Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

1709

1. Yks+rekattu+kävi+kaupassa+ja+apteekissa+tässä+välillä,+ja+vasta+nyt+huomasi+tämän+aloituksen.+Ei+edes+rekatut+istu+koko+päivää+puhelin+kädessä+tai+koneella+tuijottamassa+silmä+kovana+ruutua+ja+sinkkupalstan+tapahtumia...tai+ainakaan+kaikki,+kuten+ei+tee+myöskään+suurin+osa+ei-rekkautuneistakaan.+Myös+heillä+saattaa+olla+oma+elämä+palstan+ulkopuolella.+Ei+palsta+ole+yhtäkuin+koko+elämä.+Otsikon+kysymykseen+vastaukseksi,+että+olen,+en+ole+kertonut+enkä+toistaiseksi+kerro,+tai+ylipäätään+puhu+koko+ihastumisesta+irl.+Ne+syyt+miksi+en+kerro,+olen+täällä+kertonut+tarkemmin+pariin+otteeseen+parissa+ketjussa.+Mutta+sanotaan+kuitenkin+näin,+etten+ole+viime+kuukausina+ollut+missään+ihanteellisessa+tilanteessa+että+jaksaisin+mitään+edes+säätää+tai+ryhtyä+uuteen+suhteeseen.+Voimat+ei+riitä+kaikkeen,+ja+nykytilanteeni+saattaa+pysyä+muuttumattomana+vielä+vuosia+eteenpäin.++Eikä+musta+saa+oikein+mitään+iloa,+kun+viikon+kohokohtani+on+se+että+pääsen+kerran+tai+kahdesti+viikossa+käymään+lähikaupassa+ruokaostoksilla,+tai+noin+kerran+viikossa+alle+kilometrin+lenkillä+koirani+kanssa,+kun+se+tulee+mua+moikkaamaan.+Siis+jos+edes+pystyn+lähtemään+liikkeelle+ulko-ovesta..
  2. Täytin+alkuvuodesta+41v,+joten+en+mikään+ihan+ikäloppu+ole,+vaikka+välillä+itsestä+siltä+tuntuukin.+Mut+joo..oikein+muistelit.+Toinen+polvi+hajos+aikoinaan+vielä+lukiossa+ollessa,+kun+liukastuin+ja+kolautin+sen+jäähän,+mutta+siinä+vaiheessa+en+vielä+tiennyt+että+polvi+oli+rikki.+Opiskelemaan+lähdettyäni+se+polvi+alkoi+kuitenkin+vaivaamaan,+seisomatyötä+kun+mun+kokkiopinnot+pääosin+oli,+ja+ensimmäisen++lukuvuoden+aikana+polvi+tähystettiin+kahdesti.+Vasta+neljä+vuotta+alkuperäisen+liukastumisen+jälkeen+syy+löydettiin+-entisellä+Clinisportin+klinikalla-,+ja+paria+kuukautta+myöhemmin+eturistiside+uusittiin+siellä+sun+kotinurkilla+Mehiläisessä.+Noh,+sit+tuli+se+hyppy,+ja+hajosin+aika+pahasti+pääosin+jaloista+ja+selästä+sekä+lantiosta.+Niitä+vaurioita+korjailtiin+paljon+leikkurissa,+vaikka+eniten+tehtiin+kirurgisia+puhdistuksia+-siis+huono+kudos+poistettiin+haavasta+ja+huuhdeltiin+kunnolla-+tohon+toiseen+kantapäähän+myöhempinä+vuosina,+kun+ihonsiirron+haava+ei+pysynyt+kiinni,+vaan+saattoi+revetä+jostain+kohtaa+auki+vielä+haavan+sulkevien+hakasten+ollessa+jalassa+kiinni.+Sillähän+mä+sitten+sen+sepsiksenkin+lopulta+sain+-siis+verenmyrkytyksen,+kun+stafylokokki+bakteeri+pääsi+verenkiertoon+luuhun+asti+auki+olevasta+haavasta.+Selkää+ja+lantiota+on+operoitu+lukuisia+kertoja,+kuten+myös+toista+säärtä+ja+nilkkaa,+jossa+oli+avomurtuma.+Osa+leikkauksista+oli+murtumien+levytyksiä+ja+fiksaattorien+asentamista,+sekä+niiden+poistamisia+ja+murtumien+luudutuksia,+jotka+eivät+olleet+lähteneet+parantumaan+useamman+kuukauden+jälkeen.+Lisäksi+on+muutama+muun+syyn+takia+tehty+operaatio,+kuten+lapsena+tehty+kitarisaleikkaus,+rintojen+pienennys+terveydellisten+syiden+takia,+ja+vatsan+kirurginen+tähystys,+kun+luultiin+kovien+vatsakipujen+johtuvan+umpisuolentulehduksesta,+mutta+itse+leikkauksessa+todettiin+sen+olevan+terve,+ja+kipujen+johtuvan+endometrioosista.+Viimeisimpinä+on+kolme+rasvansiirtoa+vatsasta+kantapäähän,+kun+samalla+selviteltiin+jalka+terän+virheasennon+korjaamisen+mahdollisuutta.+Ortopedit+päättivät+lopulta+siihen,+ettei+jalkaan+kosketa+ennen+kuin+on+pakko,+koska+epäonnistumisen+riski+on+suurempi.+Tulevaisuudessa+sitä+kyllä+joudutaan+operoimaan+joskus.+Onhan+noita+leikkauksia+takana,+ja+toisaalta+ymmärrän+esimerkiksi+näiden+kosmeettisista+syistä+tehtyjä+operaatioita+teettävien+naisten+pohjimmaisia+syistä,+siis+niitä+miksi+ne+ensimmäiset+leikkaukset+on+tehty,+eli+oman+itsetunnon+parantamikseksi,+mutta+liika+on+liikaa.+Eiköhän+lähes+jokaiseen+asiaan+voi+addiktoitua,+mutta+myös+näiden+ihmisten+taustalta+voi+löytyä+se+sama+häiriö,+tai+mikä+se+sitten+oikeampi+termi+on,+kuin+esimerkiksi+heidän+jotka+sairastuvat+anorexiaan.+Jälkimmäisethän+näkevät+itsensä+myös+silloin+liian+lihavina,+vaikka+oikeasti+ovat+laihtuneet+ja+kuihtuneet+lähes+luurangoiksi.+Siis+mikäli+olen+tuon+oikein+aiemmin+lukemastani+ymmärtänyt.+Sulla+on+käynyt+todella+hyvä+tuuri,+kun+et+ole+itseäsi+koskaan+pahemmin+satuttanut.+Itse+olen+ollut+aina+tapaturma-altis,+mutta+polvea+lukuunottamatta+muuten+olen+selvinnyt+niistä+mustelmilla+ja+tikeillä.Jokainen+saa+tehdä+omat+päätöksensä+oman+kehonsa+suhteen,+mitä+sille+tekee+vai+tekeekö+mitään,+mutta+oma+ajatukseni+on+se+etten+puhtaasti+ulkonäöllisesti+syistä+mene+leikattavaksi.
  3. Sanon+vain+yhden+asian.+Siihen+olen+syyllinen+että+kiipesin+itse+sinne+parvekkeelle,+mutta+lopullista+totuutta+siitä+irrotinko+itse+otteeni,+horjahdinko,+loppuiko+voimat+pitää+kiinni,+vai+mitä+tapahtui,+en+tiedä+tai+muista.+Enkä+tule+sitä+koskaan+muistamaan.+Muistan+vain+tunteen+että+putoan.+Hyvin+todennäköisesti+olisin+kömpinyt+sieltä+takaisin+sisään+nukkumaan,+mutta+olettamuksena+epäilen,+että+nukahdin+kaiteelle+ja+siksi+putosin+kun+otteeni+löystyi.+Mikään+yksittäinen+asia,+kuten+epäonnistunut+ihmissuhde,++ei+ollut+kaiteelle+kömpimisen+syynä,+vaan+epäonnistunut+ihmissuhde+oli+se+viimeinen+pisara+niiden+muista+asioista+koostuvien+ämpärillisten+jälkeen,+jotka+kasaantuivat+vuosia+mielen+päälle+ennen+tuota+hetkeä,+koska+en+pystynyt+tai+osannut+mieltä+painavia+asioita+kenellekään+purkaa.+Tuo+puhumisen+taito+oli+ensimmäinen+asia,+minkä+opettelin+sairaalasta+pääsyn+jälkeen.+Jos+omaan+mielestäsi+epävakaan+persoonan,+niin+kerro+mulle+miksi+en+ole+sitten+2005+sairaalasta+pääsyn+jälkeen+käyttäytynyt+kertaakaan+siten+kuten+ennen+sitä+hyppyä+käyttäydyin?+Kaksi+itselle+pitkähköä+seurustelusuhdetta+on+päättynyt+tuon+vuoden+2005+jälkeen,+enkä+ole+kummallakaan+kerralla+roikkunut+exässäni+kiinni,+ja+muuten+se+oli+molemmissa+tapauksissa+minä+joka+päätti+suhteen.+Viihdyn+pitkiä+aikoja+yksin+kotona,+myös+silloin+kun+hermokipu+ei+ole+syy+miksi+vietän+aikaa+kotona,+vaan+viihdyn+myös+silloin+kotona,+kun+voin+mennä+ja+tulla+oman+haluni+mukaan.+Mikään+pettymys,+iso+tai+pieni,+ei+ole+enää+maailmanloppu,+kuten+ne+olivat+aikanaan.+Miksi+käyttäytymiseni+on+muuttunut+täysin+erilaiseksi,+aivan+päinvastaiseksi+kuin+epävakaan+persoonallisuushäiriön+omaavan+käyttäytyminen+on?+Oletko+itse+täysin+samanlainen+niin+luonteeltasi+tai+käyttäytymiseltäsi+tällä+hetkellä,+mitä+olit+15+vuotta+sitten?+En+syytä+tai+väitä+sinusta+mitään,+mutta+ihmiset+aikuistuu+ja+tulevat+järkevämmiksi,+ja+joillekin+se+vaatii+isoja+asioita,+jotta+pystyy+muutoksen+tekemään,+ja+pyrkimään+sen+jälkeen+olemaan+palaamatta+vanhoihin+käytösmalleihin.+En+ole+enää+se+sama+itsetuhoinen+toisissa+roikkuja,+ja+ihmisten+joukkoon+ahdistuneisuutta+pakeneva+ihminen,+vaan+noiden+kokemieni+rankkojen+vuosien+takia+parempi+ja+aikuisempi,+omien+tekojensa+seuraukset+kantava,+joka+kertoo+menneisyydestään+ja+teoistaan+sekä+seurauksista+siksi,+jotta+kukaan+toinen+ei+samoja+virheitä+tekisi.Ps.+Saamani+vammat+määrittävät+ainoastaan+minua+sen+verran,+että+niistä+saadut+seuraukset,+niin+se+hermosärky+kuin+vinoon+luutuneesta+kantaluusta+johtuvat+ongelmat+niin+kenkien+valinnassa+kuin+itse+kävelyssä,+vaikuttavat+päivittäin+elämääni.+Kuten+se,+että+jos+endometrioosin+takia+voisin+raskaaksi+tulla,+en+voisi+kantaa+lasta+sisälläni,+koska+selkäni+ja+lantioni+eivät+raskautta+kestä.+Siitä+syystä+olen+joutunut+pakosta+jäämään+lapsettomaksi.+Vailla+mahdollisuutta+kokea+perhe-elämä,+vailla+mahdollisuutta+ainoana++lapsen++tehdä+vanhemmistani+isovanhemmat.+Vain+siksi,+että+24+-vuotiaana+tein+väärän+päätöksen++silloin+sairaassa+itsetuhoisessa+mielessä.+Silloin+kun+hermokipu+ei+ole+jatkuvasti+päällä+niin+voimakkaana,+että+rukoilen+tajunnanmenetystä+sitä+saamatta,+on+elämäni+hyvää+ja+olen+siihen+tyytyväinen.+Nautin+eri+asioista,+niin+tehdä+kuin+kokea+niitä.+Yksi+niistä+asioista+joista+saan+kiittää+kaikkea+sitä+kokemaani,+on+sitkeys+olla+luovuttamatta+heti+ensimmäisen+vastoinkäymisen+tullessa+eteen.+Eikä+se,+että+olen+oppinut+arvostamaan+elämää+sellaisena+kuin+se+eteen+tulee,+ole+suinkaan+tuon+listan+häntäpäässä.Nuo+seuraukset+maksan+päivittäin+asioina,+joita+en+voi+tehdä+enkä+tulla+koskaan+tekemään,+tai+jotka+tekevät+elämästäni+köyhän+luuserin,+vailla+mahdollisuutta+parempaan,+toivottavasti+40+vuoden+päästä+koittavaan+kuolemaani+asti.+Kannan+vastuun+teostani+elämäni+loppuun+asti.+Mitä+24-vuotiaana+tekemää+virhettä+maksat+itse+joka+päivä+kuolemaasi+asti?
  4. Mikään+lääke+ei+lievennä+sitä+selän+hermosärkyä...yhtään.+Viimeinen+kokeilemattomien+listalla+olleen+lääkkeen+testasin+viime+syksynä+tutuin+seurauksin...eli+ei+yhtään+apua.+Kädet+on+nostettu+pystyyn+kolmesti+kahdella+eri+kipupolilla,+että+kaikki+heidän+keinot+on+käytetty+mitä+voidaan+tehdä,+samoin+tk+on+nostanut+kädet+pystyyn.+Mulla+ei+ole+kuin+kaksi+vaihtoehtoa:+purra+hampaat+yhteen+ja+kestää,+tai+tappaa+itseni.+Jälkimmäinen+ei+oikeastaan+ole+edes+vaihtoehto.+Toistaiseksi+pää+on+kestänyt,+koska+saan+onneksi+joten+kuten+nukutuksi+öisin.+Mutta:+jos+uni+kuolee,+en+ole+kauaa+hengissä.+Pää+ei+kipuja+kestä+ilman+unessa+saatua+vähäistä+lepoa.+Nukkuminen+ja+riittävä+uni+kirjaimellisesti+pitää+mut+hengissä.+Lekuriin+ja+etenkin+päivystykseen+on+ihan+turha+mennä+valittamaan+kipuja.+Sieltä+ei+saa+apua.+En+mä+täällä+kotini+seinien+sisällä+huvikseen+istu.+Tänään+kävin+kaupungissa+kun+oli+sinne+asiaa.+Edellisen+kerran+kävin+kaupungissa+9.4.21,+kun+hain+koronapiikin,+sitä+edellisen+kerran+palmusunnuntaina,+kun+porukat+haki+omat+rokotteet+ja+kävin+koiran+kanssa+sillä+aikaa+lenkillä,+sitten+maaliskuun+alussa+huimauksen+takia+päivystyksessä,+kun+kävin+ct-+ja+röntgenkuvissa+varmistamassa+ettei+mulla+ole+aivoinfarktia+päällä+-onneksi+ei+ollut+sitä,+ja+sitä+edeltävän+kerran+marraskuun+lopussa.+Kaupassa+käyn+kun+on+pakko.+Muutoin+olen+pääosin+kotini+vankina.+Sitä,+kauanko+mun+tilanne+tällasena+jatkuu+en+tiedä,+mutta+voi+mennä+jopa+vuosia+muuttumattomana.+Edellisen+kerran+vastaava+jokapäiväinen+kiputilanne+kesti+8+vuotta+yhtäjaksoisesti.+Elän+varsinaisesti+elämättä.Tälle+ei+voi+mitään,+ja+ei+auta+muu+kuin+yrittää+jaksaa+päivä+kerrallaan.+Mun+sosiaalinen+elämä+on+ollut+viime+syksystä+lähtien+facen+lisäksi+pelkästään+täällä+palstoilla.+Mut+elämä+on.+Syön+valmisruokia,+ja+silloin+tällöin+saan+äitini+tekemää+ruokaa+pari+annosta+itselleni.+Viikon+kohokohtia+on+se/ne,+kun+muru+tulee+kerrak+tai+kaksi+viikossa+viemään+mut+pienelle+haistelulenkille.+Hän+pääsee+haistelemaan+toisten+koirien+merkkailuja,+ja+minä+raikasta+ilmaa.+Oikeastaan+odotan+että+kuumat+helteet+tulisivat+taas+päälle,+kun+viime+vuonna+helteet+lievensi+kivut+lähes+nolliin,+ja+pystyin+nauttimaan+liikkumisesta.
  5. Ei+tule+tapahtumaan.