Vapaa kuvaus

Aloituksia

5

Kommenttia

55

  1. Sun+kannattaa+luoda+profiili+Fineli.fi-osoitteessa+ja+tehdä+sinne+ruokapäiväkirja.+Siellä+on+THL:n+keräämä+tieto+eri+ruoka-aineiden+ravintoainesisällöistä+ja+jos+teet+sinne+ruokapäiväkirjaa,+voit+verrata+miten+sun+syömiset+täsmää+suosituksiin+nyt.+Joka+päivä+ei+tarvi+saada+kaikkee+mahdollista+hiven-+ja+kivennäisainetta,+kunhan+pidemmän+ajan+sisällä+niiden+tarpeet+täyttyy.+Eli+monipuolisuus+on+avainsana.Tärkein+on+kunnossa,+oot+tehnyt+tulosta+ja+kiinnostunut+siitä,+miten+sitä+voi+tehdä+järkevästi,+niin+että+jos+Finelissä+lukemat+oliskin+vaikka+päin+mäntyä,+niin+älä+masennu.+Sinne+voi+verrata+omia+syömisiään+just+siks,+että+sen+perusteella+voi+sit+fiksata+kuntoon+jutut,+jotka+on+pielessä.+Eikä+niiden+tarvi+olla+täydellisiä+nyt+heti+muutenkaan.+Sulla+on+aikaa+opetella+ja+muuttaa+asioita+omaan+tahtiin,+tarkoitus+on+kuitenki+keksii+järkevää+syömistä+koko+loppu+elämäkseen.Ei+ruokapäiväkirjaa+tarvi+pitää+joka+päivä+jos+se+ei+oo+sun+juttu,+mutta+toi+THL:n+Fineli+on+siitä+hyvä,+et+sieltä+voi+tarkistaa+jos+ruokavaliossa+on+jotain+isosti+vinossa,+niin+sit+tietää+mitä+korjata+ja+minne+suuntaan.+Tosi+isolla+osalla+ihmisiä+uusien+elämäntapojen+opettelu+tarkoittaa+sitä,+et+opettelee+syömään+enemmän+kasviksia,+sellasia+joita+ei+oo+aiemmin+ehkä+maistanutkaan+ja+opettelee+miten+saa+pidettyä+niitä+ison+määrän+ruokavaliossa+pysyvästi.+Sillon+pysyy+maha+täynnä+ja+mieli+hyvänä,+ja+ruoka+on+sen+verran+vähäenergistä,+ettei+sillä+oikeen+pääse+lihoomaan.Vihannekset+sisältää+yleisesti+paljon+ravinteita+ja+vähän+energiaa,+ja+kun+ruokavaliomuutosten+lisäksi+lisää+liikuntaa+niinku+oot+tehnyt,+niin+se+tarkoittaa+sitä,+et+jos+syö+oikeita+asioita,+niin+mahan+saa+syödä+täyteen+joka+aterialla+ja+energiavajetta+syntyy+silti+niin+et+paino+putoo+++ennen+kaikkee+sekä+oikeiden+asioiden+syöminen+että+liikkuminen+on+isoja+terveystekoja.Herkkuja+ei+oo+hyvä+syödä+joka+päivä,+niitä+ei+oo+tarkoitettu+ruuaksi+ja+siks+ne+saa+esim.+sisältää+lisäaineita+joita+jokapäiväiseksi+ruuaksi+tarkoitetut+elintarvikkeet+ei+saa+sisältää+tai+saa+sisältää+lisäaineita+huomattavan+isoja+määriä+vrt.+päivittäiselintarvikkeisiin.+Mut+ei+kaikkee+tarvi+muuttaa+kerrallaan.+Sun+tekstistä+saa+kuvan,+et+oot+vähentänyt+entisestä+ja+se+on+tosi+hieno+juttu.+Toisaalta+jos+ei+pyri+mihinkään+absolutismiin+(ja+miks+ihmeessä+pyrkisitkään),+niin+ei+siihen+tarvi+pyrkiä+sillonkaan+kun+pudottaa+painoa.+Riittää+et+ymmärtää+et+sit+kun+paino+on+siellä+missä+toivot+sen+olevan,+niin+se+ei+tarkota,+et+voi+palata+syömään+herkkuja+enemmän.+Siinä+vaiheessa+ois+tarkoitus+olla+sen+verran+vieroittunut,+ettei+tarvetta+syödä+herkkuja+joka+päivä+enää+oo.+Jotkut+joutuu+vieroittumaan+ihan+erikseen,+jotkut+onnistuu+laskemaan+määrät+järkeviks+pikku+hiljaa+vähentäen.+Sä+teet+niinku+sulle+toimii.+Ja+jos+huomaat+ettei+toimi+nykyinen+tapa,+niin+sit+vaihdat+toiseen.+Tehdessä+oppii.+Mä+oon+helmikuussa+aloittanut,+ja+fiksaillut+tosi+montaa+asiaa+sen+jälkeen+ku+oon+huomannut,+että+vaikka+joku+ois+yleisesti+suositeltua+ja+toimis+valtaosalle,+niin+mulla+vaan+menee+eri+tavalla+ja+sit+teen+niin+kun+mulle+sopii+paremmin+ja+unohdan+"yleisen"+tavan.+Ei+oo+mitään+asiaa+joka+menis+kaikilla+samoin,+siks+toisten+tarinat+on+vaan+esimerkkejä,+ei+mikään+maailmankaikkeuden+syvin+totuus.Joillekin+toimii+esim+sellanen+tapa,+että+saa+syödä+vapaasti+mitä+haluaa,+mutta+ennen+kun+saa+syödä+mitän+ns.+ylimääräistä+tai+ei-niin-terveellistä,+täytyy+olla+päivän+tavoitemäärät+syöty+niitä+terveellisiä+asioita.+Eli+esim.+niin,+että+karkkia+saa+södä+vapaasti,+mutta+vasta+sen+jälkeen,+kun+sinä+päivänä+on+syöty+kilo+kasviksia+ja+huolehdittu,+et+proteiinit+ja+kuitumäärät+on+riittäviä.+Käytännössä+kun+jos+on+syönyt+ensin+kaiken+järkevän,+niin+verensokerit+on+tasaiset+ja+vatsa+täynnä,+eikä+sitä+herkkua+sit+välttämättä+enää+oikeesti+haluakaan+ku+miettii+pystyiskö+olla+ilmankin.+Mut+toisilla+taas+herkkuihin+on+selkee+koukku,+eikä+järkevä+syöminen+ratkaise+sitä.+Lopulta+kysymys+on+kuitenkin+et+onko+tarve+syödä+sokeria+fyysinen+(johtuu+verensokerin+heilahteluista,+jotka+järkevästi+syöminen+korjaa)+vai+psyykkinen,+jolloin+työkin+tarvii+tehdä+siellä+missä+ongelma+on,+eli+omassa+mielessä+ehdollistaa+asiat+uudelleen+eri+tavalla.+(Helpommin+sanottu+kuin+tehty.)Sama+koskee+koko+painon+pudottamisen+prosessia.+On+eri+asia+jos+on+aina+ollut+ylipainoinen+ja+syyt+sille+on+syvällä,+kuin+jos+on+lihonut+huomaamatta+kun+ikää+tulee+ja+aineenvaihdunta+hidastuu,+tai+on+vaan+ollut+turhan+laiska+tajuamaan+sitä.+Siks+se+ei+välttämättä+oo+lainkaan+oleellista+alkaa+vääntää+siitä+sopiiko+ruoka-aine+x+laihduttajalle+vai+ei+tai+tuliko+tänään+ruuasta+tarpeeks+seleeniä+tai+kromia.+Laihtuminen+tapahtuu+fyysisellä+tasolla,+joten+ei+se+oo+turhaa,+mutta+jos+unohtaa+miettii+missä+syyt+oikeesti+on,+niin+tulokset+katoaa+helposti.Keskity+siihen,+et+on+hyvä+olla+ja+että+muutokset,+joita+teet,+on+sellasia,+joiden+kanssa+voit+elää+vuosia+ja+taas+vuosia.+Onnee+elämäntaparemonttiin+ja+tervetuloo+kesäryhmään.
  2. No+niin,+back+to+business.+Olin+lomalla+laihdutuksesta+kuitenkin,+melkein+2+viikkoa.+Sille+on+syy,+mut+en+aio+julkisesti+jakaa+mikä.+Nyt+kuitenkin+takas+tekemään+tulosta.Tauoilla+paino+nousee+kilon-pari,+johtuen+ihan+siitä+että+mahassa+on+enemmän+ruokaa.+Tajusin,+et+käytännössä+se+tarkottaa+myös+sitä,+et+koska+mun+tavoitepaino+on+X2+kiloa,+ni+mun+pitää+käytännössä+laihduttaa+X0+kiloiseksi,+niin+sit+arkipaino+on+oikeesti+sen+X2kg,.+Muuten+se+vaan+käy+tavoitepainossa+ja+kun+syö+enemmän,+ylläpitoannoksia,+se+nousee+heti..Ens+viikon+aikana+fiksaan+painon+takas+sinne+missä+se+jo+oli,+eli+siihen+tilaan+mis+oon+pudottanut+15kg,+ja+sen+jälkeen+mietin+et+tiputan+kilon+verran+viikossa,+kunnes+oon+valmis.+Ja+koska+aina+tulee+jotain+ongelmaa+kuitenkin,+niin+annan+itelleni+viikon+extra-aikaa.+Se+tarkoittaa+sitä,+et.+n.+elokuun+puolivälissä+on+mun+tavoite,+lopullinen+tavoite,+saavutettu.Mulla+on+siihen+matkaa+-15kg+tilanteesta+6,2kg,+mutta+aion+pudottaa+enemmän,+8,2kg,+syystä+jonka+just+selitin.+Eli+haluun+et+painan+tavoitepainon+verran+oikeesti+keskimäärin+ku+punnitsen+keskellä+päivää+normaalisti+syöneenä,+eikä+vaan+aamuisin+tms.+kun+takana+on+paasto+ja+en+oo+juonut.Miten+muilla+sujuu?+Mulla+ei+vielä+kesäkuu+suju.Ai+niin..+yritän+myös+et+paino+ei+laskis+paljoo+nopeempaa+kuin+sen+kilon+viikossa+keskiarvona.+Tiedän+et+se+lähtee+aina+kerralla+paljon+ja+sit+jumii+ja+se+on+ok,+mutta+yritän,+et+keskiarvona+pysyis+se+max+kilo+per+viikko.BMI+on+nyt+pyöreesti+21,+mutta+vaikka+se+on+periaatteessa+aika+ihanteellinen+ja+oon+syönyt+moniitamiini-kivennäis-hivenaine+lisiä+koko+laihdutuksen+ajan+helmikuusta+saakka,+niin+silti+tulee+samoja+fyysisiä+oireita+ku+laihuushäiriöisille.+Huimaus+ym.+ei+niin+haittaa,+ne+menee+ohi+heti+kun+syö+kunnolla.+Sit+kun+tulee+juttuja,+jotka+vie+kuukausia+korjautua,+ni+alkaa+ketuttaa.+En+aio+lopettaa+kesken,+kyllä+mä+jätän+vikat+kilot+taakseni+niinku+oon+jättänyt+aiemmatkin.+Toisaalta+tulee+olo,+et+niin+pian+ku+pystyy+ja+sit+voi+korjailla+jäljet,+mut+ei+se+niin+mee+kuitenkaan,+ni+yritän+sit+olla+fiksu.+Eli+tavoite+on+et+tän+kuun+15+pvä+alkaen+laihdutan+n.+kilon+viikossa,+ei+enempää,+mut+ei+paljoo+vähempääkään.+Puoli+vuotta+laihduttamista+riittää+mulle,+en+haluu+pitkittää.Oon+oikeella+alkunumerolla+jo.+Siks+on+ihan+sellanen+olo,+et+viimeisiä+enää+fiksataan,+vaikka+tiputettavaa+on+vielä+suht+paljon.Kertokaa+muut+miten+on+lähtenyt+käyntiin+tai+jatkunut,+jos+ootte+pidempään+laihduttaneet.
  3. Tää+on+vertaistukiryhmä,+eli+ihmiset,+jotka+pudottaa+painoa+höpisee+keskenään,+mutta+kukaan+ei+oo+vastuussa+kenestäkään+toisesta.+Ei+täällä+oo+ketään+ammattilaista,+joka+antais+ravitsemusneuvoja,+ja+itseasiassa+kaikki+ruokavalioista+puhuminen+-+huolimatta+siitä+et+tää+on+TUKIpalsta+-+johtaa+täällä+muissa+ketjuissa+tosi+nopeesti+siihen,+et+joku+erilaista+ruokavaliota+noudattava+hyökkää+kimppuun.+Mut+niinku+sanoin,+näissä+ryhmissä+ei+vielä+oo+ollut+sitä+ongelmaa,+mut+toisaalta+aika+vähän+on+puhuttu+ruokavalioista.Neuvoja+ei+voi+siksikään+antaa,+et+ihmisten+ruokavaliot+on+niin+erilaisia.+Jotkut+noudattaa+yleisiä+ravintosuosituksia,+jotkut+on+tehneet+ihan+omat+uskomuksensa,+jotkut+on+karppaajia+henkeen+ja+vereen.+Näissä+ryhmissä+ois+pointti+et+saa+tehä+mitä+tekee+ja+ei+tapella,+kun+tuetaan+onnistumaan+siinä+mikä+aihe+on,+eli+painon+pudotus.+Neuvotaan+jos+kysytään,+mut+ei+muuten+mennä+olemaan+oikeessa+jos+joku+tekee+eritavalla+ku+itse+tekisit.+Jos+selkeet+syömishäiriöoireet+on+niin+siihen+on+musta+asiallista+puuttua,+mut+sillon+tarkotuksena+pitää+olla+auttaa,+eikä+päteä+ja+osoittaa+toiselle+miten+tyhmä+se+on.+Hirvee+sota+on+herkkuketjussa,+koska+sanoin+siellä,+et+en+nyt+syö+karkkia+vaan+hedelmillä+korvaan+makeet+herkut.+Joidenkin+elämä+kaatu+niin+hirveen+syntiseen+tunnustukseen,+koska+joko+hedelmissä+on+liikaa+sokeria+ja+niitä+ei+sais+ikinä+koskaan+syödä+jos+laihduttaa,+tai+toisten+mielestä+taas+pitäis+syödä+sitä+karkkia.+En+mä+ota+niiden+mielipiteistä+stressiä,+ku+mä+teen+niin+ku+mä+teen+enkä+kaadu+siitä+jos+joku+muu+ei+tykkää.+Eli+tuu+sillä+mielellä,+et+aina+on+ihmisiä,+jotka+häiriköi,+ja+ne+pitää+osata+ohittaa,+jos+ei+huvita+vääntää+rautalankaa.+Mut+pääosin+noi+on+yksittäisiä+henkilöitä,+jotka+ei+siedä+sitä,+et+joku+tekee+jotain,+mitä+ne+ei+itse+tekis,+ja+tähän+asti+noi+sodat+on+pysynyt+pois+näistä+ryhmistä.+Opit+kyllä+tuntemaan+ongelmaihmiset+kirjotustyylistä+muutenkin,+ja+vaikka+sieltä+tulee+paljon+tekstiä,+niin+valtaosa+kirjoittajista+kuitenkin+osaa+käyttäytyä+ja+moni+haluu+oikeesti+tukee+itselleen+ja+myös+antaa+sitä+muille.+Vertaistuessa+tuki+on+tsemppiä+ja+samojen+asioiden+kanssa+painimisen+jakamista.Saa+raportoida+ihan+miten+haluaa,+ei+täällä+oo+mitään+sääntöjä.+Sillon+kun+sille+tuntuu+tai+mikä+tuntuu+itsestä+hyödylliselle.+Jos+on+joku+ongelma,+niin+toki+saa+kysyä,+ja+ihmiset+neuvoo+sen+minkä+tietää,+mutta+nettifoorumi+ei+oo+oikee+paikka+tiedonhankinnalle,+kuka+vaan+voi+väittää+mitä+vaan.+Eli+neuvoihin+kannattaa+suhtautua+sillä+asenteella,+et+ei+ne+kestä+mitään+lähdekritiikkiä+ja+väitteet+tarkastaa+itse.+Oon+mäkin+silti+kysynyt+täällä+neuvoa,+se+pitää+vaan+osata+suodattaa.+Mut+on+ihmisiä,+jotka+haluu+auttaa+sen+minkä+tietää.+Mut+ne+ei+tiedä+samaa+ku+ammattilaiset.Ilmottautuminen+menee+niin+et+sanot+et+mä+tuun+mukaan.+Ts.+tää+on+erittäin+vapaamuotoista.+Voit+lukee+vaikka+ton+kevät+2020+laihduttajat+-ketjun,+niin+näet+mitä+näissä+puhutaan.+Älä+kerro+mitään,+mitä+et+haluu+jakaa+kaikille+julkisesti,+perus+netinkäytön+turvallisuusohjeet.+Mitään+ei+oo+pakko+tehä+tai+sanoa,+jokainen+päättää+mitä+jakaa.
  4. Perusaineenvaihdunnan+kulutukseenkin+on+laskuri,+ihan+WHO:n+taholta,+mutta+siinä+samoin+ihan+selkeesti+muistutetaan,+että+tulos+on+keskiarvo,+ja+yksilöllisten+erojen+takia+perusaineenvaihdunnan+tasokin+voi+olla+++tai+-+20%+laskurin+tuloksesta+yksilöllisistä+syistä.+Ja+se+on+kuitenkin+perusaineenvaihdunta,+eli+se,+miten+paljon+kuluttaa,+vaikka+nukkuis+koko+päivän.+Siihen+kysytään+sukupuoli,+pituus+ja+paino,+muistaakseni+ei+muuta.+Sit+kun+ihminen+lähtee+liikkeelle+niin+hajontaa+tulee+vielä+huomattavasti+enemmän+kuin+se++/-+20+%.Mäkin+oon+saanut+numerot+täsmäämään+ihan+hyvin+ja+loogisesti,+mutta+oon+tehnyt+sen+etsimällä+miljoona+eri+laskuria+ja+etsimällä+sieltä+..+mikäs+se+sana+nyt+on+..+ei+keskiarvoa,+koska+siihen+voi+yksittäinen+isosti+eroova+tulos+vaikuttaa+niin+paljon+vaan+..+no,+olkoon+sana+mikä+oli,+sellasen+numeron,+joka+vastaa+useimpien+laskureiden+suuntaa+ja+tosiaan+mielummin+oletan+kulutukseni+liian+matalaks+kun+korkeeks.+Ei+mulla+oo+mitäänsyytä+epäillä,+että+aineenvaihdunta+ois+erityisen+nopee,+enkä+oo+niin+lihaksikaskaan,+et+se+merkittävästi+nostais+kulutustasoja.Keskiarvot+on+keskiarvoja,+mut+tietysti+joku+voi+osua+olemaan+keskiarvoinen.+Siis+jos+aatellaan+vaikka+nää+yleiset+kuvitelmat,+et+mies+kuluttaa+päivässä+2+500+kcaloria+päivässä+ja+nainen+2+000.+Kyllä+ne+jollain+pitää+paikkansa,+mut+keskiarvo+periaatteessa+tarkoittaa+et+n.+puolet+ihmisistä+kuluttaa+alle+keskiarvon+ja+puolet+yli.+Keskiarvo+ei+kerro+paljonko+hajonta+on,+eli+kuluttaako+joku+vaan+puolet+ja+joku+tuplat+vai+onko+kaikki+lähellä+keskiarvoo,+tyyliin+10%+hajonnalla.+Mutta+ei+laihduttaa+voi+oikeen+niin,+et+sukupuolen+perusteella+pättelee+kulutuksensa.+Toki+se+toimii+jos+on+kaikilta+osa-alueilta+tosi+keskiverto.+Mut+esim.+geenien+vaikutusta+aineenvaihduntaan+on+aika+vaikee+ite+selvittää.Käytännössä+kaks+ihmistä+voi+olla+tasan+saman+pituiset+ja+painoiset+ja+liikkuu+tasan+yhtä+paljon,+mut+toinen+kuluttaa+500+kcal/vrk+enemmän+kun+toinen,+pysyvästi,+eikä+se+vähemmän+kuluttava+voi+sille+tehä+mitään,+paitsi+kiltisti+vaan+syödä+vähemmän.+Elämä+ei+oo+reilua,+mut+toisaalta,+ei+kukaan+oo+väittänytkään+et+olis.
  5. Kiitos+hyvästä+yrityksestä+ja+asiallisesta+kommentista!!,+mutta+jos+luit+mun+aloitusviestin+numerotiedot,+niin+tän+hetken+tilanne+on+se,+että+mun+paino+pysyy+samana,+jos+syön+1+250+kcal/vrk.+Jos+syön+1+400+kcal,+mun+pitää+kuluttaa+liikunnalla+ensin+ne+ylimääräiset+150+kcaloria,+jotka+ruokavaliosta+tulee,+ja+vasta+sen+jälkeen+tapahtuva+liikunta+on+laihduttavaa.+Ei+150+kcal+kulutettavaa+oo+paljoa,+mutta+ongelma+tulee+siinä+paljonko+olis+liikuttava+sen+päälle,+jotta+se+tuottais+oikeesti+näkyvää+tulosta.+Se+tarkottais+isoja+liikuntamääriä,+esim.+useita+kymmeniä+kilometrejä+pitkiä+lenkkeä+joka+päivä.+Koska+mulla+on+taipumus+syömishäiriöihin+muun+diagnoosin+takia+ja+jo+olemassa+syömishäiriöoireita+hallittavana,+painonpudotus+ei+oo+ainut+asia,+jota+voin+miettiä.+Sen+lisäks+pitää+tarkkailla+niitä+syömishäiriön+oireita,+eli+esim.+että+liikkuminen+ei+saa+mennä+pakonomaiseksi+ja+noin+isot+liikuntamäärät+olis+nimenomaan+sitä.+Ei+ne+olis+sitä+välttämättä+kaikilla+ihmisillä,+jos+liikunnan+motiivi+on+esim.+se+että+vaan+tykkää+siitä+niin+paljon,+mutta+mun+motiivi+on+energiankulutus.+Tai+no,+pakonomaisuus+tarkoittaa+sitä+syyllisyydentunnetta+ym,+joka+seuraa+liikkumatta+jättämistä+ja+sitä+mahdollisesti+seuraavia+itserangaistuksia,+kun+samaa+energiamäärää+kulutetaan+sit+jollain+sairaalla+tavalla.+Esimerkkejä+en+kerro,+koska+akuutisti+syömishäiriöiset+kopioi+ne+käytökset+heti+jos+sellasia+vinkkejä+näkee.Musta+ei+oo+mieltä+laihduttaa,+jos+tulos+on+pienempi+kuin+100g/vrk,+tästä+poislukien+taukopäivät,+joita+aion+pitää+jatkossakin.+(Taukopäivä+=+vapaa+syöminen+(kotoa+löytyvistä+ruuista,+eli+terveellistä+ruokaa),+vapaa+liikunta,+eli+liikun+jos+sattuu+huvittamaan.)Mä+teen+tod.näk.+niin,+et+asetan+tavoitteeks+700+kcal+vajauksen/vrk,+joka+tarkoittaa+sitä+100g/vrk.+Sen+jälkeen+syötävää+jää+550+kcal/vrk,+vaikka+ei+liikkuis+jonain+päivänä+ollenkaan++liikunnalla+kulutetut+niiden+päivien+jälkeen+kun+on+liikkunut.+Ikävä+kyllä+liikkumalla+kuluvat+kcaloritkitkin+vähenee+koko+ajan+kun+paino+laskee,+joten+10+km+lenkillä+ei+enää+saa+400+kcaloria,+mut+saa+sillä+kuitenkin+jotain..Mä+oon+kyllä+jo+tottunut+niin+pieneen,+et+toi+550+vaikka+vaan+makais+sohvalla+koko+pävän+kuulostaa+tosi+isolta+numerolta.+Voiko+sillä+muka+tapahtuu+jotain?+Kai+sillä+tapahtuu,+kun+se+on+samalla+kaavalla+laskettu+kun+tähän+astinenkin+pudotus,+ja+se+on+ollut+loogista+pidemmän+ajan+sisällä+tarkasteltaessa.+Yksittäisinä+päivinä+kylläkin+kaikkee+muuta+kuin+loogista+välillä.
  6. En+oo+etsimässä+taisteluvastustajaa,+kun+nyt+ihan+aidosti+kiinnostunut.+Mikä+sun+sukupuoli+ja+paino+on,+mitä+liikuntaa+harrastat+ja+mistä+oot+laskenut+sen+kuluttaman+energiamäärän?+Liikunnan+kuluttamat+energiamäärät+kun+ei+todellakaan+oo+mikään+vakio,+lihaksikas+kuluttaa+enemmän+kuin+lihakseton,+painava+enemmän+kuin+kevyt+ja+sitä+enemmän+mitä+enemmän+painosta+on+lihasta+ym.+Siks+liikunnan+kulutusmittarit+on+kaikki+oikeestaan+huuhaata,+mutta+voi+niistä+suuntaa+saada+ja+sit+vaan+pitää+tarkkailla+onko+se+suunta+oikeesti+pätevä+vai+ei,+koska+joko+paino+toimii+niiden+mukaan+tai+sit+ei.Yritän+itekin+laskea+päivän+kulutettuja+kaloreita+laskemalla+joka+päivälle+liikkumalla+kulutetun+energian+määrän.+N.+5kg+sitten+tarkistin+itse+viimeks+suunnilleen+omat+kulutukset+ja+sillon+kilometrin+eteneminen+kävellen+tai+juosten+oli+n.+40+kcal/km.+Mä+lasken+nimeomaan+kilometrejä,+en+aikaa,+koska+kilometrimäärällä+kulutus+on+käytännössä+sama+riippumatta+vauhdista,+kun+taas+aikaa+laskiessa+pitäis+tietää+tarkkaan+liikkeen+nopeus.+Eli+n.+5kg+sitten+400+kcal+kulutus+tarkoitti+10km+lenkkiä.+Mut+kuten+sanottu,+se+oli+silloin+ja+nyt+on+nyt,+mä+oon+kevyempi+ja+kulutan+vähemmän.Painojen+kanssa+treenaamisen+ym.+kotitreenin+kulutuksen+oon+ottanut+arpomalla+jostain+epäluotettavasta+lähteestä,+ts.+lähteestä,+joka+antaa+tarkan+kalorimäärän+kulutukselle+kysymättä+painoa,+saati+kehonkoostumusta,+eli+numerot+on+sinne+vaan+heitetty+jostain+keskiarvoista.+Ja+koska+oon+keskivertoa+pienempi,+valitsin+sit+sen+"kevyt"+vaihtoehdon+mukaan,+vaikka+oikeempi+ois+ehkä+keskiraskas.+Mut+mielummin+lasken+kulutuksen+liian+alas+kun+ylös,+koska+tarkoitus+on+pudottaa+painoa.Jos+on+tarjota+joku+luotettavampi+lähde+tai+laskin,+joka+huomioi+kulutukseen+vaikuttavat+asiat,+niin+infoa+ihmeessä.+Kulutuksen+laskeminen+on+vaikeeta.+Toistaseks+oon+onnistunut+siinä+riittävän+hyvin,+mutta+se+on+menossa+haastavammaksi.