😁

      • Vierivä kivi ei sammaloidu 😄 Vaikuttaa siltä, että sinulla ei tekeminen lopu kesken 👍


      • Xena-183 kirjoitti:

        Vierivä kivi ei sammaloidu 😄 Vaikuttaa siltä, että sinulla ei tekeminen lopu kesken 👍

        No ei... liiteriä voi tehdä pihalla tai piikata betonia kellarissa, tai sit viedä sitä kärrillä peräkärriin. Nurtsikin ois ajettavissa, ruokaa vois tehdä, siivouskaan ei tekis pahaa....

        Kyllä täällä ois talkooporukalle kaikille jotain? Joko lähdit tulemaan? 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        No ei... liiteriä voi tehdä pihalla tai piikata betonia kellarissa, tai sit viedä sitä kärrillä peräkärriin. Nurtsikin ois ajettavissa, ruokaa vois tehdä, siivouskaan ei tekis pahaa....

        Kyllä täällä ois talkooporukalle kaikille jotain? Joko lähdit tulemaan? 😁

        Ai, minulta oli mennytkin ihan ohi, että tän viikonlopun palstamiitti oli järjestetty sun luona "pienen puuhastelun" merkeissä. 😄


      • Xena-183 kirjoitti:

        Vierivä kivi ei sammaloidu 😄 Vaikuttaa siltä, että sinulla ei tekeminen lopu kesken 👍

        Tulee tuollainen rakoliiteri heinäseipäistä leikkimökin jatkoksi. 😁

        https://aijaa.com/vIC2yf

        Eikä maksa mitään. No ruuveja ostin, muu ihan maalta lähtöisin. 😁

        Jotkuthan maksaa seipäisytä paljonkin...eli sikäli kallis seinä. 😁


      • Xena-183 kirjoitti:

        Ai, minulta oli mennytkin ihan ohi, että tän viikonlopun palstamiitti oli järjestetty sun luona "pienen puuhastelun" merkeissä. 😄

        No tänne vois periaatteessa tehdä miitin, mutta toisaalta toi kellari ei ole kovin edustava hiekkalattialla ja kierreportaistskin puuttuu pätkä....lyhyimmät ei pääsis saunareissulta takas kun ulkokautta. 🤣


      • Disseisback kirjoitti:

        Tulee tuollainen rakoliiteri heinäseipäistä leikkimökin jatkoksi. 😁

        https://aijaa.com/vIC2yf

        Eikä maksa mitään. No ruuveja ostin, muu ihan maalta lähtöisin. 😁

        Jotkuthan maksaa seipäisytä paljonkin...eli sikäli kallis seinä. 😁

        Toi on hieno 👍 Yksi tuttu joutui tekemään mökilleen uuden suihkutilan siellä sattuneen tulipalon vuoksi ja teki suihkukopin terassille myös heinäseipäistä. - Se on aika silmään sopiva materiaali.🙂


      • Disseisback kirjoitti:

        No tänne vois periaatteessa tehdä miitin, mutta toisaalta toi kellari ei ole kovin edustava hiekkalattialla ja kierreportaistskin puuttuu pätkä....lyhyimmät ei pääsis saunareissulta takas kun ulkokautta. 🤣

        Muutama kynttilälyhty saunamatkalle tunnelmaa luomaan, niin kukaan ei valita. 👍
        😁


      • Xena-183 kirjoitti:

        Muutama kynttilälyhty saunamatkalle tunnelmaa luomaan, niin kukaan ei valita. 👍
        😁

        Kynttiläkuja tuikuista. Valkoiset betoniseinät ja katto, niin sehän on kuin luostari. 😁


      • Xena-183 kirjoitti:

        Toi on hieno 👍 Yksi tuttu joutui tekemään mökilleen uuden suihkutilan siellä sattuneen tulipalon vuoksi ja teki suihkukopin terassille myös heinäseipäistä. - Se on aika silmään sopiva materiaali.🙂

        No tuolleen seinästä tulee tuulettuva ja enimmät lumet pysyy pois. 😊

        Tuo kattila ei ole nirso puun kosteudesta, kunhan syttyy. Se lämmittää puista kaasun ulos ja polttaa sitä puiden alla. Piipun päästä ei juuri savua näe, kuten tavanomaisissa polttolaitteissa.

        Hyötysuhde pitäis olla karvan alle 90%. 😁👌


      • Disseisback kirjoitti:

        Kynttiläkuja tuikuista. Valkoiset betoniseinät ja katto, niin sehän on kuin luostari. 😁

        Tuosta voisi kuule pyytää jo vaikka pääsymaksua 😉


      • Disseisback kirjoitti:

        No tuolleen seinästä tulee tuulettuva ja enimmät lumet pysyy pois. 😊

        Tuo kattila ei ole nirso puun kosteudesta, kunhan syttyy. Se lämmittää puista kaasun ulos ja polttaa sitä puiden alla. Piipun päästä ei juuri savua näe, kuten tavanomaisissa polttolaitteissa.

        Hyötysuhde pitäis olla karvan alle 90%. 😁👌

        Siis mikä kattila sulla sinne on itse asiassa tulossa? Talon lämmitykseen?
        - Ei sillä, että minulla olisi vähäisintäkään teknistä tietämystä aiheesta, mutta alkoi kiinnostaa. 🙂


      • Xena-183 kirjoitti:

        Tuosta voisi kuule pyytää jo vaikka pääsymaksua 😉

        Dissen elämyskellari ja piha. 😁👌


      • Disseisback kirjoitti:

        Dissen elämyskellari ja piha. 😁👌

        Tadaa! Ja matkailukonsepti on valmis 🤗


      • Xena-183 kirjoitti:

        Siis mikä kattila sulla sinne on itse asiassa tulossa? Talon lämmitykseen?
        - Ei sillä, että minulla olisi vähäisintäkään teknistä tietämystä aiheesta, mutta alkoi kiinnostaa. 🙂

        Siis puukattila, mutta se perustuu puun kaasuttamisella polttamiseen. Siinä ei ole arinaa, vaan keraamiset seinät ja alla sellainen vako palotilaan, missä liekki lämmittää veden lisäksi niitä puita, jotka vapauttaa sitä kaasua.

        Normaalikiukaassa ilma tukee arinan läpi ja puut palaa, tai kaasuuntuu ja palaa samassa tilassa. Esimerkiksi kun kiukaaseen lisäät puuta, hiillos lämmittää niitä ja koko paketti palaa ja se palaa ns. Rikkaalla ja savua tulee piipusta...tuohon kun lisää puuta, ei tapahdu samaa. Lisäksi palokaasuimuri ja jotain vetopeltiä ohjataan palon mukaan. Haitekkiä sano venäläinen, kun saranan näki. 😁👌


      • Xena-183 kirjoitti:

        Tadaa! Ja matkailukonsepti on valmis 🤗

        Saattais tulla kyllä enrmmän tuhoa, kun hyötyä. 🤣

        Joskus poitsu ollut kaverina ja yks toinen kaveri, mut vahtimiseen menee oma aika ja selostamiseen, mitä tehdään ja miten. 😁

        Tää on vissiin pitkä projekti...mutta siinäpähän ährään. Eipä ole kiire...😊


      • Disseisback kirjoitti:

        Siis puukattila, mutta se perustuu puun kaasuttamisella polttamiseen. Siinä ei ole arinaa, vaan keraamiset seinät ja alla sellainen vako palotilaan, missä liekki lämmittää veden lisäksi niitä puita, jotka vapauttaa sitä kaasua.

        Normaalikiukaassa ilma tukee arinan läpi ja puut palaa, tai kaasuuntuu ja palaa samassa tilassa. Esimerkiksi kun kiukaaseen lisäät puuta, hiillos lämmittää niitä ja koko paketti palaa ja se palaa ns. Rikkaalla ja savua tulee piipusta...tuohon kun lisää puuta, ei tapahdu samaa. Lisäksi palokaasuimuri ja jotain vetopeltiä ohjataan palon mukaan. Haitekkiä sano venäläinen, kun saranan näki. 😁👌

        Nyt oli vaikee..🤭
        Siis en muista ennen edes kuulleeni tuollaisesta, niin mun täytyi ensin vähän Googlettaa Herzin kattiloita ja perehtyä kaksoispyörrekammion ja lamda-säädön maailmaan, ennen kuin vastaan yhtään mitään.😂
        Ilmeisesti siinä on lämminvesivaraaja, mutta siis toimiiko se myös perinteisenä kiertovesipatterisysteeminä?
        Puhuttiin 8 tunnin paloajasta täysteholla, mutta tarkoittaako se, että puuta pitää lisätä 8 tunnin välein? 🤔
        On kyllä hieno ja nykyaikainen lämmitysjärjestelmä 👍


      • Xena-183 kirjoitti:

        Nyt oli vaikee..🤭
        Siis en muista ennen edes kuulleeni tuollaisesta, niin mun täytyi ensin vähän Googlettaa Herzin kattiloita ja perehtyä kaksoispyörrekammion ja lamda-säädön maailmaan, ennen kuin vastaan yhtään mitään.😂
        Ilmeisesti siinä on lämminvesivaraaja, mutta siis toimiiko se myös perinteisenä kiertovesipatterisysteeminä?
        Puhuttiin 8 tunnin paloajasta täysteholla, mutta tarkoittaako se, että puuta pitää lisätä 8 tunnin välein? 🤔
        On kyllä hieno ja nykyaikainen lämmitysjärjestelmä 👍

        No tää on Tsekkiläinen Atmos, eikä ole lambdasäätöinen.

        Mulla on 1800 litran energiavaraaja ja Laddonatin latauspumppu.

        Ja toi kaverin mukaan palaa noin 5 h ja riippuen kulutuksesta ja varaajan varaustasosta, se riittää talvella keskimäärin päivän. Sytytksen jälkeen kattila hoitaa itsekseen polton. 😊

        120 litraa menee puuta/pesällinen. Eli 100 päivää talvella lämmittää 12 kuutiolla . Tosin joukkoon mahtuu kiperiä pakkasia ja leutoa, että aika ja kokemus näyttää. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Saattais tulla kyllä enrmmän tuhoa, kun hyötyä. 🤣

        Joskus poitsu ollut kaverina ja yks toinen kaveri, mut vahtimiseen menee oma aika ja selostamiseen, mitä tehdään ja miten. 😁

        Tää on vissiin pitkä projekti...mutta siinäpähän ährään. Eipä ole kiire...😊

        Tuollainen yksin puuhailu on varmaan ihan rentouttavaakin. - Joku vaan huutelee aina välillä kahville tai syömään ja sitten painut taas työmaalle. 😁 Ja pidät kännykän sopivalla etäisyydellä, jos tulisi joku haaveri.

        Tiedän omista töistäni tuon tunteen, että vaikka on kuinka kiire, niin kun tietty vaihe ylitetään, en enää halua siihen edes mitään väliaikaista apua tai kesätyöntekijää, koska tämän opettamiseen menevä aika suhteutettuna hänen työpanoksestaan saatavaan hyötyyn on liian suuri. - Toisaalta, kun omalle jälkikasvulleen opettaa työntekoa, niin se ei yleensä mene hukkaan. Joskus kannattaa siinä vähän malttaa, vaikka itse olisi tehnytkin homman jo nopeammin ja paremmin. 🙂


      • Xena-183 kirjoitti:

        Tuollainen yksin puuhailu on varmaan ihan rentouttavaakin. - Joku vaan huutelee aina välillä kahville tai syömään ja sitten painut taas työmaalle. 😁 Ja pidät kännykän sopivalla etäisyydellä, jos tulisi joku haaveri.

        Tiedän omista töistäni tuon tunteen, että vaikka on kuinka kiire, niin kun tietty vaihe ylitetään, en enää halua siihen edes mitään väliaikaista apua tai kesätyöntekijää, koska tämän opettamiseen menevä aika suhteutettuna hänen työpanoksestaan saatavaan hyötyyn on liian suuri. - Toisaalta, kun omalle jälkikasvulleen opettaa työntekoa, niin se ei yleensä mene hukkaan. Joskus kannattaa siinä vähän malttaa, vaikka itse olisi tehnytkin homman jo nopeammin ja paremmin. 🙂

        Täällä ei kukaan huutele mihinkään, jos en sitten kopsauta varvasta tai päänuppia johonkin. 🤣

        No kyllä mä oon opettanut poitsulle hommia. Mutta kumpikin kiireisiä, joten nyt vähemmälle jäänyt. 😊


      • Disseisback kirjoitti:

        No tää on Tsekkiläinen Atmos, eikä ole lambdasäätöinen.

        Mulla on 1800 litran energiavaraaja ja Laddonatin latauspumppu.

        Ja toi kaverin mukaan palaa noin 5 h ja riippuen kulutuksesta ja varaajan varaustasosta, se riittää talvella keskimäärin päivän. Sytytksen jälkeen kattila hoitaa itsekseen polton. 😊

        120 litraa menee puuta/pesällinen. Eli 100 päivää talvella lämmittää 12 kuutiolla . Tosin joukkoon mahtuu kiperiä pakkasia ja leutoa, että aika ja kokemus näyttää. 😁

        Kyllä siinä tarvitaan halko poikineen 😄
        Meneekö siihen kattilaan puolen metrin halkoja vai teetkö pienempiä?
        Lisäähän tuo uusiutuvan energian käyttäminen lämmitykseen omavaraisuutta. Se on kyllä hyvä ratkaisu.👍


      • Xena-183 kirjoitti:

        Kyllä siinä tarvitaan halko poikineen 😄
        Meneekö siihen kattilaan puolen metrin halkoja vai teetkö pienempiä?
        Lisäähän tuo uusiutuvan energian käyttäminen lämmitykseen omavaraisuutta. Se on kyllä hyvä ratkaisu.👍

        Joo, puolimetriset menee. 🙂

        No koitan vältellä energiariippuvuuksia. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Täällä ei kukaan huutele mihinkään, jos en sitten kopsauta varvasta tai päänuppia johonkin. 🤣

        No kyllä mä oon opettanut poitsulle hommia. Mutta kumpikin kiireisiä, joten nyt vähemmälle jäänyt. 😊

        Meillä tyttärellä pysyy paremmin vasara ja saha kädessä kuin äidillä, mutta hyvä että joku osaa.👍 Minä keskityn vaan siihen kahvinkeittoon. 😅


      • Xena-183 kirjoitti:

        Meillä tyttärellä pysyy paremmin vasara ja saha kädessä kuin äidillä, mutta hyvä että joku osaa.👍 Minä keskityn vaan siihen kahvinkeittoon. 😅

        No sitä pitää tehdä mikä tuntuu hyvälle...

        Tosin mä en aina tiedä tuntuuks tää remppailu hyvälle? 🤣


      • Disseisback kirjoitti:

        No sitä pitää tehdä mikä tuntuu hyvälle...

        Tosin mä en aina tiedä tuntuuks tää remppailu hyvälle? 🤣

        No eikö olis aika tylsää vaan käydä töissä ja sitten vain yrittää kuluttaa aikaa kotona. - Nyt sä ainakin tiedät, että joku odottaa sinua; se kulloinenkin remppahomma. 😄


      • Xena-183 kirjoitti:

        No eikö olis aika tylsää vaan käydä töissä ja sitten vain yrittää kuluttaa aikaa kotona. - Nyt sä ainakin tiedät, että joku odottaa sinua; se kulloinenkin remppahomma. 😄

        No saattaisin haastaa tuon idean. 😃


    • Anonyymi

      Tietääkö joku mahdollisimman aidon makuista valmismustikkapiirakkaa? Ei saa mainostaa mutta minkä tekemää. Tekee mieli!

      • En valitettavasti osaa neuvoa.
        Mutta ei mustikkapiirakkaa tarvitse tehdä aina alusta saakka jauhoista ja sokerista kuten minä teen, vaan siinäkin voi vähän oikaista. - Osta valmis pakastettu makea piirakkapohja, sulata se ja taputtele vuokaan. Siihen sitten marjoja päälle ja uuniin.
        - Mustikkapiirakkaan minä tykkään kyllä tehdä sellaisen kermaviilipäällisen, mutta ei sekään pakollinen ole. 🙂


    • Anonyymi

      Mökillä pääsee suoraan karhujen armoille. Eli missä nyt olen.

      • Siellä pitää sitten oppia kulkemaan.
        Ovatko ne oikein pyrkineet sisällekin ruoan perässä vai löytyykö niille riittävästi syötävää metsässä?


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Siellä pitää sitten oppia kulkemaan.
        Ovatko ne oikein pyrkineet sisällekin ruoan perässä vai löytyykö niille riittävästi syötävää metsässä?

        Ei ole näkynyt karhuja, eikä hämähäkkejäkään tällä kertaa.
        Ehkä ovat ötökistäkin moni jo mennyt valmistautumaan talveen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole näkynyt karhuja, eikä hämähäkkejäkään tällä kertaa.
        Ehkä ovat ötökistäkin moni jo mennyt valmistautumaan talveen.

        Ehkä niin 🙂
        Ja hyvä niin 😉👍


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Ehkä niin 🙂
        Ja hyvä niin 😉👍

        Eihän sitä tosiaan kukaan tiedä mitä oli tai oliko mitään. Se vaan tosiaan on ollut ainoa sellanen ihan todellinen pelkokokemus metsässä ja silloinkin pelkäsin koiran puolesta, en itseni. 🙂


    • Anonyymi

      Kiitos samoin, hyvää Suomen Luonnon päivää! Kävin aamupäivästä luontoretkellä ja istuskelin laavulla tulistelemassa eväistä nauttien. Nokipannukahvia ja ruispaloja. Luonto merkitsee evähdys-ja rauhoittumispaikkaa. Isoa ruoka-astiaa josta ammentaa metsän antimia, lähinnä marjoja. Siinäpä se :)

      -Palstahessu

      • Oi! Nyt kuulostaa hyvältä. Nokipannukahvia 😋 Muistan jo lapsena, kuinka herkkua oli, jos isän metsäeväistä oli jäänyt joku voileipä syömättä. - Siinä oli sellainen metsässä käyneen maku, joka oli vastustamaton. - Marjoja ja sieniä tulee kyllä minunkin haettua.


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Oi! Nyt kuulostaa hyvältä. Nokipannukahvia 😋 Muistan jo lapsena, kuinka herkkua oli, jos isän metsäeväistä oli jäänyt joku voileipä syömättä. - Siinä oli sellainen metsässä käyneen maku, joka oli vastustamaton. - Marjoja ja sieniä tulee kyllä minunkin haettua.

        Nokipannukahvit on ihan parasta 👌😉 Metsä antaa eväisiin oman jäljittelettömän ja pikantin lisänsä 🙂

        -Palstahessu


    • Anonyymi

      Moi olen ninni 42v ja katselen peilistä kurppaa lintutornilla niin harmaa kurppa näkyis olevan kyseessä niin harmaantunut niin harmaantunut että

      • Lintutornit ovat käteviä bongauspaikkoja 😉


    • Näyttää olevan täällä päässä Suomea lippuja joissain saloissa, niin ei tuo ole ehkä ihan mennyt kaikkialla vielä jakeluun.

      Mitenkö vietän? En mitenkään, touhuan omiani ja tänään pitkälti sisällä. Huomenna katsotaan sitten uudelleen ja ensi viikolla painattelen mökille missä sitä luontoa saa viettää vaikka kellon ympäri 😁

      Mulle luonto on lähinnä muuta kuin kaupunkiympäristöjen puistot, pusikot, metsälämpäreet ja haisevat lammen tapaiset. Mutta on niissäkin oma osansa luontoa, vähän toisenlaista.

      • Se on hyvä, että kaupunkiympäristön kaavoituksessa huolehditaan viherkäytävistä, jotta hekin halutessaan pääsevät luontoon, ketkä sinne kaipaavat. - Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta mökkielämään 🙂
        Minun päiväni on myös mennyt kotona touhutessa ja saattaa olla, etten lähdekään Venetsialaisiin, niin kuin olin suunnitellut. Tyttären kanssa istutaan vaan iltaa 😄


      • Xena-183 kirjoitti:

        Se on hyvä, että kaupunkiympäristön kaavoituksessa huolehditaan viherkäytävistä, jotta hekin halutessaan pääsevät luontoon, ketkä sinne kaipaavat. - Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta mökkielämään 🙂
        Minun päiväni on myös mennyt kotona touhutessa ja saattaa olla, etten lähdekään Venetsialaisiin, niin kuin olin suunnitellut. Tyttären kanssa istutaan vaan iltaa 😄

        On, se on hyvä, enemmänkin saisi olla mielellään mahdollisimman erilaisia länttejä, mahdollisimman pitkinä ketjuina, olkoonkin että tiet ja radat nyt menee missä menee. Mutta olis edes mettä tien molemmilla puolin siinä jossain kohden, elukat osaa kyllä sitä hyödyntää. Niin, mä en tosiaan ajattele luontoa niinkään ihmisen vinkkelistä 😂

        Luonnon vuoksi meillä tulisi myös säätää asetus, että ainakin kaikki matalammat isopintaiset rakennukset tulisi kattonsa osalta rakentaa kaksoisrakenteella eli aurinkopaneeleilla ryyditettyinä viherkattoina. Silleen tulisi aika nopeasti lisää pintaa linnuille ja pörriäisille hengailla, lämpökuorma kevenisi kesällä ja tasoittuisi talvella, paneelit tuottaisivat osan vuotta ihan kivasti sähköä. Toki tuossa pitäisi valtion sitten tukea asiaa taloudellisesti jossain määrin, sen verran kalliimmaksi ne katon aliset rakenteet tuolla tavalla tulevat kyllä. No se siitä urputuksesta 😁

        Mä olen muistaakseni ollut tasan yhden kerran Venetsialaisissa ja sekin vahingossa. Yleensä aina unohdan sen ja sitten tajuan sen tapahtuman juurikin edeltävänä perjantaina kun on jo kaikkea muuta lyötynä lukkoon. Niin nytkin. No ehkä ensi vuonna 😂

        Se on varmasti kiva ilta ihan vain kaksin kotosalla, on ainakin rauhallista eikä mitään turhaa koohotusta 🤗


      • randombypasser kirjoitti:

        On, se on hyvä, enemmänkin saisi olla mielellään mahdollisimman erilaisia länttejä, mahdollisimman pitkinä ketjuina, olkoonkin että tiet ja radat nyt menee missä menee. Mutta olis edes mettä tien molemmilla puolin siinä jossain kohden, elukat osaa kyllä sitä hyödyntää. Niin, mä en tosiaan ajattele luontoa niinkään ihmisen vinkkelistä 😂

        Luonnon vuoksi meillä tulisi myös säätää asetus, että ainakin kaikki matalammat isopintaiset rakennukset tulisi kattonsa osalta rakentaa kaksoisrakenteella eli aurinkopaneeleilla ryyditettyinä viherkattoina. Silleen tulisi aika nopeasti lisää pintaa linnuille ja pörriäisille hengailla, lämpökuorma kevenisi kesällä ja tasoittuisi talvella, paneelit tuottaisivat osan vuotta ihan kivasti sähköä. Toki tuossa pitäisi valtion sitten tukea asiaa taloudellisesti jossain määrin, sen verran kalliimmaksi ne katon aliset rakenteet tuolla tavalla tulevat kyllä. No se siitä urputuksesta 😁

        Mä olen muistaakseni ollut tasan yhden kerran Venetsialaisissa ja sekin vahingossa. Yleensä aina unohdan sen ja sitten tajuan sen tapahtuman juurikin edeltävänä perjantaina kun on jo kaikkea muuta lyötynä lukkoon. Niin nytkin. No ehkä ensi vuonna 😂

        Se on varmasti kiva ilta ihan vain kaksin kotosalla, on ainakin rauhallista eikä mitään turhaa koohotusta 🤗

        Se Herrankukkaro Rymättylässä oli just tuollainen mahtava paikka, missä oli maasavusauna ja ruohokattoja ja paljon sään kyllästämää puuta. He ovat harjoittaneet kestävää matkailua jo kauan ennen kuin se tuli muotiin.

        Julkinen rakentaminen on mielenkiintoinen aihe. Melko paljon vaan tehdään korkeampaa kuin yhtä kerrosta, koska ne ylöspäin rakennetut neliöt ovat halvempia. - Parin vuoden päästä alkaa vapautua julkisia tiloja uusiokäyttöön, kun Hyvinvointialueiden vuokra-aika päättyy. Siinä kohdassa tuo kattoidea olisi myös hyvä, kun kohteita kuitenkin saneerataan, jos ei pureta. 👍


      • Xena-183 kirjoitti:

        Se Herrankukkaro Rymättylässä oli just tuollainen mahtava paikka, missä oli maasavusauna ja ruohokattoja ja paljon sään kyllästämää puuta. He ovat harjoittaneet kestävää matkailua jo kauan ennen kuin se tuli muotiin.

        Julkinen rakentaminen on mielenkiintoinen aihe. Melko paljon vaan tehdään korkeampaa kuin yhtä kerrosta, koska ne ylöspäin rakennetut neliöt ovat halvempia. - Parin vuoden päästä alkaa vapautua julkisia tiloja uusiokäyttöön, kun Hyvinvointialueiden vuokra-aika päättyy. Siinä kohdassa tuo kattoidea olisi myös hyvä, kun kohteita kuitenkin saneerataan, jos ei pureta. 👍

        Ne se on ihan omanlaisensa paikka koko maailmankin mittakaavassa, tiemmä. Tarttee kattoa ehtiskö sinne joskus jollain ryhmällä, vaikka sitten palstamiittinä 😁

        Niin, niin meillä tehdään ja hyvä että käyttävät sitten sen annetun maapläntin tehokkaasti. En vaan meillä ehkä lähtis kerrostalon katolle vetelemään viherkattoa, Suomessa on todella niukasti osaamista siitä hommasta ja talvi tuo vielä omat metkunsa päälle. Niin sillä voisi olla parempi kattella sitten niitä matalampia, usein hiukan helpommin huollettavia kohteita ekaksi.

        Epäilen vähän, että nuo saneerauskohteet ovat sellaisia ettei se niiden kattorakenne useinkaan tulisi kestämään viherkaton painoa, niin aika mittavat lisätyöt siitä kyllä seuraisi. Mutta pianhan se nähdään mitä niille rakennuksille tullaan tekemään 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Ne se on ihan omanlaisensa paikka koko maailmankin mittakaavassa, tiemmä. Tarttee kattoa ehtiskö sinne joskus jollain ryhmällä, vaikka sitten palstamiittinä 😁

        Niin, niin meillä tehdään ja hyvä että käyttävät sitten sen annetun maapläntin tehokkaasti. En vaan meillä ehkä lähtis kerrostalon katolle vetelemään viherkattoa, Suomessa on todella niukasti osaamista siitä hommasta ja talvi tuo vielä omat metkunsa päälle. Niin sillä voisi olla parempi kattella sitten niitä matalampia, usein hiukan helpommin huollettavia kohteita ekaksi.

        Epäilen vähän, että nuo saneerauskohteet ovat sellaisia ettei se niiden kattorakenne useinkaan tulisi kestämään viherkaton painoa, niin aika mittavat lisätyöt siitä kyllä seuraisi. Mutta pianhan se nähdään mitä niille rakennuksille tullaan tekemään 😂

        Juu, niin nähdään 🙄
        Ainakin Tampere-taloon muuten tehtiin kattopuutarha jotain viis vuotta sitten ja siellä kasvatetaan mehiläisiäkin 😁 Mut se saattaa olla vähän eri juttu, en tiedä niin tarkasti. 😁 Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella saattaa olla sellainen viherkatto, jos en ihan väärin muista. 🤔

        Se Herrankukkaro ottaa sitten minimissään 10 hengen ryhmiä. - Dissekin tuolla jo kyllä suunnitteli, että hänen "luostariinsa" voi tulla elämysmatkailijoita ja ohjelmaksikin löytyy tarvittaessa pientä puuhastelua 🤭


      • Xena-183 kirjoitti:

        Juu, niin nähdään 🙄
        Ainakin Tampere-taloon muuten tehtiin kattopuutarha jotain viis vuotta sitten ja siellä kasvatetaan mehiläisiäkin 😁 Mut se saattaa olla vähän eri juttu, en tiedä niin tarkasti. 😁 Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella saattaa olla sellainen viherkatto, jos en ihan väärin muista. 🤔

        Se Herrankukkaro ottaa sitten minimissään 10 hengen ryhmiä. - Dissekin tuolla jo kyllä suunnitteli, että hänen "luostariinsa" voi tulla elämysmatkailijoita ja ohjelmaksikin löytyy tarvittaessa pientä puuhastelua 🤭

        Juu, on niitä tehty, niin ei se onneksi ihan eilisen keksintö ole. On vaan pitkälti kiinni siitä millaiset ne aliset rakenteet on ja onko katto tasakatto vai viettävä. Tasakatto on hankalampi ja niitä meillä on aikas paljon, etenkin kerrostaloissa.

        Mä luulen, että Dissen Kalukukkaro:n (🙄) majoituspalvelut tulee halvemmiksi ja ne alueen harrasteet (= ulkotyöt) olis varmaan mielenkiintoisemmat 🤣 Eikä mulla siitä kyläisännästäkään pahaa sanottavaa ole, päinvastoin, tarinaa tulis riittämään jo pelkän kahvin voimalla, oluesta puhumattakaan 😁

        Ja siinä tuli samalla hups saakeli brändättyä se tuleva Dissen lomakyläkin, nimi on valmiina eli ei muuta kuin bisnestä pystyyn 😝


    • Anonyymi

      se on tässä vielä kovasti phdinnassa, että jos nukuttais ulkona. Muksu haluaisi ja viime vuonna nukuttiin ... täytyy vielä miettiä. 🙂

      • Lapselle se voi olla elämys. - Minä olen jo niin mukavuudenhaluinen, että haluan vahvemmat seinät ympärilleni kuin pelkkä teltta, taivasalla nukkumisesta puhumattakaan. 🙂


      • Xena-183 kirjoitti:

        Lapselle se voi olla elämys. - Minä olen jo niin mukavuudenhaluinen, että haluan vahvemmat seinät ympärilleni kuin pelkkä teltta, taivasalla nukkumisesta puhumattakaan. 🙂

        Mäkin oon vaan ihan pikku muksuna nukkunu teltassa. Vahvat seinät tosiaan täytyy olla, kun nukkuu. Mullakin on tässä omassa huoneessa tiili seinät eikä mitkää gyprokit ja vaneri ovi. Tosin kun siinä on kynnys ei ilma kierrä, vaikka en mä ite mitään oo huomannu, mutta toi mittari huutaa punasella aamulla. Teltta on tietenkin hyvä, kun siinä ollaan raittiissa ulkoilmassa, mutta eipä se juuri mitään karhua pidättele.


      • JeroP kirjoitti:

        Mäkin oon vaan ihan pikku muksuna nukkunu teltassa. Vahvat seinät tosiaan täytyy olla, kun nukkuu. Mullakin on tässä omassa huoneessa tiili seinät eikä mitkää gyprokit ja vaneri ovi. Tosin kun siinä on kynnys ei ilma kierrä, vaikka en mä ite mitään oo huomannu, mutta toi mittari huutaa punasella aamulla. Teltta on tietenkin hyvä, kun siinä ollaan raittiissa ulkoilmassa, mutta eipä se juuri mitään karhua pidättele.

        Mikä mittari sinulla siellä huoneessa onkaan?

        Kyllä minä aikoinaan nukuin kesämökillä paremmin kuin kotona, kun se oli vain sellainen kesäkäytössä oleva, ettei kovin eristetty. Aamulla kun heräsi, niin ilma oli niin ihanan raikas kuin olisin ulkona nukkumassa. 🙂


      • Xena-183 kirjoitti:

        Mikä mittari sinulla siellä huoneessa onkaan?

        Kyllä minä aikoinaan nukuin kesämökillä paremmin kuin kotona, kun se oli vain sellainen kesäkäytössä oleva, ettei kovin eristetty. Aamulla kun heräsi, niin ilma oli niin ihanan raikas kuin olisin ulkona nukkumassa. 🙂

        Tavallinen hiilidioksidimittari ja se kertoo lämpötilan ja kosteuden myös. On myös grafiikka, josta näkee sen hiilidioksiditason nousun. Normaalisti se näyttää vihreetä, niin kuin nyt ja arvo on 600 nurkilla eli lähellä ulkoilman pitoisuutta. Käytin sitä töissä joskus ja nyt toin sen tänne kotiin.


      • JeroP kirjoitti:

        Tavallinen hiilidioksidimittari ja se kertoo lämpötilan ja kosteuden myös. On myös grafiikka, josta näkee sen hiilidioksiditason nousun. Normaalisti se näyttää vihreetä, niin kuin nyt ja arvo on 600 nurkilla eli lähellä ulkoilman pitoisuutta. Käytin sitä töissä joskus ja nyt toin sen tänne kotiin.

        Okei, joo. Voit seurata ilmanvaihdon toimimista. - Onpa sinulla tiivis makkari, kun siellä tulee noin huono ilman laatu yön aikana. - No, itse asiassa, minunkin makkarini on aika pieni. Yksi ihminen nyt juuri siellä nukkuu vaikka ovi olisi kiinni, mutta kahdelle nukkujalle tulee kuuma ja ilmanlaatu on huono.
        Olen ajatellutkin vaihtaa nukkumaan johonkin toiseen huoneeseen nyt, kun täällä on varaa valita. Ja ainakin pidän oven aina auki. 🙂


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Lapselle se voi olla elämys. - Minä olen jo niin mukavuudenhaluinen, että haluan vahvemmat seinät ympärilleni kuin pelkkä teltta, taivasalla nukkumisesta puhumattakaan. 🙂

        Me tosiaan nukuttiin ulkona myös viime vuonna ja kyllä me nytkin päätettiin nukkua ulkona. Terassille on nyt viritetty pressu sateensuojaksi, kun se lupailee sadetta aamuyöksi ja sitten on solumuovipatjaa ja makupussia ja mitä tuo nyt lieneekään jo kantanut tuonne pihalle. Ainakin useampi tarkulamppu näkyi sinne menevän. 🙂


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Lapselle se voi olla elämys. - Minä olen jo niin mukavuudenhaluinen, että haluan vahvemmat seinät ympärilleni kuin pelkkä teltta, taivasalla nukkumisesta puhumattakaan. 🙂

        Ja joo, en mä jaksaisi alkaa teltan kanssa värkätä, vaikka kyllä tuo pressukin tietysti aikansa vei virittää. Ei meillä taida edes olla tällä hetkellä telttaa, kun ei kukaan sellasta käytä. Jos sain ton terassin laajennukesn ensi kesänä tehtyä niin siihen vois vaikka kesän ajaksi virittää vähän pysyvämmänkin ulkona nukkumiseen sopivan paikan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja joo, en mä jaksaisi alkaa teltan kanssa värkätä, vaikka kyllä tuo pressukin tietysti aikansa vei virittää. Ei meillä taida edes olla tällä hetkellä telttaa, kun ei kukaan sellasta käytä. Jos sain ton terassin laajennukesn ensi kesänä tehtyä niin siihen vois vaikka kesän ajaksi virittää vähän pysyvämmänkin ulkona nukkumiseen sopivan paikan.

        Oi! Kuulostaa hyvältä 🤩
        Minusta ei ehkä tuohon ekstremeen olisi mutta lapselle se on kyllä elämys 😍
        Toivottavasti ei ole enää hyttysiä eikä kylmä eikä liian kosteaakaan 👍


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Oi! Kuulostaa hyvältä 🤩
        Minusta ei ehkä tuohon ekstremeen olisi mutta lapselle se on kyllä elämys 😍
        Toivottavasti ei ole enää hyttysiä eikä kylmä eikä liian kosteaakaan 👍

        Ei tässä ihmeemmin ole ollut koko kesänä ja voihan tohon tarpeen vaatiessa jonkun Thermacellin laittaa viereen. En tosin usko, että on tarpeen. Ei se kauheen lämmintä luvannut, mutta toisaalta +16 lupasi alimmillaan, että ei se tähän aikaan vuodesta ole mitenkään kylmä. Kosteaa voi olla, pääsehän tuosta aina sisälle, jos tuntuu kovin pahalta. Voi olla, että sitä herää pikemmin siihen, että on liiankin kuuma, jos molemmat koirat tunkee tuohon laavuviritelmään myös. Ja siis tunkevathan ne, se nyt on ihan varma. 🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä ihmeemmin ole ollut koko kesänä ja voihan tohon tarpeen vaatiessa jonkun Thermacellin laittaa viereen. En tosin usko, että on tarpeen. Ei se kauheen lämmintä luvannut, mutta toisaalta 16 lupasi alimmillaan, että ei se tähän aikaan vuodesta ole mitenkään kylmä. Kosteaa voi olla, pääsehän tuosta aina sisälle, jos tuntuu kovin pahalta. Voi olla, että sitä herää pikemmin siihen, että on liiankin kuuma, jos molemmat koirat tunkee tuohon laavuviritelmään myös. Ja siis tunkevathan ne, se nyt on ihan varma. 🤣

        Ahaa, sulla on siinä koiria turvana 🤗 Sehän on kiva 👍 Ja ne kyllä tosiaan lämmittääkin.
        - Minun terassillani on kaksi porttia, mitkä laittaisin kyllä kiinni, jos sinne menisin nukkumaan. Siis siksi, ettei rusakot tulisi pureskelemaan yöllä mun makuupussia, ilman koirien tuomaa turvaa. 😅


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Ahaa, sulla on siinä koiria turvana 🤗 Sehän on kiva 👍 Ja ne kyllä tosiaan lämmittääkin.
        - Minun terassillani on kaksi porttia, mitkä laittaisin kyllä kiinni, jos sinne menisin nukkumaan. Siis siksi, ettei rusakot tulisi pureskelemaan yöllä mun makuupussia, ilman koirien tuomaa turvaa. 😅

        Noi on niin pehmeitä luonteeltaan, että oon joskus miettinyt mitä ne tekisivät, jos joku tunkis paikalle. Yleensä ne pikemmin hakee musta turvaa, kun turvaisivat. No mutta kyllä ne siis metelin nostaisivat. Meillä on aita ympärillä, eikä noi rusakot ainakaan vielä niin hulluja ole olleet, että sinne aidan sisäpuolelle tunkisivat. Varmaankin, kun siellä haisee koira. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noi on niin pehmeitä luonteeltaan, että oon joskus miettinyt mitä ne tekisivät, jos joku tunkis paikalle. Yleensä ne pikemmin hakee musta turvaa, kun turvaisivat. No mutta kyllä ne siis metelin nostaisivat. Meillä on aita ympärillä, eikä noi rusakot ainakaan vielä niin hulluja ole olleet, että sinne aidan sisäpuolelle tunkisivat. Varmaankin, kun siellä haisee koira. 🙂

        Minä uskon myös, että koirissa on se salaisuus. - Minä käyn joka talvi taistelua rusakoita vastaan, mutta viime talvelta vein pisteet. - Ostin nimittäin omenapuitteni ympärille 2 metriä korkeaa muovitettua metalliverkkoa ja se pelasti mun puuni 😁
        Oli niiden verkkojenkin ympärillä jänisten jälkiä, mutta eivät olleet päässeet sen yli eikä läpi kuten kanaverkosta 👍


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Ahaa, sulla on siinä koiria turvana 🤗 Sehän on kiva 👍 Ja ne kyllä tosiaan lämmittääkin.
        - Minun terassillani on kaksi porttia, mitkä laittaisin kyllä kiinni, jos sinne menisin nukkumaan. Siis siksi, ettei rusakot tulisi pureskelemaan yöllä mun makuupussia, ilman koirien tuomaa turvaa. 😅

        Tuli vielä tuosta "koira turvana" kommentista mieleen. Aika monesti tulee kuultua sellasilta, jotka sellaista ihan oikeaa metsää karsastavat ja ehkä jopa vähän pelkäävätkin, että hyvähän sun on metsässä kulkea kun on koira turvana. No rehellisesti sanoen mä tunnen oloni siellä metsässä turvallisemmaksi ilman koiraa, kuin roiran kera. Harva elukka siellä ihmisen päälle tulee, kun vähänkään pitää meteliä itsestään, mutta koira on eri juttu. Sen päälle voi tulla paljon helpommin. Mulla on ollut tuo sama tunne silloinkin, kun mulla on ollut ärhäkämmin puolustavia koiriakin, kun nämä nykyiset. Jos mä haluan leppoisalle metsäretkelle, niin minä EN ota koiraa mukaan. Mulla ainoat sellaset hetket, kun on olen aidosti ollut metsässä vähän peloissani, ovat olleet tilaiteita, joissa on ollut koira mukana ja sen koiran käytös on ollut ... sanotaan nyt vaikka outoa. Kerran olen soittanut itselleni autokyydin metsätien varteen, kun mun koirani ei oikein suostunut metsässä kävelemään. Siihen tielle sen sain, soitin kyydin ja pistin puhelimesta popin huutamaan täysillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuli vielä tuosta "koira turvana" kommentista mieleen. Aika monesti tulee kuultua sellasilta, jotka sellaista ihan oikeaa metsää karsastavat ja ehkä jopa vähän pelkäävätkin, että hyvähän sun on metsässä kulkea kun on koira turvana. No rehellisesti sanoen mä tunnen oloni siellä metsässä turvallisemmaksi ilman koiraa, kuin roiran kera. Harva elukka siellä ihmisen päälle tulee, kun vähänkään pitää meteliä itsestään, mutta koira on eri juttu. Sen päälle voi tulla paljon helpommin. Mulla on ollut tuo sama tunne silloinkin, kun mulla on ollut ärhäkämmin puolustavia koiriakin, kun nämä nykyiset. Jos mä haluan leppoisalle metsäretkelle, niin minä EN ota koiraa mukaan. Mulla ainoat sellaset hetket, kun on olen aidosti ollut metsässä vähän peloissani, ovat olleet tilaiteita, joissa on ollut koira mukana ja sen koiran käytös on ollut ... sanotaan nyt vaikka outoa. Kerran olen soittanut itselleni autokyydin metsätien varteen, kun mun koirani ei oikein suostunut metsässä kävelemään. Siihen tielle sen sain, soitin kyydin ja pistin puhelimesta popin huutamaan täysillä.

        Se oli varmaan hyvä ratkaisu 👍
        Minulla ei ole koskaan ollut omaa koiraa, mutta tiedän, että metsässä niiden vaistot saattavat muuttaa käytöstä arvaamattomaksikin. Jotkut rodut tosiaan lähtisivät vapaana ollessaan helpostikin villieläimen perään.

        Ex-anoppi oli kerran Iittalassa marjametsällä ja kaikki oli hyvin siihen saakka, kunnes hänen koiransa tuli istumaan hänen saappaansa päälle ja tärisi. Anoppi ei nähnyt mitään erikoista, mutta päätti hetimmiten lähteä määrätietoisesti takaisin autolle. Siellä oli nimittäin ihan lähiaikoina tehty vahvistettuja karhuhavaintoja ja hänen koiransa muuttunut käytös riitti hänelle havainnoksi 🙂


      • Anonyymi
        Xena-183 kirjoitti:

        Se oli varmaan hyvä ratkaisu 👍
        Minulla ei ole koskaan ollut omaa koiraa, mutta tiedän, että metsässä niiden vaistot saattavat muuttaa käytöstä arvaamattomaksikin. Jotkut rodut tosiaan lähtisivät vapaana ollessaan helpostikin villieläimen perään.

        Ex-anoppi oli kerran Iittalassa marjametsällä ja kaikki oli hyvin siihen saakka, kunnes hänen koiransa tuli istumaan hänen saappaansa päälle ja tärisi. Anoppi ei nähnyt mitään erikoista, mutta päätti hetimmiten lähteä määrätietoisesti takaisin autolle. Siellä oli nimittäin ihan lähiaikoina tehty vahvistettuja karhuhavaintoja ja hänen koiransa muuttunut käytös riitti hänelle havainnoksi 🙂

        Mä jotenkin ensimmäisenä ajattelin susia. Siellä missä mä sillon asuin, oli peuroja metsät täynnä ja vaikka sillon ne lähimmät varmat susihavainnot oli liki sadan kilometrin päässä, niin äkkiähän nuo halutessaan sellasen matkan jolkottaa. Melko tuoreisiinkin karhunjätöksiin ym. oli tullut mökkireissuilla sen koiran kanssa törmättyä, eikä se ikinä niihin ollut noin reagoinut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä jotenkin ensimmäisenä ajattelin susia. Siellä missä mä sillon asuin, oli peuroja metsät täynnä ja vaikka sillon ne lähimmät varmat susihavainnot oli liki sadan kilometrin päässä, niin äkkiähän nuo halutessaan sellasen matkan jolkottaa. Melko tuoreisiinkin karhunjätöksiin ym. oli tullut mökkireissuilla sen koiran kanssa törmättyä, eikä se ikinä niihin ollut noin reagoinut.

        Susia jos olisi lähellä, niin silloin koirat kyllä erityisesti täytyykin pitää suojassa.😬


    • Anonyymi

      Korkeastikoulutettu sanna 46v on viettänyt tänään paljon metsässä aikaa eli tinderistä tavannut miehiä jotka vieneet metsään metsäteille ja nautittu luonnosta ja vieneet sen jälkeen takaisin kotiin ja antaneet rahaa pian tulee yks jarkko hakeen ajelulle sil o rahaa varakas mies on

      • Anonyymi

        Mä olenkin miettinyt Välis/Sanna, että miten sä tiedät niin paljon tosta aiheesta. Nythän se selvisi sitten.


    • Anonyymi

      Kivakiitti, mulla on uunissa nappulat.

    • Hyvää sl-päivää täältäkin.

      Tämä aamupäivä meni ikkunoita pesten, viinimarjoja keräten ja lopulta ruuan ja eväiden tekoon. Ilta meni töissä. Ehkä lähinnä luontoa oli se että käsieni kautta meni materiaalia joka lopulta päätyy tuulivoimaloihin.

      Onhan luonnosta minulle ihan materiaalista hyötyä marjojen ja kalojen kautta, lisäksi vielä liikunnallinen hyöty. Isompi nautinto tulee kuitenkin henkiselle puolelle. Mahdollisuus rauhaan ja hiljaisuuteen omien ajatusten kanssa niin halutessaan. Lisäksi olen huomannut että jotenkin nautin ihmisten seurasta paremmin luonnossa kuin rakennetussa ympäristössä.
      Itselle tulee kaupungeissa ja baareissa sellainen "lumimyrsky" fiilis. Vaikka ihmiset mainostavat olevansa uniikkeja lumihiutaleita niin tuntuu ettei tuolla niitä näy vaan ihmiset ovat yhtä samaa valkoista untuvaa. Luonnossa, ja varsinkin nuotioilla, tuntuu että ne kohtaamiset ja keskustelut ikäänkuin toisivat ihmisistä sen oman pienen hiutaleen osan paremmin esille.

      • Hyvin kuvattu 👍 Minäkin tunnistan tuon, että vaikka nuotiopaikan äärellä rauhassa jutellen moni ihminen on enemmän auki kuin esimerkiksi jossakin baarissa tai kahvilassa ja tutustuminen on silloin helpompaa.
        En tiedä vaikuttaako siihen ympäristön äänmaailma eli se, että voit keskittyä paremmin toisen läsnäoloon ja sanoihin, kun ei tarvitse pinnistellä kuullakseen eikä huutaa tullakseen kuulluksi. - Voi vaikka kuiskata. - Vai vaikuttaako luonto ylipäätään siihen, että olet enemmän läsnä?


      • Xena-183 kirjoitti:

        Hyvin kuvattu 👍 Minäkin tunnistan tuon, että vaikka nuotiopaikan äärellä rauhassa jutellen moni ihminen on enemmän auki kuin esimerkiksi jossakin baarissa tai kahvilassa ja tutustuminen on silloin helpompaa.
        En tiedä vaikuttaako siihen ympäristön äänmaailma eli se, että voit keskittyä paremmin toisen läsnäoloon ja sanoihin, kun ei tarvitse pinnistellä kuullakseen eikä huutaa tullakseen kuulluksi. - Voi vaikka kuiskata. - Vai vaikuttaako luonto ylipäätään siihen, että olet enemmän läsnä?

        Hyvä kysymys enkä siihenkään ole vastausta löytänyt. Ehkä luonto tosiaan on ylipäänsä paikka jossa voit olla enemmän itsesi kun ulkopuolelta tulevat vaatimukset ja suorittamisen tarpeet eivät kulje tuolla mukana. Lisäksi aika ei ole sillä tavoin määräävä tekijä vaan sillä on isommat toleranssit.

        Toinen mitä olen joskus miettinyt on itsessään tuo tuli ihan elementtinä. Kautta aikojen tuli on tuonut lämpöä ja turvaa ihmisille. Lisäksi nuotio itsessään on kiehtovaa katseltavaa sen muuttaessa muotoaa liekkikeosta hiillokseksi. Kyllähän vesikiertopatterikin lämpöä tuo mutta sitä nyt ei viitsi kauaa katsella.

        Ehkä kolmas mikä tulee mieleen on toisen ihmisen tuoma turva. Olen joskus kärjistänyt niin että jos väännät nilkkasi Tampereen keskustassa niin viranomaiset hoitavat sinulle avun, mutta jos teet sen luonnossa niin apu tulee ihmiseltä. Lisäksi ongelma ei tarvi olla iso kun se tulee luonnossa niin olet pulassa. Ihan rakko jalassa saa eri mittasuhteet suon reunalla kuin mukulakivetyksellä.


      • M184 kirjoitti:

        Hyvä kysymys enkä siihenkään ole vastausta löytänyt. Ehkä luonto tosiaan on ylipäänsä paikka jossa voit olla enemmän itsesi kun ulkopuolelta tulevat vaatimukset ja suorittamisen tarpeet eivät kulje tuolla mukana. Lisäksi aika ei ole sillä tavoin määräävä tekijä vaan sillä on isommat toleranssit.

        Toinen mitä olen joskus miettinyt on itsessään tuo tuli ihan elementtinä. Kautta aikojen tuli on tuonut lämpöä ja turvaa ihmisille. Lisäksi nuotio itsessään on kiehtovaa katseltavaa sen muuttaessa muotoaa liekkikeosta hiillokseksi. Kyllähän vesikiertopatterikin lämpöä tuo mutta sitä nyt ei viitsi kauaa katsella.

        Ehkä kolmas mikä tulee mieleen on toisen ihmisen tuoma turva. Olen joskus kärjistänyt niin että jos väännät nilkkasi Tampereen keskustassa niin viranomaiset hoitavat sinulle avun, mutta jos teet sen luonnossa niin apu tulee ihmiseltä. Lisäksi ongelma ei tarvi olla iso kun se tulee luonnossa niin olet pulassa. Ihan rakko jalassa saa eri mittasuhteet suon reunalla kuin mukulakivetyksellä.

        Hyvää pohdintaa. Erityisesti tuo elävän tulen katseleminen on asia, mistä pidän.
        Toinen on järvi. Tai ainakin mieheni mökillä, joka on saaressa, oli minusta mukavaa istua yksin laiturilla tai soutuveneessä ja kuunnella laineiden liplatusta ja luonnon ääniä. - Joskus ihan vain tekemättä mitään ja joskus katsellen mato-ongen kohon liikettä. Sinne ei yleensä kuulunut liikenteen ääniäkään. Joskus mantereelta kukon tai lehmien ääniä.
        Ja käen. 🙂 Käki kyllä kukkui siellä erityisesti alkukesällä, mutta kyllä se merkkasi reviiriään pitkin kesää.

        Rauhoitun nimenomaan järvellä. Meri on minulle tuntematon ja vähän pelottavakin.

        Ja tuo toisen ihmisen tuoma turva luontoretkellä ihan vain sillä, että hän on siinä lähellä ja olemassa. Kyllä. Juuri näin.


      • Xena-183 kirjoitti:

        Hyvää pohdintaa. Erityisesti tuo elävän tulen katseleminen on asia, mistä pidän.
        Toinen on järvi. Tai ainakin mieheni mökillä, joka on saaressa, oli minusta mukavaa istua yksin laiturilla tai soutuveneessä ja kuunnella laineiden liplatusta ja luonnon ääniä. - Joskus ihan vain tekemättä mitään ja joskus katsellen mato-ongen kohon liikettä. Sinne ei yleensä kuulunut liikenteen ääniäkään. Joskus mantereelta kukon tai lehmien ääniä.
        Ja käen. 🙂 Käki kyllä kukkui siellä erityisesti alkukesällä, mutta kyllä se merkkasi reviiriään pitkin kesää.

        Rauhoitun nimenomaan järvellä. Meri on minulle tuntematon ja vähän pelottavakin.

        Ja tuo toisen ihmisen tuoma turva luontoretkellä ihan vain sillä, että hän on siinä lähellä ja olemassa. Kyllä. Juuri näin.

        Tekemättä mitään vesistön äärellä on kyllä taitolaji. Moni muukin on todennut että se on nimenomaan järvi se elementti. Itselle taas se on nimenomaan meri ja varmaan johtuu osittain siitä että sen läheisyydessä olen aina asustellut.

        Nykyään on myös joet tulleet vesistöiksi joiden varrella viihdyn. Oikeastaan sama olenko yksin Jyrävän kosken varrella tai Turussa istumassa Aurajoen rannalla, taustalla ihmisten ryntäillessä jokilaivoihin.

        Luonnossa ehkä minulle ykköspaikkoja ovat kuitenkin suot. Joskus ottanut saappaat pois jaloista, pistänyt kintut turpeeseen ja istunut katsomassa kun mitään ei tapahdu.

        Kiva lukea että sinäkin olet löytänyt oman "pesän" luonnosta eli paikan jossa voi vaan olla ja ladata akkuja.


      • M184 kirjoitti:

        Tekemättä mitään vesistön äärellä on kyllä taitolaji. Moni muukin on todennut että se on nimenomaan järvi se elementti. Itselle taas se on nimenomaan meri ja varmaan johtuu osittain siitä että sen läheisyydessä olen aina asustellut.

        Nykyään on myös joet tulleet vesistöiksi joiden varrella viihdyn. Oikeastaan sama olenko yksin Jyrävän kosken varrella tai Turussa istumassa Aurajoen rannalla, taustalla ihmisten ryntäillessä jokilaivoihin.

        Luonnossa ehkä minulle ykköspaikkoja ovat kuitenkin suot. Joskus ottanut saappaat pois jaloista, pistänyt kintut turpeeseen ja istunut katsomassa kun mitään ei tapahdu.

        Kiva lukea että sinäkin olet löytänyt oman "pesän" luonnosta eli paikan jossa voi vaan olla ja ladata akkuja.

        Valitettavasti minun paratiisini elää vain muistoissa enää. Mieheni kuoleman jälkeen perikunta myi sen mökin viime vuonna.
        Jos se olisi sijainnut edes parin tunnin matkan päässä kotoani, niin olisin ehdottomasti tehnyt siitä tarjouksen, mutta kun täältä ajaa Kiteenlahdelle 6-7 tuntia, niin ei minulla yksin olisi ollut mitään mahdollisuuksia pitää sitä sekä kunnossa että lepopaikkana.

        Suo kaikkine tuoksuineen on myös mielenkiintoinen. Niiltäkin on kyllä tullut marjoja kerättyä, mutta enemmän olen varonut vain silmäkkeitä, joihin astuessaan saapas hörppää vettä kuin olisin varsinaisesti levähtänyt. 🙂


    • Anonyymi

      Minä luulin tuota hiirihaukaksi, mutta tuo onkin mehiläishaukka, mikä asuu jossain lähellä, sama koko ja samannäköinen: https://luontoportti.com/t/631/mehilaishaukka

      Ääni kuuluu ja joskus sen näkee matalalla lentää kovaa joskus.

      • Hieno 👍Erittäin uhanalainenkin vielä. Toivottavasti saa olla siellä rauhassa ja pesiminen onnistuu 🙂


    • Anonyymi

      Nuo haukat ovqat asuneet varmaankin ainakin kymmenen vuotta täällä päin, luulin ensin niitä hiirihaukoiksi mutta lintuäänten tunnistus-ohjelma tunnisti mehiläishaukaksi.

      • Ihan mahtavaa, kun on tehty tuollaisia sovelluksia! Minä opiskelin aikanaan lintujen tunnistusta metsästäjätutkintoa varten (täytyy tietää mitä kohti ei saa ampua), mutta kaupungissa kaikki tuollainen pääsee unohtumaan, kun ei jatkuvasti pääse kulkemaan metsissä ja päivittämään havaintoja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      156
      1912
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      131
      1754
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      102
      1517
    4. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1223
    5. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      71
      1218
    6. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      68
      1171
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      220
      978
    8. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      68
      796
    9. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      45
      730
    10. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      191
      704
    Aihe