Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

15

1. Tuo+suomalaisuus+tarvitaan+ainakin+jos+haluaa+katsella+YLE+Areenaa.
  2. AIVAN+UPEA+EHDOTUS!
  3. Itsellä+jonkinverrankokemusta+asiasta.+Suosittelen+jonkinmoisen+salkkugenun+hommaamista+vähänkin+retkeilyyn+tai+pidempään+matkantekoon+tarkoitetttuun+paattiin.Minulla+on+purjevene+jossa+potkuri+pyörii+sähköllä.+Tietysti+kaikki+muut+kuten+jääkaappi,+navilaitteet,+valot+jne+tarvitsevat+sähköä.+Akusto+on+sellainen,+että+riittää+n8+h+ajoon+sähkömoottorilla.+Perässä+olevassa+isossa+säilytystilassa+minulla+on+2kW+220V+bensagenu+virittämässäni+kotelossa+ja+24V+40A+laturi+omassa+kolossaan.+Genu+on+lähinnä+hätävara+jotta+pääsee+tyynellä+satamaan+kun+se+8h+alkaa+olla+täysi.Genun+käyttöönotto+on+työläs+verrattuna+kunnolliseen+ohjaamon+starttinappulasta+käynnistyvään+kiinteästi+asennettuun.+Joudun+avaamaan+takatäkillä+luukun+ja+lnostamaan+30+kg+"salkun"+kannelle+ja+laittamaan+välilevyn+genun+koteloon+korotetuksi+alustaksi.+Sitten+genu+takaisin+koteloon+jolloin+se+jää+n.+1/3+osalta+ulos.+Sitten+vaan+genu+hinhalla+kiinni+ja+kone+vetämällä+käyntiin.++Tietysti+tuo+genun+ääni+syö+ja+nakertaa+purjehtijan+sielua+mutta+ihan+toimiva+hätävara.+Viime+syksynä+ihmettelin,+että+kuka+on+pöllinyt+genun+10l+bensakanisterin+kun+en+sitä+löytänyt+veneen+talviteloille+laitossa.+Kanisteri+löytyi+kun+olin+laittamassa+veneen+varusteita+kotona+säilöön.+Olin+unohtanut+keväällä+viedä+sen+veneeseen+joten+tuota+generaattoria+ei+tarvinnut+kuunnella+paria+koekäyttöä+enempää.Tämän+generaattoriviritykseni+ideana+oli+alunperin+rajalliset+rahavarat.+Kokonaisuus+kustansi+muutaman+satasen.+Sähköveneen+turvallisuus+ja+käyttövarmuus+nousivat+tuolla+huimasti.Tämäntyyppinen+kansigenu+ei+oikein+toimi+sateessa+ja+myrskyssä.+Purjeneessä+tuo+ei+ole+iso+asia+mutta+moottoriveneessä+tilanne+olisi+toinen.