Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Sähköseilori
profiilit
Sähköseilori
Sähköseilori
Vapaa kuvaus
Aloituksia
3
Kommenttia
15
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tuo+suomalaisuus+tarvitaan+ainakin+jos+haluaa+katsella+YLE+Areenaa.
19.03.2021 15:03
Juu+oli+se+hyvä+juttu,+että+aikanaan+HTOL:ssä+opiskelin.+Oli+mukavat+ja+haastavat+vuosikymmenet+töissä.+
Nyt+olen+käyttänyt+useita+eläkepäiviäni+purjeveneen+koneiston+suunnittelun+ja+toteutuksen+kanssa++enkä+sitäkään+kadu.+Päin+vastoin+nautin+savuttomasta+ja+äänettömästä+koneajosta+silloin+kun+sitä+tarvitsen.
29.10.2020 13:48
"Ja+jotkut+haluavat+veneillä+lomakaudella+jopa+viikkoja+yhteen+menoon,+vai+ajattelitko,+että+"on+ok+jättää+vene+aina+latautumaan"+paneeleilla+silloin+kun+paistaa+ja+vasta+akkujen+täytyttyä+lähteä+merelle?"
Meistä+jotkut+ovat+viikolla+töissä.+Kesälomalla+on+sitten+pitkien+purjehdusten+aika.
"En+kuitenkaan+lähtisi+moisen+varassa+esimerkiksi+Helsinki-Pori+väliä+edes+yrittämään.+Turkukin+on+aikamoista+riskinottoa."
Itse+nostan+lähes+poikkeuksetta+purjeet+alle+1/2h+moottoriajon+jälkeen+ja+matkanteossa+lähinnä+jääkaappi+ja+VHF+syövät+akkuja.+Päiväpurjehduksillä+usein+takaisintullessa+lataussäddin+ilmoittaa+akkujen+olevan+täydet+ennen+kuin+alan+uudelleen+moottoriajolle.
Bimini+sen+lisäksi,+että+se+on+hieno+aurinko-+ja+sadesuoja+on+myös+oivallinen+ison+aurinkokennon+paikka.
27.10.2020 12:41
"Se+tosiasia,+että+aurinkopaneeleilla+ei+varsinaisena+latausvehkeenä+tee+purjeveneessä+YHTÄÄN+MITÄÄN+edes+normaalien+käyttöakustojen+latauksessa,+ei+muutu+vänkäämisestä+miksikään.+"+Todella+hölmö+ja+asiaa+ymmärtämätön+kommentti!+Ymmärrän,+että+kirjoitat+anonyyminä.
Suhteellinen+käsite+siis.+Jätän+paatin+laituriin+kesä-heinäkuun+sunnuntaina.+Aurinkokenno+lataa+n.+200W+(max+270W)+teholla+5+kesäpäivää+ennen+seuraavaa+purjehdusta+eli+2000+Wh/vrk+joten+työviikon+aikana+10+kWh+joka+on+enemmän+kuin+akkujeni+kapasiteetti.+Miten+perustelet,+että+tuo+on+"ei+yhtään+mitään".
Omien+kokemusteni+lisäksi+tiedän+läjäpäin+purjehtijoita+joiden+jääkaapit+ja+muut+laitteet+toimivat+aurinkokennon+lataamien+akkujen+varassa.
27.10.2020 12:26
Omassa+36+jalkaisessa+ei+tarvitse+10hp+moottoria.+Entäs+jos+tekee+niin,+että+ajaa+50%+tai+jopa+alle+tehoilla?+Omassani+on+24V+400Ah+akusto+riittää+n.8h+ajeluun+koneella+ajamatta+akkujen+varausta+liian+alas.+Eikö+tuo+ohjeesi+laittaa+4*100+Ah+eli+n.4*30kg+akut+kymmenkertaiseksi+ole+vähän+hassu+akkujen+koon+ja+n.1200kg+massan+takia?+Aurinkokenno+lataa+noita+akkujani+satamassa+ja+merellä+joten+en+ole+käyttänyt+aggrekaattia+ollenkaan.+Onneksi+olen+purjehtija+joten+minun+ei+myöskään+tarvitse+kiertää+palloa+sähkömoottorin+voimin.
27.10.2020 11:16
No+itsellä+on+sähköpaatissa+varakoneena+bensagenu.+Toissakesänä+unohdin+viedä+bensakanisterin+paattiin+mutta+en+sitä+huomannut+ennen+syksyä+kun+meinasin+viedä+sen+takaisin+talviteloille.+Tänä+kesänä+en+edes+viitsynyt+viedä+paattiin+koko+genua.+
En+siis+pysty+vastaamaan+kysykseesi+minkä+takia+pitää+olla+varagenu+eli+bensamoottori.+Alunperin+ideanani+oli+se,+että+se+genu+on+pläkäpäivän+varmistus.+
Nuo+painavat+lyijyakut+ovat+ihan+hyvä+juttu+purjeveneessä+kunhan+ovat+sijoitettu+alas.
Tuo+huolesi+"virran+riittämättömyys+yhdistettynä+hävyttömän+pitkiin+latausaikoihin"+on+totta.+Minäkin+jätän+veneen+usein+sunnuuntaina+odottamaan+seuraavan+viikon+perjantaita+ja+koko+tämän+"hävyttämän+pikän+latausajan"+aurinkokenno+pumppaa+virtaa+akkuihin.
Viimekesän+ennätykseni+pelkäämääsi+virran+vähyyteen+oli+63%+latausta+jäljelä+4+:n+tunnin+koneajelun+jälkeen.
26.10.2020 14:27
Minulla+sama+tilanne.+Vene+Helsingissä+ja+asun+ihan+rajalla+mutta+vapaan+Suomen+puolella.+
Tilanne+on+mielestäni+se,+että+tämän+3:n+viikon+kokeen+jälkeen+hallituksen+on+päätettävä+lisäajasta+tai+sitten+uskovat+laumaimmuniteetin+voimaan.+Veikkaan+jatkoaikaa+eristämiselle.
Iso+kysymys+onkin+sitten+veneily+ensi+kesänä.+Sehän+on+liikkumista+jonka+kanssa+nuo+maakuntarajat+helposti+rikotaan.+Vielä+ei+ole+nähdäkseni+tehty+mitään+erillisiä+päätöksiä+veneilyn+kanssa.+Itse+olen+yksinpurjehtija+käymättä+maissa+ollenkaan.+En+koe+tuolla+harrastuksella+aiheuttavani+kovinkaan+suurta+riskiä+taudin+saamiselle+tai+levittämiselle.
29.03.2020 11:38
Odotellaan+rauhassa.+Koko+maailman+paras+tietämys+rokotteista+työstää+parasta+aikaa+rokotetta+jolla+asian+hoito+tulee+helpottumaan+ehkä+kuukaudessa?++Saadaan+joukkoimmuniteetti+aikaiseksi+ilman+joukkosairastumisia.
26.03.2020 14:46
AIVAN+UPEA+EHDOTUS!
24.03.2020 09:57
Aloittajan+kirjoitusasusta+päätellen+ei+hänelle+koulu+ole+juurikaan+maistunut.+Ehkä+köksä+ja+liikka?+Toivottavasti+emme+saa+afrikasta+tänne+vaivoiksemme+hänen+tasoisia+ihmisä.+
Älykkyysosamäärä+tuolla+aloittajalla+lienee+sama+kuin+kenkäni+numero+eli+47.
10.03.2020 14:35
Aurinkokenno+veneessä+on+hyvä+juttu+joka+helpottaa+veneilyä.+Sijoitus+ja+aurinkoon+kääntely+ovat+joskus+hankala+juttu.+
Tuolla+maailmalla+on+hyvin+yleisiä+nämä+biminit+eli+katokset+siinä++oleskelutilan+päällä.+Meillä+harvemmin+tarvetta+aurinkosuojaan+mutta+nimenomaan+isomman+aurinkokennon+sijoituspaikkana+ihan+loistava+juttu.+Kun+kenno+on+katoksen+päällä+se+ei+ole+kenenkään+eikä+minkään+tiellä.
Joskus+minun+veneilyuran+aikana+on+myös+satanut+vettä.+Sateella+tämä+aurinkokatto+on+olemista+huimasti+parantava+juttu.++Kun+kenno+on+varjotta+vaakatasossa+ei+kääntelylle+ole+juurikaan+tarvetta+ja+koko+kennon+voi+unohtaa.
Sovinistinen+jälkihuomautus:
Vaimo+valittaa,+että+taas+siihen+veneeseen+laitetaan+rahaa+kiinni.+Hyvä+meriselitys+on+se,+että+"Sade+ei+kasta+Sinua+ja+minä+saan+tarvittaessa+pestyt+pyylit+kivasti+siihen+kuivumaan".
23.01.2020 11:08
Varmasti+lisääntyvä+juttu+nämä+sähkökoneet.+Itsellä+36+jalkainen+purkkari+jossa+Haswing+protruar+5.0+kone+ja+akusto+8h+ajoon.+Vastaa+vissiin+5hv+pärpätintä.+Purjeveneen+virtausvastus+paljon+pienempi+kuin+moottoriveneissä+poislukien+vanhanajan+fiskarit+joten+tuo+riittää+4,5+solmun+opeuteen+tyynessä+kelissä.++Aivan+yliveto+mihin+tahansa+mäntämoottoriin+verrattuna.
23.01.2020 10:54
Itsellä+jonkinverrankokemusta+asiasta.+
Suosittelen+jonkinmoisen+salkkugenun+hommaamista+vähänkin+retkeilyyn+tai+pidempään+matkantekoon+tarkoitetttuun+paattiin.
Minulla+on+purjevene+jossa+potkuri+pyörii+sähköllä.+Tietysti+kaikki+muut+kuten+jääkaappi,+navilaitteet,+valot+jne+tarvitsevat+sähköä.+Akusto+on+sellainen,+että+riittää+n8+h+ajoon+sähkömoottorilla.+Perässä+olevassa+isossa+säilytystilassa+minulla+on+2kW+220V+bensagenu+virittämässäni+kotelossa+ja+24V+40A+laturi+omassa+kolossaan.+Genu+on+lähinnä+hätävara+jotta+pääsee+tyynellä+satamaan+kun+se+8h+alkaa+olla+täysi.
Genun+käyttöönotto+on+työläs+verrattuna+kunnolliseen+ohjaamon+starttinappulasta+käynnistyvään+kiinteästi+asennettuun.+
Joudun+avaamaan+takatäkillä+luukun+ja+lnostamaan+30+kg+"salkun"+kannelle+ja+laittamaan+välilevyn+genun+koteloon+korotetuksi+alustaksi.+Sitten+genu+takaisin+koteloon+jolloin+se+jää+n.+1/3+osalta+ulos.+Sitten+vaan+genu+hinhalla+kiinni+ja+kone+vetämällä+käyntiin.++Tietysti+tuo+genun+ääni+syö+ja+nakertaa+purjehtijan+sielua+mutta+ihan+toimiva+hätävara.+Viime+syksynä+ihmettelin,+että+kuka+on+pöllinyt+genun+10l+bensakanisterin+kun+en+sitä+löytänyt+veneen+talviteloille+laitossa.+Kanisteri+löytyi+kun+olin+laittamassa+veneen+varusteita+kotona+säilöön.+Olin+unohtanut+keväällä+viedä+sen+veneeseen+joten+tuota+generaattoria+ei+tarvinnut+kuunnella+paria+koekäyttöä+enempää.
Tämän+generaattoriviritykseni+ideana+oli+alunperin+rajalliset+rahavarat.+Kokonaisuus+kustansi+muutaman+satasen.+Sähköveneen+turvallisuus+ja+käyttövarmuus+nousivat+tuolla+huimasti.
Tämäntyyppinen+kansigenu+ei+oikein+toimi+sateessa+ja+myrskyssä.+Purjeneessä+tuo+ei+ole+iso+asia+mutta+moottoriveneessä+tilanne+olisi+toinen.
23.01.2020 10:45
Fairy+Original
Hirveästi+veden+pintajännitystä+pienentäviä+kemikaaleja+joita+yhdessä+kutsutaan+tensideiksi.+Niiden+lisäksi:
1.+Hajusteita
2.+Methylisothiazolinone+(Kuuluu+yleisimmin+allergiaa+aiheuttaviin+säilöntäaineisiin.+Bakteereita+tappava+aine.)
3.+Phenoxyethanol+(Säilöntäaine+ja+bakteereita+tappava+aine.)
(Kohtien+2.+ja+3.+aineet+voivat+olla+yhtä+haitallisia+tai+jopa+haitallisempia+kaloille+kuin+ihmisille.)+Fairy+pullossa+on+liuta+varoituksia+ja+ohjeita+lääkärissäkäyntiin++siltä+varalta,+että+sitä+menee+silmään+tai+suuhun.
Mäntysuopa+on+mäntyöljyä+ilman+lisukkeita+ja+ilman+varoituksia..
27.12.2019 12:56
Kiitos+viesteistänne.+
Joukossa+jokunen+ihan+hyväkin+viesti+joista+sain+uusia+ideoita+tulevaa+kautta+varten.+
Paljon+opittavaa+kun+osa+kirjoittajista+saa+purjeveneen+plaaniin+sähkömoottorilla+ja+joku+jopa+saa+vesihiihtäjän+nousemaan+suksilla+plaaniin.+Itse+jätän+kuitenkin+tuon+ilmeisen+foilien+rakentelun+väliin+ja+jatkan+sähkömoottorin+varassa+max+5-solmun+vauhdilla-
11.11.2019 14:15
1 / 1