Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6656
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ihan kävin tarkistamassa asian.
Kyllä suositaan muovinkeräykseen laittoa, voi laittaa myös sekajätteeseen.
Siellä luki, että, jos on jotain tarroja, niin energiajätteeseen.
Meillä on vasta vähän aikaa ollut tuo muovinkeräys, joten ennen laitettiin vallan sekajätteeseen.
Hyvä kun tuli puheeksi, nyt voin siis laittaa siihen muovilaatikkoon.
Kiitos tiedosta.
15.12.2025 14:43
Olen tiennyt, että joulupaperi laitetaan sekajätteeseen.
Kiiltävissäkin papereissa on sekoituksia.
Kun folion rypistää se jää ryppyyn, joten se käy metallinkeräykseen. Esim. hopean kiiltävän kahvipussin kun rypistää, se palautuu, joten sen laita sekajätteeseen.
15.12.2025 14:18
Muistisairauksien oireet ovat moninaiset ja sairaudenkulut vaihtelevat diagnoosista ja henkilöstä riippuen.
Kertomasi tapaukset ovat aika tyypillisiä.
Alkuvaiheessa usein henkilö on hyvä kätkemään oireilunsa, vaikka epäilyksiä itsellä olisikin.
Toisaalta muutos saattaa tulla pikkuhiljaa, jota läheinenkään ei heti huomaa.
On myös parempia ja huonompia päiviä.
Myöskin asiaa saatetaan torjua alitajuntaisesti.
10.12.2025 16:12
Hyvä kommentti Ramoona.
Kesäisin minä olen ja häärään ulkona enimmäkseen. Järvessä uiminen on mukavaa, siell
kävin saunasta päin vielä syyskuun loppupuolella.
Olen ristikoita tehdessä opetellut vasemman käden käyttöä, juurikin ajatellen, että jos rajoitteita tulee, niin osaan ainakin kirjoittaa.
Tuosta myös nykyään kuulee, että uuden kielen opettelu on parhaasta päästä aivojumppaa.
Tuo luonteen muuttuminen, johtuu usein siitä, kun pidäkkeet katoaa.
Silloin sanotaan sitäkin, mikä ennen oli sopimatonta.
Myös pelko, kun ei ymmärrä mitä tapahtuu johtaa konflikteihin, tunne-elämä ihmisellä säilyy pisimpään.
Leppeää illankorvaa.
10.12.2025 14:58
Toivotaan, että joulu hyvää tahtoa tuo.
Mielenkiinnolla lueskelin tuota keskustelua muistiasioista.
Ihan hyvää asiaa, pois lukien ikävät heitot.
Miksi ei voisi lainauksia ottaa asiantuntevilta tahoilta.
Niistä varmaan moni asiaa kohdannut löytää yhtymäkohtia ja valaistusta askarruttaviin asioihin.
Näillä vuosikymmenillä jo monikin on asian kanssa joutunut tekemisiin.
Onhan noita dementiaa aiheuttavia sairauksia useita, joista Alzheimer on yleisin.
Toinen on tuo Siilinkin mainitsema otsalohkosairaus ja kolmantena Lewyn kappaletauti.
Lisäksi muutkin sairaudet aiheuttaa samantapaista oireistoa.
Joten kyllähän näistä jutun juurta riittää.
Onhan kaikki tiedossa oleva tieto haettavissa hakukoneista, mutta onko se joku syy, ettei asioista voida keskustella ja asiantuntijoiden ohjeista kertoa.
Harmaalta näyttää. kaipa sitä asioille pitää tästä vääntäytyä.
Ristikkoakin tuossa väänsin. On aika kinkkisiä väliin nuo Manta-ristikot.
Yhtä kysyin tuolta mainitulta tekoälyltä, muttei tuo mokoma osannut oikeaa sanaa antaa.
Iloa ja valoa päivän jatkoon itse kullekin.
10.12.2025 12:23
Joo näin kanssa tuon jutun jossain.
Ajattelin , että voiko oikeesti olla noin typerää toimintaa.
Kyllä siinä vaivautuneeksi tuntee itsensä varmaan yksi jos toinenkin.
Pilataan typeryydellä vanhusten kahvihetki.
09.12.2025 23:17
Kulttuuria ei pidä väheksyä, muttei myöskään metsätaloutta.
Metsätalouden viennin arvo yli 12 miljardia euroa. Liki viidennes tavaraviennistä.
Kulttuuri on muuten monitulkintainen sana.
Puhutaan korkeakulttuurista, alakulttuurista. Eri alojen ja alueiden ja aikakausien kulttuurista.
09.12.2025 22:09
Ei tekoäly anna kokemuksia, miten toimia muistisairaan kanssa.
Sitä voi antaa vaan itse elämä.
Tekoälyltä voi tietysti kysyä, jos jostain haluaa tietoa. Tosin perässä lukee, että voi sisältää virheitä.
09.12.2025 21:07
No jaa, ehkäpä vieraat ovat aika paljolti niinkuin muutkin kansalaiset.
Eiköhän sitä jokaisen moraalisesta kompassista naarmuja löydy, joillakin ihan lommoja.
Kukaan ei ole täydellinen.
Tilannetaju ei olisi joidenkin kohdalla pahitteeksi.
Kuten nyt tämä alapään esiin tuonti.
Juhlahan koski itsenäisyyttämme. Mitähän veteraanit tuosta tykkäsivät.
Niinhän se on joka asiassa nykyään.
Eihän niiden euroviisujenkaan pitänyt poliittisia olla, vaan kansoja yhdistäviä, niin vaan tapellaan melkein ´´verissäpäin´´ saako Israel osallistua vai ei.
Muistan, kun joskus haastateltiin jalkapallohuligaania ja kysyttiin, että mitä tiedät jalkapallosta. Vastaus oli, ettei oikein mitään tiennyt.
08.12.2025 14:48
On tietysti oma valinta mistä ostaa.
Näillä Kiinalaisilla halpakaupoilla ei ole mitään tuotevalvontaa, ei siis velvoitteita.
Voivat myydä mitä vaan.
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000009410689.html
Linkin jutussa olevan dokumentin olen nähnyt, kertoo tästä toisesta, joka samantasoinen, kun Temukin.
Karutonta kertomaa.
Ei suomalainen työntekijä moisiin työoloihin suostuisi ikinä.
Ei ne Temun ja Sheininkään omistajat varmaan köyhiä ole, ehkä on sitten parempi ´´rahoittaa ´´ niitä.
08.12.2025 14:33
Sillä on kauraa ja syö se sitäkin.
Äskettäin istui sylissä ja katseli silmä kovana, kun tuli luonto-ohjelmaa pohjolasta, missä karhu, susi, harakat, korpit ja kotkat tappeli villisian raadosta.
07.12.2025 17:43
Siinäpä se meni itsenäisyyspäivä.
Pöydälle laitoin sinivalkoruutuisen liinan, Suomen pienoislipun, sinivalkoisen kynttilän ja joulukaktuksen, jossa oli pieniä valkoisia nuppuja.
Ja kas, kun aamulla olin aikeissa kastella kukkaa, niin huomasin, että nuput kadonneet.
Eipä olisi tullut mieleenikään, että karvakaverilleni maistuvat.
Naksukuppi on aina tarjolla, joten ei ruokapulaakaan ole.
Käväisin katsomassa eilen mökillä, josko johtomiehet olisivat meidän kohdan saaneet valmiiksi, että voin sulkea porttiketjun. Pimeänä aikana se on hyvä, eivät rosvot pääse meidän, eikä naapurin pihaan autolla.
Olihan siellä valmista, mutta kamalan näköistä piha-alueella. Pehmeää kuraa ja hiekkaa.
Toisella silmällä ja korvalla Katri-Helenaakin seurasin.
Linnan kättelyjakson istuin, kuin tatti tuolillani.
Koko päivä touhuamista, piti tännekin vilkaista, mutta se jäi.
Illallakin vielä puhelimessa ja ´´vatsapissa´´ roikkumista.
Paketteja kun väsäsin, niin Väinö oli alkuun tuolilla, tuijottaen silmät lautasen kokoisena, sitä ihanaa nauhaa.
Arvasin, että kun menen kaapille käymään, niin takuulla etsii nauhaa.
Näki vissiin, että laitoin muovikassiin, Siellähän se pöyhimässä muovikassia.
Istui sitten seuraamaan pöydälle touhujani.
Tietää, ettei saa nauhaan koskea.
Aattelin, että kohta varmaan kiusaus käy ylivoimaiseksi.
Leikasin nauhat paketin päällä, aikeissa niitä kihartaa ja salamaa nopeammin Väinö tempaisi nauhan hampaiden väliin.
Nyt väsyttää, nukkuu tuolissaan.
Taidanpa ruveta iltapäiväkahvin keittoon.
Eveolla tulee tanssimusiikkia, ei taida näkyä, kun kaapelissa.
07.12.2025 15:14
Kiitos paljon. 🌷
05.12.2025 18:07
Laitoin pojalle viestin, toivottelin onnea, kysäisin, vai pitäisikö ottaa osaa, kun 2 vuoden päästä jo molemmat numerot vaihtuu.
Tuli ykspuinen vastaus ´´osaa.´´
Eipä tuot oikein omaankaan tajuntaansa saa, että lapsikin on jo iällä.
On jo viiden lapsen vaari ja kuudes tulossa ensi kuussa.
05.12.2025 16:55
Lewyn-kappalesairaus, on kolmanneksi dementoiva sairaus.
Kognitiiviset oireet tulevat alussa
Myös näköharhat yleisiä. Levottomuus vilkeunen aikana.
Alkuvaiheessa muisti vielä pelaa. muistioireet kehittyvät myöhemmässä vaiheessa.
05.12.2025 16:48
Taitaa tuon asian kehitys olla hieman pidemmältä ajalta.
05.12.2025 13:46
Harmaa on päivä, ei ilman keinovaloa näe.
Selailin tuossa googlea, etsien kissaystävällisiä kasveja, helppohoitoisia.
Paavalinkukka olisi vaihtoehto. Sen taidan ostaa.
Pojalle sanoin aiemmin, että jouluruusu on myrkytön, hän aina kukan haluaa ostaa.
Kaksi aiempaa kissaani ei ole kotona olevista kasveista perustanut, vaikka oli mitä.
Väinöä kiinnostaa ja niinpä se mutusteli kasvin lehdestä palasen ja sitten oksensi parina päivänä, eikä ruokakaan paljoa maittanut.
Niin sitten piti kukka hävittää.
Hil-la joulujutuista kysäisit.
Tavallisesti olen joulureissulla ollut aatonaattona tai aattona.
Tuonut veljen tullessani tänne.
Meillä ei koskaan voi koko porukka olla yhdessä pöydän ääressä, kun on töissä olevia.
Pojantytär haluaisi nimenomaan minut nähdä, niin sovitaan sitten semmoinen aika, kun ei ole töissä (lähihoitaja), ollaan sitten hänen perheensä luona.
Nyt sovittiin veljen kanssa, ettei tule nyt jouluksi, kun tätä kulkua on nyt ollut tuon rempan takia. menen sitten uutena vuotena.
Tässä, kun jotain laatikoita laitan ja kinkun paistan, niin vien sitten hänellekin.
Hän kun ei voi sen näkönsä vuoksi autoa ajaa.
Ensi perjantaina tulee 2,5kk, kun hän on vanhaa kotitaloa asunut, viikon päästä menen hänet hakemaan ja saatan sitten kaupunkiasuntoon ja yhdessä sitten siellä oleva sekamelska järjestellään.
Kylppäriin tarvii hankkia uusi matto. Suihkun puoleen laitan kumimaton, sellaisen mitä autoissakin käytetään. Itsellänikin on, pysyy varmasti paikoillaan.
Vanhojen täytyy ennakoida, ettei teloisi itseään.
Imuroin aamupäivällä, sekin mokoma jo temputtaa, uusiksi kohta menee. No onhan se vanhakin jo.
Noh tämmöisiä jaarituksia tänään.
05.12.2025 13:10
Asioilla kulutin pari tuntia, käyden tankin täytöllä, parissa kaupassa ja kirjastossa.
Aamupäivällä joku porakonetta käytti. Riensimpä kaapista noutaan kuulosuojaimet korvilleni.
Toin ne mökiltä, kesäisin käytän niitä siellä, jos sirkkelöin. Se pitää kaameeta melua.
Toinen korva, kun on sellainen, että herkästi kerää painetta.
Ei se satu, mutta tuntuu ilkeältä.
Väinö oli ilonpitoa harrastanut, pienemmät matot oli vinksinvonksin, kun tulin kylilt.
Maalla vai kaupungissa. On tullut asuttua kummassakin ja tulee edelleenkin.
Kaikki me veroja maksamme ja olemme maksaneet, kukin voimiensa mukaan.
Jos aiomme hyvinvointivaltio olla, kyllä kohtuulliset palvelut pitäisi olla kaikkien ulottuvilla.
Ne Helsinkiläisetkin ovat maalaisten jälkeläisiä.
Toinen toisiamme tarvitsemme ainakin välillisesti.
Maalta tulee ruoka, maasta tulee kaikki mitä ihminen käyttää.
Ehkäpä kannattaisi nyt yhtä köyttä vetäen valmistautua itsenäisyyspäivän viettoon.
Rauhaa mieleen ja lukkoa kieleen.
04.12.2025 16:52
Eikös ennen ollut aika tavallista, että jo 12vuotiaana pääsi tehtaalle töihin. Päivätkin oli pitkiä.
Maalla, mistä minäkin olen kotoisin, oli ihan luonnollista, että muksut ottivat osaa talon töihin.
Olivat mukana.
Muistan, kun sinne rintamamiestaloon muutettiin ja sitten haettiin karjaa, äidin mukana siellä tallustelin lehmiä saattamassa. Sitten niitä ulkona siveltiin pitkillä oksilla, kun äiti lypsi, ettei hyönteiset päässeet pistämään.
Heinäpellolla piti olla koko sakki.
Kehitys on mennyt harppauksin eteenpäin.
Suomen kansa on osannut puhaltaa siihen samaankin hiileen tarpeen vaatiessa.
02.12.2025 14:40
Eilen tuossa taas koneella laskin kiinni revennyttä välihousua.
Noita vaatteita mitä käytän mailla, kaikenmaailman duuneissa, niin pakkaan ja parsin, kulutan loppuun.
Siellä ei ole väliä miltä sitä näyttää.
Muodin perässä juoksija, en ole juurikaan ollut. Ihan vaan omanlaiseni.
Nuorempana sitä piti olla hienouksiakin, nyt vanhana vaan mukavuuksia.
Hei ano, joka niistä alusvaatteista juttelit, niin tuossa tänään tuli Tokmannin mainos.
Siellä oli näitä merinovillaisia alusasuja myynnissä.
Hinta oli 49.99. Se varmaan olisi toimiva lämmin alusasu niiden pilkkihaalareidenkin alle.
02.12.2025 14:33
18 / 333