Vapaa kuvaus

Aloituksia

71

Kommenttia

9791

1. Kysymyksessa muinoin Kasteessa oli mukana myös puhdistutuminen, eli peseminen, joten siinä koko ihminen puhdistuu.
    Käytännössä se on juuri kuten kirjoitit, ja kastaja painaa koko Ihmisen taaksepäin upoksiin, jolloin; Ap. t. 22:16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'

Peseminen/ Upottaminen koksee koko ruumista.
  2. Pitää erottaa Kasteen (Upottamisen) pakanalliseen valeluun?

Raamattu ei tunne vauvojen otsalelua, joka pakanallisessa ajattelussa onkin aivan toista, siinähän ei liitetä Ihmistä kastella Pyhimpään, ainoastaan veromaksuun Vanhampien valitsemaa Kirkkoon, joista vain harva tunnustaa Jeesuksen Messiaksi?

Jeesus sitävastoin antoi oikean suunnan, veteen täydellisesti upottamisen.

Se ylittää pakanallisen paavin sekä piispjemme näkemyksen.

Joh 3:23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.

Johanneksen kaste oli esikuvaa tulevasta kasteesta Herran Jeesuksen nimeen. Tästäkin käy ilmi veden määrä, jotta sitä oli paljon, koska tapahtui hautaaminen ei veden päälle pirskottaminen.
    Kasteen sisältö on tärkeämpi kuin ulkonainen muoto, mutta sittenkin apostolisena aikana kaikki uskoontulleet upotettiin uskoontulon jälkeen ei ennen sitä.

Matt 3:16 Kun Jeesus oli kastettu, NOUSI hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.

Tekstissä on kreik. sana anabainoo, joka tarkoittaa mm. nousta ylös, Jeesus nousi ylös vedestä, koska Hän oli upoksissa kastehetkellä. Sinäkin saat Jeesuksen esimerkin mukaisesti upottautua kasteen hautaan sekä nousta sieltä ylös.

Opetuslapsi Mattus, joka kastoi ihmisiä, mutta kertoo samalla Jeesuskesta, joka tekee saman menille Herran Päivänä; Matt. 3:11 "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella
  3. Juurikin näin.
  4. Perisynti on pakanoiden keksimä peloittelu käytäntö, jota juuri lut. kirkko käyttää.
    Asiaa ei Raamattu tunne?