Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

1709

1. Toi+on+niin+tuttua.+Mitäpä+sitä+ajatuksilleen+voi.+Yrittää+unohtaa.+Ehkä+hetkeksi+onnistuukin,+kunnes+taas+saa+ajatuksensa+kiinni+toisen+ajattelusta.+En+tiedä,+toivo+siitä+että+olisi+jotain+voinut+tapahtua+on+jo+mennyt,+mutta+vaikka+sen+yrittää+perustella+oikeaksi+ratkaisuksi,+jokin+osa+mielestä+ja+sisimmästä+ei+suostu+luovuttamaan.+Tee+kuten+mielesi+tekee.+Jos+et+uskalla+mennä+juttelemaan,+niin+katso+jos+voit.+Itsellä+ei+sitäkään+mahdollisuutta+taida+olla+jäljellä.+Vaikka+tilanne+on+mikä+on,+sydämeni+elää+taas,+kiitos+hänelle+siitä,+kun+sai+pitkään+viileänä+olleen+sydämen+roihahtamaan+taas+liekkeihin.
  2. Sanotaanko+näin+että+joskus+on+tullut+katsottua,+mutta+oon+huomannut+vuosien+saatossa,+ja+toisten+kommentteja+lukien+sen,+että+mitä+enemmän+jossakin+formatissa+on+kausia,+sitä+tylsemmäksi+ja+mielikuvituksettomiksi+ne+käy.+Koska+toistetaan+samaa+ideaa+kerta+toisensa+jälkeen,+ja+jopa+samoja+ihmisiä+on+usemmalla+kaudella+ja+samat+naamat+pyörivät+lähes+kaikissa+realitysarjoissa.+Jokainen+formaatti+on+niiden+ensimmäisten+tuotantokausien+ajan+tuore,+ja+silloin+niitä+jaksaa+jopa+seurata.+Mutta+kun+ne+tulee+jatkuvasti+kausi+toisensa+jälkeen+samanlaisina,+miksi+katsoa?+Samaa+juttua+toistetaan+toistamisen+jälkeen.+Mikään+ei+muutu.+Seurasin+aikanaan+BB:tä,+siis+2000-luvulla,+olen+seurannut+pari+kolme+kautta+idolsia,+TVOF:ää,+vain+elämää,+selviytyjien+jenkkiversiota,+Maajussille+morsianta,+tanssii+tähtien+kanssa,+tähdet+tähdet,+suurta+seikkailua,+ja+mitä+niitä+muita+on+tässä+parinkymmenen+vuoden+aikana+ollut.+En+kaikkia+ole+seurannut,+mutta+suurimpaa+osaa.+Kauden+kaksi,+ja+sitten+olen+kyllästynyt.+Koska+en+jaksa+katsella+örvellystä+irl,+miksi+katsoa+sitä+telkkarista?+Samat+juonenkäänteet+näkee+seuraavana+aamuna+iltapäivälehtiä+lukiessa,+vaikkei+edes+haluaisi+tietää.+Siten+olen+kärryillä+mitä+esimerkiksi+temppareissa+tapahtuu,+vaikken+ole+elämäni+aikana+yhtä+ainoaa+jaksoa+katsonut.+Periaatteessa+riittää+että+selaa+ja+lukee+Iltalehden+ja+ilta-sanomien+otsikot,+niin+tietää+mitä+jännittävää+jossakin+realityssa+on+tapahtunut,+ja+mistä+hoetaan+into+piukeana.+Mulla+on+tasan+tarkkaan+yksi+suoratoistopalvelu,+josta+maksan.+Ja+senkin+otin+vain+Estonia+-dokumentin+takia,+ja+vain+vuodeksi,+koska+siitä+vuoden+sopimuksesta+sai+hyvän+tarjouksen.+Kolmen+neljän+euron+alennus+per+kuukausi+on+hyvä+tarjous.+Ei+mulla+työkyvyttömänä+persaukisena+työttömänä+ole+varaa+maksaa+netflixin+ja+muiden+suoratoistopalvelujen+kovia+kuukausihintoja.+Ainoa+"suoratoistopalvelu"+josta+olen+maksanut+joka+kuukausi+vuosien+ajan+on+dnatv,+ja+maksan+siitä+että+voin+tallentaa+television+ilmaiskanavavien+ohjelmaa,+ja+katsoa+sen+koska+haluan.+Miks+mä+en+katso+telkkariohjelmia+telkkarista?+Katsoppa+monelta+niiden+esitysajat+alkaa.+Mä+en+jaksa+valvoa+telkkariohjelman+takia+puolille+öin.+En+arkisin+enkä+viikoloppuisin.+Mä+tarvitsen+9-10+tuntia+unta+joka+yö.+Vain+siksi,+että+sen+avulla+kirjaimellisesti+pysyn+hengissä.+Jos+katson+jotain+ohjelmaa,+katson+ilmaisia+dokumentteja+Areenasta,+Youtube:sta,+ja+nyt+Discoverylta,+entiseltä+DPlaysta.+Rikoksista,+historiasta,+luonnonmullistuksista,+katastrofeista,+eläimistä,+keksinnöistä+jne.+Menneen+vuoden+aikana+en+ole+yksinkertaisesti+pystynyt+keskittymään+yhteenkään+ohjelmaan+muutamaa+minuuttia+pitempään.+Kiitos+sen+helvetillisen+kivun,+jota+kestän+ilman+yhdenkään+lääkkeen+vaikutusta,+ja+jolloin+uni+on+entistä+tärkeämpää,+koska+muutoin+mun+pää+ei+kestä,+ja+tulisin+tappamaan+itseni.+Ihme+että+olen+edes+järjissäni.+Mutta+olen.+Pystytkö+tekemään+saman?+Mulla+on+toistakymmentä+vuotta+ollut+pakko+pitää+sama+päivä+rytmi,+jotta+saan+tarpeellisen+ja+riittävän+unen.+Vaikka+mä+valvoisin+kolmeen+asti+yöllä,+mun+elimistö+herättää+mut+siitä+huolimatta+viimeistään+kahdeksan+jälkeen,+ja+ilman+herätyskelloa.+Silloin+ei+todellakaan+tuijotti+töllöä+iltamyöhään.+Miksi+kommentoin+ettei+kiinnosta+moinen+hömppä.+Juuri+siksi,+että+joka+kerta+kun+jotakin+tapahtuu+jossakin+ohjelmassa,+siitä+postataaan+suuria+määriä+aloituksia+päivä+toisensa+jälkeen.+Siten,+että+esimerkiksi+jonkun++ohjelman+lehtiartikkelista+tekee+joku+aloituksen.+Seuraavana+tai+sitä+seuraavana+päivänä+joku+toinen+postaa+saman+artikkelin+uutena+aloituksena.+Menee+muutama+päivä,+niin+jo+tulee+kolmas+aloitus,+kun+joku+"löytää"+kyseisen+jutun.+Kerron+siksi,+että+on+myös+meitä,+naisia+jotka+emme+ole+into+piukeana+kuolaamassa+jokaisen+tosi-tv:ssä+esiintyvän+kaksilahkeisen+perään.+Löytyy+asiallisia+aloituksia+niissä+esiintyvistä+ihmisistä.+Mutta+ulkonäkö.+Niin.+Jokaisella+on+oma+makunsa.+Kerron+mielipiteeni+Herra+Valavuoresta.+Saisi+minulta+pakit,+vaikka+tulisi+alasti+munaansa+helikopterina+heilutellen+iskemään.+Ei+sillä+ole+mitään+väliä+miten+on+pukeutunut,+jos+ajatukset+ei+kohtaa.+Kyseinen+herra+on+juurikin+se+evvk,+kuten+muutkin+tämän+kauden+julkkikset.+Ja+pyydettiin+nimenomaan+mielipidettä.+Ja+sen+annoin+alkuperäisessä+kommentissa,+ja+vieläpä+ensimmäisessä+lauseessa.+"Evvk+koko+ohjelma+ja+sen+julkkikset.+"
  3. Totta.+Mutta+välttämättä+sitä+ei+edes+itse+aina+tiedä+mistä+se+oma+takertuvuus+johtuu.+Osa+tietää+ja+osa+ei,+eikä+aina+edes+ymmärrä+tai+tiedä+mistä+lähteä+hakemaan+apua,+jos+ei+koe+itse+tarvitsevansa+apua,+vaikka+sitä+oikeasti+tarvitsisi.+Mä+olin+parikymppisenä+kusipäinen+takertuja,+joka+ei+pystynyt+eron+jälkeen+päästämään+irti.+En+edes+tajunnut+tarvitsevani+apua+siihen.+En+edes+tiennyt+mistä+se+johtui,+jos+olo+tuntui+ahdistavalta+ja+huonolta.+Kerran+hain+itse+apua+ja+sain+masennuslääkkeet,+jotka+auttoivat+tasaten+mieltä.+Lopetin+muutaman+kuukauden+päästä+lääkkeet,+koska+en+tuntenut+tarvitsevani+niitä+enää,+mikä+oli+iso+virhe,+kuten+myöhemmin+kävi+konkreettisesti+ilmi.+Lopulta+tulin+alas+sieltä+parvekkeelta.+Siitä+saadut+vammat,+ja+niiden+isot+ja+pienet+korjaukset+monine+epäonnistumisineen,+olivat+sen+verran+iso+juttu+joka+käänsi+elämän+suunnan.+Mutta+mikä+tärkeintä,+sain+psyykkistä+apua+niin+lääkkeiden,+kuin+myös+psykiatrien+ja+psykiatristen+sairaanhoitajien+kanssa+käymien+lukuisien+keskustelujen+avulla.++Aloin+parantumaan+fyysisesti,+mutta+myös+psyykkisesti.+Se+matka+on+ollut+pitkä+ja+rankka,+mutta+myös+antoisa.+Aikuistuin,+ja+otin+vastuun+teoistani+niin+menneisyydessä+kuin+nykyisyydessä,+ja+opin+tuntemaan+itseni+pohjamutia+myöten.+Tietäen+mitkä+asiat+ovat+haastavia,+ja+miksi.+Tietäen+mitä+mieleni+kestää,+ja+missä+vaiheessa+tulee+raja+vastaan.+Oppien+pyytämään+apua+ennen+kuin+se+on+liian+myöhäistä,+sen+sijaan+että+antaisin+itseni+mennä+jaksamisen+rajan+yli.+2005+aloittamaan+matka+ei+ole+vielä+päättynyt,+eikä+se+tule+koskaan+päättymään,+mutta+tunnen+tällä+hetkellä+olevani+aikuinen,+joka+pystyy+ottamaan+itsestään+ja+teoistaan+vastuun,+siirtämättä+niiden+syitä+toisten+niskoille.+Siitä+huolimatta,+että+tällä+hetkellä+elämäni+on+yhtä+helvettiä+fyysisine+kipuineen.+Tuo+matka+teki+minusta+sisäisesti+vahvan,+ihmisen,+joka+ei+luovuta+vaikka+elämä+hakkaa+päätä+seinään+yhä+uudestaan+ja+uudestaan.+En+olisi+se+kuka+nyt+olen,+ilman+tuota+tekemääni+pitkää+matkaa.+En+ole+enää+se+täysikäinen+kusipää+takertuja+kakara,+joka+vierittää+syyn+toisten+niskoille,+ja+joka+olin+vielä+lähes+20+vuotta+sitten.+Mutta+ymmärrän+heitä,+ja+yritän+auttaa+heitä+ymmärrämään,+että+jos+haluaa+muutosta,+sen+muutoksen+on+lähdettävä+omasta+halusta+muuttua,+eikä+kenenkään+muun+määräyksestä+tai+tahdosta.+En+mä+näitä+menneisyyteni+asioita+tänne+kerro+siksi+että+kaipaa+sääliä+ja+sympatiaa,+itse+asiassa+inhoan+sääliä,+vaan+osoittamaan+että+jos+oikeasti+jotain+haluaa,+sen+eteen+pitää+tehdä+kovaa+työtä+ja+pitkään,+ilman+että+luovuttaa+kesken,+kun+tuloksia+ei+välttämättä+vielä+näy+päälle+päin.+Sille+matkalle+pitää+lähteä+vailla+tietoa+siitä,+miltä+toisessa+päässä+näyttää,+ja+onko+siitä+matkasta+lopulta+apua.+Mutta+jos+sille+matkalle+ei+lähde,+ei+ole+myöskään+mitään+mahdollisuutta+saada+aikaan+muutosta.+Sitä+pitää+myös+itse+tahtoa,+ja+olla+valmis+tekemään+niiden+muutosten+eteen+töitä.+Myös+sen+suhteen,+ettei+myöhemmin+palaa+vanhoihin+tapoihin.
  4. Mä+oon+kerran+elämässäni+syönyt+ostereita,+enkä+niitä+enää+syömään.+Kokkikoulussa+oli+pakko+syödä+yksi,+kun+porukalla+sovittiin+-opettaja+kuulu+siihen+mukaan-+että+jos+yksi+syö+niin+kaikki+syö,+ja+jos+kukaan+ei+syö,+niin+ei+sitten+syö.+Lopputulos+oli+se,+että+yksi+söi,+niin+muidenkin+oli+pakko+syödä.+Eikä+se+ollut+opettaja+joka+sen+ensimmäisen+söi.+Voissa+paistetut+etanat+on+paremman+makuisia,+kun+ne+ei+ole+enää+elossa+niitä+syödessä,+kuten+osteri+on.
  5. Juu+ei+sais,+eikä+mulla+ole+kumpaakaan+herraa+vastaan+mitään,+ihan+jees+tyyppejä+kumpikin,+jopa+Allu+on+inhimillinen+ongelmistaan+huolimatta,+mutta+tyyli+on+vähän+väärä.+Mutta+tulivat+ensimmäisenä+mieleen+sen+suhteen+mitä+ei+kannata+tehdä.+Ainakaan+jatkuvasti.+Itse+asiassa+olen+aika+varma,+et+jos+Allu+saa+hoidettua+päänsä+kuntoon,+niin+se+voi+jopa+saada+ihan+hyvänkin+naisen+itselleen,+ja+sen+kaipaamaan+parisuhteen.+Mä+olin+vähän+samanlainen+takertuja+kusipää+mitä+hänkin+on/on+ollut,+ja+kun+sain+pääni+kuntoon+-tosin+se+vaati+helvetin+rankan+opetuksen+ja+kokemuksen+elämänmuutoksineen,+tuli+mustakin+ihan+järkevä+-kait.+Tai+ainakin+sen+ansiosta+aikuistuin,+ja+otin+oppia+virheistäni+yrittäen+olla+tekemättä+samoja+virheitä+uudelleen,+sekä+kantamaan+vastuun+teoistani,+niin+itseäni+kuin+muita+ihmisiä+kohtaan.+Mä+en+ole+yhdenkään+exän+kanssa+väleissä.+Satutin+yhtä+mun+tuoreimman+exän+kanssa,+ja+kun+lopulta+tajusin+mikä+kusipää+olin+ollut+häntä+kohtaan,+sain+kuulla+että+hän+oli+paria+vuotta+aiemmin+menehtynyt.+Hänen+kanssaan+seurustelin+heti+hypyn+jälkeen+vuoden,+ja+hän+oli+apuna+siinä,+että+jaksoin+kuntouttaa+itseäni+takasin+"elävien+kirjoihin".+En+voinut+koskaan+pyytää+tekojani+ja+sanojani+häneltä+anteeksi.+Vain+yhden+eron+olen+tehnyt+itseni+takia,+ja+aika+lailla+ainoa+ero+jota+en+sössinyt+oli+tää+uusin+11+vuoden+takaa.+Kaikki+muut+sössin+itse.+Joten+joo..+Jos+Allu+vaan+jaksaa+hitaasti+etenevän+terapian+käydä+kyllästymättä+läpi,+ja+oikeasti+panostaa+siihen,+on+hänellä+kaikki+mahdollisuudet+muuttua+heikkolahjaisuutta+lukuunottamatta+paremmaksi+kuin+on+ollut+ja+on+toistaiseksi+tällä+hetkellä.+Väliksen+psyykeessä+ei+ainakaan+mun+mielestä+ole+mitään+sellaista+vikaa,+mikä+tekisi+hänestä+muita+huonomman,+kunhan+malttaa+olla+jatkuvasti+puhumatta+seksistä+ja+siihen+liittyvistä+asioista.+Hänellä+on+ollut+ihan+hyviä+ja+mielenkiintoisia+seksiin+liittymättömiä+aloituksia.+Ja+on+ollut+välillä+mukava+keskustella+ihan+muistakin+asioista+hänen+kanssaan.
  6. Toi+on+hyvä+biisi.