Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6659
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Eräs terveystieteen tohtori on väitöskirjaa tehdessään havainnut, että potilasturvallisuus ei ole tuttu sana kaikille saraanhoitopiirien hallitusten jäsenille.
Että sellaisissa kantimissa asioita päätetään.
12.01.2025 16:03
Niin taisivat sanoa.
No minä alan sitten nauttia huomenna, sen kevään tulon kanssa.
12.01.2025 15:57
Lenkillä kävin äsken ja imettelin, kun kuu täytenä möllöttää.
Aurinko paistoi vastapuolelta se kai hämäsi, kai siitä joku reuna oli vielä vajaa.
14 astetta pakkasta, ei tuntunut yhtään kylmältä.
Kamala meteli alkoi ykskaks kuulua, 4 nuorta meni tien yli moottorikelkoilla, äänekkäästi kaasutellen.
12.01.2025 15:42
Sellainen putkahti mieleeni, tästä on toki jo vuosia, kun Sastamalan Pyhän Olavin vanha kirkko tuhopoltettiin.
Se entisöitiin. Muistaisin, että mm. paanukatossa oli iso työ.
Olen käynyt siellä vuosia sitten, ennen tuota tuhotyötä.
11.01.2025 20:32
Mielestäni välillä vouhotetaan ihan väärien asioiden kimpussa.
Syytellään milloin ketäkin.
Enemmänkin pitäisi kiinnittää huomiota turhaan kulutukseen.
Ei ihminen tarvitse pärjätäkseen esim. kymmenittäin vaatteita, kenkiä, laukkuja.
Paljon kuluu kaiken turhan tavaran valmistukseen luonnonvaroja.
Varmaan monet ovat katsoneet näitä dokumentteja näistä Kiinalaisista ´´halpatuontitehtaista.´´
Työolotkin kurjat ihmisillä.
Väliin tuumin sitäkin, että onneksi on jokunen puu tuolla metsässä, kyllä ne minun hiilijalanjälkeni peittää.
Valtaojakin jossain haastattelussa sanoi, että keinot ovat kyllä ilmastonmuutoksen hallitsemiseen olemassa, mutta siitä se kai kiinni on, että ne jotka eniten hyötyy näistä saasteita tuottavista toimista, eivät halua maksaa korjausliikkeistä.
Vielä kun tuo yksi uusivanha presidentti, astuu remmiin, niin huonommaksi menee.
11.01.2025 20:27
Laitan tähän linkin,joka kertoo flunssasta ja yskästä ja siitä, milloin pitää kääntyä lääkärin puoleen.
Mielestäni hyvä artikkeli.https://www.iltalehti.fi/flunssa/a/07520c5d-0959-44d2-a6da-f83c5280a3e7
11.01.2025 16:34
Mediatietojen mukaan Kiina rakentaa hiilivoimaloita jatkuvasti.
Mihin ne hiilinielut sitten riittää, kun päästöt nousee ja sademetsätkin pistetään huumeparonien viljelymaaksi.
11.01.2025 15:41
Ihan naama väriä muutti eilen, mutta niinkai se elämässä menee, että yksi osaa yhtä ja toinen toista.
Kyllä Sinulla Hil-la näyttää kanssa olevan monenmoista taitoa hyppysissä.
Kyllä ne tonttulakit oli ylläpidon laittamia, kysyin sitä ja niin vastasivat.
Tuossa, kun niitä veljen asioita olen yrittänyt järkätä, keskiviikkona jonotin pankissa 40min, eikä se pankki-ihminen oikein mitään osannut neuvoa.
Aamulla kun yritin palvelunumeroon soittaa, siellä vaan paina sitä ja paina tätä pyöri.
Vaikka kuinka painelin, niin nauha rupesi aina uudelleen pyörimään. 4min kuuntelin, kun 3 kerran alkoi alusta, luovutin.
No poika lupasi jatkaa asiaa.
Äsken oli tullut veljelle peruutusaika apuvälineiden valkkaamiseen. Onneksi pojalla vapaata silloin, lupasi mennä mukaan.
Väinön sai alkuun kiinni hyvin ja kuljetuskoriin, vaan pian oppi lukemaan merkit, koska ollaan lähdössä.
Sitten täytyy vaan ennakoida, muuten menee ralliksi.
Aina se kesän loppu on tylsää, kun ei pääse ulos, mutta kissa on ihmeen sopeutuvainen kuitenkin.
10.01.2025 16:58
Näkyy olevan toiset sitä mieltä, että yksinäisyys on valinta ja toiset taas toista mieltä.
Tulin ajalleeksi, että kun itse asun yksin, kissa seuranani, ei tosiaankaan haluaisi ketään samaan huusholliin enää asumaan.
On ihanaa, kun saa päivänsä ihan itsekseen järjestää.
Minulla se on oma valinta.
Mutta, entä sitten, jos tulenkin niin huonoksi, etten voi autolla ajaa, etten pääse ulos, kun haluan. Etten pääse kesämökille, kotitilalle, sukulaisiin.
Että vain lähetti tuo ruuat ovelle.
Omaiseni asuvat 100km päässä, aikuiset kaikki työssä käyviä, perheellisiä.
Niin vaan saattaisi käydä, että ´´oma valinta´´ haluaisi ollakin jotain muuta.
Aina on muistettava se mahdollisuus, että huomenna kaikki voi olla toisin.
10.01.2025 14:11
Hyvä kommentti, luin ihan kahteen kertaan.
Elämä kantaa, mutta sitä pitää myös kannattaa.
Toisin sanoen ´´ei Jumala laiskoja ruoki.´´
10.01.2025 13:55
Yksinäisyyden tunne riippuu ihmisestä.
Itse asun kissani kanssa talvet kahdestaan, kesämaalla on ajoittain muitakin asujaimia.
Yksinäisyyttä en koe.
Siihen vaikuttaa kai paljon se, että kunto on suht hyvä. Autolla voin lähteä koska vaan minne haluan.
Ihminen joka kärsii yksinäisyyden tunteesta on alttiinpi myös sairauksille, niin fyysisille, kuin psyykkisille.
En tiedä onko se kuntakohtaista vai valtakunnallista, mutta aikanaan, kun täytin 70v.
kaupungilta soitti joku vanhuspalveluihminen ja tiedusteli elämäntilannetta ja mahdollisia tarpeita.
No minä en tarvinnut mitään.
Onhan se tietysti niin, että jos äkkiä sairastuu tai elämä vaan hiipuu surkeaksi, ei ,kukaan tule kotoa hakemaan mihinkään.
Jos omaisia ei ole, eikä kotihoitokaan käy tilanne voi olla kurja.
Lähiomaisissani on sellaisia henkilöitä, jotka haluavat, että niitä läheisiä on aina ympärillä.
Joskus ajatellut, että kuinka käy, jos jossain elämän vaiheessa jäävät yksin.
Nykyisessä yhteiskuntarakenteessa on helpompi jäädä syrjään, koska suvut ja perheenkin jäsenet elävät erillään.
09.01.2025 22:42
Muistin virkistykseksi: Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä ne asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa niitä asioita, joita voin ja viisautta erottaa nämä toisistaan.
Kuten huomaat, sopii varmaan takarivin Tyyneillekin, kun myös eturivin Eetloille ja myöskin tällaisille keskirivin Kreetoille, joiksi itseni miellän.
09.01.2025 20:35
Kiitos vaan.
Niin, mielipiteeni eivät ole pelkästään mitään kirjaviisautta. Tosin eri asioihin eri näkökannalta tutustuessa saa itselleen eväitä elämässä toimimiseen.
Ihan omakohtaista elämänhallintaa on mielipiteissäni.
09.01.2025 20:27
Aivan, suu korvissa, positiivisuutta ympäriinsä mainostamassa, ei ole todellakaan positiivisuutta, se on juuri tuota mainitsemaasi teeskentelyä.
Ihmisen positiivinen pahjavire on aivan toinen asia.
Kun olen näitä kommentteja lukenut, huomaan, että asian ymmärtämisessä on monia eri vivahteita.
Itse näen ja ymmärrän positiivisuuden/negatiivisuuden siten, miten ihminen suhtautuu asioihin ja eteensä tuleviin tilanteisiin.
Mielestäni positiivinen realismi tulee hyvin esiin Tyyneysrukouksessa, sen muistaa jokainen.
09.01.2025 16:26
Toipumisvaihe on eri asia, kun akuutti kipu.
Tietysti on niin, että jos on akuutti tilanne päällä, kaikki voima menee ensikäden selviytymiseen.
Vuotavassa veneessäkin on hätä kaikilla sama, mutta , jos päästään kaikki elävänä rannalle, koettelemuksesta selviytyminen voi olla eri ihmisten kohdalla erilaista.
Siinä astuu kuvaan toipuminen ja mielenlaatu.
Joku tarvitsee tukea ja joku ei.
09.01.2025 13:55
Jokainen on joskus ´´hiivatin kipeä.´´
Jokainen tarvitsee joskus lääkäriä ja ehkä leikkaustakin.
Jos mielenlaatu on kovasti kielteinen, ei lähdettäisi lääkäriin, ´´ei ne tämmöstä vanhaa kuitenkaan hoida´´ toipumisvaiheessa ohjeista ei oteta onkeen.
Väitän, että myönteisellä mielenlaadulla toipuminenkin tapahtuu nopeammin.
Ihmiset eivät vaan tajua omaa voimaansa, koska meidän ikäisten kasvatuskulttuuriin kuului, että olimme ´´kiltit näkymättömät lapset.´´
08.01.2025 22:30
Kiitos vaan, nykyään on käsitöiden tekeminen jäänyt satunnaisen innostuksen varaan.
Ennen sitä sai enemmän aikaiseksi.
Vainö on kirjava, Alapuoli enimmäkseen valkoinen. Sitten ruskehtavanmustanharmaata.
Selässä kulkee 2 ´´vauhtiraitaa´´ vierekkåin.
Sitten Väinöllä on sellainen geenimutaatio, että kun normaalisti kissalla on 4 varvasta per tassu, niin Väinöllä on viisi. Etutassun reunimmainen varvas on kuin peukalo sivussa, jonka vieressä on vielä ihan pieni lisävarvas, koten etutassuissa on 6 kynttä.
Hyvin meni kesällä puunrunkoa pitkin ja näppärästi tuli alaskin.
Kaksi aikaisempaa kissaa oli kokomustia.
08.01.2025 22:12
Tuo pahan ja hyvän olemmassaolo on aina ollut rinnakkain.
Maailmamme näyttäytyy dualistisena.
Tuo meteoriitti vertaus toi mieleeni sen ajatuksen, että myös paha, äärimmäinenkin saattaa saada vastareaktiona hyvää.
Esimerkkinä tulee mieleen; ainakin maailmalla on paljonkin tapahtunut, että kun ihmiset ovat joutuneet kohtaamaan läheisensä murhan, jälkeenpäin perustavat rahastoja, joita käyttävät toisten tukemiseen ja tiedon levittämiseen.
Kertovat tarinaansa, toivoen, että se auttaisi jotain toista.
On syntynyt uusia lakeja, jonka puitteissa viranomaiset voivat toimia.
08.01.2025 18:31
En ole kerennyt kissan kanssa leikkimään ja nyt minua mulkoillaan tuolta tuolilta.
Juoksi tuossa edestakaisin, mutta kun muorilla oli sopan keitto kesken.
Hil-la kertoi niin monipuolisesti noista käsitöistä, että sai minutkin muisteloihin.
Jo äidin kanssa ryijyjä tein lapsena ryijyneulalla ja mattoakin pääsin lyömään kangaspuilla. Myöhemmin samalla neulalla tyynynpäällisiä.
Sittemmin kudoin kaikennäköistä sukista jakkupukuun. Villapaitoja, pipoja, huiveja.
Virkattua tuli liinoja ja peittoja, puseroita.
Mulla on vieläkin kaapissa virkattu puku, siinä samantyylin pusero ja pieni laukku.
Tuo muoto vaan on muuttunut niin, ettei sovi päälle.
Noita kanavatöitäkin on tullut tehtyä.
Jonkin verran ompelukoneellakin tein, sillä poljettavalla.
Nyt on sähkökone, en paljon enää mitään tee, jotain pientä.
Hyvä ex-b kunnes sitä kuvausta poistanut, on ihan hyvä, että tämänmoisiakin asioita tulee esiin.
Niin paljon me täällä Suomenmaassa valittelemme ihan pikkuasioistakin ja teemme kärpäsistä härkäsiä.
Aamulla soittelin OP:n palvelunumeroon, loputon lopriikka vaan pyörii, kolmella kielellä, 4min kuuntelin ja numeroita painelin, ei mitään tulosta.
Komea suuri joulutähti on joulusta jäljellä, jonka pijalta sain.
Yöksi laitan sen aina oven taa, varmuuden vuoksi, ettei kissa pääse siihen käsiksi.
08.01.2025 17:49
Jokaisella on ´´omia eväitä´´ mukanaan, tänne syntyessään.
Suuren osan siitä, miksi ihminen muodostuu muovaa ympäristö missä hän kasvaa.
Tiedekin on jo puhunut, miten ensimmäiset ikävuodet luovat perustan ihmisen kehitykselle.
Ihminen on kuin sipuli, kerrokset lisääntyvät vuosien myötä.
Kun sitten aikuisuus koittaa, tiedostaa voivansa tehdä itse valintoja.
Meissä kaikissa on monia puolia, toiset kallistuvat toisaalle, kun toiset.
Harva on pelkästään ja joka hetki negatiivinen tai positiivinen.
Jokaisella on kuitenkin joku pohjavire. Sitäkin voi halutessaan muuttaa. Ihminen on halutessaan oppivainen.
Jos joka aamu pukee ilmeensä naamalle väärinpäin se voi vaikuttaa myös fyysiseen terveyteen,
Solut ovat aina kuulolla ja fysiikka reagoi sen mukaan. Esim. jokainen tietää ns. stressihormoonit.
Maailmankaikkeuden laki kertoo: Samanlainen vetää puoleensa samanlaista.
Ihminen voi ajatuksillaan, sanoillaan, teoillaan levittää hyvää tai pahaa.
Se perhosen siiven isku.
08.01.2025 17:27
43 / 333