Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Fourteens
profiilit
Fourteens
Fourteens
Vapaa kuvaus
Aloituksia
5
Kommenttia
55
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Riisisuklaata+pidetään+kevyenä+syömisenä,+koska+itse+tuote+on+kevyt,+kirjaimellisesti,+se+painaa+vähän+suhtessa+ulkoiseen+kokoonsa.+Samankokoinen+pala+jotain+muuta+suklaatuotetta+painaa+huomattavasti+enemmän+kuin+vastaava+pala+riisisuklaata.+Siksi+riisisuklaata+ei+usein+syödä+grammamääräisesti+yhtä+paljon,+kuin+muita+vastaavia+tuotteita,+jolloin+energiamäärä+jää+pienemmäksi+kuin+syömällä+vastaavan+kokoinen+pala+jotain+muuta+suklaatuotetta.+Energiatiheydeltään+se+ei+oo+muita+kevyempää,+siitä+saatava+pienempi+energiaäärä+perustuu+puhtaasti+siihen,+että+sitä+syödään+pienempiä+grammamääriä.
25.05.2020 14:38
Ihan+kaikki+proteiinipitoinen+ruoka+ei+sisällä+paljoa+energiaa,+maitoproteiinia+saa+myös+vähillä+kaloreilla+esim.+vähärasvainen+viili+40+kcal/100g.+Sen+sijaan+vaikka+naudan+jauheliha+sisältää+166+kcal/100g.+Mulle+se+on+paljon,+kun+ruokavalio+koostuu+pääosin+asioista,+joissa+on+energiaa+alle+40+kcal/100g.+Vaikka+hiilihydraatit+ja+proteiini+sellaisenaan+sisältää+yhtä+paljon+energiaa,+kasvikset+on+yleensä+niin+vesipitoisia,+että+niiden+energiamäärä+/100g+tuotetta+jää+alhaiseksi,+jnka+takia+niitä+syödään+määrällisesti+paljon+enemmän+kuin+lihaa,+joka+on+energiatiheämpää.
Rasva+toki+sisältää+energiaa+enemmän+ja+sen+mukana+tietysti+myös+kaikki+runsasrasvaiset+tuotteet.+Se+sisältää+sitä+järkyttäviä+määriä.+Vaikkapa+auringonkukan+siemenet+sisältää+energiaa+n.+600+kcal/+100g.+Niitä+ei+toki+oo+tarkoitettu+syötäväksi+missään+nimessä+niin+isoina+määriä,+toisin+kuin+kasviksia+tai+viiliä,+mutta+siitä+huolimatta+energiatiheys+on+niissä+järkyttävän+korkea.
Se,+että+joku+muu+sisältää+energiaa+enemmän,+ei+tarkoita,+etteikö+joku+toinen+aine+voisi+sisältää+sitä+paljon.+Jälleen+kerran+ei+ollut+kyse+siitä,+mikä+on+kaikkein+energapitoisin+asia,+joten+sikäli+komentti+menee+ohi+sen,+mistä+viestissäni+puhuin.
25.05.2020 14:31
Kiitti+vinkistä,+periaatteessa+kyllä+tiesin+ton,+mut+en+ollut+tullut+nyt+ajatelleeksi.+Joskus+aikaisemmin+oon+syönyt+pellavansiemeniä,+ne+maistuu+hyvältä+sellasenaankin.+Siitä+on+jo+aikaa+ja+silloin+ei+vielä+puhuttu+noista+siementen+raskasmetallipitoisuuksista,+ni+rouskuttelin+menemään+ihan+huoletta.
Pellavansiemenet+voi+nyt+lisätä+ostoslistalle+karppisokerin+kanssa.
Kiva,+että+täst+ketjusta+tuli+kuitenkin+hyödyllinen,+vaikka+nin+moni+tulee+vaan+tappelemaan.+Mut+toisaalta,+parempi+et+ne+purkaa+patoumansa+täällä+ku+vaikka+lapsiinsa.
25.05.2020 14:17
Kun+joku+käyttää+ilmaisua+"syödä+sokeria",+se+ei+tarkoita+että+hän+väittää+jonkun+syövän+raaka-ainetta+nimeltä+sokeri+selllaisenaan,+vaan+se+tarkoittaa+kaikkia+tuotteita,+joissa+k.o.+raaka-ainetta+on+paljon,+ts.+runsassokeristen+tuotteiden+syömistä.+Samoin+sokeriaddiktiolla+ei+tarkoiteta+k.o.+raaka-aineen+syömistä+sellaisenaan,+vaan+pakottavaa+halua+syödä+niitä+em.+runsassokerisia+tuotteita.+Sille+taas+on+sekä+psyykkisiä,+että+fyysisiä+syitä+ja+koska+ihmiset+on+erilaisia+ja+jokaisen+tausta+on+uniikki,+syy+sille+miksi+joku+päätyy+syömään+runsaita+määriä+runsassokerisia+tuotteita+on+niin+paljon,+ettei+niitä+oo+mielekästä+eritellä.+Syiden+ymmärtämiselle+on+paikkansa+silloin,+kun+k.o.+käytöstaipumus+on+jollain+niin+vahva,+että+huolimatta+terveysriskeistä+ja+jo+tapahtuneista+terveysmuutoksista+hän+kokee+olevansa+kyvytön+sitä+lopettamaan.+Silloin+pitää+tietää+miksi,+jotta+korjataan+oireen+syy.+Silloin+myös+oire+voi+kadota.
Keskimäärin+ihmiset+tietää+puhekielen+merkitykset+kyllä,+mutta+koska+tunnut+tulkitsevan+muutkin+kirjoitetut+asiat+kirjaimellisesti,+etkä+niiden+normaalin+puhekielisen+merkityksen+mukaan,+mä+en+voi+tietenkään+tietää+onko+sulla+vaan+halu+ymmärtää+ihmisiä+väärin+jotta+saat+väittää+vastaan,+vai+ootko+esim.+autismin+kirjolla,+etkä+oikeesti+ymmärrä+mistä+puhutaan,+koska+tulkitset+kaiken+kirjaimellisesti.+Muutenkin+samojen+asioiden+toistaminen+ja+jäykkä+ajattelutapa+viittaa+autismin+kirjon+oireisiin+ja+siksi+se+tuli+mieleeni.+Sitä+syystä+tiedoksesi+edellä+mainitut+puhekieliset+merkitykset,+jotta+samoja+virheitä+keskusteluissa+ei+tarvi+toistaa+loputtomiin.
Sokerista+puhutaan+yhä+sokerina+myös+silloin+kun+se+on+osana+jotain+muuta+elintarviketta,+kuten+karkkia,+limua+tai+vaikka+maustettua+jugurttia.
24.05.2020 13:18
Kaikki+ruoka+on+kemiallisia+yhdisteitä,+ja+säkin+oot.
23.05.2020 22:59
Mäkin+oon+syönyt+välillä+hedelmä-/marjasoseita,+mutta+viilin+kanssa.+Puuroon+ei+musta+sovi+mikään+makee,+tai+oikeestaan+teen+velliä+enkä+puuroa,+mutta+en+lisää+muuta+ku+vähän+suolaa.+Mun+velli+on+kyllä+niin+outoo,+että+kaikkien+muiden+mielestä+se+on+ällöttävää.+Mä+kun+rakastan+sitä+limaa,+jota+irtoo+kaurasta+ainakin,+ehkä+muistakin+viljoista+(teen+4-viljan+hiutaleista)+veteen.+Siks+paan+tosi+paljon+vettä,+ja+kun+se+on+valmista,+kulhossa+on+ylikypsiä+hiutaleita+vellinä+pohjalla+ja+pinnalla+vesi-limakerros+joka+on+mun+herkku.
(Olin+joskus+maailmalla+töissä+isossa+kennelissä,+jossa+tehtiin+koirien+kaikki+ruuat+alusta+asti+itse,+haettiin+lihat+ja+nautojen+mahalaukkua+teurastamolta+ja+jauhettiin+lihamyllyssä,+ja+isoissa+kattiloissa+porisi+joka+päivä+monta+tuntia+puuro,+jossa+montaa+eri+viljaa.+Lenkittelin+koiria+ja+aina+ku+kävin+vaihtamassa+koiraa+sekotin+puuron,+ettei+pala+pohjaan.+Mut+eka+aina+lusikalla+vedin+omaan+suuhun+sitä+limamössöä+puuron+päältä.+En+muuta+ehtinyt+päivisin+syödäkään.+Siellä+oli+kymmenkunta+erikseen+lenkitettävää+ja+loput+lenkkeili+isona+laumana,+kilometrejä+tuli+ihan+hyvin,+ku+työpäivät+oli+14-16+tuntisia+ja+sen+jälkeen+lenkitin+sit+oman+koiran+viel+yksin+(se+lenkkeili+myös+ison+lauman+kanssa).+Ei+ollut+paino-ongelmia,+ja+ku+kulutin+paljon,+mut+ei+ollut+aikaa+syödä,+ni+kehitin+tän+ihme+fetissin+kauralimaan+tai+mitä+lieneekään.+Se+maistu+niin+taivaalliselle+hörppiä+vähän+energiaa+pitkin+päivää.+:D)
23.05.2020 21:44
Mäkin+oon+käyttänyt+vettä+vatsan+täyttämiseen+sillon+kun+on+teki+mieli+syödä+enemmän+ku+mitä+itselleni+sallin.+Makeenhimo+voi+kertoa+myös+siitä+et+on+verensokeri+alhaalla+ja+sillon+kannattaa+syödä+jotain+terveellistä+ensin+ja+miettii+sen+jälkeen+uudelleen.
Sellasille,+jotka+syö+helposti+tai+toistuvasti+enemmän+kuin+on+suunnitellut,+vatsan+juominen+täyteen+on+ihan+hyvä+vinkki.+Joskin+ei+ruokahimot+yleensä+nälästä+johdu,+jos+ihmiset+söis+nälän+mukaan,+ei+ylipaino+olis+niin+ongelma,+paitsi+sellasilla+jotka+syö+pelkästään+tosi+energiapitoista+ruokaa.+Ainakin+mulla+henkilökohtaisesti+se+oli+ihan+itsenäinen+asia,+halu+syödä+vs.+nälkä+ei+liity+yhteen,+mut+pakkoajatukset+ruokaan+liittyen+meni+ohi.
Nyt+en+enää+juo+vettä+täyttääkseni+mahaa,+koska+ongelma+on+päinvastainen+ja+mua+välillä+triggeröi+tunne+siitä,+et+vatsa+on+täynnä,+eli+syön+pieniä+määriä+kerrallaan.+Oikeen+annoskoon+lasken+kalorien+perusteella,+ja+koska+proteiinipitoiset+asiat+sisältää+paljon+energiaa,+ja+mun+kalorimäärät+on+niin+rajoitetut,+niin+annokset+on+pieniä.+Mut+oon+huomannut+et+hyvä+määrä+on+niin,+et+maha+ei+tunnu+täydeltä+vielä,+kun+lopettaa+syömisen.+Parinkymmenen+minuutin+päästä+se+tuntuu.+Jos+syön+niin+paljon,+et+maha+tuntuu+täydeltä+ku+lopetan,+se+on+liikaa+ja+puolen+tunnin+päästä+on+ällöttävä+olo.
23.05.2020 18:39
Mitä+siitä?+Mun+banaani-pensasmustikka+annos+on+145g+ja+siinä+on+100+kcal.+Vastaava+määrä+karkkia+olis+vähän+yli+500+kcal,+pyöreästi+sen+500+kcal.+Karkkien+suojaravinnepitoisuus+on+0.+Lisäks+ne+sisältää+niin+järkyttävän+paljon+energiaa,+ettei+sille+päivälle+muuta+syömistä+sitten+mahtuiskaan,+hedelmien+ja+marjojen+kanssa+mahtuu,+joten+samalle+päivälle+saa+proteiinia+ja+niitä+paljon+ravinteita+sisältäviä+kasviksia+myös.
Banaanin+ja+mustikoiden+sokerimäärät+ei+tee+niistä+huonompaa+vaihtoehtoa+kuin+karkki,+vaikka+katsois+asiaa+miten+päin.
Tässä+keskustelussa+on+aika+monelta+aihe+täysin+hukassa.+Kysymys+ei+ollut+mikä+on+terveellisin+mahdollinen+ruoka-aine,+vaan+että+mikä+on+tarpeeksi+hyvää,+että+se+korvaa+sipsit+tai+karkin+tms.+joista+ei+oo+mitään+muuta+kuin+haittaa.+Ei+etsitä+mitään,+mitä+syödään+isoja+määriä+joka+päivä,+vaan+siten+kun+järkevästi+syödään+herkkuja.
Terveellisen+syömisen+opetteleminen+on+prosessi.+Siinä+vaiheessa+kun+karkki+on+ylimakeeta+ja+sen+korvaa+hedelmä,+asiat+on+ihan+hyvin.+Kyllä+mä+tiedän,+että+on+olemassa+terveellisempiä+asioita+kuin+banaani,+mut+tää+ketju+ei+oo+siitä+aiheesta.
Aloitusviestissä+on+ihan+selkeet+ohjeet.+Jos+jonkun+herkkuvaihtoehto+ei+sovi+sun+ruokavalioon,+ole+syömättä+sitä.+Se+on+niin+yksinkertaista,+älä+tee+niin+kun+mä+teen+jos+et+tahdo.+Ei+tarvi+syödä+banaania+jos+se+ahdstaa+sua.+Olis+pitänyt+laittaa+myös,+että+ei+tarvi+tulla+erikseen+kertomaan+jos+ei+syö+ja+että+keskustelu+on+tarkoitettu+niille,+joilla+on+tarjota+oma+vaihtoehto.+Ei+niille,+jotka+on+täällä+löytääkseen+virheitä+toisista+ja+toisten+tekemisistä.
Mä+tykkään+hedelmistä+ja+marjoista+ja+ne+on+terveellisiä,+vaikka+olis+olemassa+jotain+terveellisempääkin.+En+tuu+varmaan+koskaan+jättämään+niitä+pois+ruokavaliosta.+Se+on+mun+tapa+ja+mä+elän+seurausten+kanssa.+Ja+muiden+pitää+elää+sen+kanssa,+et+ne+ei+päätä+asioita+mun+puolesta.
23.05.2020 18:13
Multa+oli+tää.+Foorumi+heitti+mut+ulos+ku+kirjotin+liian+hitaasti.
23.05.2020 16:39
Kuuden+viikon+aikana+oli+toi+-4,5kg.+Helmikuusta+yhteensä+-15kg,+sillon+alotin.
21.05.2020 02:15
Musta+on+fiksumpaa+syödä+banaania+ja+mustikkaa+kuin+karkkia,+jos+ne+ajaa+saman++asian.+Mä+väitän,+että+jos+suhtautuu+asiaan+niin,+että+"kun+haluaa+herkutella+niin+sit+herkutellaan",+niin+kovin+monella+mitään+painonpudotusta+ei+koskaan+sit+tapahdu.+Kun+se+paino+on+kertynyt+siks+et+on+syöty+mitä+haluu+millon+haluu+välittämättä+siitä+mitä+se+tekee.+1/5+päivän+aterioista+karkkia+tai+sipsejä+on+todella+paljon,+ei+niitä+oo+tarkotettu+syötäväksi+joka+päivä.+Sallitut+lisäainemäärätkin+on+säädetty+sen+mukaan,+että+kyseessä+on+tuotteet,+joita+ei+syödä+usein.
Herkkujen+syöminen+joskus+on+osa+normaalia+ruokavaliota.+Se,+että+jonkun+lakkiaisissa+tai+rippijuhlissa+ja+häissä+ottaa+palan+kakkua+on+kuitenkin+eri+asia+kuin+se,+ettei+opettele+terveempiä+tapoja+ja+vaihtoehtoja+korvaamaan+vanhoja+kotona.
Mä+oletan,+että+sä+et+oo+lihonut+esim.+sokeriaddiktion+takia+jos+et+ymmärrä,+että+joidenkin+ihmisten+pitää+opetella+irti+sellasesta.+Tai+sit+sulla+on+sellanen+itsekuri,+jolla+se+vaan+lopetetaan+kerrasta+ja+ei+koskaan+palata+vanhaan.+Valtaosalla+ihmisistä+ei+oo.+Jos+vaan+kieltää+ja+kieltää+ja+kieltää+itseltään+kaiken,+minkä+haluu,+tulee+todennäköisesti+sortumaan+pahasti.+
Aloitusviestissä+on+ihan+suoraan+sanottu,+että+tänne+saa+kertoa+mikä+itsellä+toimii+ja+ne+joiden+ruokavalioon+k.o.+vinkki+ei+sovi+voi+sit+vaan+jättää+sen+pois+omasta+ruokavaliostaan.+Niin+että+jos+sun+ruokafilosofiaan+ei+sovi+jäähdytetty+tai+tuore+hedelmä+tai+marja+pullan+tilalle,+niin+syö+pullaa+tai+mitä+ikinä+haluat.+Mäkin+todennäköisesti+söyn+vielä+joskus,+mut+en+näe+yhtään+syytä,+miks+ihmeessä+ostaisin+sellasta+kaupasta+kotiin,+kun+on+fiksumpiakin+vaihtoehtoja,+jotka+sopii+mun+tapaan+tehdä+asiat+paremmin+ja+ajaa+saman+asian.
21.05.2020 02:05
OK,+kiitos,+sehän+on+yhtä+yksinkertaista+kun+pakastetut+banaanit.+
Karppisokerista+en+ollut+ennen+kuullut,+nyt+googletin+ja+kiitos+vinkistä.+En+oo+kyllä+tarvinnut+lisättyä+sokeria+mihinkään,+mutta+ei+varmaan+haittaa+jos+on+kaapissa+karppisokeria+siltä+varalta,+että+joskus+sellanen+tilanne+tulee.
21.05.2020 00:39
Kiitos+vinkistä!+Laitatko+vielä+reseptin,+niin+muutkin+voi+tehdä.+Ja+jos+vaan+jaksat+laskee,+niin+kilokalori/hiilari+määrän+(tms.+riippuen+siitä+mitä+lasket),+eli+perustelut+sille+miks+on+rankattu+sallituiksi+herkuiksi?
15.05.2020 19:42
Mietin+vielä,+et+jos+energiavaje,+verenpaine+ja+verensokerit+ei+korreloi+pyörtymisen,+huimauksen+ja+heikotuksen+kanssa,+miksi+ne+kaikki+on+oireita+laihuushäiriössä?
Samoin+haluisin+tietää,+et+jos+ne+ei+korreloi,+miksi+mulla+oireet+alkoi+muutama+päivä+tiukennettujen+sääntöjen+jälkeen,+jatkui+pahentuvina+koko+loppu+ajan+kun+söin+niiden+mukaan,+ja+katos+toisena+päivänä,+jolloin+aloin+syödä+ja+levätä+enemmän?
11.05.2020 17:16
Hyvä.+Sitten+mä+voin+turvallisesti+lopettaa+syömisen+melkein+kokonaan+uudelleen,+eikä+siitä+tuu+mitään+oireita.
11.05.2020 12:46
Sun+tilanne+on+ihan+erilainen+ku+annoit+alussa+ymmärtää.+Sä+oot+tiputtanut+jo+14kiloa,+alat+olla+lähellä+normaalipainoa+ja+viimeiset+kilot+on+tiukassa.+Ne+on+kaikilla+aina+tiukassa,+kun+kulutus+on+muuttunut+niin+paljon+ja+pitkään+miinuskaloreilla+ollut+elimistö+haluu+pitää+kiinni+viimeisistä+rasvavarannoista,+koska+se+ei+tiedä+että+syöt+vähemmän,+koska+haluut+laihtua,+etkä+siks+että+ruoka+on+loppunut+maailmasta+ja+nyt+taistellaan+selviytymisen+puolesta.+
Ekassa+viestissä+annoit+ymmärtää+että+oot+aloittamassa+painon+pudotusta+ja+tehnyt+muutoksia,+mut+niillä+ei+oo+ollut+mitään+vaikutusta.+Noi+kaks+on+ihan+erilaiset+tarinat.+14+kilon+painon+pudotus+on+eri+asia+ku+että+paino+ei+oo+pudonnut.
Säästäis+paljon+aikaa+ja+energiaa+ja+olis+siksi+kohteliasta+kertoo+asiat+niin+kuin+ne+on,+eikä+keksiä+alkuun+fiktiivistä+ongelmaa,+jota+toiset+yrittää+ratkaista,+vaikka+ongelma+onkin+oikeesti+joku+ihan+muu.
08.05.2020 17:40
Päivitän+kuulumisia+tännekin.+Yritän+pitää+tätä+ketjua+aktiivisena.+Olis+kiva+kuulla+muiden+tänne+kirjottaneiden+kuulumisia+myös.
Eli+mun+tavoite+oli+-4,5kg+toukokuun+loppuun+mennessä+(vähintään-3kg)+ja+tänään+tulos+on+tuo+-3kg.+Näillä+näkymin+isompi+tavoite+ehtii+täyttyy+hyvin+ennen+kuun+loppua.
Haasteita+ehti+tulla+taas+matkalla,+viime+päivitysessä+tulos+oli+jo+-2,8kg,+mut+olin+sillon+liian+vähällä+energialla,+josta+tuloksena+huimaus+aina+ylösnoustessa.+(Mul+on+taipumus+liian+alhaiseen+verenpaineeseen.+Nyt+ku+oon+laihtunut,+se+on+varmaan+taas+laskenut+++verensokeritasot+ei+varmaan+pysyneet+riittävinä.)+Mun+ois+ollut+tosi+helppo+vaan+jatkaa+pudotttamista+siitä,+mut+otin+viikon+verran+taukoa+aktiivisesta+laihduttamisesta.+Laskin+liikuntamäärää,+käytännössä+kävelen+päivässä+yleensä+8,5-13km,+ni+laskin+5+kilometriin+ja+pidin+välipäivänkin+ja+en+tehnyt+omaa+treeniä+painoilla.+Samoin+söin+mitä+teki+mieli,+millon+teki+mieli.+Mulla+se+ei+johda+ylensyömiseen,+max+kalorit+on+n.1+600kcal,+kun+syön+vapaasti.
Tai+no,+jos+oisin+silleen+päättänyt+mitä+haluun+syödä+ja+millon,+niin+en+ois+syönyt+varmaan+ollenkaan,+mut+ku+tarkoitus+oli+palauttaa+kehoa+liian+kovasta+tahdista,+ni+en+antanut+sen+olla+vaihtoehto.+Painoa+"tuli+takaisin"+1,6kg,+mut+käytännössä+se+lähti+nyt+saman+tien+pois+muutamassa+päivässä+kun+laskin+kalorimääriä+taas+alemmas,+koska+eihän+se+rasvakudosta+ollut.+Tällä+kertaa+en+laskenut+kalorirajaa+yhtä+alas+ku+viimeksi,+se+oli+vähän+ylilyönti,+koska+painon+jumittaminen+johtui+sillon+todennäköisesti+nesteistä+eikä+mistään+oikeesta,+joten+nyt+syön+300kcal+pvässä+enemmän+ku+tiukempien+sääntöjen+aikaan+ja+painoa+lähtee+samaan+tahtiin.+Tosin+nää+on+nyt+ne+"takas+tulleet"+jotka+lähtee,+eli+käytännössä+se+paino+on+varmaan+vaan+sitä+et+ruuansulatuskanavassa+on+vähemmän+ruokaa+ku+silloin+ku+söin+välillä+enemmän+tms.+
Nyt+pudotus+on+ollut+vähintään+200g/vrk,+mut+se+varmaan+hidastuu+kun+kyse+alkaa+olla+oikeesta+rasvan+polttamisesta+taas.+N.+100g/vrk+pitäis+lähteä+silloinkin,+mut+mä+seuraan+miten+tää+sujuu.
Siinä+mun+kuulumiset,+tulos+tänään+-3kg+kolmen+viikon+jälkeen,+jäljellä+1,5kg+vielä+täs+kevättavoitteessa.+Mitä+ketjun+aloittajalle+kuuluu,+entäs+Espanjaan?+Kertokaa+miten+sujuu+ja+onko+ollut+ongelmia+suuntaan+tai+toiseen?+Uusiakin+saa+ilmoittautuu+"ryhmään",+kukaan+muu+ei+tunnu+olevan+nyt+aktiivinen+ku+vaan+mä.+Olis+jees+jos+joku+muukin+päivittäis+useemmin,+vaik+kerran+viikossa+tms.
08.05.2020 16:51
Painonpudotus+menee+aina+niin,+ensin+lähtee+kehossa+nesteet+liikkeelle+ja+ekat+kilot+tippuu+kevyesti.+Huono+uutinen+on,+et+ne+alussa+nopeesti+tippuneet+kilot+ei+juurikaan+oo+lähteneet+rasvavarastoista.++Sit+kun+on+se+varsinainen+rasvan+polttamisen+vuoro,+joka+sulla+on+nyt,+painon+lasku+yleensä+pysää.+Ja+siinä+kohtaa+ihmiset+usein+antaa+periks+ja+aattelee+et+ei+onnistunut.+Silloin+mittanauha+on+parempi+mittari+kuin+vaaka,+koska+jos+liikut+paljon,+rasvakudos+on+voinut+vähentyä+ja+voi+vähentyä+nytkin+kokoajan,+mutta+koska+jaksat+liikkuu+enemmän,+lihas+kasvaa+ja+lihas+on+painavampaa+kuin+rasva,+joten+vaa'assa+ei+näy+muutos,+mutta+senteissä+näkyy.
Rasvan+sulatus+on+paljon+hitaampaa,+kun+se+kehon+ylimääräisistä+nesteistä+luopuminen+joka+alussa+tapahtuu.+Yhessä+kilossa+rasvaa+on+n.+7+000-9+000+kcaloria,+eli+yhden+kilon+rasvaa+saa+pois+kun+ruokavaliossa+on+noin+paljon+vajetta+verrattuna+kulutukseen.+Eli+sata+grammaa+läskiä+pois+on+700-900+miinuskaloria.+Tämä+olettaen,+että+keho+polttaa+nimenomaan+rasvaa,+koska+se+mielummin+polttaa+lihasta+pois+kuin+rasvaa+ja+sitä+me+ei+haluta.+Jonkin+verran+se+tekee+niin+väistämättä,+mutta+se+ei+saa+tehdä+liikaa.
Lihasmassan+ylläpito+kehossa+vaatii+elimistöltä+paljon+energiaa.+Ts.+mitä+enemmän+sulla+on+lihasta,+sen+suurempi+sun+kulutus+on,+vaikket+tekisi+mitään.+Laihduttajalle+lihaksesta+on+siis+puhdasta+hyötyä,+koska+se+pitää+kehon+energiatarpeen+korkeella,+jolloin+on+helppo+vähentää+syödyn+ruuan+määrää+riittävästi+niin+että+rasvaa+pääsee+palamaan,+ja+silti+voi+syödä+mahansa+täyteen.+Kehon+näkökulma+on+päinvastainen.+Koska+lihasmassan+ylläpito+vie+enemmän+energiaa+kun+rasvavarastojen+ylläpito,+se+pyrkii+pienentämään+lihakset+pois+ja+säilyttämään+rasvan+silloin,+kun+ruokaa+tulee+vähemmän+kuin+tarve+on.
Mitä+kevyempi+olet,+sen+vähemmn+energiaa+kuluu+esim.+kävellessä.+Tietysti,+koska+kannat+pienempää+massaa+mukana.+Vaihtoehtona+on+pidentää+lenkkejä+tai+tehosta+niitä+ottamalla+painoja+mukaan.+Mä+liikun+kans+sen+n.+10km(+joka+pvä)+ja+joskus+teen+sen+esim.+kauppareissun+yhteydessä+niin+että+takas+tullessa+kannettavana+on+monta+kiloa+tavaraa,+tai+jos+meen+erikseen+vaan+lenkille,+paan+kahvakuulan+reppuun.+(Jos+käytät+lisäpainoja,+repussa+kantaminen+on+paras+tapa.+Ranne-+ja+nilkkapainojakin+myydään,+mutta+ne+rasittaa+niveliä+väärin+ja+on+kömpelöt+varsinkin+vähänkään+isommila+painoilla.)
Kävelyn+lisäks+kannattaa+tehdä+lihastreeniä,+ihan+kunnon+rasituksella,+mut+lyhyitä+aikoja.+Viidestä+kymmeneen+minuuttia+täysillä++isojen+lihasryhmien+treeniä+tai+treeniä+painoilla.+Opettele+tekniikat+ensin,+ja+kun+se+on+hallussa,+niin+paljon+niin+nopeesti+kun+oikeesti+pystyy,+niin+treenin+ei+tarvi+kestää+ton+kauempaa.+Netistä+löydät+ohjeita+kyllä+liikeille+ja+miten+tehdä+ne+oikein.+Rankka+treeni+kasvattaa+lihasta+tai+pitää+sen+kokoa+yllä,+lisäks+se+nostaa+kulutusta,+ei+vaan+sen+treenin+ajaksi+vaan+pariksi+päiväksi+rankan+treenin+jälkeen+myös.+Muista+sillon+antaa+kehon+palautua,+venyttele+ja+kävele.+Mut+kun+treenaat+raskaammin,+muista+et+tulokset+nakyy+mittanauhalla,+ei+vaa'assa.
Miten+kauan+sun+paino+on+jumittanut?+Parin+viikon+jumitus+on+ihan+normaalia,+voit+jatkaa+samalla+linjalla+ja+kyllä+se+paino+jatka+lähtemistä+sit+taas.+Jos+ei+jatka,+sit+sun+pitää+lisätä+kulutusta+tai+vähentää+syötyä+kalorimäärää.+Paljonko+sä+nyt+syöt?+Jos+et+tiedä,+niin+sit+ihan+ensin+pidä+viikko+ruokapäiväkirjaa,+punnitse+ja+laske+joka+ikinen+kalori+jonka+syöt+ja+merkkaa+ylös.+Käytä+valmistajan+ilmoittamia+energiamääriä+kun+lasket,+ja+sillon+kun+niitä+ei+saa+kuten+esim.+kasvisten+suhteen,+paras+tietolähde+on+Fineli.+Sinne+voi+luoda+myös+profiilin+ja+tehdä+päiväkirjan+sähköisenä.+Se+laskee+kaiken,+rasvahappokoostumuksia+myöten+ja+jokaisen+hivenaineen.+Energian+suhteen+se+olettaa+että+haluut+ylläpitää+nykyistä+painoa,+joten+sun+tuloksen+pitää+siltä+osin+jäädä+vajaaksi,+mut+sieltä+on+helppo+tarkistaa+mitä+muuta+korjattavaa+on,+koska+muut+tarpeet+se+näyttää+oikein.
Tässä+yks+kulutuslaskuri:+https://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/+.+Muista+kuitenkin,+että+luvut+jotka+saat+on+arvioita+ja+jos+ne+ei+toimi+sulla,+sit+et+vaan+oo+keskiverto+ja+sun+pitää+elää+sen+mukaan.
Mä+kyllästyin+kans+kun+mun+paino+alkoi+jumia+ja+kiristin+kalorimäärät+tosi+pieneksi.+Paino+alkoi+taas+tippua,+mutta+mukana+tuli+liian+matala+verenpaine+ja+-sokeri,+huimausta+joka+kerta+kun+nousi+pystyasentoon.+Sit+otin+viikon+lomaa+laihdutuksesta,+laskin+ja+kirjasin+kyllä+kaiken+mitä+söin,+mut+pidin+lenkit+viidessä+kilometrissä+ja+söin+sen+verran+ku+tuntu+hyvälle,+mulla+se+on+n.+1+600kcal/vrk.+Sit+alotin+uudelleen+tiputtaa,+mut+lisäsin+300kcal+enemmän+sallittuun+ruokamäärään+ja+paino+laskee+nyt+taas+samaa+tahtia+kuin+se+laski+vähemmilä+kaloreilla,+mutta+mua+ei+huimaa.+Aika+paljon+on+hakemista+ja+oppimista,+että+näkee+mikä+parhaiten+toimii,+mutta+tulos+tule+kun+jatkaa+vaan.
Painon+jumitusvaihe+on+ihan+normaali+osa+painon+pudotusta.+Joko+se+menee+itsellään+ohi+tai+sit+fixaat+asiat+uudelleen+ymmärtäen+että+sun+kulutus+on+nyt+vaan+pienempää+kuin+se+oli+painavampana.
08.05.2020 14:36
Ensin+monta+kysymystä..+Eli+oletetaan+nyt,+että+sulla+on+lievästi+ylipainoa,+josta+haluat+eroon.+Tärkee+kysymys+on,+miten+kauan+sitä+on+ollut?+Ootko+ollut+aina+enemmän+pyöreä+kuin+hoikka,+ootko+lihonut+useemman+kilon+nopeesti,+esim+vuoden+sisällä+(+ja+jos+niin+mitä+sillon+vuosi+sitten+tapahtui?),+vai+onko+ylimääräiset+kilot+tulleet+pikkuhiljaa+esim+sen+jälkeen+kun+sun+pituuskasvu+on+loppunut,+tyyliin+kilo+tai+vähemmän+per+vuosi?+Siten+me+tiedetään+alatko+opetella+jotain,+mitä+et+oo+koskaan+osannut,+vai+korjataanko+me+kurssi+takasin+sinne,+missä+se+on+ennen+ollut+luonnostaan.
Ihmiset+on+erilaisia,+ja+on+tärkee+tehdä+asiat+niin,+miten+ne+itselle+tuntuu+oikeilta.+Mä+oon+saanut++tavoitteesta+(-20kg)+pois+jo+n.2/3,+ihan+kohta+3/4,+eli+oon+tehnyt+jotain+oikein,+mut+se+ei+tarkoita,+et+samat+jutut+sopii+sulle.+Ensinnäkin+ku+tavoitellaan+pysyvää+tulosta,+niin+on+viisasta+muuttaa+tapoja+pikkuhiljaa,+koska+jos+yrittää+muuttaa+kaiken+kerralla,+se+ei+monella+kestä+kovin+pitkään.+Toisille+sopii+se,+että+pudottaa+ylikilot+pois+nopeesti+ja+saa+onnistumisen+tunteen+siitä,+mutta+se+tarkottaa+samalla+sitä,+että+kun+tulee+painon+hallinnan+vuoro,+sen+loppuiän+version+vuoro,+niin+joutuu+taas+opettelemaan+kaiken+uudestaan,+sen+sijaan+et+sen+opettelis+hitaasti+paloina+jolloin+hallintavaiheessa+asiat+on+jo+itsestäänselviä+ja+osa+elämää+ja+siksi+tulos+pysyy.+Siks+monelle+on+kestävämpää+tehdä+muutokset+hitaasti.+Tulokset+tulee+yhtä+vrmasti,+mut+ne+tulee+hitaammin+ja+myös+niiden+todennäköisyys+kestää+on+isompi.+Tai+sit+voi+tehdä+molemmat,+tiputtaa+suht+nopeesti+vaikka+puolet,+ja+antaa+sille+toiselle+puoliskolle+aikaa,+koska+sillon+muutos+on+jo+näkyvä+ja+tietää,+että+pystyy+siihen.
Mun+motto+on+koko+ajan+ollut+se,+että+mulla+ei+oo+muuta+mahdollisuutta+kuin+onnistua,+koska+en+lopeta,+ennen+kun+onnistun.+Paino+ei+lähde+tasaisesti,+se+jumittaa+välillä+ja+välillä+kertyy+nesteitä+ja+näyttää+että+se+nousee,+monet+syö+välillä+enemmän+kun+on+suunnitelleet+jne.+Millään+sillä+ei+oo+mitään+merkitystä,+jos+siitä+huolimatta+vaan+taas+jatkaa.
Miten+sulle+sopii+parhaiten,+millainen+oot?+Mieti+oikeesti,+mikä+sulle+sopii,+älä+mitä+haluat.+Painon+jojoilu+on+paljon+epäterveellisempää+kuin+lievä+ylipaino,+ja+mielelle+jatkuva+rasite,+joten+älä+turhaan+ota+riskiä+siitä+hakemalla+nopeeta+tulosta,+jos+et+oo+sen+tyyppinen+ihminen,+joka+on+ennenkin+uudistanut+elämänsä+isosti+ja+pystynyt+tekemään+sen+kerralla.
Liikunta+on+tärkeetä.+Se+kuluttaa+paitsi+energiaa+ja+nopeuttaa+aineenvaihduntaa,+antaa+myös+sitä+samaa+hyvää+oloa+ja+onnistumisen+tunnetta+kuin+painon+pudotus+antaa.+Mun+kehonhallinta+on+ihan+toisella+tasolla+kuin+aikaisemmin+ja+se+mahdollistaa+vaikka+mitä.+Lihakset+myös+joustaa,+koska+oon+venytellyt+säännöllisesti.+Ennen,+jos+lenkkariin+meni+kävellessä+kivi+ulkona,+en+voinut+riisua+kenkää+pois,+kaataa+kiveä+sieltä+uos+ja+panna+kenkää+takaisin+jalkaan+todellakaan+ottamatta+tukea+kädellä+jostain+tai+maasta+jalalla.+Nyt+se+käy+kevyesti+reppu+selässä+ja+kauppakassit+toisessa+kädessä+ilman+tukea.+Pienet+arkiset+asiat+vaikuttaa+yllättävän+paljon+siihen,+miten+kehonsa+kokee,+niin+että+siks+ehdottomasti+suosittelen+sulle+liikuntaa.
Miten+paljon+liikut+nyt,+mitä+lajeja+harrastat?+UKK+instituutilla+on+nettisivut+joissa+on+erilaisia+liikkuvuus+ja+kuntotestejä.+Melkein+kaikki+niistä+voi+tehä+helposti+kotona.+Miten+aktiivinen+oot+arjessa,+istutko+valtaosan+päivää+vai+ootko+tyyppi,+joka+touhuaa+koko+ajan+jotain+pientä?
Sopiiko+sulle+selkeet+säännöt,+asioiden+mittailu+ja+kirjaaminen,+vai+ootko+suurpiirteisempi+tyyppi?+Teetkö+esim.+sun+arjessa+paljon+to+do+-listoja+tms+vai+ahdistaako+pilkun+viilaus?
Syitä+sille,+miksi+herkkujen+jättäminen+pois+ja+kasvisten+lisääminen+ei+oo+auttaneet+voi+olla+monta.+Esim.+jos+oot+syönyt+koko+ajan+liikaa+niin,+että+entisellä+herkkumäärällä+sun+paino+olisi+jatkanut+tasaista+nousemista+koko+ajan,+niiden+pois+jättäminen+voi+tasata+sut+tilaan,+jossa+paino+ei+enää+nouse.+Ja+se+on+jo+todella+tärkeetä+ja+siinä+tapauksessa+on+hienoo,+et+tajusit+tehdä+asialle+jotain+nyt.+Toinen+vaihtoehto+on+se,+että+sun+paino+laskee+kyllä,+mutta+se+laskee+hitaasti.+Entistä+tahtia+olisit+ehkä+lihonut+vaikka+kilon/vuosi,+nyt+laihdut+saman+verran.+Se+ei+näy+vaa'assa+heti,+oikeesti+se+näkyy+vasta+useemman+vuoden+päästä.+Millon+oot+muuttanut+ruokavaliota?
Herkuttelu+silloin+tällöin+kuuluu+normaaliin+elämään.+Jos+haluat+nähdä+ensin+tulosta+ja+opetella+arkea+myöhemmin,+joudut+tekemään+töitä+sen+kanssa+miten+paljon+niitä+voi+syödä+ja+miten+usein.+Jos+on+paha+sokerikoukku+tms,+vierottuminen+ensin+on+ihan+hyvä+juttu.++Yritä+olla+tekemättä+herkuista+mitään+mörköä+itsellesi,+niin+että+sortuminen+saa+aikaan+syyllisyyden+tunteita+ja+tuntuu+et+kaikki+on+pilalla.+Ensinnäkään+se+ei+ole,+koska+sä+onnistut,+jos+et+lopeta.+Toiseksi+sä+voit+suunnitella+herkut+etukäteen+ruokavalioon+jo+nyt,+niin+et+ne+ei+oo+sortumista,+vaan+osa+suunnitelmaa.+Toisaalta+jos+oot+vieroittunut+niistä+niin,+ettet+niitä+kaipaa,+ei+niitä+turhaan+kannata+itseensä+ahtaa.
Teetkö+ruuat+itse,+vai+joku+muu?
07.05.2020 20:14
Ei+sulla+ole+rutkasti+ylipainoa.+Painoindeksi+sopii+painon+arviointiin+valtaosalle+ihmisiä.+Se+ei+sovi+kaikille,+joten+se+on+suuntaa+antava.+Sen+mukaan+sun+painoindeksi+on+27,8,+joka+on+ylipaino:+lievä+lihavuus.+Normaali+on+18,5-<25,+25–30:+ylipaino+eli+lievä+lihavuus,+30–35:+merkittävä+lihavuus,+35–40:+vaikea+lihavuus,+>40:+sairaalloinen+lihavuus.+
Jos+harrastat+liikuntaa+ja+sulla+on+lihaksia,+pitää+muistaa,+et+lihasmassa+painaa+huomattavasti+enemmän+kuin+rasva+ja+huolimatta+siitä+mitä+painoideksi+sanoo,+kehon+rasvaprosentti+voi+olla+ihanteellinen.+Itseasiassa+ilmaisen+nettilaskurin+mukaan,+jos+oot+kehonkoostumukseltasi+sellainen+kuin+sun+pituinen+ja+painoinen+ihminen+keskimäärin+on,+sun+rasvaprosentti+olisi+32,6%.+Se+on+normaalin+ylärajoilla,+normaali+rasvaprosentti+on+21,0+-+32,9+%.++Tarkemman+arvion+rasvaprosentista+saa+kun+tietää+pituuden+ja+painon+lisäksi+vyötärön+ympäryksen,+lantion+ympäryksen+ja+kaulan+ympäryksen,+koska+ne+kertoo,+missä+kilot+on.+Sekään+ei+oo+oikeasti+tarkka,+vaan+jotain+sinne+päin+ehkä.+Jos+oikean+kehonkoostumuksensa+haluaa+tietää,+niin+sit+se+pitää+käydä+mittauttamassa+tai+investoida+vaakaan,+joka+osaa+sen+kertoa.+Mutta+jos+oletetaan,+että+oot+keskivertoihminen,+et+kummankaan+mittarin+mukaan+oo+rutkasti+ylipainoinen.
Tietenkin+mitat+voi+mennä+toisinkin+päin,+ehkä+sulla+on+lihasmassaa+normaalia+vähemmän+ja+rasvakudosta+siten+selkeesti+enemmän+kuin+lukemat+indikoi,+enhän+mä+voi+sitä+tietää.+Kun+kumpikin+lukema+näyttää+normaalin+ylärajaa+tai+lievää+liikapainoa,+niin+en+tarkoita,+ettetkö+saisi+painoa+pudottaa.+Mä+vaan+haluan,+että+et+tee+sitä+siksi,+että+sun+kehonkuva+on+vääristynyt,+vaan+siksi,+että++haluat+voida+paremmin.+Itseasiassa+sun+mitat+on+tosi+samansuuntaiset+kuin+mun+oli,+kun+aloin+laihduttaa,+mäkin+olin+lievästi+ylipainoinen+(BMI+27,27)+ja+haluan+painoindeksin+alarajan+tuntumaan,+koska+oon+aiemmin+ollut+sen+kokoinen+ja+voinut+silloin+hyvin.+Se+tarkoittaa+yhteensä+-20kg,+mutta+valtaosa+siitä+pudotuksesta+tapahtuu+normaalipainon+rajojen+sisällä.+Koska+mä+teen+itsekin+niin,+niin+en+oo+tekopyhä+ja+sano,+ettei+muut+saa+tehdä,+mutta+mieti+onko+se+susta+oikeesti+tarpeellista+tiputtaa+painoa+niin+paljon,+laihduttaa+vielä+kun+on+jo+normaalipainoinen.+Vai+tulisitko+onnelisemmaksi+jos+opettelisit+vaan+olemaan+sellainen+kun+oot,+elämään+terveesti,+olemaan+sinut+oman+vartalon+kanssa+ja+terve?
Jos+oot+onneton+sun+vartalossa,+niin+oikee+tie+on+opetella+pääsemään+yli+niistä+asioista,+joiden+kuvittelet+olevan+itsessäs+vialla+ja+oppia+olemaan+itselleen+armollinen+ja+ymmärtämään,+että+oot+aina+hyvä+ja+oikeanlainen,+riippumatta+siitä,+mitä+painat+tai+muista+virheistä,+joita+peilistä+löydät.+Ihminen,+joka+aidosti+pystyy+välittämään+itsestään+haluaa+itselleen+hyvää+myös+terveydellisesti,+ja+voi+tietenkin+pudottaa+painoa+jos+sille+on+perusteita,+ihan+vaan+siksi,+että+on+sen+arvoinen,+että+pitää+itsestään+huolta.+
Toinen+tie+on+laihduttaa+ja+oppia+pitämään+vartalostaan,+kun+näkee+sen+sopivan+muottiin,+joka+sun+päässä+on+sile,+miltä+saat+näyttää,+jotta+sun+keho+on+riittävä.+Sen+voi+saada+laihduttamalla+ja+treeenaamalla+ja+sitä+sellaista+hyvinvointia+markkinoidaan+joka+suunnasta.+Joka+lehdessä+on+tarinoita+ihmisistä+jotka+oli+onnettomia,+kunnes+alkoi+treenata+ja+laihduttaa+ja+nyt+ne+voi+hyvin+ja+on+sinut+itsensä+kanssa.+Mä+väitän+ettei+ne+oikeesti+oo,+ne+on+sinut+sen+kanssa,+mille+ne+pystyy+näyttämään+nyt,+ei+itsensä+kanssa.+Ne+kaks+on+ihan+eri+asioita,+itse+ja+oma+ulkonäkö.+Se+tapa+ei++koskaan+oo+kestävä,+koska+siinä+sä+oot+aina+vain+niin+hyvä+kuin+mille+näytät.+Jossain+kohtaa+sä+vanhenet,+voit+sairastua,+mitä+vaaan+ja+puff,+se+mille+itsetuntosi+rakensit+onkin+poissa.+Se+ei+voi,+eikä+saa+olla+ulkonäkö.+Se+ei+vaikuta+ees+pelkästään+silloin+suhun,+vaan+myös+siihen,+miten+näet+muut+ihmiset.+Niiden+ulkonäön+kautta.
Jos+haluat+rakentaa+jotain+kestävää,+niin+tietenkin+on+viisaampi+tehdä+se+mieli+edellä.+Älä+katsele+kauniita+ihmisiä+ja+vertaile,+hakeudu+sinne,+missä+on+kehopositiivisuutta.+Somessa+jokainen+valitsee+itse+oman+todellisuutensa,+koska+jokainen+valitsee+viiteryhmät+joissa+pyörii.+Ystävät,+kaverit+ja+tututkin+valitaan+itse.
Jos+joku+tulee+tähän+keskusteluun+ja+antaa+sulle+kalorimäärän,+jonka+saat+syödä,+niin+se+numero+on+puhdas+arvaus.+Ruokamäärä+jonka+voit+syödä+päivässä,+jotta+sun+paino+pysyy+samana+kuin+nyt,+voi+olla+mitä+vaan,+todennäköisesti+jossain+1++500+ja++2+500+kcal+välillä,+mutta+siinä+on+1+000+kcal+heitto,+eikä+meistä+kukaan+osaa+kertoa+paljonko+oikeasti+kulutat+päivässä,++Siihen+vaikuttaa+miljoona+eri+tekijää,+osa+perinnöllisiä,+osa+sun+tapoja+ja+valintoja,+osa+käytännön+sanelemia,+kuten+vaikka+millaista+työtä+teet.+Kyllä+mä+voin+auttaa+ja+kertoa+mistä+ja+miten+voit+alkaa+selvittää+paljonko+sun+kulutus+nyt+on+ja+sitten+sitä+voi+fixata+niin+et+paino+alkaa+tippua,+mutta+se+ei+missään+nimessä+oo+mikään+yksi+vakio+numero,+joka+on+kaikilla+sama.+
Näiden+viestien+pituus+on+rajoitettu+ja+mä+halusin+sanoo+tärkeet+asiat+ensin.+Siks+tässä+ei+oo+kauheesti+mitään+konkreettista.
05.05.2020 18:43
2 / 3