Vapaa kuvaus

Aloituksia

123

Kommenttia

1976

  1. Kaikenlaisia hirviöitä riehuu nykymaailmassa. Kyllähän Netanjahun Israel vähän samaa tekee Gazassa kuin Putinin Venäjä Ukrainassa. Yksi ero kuitenkin on. Israel ei teurastusta aloittanut vaan sen aloitti Hamas, jonka Gazan arabit olivat valinneet johtamaan aluetta. Valtaosa gazalaisista taisi olla innoissaan kun Hamas onnistui kotitekoisilla raketeillaan murhaamaan niinkin monia israelilaisia.

    Israel on sama kuin se on aina ollut. Israelilaisten enemmistö, nykyisin ehkä niukka enemmistö on sitä mieltä, että jihad-muslimeille ei pidä antaa tuumaakaan periksi vaan terrorismiin on aina vastattava ankaralla voimalla. Aiemmin suhtauduin siihen aika kriittisesti, mutta nyt olen alkanut ymmärtää Israelia enemmän. Jihad-islam on toinen aikamme pahimmista häiriköistä, toinen on tietenkin Putinin Venäjä. Tämä maailma on kova paikka ja ihmiset ovat julmia, niin julmia, että pahimmillaan meistä voi todellakin tulla hirviöitä. Se on nähty ja koettu sivilisaation historian aikaan niin monesti, että siltä ei voi silmiä sulkea. Oma ajatukseni on, että toimiva yhteiskunta, jolla on niitä hyviä arvoja voi pitää kurissa ihmislajin luontaista julmuutta. Siellä taustalla se kuitenkin koko ajan luuraa ja se pitäisi aina muistaa. Nyt hirviöt ovat päässeet maailmassa irti ja syyllisiä siihen omalta osaltaan ovat nämä "liberaaleiksi" itseään kutsuvat ihmiset, jotka ovat sulkeneet silmänsä karulta todellisuudelta. Israelilaiset eivät voi sulkea silmiään. Hetkellisestäkin herpaantumisesta on karmeat seuraukset, se nähtiin taas kun Hamas-hirviöt iskivät.
  2. Aika sofistikoitua tarinaa, mutta oletettavasti täysin keksittyä. Mukana on myös opportunismia, jolla tilanteesta halutaan ottaa kaikki Hyöty irti. Ehkä oli alunperinkin tarkoitus jatkaa putinistien North Stream -teemaa näillä uusilla sabotaasheilla. Otso tuli vain mukaan kuvaan kuin taivaan lahjana putinisteille.

    Jos suomalaisena esittää noin vakavia syytöksiä Suomea kohtaan niin ei pitäisi tehdä sitä täysin puskista. Suomi24-sivusto on jokseenkin anarkistinen, ihan mitä tahansa tänne saa kirjoitella, mutta silti uskottavuuden takia tuollaiset syytökset pitäisi esittää rekisteröityneenä ja kirjautuneena. Olisi helpompi seurata miten keskustelun aloittaja perustelee näkemyksiään kun vastaväitteitä esitetään. Nyt on vain pakko olettaa, että anonyymi kommentoija, joka komppaa Anonyymi-ap:n avausta on sama anonyymi kuin avaaja. Juuri nuo komppaavat kommentit ovat paljastavia. "YYA-aika olis Suomen parasta aikaa" - selvää venäjämielistä ja putinistista propagandaa samoin kuin Naton leimaaminen sodanlietsojaksi ja "Nato-kätyreistä" kirjoittaminen. Nato on nyt Putinin propagandassa Venäjän päävihollinen, jolla perustellaan "erikoisoperaation" täydellistä mönkäänmenoa ja sodan laajentamista venäläisille. Kun ukrainalaiset ovat kyenneet tehokkaasti puolustamaan maansa itsenäisyyttä Venäjän hyökkäystä vastaan niin putinistit väittävät nyt, että Ukrainan takana onkin Yhdysvaltojen ja Naton hyökkäyshalu. Putinistien tapana on syyttää vastustajaa siitä, mitä itse tehdään eli Natohan se nyt muka juonittelee ja hyökkää.

    Minä luokittelisin kylmän viileästi tämän Otso-tarinoinnin opportunistiseksi disinformaatioksi, mikä on aivan tyypillistä putinismia.
  3. "Liberaaleiksi" itseään kutsuvat ihmiset ovat mielestäni täysin pihalla nykyisestä maailman menosta. Ääriytyneiden liberaalien haluttomuus tunnustaa tosiasioita on viemässä maailmaa vaaralliseen suuntaan, pahimmillaan kohti katastrofia. Itselleni karmeinta on ollut todeta, että olen ollut omissa näkemyksissäni 90% oikeassa, mutta täysin ilman minkäänlaista vaikutusmahdollisuutta maailman menoon. Näille Suomi24 palstoille purkamani ajatukset katoavat taivaan tuuliin.

    Tämän päivän Hesarissa oli tämmöinen juttu:
    https://www.hs.fi/visio/art-2000009925354.html
    Jutussa talousasiantuntijat maalailevat miten pahan kapitalismin tilalle on tulossa "jotain vielä pahempaa". Aika pitkälle olen samaa mieltä siitä, mitä tapahtuu, mutta täysin eri mieltä syistä. Tapahtunut kehitys täsmää sen kanssa, mitä olen ajatellut kohta jo parikymmentä vuotta. Syy tapahtuneeseen kehitykseen on mielestäni kuitenkin globalisaation aiheuttama vinoutuminen eikä kapitalismin muuttuminen. Hyödykkeiden tuotanto on keskittynyt toisaalle ja markkinoiden sääntely toisaalle. Kiinasta on tullut maailman työpaja, mutta markkinoita pyritään edelleen johtamaan jälkiteollisista länsimaista, joihin kulutus on keskittynyt. Läntiset demokratiat ovat edelleen yhteiskuntina tehokkaita, mutta talousen tehokkuus ilmenee nyt väärällä tavalla. Seurauksena on ollut yhteiskunnan eriarvoistuminen ja polarisoituminen sekä talouden keskittyminen ja monetaristinen epävakaus. Kaikki tapahtuu niinkuin olen omassa yksinäisessä kolossani miettinyt. Asiantuntijat nyt sitten kertovat minulle yksityiskohtia siitä, miten se tapahtuu.

    On kamalaa seurata, miten maailma menee vääjäämättä kohti tuhoa voimatta vaikuttaa siihen mitenkään.