Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6664
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Pitipä ihan luntata googlesta, että mitä nuo mittarit oikein ovat.
Näitähän ne ovat tutkaillet:
-elintaso
-sosiaalinen tuki
-terveiden elinajan odote
-vapaus tehdä elämänvalintoja
-anteliaisuus
-vapaus korruptiosta
Jotain keskiarvoja kai niistä haetaan. Onko se sitten läpileikkaus kansasta. Tuskinpa.
Oikeastaan kaiken pohjana on minun mielestäni tuo elintaso.
Jos se on matala, se laskee myös kaikkien noiden muiden osa-alueiden mahdollisuuksia.
Vaan kaikenkaikkiaan, onnellisuus on paljolti miten elämänsä itse kokee.
Miten se menikään, onnellisenpi se savimaja, jossa nauretaan, kuin palatsi, jossa itketään. (Mukaellen jotain, mitä en tarkkaan muista.🤣)
21.03.2024 18:19
Minulla on kesäisin tapana napsia ulkona kulkiessani suuhuni koivunlehtiä, horsman lehtiä, suolaheiniä ym.
Kuusen kerkkiäkin joskus napsasen, vaan en raaski elävästä puusta ottaa.
Luonnossa on paljon syötäviä kasveja. Voikukassa on kaikki osat.
Yleensä keväisin uuden kasvun aikaan kaikki on parasta.
Olen joskus tilannut itselleni tuon Sinikka Piipon kirjan: Kasvien salaiset voimat.
Siinä on tarinaa kasveista monelta kantilta.
21.03.2024 16:26
Jos ei muuta oiretta ole, kun tuo kertomasi, niin se voi olla alkava mistä vaan.
Yleisohjeena sanotaan, että muutaman päivän voi katsoa, alkaako kipu vähetä vai lisääntyykö se.
Voihan se olla, että voimistellessasi joku osa on ärtynyt ja rupeaa juuri tuon yöllä olevan liikkumattomuuden seurauksena oireilemaan.
Onko siellä hoitajan puhelinvastaanottoa, josta voisit kysyä neuvoa, joka voisi Sinut ohjata tarvittaessa eteenpäin.
21.03.2024 16:18
Alkuun käytin erilaisia polvitukia, olihan niistä hyötyäkin.
Sitten löysin netistä selaamalla. Back On Track-siteen.
En uskonut sen lupauksiin, mutta ajattelin, että eihän tuo ota, jos ei annakaan.
Yhden jo kulutin loppuun, kipua ei ole,normaalissa arkielämässä, kuljen, kuin ei mitään vikaa olisikaan.
Heti, kun otan pois, niin polveen pistää.
Isomman rasituksen jälkeen saattaa turvota ja vähän aikaa liikekipua olla.
Yksi side on varalle ostettuna, ajan kanssa side kuluu, eli käytössä löystyy.
21.03.2024 14:06
Turvotus, kuumotus, punotus ja kipu, ovat klassisia tulehduksen merkkejä.
Itselläni, kun polvikipu alkoi, se alkoi vähän kun hiipien.
Rasitus lisäsi sitä ja siitä tuli turvotustakin.
Tuon syy oli/on nivelrikko.
En ole lääkäri, mutta se saattaa olla Sinullakin sitä. Ainahan on mahdollista myös joku venähdys/revähdys. Ikäihmisellä kun ei paljon tarvitse niksahtaa, kun voi kipeytyä, välttämättä sitä ei aina edes sillä hetkellä rekisteröi.
Samaan aikaan, kun tuo nivelrikkokipuni alkoi vaivata, rupesi sattumaan polven alapuolelle.
Tunsin siellä sellaisen , kuin pienen pallon.
Menin sitten lääkärin pakeille. Se oli ns. Bakerin kysta, joka parani ajan kanssa.
Polvessa todettiin alkava nivelrikko.
Kerron vielä, kun usein täälläkin saa lukea, kuinka vanhoja ei hoideta, että, ensin lääkäri otti vastaan, sitten neuvoi röntgeniin, heti taas katsoi kuvat, kaikki nopeasti yhteen kyytiin. Aivan terv. keskuksessa siis.
21.03.2024 13:53
Onko siinä muita oireita, Turvotusta, kuumotusta, punotusta, pallukkaa polvitaipeessa.
20.03.2024 22:37
Emojit on näitä 😀🥗🟣 pikkukuvia.
20.03.2024 21:33
Luonteenlaatumme lienee se perusta, sen jälkeen peiliimme tulee kuvia matkamme varrella, sen mukaan minne polkumme kulkee.
Ympäristöllä ja elinolosuhteilla on siihen suuri vaikutus.
Aikanamme tekninen kehitys ja tieteellinen kehitys, on ottanut pitkiä askeleita.
Osin taas henkinen puoli on jäänyt materialismin varjoon.
Juuri hiljan katselin jostain ohjelmasta erästä koetta.
Siinä 3 ihmistä näki saman tapahtuman.
Jokainen näki sen eri tavalla ja jotkut asiat jäivät vallan huomaamatta.
Ihmiselämäkin on monimuotoinen ihan luonnostaan. Itse voimme muokata omaamme.
Saksalainen ajatelma sanoo: ´´Sillä, joka nauttii nykyhetkestä, on tulevaisuudessa ihana menneisyys.´´
20.03.2024 14:27
Kyllä siitä oli jossain, että ihan vaan fossiilisten aineiden käytöstä.
Eikös Hesassakin vielä kivihiiltä käytetä ja liikenne on paljon vilkkaampaa, kuin muualla Suomessa, että taivaalta laskeutunut talven mittaan.
Sanoivat vielä, että joka vuosi on samanlaista ilmiötä nähtävissä.
20.03.2024 13:20
Mulla se ennakkosyöttö kännykässä aina sotki viestit. Joskus vaikka 3 kertaa korjasi sanan, niin se vaan väänsi sen takaisin vääräksi.
No Pojantyttärenmies lattoi sen ennakkosyötön pois päältä.
Tänne kirjoitan aina läppärillä.
Minutkin heti kaapattiin johtokuntaan, kun tänne muutin.
Nyt on onneksi saatu vähän nuorenpaa väkeä, ei tarvi enää olla.
Olin kyllä Tampereellakin asuessani taloyhtiön johtokunnassa jonkin aikaa.
Minäkin kissoineni olen puoli vuotta kesämökillä. Kun vaan nuo lumet sulaisi vähiin päihin, niin kohta taas mennään.
19.03.2024 20:27
Tein pienen lenkin, pilvipoutaa ja muutama pakkasaste.
Ei näy lippua täälläkään. Saisi kyllä olla.
Näkyy menevän telkkarissa tuo Minna Canthin kirjoittaman Anna-Liisan , elokuvaversio ykkösellä.
Joo maailma on muuttunut kerrostaloissakin.
Kyllä talkootyötkin ovat siirtyneet huoltofirmojen altuun.
Kaikki on määritelty, mikä kuuluu yhtiölle ja mikä osakkaalle. Hyvähän se niin on.
Näkyy noita riitojakin lehdissä kerrotun.
Tässä tapahtui pari vuotta sitten vesivahinko ylemmässä kerroksessa.
Sinne kun huolto meni, niin paikat lainehti ja sammuneita nuoria miehiä, lie huumeetkin kuvioissa.
10 000 euron lasku siitä tuli. Eipä lähdetty käräjöimään, eihän siitä keltään mitään olisi koskaan saanut. Kuluja vaan hyvässä lykyssä tullut lisää.
Se oli yllätys, että vuokrananjajalla ei ollut asiassa mitään vastuuta.
Niilolla on perjantaina kontrolli, siis verikoe, näyttää siltä, että lääke tehoaa.
Saunapyyhkeeseen sen käärin ja nostan pöydälle kyljelleen, kun tuikkaan ruiskulla lääkkeen suuhun.
Silmät pyöreänä se katsoo, mutta on ihan hiljaa, kun juttelen sille koko ajan.
19.03.2024 13:55
Vuosia sitten luin Laila Hietamies/Hirvisaaren kirjoja, kyllä ne ihan mukiinmenevää luettavaa oli.
Pirjo Tuomisen kirjoja olen lukenut useitakin, tykkään tyylistään.
Paras´aikaa luen 3tta osaa tuosta Margit Sandemon Jääkansan tarinasta. Syvyyden kutsu.
Norjassa syntynyt, Ruotsissa asunut.
Fiktiivinen 1500-1600 luvun aikoihin sijoitettu sukutarina, jotka osaavat noituuksia.
Jonossa on Anu Vähäahon , hänen kirjojaan en ole ennen lukenut.
En voi sua unhoittaa poies, kuvaa verevästi ja viihdyttävästi itsenäisen nuoren naisen elämää pohjoisessa tervakaupungissa (Oulu) aikana, jolloin uskoa ihmisen vapauteen ja yhdenvertaisuuteen ei pidetty hyveenä, toisin kuin tuottoisia naimakauppoja, kertoo takakansi.
18.03.2024 14:58
Rupesin selaileen tätä ketjua ja huomasin, että olitkin laittanut jo tuon vuosiluvun, mistä Promesa alkaa.
Tuolla alenpana kun kirjoitin sen itse, en ollut huomannut tätä.
Muutenkin hyvä ´´historiapläjäys´´ tuo kommenttisi.
17.03.2024 16:39
Uteliaisuus voitti, googlasin tuon Rifin sodan.
Kauheella googlaamisella löysin tiedon, että, kun sarja alkaa, eletään vuotta 1913.
Katson sen aina TVesityksenä, siinä on samalla mukava juoda iltapäiväkahvit.
17.03.2024 14:30
Viime viikolla joku tv-haastattelu, ohimennen kiinnitin huomion, kun yhdeltä tulijalta kysyttiin, paljonko hän matkasta maksoi.
Vastasi: 5000 euroa.
Ei näillä rikollisilla matkakauppialla ole tolkun hiventäkään kuulemma vielä valheellisia lupauksia kertovat.
17.03.2024 14:10
Makriina, vaikka olen ollut eläkkeellä jo toistakymmentävuotta, tämä alkoi jo silloin.
Tietokoneet tulivat, hoitajat istuivat ATK.luokissa opiskelemassa. Osastolla oli puolimiehitys.
Kaikki piti kirjata tietokoneelle, koneet eivät toimineet, ohjelmat eivät keskustelleet.
Ruokatottumuset, allergiat, sairauksista johtuvat ruoka-ainerajoitukset tai lisäykset.
Tarviketilaukset, perustiedot, hoitosuunnitelma, lääketilaukset , labratilaukset, dementiatutkimukset, masennustutkimukset, toimintatutkimukset päivittäiset asiat ym.
Sitten, kun ihmiset valveutuivat, eikä lääkäri ollut enää jumalasta seuraava, valitukset lisääntyivät.
Asia sinällään hyvä, pitääkin valittaa jos väärin tai huomiotta tulee kohdelluksi, mutta on myös ns, ´´ammattivalittajia´´ joiden vuokisi kirjaukset piti olla erittäin tarkkoja, oman suojan vuoksi.
Se mitä minä urani aikana eniten pelkäsin, oli se, että tekisin jonkun vakavan virheen, onneksi niin ei käynyt.
16.03.2024 19:53
Aamupäivä meni siivoillessa ja pyykätessä.
Läksin sitten käväseen mökkimaisemissa, en ole pariin kuukauteen käynytkään.
Tarkoitus oli käydä kameratkin tarkastamassa, mutta kun lumikengät meni märän lumen läpi, en sitten lähtenyt hankeen rämpimään. Lunta piisaa.
Etukäteen pelkäsin millainen on tie. Ei se ihan kamala ollut, mutta paikoin sai kieli keskellä suuta mennä.
Vasta unta voi nähdä kukista ja mehiläisistä.
Punkkikesää ovat povanneet-
Viime kesäksi povasivat kamalasti hyttysiä. Juhannusken jälkeen ei niitä juuri näkynyt.
Aiempina vuosina elokuussa lentomuuharahaiset tekivät alamökin terassille 2 päivän invaasioin, ei näkynyt niitäkään viime vuonna.
Tuota la promesaa myös seuraan.
Minä kiinnitän huomiota aika paljon tuohon yhteiskunnalliseen muutokseen, joka siinä tulee esiin.
Miten nuorenpi polvi alkaa kyseenalaistamaan ´´vanhan maailman´´ tapoja.
Myöskin ihmisten välinen dynamiikka on mielenkiintoista.
Hyvin tulee esiin myöskin se mitä taitavat manipuloijat saavat aikaan ja miten kiltimmät ihmiset ovat ´´sokeita.´´
Itse tykkään lukea historiallisia romaaneja.
Niissä on nähty paljon vaivaa taustatyön tekemiseen. Eli elämänmenoon.
Oletteko katsoneet ruotslaista sarjaa, talot huokuvat historiaa. Tulee paljon esiin arjen ja tavallisten ihmisten elämänpolkuja, sekä rakenustekniikkaa ja vanhoja elämäntapoja.
16.03.2024 17:14
Rupesin kanssa miettimään tuota Salvadorin sotareissua.
Siinähän kävi ilmi, että se oli Afrikassa.
Enpä varma ole, mutta liityisikö se siihen siirtomaiden jakoon. Espanjallahan oli siellä länsirannikolla siirtomaita.
Suurin pala kait oli Ranskalla.
16.03.2024 16:18
Näytää siltä, että AY-liikkeillä oli ennen yksi ´´vihollinen´´ nyt niitä on kaksi.
Itselle ei vielä ole vaikuttanut mitään, tankkikin on täynnä bensaa.
16.03.2024 15:43
Huomaa, että myös Sinä, jokaisesta suupalasta, minkä kaupasta haet, maksat myös veroa.
Sähköstä maksat veroa, Kaikista palveluistakin maksat veroa. Alvi on joka laskun perässä, joten ei kannata terveydenhuollon kuormitusta surra, kyllä se Sinulle kuuluu, niinkuin muillekin.
15.03.2024 14:19
65 / 334