Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Oikonomi
Oikonomi
Oikonomi
Vapaa kuvaus
Aloituksia
218
Kommenttia
3834
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Näinä ankeina ja epävakaina aikoina Suomi ei voi ottaa eläteiksi maahanmuuttajia, jotka eivät halua kotoutua tänne ja tulla suomalaisiksi. Muualla Euroopassa, Suomea rikkaammissakin maissa asia on ymmärretty. Vain täällä Suomessa enää saarnataan hallitsemattoman massamaahanmuuton autuutta. Kun Suomen rajat olivat apposen auki ihan kaikille niin tänne tuli ja tunkeutui monen kaltaista muka-pakolaista. Osa on jotenkin sopeutunut tänne, iso osa ei ole. Mitä tehdä näitten ihmisten kanssa, jotka haluavat pysyä omissa yhteisöissään, säilyttää oman kulttuurinsa ja kasvattaa lapsensakin kotoutumattomiksi? Kokemus on osoittanut, että heitä on tavattoman vaikea saada poistumaan maasta vapaaehtoisesti kun he saavat täällä täyden elatuksen, kaikki samat tuet ja edut kuin kantaväestöllä. Ainoa mahdollisuus saada nämä "monikulttuuriset" ihmiset edes osittain kotoutumaan ja kantamaan vastuuta tästä syrjäisestä ja perusköyhästä maasta olisi alkaa karsia heidän etujaan tekemällä ne ehdollisiksi. Sitä Moktar ja tiukkaa vihervasemmistolaista ideologiaa kannattavat eivät halua koska heidän mielestään monikulttuurisuus on niin hyvä ja hieno asia.
24.05.2026 08:33
Orpon mielestä hallitus tekee oikeita asioita kun hallitus toimii oikean ideologian mukaisesti. Jos sitten asiat eivät toimi niin vika ei voi olla hallituksessa. Vian siis täytyy olla kansassa. Kansa ei vain ymmärrä kuinka hyviä ja oikeita asioita hallitus tekee. No, suunnilleen samoin ajatellaan myös vasemmiston puolella. Kansassa on vika kun se ei ymmärrä kuinka erinomaisia asioita liberaali vasemmisto ajaa. Vasemmistokin toimii mielestään oikean ideologian mukaisesti eikä niin ollen voi tehdä mitään väärää. Kansalaiset, jotka eivät ymmärrä liberaalin vasemmiston hienoa ideologiaa ovat populisteja.
Minä, populistinen kansalainen, olen kurkkua myöten täynnä sitä, että systeemejä arvioidaan ideologian perusteella eikä sen perusteella miten ne toimivat.
22.05.2026 17:49
Ideologisia tavoitteita voi olla, mutta tavoitteiden toteuttamisen olisi syytä olla realistisella pohjalla muuten syntyy ristiriita hienolta kuulostavien tavoitteiden ja karun todellisuuden välille. Kun ideologiaa ajetaan pyssyyn väkisin niin ristiriita kasvaa räikeän suureksi ja karu todellisuus muuttuu vain entistä karummaksi.
22.05.2026 11:34
Kun näkis vaan!
YLEn sivuilla "juuri nyt" -uutinen: Valmet lomauttaa 2400.
Kuvitelmat ja unelmat ovat ristiriidassa karun todellisuuden kanssa.
Ja muuten: Valheet kannattaa jättää viimetinkaan just ennen vaaleja, jolloin karu todellisuus ei ehdi niitä kumota.
21.05.2026 11:33
Se, mitä Gazan väestölle tapahtui on ikävä juttu. Syytöntä osapuolta konfliktissa ei kuitenkaan ole. Gazan väestökään ei ole täysin syytön koska on kannattanut terroristijärjestön hallintoa alueella.
Ideologiat nyt sitten valitsevat itselleen sopivan syyllisen, vasemmisto valitsee Israelin ja oikeisto palestiinalaiset. Palestiinan ongelma on monimutkainen ja lukkiutunut. Ideologiat yksinkertaistavat ongelman haluamallaan tavalla.
Kun kansanmurhasta puhutaan niin itselleni yksi asia on aika selvä. Jos Hamasilla olisi voimaa toteuttaa israelilaisten kansanmurha niin Hamas toteuttaisi sen. Israel nyt vaan on liian vahva ja Hamas on heikko. Toisaalta - koska Israel on niin paljon vahvempi osapuoli niin Israelin pitäisi asettaa rajat voimankäytölleen.
20.05.2026 19:51
Työeläkkeet ovat yhteisöllistä säästämistä sijoittamisen ammattilaisten avustuksella. Se on hyvin toimiva järjestelmä. Työeläkerahastot ovat työtä tekevien kansalaisten varallisuutta, niihin koskeminen olisi rosvousta. Työtä tekevät kansalaiset voivat kuluttaa tulojaan vapaammin ja huolettomammin kun tietävät vanhuudenpäivänsä olevan turvattu. Työeläkevarat ovat käytettävissä investointeihin. Toki eläkerahastoja hoitavilla sijoittamisen ammattilaisilla on iso vastuu varojen käytöstä. Sijoitusten pitää olla tuottavia.
Tämänkin ketjun aloittaja on joko typerys tai kusettajatrolli. Hyvin tuntuvat kuitenkin tämmöiset provosoivat aloitukset keräävän kommentteja.
20.05.2026 11:41
"Säästämisestä" puhuminen on tässä vaiheessa humpuukia ja kansan kusettamista. Nyt hallituksen pitää maksattaa itse aiheuttamiensa vahinkojen korjaaminen. Maksut pitää nyt kerätä niiltä, joille hallitus on rahaa jakanut. Niiltä ihmisiltä, joilta hallitus on jo repinyt rahaa ei voi repiä enää yhtään lisää. Lisää repiminen vai pahentaa vahinkoja entisestään ja lasku kasvaa. Eli siis nyt lasku suurituloisille ja hyvätuloisillekin - vaikka anteeksipyynnön kera - sorry, ei mennyt niin kuin ajattelimme joten on pakko periä lahjarahat takaisin korkojen kanssa.
20.05.2026 10:38
Palstalaiset, älkää antako tämän anonyymitrollin kusettaa itseänne noilla tilastoilla! Suomen velka ei ole kasvanut vuosittain, se pysyi suunnilleen samalla tasolla suhteessa BKT:hen - joskin vaihdellen. Välillä on lainaa kannattanut ottaa enemmän kun sitä on Suomelle tyrkytetty hyvin matalalla korolla, niin matalalla, että heikollakin talouskasvulla laina oli helppo hoitaa. Nyt hallituksen reunaoikeistolaisen talouspolitiikan seurauksena velka on räjähtänyt ylöspäin ja niin on räjähtänyt moni muukin ikävä asia kuten konkurssit, työttömyys ja budjettivaje. Vajetta eivät ole kasvattaneet vain valtion lisääntyneet menot vaan myös alentuneet tulot, molemmat hallituksen toimien seurauksena.
Anotrolli yrittää puolustella Orpon hallituksen sairasta talouspolitiikkaa. Luvut voivat olla oikeita, mutta trolli vääristelee niiden taustaa. Kolmen viimeisen vuoden aikana Suomen julkinen velka on kasvanut hallitsemattomasti, sitä ennen se oli hallinnassa ja luottamus Suomen talouteen pysyi hyvänä kotimaassa ja ulkomailla.
19.05.2026 13:41
Ihminen on evoluution tuote. Ihmisen perimässä näkyy koko evoluutio. Ihmisen DNA:sta on 60% yhteistä kärpäsen kanssa. Ihmisen erottaa apinasta vain muutama hassu % DNA:sta.
19.05.2026 08:37
Ainahan on maksettu eikös juu, mitä tässä maailmassa velkaantuu. Veroastetta voidaan alentaa, mutta ei tällä tavalla perse edellä puuhun kiipeämällä. Suomen päälle ulkopuolelta kaatuvat vahingot pitää vaan maksaa ensin. Hölmöllä reunaoikeistolaisella politiikalla itse aiheutetut vahingot pitää niin ikään ensin hoitaa. Velkataakka pitää saada sellaiseksi, että valtion kantokyky riittää lainakustannusten hoitamiseen. Valtiontalouden vajaus pitää saada pienemmäksi, mieluiten kokonaan pois. Maan talous pitää saada toimimaan jotta valtiokin saa taas riittävästi tuloja. Kun kaikki ulkopuolelta päälle kaatuneet ja itse aiheutetut sotkut on hoidettu pois pöydältä niin SITTEN voidaan alkaa HALLITUSTI alentamaan hyvätuloisten veroastetta jos kansan enemmistö on antanut siihen oikeistolle vaaleissa mandaatin.
Markka-aikana aina maksettiin epäonni ja hölmöilyt devalvaatioilla, jotka keikkasivat rikkaitten varallisuudesta ison siivun kuten myös kädestä suuhun elävien köyhien ostovoimastakin. Nyt euroaikaa on jatkunut jo sen verran kauan, että pitäisi pikku hiljaa alkaa ymmärtää, että verot ovat tärkein ellei ainoa väline, jolla epävakaan maailman aiheuttamat takaiskut ja oman epävakaan politiikan aiheuttamat ongelmat voidaan hoitaa. Veroja, siis myös tuloveroja pitää vaan voida korottaa jos on tarvis. Ei niiden korotusten tarvitse pysyviä olla. Jos talous toimii ja veroja on jouduttu korottamaan liikaa niin niitä on hyvä syy alentaa. Kaikenlaisesta niin oikeistolaisesta kuin vasemmistolaisestakin ideologisesta tumpuloinnista, töpelsinnästä ja tyrimisestä luopuminen loisi hyvinkin merkittävää liikkumisvaraa veroille alenevaan suuntaan.
18.05.2026 14:15
Ei tässä enää ole mitään merkittäviä säästökohteita. Maksukohde sen sijaan on selvä. Pitäisihän suomalaisten paksuun kalloon vähitellen upota päivänselvä asia. Kaikille on selvää, että jos auton vaihdelaatikko hajoaa niin auto pitää korjata ja korjaus maksaa. Jos talossa katto vuotaa niin se pitää korjata ja korjaus maksaa. Suomen valtio on meidän kaikkien yhteinen. Kun se on rikki niin se pitää korjata ja korjaus maksaa. Niiden, joilla on rahaa pitää maksaa. Rahaa ei voi enää repiä niiltä, joilla sitä ei ole. Rikkaitten ja hyvätuloisten pitää nyt maksaa. Köyhiltä ei voi enää ottaa. Tyhjästä on paha nyhjästä. Miksi hyvätuloiset eivät halua maksaa? Syy on tämä: suomalaisten kalloihin ovat uponneet valheet, että omasta valtiosta ei tarvitse kantaa vastuuta. Valtio pitää huolen itsestään. Se on kuin ikiliikkuja, kuin se Kalevalan sampo. Omaa valtiota, omaa sampoa pitää puolustaa jos se yritetään ryöstää, mutta ei sitä tarvitse arkielämässä puolustaa eikä korjata. Joidenkin mielestä on sitten vielä niin, että ne suomalaiset, jotka haluavat pitää huolta Suomesta ovat pahoja natseja. Heidän mielestään suomalaisten täytyy pitää huolta koko maailmasta ja unohtaa oma maa.
Niiden suomalaisten, joilla on rahaa pitää nyt maksaa talouden korjaus, Kun korjaus on tehty ja maan talous taas toimii normaalisti niin kyllä se raha takaisin tulee.
18.05.2026 08:50
Voi helvetti sentään! Ei se, että valtioilla on aina velkaa todellakaan tarkoita sitä, että velkoja ei tarvitsisi maksaa. Kyllä valtion pitää maksaa velkansa. Voihan siitä yrittää laistaa. Jos valtio jättää ulkomaiset velkansa maksamatta niin ei velkoja tulla ulosmittaamaan. Lait toimivat vain kansallisella tasolla. Valtiot maksavat velkojensa korkoja ja lyhennyksiä tasaiseen tahtiin, ne ovat osa valtion menoja. Jos velkoja ei maksella ajallaan niin ei se jää vaille seuraamuksia. Kansainvälinen luotto menee. Velan lainaehdot heikkenevät ja korot nousevat. Lopulta uutta lainaa ei enää saa. Velkakierteessä olevalle maalle ja sen kansalaisille seuraukset ovat karmeat - se on monessa maassa nähty.
Kun kansantalous ja valtiontalous pyörii niin lainat rullaavat mukana. Jos BKT kasvaa ja valtion lainaehdot ovat hyvät niin lainojen hoitokustannukset eivät ole rasite. Jos lainat käytetään viisaasti niin niillä saadaan lisää kasvua ja maksukykyä. Velan määrä / BKT on tärkeä mittari. Jos se alkaa halltsemattomasti kasvaa niin valtion taloudessa on jotain pahasti vialla.
Ei Suomi ole aina ollut velkakierteessä. Kun maan talous on ollut kunnossa niin lainaa on saanut jopa negatiivisella korolla. Suomi oli Sipilän hallituksen ansiosta jonkin aikaa sijoittajien turvasatama, mistä Marinin hallitus vahvasti hyötyi. Toki taustalla vaikutti myös globalisaation synnyttämä matalien korkojen aika. Sehän loppui vuonna 2022 ja siihen olisi pitänyt reagoida ripeästi ja ajoissa. Marinin hallitus ei reagoinut. Orpon hallitus lupasi reagoida, mutta toimi sitten täysin väärin. Orpon hallituksen reunaoikeistolainen talouspolitiikka on ollut Suomelle vielä pahempi juttu kuin Marinin hallituksen lepsuilu.
17.05.2026 09:14
Ei tästä tilanteesta enää säästämällä selvitä - varsinkaan kun leikkaaminen poikii vain lisää valtiontalouden vajausta. Mitä enemmän leikataan sitä enemmän valtion tulot vähenevät ja valtiotalouden vaje vain kasvaa. Velkaa tarvitaan aina vain lisää ja velanhoitokustannukset kasvavat. Kyllä se nyt kuulkaa reunaoikeistolaiset on sillä lailla, ettei tästä enää maksamatta selvitä. Helpommalla olisi päästy jos olisi hoidettu maksut pois silloin kun ne olisivat olleet vielä kohtuullisia. Nyt joudutte tekin kaivamaan kuvettanne entistä syvemmältä - tavalla tai toisella. En ihmettele yhtään, että monet jo harkitsevat maasta lähtöä. Miten sitten mahdatte pärjätä ulkomailla ovelaa paikallista väkeä vastaan kun järki ei teillä tuon kummempi ole.
16.05.2026 18:02
Venäjän sotatalouden romahdus olisi todella hyvä uutinen nykymaailmassa, missä huonojen uutisten tulva kaatuu päälle, lyö maahan ja murtaa mielen.
16.05.2026 16:47
Yhä useammilla suomalaisilla tästä on leikki kaukana ja vitsit vähissä.
16.05.2026 16:33
Päivänselvästi ehdottomasti suurin syy Suomen ylivelkaantumiseen on Orpon hallituksen reunaoikeistolainen ideologinen talouspolitiikka. Toiseksi suurin syy on se, että tätä päivänselvää syytä ei haluta tunnustaa. Suomen velkaantuminen ei ollut vielä Orpon hallituksen aloittaessa ehtinyt nousta niin korkeaksi, ettei sitä olisi voitu ihan järkevillä toimilla ja harkitulla sopeuttamisella taittaa. Nyt Suomi on velkakierteessä, mikä on monin verroin pahempi asia kuin pelkkä valtion velan liian korkea taso. Velkakierrettä ei voi pysäyttää myöntämättä ideologisen talouspolitiikan totaalista epäonnistumista.
16.05.2026 15:12
Orpon hallitus sai Suomen haltuunsa vielä ihan kohtuu hyvässä tilassa. Marinin hallituksen viimeisen vuoden lepsuilu ei ollut vielä ehtinyt saada aikaan kovinkaan pahaa jälkeä. Sen todella pahan jäljen on jättänyt nimenomaan Orpon hallitus.
Ihmettelen reunaoikeistolaisten sönkkäämistä. Asiassa ei pitäisi olla pienintäkään epäselvyyttä. Reunaoikeistolainen politiikka on ajanut maan talouden syöksykierteeseen. Valtion taloudelle on olemassa mittareita. Ne näyttävät kaikki samaa. Punaisella ovat. On todella demokratian ongelma, että tosiasioita ei tunnusteta vaan yritetään kiemurrella ja syöttää kansalle potaskaa.
Se, että maan talous oli vielä Orpon hallituksen alottaessa ihan kohtuullisessa kunnossa huolimatta kansainvälisistä kriiseistä ei ollut niinkään Marinin hallituksen ansiota vaan Sipilän hallituksen. Sipilän hallitus oli luonut pohjan ja perustan, jota Marinin hallitus saattoi hyödyntää kun luotsasi Suomen kahden kriisin läpi. Marinin hallituksen ote lässähti kun tuli se kolmas kriisi. Sipilän hallitushan oli oikeistohallitus siinä missä Orpon hallituskin. Miksi Sipilän hallitus onnistui kun Orpon hallitus on epäonnistunut perusteellisesti? Siihen on selvä syy ja se on näiden aikojen iso kysymys muuallakin kuin Suomessa. Olen miettinyt asian suht valmiiksi ja aika pitkälle kirjannut sen myös ylös. Nyt mietin, että kannattaako sitä julkaista palstalla. Tuskin kannattaa. Olkoon.
15.05.2026 18:39
Työeläkejärjestelmän varat todella ovat osa suomalaisten varallisuutta kuten joku tässä keskustelussa totesi. Jos työeläkejärjestelmää ei olisi niin työntekijät joutuisivat säästämään palkastaan vanhuudenpäivien varalle. Niin jenkit joutuvat tekemään jotta voivat vanhoina elää ihmisarvoista elämää. Jenkeillä toki on paremmat palkat kuin suomalaisilla ja niin niillä pitääkin olla. Rahaa kuluu vakuutuksiin ja lasten koulutukseen. Suomalaisen palkka on pieni, mutta sen voi törsätä huoletta kun vanhuuden päivät on turvattu. Ns "köyhien" suomalaisten palkka voi kyllä olla niin pieni, ettei sillä kalliilla paikkakunnilla tule toimeen, siksi valtion tuet ovat monille työssäkäyvillekin tarpeen.
Osa varallisuuttamme on siis työeläkeyhtiöiden ammattisijoittajien osaamisen varassa. Tietysti joku voi ajatella, että osaisi sijoittaa tuottavammin kuin ammattilaiset. Henkseleitä voi aina paukutella. Kun ammattilaiset hoitavat homman niin he tietenkin vaativat oman osansa. Risto Murto tienaa mahtavasti, mutta osannee hommansa. Jos haluaa itse sijoittaa tuottavasti niin kyllä siihen rahan lisäksi kuluu myös aikaa. Useimmat suomalaiset haluavat käyttää aikaansa muihin harrastuksiin kuin pörssissä pelaamiseen. Kyllä tuottava sijoittaminen vaatii vähän enemmän aikaa ja ymmärrystä kuin lottorivin täyttäminen.
14.05.2026 18:44
Puheet on puheita. Varsinkin näinä ankeina aikoina poliitikkojen puheet ovat löysiä, en niille paljon painoa anna. Teot ratkaisevat. Jos teot vastaisivat puheita niin puheetkin voisi ottaa vakavammin.
Miksi muka julkisen sektorin pitäisi olla pienempi? Onko julkisen sektorin pienuus joku itseisarvo? Ei siinä ole pätkänkään järkeä. Purran puhe on siltä osin oikeistolaista ääri-ideologiaa jenkkilästä, joka ei Suomeen istu lainkaan. Julkinen sektori voi olla liian iso suhteessa koko kansantalouteen, mutta jos se on oikean kokoinen ja toimii tehokkaasti niin se pyörittää omalta osaltaan taloutta niin että yksityinen yrityssektorikin siitä hyötyy. Valtaosa kansalaisista tietenkin hyötyy hyvin toimivasta julkisesta sektorista. Vihervasemmisto haluaa kuormittaa julkista sektoria kaikenlaisilla omilla ideologisilla jutuillaan, joista Suomen kansalaiset eivät hyödy - sen osan minimoinnin perussuomalaiset voivat kyllä ottaa tehtäväkseen.
13.05.2026 12:02
Puheet on puheita. Varsinkin näinä ankeina aikoina puheet poliitikkojen ovat löysiä, en niille paljon painoa anna. Teot ratkaisevat. Jos teot vastaisivat puheita niin puheetkin voisi ottaa vakavammin.
Miksi muka julkisen sektorin pitäisi olla pienempi? Onko julkisen sektorin pienuus joku itseisarvo? Ei siinä ole pätkänkään järkeä. Purran puhe on siltä osin oikeistolaista ääri-ideologiaa jenkkilästä, joka ei Suomeen istu lainkaan. Julkinen sektori voi olla liian iso suhteessa koko kansantalouteen, mutta jos se on oikean kokoinen ja toimii tehokkaasti niin se pyörittää omalta osaltaan taloutta niin että yksityinen yrityssektorikin siitä hyötyy. Valtaosa kansalaisista tietenkin hyötyy hyvin toimivasta julkisesta sektorista. Vihervasemmisto haluaa kuormittaa julkista sektoria kaikenlaisilla omilla ideologisilla jutuillaan, joista Suomen kansalaiset eivät hyödy - sen osan minimoinnin perussuomalaiset voivat kyllä ottaa tehtäväkseen.
13.05.2026 12:01
4 / 192