Vapaa kuvaus

Aloituksia

218

Kommenttia

3834

  1. Näinä ankeina ja epävakaina aikoina Suomi ei voi ottaa eläteiksi maahanmuuttajia, jotka eivät halua kotoutua tänne ja tulla suomalaisiksi. Muualla Euroopassa, Suomea rikkaammissakin maissa asia on ymmärretty. Vain täällä Suomessa enää saarnataan hallitsemattoman massamaahanmuuton autuutta. Kun Suomen rajat olivat apposen auki ihan kaikille niin tänne tuli ja tunkeutui monen kaltaista muka-pakolaista. Osa on jotenkin sopeutunut tänne, iso osa ei ole. Mitä tehdä näitten ihmisten kanssa, jotka haluavat pysyä omissa yhteisöissään, säilyttää oman kulttuurinsa ja kasvattaa lapsensakin kotoutumattomiksi? Kokemus on osoittanut, että heitä on tavattoman vaikea saada poistumaan maasta vapaaehtoisesti kun he saavat täällä täyden elatuksen, kaikki samat tuet ja edut kuin kantaväestöllä. Ainoa mahdollisuus saada nämä "monikulttuuriset" ihmiset edes osittain kotoutumaan ja kantamaan vastuuta tästä syrjäisestä ja perusköyhästä maasta olisi alkaa karsia heidän etujaan tekemällä ne ehdollisiksi. Sitä Moktar ja tiukkaa vihervasemmistolaista ideologiaa kannattavat eivät halua koska heidän mielestään monikulttuurisuus on niin hyvä ja hieno asia.
  2. Ainahan on maksettu eikös juu, mitä tässä maailmassa velkaantuu. Veroastetta voidaan alentaa, mutta ei tällä tavalla perse edellä puuhun kiipeämällä. Suomen päälle ulkopuolelta kaatuvat vahingot pitää vaan maksaa ensin. Hölmöllä reunaoikeistolaisella politiikalla itse aiheutetut vahingot pitää niin ikään ensin hoitaa. Velkataakka pitää saada sellaiseksi, että valtion kantokyky riittää lainakustannusten hoitamiseen. Valtiontalouden vajaus pitää saada pienemmäksi, mieluiten kokonaan pois. Maan talous pitää saada toimimaan jotta valtiokin saa taas riittävästi tuloja. Kun kaikki ulkopuolelta päälle kaatuneet ja itse aiheutetut sotkut on hoidettu pois pöydältä niin SITTEN voidaan alkaa HALLITUSTI alentamaan hyvätuloisten veroastetta jos kansan enemmistö on antanut siihen oikeistolle vaaleissa mandaatin.

    Markka-aikana aina maksettiin epäonni ja hölmöilyt devalvaatioilla, jotka keikkasivat rikkaitten varallisuudesta ison siivun kuten myös kädestä suuhun elävien köyhien ostovoimastakin. Nyt euroaikaa on jatkunut jo sen verran kauan, että pitäisi pikku hiljaa alkaa ymmärtää, että verot ovat tärkein ellei ainoa väline, jolla epävakaan maailman aiheuttamat takaiskut ja oman epävakaan politiikan aiheuttamat ongelmat voidaan hoitaa. Veroja, siis myös tuloveroja pitää vaan voida korottaa jos on tarvis. Ei niiden korotusten tarvitse pysyviä olla. Jos talous toimii ja veroja on jouduttu korottamaan liikaa niin niitä on hyvä syy alentaa. Kaikenlaisesta niin oikeistolaisesta kuin vasemmistolaisestakin ideologisesta tumpuloinnista, töpelsinnästä ja tyrimisestä luopuminen loisi hyvinkin merkittävää liikkumisvaraa veroille alenevaan suuntaan.
  3. Voi helvetti sentään! Ei se, että valtioilla on aina velkaa todellakaan tarkoita sitä, että velkoja ei tarvitsisi maksaa. Kyllä valtion pitää maksaa velkansa. Voihan siitä yrittää laistaa. Jos valtio jättää ulkomaiset velkansa maksamatta niin ei velkoja tulla ulosmittaamaan. Lait toimivat vain kansallisella tasolla. Valtiot maksavat velkojensa korkoja ja lyhennyksiä tasaiseen tahtiin, ne ovat osa valtion menoja. Jos velkoja ei maksella ajallaan niin ei se jää vaille seuraamuksia. Kansainvälinen luotto menee. Velan lainaehdot heikkenevät ja korot nousevat. Lopulta uutta lainaa ei enää saa. Velkakierteessä olevalle maalle ja sen kansalaisille seuraukset ovat karmeat - se on monessa maassa nähty.

    Kun kansantalous ja valtiontalous pyörii niin lainat rullaavat mukana. Jos BKT kasvaa ja valtion lainaehdot ovat hyvät niin lainojen hoitokustannukset eivät ole rasite. Jos lainat käytetään viisaasti niin niillä saadaan lisää kasvua ja maksukykyä. Velan määrä / BKT on tärkeä mittari. Jos se alkaa halltsemattomasti kasvaa niin valtion taloudessa on jotain pahasti vialla.

    Ei Suomi ole aina ollut velkakierteessä. Kun maan talous on ollut kunnossa niin lainaa on saanut jopa negatiivisella korolla. Suomi oli Sipilän hallituksen ansiosta jonkin aikaa sijoittajien turvasatama, mistä Marinin hallitus vahvasti hyötyi. Toki taustalla vaikutti myös globalisaation synnyttämä matalien korkojen aika. Sehän loppui vuonna 2022 ja siihen olisi pitänyt reagoida ripeästi ja ajoissa. Marinin hallitus ei reagoinut. Orpon hallitus lupasi reagoida, mutta toimi sitten täysin väärin. Orpon hallituksen reunaoikeistolainen talouspolitiikka on ollut Suomelle vielä pahempi juttu kuin Marinin hallituksen lepsuilu.
  4. Venäjän sotatalouden romahdus olisi todella hyvä uutinen nykymaailmassa, missä huonojen uutisten tulva kaatuu päälle, lyö maahan ja murtaa mielen.